Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze
1 | Data: Pa?dziernik 13 2016 09:44:11 |
Temat: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | |
Autor: Maciek |
2 |
Data: Pa?dziernik 13 2016 14:49:27 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze | Autor: Tadeusz |
Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy Je¼dzi³em Volvo z AWD, Subaru z AWD, BMW z AWD i Audi Quattro tylko prawdziwym czyli Torsen i ten ostatni najbardziej mi pasuje na drodze :-) Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych ka¿dy bêdzie lepszy samo FWD czy RWD... -- pozdrawiam Tadeusz 3 |
Data: Pa?dziernik 14 2016 22:24:10 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Maciek | Dnia Thu, 13 Oct 2016 14:49:27 +0200, Tadeusz napisa³(a): Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych ka¿dy bêdzie lepszy samo FWD To na pewno, tylko jak ju¿ wybieraæ, to starannie... Niestety to nie temat o fotoradarach, wiêc siê nie cieszy powodzeniem ;) -- //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl -- - Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast. https://www.avast.com/antivirus 4 |
Data: Pa?dziernik 14 2016 22:00:57 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Budzik | U¿ytkownik Maciek ... Na marginesie: do cywilnej jazdy w gorszych ka¿dy bêdzie lepszy samo Z fotoradarami kazdy ma swoje doswiadczenia. Z AWD juz niekoniecznie :( 5 |
Data: Pa?dziernik 16 2016 17:03:43 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze | Autor: Scobowski | W dniu 13.10.2016 o 09:44, Maciek pisze:
Sorry, nie jestem Tomasz ;-) Z cywilnych do¶wiadczeñ: najbardziej przewidywalnie bêdzie ci siê zachowywa³ samochód z centralnym torsenem albo z otwart± ró¿nicówk±. W pierwzym przypadku masz mozliwie najbardziej neutraln± charakterystykê: jak co¶ ucieka, to bezstopniowo dostaje mniej momentu i ci±gnie ciê (bardziej) ta o¶, która trzma (lepiej). W przypadku drugim: musisz mniej wiêcej czuæ obci±¿enie osi/kó³, wiedzieæ/czuæ, czy w danym momencie samochód bêdzie "bardziej przednionapêdowy" czy "bardziej tylnionapêdowy". Za dzieciaka - ogromn± frajdê sprawialo mi na ¶liskim Audi 90 quattro w budzie B2 (otwarte ró¿nicówki) - ³atwiej by³o go wyprowadziæ z równowagi. Jak siê pojawi³a ¿ona i wo¿one samochdem dzieciaki - to poprawia³o mi samopoczucie, ¿e trzeba wiele starania albo nieuwagi, ¿eby auto z torsenem obróciæ. Poje¼dzij, sam sprawd¼, co ci odpowiada. Niektórym wystarczy albo wrêcz sie podoba, ¿e samochód jest przednionapêdowy, a gdy kierowca ma k³opoty - dostanie mniej lub bardziej p³ynnie dopiêty ty³ - w tym kierunku obecnie id± wszystkie wspó³czesne "czteronapêdy". 6 |
Data: Pa?dziernik 16 2016 19:13:53 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Maciek | Dnia Sun, 16 Oct 2016 17:03:43 +0200, Scobowski napisa³(a): Poje¼dzij, sam sprawd¼, co ci odpowiada. Je¿dzi³em dzisiaj Outlanderem ze sta³ym awd (1. generacja) i poza tym ¿e je¼dzi fajnie, nic nie umiem powiedzieæ, bo nie by³o warunków do poslizgów... -- //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl -- - Ta wiadomo¶æ zosta³a sprawdzona na obecno¶æ wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast. https://www.avast.com/antivirus 7 |
Data: Pa?dziernik 16 2016 09:08:49 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze | Autor: |
Który z pasywnych, sta³ych napÄ™dów na obie osie zapewnia waszym zdaniem Mia³em s-awd (impreza WRX), quattro (A6 C7), teraz mam volvo xc70 (AWD, model 2016, nie wiem, jaki tam rodzaj napÄ™du). Najlepiej w zwyklych, drogowych warunkach jezdzi mi sie tym ostatnim. Najbardziej neutralny w zakretach. Zarówno subaru jak i audi by³y podsterowne, dopóki nie doda³o im siÄ™ mocniej gazu. W volvo zawsze jest pod dostatkiem trakcji. -- PozdrawiAM! 8 |
Data: Pa?dziernik 20 2016 08:47:11 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze | Autor: Tadeusz | W dniu 2016-10-16 o 18:08, pisze:
Audi quattro podsterowne??? Przy rozdziale mocy standardowo 38% przód 62% ty³? Ciekawostki pani, grube ciekawostki... To twoje Volvo ma Haldex, przy normalnej je¼dzie gdy ko³a majÄ… przyczepnoæ 95% mocy idzie na przód a zaledwie 5% na ty³. Czyli jadÄ…c normalnie z tych powiedzmy 70KM mocy zaledwie 2KM (nie liczÄ…c strat) trafia na tylne ko³a czy de facto jest to samochód przednionapÄ™dowy. Mia³em S60 AWD 2006 i XC70 AWD 2007. O ile S60 je¼dzi³o mi siÄ™ dobrze o tyle XC70 dla mnie ma fatalny uk³ad kierowniczy i prowadzi siÄ™ jak wóz drabiniasty ;-) -- pozdrawiam Tadeusz 9 |
Data: Pa?dziernik 20 2016 11:02:04 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej d rodze | Autor: AL | On 2016-10-20 08:47, Tadeusz wrote: W dniu 2016-10-16 o 18:08, pisze:dlatego uwa¿am, ¿e bardzo fajny system ma Mitsubishi w swoich Outlanderach np. II generacji i bli¼niakach (CCrosser,P4008) bÄ…d¼ pochodnych (ASX, C4 aircross). - tryb 2WD: 95 / 5 % przód / ty³ - tryb 4WD: 70 / 30 - tryb Lock 50 / 50 przy Lock + dod. wy³Ä…czeniu ESP - do 40km/h mo¿na wygrzebywać siÄ™ ze Å›niegu czy piachu (ka¿de ko³o pracuje niezale¿nie) czy pokojnie krÄ™cić bÄ…czki. https://www.dropbox.com/s/l2olg4vfhi4zem1/zimowe_baczki.mp4?dl=0 Nie mam sporego doÅ›wiadczenia w 4x4: Subaru Foresterem (XT) je¼dzi³em chwilÄ™ ale nie w terenie, to samo z GrandVitarÄ…. W tym oststnim podoba³a mi siÄ™ opcja reduktora. Natomiast w CC zaliczy³em parÄ™ pla¿ (np. najd³u¿szÄ… nad Adriatykiem w Czarnogórze), bezkresy dróg Albanii, Czarnogóry, BoÅ›ni i Hercegowiny wyciÄ…gajÄ…c czasami z opresji inne auta (ostatnio na Helu - VW transportera zapadniÄ™tego po osie w piachu w Cha³upach). Na codzieÅ„ czuć jak auto odpycha siÄ™ czterema ³apami przy przyspieszaniu. 10 |
Data: Listopad 06 2016 21:01:26 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze | Autor: Tengu | On 2016-10-20 08:47, Tadeusz wrote:
https://youtu.be/kEOnhxFFXbg?t=3m31s -- Tengu 11 |
Data: Pa?dziernik 22 2016 13:41:17 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisa³(a): Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy A co to jest trakcja? :) Najszybciej pojedziesz na zawieszeniu wymy¶lonym do szybkiej jazdy - czyli aktywne dyfry i ogarniêta elektronika do sterowania (np. Lancer EVO, Impreza STi, Audi RS...) Ale prêdko¶æ z któr± mo¿na przejecha³ ³uk, wbrew pozorom okazuje siê bardzo podobna nawet miêdzy autami FWD i AWD, wiêc tymbardziej rodzaj napêdu AWD nie bêdzie mia³ du¿ego znaczenia. Natomiast w je¼dzie sportowej istotne jest to ¿e maj±c AWD mo¿na szybciej i mocniej przyspieszaæ na wyj¶ciu z zakrêtu. Ale ja tam je¿d¿ê FWD i siê nie znam, ale wszyscy rozs±dni ludzie których znam s± zgodni z grubsza, ¿e rodzaj napêdu AWD jest praktycznie bez znaczenia w porównaniu z wp³ywem opon i zawieszenia :) Symetryczny, bez ¿adnych blokad czy szper, jak w Outlanderze I? Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do rozdzia³u si³ napêdowych, a konstrukcji uk³adu napêdowego w którym wszystko jest symetryczne wzglêdem osi pojazdu. I w zasadzie to co daje, to bardziej skomplikowan± konstrukcjê :) Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie zmienia tego ¿e napêdy w Subaru s± na pewno fajne). 12 |
Data: Pa?dziernik 24 2016 22:17:26 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: 007 | Tomasz Pyra w Dnia Thu, 13 Oct 2016 09:44:11 +0200, Maciek napisa³(a): Pytanie g³ównie do in¿ynierów i praktyków zap***lania, jak chocby grupowy Który z pasywnych, sta³ych napêdów na obie osie zapewnia waszym zdaniem A co to jest trakcja? :) Wypierd... na grupe o tramwajach i innych szynowych ;-) Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie Gdy w s³upa sieci trakcyjnej przywali, to jak najbardziej wp³ynie na trakcjê :O -- 'Tom N' 13 |
Data: Pa?dziernik 26 2016 13:39:43 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Maciek | Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a): A co to jest trakcja? :) Mia³em na my¶li najbardziej potoczne znaczenie - zachowanie przyczepno¶ci i za³o¿onego toru jazdy. Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimi¶ tam ESP czy TCS, które i tak s± ju¿ we wszystkim. Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do A równomierny rozk³ad masy nie poprawia w³asno¶ci *trakcyjnych*? :) -- //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl 14 |
Data: Pa?dziernik 26 2016 13:44:37 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: AL | On 2016-10-26 13:39, Maciek wrote: Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a): wszystko poprawia - ale zauwa¿ysz to dopiero jak bêdziesz próbowa³ wycisn±æ maksimum z danego rozwi±zania i auto 'podejdzie' pod Twoje preferencje. Jak ju¿ kto¶ napisa³ w tym w±tku: ka¿de AWD/4WD bêdzie lepsze/bezpieczniejsze od 2WD je¶li chodzi o rozpêdzanie siê czy prowadzenie na zakrêtach. Na pewno lepszym rozwi±zaniem w AWD/4WD bêdzie sta³y napêd (lub jego wymuszenie elektroniczne/mechaniczne) ni¿ automatycznie do³±czany np. ty³ dopiero w momencie po¶lizgu przodu (zw³aszcza w zakrêtach jak ¶lisko). 15 |
Data: Pa?dziernik 26 2016 21:42:29 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Wed, 26 Oct 2016 13:39:43 +0200, Maciek napisa³(a): Dnia Sat, 22 Oct 2016 13:41:17 +0200, Tomasz Pyra napisa³(a): S±dzê ¿e to siê nie da wprost porównaæ. Te ró¿ne rodzaje napêdu s± w bardzo ró¿nych samochodach. A bardziej ni¿ rodzajem napêdu AWD one siê bêd± ró¿ni³y zawieszeniem, wysoko¶ci± ¶rodka ciê¿ko¶ci, momentami bezw³adno¶ci nadwozia itp. A sam rodzaj napêdu jest moim zdaniem bardzo przeceniany. Do tego co innego da Ci frajdê z jazdy AWD, co innego bêdzie je¼dziæ najszybciej, a co innego bêdzie siê prowadziæ naj³atwiej, jeszcze co¶ innego bêdzie mia³o najlepsze zdolno¶ci poci±gowe. Systemy aktywne celowo pomijam, poza jakimi¶ tam ESP czy TCS, które i tak Nie pomija³bym tej kwestii, bo je¶li AWD jest oparte o aktywne elementy, to sposób dzia³ania bêdzie silnie powi±zany z przeciwpo¶lizgow± elektronik±. Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do Generalnie nie. Mniej obci±zona o¶ ma po prostu mniejsz± czê¶æ samochodu na sobie do skrêcania. Historie o "idealnym rozk³adzie mas", to takie bardziej has³a reklamowe i to z czasów motoryzacyjnego ¶redniowiecza (do lat 90-tych), kiedy to bran¿a motoryzacyjna nie bardzo radzi³a sobie z charakterystyk± zawieszeñ. Wtedy mo¿e by³o to bardziej istotne. 16 |
Data: Pa?dziernik 28 2016 20:48:21 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze | Autor: Tomasz Finke | W dniu 2016-10-22 o 13:41, Tomasz Pyra pisze: Tu nale¿y pamiêtaæ ¿e "symetryczny" w Subaru nawet nie tyle odnosi siê do Jest odwrotnie: uk³ad napêdowy w Subaru jest prostszy, bo zosta³ zaprojektowany wy³±cznie jako AWD. U innych producentów AWD jest doczepiane do zwyk³ego napêdu FWD/RWD kosztem zwiêkszenia komplikacji. Silnik bokser jest umieszczony pod³u¿nie, wa³ korbowy jest w osi pojazdu, dziêki czemu pó³osie s± jednakowej d³ugo¶ci i nie ma potrzeby stosowania przek³adni k±towych po drodze, jak w autach z silnikiem poprzecznym. Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie Dodatkowo trakcjê poprawia obni¿enie ¶rodka ciê¿ko¶ci auta dziêki niskiemu i p³askiemu silnikowi z t³okami przeciwsobnymi. T. 17 |
Data: Pa?dziernik 28 2016 21:59:16 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Fri, 28 Oct 2016 20:48:21 +0200, Tomasz Finke napisa³(a): W dniu 2016-10-22 o 13:41, Tomasz Pyra pisze: Napêd jest taki jaki jest, natomiast wymy¶lona w dziale marketingu "symetryczno¶æ" wymaga w skrzyni biegów stosowania przedziwnego patentu prowadzenia wa³u ³±cz±cego centralny dyfer z przednim. Przez co wa³ zdawczy skrzyni musi byæ gruby (bo musi pomie¶ciæ w sobie wa³ korbowy). Komplikuje to sprawê, s±dzê ¿e kosztuje ³adnych parê kilo i prawdopodobnie sprawia ¿e skrzynie biegów Subaru w porównaniu z konkurencj± (Lancer, Quattro) uchodz± za delikatne. U innych producentów AWD jest Uwa¿aj ¿eby siê czasem nie okaza³o ¿e Subaru te swoje wzd³u¿ne boksery te¿ ma w wersji 2WD. Silnik bokser jest umieszczony pod³u¿nie, wa³ korbowy jest w osi Na pewno nie ma potrzeby stosowania przek³adni k±towych? ;) Tzn. nie widzê ¿adnego problemu w takich przek³adniach, ale skoro ju¿ o nich wspominasz, to s±dzê ¿e bez nich to Subaru mog³oby byæ napêdzane najwy¿ej ¶mig³em. Co wiêcej - Subaru ma ich wiêcej ni¿ konkurencja z AWD na Haldexie i silnikiem poprzecznym :) A pó³osie jednakowej d³ugo¶ci z napêdowego punktu widzenia nie s± ¿adn± przewag±, a komplikuj± kwestie pomieszczenia siê ze wszystkim w zwartej obudowie skrzyni biegów. Gdzie wszystko musi byæ jedno pod drugim (zamiast jedno obok drugiego). Wiêc to raczej taki chwyt reklamowy, ni¿ co¶ co wp³ywa na trakcjê (co nie Tylko nie ma to zwi±¿ku z symetryczno¶ci± napêdu 18 |
Data: Pa?dziernik 29 2016 21:58:20 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na Å›liskiej drodze | Autor: Scobowski | Nie b±d¼ Pan , Panie Pyra bezlitosny dla cz³owieka. Wszyscy neofici s± tacy. 19 |
Data: Pa?dziernik 29 2016 22:23:03 | Temat: Re: Sta³e AWD i zachowanie na ¶liskiej drodze | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sat, 29 Oct 2016 21:58:20 +0200, Scobowski napisa³(a): Nie b±d¼ Pan , Panie Pyra bezlitosny dla cz³owieka. Wszyscy neofici s± tacy. Torseny to Subaru stosowa³o w tych bogatszych i bardziej sportowych wersjach z przodu i z ty³u. Je¶li chodzi o centralny to tam jak±¶ wynalzczo¶æ uprawiali - wiskoza, czyli wielotarczowe sprzêg³o ³±cz±ce wa³ przedni i tylny pracuj±ce w smarze o konsystencji smo³y). W nowszych modelach dochodzi³± elektronika steruj±ca t± czê¶ciow± blokad±. Wspó³czesne - s± IMO tylko ciut-ciut lepsze, ni¿ wszystkie Tzn. o ile koncepcja sta³ego napêdu jest od zawsze taka sama i niewiele tu siê da zmieniæ, to wszelkie napêdy do³±czane przez ostatnie lata bardzo siê zmieniaj± i kto wie czy dzisiaj to nie jest ju¿ pod prawie ka¿dym wzglêdem lepsze rozwi±zanie. |