Grupy dyskusyjne   »   OHC a DOHC jakie s± różnice w momencie obrotowym

OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym



1 Data: Czerwiec 30 2008 07:57:55
Temat: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 

Witam

Chcia³bym siê dowiedzieæ jakie s± ró¿nice w przebiegach momentu obrotowego
dla jakich¶ silników o tej samej pojemno¶ci ró¿ni±cych siê TYLKO ilo¶ci±
zaworów na cylinder

szuka³em troszkê na ten temat wczoraj ale tylko znalaz³em przy jakich
obrotach silniki osiagaja max moment
obrotowy

dla przyk³adu mog± to byæ ople czy volkswageny 1.6

Proszê podeprzeæ odpowied¼ wykresami

Pozdrawiam
Janusz Brela



2 Data: Czerwiec 30 2008 08:27:25
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Agent 


U¿ytkownik "Janusz Brela"  napisa³ w wiadomo¶ci

Witam

Chcia³bym siê dowiedzieæ jakie s± ró¿nice w przebiegach momentu obrotowego dla jakich¶ silników o tej samej pojemno¶ci ró¿ni±cych siê TYLKO ilo¶ci± zaworów na cylinder

szuka³em troszkê na ten temat wczoraj ale tylko znalaz³em przy jakich obrotach silniki osiagaja max moment
obrotowy

dla przyk³adu mog± to byæ ople czy volkswageny 1.6

Proszê podeprzeæ odpowied¼ wykresami


Nie ma prostej zale¿no¶ci ¿e silnik DOHC ma taki moment a OHC inny. Po prostu to zawsze bêd± inne silniki ró¿ni±ce siê nie tylko liczb± wa³ków i zaworów. Nawet je¶li uda³oby ci siê znale¼æ taki silnik to nie bedziesz wiedzia³ czy np komputer ma inn± mapê wtrysków, inny kolektor itp.

3 Data: Czerwiec 30 2008 09:34:44
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 

Nie ma prostej zale¿no¶ci ¿e silnik DOHC ma taki moment a OHC inny. Po
prostu to zawsze bêd± inne silniki ró¿ni±ce siê nie tylko liczb± wa³ków i
zaworów. Nawet je¶li uda³oby ci siê znale¼æ taki silnik to nie bedziesz
wiedzia³ czy np komputer ma inn± mapê wtrysków, inny kolektor itp.

w³a¶nie to mnie interesuje jak sie zmieni moment obrotowy(charakterystyki) w
zale¿no¶ci od ilosci zaworów na cylinder

Pozdrawiam
Janusz Brela

4 Data: Czerwiec 30 2008 09:15:10
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Janusz Brela"  wrote in message

Witam

Chcia³bym siê dowiedzieæ jakie s± ró¿nice w przebiegach momentu obrotowego dla jakich¶ silników o tej samej pojemno¶ci ró¿ni±cych siê TYLKO ilo¶ci± zaworów na cylinder

OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder, jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych, osiagi silnika zaleza od wielu czynnykow i jak mi sie wydaje ilosc walkow rozrzadu ma tu najmniejsze znaczenie.

5 Data: Czerwiec 30 2008 09:33:19
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 


OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder,
jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej
nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych

To chcia³bym wiedzieæ jak to sie zmienia i dlaczego?

Pozdrawiam
Janusz Brela

6 Data: Czerwiec 30 2008 09:41:02
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Janusz Brela"  wrote in message


OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder,
jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych

To chcia³bym wiedzieæ jak to sie zmienia i dlaczego?

poszukaj sobie w takim razie informacji o silnikach w ktorych zmienila sie praktycznie wylacznie glowica z 8V na 16V (np fordowski NSD vs N3A), jednostki wielozaworowe zazwyczaja maja wyzszy moment obrotowy polozony w wezszym zakresie predkosci obrotowych ale wplyw ma na to konstrukcja dolotu, wylotu, ksztalt komory spalania i pare innych rzeczy. Ja w kazdym razie nie wiazalbym ilosci walkow rozrzadu z momentem

7 Data: Czerwiec 30 2008 09:54:08
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Tomasz Pyra 

Janusz Brela pisze:

OHC czy DOHC nie determinuje bezposrednio ilosci zaworow na cylinder,
jednostki z wieksza iloscia zaworow na cylinder maja zazwyczaj bardziej nierowny moment obrotowy w calym zakresie predkosci obrotowych

To chcia³bym wiedzieæ jak to sie zmienia i dlaczego?

Zasadniczo wiêcej zaworów to lepsze nape³nianie silnika przy wysokich obrotach i nieco gorsze przy niskich.

Po prostu wiêcej zaworów to "wiêksza dziura" do cylindra, a wiêksza dziura pozwala wpu¶ciæ do cylindra wiêcej powietrza przy du¿ym podci¶nieniu (wysokie obroty).

Za to mniejsza dziura pozwala lepiej nape³niæ cylinder przy ni¿szych obrotach (wy¿sza prêdko¶æ przep³ywu gazu przez zawór) dziêki jakim¶ tam zagadkowym efektom rezonansowym :)

Je¿eli chodzi o skutki, to silniki 16V rozwijaj± wy¿sz± moc, przy wy¿szych obrotach - krzywa jest bardziej stroma.

Natomiast tak jak ju¿ by³o mówione - DOHC/OHC nie ma prze³o¿enia wprost na ilo¶æ zaworów, a jest tylko rozwi±zaniem konstrukcyjnym popychania tych zaworów, a czy bêdzie ich dowolna ilo¶æ pomiêdzy 2 a 5 na cylinder to ju¿ inna sprawa.

8 Data: Czerwiec 30 2008 10:50:24
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 

Za to mniejsza dziura pozwala lepiej nape³niæ cylinder przy ni¿szych
obrotach (wy¿sza prêdko¶æ przep³ywu gazu przez zawór) dziêki jakim¶ tam
zagadkowym efektom rezonansowym :)

tego w³asnie nie rozumia³em.

Je¿eli chodzi o skutki, to silniki 16V rozwijaj± wy¿sz± moc, przy wy¿szych
obrotach - krzywa jest bardziej stroma.

Natomiast tak jak ju¿ by³o mówione - DOHC/OHC nie ma prze³o¿enia wprost na
ilo¶æ zaworów, a jest tylko rozwi±zaniem konstrukcyjnym popychania tych
zaworów, a czy bêdzie ich dowolna ilo¶æ pomiêdzy 2 a 5 na cylinder to ju¿
inna sprawa.

To wiem poprostu ¼le siê wyrazi³em kontruuj±c pytanie

Dziêkujê za rzeczow± odpowied¼
Pozdrawiam
Janusz Brela

9 Data: Czerwiec 30 2008 09:36:05
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Boombastic 


U¿ytkownik "Janusz Brela"  napisa³ w wiadomo¶ci

Witam

Chcia³bym siê dowiedzieæ jakie s± ró¿nice w przebiegach momentu obrotowego dla jakich¶ silników o tej samej pojemno¶ci ró¿ni±cych siê TYLKO ilo¶ci± zaworów na cylinder

To siê zdecyduj - pytasz o ilo¶æ wa³ków czy o ilo¶æ zaworów. Bo to nie ma nic wspólnego jedno z drugim.

10 Data: Czerwiec 30 2008 10:41:39
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 


To siê zdecyduj - pytasz o ilo¶æ wa³ków czy o ilo¶æ zaworów. Bo to nie ma
nic wspólnego jedno z drugim.

Wybaczysz mi ¿e siê ¼le wyrazilem?
Bardzo proszê wybacz

11 Data: Czerwiec 30 2008 10:15:40
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: R. 

Janusz Brela pisze:

Witam

Chcia³bym siê dowiedzieæ jakie s± ró¿nice w przebiegach momentu obrotowego dla jakich¶ silników o tej samej pojemno¶ci ró¿ni±cych siê TYLKO ilo¶ci± zaworów na cylinder


ilo¶æ wa³ów nie wp³ywa znacz±co na ilo¶æ zaworów - patrz moja mazda:

1,8 16V (BPE) i jeden wa³ek, moc 103 KM i 148 Nm przy 4000 obr./min.
natomiast wersja:

1,8 16V DOHC (BP-DOHC) dwa wa³ki, moc 128 KM i 157 Nm przy 4500 obr./min.

przeniesienie maksymalnego momentu w górê nawet tak nieznacznie znacz±co wp³ywa na technikê jazdy - w DOHC'u jest on w du¿o wê¿szym przedziale


natomiast silniki 8 zaworowe (niestety nie ma 1,8 )

1,6 8V  jeden wa³ek, 8 zaworów, moc 84 KM i 125 Nm przy *2500* obr./min.

1,6 16V jeden wa³êk, 16 zaworów, moc 88 KM i moment 132Nm przy
*4000* rpm/min

w powy¿szym przypadku widaæ ju¿ snacz±c± ró¿nicê w obrotach maksymalnego momentu



Proszê podeprzeæ odpowied¼ wykresami

niestety znalaz³em tylko wykres dla silnika B6

http://images31.fotosik.pl/109/68ca411491b212c5.jpg


--
  ____   Pozdrawiam R. ;-) giegie:7063613  >>>> http://rmazurek.com <<<<
| .  )  rmazurek(na)rmazurek(krop)com e-booki>> http://tnij.com/ebooks
|_|\_\ .Mazda 323F 1,8 16V                 >>> http://ujeb.pl/mazda323
PMS+ PJ- S++ p+ M+ W- P+:++ X+ L++ B++ M+ Z++ T W+ CB++

12 Data: Czerwiec 30 2008 10:53:57
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Janusz Brela 


Dziêkujê za rzeczow± odpowied¼
Pozdrawiam
Janusz Brela

13 Data: Czerwiec 30 2008 13:06:57
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Mikolaj Rydzewski 

R. wrote:

przeniesienie maksymalnego momentu w górê nawet tak nieznacznie znacz±co

'nieznacznie znaczaco' - czyli nic sie nie zmienilo?

14 Data: Czerwiec 30 2008 13:23:48
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: R. 

Mikolaj Rydzewski pisze:

R. wrote:
przeniesienie maksymalnego momentu w górê nawet tak nieznacznie znacz±co

'nieznacznie znaczaco' - czyli nic sie nie zmienilo?

zabrak³o przecinka i co z tego - kto chcia³ to zrozumial o co kaman a kto nie chcial jego problem...


--
  ____   Pozdrawiam R. ;-) giegie:7063613  >>>> http://rmazurek.com <<<<
| .  )  rmazurek(na)rmazurek(krop)com e-booki>> http://tnij.com/ebooks
|_|\_\ .Mazda 323F 1,8 16V                 >>> http://ujeb.pl/mazda323
PMS+ PJ- S++ p+ M+ W- P+:++ X+ L++ B++ M+ Z++ T W+ CB++

15 Data: Czerwiec 30 2008 10:36:32
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± ró¿nice w momencie obrotowym
Autor: Adam P³aszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 07:57:55 +0200, "Janusz Brela"
 wrote:

Chcia³bym siê dowiedzieæ jakie s± ró¿nice w przebiegach momentu obrotowego
dla jakich¶ silników o tej samej pojemno¶ci ró¿ni±cych siê TYLKO ilo¶ci±
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

16 Data: Czerwiec 30 2008 11:09:44
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Adam Plaszczyca"  wrote in message

On Mon, 30 Jun 2008 07:57:55 +0200, "Janusz Brela"
 wrote:

Chcialbym sie dowiedziec jakie sa róznice w przebiegach momentu obrotowego
dla jakichs silników o tej samej pojemnosci rózniacych sie TYLKO iloscia
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.

ekhm... jestes pewien czy ja nie rozumiem pytania autora a ty zrozumiales i udzielasz odpowiedzi?

17 Data: Czerwiec 30 2008 12:43:59
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie o brotowym
Autor: Jakub Witkowski 

PAndy pisze:

dla jakichs silników o tej samej pojemnosci rózniacych sie TYLKO iloscia
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.

ekhm... jestes pewien czy ja nie rozumiem pytania autora a ty zrozumiales i udzielasz odpowiedzi?

Ja zrozumia³em odpowied¼ nastÄ™pujÄ…co: nie ma dwóch takich silników,
które ró¿niÄ… siÄ™ TYLKO liczbÄ… zaworów na cylinder.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

18 Data: Czerwiec 30 2008 12:56:35
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Jakub Witkowski"  wrote in message

Ja zrozumia³em odpowied¼ nastÄ™pujÄ…co: nie ma dwóch takich silników,
które ró¿niÄ… siÄ™ TYLKO liczbÄ… zaworów na cylinder.

alez sa takie w ktorych inna jest tylko glowica... cala reszta jest praktycznie taka sama - pytanie co kryje sie pod TYLKO?

19 Data: Czerwiec 30 2008 13:06:29
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie o brotowym
Autor: R. 

PAndy pisze:


alez sa takie w ktorych inna jest tylko glowica... cala reszta jest praktycznie taka sama - pytanie co kryje sie pod TYLKO?


potwierdzam:

8V

http://img45.imageshack.us/img45/256/11rb5.jpg

16V

http://images27.fotosik.pl/208/a7e108a251504763.jpg


sama budowa reszty oprócz g³owicy a dok³adniej iloÅ›ci krzywek na wa³ku rozrzÄ…du i iloÅ›ci zaworów jest identyczna.

--
  ____   Pozdrawiam R. ;-) giegie:7063613  >>>> http://rmazurek.com <<<<
| .  )  rmazurek(na)rmazurek(krop)com e-booki>> http://tnij.com/ebooks
|_|\_\ .Mazda 323F 1,8 16V                 >>> http://ujeb.pl/mazda323
PMS+ PJ- S++ p+ M+ W- P+:++ X+ L++ B++ M+ Z++ T W+ CB++

20 Data: Czerwiec 30 2008 13:34:18
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie obrotowym
Autor: Adam P³aszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 12:56:35 +0200, "PAndy"
 wrote:

alez sa takie w ktorych inna jest tylko glowica... cala reszta jest
praktycznie taka sama - pytanie co kryje sie pod TYLKO?

Tylko, to tylko ilo¶æ zaworó. A w Twoim przyk³adzie z fordem, reaz,
porównujesz dwa DOHC, a pytanie bylo OHC vs DOHC, poza tym silniki
maj± tez inne uk³ady dolotowe, wydechowe i inne sterowanie.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

21 Data: Czerwiec 30 2008 18:24:17
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Adam Plaszczyca"  wrote in message

Tylko, to tylko ilosc zaworó. A w Twoim przykladzie z fordem, reaz,
porównujesz dwa DOHC, a pytanie bylo OHC vs DOHC, poza tym silniki

ok, ale juz ustalilismy ze nie ma wiekszego znaczenia jeden czy dwa walki i autor watku zreflektowal sie ze raczej chodzi mu o ilosc zaworow a nie o OHC vs DOHC (mylnie bowiem utozsamil to z iloscia zaworow)

maja tez inne uklady dolotowe, wydechowe i inne sterowanie.

ekhm osmiele sie nie zgodzic w calosci - maja o ile maja - bez wiekszych problemow mozesz przelozyc glowice 16V w miejsce 8V bez zmieniania tego o czym mowisz, inna bedzie strategia sterowania przez EEC.

22 Data: Czerwiec 30 2008 13:33:18
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie obrotowym
Autor: Adam P³aszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 11:09:44 +0200, "PAndy"
 wrote:

dla jakichs silników o tej samej pojemnosci rózniacych sie TYLKO iloscia
zaworów na cylinder

Nie ma takich silników.

ekhm... jestes pewien czy ja nie rozumiem pytania autora a ty zrozumiales
i udzielasz odpowiedzi?

Nie ma dwóch silników ró¿ni±cych siê tylko ilo¶ci± zaworów na
cylinder.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

23 Data: Czerwiec 30 2008 18:29:06
Temat: Re: OHC a DOHC jakie s± róznice w momencie obrotowym
Autor: PAndy 


"Adam Plaszczyca"  wrote in message

Nie ma dwóch silników rózniacych sie tylko iloscia zaworów na
cylinder.

fabrycznych a i to nie jestem pewien - N9E (DOHC z Sierrki) moze dostac glowice z Y5B czy N7A bez zmieniania pozostalych elementow

Re: OHC a DOHC jakie s± różnice w momencie obrotowym



Grupy dyskusyjne