Moc cieplna nagrzewnicy
1 | Data: Styczen 06 2009 10:44:26 |
Temat: Moc cieplna nagrzewnicy | |
Autor: Gregorius | Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano) zastanawiałem się jaką moc cieplną ma przeciętna samochodowa nagrzewnica? Podejrzewam, że sporą bo nie jest łatwo ogrzać na krótkim odcinku powietrze od -20 do +30-40 ale zastanawiam się ile to będzie w kW? 2 |
Data: Styczen 06 2009 14:39:06 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Krzysiek Z. |
Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano) góra 3 kW 3 |
Data: Styczen 07 2009 13:37:49 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: xymax |
Teraz to powiedziałeś wystaw piecyk 3kW na -20stC i zacznij zacznij biegać i ciepła nie poczujesz. Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają sprawność 40% to sobie zobacz ile idzie mocy w powietrze. -- MS 4 |
Data: Styczen 07 2009 14:08:50 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: xymax |
Sorki chłodnica z nagrzewnicą mi się pomyliła ale nagrzewnica też ma więcej jak 3kW -- MS 5 |
Data: Styczen 07 2009 14:18:30 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Funaki | Użytkownik "xymax" napisał w wiadomości Sorki chłodnica z nagrzewnicą mi się pomyliła ale nagrzewnica też ma Różnie, w mojej Feli napewno duuużo więcej niż 3kW. Nawet przy -20 nagrzewnica w środku może rozgrzać tak, że powietrze z nadmuchu parzy. A co do chłodnic, tu są przykłady: http://skodovka.tmp.efuzja.net.pl/forum/viewtopic.php?t=26055 -- 3M Mruczek 1.9D GLX Break + mobil, y2k. http://www.mm.pl/~funaki/fela.jpg Punto II Sound 1,2 8V vel "Młynek do kawy" Było: ZX, Samara. 6 |
Data: Styczen 07 2009 19:40:35 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek | > Sorki chłodnica z nagrzewnicą mi się pomyliła ale nagrzewnica też ma tu sa przyklady chlodnicy a nie nagrzewnicy Icek 8 |
Data: Styczen 07 2009 20:43:43 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Funaki pisze: A co do chłodnic, tu są przykłady: Te informacje się przydadzą :) Zakładając, że chłodnica do 1.9TD ma wymiary 590x322x34 co daje objętość ~6460 cm3 potrafi wypromieniować moc 60kW to podstawiając do proporcji wymiary przykładowej nagrzewnicy (tu akurat od Megane 1,4 16V) 234 x 158 x 42 (1552 cm3) wychodzi, że nagrzewnica powinna móc wypromieniować maksymalnie ~14,1kW!!! Biorąc pod uwagę, że moc zależy raczej od powierzchni oddawania ciepła niż od objętości (ale to trudno policzyć z braku danych, wiec przyjąłem do szacunków objętość) to może okazać się, że wyjdzie więcej na korzyść nagrzewnic bo te mają gęstsze i delikatniejsze użebrowanie, więc powierzchnia oddawania ciepła będzie większa. Może jakiś fizyk by to sprawdził od drugiej strony czyli jaka musi być moc urządzenia grzewczego, żeby zdołało podgrzać powietrze na dystansie 42 mm (grubość nagrzewnicy) od -20C do 40C najlepiej w funkcji prędkości przepływu powietrza bo nie sądzę żeby ktoś znał wydajności dmuchaw i przekroje przewodów. -- Pozdr. Gregorius 9 |
Data: Styczen 08 2009 00:08:55 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Wojtek Borczyk | On Wed, 7 Jan 2009, Gregorius wrote: Może jakiś fizyk by to sprawdził od drugiej strony czyli jaka musi być O wiele łatwiej byłoby oszacować to inaczej: zmierzyć temperaturę cieczy na wejściu i na wyjściu z nagrzewnicy, oszacować tempo jej przepływu przez nagrzewnicę ("górną granicą" będzie oczywiście wydajność pompy wodnej), a następnie obliczyć oddawaną moc cieplną (przy znanym cieple właściwym cieczy). Pozdrawiam :) W. 10 |
Data: Styczen 07 2009 14:11:04 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek | >i ciepła nie poczujesz. ha ha wiesz ile to jest 30KW ? Wstaw sobie grzejnik 30KW do pomieszczenia o kubaturze 4 metrow szesc i zobacz co sie bedzie dzialo Icek 11 |
Data: Styczen 07 2009 14:15:27 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Wojtek Borczyk | On Wed, 7 Jan 2009, xymax wrote: Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają Po pierwsze, pytanie dotyczyło nagrzewnicy (która ma znacznie mniejszą powierzchnie radiatora), a nie chłodnicy. Po drugie, żaden silnik podczas normalnej jazdy nie pracuje z maksymalną mocą. Po czwarte, taki np. kominek z płaszczem wodnym o mocy 15 kW wystarcza do ogrzania domu jednorodzinnego o powierzchni 150 m2 , więc aż sie boję myśleć co z pasażerami samochodu zrobiłaby nagrzewnica o mocy 30 kW ;-))) Pozdrawiam :) W. 12 |
Data: Styczen 07 2009 13:17:03 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Robert Rędziak | On Wed, 7 Jan 2009 14:15:27 +0100, Wojtek Borczyk normalnej jazdy nie pracuje z maksymalną mocą. Po czwarte, taki np. Wojtku, nie używaj takich porównań, bo właśnie wyobraziłem sobie samochód zbudowany zgodnie z normami EU dotyczącymi izolacji cieplnej budynków ;))) r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak mailto:giekao-at-gmail-dot-com zmien kreseczkę na kropeczkę: http://forum-subaru.pl I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 13 |
Data: Styczen 08 2009 00:25:53 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Wojtek Borczyk | On Wed, 7 Jan 2009, Robert Rędziak wrote: > normalnej jazdy nie pracuje z maksymalną mocą. Po czwarte, taki np. No fakt, może trochę przesadziłem akurat z tym porównaniem... ;-) Ale zgodzisz się ze mną chyba, że wnętrze samochodu raczej bez większego trudu można skutecznie ogrzać np. działającą w sposób ciągły "farelką" o mocy 1kW? ;-) Za to 30 kW to moc porównywalna z dmuchawami do osuszania ścian budynków... ;-) Pozdrawiam :) W. 14 |
Data: Styczen 08 2009 10:55:07 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Wojtek Borczyk pisze: No fakt, może trochę przesadziłem akurat z tym porównaniem... ;-) Ale W obiegu zamkniętym i na postoju 1kW pewnie dałby radę, tyle, że analogia ogrzewania zamkniętego pomieszczenia z dobra izolacją i ograniczoną wymianą powietrza do samochodu jest nie najlepsza: - ogrzewanie w samochodzie działa przeważnie w obiegu otwartym i nie ogrzewasz ciągle tych samych paru m3 powietrza tylko wtłaczasz cały czas nowe zimne które musi zostać bardzo szybko ogrzane do sporej temperatury - izolacja termiczna samochodu jest kiepska, a podczas jazdy szybko przepływające powietrze dość skutecznie odbiera ciepło z szyb i karoserii -- Pozdr. Gregorius 15 |
Data: Styczen 08 2009 12:36:00 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Wojtek Borczyk pisze: No zgadzam się i dlatego wcale się nie upieram, że to jest dokładnie 1kW Czekam na Twoje wyliczenia, mi w porównaniu z chłodnicą wyszło, że taka nagrzewnica będzie potrafiła wypromieniować ~14kW (a może nawet trochę więcej) co wydaje mi się dość sensowną wartością. A co do uwagi, ze zgrubne i "wydaje mi się" to trudno nie przyznać racji, ale jest mało dostępnych danych (przynajmniej mi się nie udało za dużo znaleźć) choć np nie szukałem jaką wydajność mają wentylatory nawiewu w autach. Znając przepływ powietrza i różnice temperatur wejściowej i wyjściowej powietrza dało by się to chyba wyliczyć (choć ja się nie podejmuje). -- Pozdr. Gregorius 16 |
Data: Styczen 08 2009 15:40:08 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Wojtek Borczyk | On Thu, 8 Jan 2009, Gregorius wrote: Czekam na Twoje wyliczenia, mi w porównaniu z chłodnicą wyszło, że taka Mój szacunek też będzie w dużym stopniu "gdybaniem", bo nie dysponuję wiarygodnycmi danymi liczbowymi (może jutro spróbuję przymocować do obu węży nagrzewnicy czujniki dwóch termometrów, żeby chociaż te różnice temperatur w miarę sensownie oszacować). Ale... ....załóżmy, że różnica temperatur na wejściu i wyjściu z nagrzewnicy wynosi deltaT = 10 C. Załóżmy, że układ chłodzenia wypełniony jest wodą (ciepło właściwe wody c = 1 cal/(g*C). Moc oddana do otoczenia P = dQ/dt = dm/dt * c * deltaT Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła. 14 kW to 58,6 kcal/s. Aby zapewnić taką moc przepływ wody przez nagrzewnicę powinien wynosić dm/dt = P/(c*deltaT) = 5860 g/s = 5.8 kg/s. Osobiście mocno wątpie w to, że pompa wodna potrafi przepchać przez nagrzewnicę prawie 6 litrów wody w ciągu sekundy :) Pozdrawiam :) W. 17 |
Data: Styczen 08 2009 16:30:56 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek |
Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła. saze, ze przeplyw jest na poziomie 200g/s max. Srednica weza do nagrzewnicy jest okolo 1/2 cala tak na oko (polonez) Icek 18 |
Data: Styczen 08 2009 21:08:42 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Wojtek, intuicję też trochę duży, ale przynajmniej możliwy do wyobrażenia w Nie zapominaj, że wychładzanie też zależy od różnicy temperatur pomiędzy wodą a powietrzem. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ :) 19 |
Data: Styczen 08 2009 21:14:47 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | RoMan Mandziejewicz pisze: Nie zapominaj, że wychładzanie też zależy od różnicy temperatur A jutro odwilż :( ale myślę, że da się to przynajmniej trochę nadrobić prędkością przepływu powietrza. Trzeba też dobrze rozgrzać silnik, ale to chyba raczej oczywiste. -- Pozdrawiam Gregorius 20 |
Data: Styczen 09 2009 09:22:52 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 8 Jan 2009 20:16:29 +0100, Wojtek Borczyk napisał(a): przypadku nagrzewnicy samochodowej ;-) Pozostaje jeszcze kwestia o ile Służę danymi. Na wejściu woda w ścierce ma 87 stopni, a na wyjściu około 60, różnica temperatur 27 stopni. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ GG: 3524356 21 |
Data: Styczen 10 2009 18:17:51 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Karol Y | przypadku nagrzewnicy samochodowej ;-) Pozostaje jeszcze kwestia o ile Może to pomoże w porównaniach - http://www.tytanium.com.pl/pl/wynajem/elektronarzedzia/nagrzewnice-elektryczne-i-spalin/ Z osobistych doświadczeń powiem, że podobna "rura" tylko o mocy jak z tematu - 30KW - z odległości pól metra oparzy. A włączona w aucie, w zimie zrobi tam saunę w kilka sekund. -- Karol Y 22 |
Data: Styczen 10 2009 19:28:10 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: J.F. | On Sat, 10 Jan 2009 18:17:51 +0100, Karol Y wrote: Może to pomoże w porównaniach - A tak z drugiej strony - suszarka do wlosow lekko parzy i ma ok 1kW. A ja mam w aucie 4 takie wyloty jak z szuszarki plus dwa na nogi plus troche pod szyba.. J. 23 |
Data: Styczen 08 2009 18:50:45 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Wojtek Borczyk | On Thu, 8 Jan 2009, Wojtek Borczyk wrote: Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła. Ajajaj, za szybko, oczywiście mój błąd - 1 cal = 4.18 J a nie odwrotnie, więc powinno być 14 kW = 3.35 kcal/s ! Po sprostowaniu pomyłki daje to przepływ 335 g/s , czyli - choć nadal dość duży - znacznie już bardziej realny :) Hmmm, nie ukrywam, że ten wynik dośc mocno mnie zaskoczył i bedę musiał sprawę głębiej przemyśleć... ;-) Pozdrawiam :) W. 24 |
Data: Styczen 08 2009 21:01:48 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Wojtek, Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła.Ajajaj, za szybko, oczywiście mój błąd - 1 cal = 4.18 J a nie odwrotnie, Napiszę krótko - czapki z głów przed tym panem, bardzo proszę. Ten człowiek potrafi się przyznać do pomyłki i nie robi z tego problemu. Za to Cię Wojtku szanuję :) -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ :) 25 |
Data: Styczen 08 2009 21:21:23 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Wojtek Borczyk pisze: Po sprostowaniu pomyłki daje to przepływ 335 g/s , czyli - choć nadal dość Szacunek za te wyliczeni! Wygląda na to, że przynajmniej w rząd wielkości udało mi się trafić :) Powodzenia w pomiarach temperatury choć aura raczej nie sprzyja eksperymentom plenerowym :( A i nagrzewnice montują tak, ze ciężko się do ich dobrać, chyba że by mierzyć na doprowadzeniu i powrocie od strony komory silnika. -- Pozdr. Gregorius 26 |
Data: Styczen 09 2009 09:31:52 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 08 Jan 2009 21:21:23 +0100, Gregorius napisał(a): montują tak, ze ciężko się do ich dobrać, chyba że by mierzyć na Na wejściu jest temperatura taka, jaką utrzymuje termostat. Na wyjściu mam drugi czujnik temperatury z instalacji LPG. Różnica temperatur około 27 stopni. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ GG: 3524356 27 |
Data: Styczen 09 2009 12:56:25 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-01-09, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Thu, 08 Jan 2009 21:21:23 +0100, Gregorius napisał(a): A przypadkiem nie może być wyższa niż temperatura otwarcia? Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 28 |
Data: Styczen 09 2009 13:48:26 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 9 Jan 2009 12:56:25 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a): Na wejściu jest temperatura taka, jaką utrzymuje termostat. Zależy od tego, w którym miejscu układu chłodzenia jest termostat. W Granadzie był na wejściu, jednak w większości obecnych aut jest na wyjściu wody z silnika. I w tym drugim będzie trzymał temperaturę wody zasilającej nagrzewnicę na stałym poziomie. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ GG: 3524356 29 |
Data: Styczen 09 2009 14:17:09 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-01-09, Adam Płaszczyca wrote: Na wejściu jest temperatura taka, jaką utrzymuje termostat. A co zrobi jak płyn będzie cieplejszy? Krzysiek Kiełczewski 30 |
Data: Styczen 09 2009 14:41:32 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 9 Jan 2009 14:17:09 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a): Zależy od tego, w którym miejscu układu chłodzenia jest termostat. W Otworzy się bardziej. Krzyśku, tu chodzi o szacowanie, a nei o pomiary z dokładnością do n-tego miejsca po przecinku. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ GG: 3524356 31 |
Data: Styczen 09 2009 15:23:40 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-01-09, Adam Płaszczyca wrote: Zależy od tego, w którym miejscu układu chłodzenia jest termostat. W AFAIR to termostaty się otwierają w okolicach osiemdziesięciu paru stopni, zaś temperatura płynu może przekroczyć stówę. Różnica kilkunastu stopni przy tych zakresach temperatur się różni o parę rzędów wielkości od n-tego miejsca po przecinku. Co prawda podanie cieplejszego płynu do nagrzewnicy spowoduje również wypływanie cieplejszego z niej, ale również ilość oddanej energii wzrośnie. Krzysiek Kiełczewski 32 |
Data: Styczen 09 2009 15:30:30 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 9 Jan 2009 15:23:40 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a): AFAIR to termostaty się otwierają w okolicach osiemdziesięciu paru Są różne termostaty. W Ścierce masz pełne otwarcie przy 87. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ GG: 3524356 33 |
Data: Styczen 09 2009 16:04:26 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-01-09, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Fri, 9 Jan 2009 15:23:40 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a): No to dalej będzie 104 - 87 = 17 stopni. Krzysiek Kiełczewski 34 |
Data: Styczen 09 2009 16:50:17 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek | Są różne termostaty. W Ścierce masz pełne otwarcie przy 87. to zalezy, mozesz sobie kupic termostat na odpowiednia temperature. 83-87 to standard Icek 35 |
Data: Styczen 08 2009 21:20:47 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: J.F. | On Wed, 7 Jan 2009 14:15:27 +0100, Wojtek Borczyk wrote: Po czwarte, taki np. Przemoczonych w zimowych kurtkach do majtek po 15 minutach zmusza do zawolania "przykrec to ogrzewanie" :-) Farelka tego nie zrobisz. Jedno jest pewne - silnik stawia wiele kW do dyspozycji. Z innej beczki - cieplo wlasciwe powietrza ~1kJ/kgK 1kW podgrzewa o 50K 20g/s. Czyli jakies 16l/s Ile powietrza leci u was z nawiewow ? J. 36 |
Data: Styczen 07 2009 16:11:11 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Robert_J | Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają sprawność 40% to sobie zobacz ile idzie mocy w powietrze. Teoria: Gdybyś przy tej sprawności silnika chciał oddać te 30 kW to motor słabszy niż 100 KM nie miałby prawa w ogóle ruszyć z miejsca :-). 30 kW to ok. 40 KM... 37 |
Data: Styczen 07 2009 19:07:24 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Robert_J pisze: Teoria: Chyba mylisz dwa pojęcia: moc mechaniczna i moc cieplna. I to sie podaje w kW i to ale to jakby 2 różne sprawy. 70kW mocy które podaje producent to moc mechaniczna i żeby ją wyprodukować ze sprawnością 40% dostajesz gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak najbardziej OK. -- Pozdr. Gregorius 38 |
Data: Styczen 07 2009 19:42:00 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek | Chyba mylisz dwa pojęcia: moc mechaniczna i moc cieplna. I to sie podaje ale cala dyskusja dotyczy mocy nagrzewnicy a nie chlodnicy Icek 39 |
Data: Styczen 07 2009 19:59:09 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Icek pisze: ale cala dyskusja dotyczy mocy nagrzewnicy a nie chlodnicy Wiem bo sam zakładałem ten wątek :) Pewne analogie w działaniu chłodnicy i nagrzewnicy są. A szacunkowe określenie ile mocy cieplnej może być do dyspozycji też się chyba przyda. -- Pozdr. Gregorius 40 |
Data: Styczen 10 2009 10:46:02 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: J.F. | On Wed, 07 Jan 2009 19:59:09 +0100, Gregorius wrote: ale cala dyskusja dotyczy mocy nagrzewnicy a nie chlodnicy Szacunkowo to chlodnica potrafi ze 200kW rozproszyc. Jest pare razy wieksza od nagrzewnicy .. ale tylko pare, no i nie wieje przez nia 150km/h .. J. 41 |
Data: Styczen 10 2009 14:44:05 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: sok marchwiowy | J.F. napisał(a): On Wed, 07 Jan 2009 19:59:09 +0100, Gregorius wrote:Też myślałem że chłodnica potrafi rozproszyć dużą moc. I się zawiodłem. Mam urządzenie wymagające chłodzenia wodnego. Ale ze szkoda wody to wymyśliłem że zrobię obieg zamknięty. Przepływ wody to kilkadziesiąt litrów na godzinę czyli dużo dużo dużo mniej niż w samochodzie. Moc do rozproszenia łatwa do oszacowania bo pochodzi od grzałki. Maksymalna temperatura wody wystudzonej na wlocie do urządzenia 30st C. Z urządzenia wylatuje woda o temperaturze z przedziału 80 do 90 st C. Moc grzałki 2kW. Wentylator ma średnicę taką samą jak oryginalny, Silnik jest na 230V bo ciszej pracuje. Obroty wentylatora max 2800 na min. Chłodnica od Poloneza. I co się okazało, że ledwo się takie chłodzenie wyrabia jak temperatura powietrza jest wyższa niż 25 stopni. Latem muszę dochładzać wodą z kranu. Jak to chłodzenie robiłem to nawet mi do głowy nie przyszło że się nie wyrobi. Chłodnica nie jest zamulona ani zakamieniona. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 42 |
Data: Styczen 10 2009 15:58:37 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek | wlocie do urządzenia 30st C. Z urządzenia wylatuje woda o temperaturze zsamą jak oryginalny, Silnik jest na 230V bo ciszej pracuje. Obroty wentylatoramax 2800 na min. Chłodnica od Poloneza. I co się okazało, że ledwo się takieLatem muszę dochładzać wodą z kranu. Jak to chłodzenie robiłem to nawet mi dogłowy nie przyszło że się nie wyrobi. Chłodnica nie jest zamulona anizakamieniona. ej, ale jak chcesz ostudzic wode do temperatury 30 st. za pomoca chlodnicy jak powietrze do okola chlodnicy ma wiecej jak 25 st ??? Do wydajnego chlodzenia potrzebujesz roznicy temperatur a przeplyw energii cieplnej jest do szescianu roznicy temperatur wyrazonej w K chyba. Wiec jak nie ma roznicy temperatur to nie ma chlodzenia. W twoim przypadku potrzebujesz wydajniejszego wiatraczka i tyle. I nie spodziewaj sie nie wiem czego jak na dworze bedzie >30 st. Icek 43 |
Data: Styczen 10 2009 17:16:29 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: J.F. | On Sat, 10 Jan 2009 14:44:05 +0000 (UTC), sok marchwiowy wrote: J.F. napisał(a): Ale potrafi :-) urządzenie wymagające chłodzenia wodnego. Ale ze szkoda wody to wymyśliłem że Ale oryginalny to dziala na postoju, w czasie jazdy cug jest duzy naturalny :-) co się okazało, że ledwo się takie A nie przyszlo ci do glowy ze transmisja ciepla jest wielokrotnie wieksza przy roznicy temperatur 90-25 stopni niz 30-25 ? Latem Dodaj do obiegu jakis plytowy kaloryfer spryskiwany woda. Cieplo parowania jest spore .. J. 44 |
Data: Styczen 10 2009 19:56:19 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: sok marchwiowy | J.F. napisał(a): On Sat, 10 Jan 2009 14:44:05 +0000 (UTC), sok marchwiowy wrote:Widzę że dwie osoby zainteresowały się tym co napisałem. Żeby się nie rozdrabniać odpowiem tylko raz. Jak to robiłem to zdawałem sobie sprawę z marności krzyżowego wymiennika ciepła i jego ograniczeń. Dużo lepszy byłby przeciwprądowy. Ale dużo droższy. Wymiennik krzyżowy to najgorszy pod względem sprawności wymiennik ciepła. Ja wiem że w samochodzie zupełnie inne są temperatury na wlocie i wylocie z chłodnicy. Inne prędkości przepływu wody i powietrza. Ale w to że w takich warunkach jak ja potrzebuję się nie będzie chciało wyrobić nie pomyślałem. Przy niskich temperaturach mogłem wystawić chłodnicę za okno i by poszło bez wentylatora. Ale ideą było dwukrotne wykorzystanie ciepła. Pierwszy raz na to co musi zrobić, a drugi na ogrzanie pomieszczenia. Praktycznie dwa kilowaty w ten sposób odzyskuję. Sposób z dodatkowym grzejnikiem jest nie do zastosowania. Po pierwsze trzeba go kupić. Potem polewać wodą żeby parowała. Prościej było zrobić kapaczkę do wody żeby na obracający wentylator leciało. Ale przy okazji wzrośnie wilgotność w pomieszczeniu. Ta dodatkowa chodniczka sprawdziła się znakomicie. Jest przeciwprądowa. Zużycia wody nawet nie próbuję oszacować bo jest takie małe. Wydawało mi się ze jak wezmę chłodnicę mogącą rozproszyć ze 100kW to będzie za duża. Może komuś takie moje nie do końca udane doświadczenie się przyda. Co zrobić żeby ta chłodnica się wyrobiła i miała jeszcze zapas wiem, ale nie chce mi się tego robić. Wystarczy wyjąć lamelki, obudować i puścić powietrze w przeciwprądzie. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 45 |
Data: Styczen 08 2009 12:58:58 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-01-07, Gregorius wrote: Robert_J pisze: Możecie zwrócić uwagę, że nie całe ciepło jest oddawane przez układ chłodzenia? Krzysiek Kiełczewski 46 |
Data: Styczen 08 2009 13:28:05 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Krzysiek Kielczewski pisze: gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak najbardziej OK. Ależ zwróciliśmy :) Przeczytaj cytat, który zostawiłem z posta na, który odpowiedziałeś. Pytanie brzmi ile kW ciepła ucieka tymi innym drogami? -- Pozdr. Gregorius 47 |
Data: Styczen 08 2009 13:37:01 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-01-08, Gregorius wrote: Krzysiek Kielczewski pisze: Przede wszystkim bardzo dużo ciepła wylatuje wydechem... Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 48 |
Data: Styczen 08 2009 20:34:03 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Wojtek Borczyk | On Thu, 8 Jan 2009, Krzysiek Kielczewski wrote: > Pytanie brzmi ile kW ciepła ucieka tymi innym drogami? Poszperałem trochę po literaturze oraz po necie i oto, co znalazłem (przy założeniu sprawności silnika równej - realistycznie patrząc - 30%) Ciepło uciekające wraz z gazami spalinowymi - ok. 15% Ciepło oddane do czynnika chłodzącego - 30% Ciepło oddane do otoczenia bez pośrednictwa czynnika chłodzącego - 25% Wynika z tego, że niemal tyle samo ciepła jest oddawane do cieczy chłodzącej, co zamieniane na pracę mechaniczną ;-) Pozdrawiam :) W. 49 |
Data: Styczen 09 2009 14:23:27 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Robert_J | Chyba mylisz dwa pojęcia: moc mechaniczna i moc cieplna. I to sie podaje w kW i to ale to jakby 2 różne sprawy. 70kW mocy które podaje producent to moc mechaniczna i żeby ją wyprodukować ze sprawnością 40% dostajesz gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak najbardziej OK. Moc to moc, niezależnie od jej "rodzaju". Czy to cieplna, czy mechaniczna. Nie spieram się z Tobą, poniekąd masz rację że moc cieplna to efekt uboczny pracy silnika. Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik 600x1000 mm ma max. 2 kW ;-))). Wiesz ile to jest 40 kW mocy cieplnej? Po minucie wszyscy w aucie mieliby jajka ugotowane na twardo :-))). Nie daję nagrzewnicy więcej mocy jak 2-5 kW. 50 |
Data: Styczen 09 2009 17:48:04 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Gregorius | Robert_J pisze: Moc to moc, niezależnie od jej "rodzaju". Czy to cieplna, czy mechaniczna. Nie spieram się z Tobą, poniekąd masz rację że moc cieplna to efekt uboczny pracy silnika. Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik 600x1000 mm ma max. 2 kW ;-))). Wiesz ile to jest 40 kW mocy cieplnej? Po minucie wszyscy w aucie mieliby jajka ugotowane na twardo :-))). Nie daję nagrzewnicy więcej mocy jak 2-5 kW. Polimeryzował bym, ale w końcu od tego jest usenet :) Przykład z innego bieguna klimatycznego czyli pad wiatraka chłodnicy w upalny dzień - przerabiałem coś takiego osobiście w zeszłym roku. Przy wyłączonym ogrzewaniu silnik się przegrzewał (wskazówka pod czerwone pole itp) czyli chłodnica potrafiąca odprowadzić ~60kW ciepła (ale z wymuszonym przepływem powietrza) nie dawała rady z chłodzeniem silnika. Żeby dojechać do domu i nie wołać lawety odkręciłem ogrzewanie na max i dałem nawiew na najwyższe obroty. W samochodzie sauna i ciężko wysiedzieć ale temperatura silnika wróciła do normy (a stałem w korku ponad 30 min) - nie sądzę żeby dołożenie rozpraszania dodatkowych 2-5kW dało taki efekt. Nigdy nie twierdziłem, że to będzie 40kW (z resztą te przykładowe 100kW też nie idzie w całości przez "borygo" i ktoś już ktoś sprostował w wątku mój tok rozumowania podając jak rozkłada się te 100kW ciepła na wydech, układ chłodzenia i rozpraszanie przez inne elementy) ale ja obstawiam, że nagrzewnica będzie potrafiła oddać około 15kW. -- Pozdr. Gregorius 51 |
Data: Styczen 10 2009 10:13:22 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek | przepływem powietrza) nie dawała rady z chłodzeniem silnika. Żeby zdeczko to zalezy od temperatury cieczy, ktora jest doprowadzana do ukladu. Jezeli akurat masz przegrzany silnik i temp cieczy zbliza sie do 130 st. C (a jak wiemy ilosc en. cieplnej wypromieniowywana wzrasta do 3 potegi roznicy temperatur w K) to zauwazysz, ze wzrost temp zasilania nagrzewnicy z 97 do 130 stopni razaco zwieksza jej mozliwosci wypromieniowania ciepla. Pytanie przy jakich warunkach mierzymy moc nominalna nagrzewnicy. Bo moze sie okazac, ze puscimy ciecz o temperaturze 200 st C i bedzie jeszcze wieksza. Nie tedy droga. Zakladam, ze moc cieplna obliczana jest dla stanu neutralnego rozgrzanego silnika czyli zasilanie okolo 87-90 st C i maksymalny nawiew Wez tez pod uwage, ze jak ruszasz to ciecz jest zimna, pozniej chlodna, pozniej cosraz cieplejsza. Wydajnosc grzania wzrasta wraz ze wzrostem temperatury cieczy. I jak przy temp 50 st C jest niewystarczajaca zeby na maksymalnym nawiewie zagrzac auto tak juz jak masz 87-130 st C to juz za duzo. Icek 52 |
Data: Styczen 10 2009 10:56:37 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: J.F. | On Fri, 09 Jan 2009 17:48:04 +0100, Gregorius wrote: Polimeryzował bym, ale w końcu od tego jest usenet :) Przykład z innego Tylko ze w korku. Chlodnica nie oddaje wtedy 60kW. Silnik w korku spala rzedu 1 litra/h, co daje okolo 10kW mocy na zasilaniu .. no i brak mocy mechanicznej .. no nie - 500W w alternator :-) minus wydech, chlodzenie przez chlodnice i silnik ... w zasadzie sprowadza sie to do chlodzenia przez pokrywe silnika .. i 5kW w nagrzewnicy jest calkiem realne .. Z drugiej strony - 15kW zamroziloby silnik :-) Chociaz .. gdyby tak na wejsciu miec powietrze -20 a nie +30, to moze by nagrzewnica wydmuchala wiecej. J. 53 |
Data: Styczen 10 2009 10:47:22 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: J.F. | On Fri, 9 Jan 2009 14:23:27 +0100, Robert_J wrote: Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik Bez wiatraka. Z wiatraczkiem 5x5cm ma 100W :-) J. 54 |
Data: Styczen 10 2009 11:21:04 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Icek | >Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik przypomina mi sie tabliczka, ktora kiedys widzialem w gorach. "Do szczytu: 5km, biegiem 2km" Co ma wiatraczek do mocy grzejnika ? Grzejnik nie wypromieniuje ani mniej ani wiecej niz energii ktora mu dostarczymy. Jak bedzie mial wypromieniowac mniej to sie spali bo en. zostanie zuzyta do ogrzania wewnetrznego elementow i po sprawie. Icek 55 |
Data: Styczen 10 2009 11:57:51 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: J.F. | On Sat, 10 Jan 2009 11:21:04 +0100, Icek wrote: >Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik Dostarczamy rzeczywiscie okreslona ilosc [ciecz o okreslonym przeplywie i temperaturze na wlocie]. Ile z tego jest w stanie przekazac powietrzu to juz od wiatraka zalezy. Sie nie spali - nie przekroczy temperatury cieczy. Za to zmienia sie ilosc ciepla odebranego na wylocie cieczy .. J. 56 |
Data: Styczen 09 2009 11:27:18 | Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy | Autor: Pa_blo |
Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano) Moc parownika klimatyzacji samochodowej to okolice kilkunastu kW, nagrzewnice sa najczesciej mniejsze (przynajmniej te ktore widzialem) wiec moc nagrzewnicy moze oscylowac w okolicy 10 kW. Moze dane na tej stronie pomoga w obliczeniach: http://www.pommard.pl Picasso |