Grupy dyskusyjne   »   Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?

Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?



1 Data: Kwiecien 23 2007 21:35:03
Temat: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: McBeth 

Tak sie zastanawiam dlaczego taki (nawet nowoczesny) diesel na wolnych
obrotach robi kle-kle-kle ? Jesli te wolne obroty to powiedzmy 750/min, mamy
zalozmy 4 cylindry to jest "wybuchow" 3000/2 na minute a wiec 50/2 na
sekunde. Takie 25Hz to powinien byc basowy pomruk, a nie powolne
kle-kle-kle. Dlaczego tak jest ? Czy jedno "kle" jest co obrot walu
korbowego ? Nie brzmi to jednak na 12,5Hz...
Zeby nie bylo NTG, to dzieje sie tak nawet przy w(y)laczonych swiatlach ;-).

Pozdrawiam
McBeth



2 Data: Kwiecien 23 2007 22:35:53
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: loli 

Dziwna masz teorie :/. A jak by byl jeden cylinder to co w ogole go nie
bylo by slychac? (<20 Hz) ??
Nie wiesz z jaka czestotliwoscia rozchodzi sie pojedyncze "kle".

3 Data: Kwiecien 24 2007 09:17:54
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: McBeth 

Dziwna masz teorie :/. A jak by byl jeden cylinder to co w ogole go nie
bylo by slychac? (<20 Hz) ??
Nie wiesz z jaka czestotliwoscia rozchodzi sie pojedyncze "kle".

W Hz okreslilem czestotliwosc zaplonow a nie twierdze, ze silnik generuje
sinusoidalne fale infradzwiekow.
Slyszales kiedys silnik 1-cylindrowy ? Mam taki w traktorku i on strzela
dokladnie zgodnie z czestotliwoscia zaplonow - zupelnie inaczej niz klekot
diesla.

Pzdr.
McBeth

4 Data: Kwiecien 23 2007 23:49:42
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: zkruk [Lodz] 

McBeth wrote:

Tak sie zastanawiam dlaczego taki (nawet nowoczesny) diesel na wolnych
obrotach robi kle-kle-kle ? Jesli te wolne obroty to powiedzmy
750/min, mamy zalozmy 4 cylindry to jest "wybuchow" 3000/2 na minute
a wiec 50/2 na sekunde. Takie 25Hz to powinien byc basowy pomruk, a
nie powolne kle-kle-kle. Dlaczego tak jest ? Czy jedno "kle" jest co
obrot walu korbowego ? Nie brzmi to jednak na 12,5Hz...
Zeby nie bylo NTG, to dzieje sie tak nawet przy w(y)laczonych
swiatlach ;-).

nie potrafie sie nadziwic teori sugerujacej jakoby
czestotliwosc pracy silnika/cylindrow odpowiadala liniowo czestotliwosci dzwieku wydobywajacego sie z silnika...

wydaje mi sie, ze zachodzi tam b duzo procesow i dyskusja bylaby dosc dluga
ale raczej nie w gronie uzytkownikow samochodowych...

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

5 Data: Kwiecien 24 2007 09:27:52
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: McBeth 

nie potrafie sie nadziwic teori sugerujacej jakoby
czestotliwosc pracy silnika/cylindrow odpowiadala liniowo czestotliwosci
dzwieku wydobywajacego sie z silnika...
Nie twierdze, ze czestotliwosc dzwieku (bo wtedy ograniczmy sie do fali
sinusoidalnej) jest zgodna z czestotliwoscia pracy cylindrow. Natomiast
czestotliwosc zaplonow (ktora rowniez mozna wyrazic w Hz) jest liniowo
zalezna.
Przy obrotach 6000/min wal kreci sie z czestotliwoscia 100Hz.


wydaje mi sie, ze zachodzi tam b duzo procesow i dyskusja bylaby dosc
dluga
ale raczej nie w gronie uzytkownikow samochodowych...
Dlaczego nie? Tu mozna tylko o wlaczaniu swiatel ? ;-).

Pzdr.
McBeth

6 Data: Kwiecien 24 2007 10:18:45
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: J.F. 

On Mon, 23 Apr 2007 23:49:42 +0200,  zkruk [Lodz] wrote:

McBeth wrote:
Tak sie zastanawiam dlaczego taki (nawet nowoczesny) diesel na wolnych
obrotach robi kle-kle-kle ? Jesli te wolne obroty to powiedzmy
750/min, mamy zalozmy 4 cylindry to jest "wybuchow" 3000/2 na minute
a wiec 50/2 na sekunde. Takie 25Hz to powinien byc basowy pomruk, a
nie powolne kle-kle-kle.

nie potrafie sie nadziwic teori sugerujacej jakoby
czestotliwosc pracy silnika/cylindrow odpowiadala liniowo czestotliwosci
dzwieku wydobywajacego sie z silnika...

wydaje mi sie, ze zachodzi tam b duzo procesow i dyskusja bylaby dosc dluga
ale raczej nie w gronie uzytkownikow samochodowych...

Ale okresowe zjawisko musi dac taki prazek i ewentualne harmoniczne.

Fakt ze to nie jest sinuisoida, wiec bedzie to bardziej warkot niz
basowe buczenie .. ale faktycznie szybki warkot.
Hm, czyzby to jeden z cylindrow bardziej niz reszta halasowal ?

J.

7 Data: Kwiecien 25 2007 07:58:47
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: zkruk [Lodz] 

J.F. wrote:

wydaje mi sie, ze zachodzi tam b duzo procesow i dyskusja bylaby
dosc dluga ale raczej nie w gronie uzytkownikow samochodowych...

Ale okresowe zjawisko musi dac taki prazek i ewentualne harmoniczne.

Fakt ze to nie jest sinuisoida, wiec bedzie to bardziej warkot niz
basowe buczenie .. ale faktycznie szybki warkot.
Hm, czyzby to jeden z cylindrow bardziej niz reszta halasowal ?

Kwestia chocby nakladania sie fal w 2 wymiarach:
czestotliwosci i natezeniu - bo sam wybuch/zaplon pewnie w owych 2 wymiarach ma miejsce
dlatego trzeba by analizowac nakladanie sie fal na danych czestotliwosciach i ich tlumienie lub podbijanie...
do tego dochodza wszystkie stale polaczenia ktore przenosza wibracje na dalsze elementy i w zaleznosci od dlugosci owych przenosza je dalej na inna czestotliwosc lub glosnosc...

za duzo tych elementow

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Lodzi

8 Data: Kwiecien 24 2007 07:32:29
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: pablos 


Użytkownik "McBeth"  napisał w wiadomości

Tak sie zastanawiam dlaczego taki (nawet nowoczesny) diesel na wolnych
obrotach robi kle-kle-kle ? Jesli te wolne obroty to powiedzmy 750/min,
mamy

To jest zwiazane z wyprzedzeniem kata wtrysku.
Pozatym w starych dieslach byl pojedynczy wtrysk teraz on dzieli sie na
kilka etapow co powoduje bardziej miekka prace.

A Twoje obliczenia sa bledne bo zakladasz ze wtrysk do kazdego z cylindrow
jest w tym samym momecie,

9 Data: Kwiecien 24 2007 09:19:33
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: McBeth 

A Twoje obliczenia sa bledne bo zakladasz ze wtrysk do kazdego z cylindrow
jest w tym samym momecie,

Na jeden obrot dla silnika 4-cyl 4-suwowego to x4 (4 cyl) /2 (co drugi obrot
wtrysk) czyli 1500 zaplonow na minute czyli 1500/60 = 25Hz. Gdzie jest wg
Ciebie blad ?
25Hz to czestotliwosc polobrazow TV. Porownaj to do czestotliwosci klekotow.

Czy naprawde nikt nie potrafi wyjasnic przyczyny klekotu ?

Pzdr.
McBeth

10 Data: Kwiecien 24 2007 12:42:53
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Karolek 


Użytkownik "McBeth"  napisał w wiadomości

A Twoje obliczenia sa bledne bo zakladasz ze wtrysk do kazdego z cylindrow jest w tym samym momecie,

Czy naprawde nikt nie potrafi wyjasnic przyczyny klekotu ?


Spalanie stukowe?





Karolek

11 Data: Kwiecien 24 2007 13:34:16
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: P11 

Karolek napisał(a):


Użytkownik "McBeth"  napisał w wiadomości
A Twoje obliczenia sa bledne bo zakladasz ze wtrysk do kazdego z cylindrow jest w tym samym momecie,

Czy naprawde nikt nie potrafi wyjasnic przyczyny klekotu ?


Spalanie stukowe?
Bingo!!

12 Data: Kwiecien 24 2007 14:39:26
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello McBeth,

Tuesday, April 24, 2007, 9:19:33 AM, you wrote:

A Twoje obliczenia sa bledne bo zakladasz ze wtrysk do kazdego z cylindrow
jest w tym samym momecie,
Na jeden obrot dla silnika 4-cyl 4-suwowego to x4 (4 cyl) /2 (co drugi obrot
wtrysk) czyli 1500 zaplonow na minute czyli 1500/60 = 25Hz. Gdzie jest wg
Ciebie blad ?
25Hz to czestotliwosc polobrazow TV. Porownaj to do czestotliwosci klekotow.
Czy naprawde nikt nie potrafi wyjasnic przyczyny klekotu ?

Wałki rozrządu obracają się z prędkością obrotową 2-krotnie mniejszą
od obrotów wału. I to one współpracując z dźwigniami zaworowymi dają
dźwięk powtarzający się z czestotliwością 6.25 Hz (dla obrotów silnika
750 rpm).

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

13 Data: Kwiecien 24 2007 18:29:20
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: J.F. 

On Tue, 24 Apr 2007 14:39:26 +0200,  RoMan Mandziejewicz wrote:

Wałki rozrządu obracają się z prędkością obrotową 2-krotnie mniejszą
od obrotów wału. I to one współpracując z dźwigniami zaworowymi dają
dźwięk powtarzający się z czestotliwością 6.25 Hz (dla obrotów silnika
750 rpm).

Na jeden cylinder. A cylindrow sa cztery.

Widac nie ma innego wyjscia - trzeba nagrac, do komputera i obejrzec
:-)

J.

14 Data: Kwiecien 24 2007 18:43:04
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello J,

Tuesday, April 24, 2007, 6:29:20 PM, you wrote:

Wałki rozrządu obracają się z prędkością obrotową 2-krotnie mniejszą
od obrotów wału. I to one współpracując z dźwigniami zaworowymi dają
dźwięk powtarzający się z czestotliwością 6.25 Hz (dla obrotów silnika
750 rpm).
Na jeden cylinder. A cylindrow sa cztery.

Nie ma znaczenia - chodzi o częstotliwość powtarzania. Dźwięk
poszczególnych elementów _pod_ pokrywą będzie się różnił i powstanie
powtarzający się rytm - klekot.

Widac nie ma innego wyjscia - trzeba nagrac, do komputera i obejrzec
:-)

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

15 Data: Kwiecien 24 2007 21:42:35
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Karolek 


Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości

Nie ma znaczenia - chodzi o częstotliwość powtarzania. Dźwięk
poszczególnych elementów _pod_ pokrywą będzie się różnił i powstanie
powtarzający się rytm - klekot.


To nie tlumaczy klekotania diesla.






Karolek

16 Data: Kwiecien 24 2007 22:54:56
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: J.F. 

On Tue, 24 Apr 2007 18:43:04 +0200,  RoMan Mandziejewicz wrote:

Hello J,
Wałki rozrządu obracają się z prędkością obrotową 2-krotnie mniejszą
od obrotów wału. I to one współpracując z dźwigniami zaworowymi dają
dźwięk powtarzający się z czestotliwością 6.25 Hz (dla obrotów silnika
750 rpm).
Na jeden cylinder. A cylindrow sa cztery.

Nie ma znaczenia - chodzi o częstotliwość powtarzania. Dźwięk
poszczególnych elementów _pod_ pokrywą będzie się różnił i powstanie
powtarzający się rytm - klekot.

RoManie, wstyd mi za ciebie :-)

Do cooledita czy innego programu.

J.

17 Data: Kwiecien 25 2007 08:01:24
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: zkruk [Lodz] 

RoMan Mandziejewicz wrote:

Wałki rozrządu obracają się z prędkością obrotową 2-krotnie mniejszą
od obrotów wału. I to one współpracując z dźwigniami zaworowymi dają
dźwięk powtarzający się z czestotliwością 6.25 Hz (dla obrotów silnika
750 rpm).


dlaczego na sile wszelki ruch powtarzajacy sie przekladacie na dzwiek??
czestotliwosc ruchu jest calkowicie niezalezna od czestotliwosci dzwieku - gdyz musi jeszcze byc powieszchnia wzbudzajaca powietrze

dzwiek wytwarzany jest przez membrane glosnika ktory powtarza swoj ruch w jakiejs czestotliwosci
walek nie ma powierzchni aktywnej wytwarzajacej dzwiek - chyba ze podluznie - ale to beda wysokie piski...


--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

18 Data: Kwiecien 25 2007 08:21:55
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: McBeth 

dlaczego na sile wszelki ruch powtarzajacy sie przekladacie na dzwiek??
czestotliwosc ruchu jest calkowicie niezalezna od czestotliwosci dzwieku -
gdyz musi jeszcze byc powieszchnia wzbudzajaca powietrze
Ponieważ dzwiek jest konsekwencja ruchu i sam jest drganiem czyli ruchem
powietrza. Powietrze drga zgodnie z czestotliwoscia powierzchni wywolujacej
drgania.
Stuki silnika to dzwieki o widmie ciaglym i bardzo szerokim. Jednak moje
watpliwosci w ogole nie odnosily sie do czestotliwosci DZWIEKU wytwarzanego
przez silnik ale czestotliwosci STUKOW czy "klekotow" , ktore ewidentnie sa
skutkiem jakichs uderzen mechanicznych.
W brzmieniu silnika ewidentnie dominuje kle-kle-kle. Moje pytanie dotyczylo
tego, jakie zjawisko w silniku wywoluje "kle". Wybuch mieszanki ? Uderzenie
zaworow ?


dzwiek wytwarzany jest przez membrane glosnika ktory powtarza swoj ruch w
jakiejs czestotliwosci
walek nie ma powierzchni aktywnej wytwarzajacej dzwiek - chyba ze
podluznie - ale to beda wysokie piski...
Walek ma krzywki a te uderzaja w popychacze. I juz masz jakies zrodlo
dzwieku od obrotow walka.

Pzdr.
McBeth

19 Data: Kwiecien 25 2007 11:27:13
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 25 Apr 2007 08:21:55 +0200, "McBeth"
 wrote:

W brzmieniu silnika ewidentnie dominuje kle-kle-kle. Moje pytanie dotyczylo
tego, jakie zjawisko w silniku wywoluje "kle". Wybuch mieszanki ? Uderzenie
zaworow ?

Spalanie paliwa przy wtrysku. Co więcej, ponieważ masz 4 po kolei
takie strzały, a każdy w innym cylindrze, to każd z tych 4 strzałów
jest nieco inny dla ucha. I dlatego też słyszysz klekotanie z
częstotliwością 1/2 prędkości obrotowej wału.

To tak samo, jak dźwięk wydawany przez parowóz człowiek słyszy jako
_FU_fufufu_FU_fufufu, choć każde 'fu' jest tak samo głośne, tylko
pochodzi z nieco innego źródła.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

20 Data: Kwiecien 25 2007 09:33:39
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Samotnik 

Dnia 25.04.2007 Adam Płaszczyca  napisał/a:

W brzmieniu silnika ewidentnie dominuje kle-kle-kle. Moje pytanie dotyczylo
tego, jakie zjawisko w silniku wywoluje "kle". Wybuch mieszanki ? Uderzenie
zaworow ?

Spalanie paliwa przy wtrysku. Co więcej, ponieważ masz 4 po kolei
takie strzały, a każdy w innym cylindrze, to każd z tych 4 strzałów
jest nieco inny dla ucha. I dlatego też słyszysz klekotanie z
częstotliwością 1/2 prędkości obrotowej wału.

No ale w silniku o zapłonie iskrowym również się paliwo spala. Dlaczego
diesel klekocze w ten inny, charakterystyczny sposób?
--
Samotnik
http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

21 Data: Kwiecien 25 2007 12:23:24
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 25 Apr 2007 09:33:39 +0000 (UTC), Samotnik
 wrote:

No ale w silniku o zapłonie iskrowym również się paliwo spala. Dlaczego
diesel klekocze w ten inny, charakterystyczny sposób?

Dlatego, że silnik Diesla ma o wiele większy skok ciśnienia przy
zapłonie, niż benzyniak.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

22 Data: Kwiecien 25 2007 22:06:07
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Karolek 


Użytkownik "Adam Płaszczyca"  napisał w wiadomości

On Wed, 25 Apr 2007 09:33:39 +0000 (UTC), Samotnik
 wrote:

No ale w silniku o zapłonie iskrowym również się paliwo spala. Dlaczego
diesel klekocze w ten inny, charakterystyczny sposób?

Dlatego, że silnik Diesla ma o wiele większy skok ciśnienia przy
zapłonie, niż benzyniak.

A dlaczego silniki w starych fiestach klekocza jak diesle? :>





Karolek

23 Data: Kwiecien 25 2007 11:48:26
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: zkruk [Lodz] 

McBeth wrote:

dlaczego na sile wszelki ruch powtarzajacy sie przekladacie na
dzwiek?? czestotliwosc ruchu jest calkowicie niezalezna od
czestotliwosci dzwieku - gdyz musi jeszcze byc powieszchnia
wzbudzajaca powietrze
Ponieważ dzwiek jest konsekwencja ruchu i sam jest drganiem czyli
ruchem powietrza. Powietrze drga zgodnie z czestotliwoscia
powierzchni wywolujacej drgania.

dzwiek jest konsekwencja tarcia - dlatego obracajacy sie walek z czestotliwoscia 20Hz nie bedzie wydawal z siebie dzwiekow 20Hz


Stuki silnika to dzwieki o widmie ciaglym i bardzo szerokim. Jednak
moje watpliwosci w ogole nie odnosily sie do czestotliwosci DZWIEKU
wytwarzanego przez silnik ale czestotliwosci STUKOW czy "klekotow" ,
ktore ewidentnie sa skutkiem jakichs uderzen mechanicznych.

moze detonacji mieszanki dosc mocno skompresowanej?

nowe diesle nie klekocza bo podaja paliwo nawet 20 razy w ciagu jednej detonacji
detonacja rozbija sie na 20 malych detonacji przez co fale nie nakladaja sie na siebie
sa slabej slyszalne i silnik pracuje ciszej
te nowe toyoty 2.2 ponoc o 12 dB ciszej nic stary 2.0
to sporo...

--
pozdrawiam
www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona
www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych
www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi

24 Data: Kwiecien 25 2007 12:10:32
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: McBeth 

ruchem powietrza. Powietrze drga zgodnie z czestotliwoscia
powierzchni wywolujacej drgania.

dzwiek jest konsekwencja tarcia - dlatego obracajacy sie walek z
czestotliwoscia 20Hz nie bedzie wydawal z siebie dzwiekow 20Hz
Walek (do ktorego nie wiem dlaczego, ciagle wracasz) jest bardzo zlym
przykladem, poniewaz (przy braku luzow na lozyskach) nie drga - wiec nie
wywoluje dzwieku. Tam moze powstac raczej wir powietrza wokol walka, ktory w
omawianej skali raczej nie wywola fal dzwiekowych.

nowe diesle nie klekocza bo podaja paliwo nawet 20 razy w ciagu jednej
detonacji
Na zimno jednak troche klekocza.

A skoro to odglos detonacji, to dlaczego wyraznie "na ucho" rzadziej, niz 25
razy na sekunde na wolnych obrotach ?
Czy korbowody sa na wale przesuniete co 90* ? Moze tu jest jakas
nieregularnosc ?

Pzdr.
McBeth

25 Data: Kwiecien 25 2007 12:04:33
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: J.F. 

On Wed, 25 Apr 2007 08:01:24 +0200,  zkruk [Lodz] wrote:

dlaczego na sile wszelki ruch powtarzajacy sie przekladacie na dzwiek??
czestotliwosc ruchu jest calkowicie niezalezna od czestotliwosci dzwieku -
gdyz musi jeszcze byc powieszchnia wzbudzajaca powietrze

Ale w silniku ich nie brakuje.

Problem tylko w w tym ze czestotliwosc powtarzania jest 6.25Hz
na cylinder, cylindry sa 4, 4 podobne dzwieki przestawione o
cwierc okresu .. powinno wyjsc 25Hz, warkot a nie klekotanie.

P.S. diesle osobowe maja 750 rpm na jalowych obrotach ?


J.

26 Data: Kwiecien 25 2007 12:25:18
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 25 Apr 2007 12:04:33 +0200, J.F.
 wrote:

Problem tylko w w tym ze czestotliwosc powtarzania jest 6.25Hz
na cylinder, cylindry sa 4, 4 podobne dzwieki przestawione o
cwierc okresu .. powinno wyjsc 25Hz, warkot a nie klekotanie.

Gdyby każde 'jeb' było identyczne, to tak.

Zresztą - prosty eksperyment. Odpal ścierkę, otwórz maskę i posłuchaj.
A potem przejdź za ścierkę i posłuchaj co słychac od tyłu.

U mnei w Granadzie masz pod maską ewidentne 'gul-gul-gul-gul', a z
tyłu jednostajne 'brbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbr'.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

27 Data: Kwiecien 25 2007 13:39:47
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: R2r 

W dniu 2007-04-25 12:25, Adam Płaszczyca napisał(a):

U mnei w Granadzie masz pod maską ewidentne 'gul-gul-gul-gul', a z
tyłu jednostajne 'brbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbr'.
To coś nierówno Ci pracuje - z tyłu powinno być jednostajne 'rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr', każde 'b' to zaburzenie pracy. ;-)

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

28 Data: Kwiecien 25 2007 13:55:28
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 25 Apr 2007 13:39:47 +0200, R2r
wrote:

tyłu jednostajne 'brbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbr'.
To coś nierówno Ci pracuje - z tyłu powinno być jednostajne
'rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr', każde 'b' to zaburzenie pracy. ;-)

Równo, tylko kwestia jak przedstawić dźwięk za pomoca literek.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

29 Data: Kwiecien 27 2007 21:51:51
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: J.F. 

On Wed, 25 Apr 2007 12:25:18 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:

On Wed, 25 Apr 2007 12:04:33 +0200, J.F.
Problem tylko w w tym ze czestotliwosc powtarzania jest 6.25Hz
na cylinder, cylindry sa 4, 4 podobne dzwieki przestawione o
cwierc okresu .. powinno wyjsc 25Hz, warkot a nie klekotanie.

Gdyby każde 'jeb' było identyczne, to tak.
Zresztą - prosty eksperyment. Odpal ścierkę, otwórz maskę i posłuchaj.
A potem przejdź za ścierkę i posłuchaj co słychac od tyłu.
U mnei w Granadzie masz pod maską ewidentne 'gul-gul-gul-gul', a z
tyłu jednostajne 'brbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbrbr'.

Ale powinny byc bardzo podobne. Roznice male, suma spora ..

J.

30 Data: Kwiecien 26 2007 01:22:43
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello J,

Wednesday, April 25, 2007, 12:04:33 PM, you wrote:

dlaczego na sile wszelki ruch powtarzajacy sie przekladacie na dzwiek??
czestotliwosc ruchu jest calkowicie niezalezna od czestotliwosci dzwieku -
gdyz musi jeszcze byc powieszchnia wzbudzajaca powietrze
Ale w silniku ich nie brakuje.

Ale _inaczej_ brzmi dźwiek z okolic pierwszego a inaczej z okolic
czwartego cylindra.

Problem tylko w w tym ze czestotliwosc powtarzania jest 6.25Hz
na cylinder, cylindry sa 4, 4 podobne dzwieki przestawione o
cwierc okresu .. powinno wyjsc 25Hz, warkot a nie klekotanie.

j.w.

P.S. diesle osobowe maja 750 rpm na jalowych obrotach ?

Jakąś częstotliwość do obliczeń trzeba było przyjąć.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

31 Data: Kwiecien 26 2007 03:02:26
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: J.F. 

On Thu, 26 Apr 2007 01:22:43 +0200,  RoMan Mandziejewicz wrote:

Hello J,
dlaczego na sile wszelki ruch powtarzajacy sie przekladacie na dzwiek??
czestotliwosc ruchu jest calkowicie niezalezna od czestotliwosci dzwieku -
gdyz musi jeszcze byc powieszchnia wzbudzajaca powietrze
Ale w silniku ich nie brakuje.

Ale _inaczej_ brzmi dźwiek z okolic pierwszego a inaczej z okolic
czwartego cylindra.

Hm, szczegolnie jak sie slucha z boku w okolicach srodka silnika ..

P.S. diesle osobowe maja 750 rpm na jalowych obrotach ?

Jakąś częstotliwość do obliczeń trzeba było przyjąć.

Benzyniaki chyba wszystkie maja 850, co by jeszcze pogarszalo sprawe.

Gdzie by tu znalezc cos dobrego do nagrania, bo przeciez nie cyfrowy
dyktafon. Moze ktos z notebookiem :-)

J.

32 Data: Kwiecien 26 2007 09:16:43
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 26 Apr 2007 03:02:26 +0200, J.F.
 wrote:

Hm, szczegolnie jak sie slucha z boku w okolicach srodka silnika ..

Dalej masz inaczej.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

33 Data: Kwiecien 26 2007 10:22:58
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello J,

Thursday, April 26, 2007, 3:02:26 AM, you wrote:

[...]

Jakąś częstotliwość do obliczeń trzeba było przyjąć.
Benzyniaki chyba wszystkie maja 850, co by jeszcze pogarszalo sprawe.
Gdzie by tu znalezc cos dobrego do nagrania, bo przeciez nie cyfrowy
dyktafon. Moze ktos z notebookiem :-)

Zgłoś się do Michnika albo Gudzowatego - oni się na tym znają.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

34 Data: Kwiecien 27 2007 21:45:24
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: J.F. 

On Thu, 26 Apr 2007 10:22:58 +0200,  RoMan Mandziejewicz wrote:

Hello J,
[...]
Jakąś częstotliwość do obliczeń trzeba było przyjąć.
Benzyniaki chyba wszystkie maja 850, co by jeszcze pogarszalo sprawe.
Gdzie by tu znalezc cos dobrego do nagrania, bo przeciez nie cyfrowy
dyktafon. Moze ktos z notebookiem :-)

Zgłoś się do Michnika albo Gudzowatego - oni się na tym znają.

Michnik sie nie zna - nie dosc ze cyfrowym to jeszcze jakosc fatalna
...

J.

35 Data: Kwiecien 24 2007 13:44:58
Temat: Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?
Autor: P11 

McBeth napisał(a):

Tak sie zastanawiam dlaczego taki (nawet nowoczesny) diesel na wolnych obrotach robi kle-kle-kle ? Jesli te wolne obroty to powiedzmy 750/min, mamy zalozmy 4 cylindry to jest "wybuchow" 3000/2 na minute a wiec 50/2 na sekunde. Takie 25Hz to powinien byc basowy pomruk, a nie powolne
Tak jest w silnikach benzynowych (w uproszczeniu). Najlepiej słychac to w przypadku silników dwusuwowych w łodziach. Nie ma tam hałasu rozrzadu a gazy wylotowe sa puszczane do wody. Woda tłumi harmoniczne i inne "smieci" a zostaje takie własnie bulgotanie kilkadziesiat Hz.
kle-kle-kle. Dlaczego tak jest ? Czy jedno "kle" jest co obrot walu korbowego ? Nie brzmi to jednak na 12,5Hz...
Brzmi i tyle jest. W dielsu wystepuje tzw "opóźnienie samozapłonu" czesc paliwa spala która została wtrysnieta do momentu pojawienia sie pierwszych płomieni ulega spalaniu stukowemu. Dopiero od tego momentu reszta dawki zapala sie od płomienia. Czas ten zalzy od liczby centanowej, zawirowań powietrza, stopnia rozpylenia paliwa...
Zeby nie bylo NTG, to dzieje sie tak nawet przy w(y)laczonych swiatlach ;-).
Udowodnij!!! ;-)

Re: Dlaczego diesle (i nie tylko) klekocza ?



Grupy dyskusyjne