Moment odbrotowy i jego przebieg
1 | Data: Lipiec 26 2007 10:28:49 |
Temat: Moment odbrotowy i jego przebieg | |
Autor: Alti | Tak się zastanawiam jak się uzyskuje płaski przebieg momentu opbrotowego i czy to że jest płaski od 1500 do 4000rpm nie jest przypadkiem kosztem niższego momentu przy wyższych obrotach. 2 |
Data: Lipiec 26 2007 11:22:10 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Tomek | I jeszcze jedno. Dlaczego moment obrotowy spada znacznie wcześniej niż moc tak na chlopski rozum. Moment obrotowy odpowiada wprost sile z jaka tlok jest pchany przez spaliny w komorze spalania w cyklu pracy. Sila ta jest tym wieksza im wiecej jest gazow, a wiec w uproszczeniu wiecej mieszanki sie spalilo. I najwiecej mieszanki (w 1 cyklu pracy) mozna wprowadzic do cylindra na wolnych obrotach, na wysokich, gdy predkosc napelniania cylindra jest bardzo duza, rosna opory przeplywu chocby przez zawory. Moc z kolei wynika z ilosci wykonanej przez silnik pracy w jednostce czasu (a nie w jednym cyklu). Dlatego uzyskanie duzej mocy wymaga doprowadzenia jak najwiekszej ilosci paliwa do silnika, a co za tym idzie maksymalne zwiekszenie jego obrotow. -- Tomek 3 |
Data: Lipiec 26 2007 17:51:00 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: J.F. | On Thu, 26 Jul 2007 11:22:10 +0200, Tomek wrote: tak na chlopski rozum. Moment obrotowy odpowiada wprost sile z jaka tlok Rozsadna teoria, ale ma jedna wade - moment na niskich obrotach wcale nie jest najwyzszy. J. 4 |
Data: Lipiec 26 2007 18:23:40 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Tomek | Rozsadna teoria, ale ma jedna wade - moment na niskich obrotach wcale napisalem przeciez, ze w uproszczeniu :) Jest wiele innych czynnikow, ktore powoduja, ze silnik ma moment obrotowy maksymalny przy wiekszych obrotach niz minimalne. Jesli mamy sie bawic w teorie, to chodzi o sprawnosc w roznych zakresach obrotow, przesuniecie zaplonu, stygniecie spalonych gazow (zmniejsza to cisnienie w komorze spalania), prace tloka w pozostalych suwach i pewnie wiele innych o ktorych nawet nie pomyslalem. -- Tomek 5 |
Data: Lipiec 26 2007 16:26:48 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: | Jest w zasadzie jeden powod -- - akustyka, czyli rezonanse. 6 |
Data: Lipiec 26 2007 19:51:03 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Tomasz Pyra | J.F. napisał(a): On Thu, 26 Jul 2007 11:22:10 +0200, Tomek wrote: Trzeba jeszcze dograć prędkość opadania tłoka z szybkością wzrostu ciśnienia w tłoku (pewnie jeszcze z jakimiś zjawiskami rozchodzenia się fal). -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 7 |
Data: Lipiec 26 2007 11:23:41 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Alti, I jeszcze jedno. Dlaczego moment obrotowy spada znacznie wcześniej niż moc Dlatego, że moc = moment * obroty Fizyki nie zmienisz. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 8 |
Data: Lipiec 26 2007 02:17:43 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Maciej Darocha | On 26 Lip, 10:28, "Alti" wrote: Dlaczego moemt i moc nie idą ze soba w parze aż do Bo moc to iloczyn momentu i prędkości obrotowej. Oczywiście mówimy o wartościach chwilowych!! Dlatego w pewnym zakresie obrotów moment przy wzroście obrotów spada, ale moc nadal rośnie. W pewnym momencie moment zaczyna spadać szybciej, niż rosną obroty -> stąd spadek mocy powyżej obrotów mocy maksymalnej. Da się zrobić tak, żeby moment był stały i wysoki w zakresie 1900-5000obr/min. Trzeba zastosować turbinę ;) Przykład - silniki Saaba LPT (Low Pressure Turbo). Doładowanie na poziomie 0,2(!) - 0,55 bar (czyli połowa tego, co się stosuje w silnikach "sportowych"). Na podobnej zasadzie działa 1,8T Volkswagena. -- pozdrawiam Maciej 'Qbak' Darocha 9 |
Data: Lipiec 26 2007 11:56:28 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Tomasz Pyra | Alti pisze: Tak się zastanawiam jak się uzyskuje płaski przebieg momentu opbrotowego i czy to że jest płaski od 1500 do 4000rpm nie jest przypadkiem kosztem niższego momentu przy wyższych obrotach. Dałoby się - wystarczy oddławić turbinę - nazywa się to "chip-tuning". I jeszcze jedno. Dlaczego moment obrotowy spada znacznie wcześniej niż moc (w funkcji obrotów). Dlaczego moemt i moc nie idą ze soba w parze aż do czerwonej kreski? Bo: moc = moment * prędkość obrotowa -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 10 |
Data: Lipiec 26 2007 15:39:33 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Alti |
Ok ok. Drugie pytanie: Dlaczego diesle nie mają czerwonej kreski przy 6-6.5krpm? Taki turbodiesel wymiatałby juz potwornie. Np 3.0d z BMW gdyby mogło się kręcić do 6krpm to byłoby trzęsienie ziemi. Tylko nie odwracajcie kota ogonem że nie mogą się do tylu kręcić bo od 4krpm spada im moment. Wojtek 11 |
Data: Lipiec 26 2007 16:16:23 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Alti, Bo:Ok ok. Ale kiedy taka właśnie jest prawda. Nie ma sensu kręcić wyżej, bo moment spada tak szybko, że i moc leci na pysk. Nazywa się to "nagła śmierć diesla". -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 12 |
Data: Lipiec 26 2007 16:50:35 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Alti |
Hello Alti, Ale dlaczego tak się dzieje? Jakie są przyczyny tego zjawiska? Wojtek 13 |
Data: Lipiec 26 2007 18:22:32 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: J.F. | On Thu, 26 Jul 2007 16:50:35 +0200, Alti wrote: Ale kiedy taka właśnie jest prawda. Nie ma sensu kręcić wyżej, bo A kto tu jest chemikiem od weglowodorow ? :-) wersja pierwsza: ropka sie wolniej spala. wersja druga: ciezszy tlok i korbowod urwalyby sie przy szybszych obrotach. Zauwaz ze podobnej wielkosci benyzniaki [pol litra na tlok] tez nie kreca sie szybko. wersja trzecia wynikla z drugiej: odzywa sie ogranicznik obrotow. J. 14 |
Data: Lipiec 26 2007 21:21:32 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Alti |
On Thu, 26 Jul 2007 16:50:35 +0200, Alti wrote: Ropka się szybciej spala wersja druga: ciezszy tlok i korbowod urwalyby sie przy BMW M3 3.2l i sześć garków (ponad pół litra na gar) kręci się do 8krpm wersja trzecia wynikla z drugiej: odzywa sie ogranicznik obrotow. no.... Wojtek 15 |
Data: Lipiec 27 2007 10:34:00 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: J.F. | On Thu, 26 Jul 2007 21:21:32 +0200, Alti wrote: Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości No coz - slyszalem wersje ze jednak wolniej. Czy moze chodzi o czas odparowania i zaplonu.. J. 16 |
Data: Lipiec 27 2007 10:15:43 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 26.07.2007 J.F napisał/a: Ale dlaczego tak się dzieje? Jakie są przyczyny tego zjawiska? Szczególnie silniki F20C, F22C1, K20Z1 i K20Z3... -- ___________________________________________ Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net 17 |
Data: Lipiec 26 2007 16:23:53 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: | Ekonomia. Te klekoty co to w LeMans jezdza to kreca do jakichs 9000 rpm. W cywilnym aucie granica benzyny jest zazwyczaj ponizej 7000 a w dieselku ponizej 5000. Zeby sie cos nie urwialo, po prostu. Klekot jest masywniejszy, to i przeciazenia (ktore rosna z kwadratem predkosci obrotowej) odpowiednio wieksze. F1 kreci sie "ustawowo" do 19 000 i ledwo starcza na pare godzin, a na materialy nie zaluja. Tomek 18 |
Data: Lipiec 26 2007 19:41:25 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: J.F. | On Thu, 26 Jul 2007 16:23:53 GMT, wrote: F1 kreci sie "ustawowo" do 19 000 i ledwo starcza na pare godzin, a na Hm - ostatnio slyszalem wypowiedz projektantow "gdyby ten silnik wytrzymal 3 wyscigi to by znaczylo ze sp*smy robote - ma byc jak najlzejszy i najmocniejszy i wystaczy ze wytrzyma 2 wyscigi" :-) Co prawda balast dodaja, to moze juz nie musi byc taki lekki. J. 19 |
Data: Lipiec 26 2007 20:00:09 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Tomasz Nowicki | Dnia Thu, 26 Jul 2007 19:41:25 +0200 Co prawda balast dodaja, to moze juz nie musi byc taki lekki. Ale on nie ma być lekki w ogóle - on ma być lekki w środku. Żeby mógł się szybciej kręcić i szybciej wchodzić na obroty -- Tomasz Nowicki 20 |
Data: Lipiec 26 2007 21:09:08 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello J, F1 kreci sie "ustawowo" do 19 000 i ledwo starcza na pare godzin, a naHm - ostatnio slyszalem wypowiedz projektantow "gdyby ten silnik Musi - jak najmniej masy na końcach bolidu - zmniejszenie momentu bezwładności po osi pionowej. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 21 |
Data: Lipiec 26 2007 22:05:03 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Tomasz Pyra | J.F. napisał(a): On Thu, 26 Jul 2007 16:23:53 GMT, wrote: Tylko że balast się doczepia na poziomie podłogi bolidu, a gdyby ta sama masa była w silniku, to środek ciężkości pojazdu byłby wyżej, a to istotny parametr. Ale tym że odchudzanie silnika to faktycznie nie jest już żaden problem, bo przepisy FIA określają minimalną wagę silnika i minimalną wysokość jego środka ciężkości. AFAIK wszystkie stosowane silniki są na styk. Więc problemem tu nie jest technologia, a przepisy. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 22 |
Data: Lipiec 28 2007 14:15:04 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: | Hm - ostatnio slyszalem wypowiedz projektantow "gdyby ten silnikPolowa silnikow slabszych ekip nie wytrzymuje NAWET dwoch wyscigow. Tomek 23 |
Data: Lipiec 27 2007 10:30:20 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: PAndy |
F1 kreci sie "ustawowo" do 19 000 i ledwo starcza na pare godzin, a na ekonomia tak ale w F1 sie kreca tak wysoko bo tam popychacze sa pneumatyczne - i to glowny powod limitow predkosci obrotowej inercja zaworow staje sie zbyt duza, bezwladnosc mechaniczna zbyt duza, coraz mniej wydajne napelnianie i oproznianie komory spalania, coraz wiecej klopotow z dawkowaniem paliwa - dlatego popychacze w F1 sa sterowane penumatycznie a nie mechanicznie. A materialy siadaja w F1 glownie termicznie... 24 |
Data: Lipiec 28 2007 17:40:35 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: xs | napisał(a): Ekonomia. Te klekoty co to w LeMans jezdza to kreca do jakichs 9000 W zyciu wiekszej glupoty nie slyszalem. Skad Ty takie brednie bierzesz? Diesel nie kreci sie wysoko tylko dlatego, ze ropa naftowa nie jest sie w stanie tak szybko spalic jak benzyna. I tylko dlatego. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 25 |
Data: Lipiec 30 2007 07:21:49 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: | Z opisow w prasie motoryzacyjnej. 26 |
Data: Lipiec 26 2007 19:35:29 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: Tomasz Pyra | Alti napisał(a): Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał W sumie nie ma problemu. Zwiększanie prędkości obrotowej to jeden z łatwiejszych sposobów na powiększenie mocy, rodzi tylko problemy materiałowe. Po prostu odbiłoby się to na żwytowności silnika. A czemu benzyna daje radę? Wydaje mi się że diesel ma trudniejsze życie z uwagi na wysokoprężność która chyba powoduje wyższe obciążenia związane z zapłonem. Np 3.0d z BMW gdyby mogło się kręcić do 6krpm to byłoby trzęsienie ziemi. Pytanie dlaczego spada? Chyba dlatego, że szybkość wzrostu ciśnienia nie nadąża już za rozprężeniem cylindra. Żeby temu zaradzić trzeba by zmniejszać skok i powiększać średnicę cylindra, a to z kolei powoduje problemy na wolnych obrotach. Można to robić, tylko czy warto? Chyba sensowniejsza wydaje się wersja ze zwiększaniem mocy silnika za pomocą powiększania ciśnienia doładowania. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 27 |
Data: Lipiec 26 2007 14:19:11 | Temat: Re: Moment odbrotowy i jego przebieg | Autor: pluton | Tak się zastanawiam jak się uzyskuje płaski przebieg momentu opbrotowego kreci sie jego (momentu obrotowego) licznik. pozdrawiam pluton |