Grupy dyskusyjne   »   StaÅ‚e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze

Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze



1 Data: Pa?dziernik 13 2016 09:44:11
Temat: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Maciek 


Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
rajdowiec Tomasz.

Który z pasywnych, sta³ych napêdów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepsz± *trakcjê* na ¶liskim (mokrym, zab³oconym, za¶nie¿onym) asfalcie?

Symetryczny, bez ¿adnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I?
Symetryczny z centralnym mechanizm ró¿nicowym z ograniczonym po¶lizgiem,
jak w Foresterze II (manuale, wolnoss±ce)
Sta³y 60:40 z centtralnym mech. ró¿nicowym blokowanym (czêsciowo) wiskoz± i
LSD w tylnym mo¶cie, jak w hyundaiu Santa Fe I gen?
(za stron± http://www.awdwiki.com/en/hyundai/)

Jaki¶ inny?

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus



2 Data: Pa?dziernik 13 2016 14:49:27
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
Autor: Tadeusz 


Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
rajdowiec Tomasz.

Który z pasywnych, sta³ych napêdów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepsz± *trakcjê* na ¶liskim (mokrym, zab³oconym, za¶nie¿onym) asfalcie?


Je¼dzi³em Volvo z AWD, Subaru z AWD, BMW z AWD i Audi Quattro tylko prawdziwym czyli Torsen i ten ostatni najbardziej mi pasuje na drodze :-)
Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych ka¿dy bêdzie lepszy samo FWD czy RWD...

--
pozdrawiam
Tadeusz

3 Data: Pa?dziernik 14 2016 22:24:10
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Maciek 

Dnia Thu, 13 Oct 2016 14:49:27 +0200, Tadeusz napisa³(a):

Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych ka¿dy bêdzie lepszy samo FWD
czy RWD...

To na pewno, tylko jak ju¿ wybieraæ, to starannie...
Niestety to nie temat o fotoradarach, wiêc siê nie cieszy powodzeniem ;)

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

4 Data: Pa?dziernik 14 2016 22:00:57
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Budzik 

U¿ytkownik Maciek  ...

Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych ka¿dy bêdzie lepszy samo
FWD czy RWD...

To na pewno, tylko jak ju¿ wybieraæ, to starannie...
Niestety to nie temat o fotoradarach, wiêc siê nie cieszy powodzeniem
;)

Z fotoradarami kazdy ma swoje doswiadczenia.
Z AWD juz niekoniecznie :(

5 Data: Pa?dziernik 16 2016 17:03:43
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
Autor: Scobowski 

W dniu 13.10.2016 o 09:44, Maciek pisze:


Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
rajdowiec Tomasz.

Sorry, nie jestem Tomasz ;-)

Z cywilnych do¶wiadczeñ: najbardziej przewidywalnie bêdzie ci siê zachowywa³ samochód z centralnym torsenem albo z otwart± ró¿nicówk±.
W pierwzym przypadku masz mozliwie najbardziej neutraln± charakterystykê: jak co¶ ucieka, to bezstopniowo dostaje mniej momentu i ci±gnie ciê (bardziej) ta o¶, która trzma (lepiej).

W przypadku drugim: musisz mniej wiêcej czuæ obci±¿enie osi/kó³, wiedzieæ/czuæ, czy w danym momencie samochód bêdzie "bardziej przednionapêdowy" czy "bardziej tylnionapêdowy".

Za dzieciaka - ogromn± frajdê sprawialo mi na ¶liskim Audi 90 quattro w budzie B2 (otwarte ró¿nicówki) - ³atwiej by³o go wyprowadziæ z równowagi.

Jak siê pojawi³a ¿ona i wo¿one samochdem dzieciaki - to poprawia³o mi samopoczucie, ¿e trzeba wiele starania albo nieuwagi, ¿eby auto z torsenem obróciæ.

Poje¼dzij, sam sprawd¼, co ci odpowiada.
Niektórym wystarczy albo wrêcz sie podoba, ¿e samochód jest przednionapêdowy, a gdy kierowca ma k³opoty - dostanie mniej lub bardziej p³ynnie dopiêty ty³ - w tym kierunku obecnie id± wszystkie wspó³czesne "czteronapêdy".

6 Data: Pa?dziernik 16 2016 19:13:53
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Maciek 

Dnia Sun, 16 Oct 2016 17:03:43 +0200, Scobowski napisa³(a):

Poje¼dzij, sam sprawd¼, co ci odpowiada.

Je¿dzi³em dzisiaj Outlanderem ze sta³ym awd (1. generacja) i poza tym ¿e
je¼dzi fajnie, nic nie umiem powiedzieæ, bo nie by³o warunków do
poslizgów...



--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

7 Data: Pa?dziernik 16 2016 09:08:49
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
Autor:



Który z pasywnych, sta³ych napÄ™dów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepszÄ… *trakcjÄ™* na Å›liskim (mokrym, zab³oconym, zaÅ›nie¿onym) asfalcie?


Mia³em s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70 (AWD, model 2016, nie wiem, jaki tam rodzaj napÄ™du). Najlepiej w zwyklych, drogowych warunkach jezdzi mi sie tym ostatnim. Najbardziej neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi by³y podsterowne, dopóki nie doda³o im siÄ™ mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod dostatkiem trakcji.

--
PozdrawiAM!

8 Data: Pa?dziernik 20 2016 08:47:11
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
Autor: Tadeusz 

W dniu 2016-10-16 o 18:08,  pisze:


Który z pasywnych, sta³ych napÄ™dów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepszÄ… *trakcjÄ™* na Å›liskim (mokrym, zab³oconym, zaÅ›nie¿onym) asfalcie?

Mia³em s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70 (AWD, model 2016, nie wiem, jaki tam rodzaj napÄ™du). Najlepiej w zwyklych, drogowych warunkach jezdzi mi sie tym ostatnim. Najbardziej neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi by³y podsterowne, dopóki nie doda³o im siÄ™ mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod dostatkiem trakcji.


Audi quattro podsterowne??? Przy rozdziale mocy standardowo 38% przód 62% ty³? Ciekawostki pani, grube ciekawostki...

To twoje Volvo ma Haldex, przy normalnej je¼dzie gdy ko³a majÄ… przyczepnoæ 95% mocy idzie na przód a zaledwie 5% na ty³.
Czyli jadÄ…c normalnie z tych powiedzmy 70KM mocy zaledwie 2KM (nie liczÄ…c strat) trafia na tylne ko³a czy de facto jest to samochód przednionapÄ™dowy.
Mia³em S60 AWD 2006 i XC70 AWD 2007. O ile S60 je¼dzi³o mi siÄ™ dobrze o tyle XC70 dla mnie ma fatalny uk³ad kierowniczy i prowadzi siÄ™ jak wóz drabiniasty ;-)

--
pozdrawiam
Tadeusz

9 Data: Pa?dziernik 20 2016 11:02:04
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej d rodze
Autor: AL 

On 2016-10-20 08:47, Tadeusz wrote:

W dniu 2016-10-16 o 18:08,  pisze:

Który z pasywnych, sta³ych napÄ™dów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepszÄ… *trakcjÄ™* na Å›liskim (mokrym, zab³oconym, zaÅ›nie¿onym)
asfalcie?

Mia³em s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70
(AWD, model 2016, nie wiem, jaki tam rodzaj napędu). Najlepiej w
zwyklych, drogowych warunkach jezdzi mi sie tym ostatnim. Najbardziej
neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi by³y podsterowne,
dopóki nie doda³o im siÄ™ mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod
dostatkiem trakcji.


Audi quattro podsterowne??? Przy rozdziale mocy standardowo 38% przód
62% ty³? Ciekawostki pani, grube ciekawostki...

To twoje Volvo ma Haldex, przy normalnej je¼dzie gdy ko³a majÄ…
przyczepnoæ 95% mocy idzie na przód a zaledwie 5% na ty³.
Czyli jadÄ…c normalnie z tych powiedzmy 70KM mocy zaledwie 2KM (nie
liczÄ…c strat) trafia na tylne ko³a czy de facto jest to samochód
przednionapędowy.
Mia³em S60 AWD 2006 i XC70 AWD 2007. O ile S60 je¼dzi³o mi siÄ™ dobrze o
tyle XC70 dla mnie ma fatalny uk³ad kierowniczy i prowadzi siÄ™ jak wóz
drabiniasty ;-)

dlatego uwa¿am, ¿e bardzo fajny system ma Mitsubishi w swoich
Outlanderach np. II generacji i bli¼niakach (CCrosser,P4008) bÄ…d¼
pochodnych (ASX, C4 aircross).
- tryb 2WD: 95 / 5  % przód / ty³
- tryb 4WD: 70 / 30
- tryb Lock 50 / 50
przy Lock + dod. wy³Ä…czeniu ESP - do 40km/h mo¿na wygrzebywać siÄ™ ze Å›niegu czy piachu  (ka¿de ko³o pracuje niezale¿nie) czy pokojnie krÄ™cić bÄ…czki.
https://www.dropbox.com/s/l2olg4vfhi4zem1/zimowe_baczki.mp4?dl=0

Nie mam sporego doÅ›wiadczenia w 4x4: Subaru Foresterem (XT) je¼dzi³em
chwilÄ™ ale nie w terenie, to samo z GrandVitarÄ….  W tym oststnim
podoba³a mi siÄ™ opcja reduktora.
Natomiast w CC zaliczy³em parÄ™ pla¿ (np. najd³u¿szÄ… nad Adriatykiem w
Czarnogórze), bezkresy dróg Albanii, Czarnogóry, BoÅ›ni i Hercegowiny
wyciÄ…gajÄ…c czasami z opresji inne auta (ostatnio na Helu - VW
transportera zapadniÄ™tego po osie w piachu w Cha³upach).
Na codzieÅ„ czuć jak auto odpycha siÄ™ czterema ³apami przy przyspieszaniu.

10 Data: Listopad 06 2016 21:01:26
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
Autor: Tengu 

On 2016-10-20 08:47, Tadeusz wrote:


Audi quattro podsterowne??? Przy rozdziale mocy standardowo 38% przód
62% ty³? Ciekawostki pani, grube ciekawostki...


https://youtu.be/kEOnhxFFXbg?t=3m31s


--
Tengu

11 Data: Pa?dziernik 22 2016 13:41:17
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisa³(a):

Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
rajdowiec Tomasz.

Który z pasywnych, sta³ych napêdów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepsz± *trakcjê* na ¶liskim (mokrym, zab³oconym, za¶nie¿onym) asfalcie?

A co to jest trakcja? :)

Najszybciej pojedziesz na zawieszeniu wymy¶lonym do szybkiej jazdy - czyli
aktywne dyfry i ogarniêta elektronika do sterowania (np. Lancer EVO,
Impreza STi, Audi RS...)

Ale prêdko¶æ z któr± mo¿na przejecha³ ³uk, wbrew pozorom okazuje siê bardzo
podobna nawet miêdzy autami FWD i AWD, wiêc tymbardziej rodzaj napêdu AWD
nie bêdzie mia³ du¿ego znaczenia.

Natomiast w je¼dzie sportowej istotne jest to ¿e maj±c AWD mo¿na szybciej i
mocniej przyspieszaæ na wyj¶ciu z zakrêtu.

Ale ja tam je¿d¿ê FWD i siê nie znam, ale wszyscy rozs±dni ludzie których
znam s± zgodni z grubsza, ¿e rodzaj napêdu AWD jest praktycznie bez
znaczenia w porównaniu z wp³ywem opon i zawieszenia :)


Symetryczny, bez ¿adnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I?
Symetryczny z centralnym mechanizm ró¿nicowym z ograniczonym po¶lizgiem,
jak w Foresterze II (manuale, wolnoss±ce)

Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do
rozdzia³u si³ napêdowych, a konstrukcji uk³adu napêdowego w którym wszystko
jest symetryczne wzglêdem osi pojazdu.
I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowan± konstrukcjê :)
Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie
zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne).

12 Data: Pa?dziernik 24 2016 22:17:26
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: 007 

Tomasz Pyra w


Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisa³(a):

Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy
rajdowiec Tomasz.

Który z pasywnych, sta³ych napêdów na obie osie zapewnia waszym zdaniem
najlepsz± *trakcjê* na ¶liskim (mokrym, zab³oconym, za¶nie¿onym) asfalcie?

A co to jest trakcja? :)

Wypierd... na grupe o tramwajach i innych szynowych ;-)

Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie
zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne).

Gdy w s³upa sieci trakcyjnej przywali, to jak najbardziej wp³ynie na trakcjê
:O

--
'Tom N'

13 Data: Pa?dziernik 26 2016 13:39:43
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Maciek 

Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a):

A co to jest trakcja? :)

Mia³em na my¶li najbardziej potoczne znaczenie - zachowanie przyczepno¶ci i
za³o¿onego toru jazdy.
Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimi¶ tam ESP czy TCS, które i tak
s± ju¿ we wszystkim.

Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do
rozdzia³u si³ napêdowych, a konstrukcji uk³adu napêdowego w którym wszystko
jest symetryczne wzglêdem osi pojazdu.
I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowan± konstrukcjê :)
Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie
zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne).

A równomierny rozk³ad masy nie poprawia w³asno¶ci *trakcyjnych*? :)

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

14 Data: Pa?dziernik 26 2016 13:44:37
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: AL 

On 2016-10-26 13:39, Maciek wrote:

Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a):

A co to jest trakcja? :)

Mia³em na my¶li najbardziej potoczne znaczenie - zachowanie przyczepno¶ci i
za³o¿onego toru jazdy.
Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimi¶ tam ESP czy TCS, które i tak
s± ju¿ we wszystkim.

Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do
rozdzia³u si³ napêdowych, a konstrukcji uk³adu napêdowego w którym wszystko
jest symetryczne wzglêdem osi pojazdu.
I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowan± konstrukcjê :)
Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie
zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne).

A równomierny rozk³ad masy nie poprawia w³asno¶ci *trakcyjnych*? :)


wszystko poprawia - ale zauwa¿ysz to dopiero jak bêdziesz próbowa³ wycisn±æ maksimum z danego rozwi±zania i auto 'podejdzie' pod Twoje preferencje.
Jak ju¿ kto¶ napisa³ w tym w±tku: ka¿de AWD/4WD bêdzie lepsze/bezpieczniejsze od 2WD je¶li chodzi o  rozpêdzanie siê czy prowadzenie na zakrêtach.
Na pewno lepszym rozwi±zaniem w AWD/4WD bêdzie sta³y napêd (lub jego wymuszenie elektroniczne/mechaniczne) ni¿ automatycznie do³±czany np. ty³ dopiero w momencie po¶lizgu przodu (zw³aszcza w zakrêtach jak ¶lisko).

15 Data: Pa?dziernik 26 2016 21:42:29
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Wed, 26 Oct 2016 13:39:43 +0200, Maciek napisa³(a):

Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a):

A co to jest trakcja? :)

Mia³em na my¶li najbardziej potoczne znaczenie - zachowanie przyczepno¶ci i
za³o¿onego toru jazdy.

S±dzê ¿e to siê nie da wprost porównaæ.

Te ró¿ne rodzaje napêdu s± w bardzo ró¿nych samochodach.
A bardziej ni¿ rodzajem napêdu AWD one siê bêd± ró¿ni³y zawieszeniem,
wysoko¶ci± ¶rodka ciê¿ko¶ci, momentami bezw³adno¶ci nadwozia itp.
A sam rodzaj napêdu jest moim zdaniem bardzo przeceniany.

Do tego co innego da Ci frajdê z jazdy AWD, co innego bêdzie je¼dziæ
najszybciej, a co innego bêdzie siê prowadziæ naj³atwiej, jeszcze co¶
innego bêdzie mia³o najlepsze zdolno¶ci poci±gowe.


Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimi¶ tam ESP czy TCS, które i tak
s± ju¿ we wszystkim.

Nie pomija³bym tej kwestii, bo je¶li AWD jest oparte o aktywne elementy, to
sposób dzia³ania bêdzie silnie powi±zany z przeciwpo¶lizgow± elektronik±.


Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do
rozdzia³u si³ napêdowych, a konstrukcji uk³adu napêdowego w którym wszystko
jest symetryczne wzglêdem osi pojazdu.
I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowan± konstrukcjê :)
Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie
zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne).

A równomierny rozk³ad masy nie poprawia w³asno¶ci *trakcyjnych*? :)

Generalnie nie.
Mniej obci±zona o¶ ma po prostu mniejsz± czê¶æ samochodu na sobie do
skrêcania.

Historie o "idealnym rozk³adzie mas", to takie bardziej has³a reklamowe i
to z czasów motoryzacyjnego ¶redniowiecza (do lat 90-tych), kiedy to bran¿a
motoryzacyjna nie bardzo radzi³a sobie z charakterystyk± zawieszeñ.
Wtedy mo¿e by³o to bardziej istotne.

16 Data: Pa?dziernik 28 2016 20:48:21
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
Autor: Tomasz Finke 

W dniu 2016-10-22 o 13:41, Tomasz Pyra pisze:

Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do
rozdzia³u si³ napêdowych, a konstrukcji uk³adu napêdowego w którym wszystko
jest symetryczne wzglêdem osi pojazdu.
I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowan± konstrukcjê :)

Jest odwrotnie: uk³ad napêdowy w Subaru jest prostszy, bo zosta³
zaprojektowany wy³±cznie jako AWD.  U innych producentów AWD jest
doczepiane do zwyk³ego napêdu FWD/RWD kosztem zwiêkszenia komplikacji.
Silnik bokser jest umieszczony pod³u¿nie, wa³ korbowy jest w osi
pojazdu, dziêki czemu pó³osie s± jednakowej d³ugo¶ci i nie ma potrzeby
stosowania przek³adni k±towych po drodze, jak w autach z silnikiem
poprzecznym.

Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie
zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne).

Dodatkowo trakcjê poprawia obni¿enie ¶rodka ciê¿ko¶ci auta dziêki
niskiemu i p³askiemu silnikowi z t³okami przeciwsobnymi.

T.

17 Data: Pa?dziernik 28 2016 21:59:16
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Fri, 28 Oct 2016 20:48:21 +0200, Tomasz Finke napisa³(a):

W dniu 2016-10-22 o 13:41, Tomasz Pyra pisze:

Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do
rozdzia³u si³ napêdowych, a konstrukcji uk³adu napêdowego w którym wszystko
jest symetryczne wzglêdem osi pojazdu.
I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowan± konstrukcjê :)

Jest odwrotnie: uk³ad napêdowy w Subaru jest prostszy, bo zosta³
zaprojektowany wy³±cznie jako AWD.

Napêd jest taki jaki jest, natomiast wymy¶lona w dziale marketingu
"symetryczno¶æ" wymaga w skrzyni biegów stosowania przedziwnego patentu
prowadzenia wa³u ³±cz±cego centralny dyfer z przednim.
Przez co wa³ zdawczy skrzyni musi byæ gruby (bo musi pomie¶ciæ w sobie wa³
korbowy).
Komplikuje to sprawê, s±dzê ¿e kosztuje ³adnych parê kilo i prawdopodobnie
sprawia ¿e skrzynie biegów Subaru w porównaniu z konkurencj± (Lancer,
Quattro) uchodz± za delikatne.

 U innych producentów AWD jest
doczepiane do zwyk³ego napêdu FWD/RWD kosztem zwiêkszenia komplikacji.

Uwa¿aj ¿eby siê czasem nie okaza³o ¿e Subaru te swoje wzd³u¿ne boksery te¿
ma w wersji 2WD.

Silnik bokser jest umieszczony pod³u¿nie, wa³ korbowy jest w osi
pojazdu, dziêki czemu pó³osie s± jednakowej d³ugo¶ci i nie ma potrzeby
stosowania przek³adni k±towych po drodze, jak w autach z silnikiem
poprzecznym.

Na pewno nie ma potrzeby stosowania przek³adni k±towych? ;)

Tzn. nie widzê ¿adnego problemu w takich przek³adniach, ale skoro ju¿ o
nich wspominasz, to s±dzê ¿e bez nich to Subaru mog³oby byæ napêdzane
najwy¿ej ¶mig³em.

Co wiêcej - Subaru ma ich wiêcej ni¿ konkurencja z AWD na Haldexie i
silnikiem poprzecznym :)

A pó³osie jednakowej d³ugo¶ci z napêdowego punktu widzenia nie s± ¿adn±
przewag±, a komplikuj± kwestie pomieszczenia siê ze wszystkim w zwartej
obudowie skrzyni biegów. Gdzie wszystko musi byæ jedno pod drugim (zamiast
jedno obok drugiego).


Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie
zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne).

Dodatkowo trakcjê poprawia obni¿enie ¶rodka ciê¿ko¶ci auta dziêki
niskiemu i p³askiemu silnikowi z t³okami przeciwsobnymi.

Tylko nie ma to zwi±¿ku z symetryczno¶ci± napêdu

18 Data: Pa?dziernik 29 2016 21:58:20
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
Autor: Scobowski 

Nie b±d¼ Pan , Panie Pyra bezlitosny dla cz³owieka. Wszyscy neofici s± tacy.
Mi quattro-fanatyzm przeszed³ niedawno (ju¿ przed czterdziestk±! ;-) ), niektorym zajmuje to d³u¿ej.

Przyjdzie dzieñ, i kolega nauczy siê czytaæ specyfikacjê, potem ogl±dac rozwi±zania techniczne a wreszcie - wyci±gac wnioski ;-)

IMO: ca³a ta "symetryczno¶æ" to marketingowe pierdolenie: sadzasz mnie (100+ Kg) za kierownic± - i juz mamy nierówny rozk³ad mas w aucie :P Choæ, nie ukrywam, jaka¶ elegancja w tym jest.

Generalnie - podoba mi siê napêd w subaru. Prawdziwch, starych subaru: z dwoma (albo trzeba?) torsenami.

Wspó³czesne - s± IMO tylko ciut-ciut lepsze, ni¿ wszystkie japonsko/francuskie czy koreanskie je¼dzide³ka z "jakim¶" 4x4. ;-)

19 Data: Pa?dziernik 29 2016 22:23:03
Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sat, 29 Oct 2016 21:58:20 +0200, Scobowski napisa³(a):

Nie b±d¼ Pan , Panie Pyra bezlitosny dla cz³owieka. Wszyscy neofici s± tacy.
Mi quattro-fanatyzm przeszed³ niedawno (ju¿ przed czterdziestk±! ;-) ),
niektorym zajmuje to d³u¿ej.

Przyjdzie dzieñ, i kolega nauczy siê czytaæ specyfikacjê, potem ogl±dac
rozwi±zania techniczne a wreszcie - wyci±gac wnioski ;-)

IMO: ca³a ta "symetryczno¶æ" to marketingowe pierdolenie: sadzasz mnie
(100+ Kg) za kierownic± - i juz mamy nierówny rozk³ad mas w aucie :P
Choæ, nie ukrywam, jaka¶ elegancja w tym jest.

Generalnie - podoba mi siê napêd w subaru. Prawdziwch, starych subaru: z
dwoma (albo trzeba?) torsenami.

Torseny to Subaru stosowa³o w tych bogatszych i bardziej sportowych
wersjach z przodu i z ty³u.
Je¶li chodzi o centralny to tam jak±¶ wynalzczo¶æ uprawiali - wiskoza,
czyli wielotarczowe sprzêg³o ³±cz±ce wa³ przedni i tylny pracuj±ce w smarze
o konsystencji smo³y). W nowszych modelach dochodzi³± elektronika steruj±ca
t± czê¶ciow± blokad±.

Wspó³czesne - s± IMO tylko ciut-ciut lepsze, ni¿ wszystkie
japonsko/francuskie czy koreanskie je¼dzide³ka z "jakim¶" 4x4. ;-)

Tzn. o ile koncepcja sta³ego napêdu jest od zawsze taka sama i niewiele tu
siê da zmieniæ, to wszelkie napêdy do³±czane przez ostatnie lata bardzo siê
zmieniaj± i kto wie czy dzisiaj to nie jest ju¿ pod prawie ka¿dym wzglêdem
lepsze rozwi±zanie.

Re: Stałe AWD i zachowanie na śliskiej drodze



Grupy dyskusyjne