Liniowe regulatory napięcia w motocyklach
1 | Data: Listopad 03 2012 10:49:33 |
Temat: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | |
Autor: Adam Wysocki | Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli. 2 |
Data: Listopad 03 2012 13:12:23 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: Waldemar Krzok | Adam Wysocki wrote: Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli. 1. nie wytracając na tyrystorach. 2. temperatury nie da się odprowadzić, ale ciepło tak. 3. napięcie też niezbyt pasuje Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo? Najpierw mi wytłumacz, jak chcesz liniowo regulować napięcie tyrystorami, bo niezbyt ogarniam. Waldek -- My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný. 3 |
Data: Listopad 03 2012 13:28:20 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: __Maciek | Sat, 03 Nov 2012 13:12:23 +0100 Waldemar Krzok Macie pomysł, dlaczego tak jest? Dając tyrystory zamiast diód do prostownika trójfazowego za alternatorem i sterując kątem ich "zapłonu"? Wiem że trochę będzie kłopotu bo częstotliwość zmienna, ale myślę że temat do ogarnięcia nawet na układach analogowych, bez procka. Też się zastanawiałem dlaczego jest stosowany układ ze zwieraniem. Dwie strony z serwisówki od Suzuki GN250: http://maciek100.boo.pl/inne/chrg1.jpg http://maciek100.boo.pl/inne/chrg2.jpg Dzisiaj chyba łatwiej byłoby po prostu dać za prostownikiem przetwornicę. Dlaczego się tak nie robi? Jakieś względy niezawodności czy co? PS. Kurde, ludziki, jak crosspostujecie i FUTujecie to warto o tym wspomnieć gdzieś w postach... 4 |
Data: Listopad 03 2012 14:36:36 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: Waldemar Krzok | __Maciek wrote: Sat, 03 Nov 2012 13:12:23 +0100 Waldemar Krzok Zgadza się. Ale dalej nie jest to regulator liniowy, tylko impulsowy. Liniowo reguluje się uzwojenie wzbudzenia, a i to niekoniecznie, bo można PWM. PS. Kurde, ludziki, jak crosspostujecie i FUTujecie to warto o tym OK, wystarczy elektronika Waldek -- My jsme Borgové. Sklopte štíty a vzdejte se. Odpor je marný. 5 |
Data: Listopad 03 2012 12:34:51 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: J.F. | Dnia Sat, 3 Nov 2012 10:49:33 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a): Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli. W samochodach z reguly alternator ma uzwojenie wzbudzenia, i stosowny regulator tak reguluje, aby w instalacji bylo ok 14.5V. ale w motocyklach stosuje Ktos pewnie tak zrobil raz, sprawdzilo sie, to nasladuja Takie regulatory są nawet w motocyklach naszpikowanych elektroniką dużo mysle ze akurat sprawnoscia to sie tam nikt nie przejmuje. Nie zauwazysz spadku zuzycia paliwa, jak bedzie lepszy regulator. A ze sie przegrzewa ... producent wiecej zarobi :-) Byc moze chodzi tez o stalosc zuzycia pradu, alternatory z uwagi na spora indukcyjnosc maja dosc stala wydajnosc pradowa - jak zapalisz lampe to nie bedzie 60V, tylko np 15-20V w zaleznosci od obrotow. Poza tym pamietam jeden schemat - tam nie bylo liniowego stabilizatora, tylko uzwojenia alternatora byly zwierane tyrystorami. Sam jestem ciekaw .... czyzby w takim zwarciu straty byly stosunkowo male ? Calosc ponoc plywala w oleju, wiec w sumie straty malo istotne :-) Przecież regulator liniowy to większe wymagania odnośnie chłodzenia, Akurat nie - sa jakie sa ... a nie, przepraszam - moglby plynac prad mniejszy przed przetwornica. Ale przy spokojnej jezdzie i tak musialyby byc grube. J. 6 |
Data: Listopad 03 2012 16:07:18 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Adam, Pytanie z pogranicza elektroniki i motocykli. Nie mam pojęcia jak to jest w samochodach, ale w motocyklach stosuje Nie tak - tyrystor zwiera fazę (crow-bar) a cieplo wytraca się w cewkach zazwyczaj chłodzonych olejem... Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo? Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest mniejsze. Poza tym - to ma charakterystykę bliską źródła prądowego. Takie regulatory są nawet w motocyklach naszpikowanych elektroniką dużo Ale po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne napięcie na wyjściu :( [...] -- Best regards, RoMan Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 7 |
Data: Listopad 04 2012 20:35:10 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: __Maciek | Sat, 3 Nov 2012 16:07:18 +0100 RoMan Mandziejewicz Pytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo? Ale po co uzwojenie wzbudzenia? Po takiej maszynie (wzbudzanej magnesami trwałymi) nie można dać po prostu przetwornicy? Myślę że przedpiśca miał to na myśli... regulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo te To jaki problem dać przetwornicę izolowaną, np. forward lub dla mniejszych rozmiarów, push-pull? Ewentualne zwarcie kluczy nie będzie skutkowało pełnym napięciem na wyjściu. 8 |
Data: Listopad 04 2012 23:17:05 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello __Maciek, Ale po co uzwojenie wzbudzenia? Po takiej maszynie (wzbudzanejPytanie - dlaczego tyle mocy się marnuje i nie jest robione impulsowo?Bo wymagałoby uzwojenia wzbudzenia a na magnesach trwałych jest Przetwornica jest marnym pomyslem z kilku powodów: 1. Ekonomia. 2. Niełatwo jest zbudować przetwornicę współpracującą ze źródłem o bardzo wysokiej rezystancji dynamicznej. 3. Podalem niżej. To jaki problem dać przetwornicę izolowaną, np. forward lub dlaregulator. Chodzi o rozmiary dławików, czy o co? Nie o awaryjność, bo teAle po przegrzaniu dostają zwarcia. Zwarcie w step-down oznacza pełne Jasne. Ale taka propozycja spowodowałaby zawał księgowego zatwierdzającego projekt. -- Best regards, RoMan Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 9 |
Data: Grudzien 05 2012 10:11:10 | Temat: Re: Liniowe regulatory napięcia w motocyklach | Autor: Szwed | Obecnie stosowane regulatory są beznadziejnie proste i składają się z dość |