Problem z bardzo d�ugim czasem rozgrzewa nia si� silnika
1 | Data: Grudzien 13 2012 20:10:38 |
Temat: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | |
Autor: uPemek | Cze¶æ, 2 |
Data: Grudzien 13 2012 20:38:48 | Temat: Re: Problem z bardzo d�ugim czasem rozgrzewa nia si� silnika | Autor: dddddd | W dniu 2012-12-13 20:10, uPemek pisze: Cze¶æ, ja chyba w weekend bÄ™dÄ™ walczy³ z tym samym w bmw 530d Opcje widzÄ™ takie: - Termostat na ch³odnicy - drugi termostat jest przy egr i on częściej pada - ponoć z niesprawnym webasto te¿ d³u¿ej siÄ™ nagrzewa wiÄ™c dziÅ› wieczorem tymczasowo pominÄ…³em obieg webasto, jutro sprawdzÄ™ czy coÅ› siÄ™ zmieni³o - w e39 jest jeszcze dodatkowa elektryczna pompka obiegowa z elektrozaworami - ponoć te elektrozawory odpowiadajÄ… za ogrzewanie. Wiem ¿e na temat innego modelu ale mo¿e coÅ› pomog³em, sam wczeÅ›niej nie sÄ…dzi³em ¿e tyle elementów mo¿e odpowiadać za nagrzanie auta -- Pozdrawiam Lukasz 3 |
Data: Grudzien 14 2012 01:59:35 | Temat: Re: Problem z bardzo d�ugim czasem rozgrzewa nia si� silnika | Autor: scobowski | W dniu 2012-12-13 20:10, uPemek pisze: Cze��,W ¿yciu nie uwierzysz: masz niesprawny (i niewa¿ne, ¿e nowy) termostat (zak³adajÄ…c, ¿e przez "normalna temperatura" rozumiesz 90 stC na wska¼niku temp. p³ynu ch³odzÄ…cego, a owe 5km pokonujesz w mieÅ›cie, w korku). Chyba, ¿e one 5km robisz, wyjechawszy spod domu wprost na krajowkÄ™ i jedziesz 90km/h - wtenczas i po 12km bÄ™dziesz mia³ zimny silnik (a na pewno ch³odnicÄ™ :) ) 4 |
Data: Grudzien 15 2012 13:24:23 | Temat: Re: Problem z bardzo d?ugim czasem rozgrzewania si? silnika | Autor: uPemek | scobowski naskroba³(a): W dniu 2012-12-13 20:10, uPemek pisze: Jazda w korku, gdzie poprzednie auto grza³o siê po 1-1,5km w pododbnych warunkach. PS. Stary termostat, podobnie jak nowy s± sprawne, to pewne - potrzebujê sugestii co poza najbardziej oczywistymi elementami mo¿e mieæ tu znaczenie. 5 |
Data: Grudzien 16 2012 23:20:44 | Temat: Re: Problem z bardzo d?ugim czasem rozgrzewania si? silnika | Autor: scobowski | W dniu 2012-12-15 13:24, uPemek pisze: scobowski naskroba�(a):Nie ma samochodu, który po 1,5 km wolnej jazdy ma temp. roboczÄ…, choćby z zamkniÄ™tym termostatem. SÄ… takie, co na takim odcinku ju¿ grzejÄ… kabinÄ™ (vel moje tico sprzed lat) albo seikaczento sporting, którego kiedyÅ› mia³em jako "s³u¿bowóz" , ale silnik nie ma prawa mieć 90stC. MyÅ›lÄ™ sobie ¿e, wiesz co? _Masz_niesprawny_termostat_ :) W pierwszym poÅ›cie piszesz, ¿e masz AEC? Mia³em w ¿yciu ABC, AAH, ACK, AEC, ABH, jak równie¿ AAN, KV (ech...), NG, 7A - jeÅ›li chodzi o benzynowe audice. Jedne d³u¿ej, inne krócej. Ale ¿aden, powtórzÄ™: Å»ADEN z nich (szczególnie V-ki) nie grza³ po 1km w mieÅ›cie. Nieco szybciej nagrzewa³y siÄ™ piÄ™ciocylindrówki, ale - generalnie - w kabinie ciep³o lecia³o zimÄ… po circa 4-5 minutach pracy silnika. I - tak jako ciekawostka: "fabryczny" termostat OEM dla tych WSZYSTKICH silników :D - czyli Wahler jest na zimno "niedomkniÄ™ty" albo (w zale¿noÅ›ci od wersji albo roku produkcji) ma w p³ytce dziurkÄ™, którÄ… odrobina p³ynu przep³ywa. 6 |
Data: Grudzien 17 2012 21:05:14 | Temat: Re: Problem z bardzo d?ugim czasem rozgrzewania si? silnika | Autor: uPemek | scobowski naskroba³(a): W dniu 2012-12-15 13:24, uPemek pisze: 2.5l R6 z Bawarii przy obecnych warunkach po takim dystancie ju¿ mia³by z 60-70C. I to przy wy³±czonym Webasto (uszkodozna elektryka przy nim). S± takie, co na takim odcinku ju¿ grzej± kabinê (vel moje tico sprzed lat) Ja jestem z tych zimnolubnych wiêc przewa¿nie nie grzejê za bardzo kabiny ;-) My¶lê sobie ¿e, wiesz co? _Masz_niesprawny_termostat_ :) ;-) W pierwszym po¶cie piszesz, ¿e masz AEC? Zainteresowa³o mnie to: "szczególnie V-ki"... Ja do tej pory g³ównie R-ki eksploatowa³em, nawet sobie niedawno porówna³em ile p³ynu i oleju wchodzi do tego silnika i do jednej z R6 która grza³a siê rekordowo mimo 12,5l ch³odziwa i 7,5l oleju. Ale delikatnie mówi±c 2x d³u¿szy dystans mnie niepokoi. I - tak jako ciekawostka: "fabryczny" termostat OEM dla tych WSZYSTKICH Gdyby nie ta dziurka to ciê¿ko by³oby uk³ad odpowietrzyæ, swoj± drog± w Polonezie jak mi mechanik tê dziurkê da³ na godzinie 6 to mia³em ca³y czas zapowietrzony i ma³owydajny uk³ad, po poprawnym monta¿u problem znikn±³... tyle ¿e mi nie doskwiera gotuj±cy siê zim± silnik jak w Poldku lata temu. Pozdr PS. Ile razy mia³bym wymieniæ termostat by w koñcu uznaæ ¿e to jednak co innego lub ten typ tak ma? Nied³ugo szykuj± siê kolejne wydatki to mo¿e i na zdjêcie rorz±du i wymianê termostatu siê skuszê, tylko ¿e to w najlepszy wypadku 500z³ ekstra na test który robi³em pare miesiêcy temu :-/ 7 |
Data: Grudzien 14 2012 07:54:23 | Temat: Re: Problem z bardzo d�ugim czasem rozgrzewa nia si� silnika | Autor: Marcin Jan | W dniu 2012-12-13 20:10, uPemek pisze: Cze��, Witam, co prawa nie ten silnik bo 2 litrowy diesel ale moje auto te¿ osiÄ…ga wartoæ 90 stopni po ok . 5 km. Na 100% wszystko jest sprawne. Pozdrawiam Marcin Jan 8 |
Data: Grudzien 14 2012 08:47:50 | Temat: Re: Problem z bardzo d�ugim czasem rozgrzewania si� silnika | Autor: szufla | Przy obecnych temperaturach oscyluj�cych minimalnie poni�ej 0st.C silnik Diesle wolniej sie grzeja bo maja wysoka sprawnosc, ale przy benz 4.2 5-6km to jest ok. sz. 9 |
Data: Grudzien 15 2012 01:08:06 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Thu, 13 Dec 2012 20:10:38 +0100, uPemek napisa³(a): Cze¶æ, Sprawd¼ jednak ten termostat. Uruchom samochód na mrozie, poczekaj a¿ silnik zacznie siê rozgrzewaæ i sprawd¼ rêk± temperaturê ch³odnicy przy wlocie i w±¿ do niej prowadz±cy. Powinny byæ lodowate - je¿eli bêd± cieplejsze (czyli jakkolwiek letnie czy co¶) to masz niesprawny termostat. Bo z mojego do¶wiadczenia wynika ¿e du¿e silniki rozgrzewaj± siê znacznie szybciej ni¿ ma³e, jak rozgrzewa siê powoli, to nie ma raczej innej mo¿liwo¶ci ni¿ dzia³aj±ca ch³odnica (czyli niedomkniêty termostat). Potencjalnie te¿ jest mo¿liwo¶æ ¿e jak masz klimê na 18C w czasie mrozu, to klima uruchamia Ci siê od razu na maksymalne grzanie, mocno chodzi wentylator i wych³adza Ci silnik ogrzewaniem. Dla eksperymentu wy³±cz nawiew w kabinie. 10 |
Data: Grudzien 15 2012 09:58:48 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: Marcin Jan | W dniu 2012-12-15 01:08, Tomasz Pyra pisze: Dnia Thu, 13 Dec 2012 20:10:38 +0100, uPemek napisa³(a):imho element pomijalny. Nagrzewnica nie jest a¿ tak du¿a aby skutecznie wych³odziæ ca³y uk³ad. Byæ mo¿e w starszych uk³adach ogrzewania, w takich gdzie regulacjê temperatury w kabinie dokonuje siê poprzez zamykanie zaworu na rurce z ciecz± ch³odz±c±, to mia³o wiêksze znaczenie (odcina³o siê czê¶æ cieczy ch³odz±cej). Teraz jest tak ¿e nagrzewnica zawsze jest pod³±czona do obiegu a regulacji dokonuje siê poprzez zamkniêcie lub otwarcie kasety. Pozdrawiam Marcin Jan 11 |
Data: Grudzien 15 2012 22:24:36 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: Arbiter |
imho element pomijalny. Nagrzewnica nie jest a¿ tak du¿a aby skutecznie Nagrzewnica w samochodzie ma tak du¿± moc ciepln±, ¿e przy w³±czonym ogrzewaniu na max, praktycznie nie uruchamia siê du¿y obieg 12 |
Data: Grudzien 17 2012 01:26:41 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sat, 15 Dec 2012 09:58:48 +0100, Marcin Jan napisa³(a): Potencjalnie te¿ jest mo¿liwo¶æ ¿e jak masz klimê na 18C w czasie mrozu, toimho element pomijalny. Nagrzewnica nie jest a¿ tak du¿a aby skutecznie W wiêkszo¶ci samochodów, przy mrozie bez problemu. A ma³e nowoczesne diesle to ju¿ w ogóle - przy mocnym grzaniu w kabinie stajesz pod ¶wiat³ami i wskazówka temperatury leci w dó³. Tyle ¿e tu mówimy o du¿ym silniku, który nawet na wolnych obrotach generuje sporo ciep³a. Byæ mo¿e w starszych uk³adach ogrzewania, w To jest akurat praktycznie bez znaczenia - odcinanie ma³ego obwodu jedynie zmniejsza pojemno¶æ uk³adu, na sam bilans juz wp³ywu nie ma. Teraz jest tak ¿e nagrzewnica Tak, ale w³a¶nie puszczaj±c silny nadmuch powietrza z zewn±trz na nagrzewnicê, odbiera siê to ciep³o od silnika. 13 |
Data: Grudzien 15 2012 13:35:15 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: uPemek | Tomasz Pyra naskroba³(a): Dnia Thu, 13 Dec 2012 20:10:38 +0100, uPemek napisa³(a): Zgodnie z sugesti± Marcina pewne wych³adzanie przez nagrzewnicê wystêpuje zawsze w uk³adach aut maj±cych mniej ni¿ 20-30lat, w ka¿dym razie zgodnie z sugesti± sprawdzê przy zerowym nawiewie minimalizuj±c oddawanie ciep³a jak bêdzie. Co do du¿ych silników to najmniejszy ostatnio 2,5 BMW grza³ siê b³yskawicznie, na wolnych obrotach 2-3min do temp na wska¼niku 60-70st. C - na lekkim mrozie nie zawsze zd±¿y³em obskrobaæ przedni± szybê bo zwyczajnie oddtaja³a - od w³±czenia silnika nawiew na szybê (tyle ¿e tam by³o ustawiane na16st. C). Ale do¶æ ¿alenia siê, 2 sugestie dot. termostatu to sprawdzê to ponownie, mo¿e w koñcu uda siê auto naprawiæ. Pozdr 14 |
Data: Grudzien 15 2012 22:25:55 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: Arbiter |
Potencjalnie te¿ jest mo¿liwo¶æ ¿e jak masz klimê na 18C w czasie mrozu, zgadza siê, 18 stopni na mrozie oznacza grzanie nagrzewnicy z pe³n± moc±, je¶li nawiew dziala to odbiera równie¿ ciep³o. Ale swoj± drog± wola³bym mieæ ogrzewanie w kabinie ni¿ nagrzany silnik 15 |
Data: Grudzien 16 2012 10:19:51 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: uPemek | uPemek naskroba³(a): Cze¶æ, Informacje uzupe³niaj±ce: - termostat dalej jest ok, du¿y obieg jest nieaktyny do rozgrzania siê silnika - pod silnikiem s± os³ony - wentylator elektryczny nie jest w³±czony podczas rozgrzewania siê silnika (ale to w kontekscie braku braku wymiany ciep³a przez ch³odnicê nie ma wielkiego znaczenia) No i nie wiem co dalej mo¿na wzi±æ na tapetê, tak jak Tomasz napisa³ du¿e silniki szybko siê grzej±, ten to stara konstrukcja tymbardziej nie powinien zachowywaæ siê jak malutki nowoczesny dieselek. Pozdr 16 |
Data: Grudzien 16 2012 12:04:03 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: | W dniu niedziela, 16 grudnia 2012 10:19:51 UTC+1 u¿ytkownik uPemek napisa³: uPemek naskroba�(a):U mnie dwa fordy zachowujÄ… siÄ™ tak jak twoje "problematyczne" auto: Ford fiesta 1.3 benzyna - od nowoÅ›ci nagrzewa sie przez jakieÅ› 4-5km. Zebym mia³ "ciep³o w uszy" to muszÄ™ zrobić jakieÅ› 10km. Wtedy w kabinie jest ju¿ normalnie i nie czuć zimna. Podobnie focus 1.8 tdci. Te¿ trzeba dobrych 5-6 km zeby wskazowka zaczela sie podnosic. Przy czym focus jest troche starszy (5 letni). Tak wiec moze byc ze ten typ tak ma. No chyba ze wczesniej sie zagrzewal szybko no to mo¿e jednak jakaÅ› usterka. 17 |
Data: Grudzien 17 2012 01:21:37 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sun, 16 Dec 2012 10:19:51 +0100, uPemek napisa³(a): uPemek naskroba³(a): To jeszcze inaczej - po czym wnioskujesz ¿e silnik d³ugo siê grzeje? Je¿eli wskazówka Ci pó¼no wstaje, to mo¿e po prostu wska¼nik jest wysoko wyskalowany? W moim jednym samochodzie wska¼nik ma skalê od 80 do 100C, wiêc do¶æ d³ugo trwa nim siê oderwie od minimalnego wskazania). W innym aucie mia³em wksa¼nik by³ od 50-130C, wskazówka sz³a wiêc w górê znacznie szybciej. W wielu autach wska¼nik jest niemianowany (od C do H) i w sumie nie wiadomo co ten wskazuje. 18 |
Data: Grudzien 17 2012 20:48:39 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: uPemek | Tomasz Pyra naskroba³(a): To jeszcze inaczej - po czym wnioskujesz ¿e silnik d³ugo siê grzeje? Po temperaturze cieczy ch³odz±cej, temp oleju, czy wrêcz odczuciu dot. temp silnika podczas rozgrzewania jak sprawdza³em równie¿ Twoj± sugestiê dot. termostatu. Je¿eli wskazówka Ci pó¼no wstaje, to mo¿e po prostu wska¼nik jest wysoko Wska¼nik temperatury cieczy ch³odz±cej ma 3 zapisane warto¶ci: 50, 90 i 130C. W moim jednym samochodzie wska¼nik ma skalê od 80 do 100C, wiêc do¶æ d³ugo W BMW z silnikiem R6 wrêcz zasuwa³a, tu ledwie siê pnie. Pozdr 19 |
Data: Grudzien 19 2012 00:52:05 | Temat: Re: Problem z bardzo d³ugim czasem rozgrzewania siê silnika | Autor: uPemek | Tomasz Pyra naskroba³(a): To jeszcze inaczej - po czym wnioskujesz ¿e silnik d³ugo siê grzeje? Dzi¶ zaczê³o mnie zastanawiaæ jeszcze jedno, temperatura oleju. Wska¼nik podnosi siê dopiero jak temp. p³ynu ma warto¶æ nominaln±, czyli oko³o 90C, jednak nawet przy ostrzejszej je¼dzie nie dochodzi do po³owy skali (s± zaznaczone 3 warto¶ci 60, 130 i 170C). Wskazanie przy której zatrzymuje siê wska¼nik to 80, a mo¿e i 90C (wyskalowanie nie jest liniowe), tylko czy czasem przy rozgrzanym silniku i ostrzejszej je¼dzie temp nie powinna byæ wy¿sza ni¿ ch³odziwa? Zak³adam ¿e w rajdówce masz dodatkowe zegary i zwróci³e¶ na nie uwagê ;-) Pozdr |