Termostat?
1 | Data: Listopad 23 2006 11:26:44 |
Temat: Termostat? | |
Autor: Waldek z Katowic | Po roznych dyskusjach na grupie postanowilem przyjrzec sie termostatowi w 2 |
Data: Listopad 23 2006 11:56:06 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Maciek | Waldek z Katowic napisał(a): Po roznych dyskusjach na grupie postanowilem przyjrzec sie termostatowi wA może napisz jaka ta temperatura jest. Może wskaźnik coś źle pokazuje? Mechanik mi powiedzial ze zakup + wymiana + plyn chlodniczy przy tej okazjiNo to chyba dość rozsądna cena. Do tego powiedzial, ze w starym aucie to wcele nie musi pomoc, bo np. mozeNa zdrowy rozum mało wydajna chłodnica nie powinna wpływać na wychłodzenie silnika, tylko raczej na jego przegrzewanie. Odpuscilem w tej sytuacji - nie chce sie pakowac w niekoniecznie skuteczneA co według Ciebie jeszcze może na to wpływać? Wszystkie inne usterki układu chłodzenia (awaria pompy, chłodnicy itp itd) wywołają raczej przegrzewanie niż nadmierne chłodzenie. Tymczasem oslonke mam gratis i dziala pewnie.Ja mam gratis stary olej silnikowy - chcesz? ;-) -- Pozdrawiam Maciek 3 |
Data: Listopad 23 2006 12:29:16 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Waldek z Katowic | > Mechanik mi powiedzial ze zakup + wymiana + plyn chlodniczy przy tejokazji > to razem 100zl. Tak, jesli mialbym pewnosz ze to pomoze. Nie znam sie na tym, a mechanik mowi ze w starym aucie moze ale nie musi. Na zdrowy rozum mało wydajna chłodnica nie powinna wpływać na Tez o tym pomyslalem, ale to jest tak: - upal - temp. podwyzszona - utrzymuje sie miedzy 110-120oC - lato - temp. podwyzszona - utrzymuje sie miedzy 90-110oC - jesien, wiosna - jest mniej wiecej OK - zima (ponizej +5) -> w chlodnicy mam 50-70oC W kazdym z tych przypadkow plyn nagrzewa sie powoli, a potem grzecznie utrzymuje temperature ktora sam zaplanowal na te pore roku ;-) Wyjatkiem jest oczywiscie postoj w korku. Wczesniej myslalem ze to ewidentnie wskazuje na niesprawny termostat, ale mechanik schlodzil moj optymizm i rozregulowal moja pewnosc. Ja mam gratis stary olej silnikowy - chcesz? ;-) Hmm.. moge wymienic na stare opony. Komplet! ;-) Waldek 4 |
Data: Listopad 24 2006 20:40:52 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Maciek | Waldek z Katowic napisał(a): Tez o tym pomyslalem, ale to jest tak:Te 110-120 stC to jest w czasie normalnej jazdy, czy w korku? Włączanie się wentylatora na chłodnicy powoduje jakieś wahania tej temperatury? W kazdym z tych przypadkow plyn nagrzewa sie powoli,Czyli w lecie jeździsz cały czas z temperaturą 110-120 stC? Wyjatkiem jest oczywiscie postoj w korku.A co się wtedy dzieje? Wskazówka wchodzi na czerwone pole? ;-) Wczesniej myslalem ze to ewidentnie wskazuje na niesprawny termostat,Mimo wszystko zacząłbym od wymiany termostatu - to wygląda tak, jakby termostat zatrzymał się w jakimś położeniu, tzn. obieg przez chłodnicę jest cały czas otwarty, ale jednocześnie jest na tyle mały, że w lecie powoduje przegrzewanie. Oczywiście w grę może też wchodzić zardzewiała/zapaskudzona chłodnica. Skoro piszesz, że ma 10 lat, to pewnie jej dni są już policzone i niedługo zacznie przeciekać, więc i tak wymiana Cię nie minie. Podsumowując - i tak bym ten termostat wymienił, zwłaszcza że idzie zima, a nie ma jak szybko nagrzewający się samochodzik w zimowe dni :-) -- Pozdrawiam Maciek 5 |
Data: Listopad 27 2006 11:34:34 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Waldek z Katowic | Czyli w lecie jeździsz cały czas z temperaturą 110-120 stC? W _duze_ upaly temp. jest taka ze ciagle zerkam z niepokojem na wskazowke. Na szczescie wskazowka nigdy nie dochodzi do niebezpiecznego poziomu, moze takze dlatego, ze wentylator zawsze sie wlacza kiedy potrzeba, wtedy temp. nie spada, ale tez nie wzrasta. W takie dni jak dzis po 20 min jazdy termostat 'wybral' sobie temp. ok 70 oC. Mimo wszystko zacząłbym od wymiany termostatu - to wygląda tak, jakby Faktycznie objaw jest taki jakby termostat zastygl w jakims polozeniu, a do tego stara chlodnica nie pomaga w calej sytuacji. Od termostatu na pewno trzebaby zaczac. Dzieki za sugestie. Waldek. 6 |
Data: Listopad 27 2006 12:16:29 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Maciek | Waldek z Katowic napisał(a): W takie dni jak dzis po 20 min jazdy termostat 'wybral' sobie temp. ok 70Czyli na razie jest jeszcze ok, ale w chłodniejsze dni może z trudem dojść do 60 stC. U mnie (CC700) po 5-10 minutach jazdy miałem wczoraj stabilne 85 stC. Faktycznie objaw jest taki jakby termostat zastygl w jakims polozeniu,Chłodnicą na razie bym się nie przejmował, bo przecież działa. Z układem chłodzenia jest jednak tak, że nie powinien działać ani źle, ani też za dobrze. Jak działa źle (czytaj: nie działa), przegrzewasz silnik i zmniejszasz tym samym jego żywotność, jak działa za dobrze (czytaj: silnik jest niedogrzany), masz gorsze smarowanie (zwłaszcza przy stosowaniu oleju mineralnego) i znów zmniejszasz żywotność silnika. Sprawny termostat ma zapewnić w miarę optymalne warunki pracy dla silnika i dlatego nie należy go bagatelizować. -- Pozdrawiam Maciek 7 |
Data: Listopad 23 2006 12:24:39 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Maciek | Waldek z Katowic napisał(a): Do tego powiedzial, ze w starym aucie to wcele nie musi pomoc, bo np. mozeA! Jeszcze jedna sprawa - jak stara jest ta chłodnica i co Ty lałeś do układu chłodzenia, że mogła zrobić się "mało wydajna"? -- Pozdrawiam Maciek 8 |
Data: Listopad 24 2006 09:12:04 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Waldek z Katowic | A! Jeszcze jedna sprawa - jak stara jest ta chłodnica i co Ty lałeś do Chlodnica ma 10 lat. Nigdy nie mialem z nia problemu. Od zawsze leje do niej Paraflu, czasami w postaci rozcienczonej jak 'w instrukcji' a czasami czysty koncentrat. I tu dodatkowe pytanie, dolewka czystego koncentratu chyba nie wplywa w zaden niekorzystny sposob? Waldek www.waldek.sewera.pl 9 |
Data: Listopad 24 2006 09:26:11 | Temat: Re: Termostat? | Autor: Bartek |
Chlodnica ma 10 lat. Raczej nie powinno - conajwyzej obnizy jeszcze temperature krzepniecia plynu (no, ale to korzystny efekt ;) Rozcieczasz oczywiscie woda destylowana/demineralizowana? Miales jakies problemy z uszczelka pod glowica itp.? Czy poprostu bylo w przeszlosci cos co moglo powodowac przedostawanie sie jakiegos syfu do obiegu wody? Ja mam aktualnie padniety termostat - one raczej powinny uszkadzac sie tak, ze otywieraja duzy obieg wody w przypadku awarii. U mnie w zimie mam niedogrzany silnik bo od odpalenia silknika mam otwarty duzy obieg przez chlodnice - latem nie ma problemu tym bardziej z przegrzaniem. U Ciebie niepasuje ta za wysoka temperatura latem ... Zeby sprawdzic termostat organoleptycznie - odpal zimny silnik i sprawdzaj czy waz biegnacy do chlodnicy od razu sie nagrzewa (jezeli tak to z termostatem napewno nie jest dobrze). Pozdrawiam, Bartek |