Grupy dyskusyjne   »   Moc cieplna nagrzewnicy

Moc cieplna nagrzewnicy



1 Data: Styczen 06 2009 10:44:26
Temat: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano) zastanawiałem się jaką moc cieplną ma przeciętna samochodowa nagrzewnica? Podejrzewam, że sporą bo nie jest łatwo ogrzać na krótkim odcinku powietrze od -20 do +30-40 ale zastanawiam się ile to będzie w kW?

--
Pozdr. Gregorius



2 Data: Styczen 06 2009 14:39:06
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Krzysiek Z. 


Użytkownik "Gregorius"  napisał w wiadomości

Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano)
zastanawiałem się jaką moc cieplną ma przeciętna samochodowa nagrzewnica?
Podejrzewam, że sporą bo nie jest łatwo ogrzać na krótkim odcinku
powietrze od -20 do +30-40 ale zastanawiam się ile to będzie w kW?

góra 3 kW

3 Data: Styczen 07 2009 13:37:49
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: xymax 


Użytkownik "Krzysiek Z." napisał w wiadomości


Użytkownik "Gregorius" napisał w wiadomości
Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano)
zastanawiałem się jaką moc cieplną ma przeciętna samochodowa nagrzewnica?
Podejrzewam, że sporą bo nie jest łatwo ogrzać na krótkim odcinku
powietrze od -20 do +30-40 ale zastanawiam się ile to będzie w kW?

góra 3 kW

Teraz to powiedziałeś wystaw piecyk 3kW na -20stC i zacznij zacznij biegać i
ciepła nie poczujesz.

Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają
sprawność 40% to sobie zobacz ile idzie mocy w powietrze.

--
MS

4 Data: Styczen 07 2009 14:08:50
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: xymax 


Użytkownik


Użytkownik "Krzysiek Z." napisał w wiadomości

Użytkownik "Gregorius" napisał w wiadomości
Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano)
zastanawiałem się jaką moc cieplną ma przeciętna samochodowa
nagrzewnica? Podejrzewam, że sporą bo nie jest łatwo ogrzać na krótkim
odcinku powietrze od -20 do +30-40 ale zastanawiam się ile to będzie w
kW?

góra 3 kW

Teraz to powiedziałeś wystaw piecyk 3kW na -20stC i zacznij zacznij biegać
i ciepła nie poczujesz.

Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają
sprawność 40% to sobie zobacz ile idzie mocy w powietrze.



Sorki chłodnica z nagrzewnicą mi się pomyliła ale nagrzewnica też ma więcej
jak 3kW

--
MS

5 Data: Styczen 07 2009 14:18:30
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Funaki 

Użytkownik "xymax"  napisał w wiadomości

Sorki chłodnica z nagrzewnicą mi się pomyliła ale nagrzewnica też ma
więcej  jak 3kW

Różnie, w mojej Feli napewno duuużo więcej niż 3kW. Nawet przy -20 nagrzewnica w środku może rozgrzać tak, że powietrze z nadmuchu parzy.

A co do chłodnic, tu są przykłady:
http://skodovka.tmp.efuzja.net.pl/forum/viewtopic.php?t=26055

--
3M
Mruczek 1.9D GLX Break + mobil, y2k.
http://www.mm.pl/~funaki/fela.jpg
Punto II Sound 1,2 8V vel "Młynek do kawy"
Było: ZX, Samara.

6 Data: Styczen 07 2009 19:40:35
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 

> Sorki chłodnica z nagrzewnicą mi się pomyliła ale nagrzewnica też ma
> więcej  jak 3kW

Różnie, w mojej Feli napewno duuużo więcej niż 3kW. Nawet przy -20
nagrzewnica w środku może rozgrzać tak, że powietrze z nadmuchu parzy.

A co do chłodnic, tu są przykłady:
http://skodovka.tmp.efuzja.net.pl/forum/viewtopic.php?t=26055

tu sa przyklady chlodnicy a nie nagrzewnicy


Icek

8 Data: Styczen 07 2009 20:43:43
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Funaki pisze:

A co do chłodnic, tu są przykłady:
http://skodovka.tmp.efuzja.net.pl/forum/viewtopic.php?t=26055

Te informacje się przydadzą :)

Zakładając, że chłodnica do 1.9TD ma wymiary 590x322x34 co daje objętość   ~6460 cm3 potrafi wypromieniować moc 60kW to podstawiając do proporcji wymiary przykładowej nagrzewnicy (tu akurat od Megane 1,4 16V) 234 x 158 x 42 (1552 cm3) wychodzi, że nagrzewnica powinna móc wypromieniować maksymalnie ~14,1kW!!!
Biorąc pod uwagę, że moc zależy raczej od powierzchni oddawania ciepła niż od objętości (ale to trudno policzyć z braku danych, wiec przyjąłem do szacunków objętość) to może okazać się, że wyjdzie więcej na korzyść nagrzewnic bo te mają gęstsze i delikatniejsze użebrowanie, więc powierzchnia oddawania ciepła będzie większa.

Może jakiś fizyk by to sprawdził od drugiej strony czyli jaka musi być moc urządzenia grzewczego, żeby zdołało podgrzać powietrze na dystansie 42 mm (grubość nagrzewnicy) od -20C do 40C najlepiej w funkcji prędkości przepływu powietrza bo nie sądzę żeby ktoś znał wydajności dmuchaw i przekroje przewodów.

--
Pozdr. Gregorius

9 Data: Styczen 08 2009 00:08:55
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Wojtek Borczyk 

On Wed, 7 Jan 2009, Gregorius wrote:

Może jakiś fizyk by to sprawdził od drugiej strony czyli jaka musi być
moc urządzenia grzewczego, żeby zdołało podgrzać powietrze na dystansie
42 mm (grubość nagrzewnicy) od -20C do 40C najlepiej w funkcji prędkości
przepływu powietrza bo nie sądzę żeby ktoś znał wydajności dmuchaw i
przekroje przewodów.

O wiele łatwiej byłoby oszacować to inaczej: zmierzyć temperaturę cieczy
na wejściu i na wyjściu z nagrzewnicy, oszacować tempo jej przepływu
przez nagrzewnicę ("górną granicą" będzie oczywiście wydajność pompy
wodnej), a następnie obliczyć oddawaną moc cieplną (przy znanym cieple
właściwym cieczy).

Pozdrawiam :)

W.

10 Data: Styczen 07 2009 14:11:04
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 

>
> góra 3 kW

Teraz to powiedziałeś wystaw piecyk 3kW na -20stC i zacznij zacznij biegać
i
ciepła nie poczujesz.

Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają
sprawność 40% to sobie zobacz ile idzie mocy w powietrze.

ha ha

wiesz ile to jest 30KW ? Wstaw sobie grzejnik 30KW do pomieszczenia o
kubaturze 4 metrow szesc i zobacz co sie bedzie dzialo




Icek

11 Data: Styczen 07 2009 14:15:27
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Wojtek Borczyk 

On Wed, 7 Jan 2009, xymax wrote:

Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają
sprawność 40% to sobie zobacz ile idzie mocy w powietrze.

Po pierwsze, pytanie dotyczyło nagrzewnicy (która ma znacznie mniejszą
powierzchnie radiatora), a nie chłodnicy. Po drugie, żaden silnik podczas
normalnej jazdy nie pracuje z maksymalną mocą. Po czwarte, taki np.
kominek z płaszczem wodnym o mocy 15 kW wystarcza do ogrzania domu
jednorodzinnego o powierzchni 150 m2 , więc aż sie boję myśleć co z
pasażerami samochodu zrobiłaby nagrzewnica o mocy 30 kW ;-)))

Pozdrawiam :)

W.

12 Data: Styczen 07 2009 13:17:03
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 7 Jan 2009 14:15:27 +0100, Wojtek Borczyk
 wrote:

normalnej jazdy nie pracuje z maksymalną mocą. Po czwarte, taki np.
kominek z płaszczem wodnym o mocy 15 kW wystarcza do ogrzania domu
jednorodzinnego o powierzchni 150 m2 , więc aż sie boję myśleć co z
pasażerami samochodu zrobiłaby nagrzewnica o mocy 30 kW ;-)))

 Wojtku, nie używaj takich porównań, bo właśnie wyobraziłem sobie
 samochód zbudowany zgodnie z normami EU dotyczącymi izolacji
 cieplnej budynków ;)))

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

13 Data: Styczen 08 2009 00:25:53
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Wojtek Borczyk 

On Wed, 7 Jan 2009, Robert Rędziak wrote:

> normalnej jazdy nie pracuje z maksymalną mocą. Po czwarte, taki np.
> kominek z płaszczem wodnym o mocy 15 kW wystarcza do ogrzania domu
> jednorodzinnego o powierzchni 150 m2 , więc aż sie boję myśleć co z
> pasażerami samochodu zrobiłaby nagrzewnica o mocy 30 kW ;-)))

 Wojtku, nie używaj takich porównań, bo właśnie wyobraziłem sobie
 samochód zbudowany zgodnie z normami EU dotyczącymi izolacji
 cieplnej budynków ;)))

No fakt, może trochę przesadziłem akurat z tym porównaniem... ;-) Ale
zgodzisz się ze mną chyba, że wnętrze samochodu raczej bez większego trudu
można skutecznie ogrzać np. działającą w sposób ciągły "farelką" o mocy
1kW?  ;-) Za to 30 kW to moc porównywalna z dmuchawami do osuszania ścian
budynków... ;-)

Pozdrawiam :)

W.

14 Data: Styczen 08 2009 10:55:07
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Wojtek Borczyk pisze:

No fakt, może trochę przesadziłem akurat z tym porównaniem... ;-) Ale
zgodzisz się ze mną chyba, że wnętrze samochodu raczej bez większego trudu
można skutecznie ogrzać np. działającą w sposób ciągły "farelką" o mocy
1kW?  ;-) Za to 30 kW to moc porównywalna z dmuchawami do osuszania ścian
budynków... ;-)

W obiegu zamkniętym i na postoju 1kW pewnie dałby radę, tyle, że analogia ogrzewania zamkniętego pomieszczenia z dobra izolacją i ograniczoną wymianą powietrza do samochodu jest nie najlepsza:

- ogrzewanie w samochodzie działa przeważnie w obiegu otwartym i nie ogrzewasz ciągle tych samych paru m3 powietrza tylko wtłaczasz cały czas nowe zimne które musi zostać bardzo szybko ogrzane do sporej temperatury
- izolacja termiczna samochodu jest kiepska, a podczas jazdy szybko przepływające powietrze dość skutecznie odbiera ciepło z szyb i karoserii

--
Pozdr. Gregorius

15 Data: Styczen 08 2009 12:36:00
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Wojtek Borczyk pisze:

No zgadzam się i dlatego wcale się nie upieram, że to jest dokładnie 1kW
czy nawet 3 kW - uważam jedynie, że 30 kW to z kolei wartość dość znacznie
przeszacowana :) W wolnej chwili postaram się zrobić jakieś zgrubne
oszacowanie "ilościowe", bo póki co dyskutujemy jedynie na zasadzie "zdaje
mi się, że chyba, o ile się nie mylę" ;-)

Czekam na Twoje wyliczenia, mi w porównaniu z chłodnicą wyszło, że taka nagrzewnica będzie potrafiła wypromieniować ~14kW (a może nawet trochę więcej) co wydaje mi się dość sensowną wartością. A co do uwagi, ze zgrubne i "wydaje mi się" to trudno nie przyznać racji, ale jest mało dostępnych danych (przynajmniej mi się nie udało za dużo znaleźć) choć np nie szukałem jaką wydajność mają wentylatory nawiewu w autach. Znając przepływ powietrza i różnice temperatur wejściowej i wyjściowej powietrza dało by się to chyba wyliczyć (choć ja się nie podejmuje).

--
Pozdr. Gregorius

16 Data: Styczen 08 2009 15:40:08
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Wojtek Borczyk 

On Thu, 8 Jan 2009, Gregorius wrote:

Czekam na Twoje wyliczenia, mi w porównaniu z chłodnicą wyszło, że taka
nagrzewnica będzie potrafiła wypromieniować ~14kW (a może nawet trochę
więcej) co wydaje mi się dość sensowną wartością.

Mój szacunek też będzie w dużym stopniu "gdybaniem", bo nie dysponuję
wiarygodnycmi danymi liczbowymi (może jutro spróbuję przymocować do obu
węży nagrzewnicy czujniki dwóch termometrów, żeby chociaż te różnice
temperatur w miarę sensownie oszacować). Ale...

....załóżmy, że różnica temperatur na wejściu i wyjściu z nagrzewnicy
wynosi deltaT = 10 C. Załóżmy, że układ chłodzenia wypełniony jest wodą
(ciepło właściwe wody c = 1 cal/(g*C).

Moc oddana do otoczenia P = dQ/dt = dm/dt * c * deltaT

Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła.
14 kW to 58,6 kcal/s. Aby zapewnić taką moc przepływ wody przez
nagrzewnicę powinien wynosić dm/dt = P/(c*deltaT) = 5860 g/s = 5.8 kg/s.
Osobiście mocno wątpie w to, że pompa wodna potrafi przepchać przez
nagrzewnicę prawie 6 litrów wody w ciągu sekundy :)

Pozdrawiam :)

W.

17 Data: Styczen 08 2009 16:30:56
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 


Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła.
14 kW to 58,6 kcal/s. Aby zapewnić taką moc przepływ wody przez
nagrzewnicę powinien wynosić dm/dt = P/(c*deltaT) = 5860 g/s = 5.8 kg/s.
Osobiście mocno wątpie w to, że pompa wodna potrafi przepchać przez
nagrzewnicę prawie 6 litrów wody w ciągu sekundy :)

saze, ze przeplyw jest na poziomie 200g/s max. Srednica weza do nagrzewnicy
jest okolo 1/2 cala tak na oko (polonez)



Icek

18 Data: Styczen 08 2009 21:08:42
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Wojtek,

Thursday, January 8, 2009, 8:16:29 PM, you wrote:

[...]

intuicję też trochę duży, ale przynajmniej możliwy do wyobrażenia w
przypadku nagrzewnicy samochodowej ;-) Pozostaje jeszcze kwestia o ile
stopni tak naprawdę wychłodzi się woda po przejściu przez nagrzewnicę, bo
te 10 C wziąłem kompletnie "z sufitu" ;-) Chyba jutro pobawię się
termometrem przy moim aucie... ;-)

Nie zapominaj, że wychładzanie też zależy od różnicy temperatur
pomiędzy wodą a powietrzem.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ :)

19 Data: Styczen 08 2009 21:14:47
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

RoMan Mandziejewicz pisze:

Nie zapominaj, że wychładzanie też zależy od różnicy temperatur
pomiędzy wodą a powietrzem.

A jutro odwilż :( ale myślę, że da się to przynajmniej trochę nadrobić prędkością przepływu powietrza. Trzeba też dobrze rozgrzać silnik, ale to chyba raczej oczywiste.

--
Pozdrawiam
Gregorius

20 Data: Styczen 09 2009 09:22:52
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Thu, 8 Jan 2009 20:16:29 +0100, Wojtek Borczyk napisał(a):

przypadku nagrzewnicy samochodowej ;-) Pozostaje jeszcze kwestia o ile
stopni tak naprawdę wychłodzi się woda po przejściu przez nagrzewnicę, bo
te 10 C wziąłem kompletnie "z sufitu" ;-) Chyba jutro pobawię się
termometrem przy moim aucie... ;-)

Służę danymi. Na wejściu woda w ścierce ma 87 stopni, a na wyjściu około
60, różnica temperatur 27 stopni.

--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

21 Data: Styczen 10 2009 18:17:51
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Karol Y 

przypadku nagrzewnicy samochodowej ;-) Pozostaje jeszcze kwestia o ile
stopni tak naprawdę wychłodzi się woda po przejściu przez nagrzewnicę, bo
te 10 C wziąłem kompletnie "z sufitu" ;-) Chyba jutro pobawię się
termometrem przy moim aucie... ;-)

Służę danymi. Na wejściu woda w ścierce ma 87 stopni, a na wyjściu około
60, różnica temperatur 27 stopni.

Może to pomoże w porównaniach - http://www.tytanium.com.pl/pl/wynajem/elektronarzedzia/nagrzewnice-elektryczne-i-spalin/

Z osobistych doświadczeń powiem, że podobna "rura" tylko o mocy jak z tematu - 30KW - z odległości pól metra oparzy. A włączona w aucie, w zimie zrobi tam saunę w kilka sekund.

--
Karol Y

22 Data: Styczen 10 2009 19:28:10
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: J.F. 

On Sat, 10 Jan 2009 18:17:51 +0100,  Karol Y wrote:

Może to pomoże w porównaniach -
http://www.tytanium.com.pl/pl/wynajem/elektronarzedzia/nagrzewnice-elektryczne-i-spalin/

Z osobistych doświadczeń powiem, że podobna "rura" tylko o mocy jak z
tematu - 30KW - z odległości pól metra oparzy. A włączona w aucie, w
zimie zrobi tam saunę w kilka sekund.

A tak z drugiej strony - suszarka do wlosow lekko parzy i ma ok 1kW.

A ja mam w aucie 4 takie wyloty jak z szuszarki plus dwa na nogi plus
troche pod szyba..

J.

23 Data: Styczen 08 2009 18:50:45
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Wojtek Borczyk 

On Thu, 8 Jan 2009, Wojtek Borczyk wrote:

Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła.
14 kW to 58,6 kcal/s.

Ajajaj, za szybko, oczywiście mój błąd - 1 cal = 4.18 J a nie odwrotnie,
więc powinno być 14 kW = 3.35 kcal/s !

Po sprostowaniu pomyłki daje to przepływ 335 g/s , czyli - choć nadal dość
duży - znacznie już bardziej realny :) Hmmm, nie ukrywam, że ten wynik
dośc mocno mnie zaskoczył i bedę musiał sprawę głębiej przemyśleć... ;-)

Pozdrawiam :)

W.

24 Data: Styczen 08 2009 21:01:48
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Wojtek,

Thursday, January 8, 2009, 6:50:45 PM, you wrote:

Załóżmy, że nagrzewnica rzeczywiście oddaje do otoczenia te 14 kW ciepła.
14 kW to 58,6 kcal/s.
Ajajaj, za szybko, oczywiście mój błąd - 1 cal = 4.18 J a nie odwrotnie,
więc powinno być 14 kW = 3.35 kcal/s !
Po sprostowaniu pomyłki daje to przepływ 335 g/s , czyli - choć nadal dość
duży - znacznie już bardziej realny :) Hmmm, nie ukrywam, że ten wynik
dośc mocno mnie zaskoczył i bedę musiał sprawę głębiej przemyśleć... ;-)

Napiszę krótko - czapki z głów przed tym panem, bardzo proszę. Ten
człowiek potrafi się przyznać do pomyłki i nie robi z tego problemu.
Za to Cię Wojtku szanuję :)

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.squadack.na.allegro.pl/ :)

25 Data: Styczen 08 2009 21:21:23
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Wojtek Borczyk pisze:

Po sprostowaniu pomyłki daje to przepływ 335 g/s , czyli - choć nadal dość
duży - znacznie już bardziej realny :) Hmmm, nie ukrywam, że ten wynik
dość mocno mnie zaskoczył i będę musiał sprawę głębiej przemyśleć... ;-)

Szacunek za te wyliczeni! Wygląda na to, że przynajmniej w rząd wielkości udało mi się trafić :) Powodzenia w pomiarach temperatury choć   aura raczej nie sprzyja eksperymentom plenerowym :( A i nagrzewnice montują tak, ze ciężko się do ich dobrać, chyba że by mierzyć na doprowadzeniu i powrocie od strony komory silnika.

--
Pozdr. Gregorius

26 Data: Styczen 09 2009 09:31:52
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Thu, 08 Jan 2009 21:21:23 +0100, Gregorius napisał(a):

montują tak, ze ciężko się do ich dobrać, chyba że by mierzyć na
doprowadzeniu i powrocie od strony komory silnika.

Na wejściu jest temperatura taka, jaką utrzymuje termostat. Na wyjściu mam
drugi czujnik temperatury z instalacji LPG. Różnica temperatur około 27
stopni.

--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

27 Data: Styczen 09 2009 12:56:25
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2009-01-09, Adam Płaszczyca  wrote:

Dnia Thu, 08 Jan 2009 21:21:23 +0100, Gregorius napisał(a):

montują tak, ze ciężko się do ich dobrać, chyba że by mierzyć na
doprowadzeniu i powrocie od strony komory silnika.

Na wejściu jest temperatura taka, jaką utrzymuje termostat.

A przypadkiem nie może być wyższa niż temperatura otwarcia?

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

28 Data: Styczen 09 2009 13:48:26
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Fri, 9 Jan 2009 12:56:25 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

Na wejściu jest temperatura taka, jaką utrzymuje termostat.

A przypadkiem nie może być wyższa niż temperatura otwarcia?

Zależy od tego, w którym miejscu układu chłodzenia jest termostat. W
Granadzie był na wejściu, jednak w większości obecnych aut jest na wyjściu
wody z silnika. I w tym drugim będzie trzymał temperaturę wody zasilającej
nagrzewnicę na stałym poziomie.

--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

29 Data: Styczen 09 2009 14:17:09
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2009-01-09, Adam Płaszczyca  wrote:

Na wejściu jest temperatura taka, jaką utrzymuje termostat.

A przypadkiem nie może być wyższa niż temperatura otwarcia?

Zależy od tego, w którym miejscu układu chłodzenia jest termostat. W
Granadzie był na wejściu, jednak w większości obecnych aut jest na wyjściu
wody z silnika. I w tym drugim będzie trzymał temperaturę wody zasilającej
nagrzewnicę na stałym poziomie.

A co zrobi jak płyn będzie cieplejszy?

Krzysiek Kiełczewski

30 Data: Styczen 09 2009 14:41:32
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Fri, 9 Jan 2009 14:17:09 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

Zależy od tego, w którym miejscu układu chłodzenia jest termostat. W
Granadzie był na wejściu, jednak w większości obecnych aut jest na wyjściu
wody z silnika. I w tym drugim będzie trzymał temperaturę wody zasilającej
nagrzewnicę na stałym poziomie.

A co zrobi jak płyn będzie cieplejszy?

Otworzy się bardziej. Krzyśku, tu chodzi o szacowanie, a nei o pomiary z
dokładnością do n-tego miejsca po przecinku.

--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

31 Data: Styczen 09 2009 15:23:40
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2009-01-09, Adam Płaszczyca  wrote:

Zależy od tego, w którym miejscu układu chłodzenia jest termostat. W
Granadzie był na wejściu, jednak w większości obecnych aut jest na wyjściu
wody z silnika. I w tym drugim będzie trzymał temperaturę wody zasilającej
nagrzewnicę na stałym poziomie.

A co zrobi jak płyn będzie cieplejszy?

Otworzy się bardziej. Krzyśku, tu chodzi o szacowanie, a nei o pomiary z
dokładnością do n-tego miejsca po przecinku.

AFAIR to termostaty się otwierają w okolicach osiemdziesięciu paru
stopni, zaś temperatura płynu może przekroczyć stówę. Różnica kilkunastu
stopni przy tych zakresach temperatur się różni o parę rzędów wielkości
od n-tego miejsca po przecinku. Co prawda podanie cieplejszego płynu do
nagrzewnicy spowoduje również wypływanie cieplejszego z niej, ale
również ilość oddanej energii wzrośnie.

Krzysiek Kiełczewski

32 Data: Styczen 09 2009 15:30:30
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Fri, 9 Jan 2009 15:23:40 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

AFAIR to termostaty się otwierają w okolicach osiemdziesięciu paru
stopni, zaś temperatura płynu może przekroczyć stówę. Różnica kilkunastu

Są różne termostaty. W Ścierce masz pełne otwarcie przy 87.


--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

33 Data: Styczen 09 2009 16:04:26
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2009-01-09, Adam Płaszczyca  wrote:

Dnia Fri, 9 Jan 2009 15:23:40 +0100, Krzysiek Kielczewski napisał(a):

AFAIR to termostaty się otwierają w okolicach osiemdziesięciu paru
stopni, zaś temperatura płynu może przekroczyć stówę. Różnica kilkunastu

Są różne termostaty. W Ścierce masz pełne otwarcie przy 87.

No to dalej będzie 104 - 87 = 17 stopni.

Krzysiek Kiełczewski

34 Data: Styczen 09 2009 16:50:17
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 

Są różne termostaty. W Ścierce masz pełne otwarcie przy 87.

to zalezy, mozesz sobie kupic termostat na odpowiednia temperature. 83-87 to
standard


Icek

35 Data: Styczen 08 2009 21:20:47
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: J.F. 

On Wed, 7 Jan 2009 14:15:27 +0100,  Wojtek Borczyk wrote:

Po czwarte, taki np.
kominek z płaszczem wodnym o mocy 15 kW wystarcza do ogrzania domu
jednorodzinnego o powierzchni 150 m2 , więc aż sie boję myśleć co z
pasażerami samochodu zrobiłaby nagrzewnica o mocy 30 kW ;-)))

Przemoczonych w zimowych kurtkach do majtek po 15 minutach zmusza do
zawolania "przykrec to ogrzewanie" :-)
Farelka tego nie zrobisz.

Jedno jest pewne - silnik stawia wiele kW do dyspozycji.

Z innej beczki - cieplo wlasciwe powietrza ~1kJ/kgK
1kW podgrzewa o 50K 20g/s.  Czyli jakies 16l/s

Ile powietrza leci u was z nawiewow ?

J.

36 Data: Styczen 07 2009 16:11:11
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Robert_J 

Taka chłodnica ma to min ponad 30kW Silniki spalinowe mają (diesel) mają sprawność 40% to sobie zobacz ile idzie mocy w powietrze.

Teoria:
Gdybyś przy tej sprawności silnika chciał oddać te 30 kW to motor słabszy niż 100 KM nie miałby prawa w ogóle ruszyć z miejsca :-). 30 kW to ok. 40 KM...

37 Data: Styczen 07 2009 19:07:24
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Robert_J pisze:

Teoria:
Gdybyś przy tej sprawności silnika chciał oddać te 30 kW to motor słabszy niż 100 KM nie miałby prawa w ogóle ruszyć z miejsca :-). 30 kW to ok. 40 KM...

Chyba mylisz dwa pojęcia: moc mechaniczna i moc cieplna. I to sie podaje w kW i to ale to jakby 2 różne sprawy. 70kW mocy które podaje producent to moc mechaniczna i żeby ją wyprodukować ze sprawnością 40% dostajesz gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak najbardziej OK.

--
Pozdr. Gregorius

38 Data: Styczen 07 2009 19:42:00
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 

Chyba mylisz dwa pojęcia: moc mechaniczna i moc cieplna. I to sie podaje
w kW i to ale to jakby 2 różne sprawy. 70kW mocy które podaje producent
to moc mechaniczna i żeby ją wyprodukować ze sprawnością 40% dostajesz
gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie
pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę
więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak
najbardziej OK.

ale cala dyskusja dotyczy mocy nagrzewnicy a nie chlodnicy


Icek

39 Data: Styczen 07 2009 19:59:09
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Icek pisze:

ale cala dyskusja dotyczy mocy nagrzewnicy a nie chlodnicy

Wiem bo sam zakładałem ten wątek :) Pewne analogie w działaniu chłodnicy i nagrzewnicy są. A  szacunkowe określenie ile mocy cieplnej może być do dyspozycji też się chyba przyda.

--
Pozdr. Gregorius

40 Data: Styczen 10 2009 10:46:02
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: J.F. 

On Wed, 07 Jan 2009 19:59:09 +0100,  Gregorius wrote:

ale cala dyskusja dotyczy mocy nagrzewnicy a nie chlodnicy

Wiem bo sam zakładałem ten wątek :) Pewne analogie w działaniu chłodnicy
i nagrzewnicy są. A  szacunkowe określenie ile mocy cieplnej może być do
dyspozycji też się chyba przyda.

Szacunkowo to chlodnica potrafi ze 200kW rozproszyc.
Jest pare razy wieksza od nagrzewnicy .. ale tylko pare,
no i nie wieje przez nia 150km/h ..

J.

41 Data: Styczen 10 2009 14:44:05
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: sok marchwiowy 

J.F.  napisał(a):

On Wed, 07 Jan 2009 19:59:09 +0100,  Gregorius wrote:
>> ale cala dyskusja dotyczy mocy nagrzewnicy a nie chlodnicy
>
>Wiem bo sam zakładałem ten wątek :) Pewne analogie w działaniu chłodnicy
>i nagrzewnicy są. A  szacunkowe określenie ile mocy cieplnej może być do
>dyspozycji też się chyba przyda.

Szacunkowo to chlodnica potrafi ze 200kW rozproszyc.
Jest pare razy wieksza od nagrzewnicy .. ale tylko pare,
no i nie wieje przez nia 150km/h ..

J.


Też myślałem że chłodnica potrafi rozproszyć dużą moc. I się zawiodłem. Mam
urządzenie wymagające chłodzenia wodnego. Ale ze szkoda wody to wymyśliłem że
zrobię obieg zamknięty. Przepływ wody to kilkadziesiąt litrów na godzinę czyli
dużo dużo dużo mniej niż w samochodzie. Moc do rozproszenia łatwa do
oszacowania bo pochodzi od grzałki. Maksymalna temperatura wody wystudzonej na
wlocie do urządzenia 30st C. Z urządzenia wylatuje woda o temperaturze z
przedziału 80 do 90 st C. Moc grzałki 2kW. Wentylator ma średnicę taką samą
jak oryginalny, Silnik jest na 230V bo ciszej pracuje. Obroty wentylatora max
2800 na min. Chłodnica od Poloneza. I co się okazało, że ledwo się takie
chłodzenie wyrabia jak temperatura powietrza jest wyższa niż 25 stopni. Latem
muszę dochładzać wodą z kranu. Jak to chłodzenie robiłem to nawet mi do głowy
nie przyszło że się nie wyrobi. Chłodnica nie jest zamulona ani zakamieniona. 

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

42 Data: Styczen 10 2009 15:58:37
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 

wlocie do urządzenia 30st C. Z urządzenia wylatuje woda o temperaturze z
przedziału 80 do 90 st C. Moc grzałki 2kW. Wentylator ma średnicę taką
samą
jak oryginalny, Silnik jest na 230V bo ciszej pracuje. Obroty wentylatora
max
2800 na min. Chłodnica od Poloneza. I co się okazało, że ledwo się takie
chłodzenie wyrabia jak temperatura powietrza jest wyższa niż 25 stopni.
Latem
muszę dochładzać wodą z kranu. Jak to chłodzenie robiłem to nawet mi do
głowy
nie przyszło że się nie wyrobi. Chłodnica nie jest zamulona ani
zakamieniona.

ej, ale jak chcesz ostudzic wode do temperatury 30 st. za pomoca chlodnicy
jak powietrze do okola chlodnicy ma wiecej jak 25 st ???

Do wydajnego chlodzenia potrzebujesz roznicy temperatur a przeplyw energii
cieplnej jest do szescianu roznicy temperatur wyrazonej w K chyba. Wiec jak
nie ma roznicy temperatur to nie ma chlodzenia.

W twoim przypadku potrzebujesz wydajniejszego wiatraczka i tyle. I nie
spodziewaj sie nie wiem czego jak na dworze bedzie >30 st.


Icek

43 Data: Styczen 10 2009 17:16:29
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: J.F. 

On Sat, 10 Jan 2009 14:44:05 +0000 (UTC),   sok marchwiowy wrote:

J.F.  napisał(a):
Szacunkowo to chlodnica potrafi ze 200kW rozproszyc.

Też myślałem że chłodnica potrafi rozproszyć dużą moc. I się zawiodłem. Mam

Ale potrafi :-)

urządzenie wymagające chłodzenia wodnego. Ale ze szkoda wody to wymyśliłem że
zrobię obieg zamknięty. Przepływ wody to kilkadziesiąt litrów na godzinę czyli
dużo dużo dużo mniej niż w samochodzie. Moc do rozproszenia łatwa do
oszacowania bo pochodzi od grzałki. Maksymalna temperatura wody wystudzonej na
wlocie do urządzenia 30st C. Z urządzenia wylatuje woda o temperaturze z
przedziału 80 do 90 st C. Moc grzałki 2kW. Wentylator ma średnicę taką samą
jak oryginalny

Ale oryginalny to dziala na postoju, w czasie jazdy cug jest duzy
naturalny :-)

co się okazało, że ledwo się takie
chłodzenie wyrabia jak temperatura powietrza jest wyższa niż 25 stopni.

A nie przyszlo ci do glowy ze transmisja ciepla jest wielokrotnie
wieksza przy roznicy temperatur 90-25 stopni niz 30-25 ?

Latem
muszę dochładzać wodą z kranu. Jak to chłodzenie robiłem to nawet mi do głowy
nie przyszło że się nie wyrobi.

Dodaj do obiegu jakis plytowy kaloryfer spryskiwany woda. Cieplo
parowania jest spore ..

J.

44 Data: Styczen 10 2009 19:56:19
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: sok marchwiowy 

J.F.  napisał(a):

On Sat, 10 Jan 2009 14:44:05 +0000 (UTC),   sok marchwiowy wrote:
>J.F.  napisał(a):
>> Szacunkowo to chlodnica potrafi ze 200kW rozproszyc.
>>
>Też myślałem że chłodnica potrafi rozproszyć dużą moc. I się zawiodłem. Mam

Ale potrafi :-)

>urządzenie wymagające chłodzenia wodnego. Ale ze szkoda wody to wymyśliłem że
>zrobię obieg zamknięty. Przepływ wody to kilkadziesiąt litrów na godzinę czyli
>dużo dużo dużo mniej niż w samochodzie. Moc do rozproszenia łatwa do
>oszacowania bo pochodzi od grzałki. Maksymalna temperatura wody wystudzonej na
>wlocie do urządzenia 30st C. Z urządzenia wylatuje woda o temperaturze z
>przedziału 80 do 90 st C. Moc grzałki 2kW. Wentylator ma średnicę taką samą
>jak oryginalny

Ale oryginalny to dziala na postoju, w czasie jazdy cug jest duzy
naturalny :-)

> co się okazało, że ledwo się takie
>chłodzenie wyrabia jak temperatura powietrza jest wyższa niż 25 stopni.

A nie przyszlo ci do glowy ze transmisja ciepla jest wielokrotnie
wieksza przy roznicy temperatur 90-25 stopni niz 30-25 ?

>Latem
>muszę dochładzać wodą z kranu. Jak to chłodzenie robiłem to nawet mi do głowy
>nie przyszło że się nie wyrobi.

Dodaj do obiegu jakis plytowy kaloryfer spryskiwany woda. Cieplo
parowania jest spore ..

J.

Widzę że dwie osoby zainteresowały się tym co napisałem. Żeby się nie
rozdrabniać odpowiem tylko raz. Jak to robiłem to zdawałem sobie sprawę z
marności krzyżowego wymiennika ciepła i jego ograniczeń. Dużo lepszy byłby
przeciwprądowy. Ale dużo droższy. Wymiennik krzyżowy to najgorszy pod względem
sprawności wymiennik ciepła. Ja wiem że w samochodzie zupełnie inne są
temperatury na wlocie i wylocie z chłodnicy. Inne prędkości przepływu wody i
powietrza. Ale w to że w takich warunkach jak ja potrzebuję się nie będzie
chciało wyrobić nie pomyślałem. Przy niskich temperaturach mogłem wystawić
chłodnicę za okno i by poszło bez wentylatora. Ale ideą było dwukrotne
wykorzystanie ciepła. Pierwszy raz na to co musi zrobić, a drugi na ogrzanie
pomieszczenia. Praktycznie dwa kilowaty w ten sposób odzyskuję. Sposób z
dodatkowym grzejnikiem jest nie do zastosowania. Po pierwsze trzeba go kupić.
Potem polewać wodą żeby parowała. Prościej było zrobić kapaczkę do wody żeby
na obracający wentylator leciało. Ale przy okazji wzrośnie wilgotność w
pomieszczeniu. Ta dodatkowa chodniczka sprawdziła się znakomicie. Jest
przeciwprądowa. Zużycia wody nawet nie próbuję oszacować bo jest takie małe.
Wydawało mi się ze jak wezmę chłodnicę mogącą rozproszyć ze 100kW to będzie za
duża. Może komuś takie moje nie do końca udane doświadczenie się przyda. Co
zrobić żeby ta chłodnica się wyrobiła i miała jeszcze zapas wiem, ale nie chce
mi się tego robić. Wystarczy wyjąć lamelki, obudować i puścić powietrze w
przeciwprądzie.   

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

45 Data: Styczen 08 2009 12:58:58
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2009-01-07, Gregorius  wrote:

Robert_J pisze:

Teoria:
Gdybyś przy tej sprawności silnika chciał oddać te 30 kW to motor
słabszy niż 100 KM nie miałby prawa w ogóle ruszyć z miejsca :-). 30 kW
to ok. 40 KM...

Chyba mylisz dwa pojęcia: moc mechaniczna i moc cieplna. I to sie podaje
w kW i to ale to jakby 2 różne sprawy. 70kW mocy które podaje producent
to moc mechaniczna i żeby ją wyprodukować ze sprawnością 40% dostajesz
gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie
pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę
więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak
najbardziej OK.

Możecie zwrócić uwagę, że nie całe ciepło jest oddawane przez układ
chłodzenia?

Krzysiek Kiełczewski

46 Data: Styczen 08 2009 13:28:05
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Krzysiek Kielczewski pisze:

gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak najbardziej OK.

Możecie zwrócić uwagę, że nie całe ciepło jest oddawane przez układ
chłodzenia?

Ależ zwróciliśmy :) Przeczytaj cytat, który zostawiłem z posta na, który odpowiedziałeś.

Pytanie brzmi ile kW ciepła ucieka tymi innym drogami?

--
Pozdr. Gregorius

47 Data: Styczen 08 2009 13:37:01
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2009-01-08, Gregorius  wrote:

Krzysiek Kielczewski pisze:

gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie
pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę
więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak
najbardziej OK.

Możecie zwrócić uwagę, że nie całe ciepło jest oddawane przez układ
chłodzenia?

Ależ zwróciliśmy :) Przeczytaj cytat, który zostawiłem z posta na, który
odpowiedziałeś.

Pytanie brzmi ile kW ciepła ucieka tymi innym drogami?

Przede wszystkim bardzo dużo ciepła wylatuje wydechem...

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

48 Data: Styczen 08 2009 20:34:03
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Wojtek Borczyk 

On Thu, 8 Jan 2009, Krzysiek Kielczewski wrote:

> Pytanie brzmi ile kW ciepła ucieka tymi innym drogami?
Przede wszystkim bardzo dużo ciepła wylatuje wydechem...

Poszperałem trochę po literaturze oraz po necie i oto, co znalazłem (przy
założeniu sprawności silnika równej - realistycznie patrząc - 30%)

Ciepło uciekające wraz z gazami spalinowymi - ok. 15%
Ciepło oddane do czynnika chłodzącego - 30%
Ciepło oddane do otoczenia bez pośrednictwa czynnika chłodzącego - 25%

Wynika z tego, że niemal tyle samo ciepła jest oddawane do cieczy
chłodzącej, co zamieniane na pracę mechaniczną ;-)

Pozdrawiam :)

W.

49 Data: Styczen 09 2009 14:23:27
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Robert_J 

Chyba mylisz dwa pojęcia: moc mechaniczna i moc cieplna. I to sie podaje w kW i to ale to jakby 2 różne sprawy. 70kW mocy które podaje producent to moc mechaniczna i żeby ją wyprodukować ze sprawnością 40% dostajesz gratis 100kW ciepła. Dla malkontentów od razu pisze, że silnik nie pracuje cały czas z pełną mocą i nie chłodzi się tylko przez chłodnicę więc "moce" chłodnic które ktoś podawał dla skody rzęsy 40-60kW sa jak najbardziej OK.

Moc to moc, niezależnie od jej "rodzaju". Czy to cieplna, czy mechaniczna. Nie spieram się z Tobą, poniekąd masz rację że moc cieplna to efekt uboczny pracy silnika. Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik 600x1000 mm ma max. 2 kW ;-))). Wiesz ile to jest 40 kW mocy cieplnej? Po minucie wszyscy w aucie mieliby jajka ugotowane na twardo :-))). Nie daję nagrzewnicy więcej mocy jak 2-5 kW.

50 Data: Styczen 09 2009 17:48:04
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Gregorius 

Robert_J pisze:

Moc to moc, niezależnie od jej "rodzaju". Czy to cieplna, czy mechaniczna. Nie spieram się z Tobą, poniekąd masz rację że moc cieplna to efekt uboczny pracy silnika. Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik 600x1000 mm ma max. 2 kW ;-))). Wiesz ile to jest 40 kW mocy cieplnej? Po minucie wszyscy w aucie mieliby jajka ugotowane na twardo :-))). Nie daję nagrzewnicy więcej mocy jak 2-5 kW.

Polimeryzował bym, ale w końcu od tego jest usenet :) Przykład z innego bieguna klimatycznego czyli pad wiatraka chłodnicy w upalny dzień -
przerabiałem coś takiego osobiście w zeszłym roku. Przy wyłączonym ogrzewaniu silnik się przegrzewał (wskazówka pod czerwone pole itp) czyli chłodnica potrafiąca odprowadzić ~60kW ciepła (ale z wymuszonym przepływem powietrza) nie dawała rady z chłodzeniem silnika. Żeby dojechać do domu i nie wołać lawety odkręciłem ogrzewanie na max i dałem nawiew na najwyższe obroty. W samochodzie sauna i ciężko wysiedzieć ale temperatura silnika wróciła do normy (a stałem w korku ponad 30 min) - nie sądzę żeby dołożenie rozpraszania dodatkowych 2-5kW dało taki efekt. Nigdy nie twierdziłem, że to będzie 40kW (z resztą te przykładowe 100kW też nie idzie w całości przez "borygo" i ktoś już ktoś sprostował w wątku mój tok rozumowania podając jak rozkłada się te 100kW ciepła na wydech, układ chłodzenia i rozpraszanie przez inne elementy) ale ja obstawiam, że nagrzewnica będzie potrafiła oddać około 15kW.

--
Pozdr. Gregorius

51 Data: Styczen 10 2009 10:13:22
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 

przepływem powietrza) nie dawała rady z chłodzeniem silnika. Żeby
dojechać do domu i nie wołać lawety odkręciłem ogrzewanie na max i dałem
nawiew na najwyższe obroty. W samochodzie sauna i ciężko wysiedzieć ale
temperatura silnika wróciła do normy (a stałem w korku ponad 30 min) -
nie sądzę żeby dołożenie rozpraszania dodatkowych 2-5kW dało taki efekt.
Nigdy nie twierdziłem, że to będzie 40kW (z resztą te przykładowe 100kW
też nie idzie w całości przez "borygo" i ktoś już ktoś sprostował w
wątku mój tok rozumowania podając jak rozkłada się te 100kW ciepła na
wydech, układ chłodzenia i rozpraszanie przez inne elementy) ale ja
obstawiam, że nagrzewnica będzie potrafiła oddać około 15kW.

zdeczko to zalezy od temperatury cieczy, ktora jest doprowadzana do ukladu.
Jezeli akurat masz przegrzany silnik i temp cieczy zbliza sie do 130 st. C
(a jak wiemy ilosc en. cieplnej wypromieniowywana wzrasta do 3 potegi
roznicy temperatur w K) to zauwazysz, ze wzrost temp zasilania nagrzewnicy z
97 do 130 stopni razaco zwieksza jej mozliwosci wypromieniowania ciepla.

Pytanie przy jakich warunkach mierzymy moc nominalna nagrzewnicy. Bo moze
sie okazac, ze puscimy ciecz o temperaturze 200 st C i bedzie jeszcze
wieksza. Nie tedy droga. Zakladam, ze moc cieplna obliczana jest dla stanu
neutralnego rozgrzanego silnika czyli zasilanie okolo 87-90 st C i
maksymalny nawiew

Wez tez pod uwage, ze jak ruszasz to ciecz jest zimna, pozniej chlodna,
pozniej cosraz cieplejsza. Wydajnosc grzania wzrasta wraz ze wzrostem
temperatury cieczy. I jak przy temp 50 st C jest niewystarczajaca zeby na
maksymalnym nawiewie zagrzac auto tak juz jak masz 87-130 st C to juz za
duzo.


Icek

52 Data: Styczen 10 2009 10:56:37
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: J.F. 

On Fri, 09 Jan 2009 17:48:04 +0100,  Gregorius wrote:

Polimeryzował bym, ale w końcu od tego jest usenet :) Przykład z innego
bieguna klimatycznego czyli pad wiatraka chłodnicy w upalny dzień -
przerabiałem coś takiego osobiście w zeszłym roku. Przy wyłączonym
ogrzewaniu silnik się przegrzewał (wskazówka pod czerwone pole itp)
czyli chłodnica potrafiąca odprowadzić ~60kW ciepła (ale z wymuszonym
przepływem powietrza) nie dawała rady z chłodzeniem silnika. Żeby
dojechać do domu i nie wołać lawety odkręciłem ogrzewanie na max i dałem
nawiew na najwyższe obroty. W samochodzie sauna i ciężko wysiedzieć ale
temperatura silnika wróciła do normy (a stałem w korku ponad 30 min) -
nie sądzę żeby dołożenie rozpraszania dodatkowych 2-5kW dało taki efekt.

Tylko ze w korku. Chlodnica nie oddaje wtedy 60kW.
Silnik w korku spala rzedu 1 litra/h, co daje okolo 10kW mocy na
zasilaniu .. no i brak mocy mechanicznej .. no nie - 500W w alternator
:-)

minus wydech, chlodzenie przez chlodnice i silnik ... w zasadzie
sprowadza sie to do chlodzenia przez pokrywe silnika .. i 5kW w
nagrzewnicy jest calkiem realne ..
Z drugiej strony - 15kW zamroziloby silnik :-)

Chociaz .. gdyby tak na wejsciu miec powietrze -20 a nie +30,
to moze by nagrzewnica wydmuchala wiecej.


J.

53 Data: Styczen 10 2009 10:47:22
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: J.F. 

On Fri, 9 Jan 2009 14:23:27 +0100,  Robert_J wrote:

Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik
600x1000 mm ma max. 2 kW ;-))).

Bez wiatraka.
Z wiatraczkiem 5x5cm ma 100W :-)

J.

54 Data: Styczen 10 2009 11:21:04
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Icek 

>Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik
>600x1000 mm ma max. 2 kW ;-))).

Bez wiatraka.
Z wiatraczkiem 5x5cm ma 100W :-)

przypomina mi sie tabliczka, ktora kiedys widzialem w gorach. "Do szczytu:
5km, biegiem 2km"

Co ma wiatraczek do mocy grzejnika ? Grzejnik nie wypromieniuje ani mniej
ani wiecej niz energii ktora mu dostarczymy. Jak bedzie mial wypromieniowac
mniej to sie spali bo en. zostanie zuzyta do ogrzania wewnetrznego elementow
i po sprawie.

Icek

55 Data: Styczen 10 2009 11:57:51
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: J.F. 

On Sat, 10 Jan 2009 11:21:04 +0100,  Icek wrote:

>Ale zauważ jaką moc cieplną mają np. grzejniki CO. Grzejnik
>600x1000 mm ma max. 2 kW ;-))).
Bez wiatraka.
Z wiatraczkiem 5x5cm ma 100W :-)

przypomina mi sie tabliczka, ktora kiedys widzialem w gorach. "Do szczytu:
5km, biegiem 2km"

Co ma wiatraczek do mocy grzejnika ? Grzejnik nie wypromieniuje ani mniej
ani wiecej niz energii ktora mu dostarczymy. Jak bedzie mial wypromieniowac
mniej to sie spali bo en. zostanie zuzyta do ogrzania wewnetrznego elementow
i po sprawie.

Dostarczamy rzeczywiscie okreslona ilosc [ciecz o okreslonym
przeplywie i temperaturze na wlocie].
Ile z tego jest w stanie przekazac powietrzu to juz od wiatraka
zalezy.

Sie nie spali - nie przekroczy temperatury cieczy.

Za to zmienia sie ilosc ciepla odebranego na wylocie cieczy ..

J.

56 Data: Styczen 09 2009 11:27:18
Temat: Re: Moc cieplna nagrzewnicy
Autor: Pa_blo 


Użytkownik "Gregorius"  napisał w wiadomości

Podziwiając sobie dzisiaj globalne ocieplenie (-25 u mnie rano)
zastanawiałem się jaką moc cieplną ma przeciętna samochodowa nagrzewnica?
Podejrzewam, że sporą bo nie jest łatwo ogrzać na krótkim odcinku
powietrze od -20 do +30-40 ale zastanawiam się ile to będzie w kW?


Moc parownika klimatyzacji samochodowej to okolice  kilkunastu kW,
nagrzewnice sa najczesciej mniejsze (przynajmniej te ktore widzialem) wiec
moc nagrzewnicy moze oscylowac w okolicy 10 kW.

Moze dane na tej stronie pomoga w obliczeniach:
http://www.pommard.pl

Picasso

Re: Moc cieplna nagrzewnicy



Grupy dyskusyjne