Grupy dyskusyjne   »   Z±bkowanie?

Z±bkowanie?



1 Data: Kwiecien 29 2013 11:05:13
Temat: ZÄ…bkowanie?
Autor: Maciek 

Zrobiłem przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i słyszÄ™ lekkie buczenie. DĽwiÄ™k nie jest uciÄ…żliwy, raczej na zasadzie - coĹ› siÄ™ zaczyna dziać. Pod koniec zeszłego sezonu wydawało mi siÄ™, że coĹ› słyszÄ™ ale olałem temat. Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu brak, sÄ… głoĹ›ne ale nie buczÄ… wiÄ™c łożyska odpadajÄ…, zostajÄ… opony ;-).
Raczej nic innego do głowy mi nie przychodzi jak poczÄ…tki zÄ…bkowania na tyle (wielowahaczowy tył, w wiÄ™kszoĹ›ci czasu jeżdżony przy ciĹ›nieniu bliższym górnej granicy - zalecanej do max. obciÄ…żenia) Zawias oczywiĹ›cie sprawny ;-).
PodjadÄ™ do gumiarza, chcÄ™ jeszcze sprawdzić wyważenie kół, oczywiĹ›cie temat buczenia siÄ™ przewinie. ZnajÄ…c życie gumiarz pewnie bÄ™dzie chciał wcisnąć nowe opony.

I tutaj pytanie czy moje opony sÄ… jeszcze do odratowania jakÄ…Ĺ› metodÄ…? Słyszałem, że niektórzy zamieniajÄ… tył z przodem i Ĺ›cierajÄ… trochÄ™ gumy ostrzejszÄ… jazdÄ…. Faktycznie daje to dobre rezultaty? Uratował ktoĹ› kiedyĹ› opony w ten sposób? Bieżnika mam b.dużo na zabawy, opłaca siÄ™ eksperymentować czy strata czasu? ;-)

Może np. obniżyć ciĹ›nienie, olać temat, poczekać aż buczenie stanie siÄ™ uciÄ…żliwe i wymienić na nówki? Tylko pytanie czy łożyska siÄ™ nie rozlecÄ… i czy bÄ™dzie słychać jak siÄ™ rozlatujÄ…?;-)
Co byście zrobili w mojej sytuacji? Jazdy szykuje się teraz sporo...



2 Data: Kwiecien 29 2013 11:41:41
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: Cavallino 


Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomoĹ›ci grup

Zrobiłem przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i słyszÄ™ lekkie buczenie. DĽwiÄ™k nie jest uciÄ…żliwy, raczej na zasadzie - coĹ› siÄ™ zaczyna dziać. Pod koniec zeszłego sezonu wydawało mi siÄ™, że coĹ› słyszÄ™ ale olałem temat. Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu brak, sÄ… głoĹ›ne ale nie buczÄ… wiÄ™c łożyska odpadajÄ…, zostajÄ… opony ;-).
Raczej nic innego do głowy mi nie przychodzi jak poczÄ…tki zÄ…bkowania na tyle (wielowahaczowy tył, w wiÄ™kszoĹ›ci czasu jeżdżony przy ciĹ›nieniu bliższym górnej granicy - zalecanej do max. obciÄ…żenia) Zawias oczywiĹ›cie sprawny ;-).

Miałem tak samo w ceedzie.
Identyczne objawy.
I to już tak po 40-50 tys przebiegu, wiÄ™c raczej bÄ™dÄ™ omijał Micheliny od tej pory.

PodjadÄ™ do gumiarza, chcÄ™ jeszcze sprawdzić wyważenie kół, oczywiĹ›cie temat buczenia siÄ™ przewinie.

Ĺąle wyważone nie buczÄ…, tylko drgajÄ….

I tutaj pytanie czy moje opony sÄ… jeszcze do odratowania jakÄ…Ĺ› metodÄ…? Słyszałem, że niektórzy zamieniajÄ… tył z przodem i Ĺ›cierajÄ… trochÄ™ gumy ostrzejszÄ… jazdÄ…. Faktycznie daje to dobre rezultaty?

Nie.

Uratował ktoĹ› kiedyĹ› opony w ten sposób? Bieżnika mam b.dużo na zabawy, opłaca siÄ™ eksperymentować czy strata czasu? ;-)

Widziałem u gumiarza usługÄ™ która miała usunąć ten objaw, może poszukaj?
Moje siÄ™ nie nadawały jak tÄ… ofertÄ™ zauważyłem, za mało bieżnika było.

3 Data: Kwiecien 29 2013 02:47:12
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: Jimiasty 

W dniu poniedziałek, 29 kwietnia 2013 11:41:41 UTC+2 użytkownik Cavallino napisał:

Miałem tak samo w ceedzie.
Identyczne objawy. I to już tak po 40-50 tys przebiegu, więc raczej będę omijał Micheliny od
tej pory.

Nie sadze, zeby marka miala znaczenie. U mnie zabkowaly sie Goodyear Excellence, Pirelli P7 a teraz Turanzy er300 czyli letnie asymetryczne. Kierunkowe zimowki sie nie zabkowalaly.

4 Data: Kwiecien 29 2013 12:23:48
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: Maciek 

I to już tak po 40-50 tys przebiegu, wiÄ™c raczej bÄ™dÄ™ omijał Micheliny
od tej pory.

Przebieg podobny (bliżej 40tyĹ›) . Z tym, że producent inny - Goodyear Efficientgrip.


Widziałem u gumiarza usługÄ™ która miała usunąć ten objaw, może poszukaj?
Moje siÄ™ nie nadawały jak tÄ… ofertÄ™ zauważyłem, za mało bieżnika było.

U mnie opony wyglÄ…dajÄ… b.dobrze, mało bieżnika z tyłu zeszło, guma nie sparciała, jednym słowem szkoda by było wyrzucać. PamiÄ™tasz ile taka usługa kosztuje?

5 Data: Kwiecien 29 2013 14:20:58
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: Cavallino 


Użytkownik "Maciek"  napisał w wiadomoĹ›ci grup dyskusyjnych:

Widziałem u gumiarza usługÄ™ która miała usunąć ten objaw, może poszukaj?
Moje siÄ™ nie nadawały jak tÄ… ofertÄ™ zauważyłem, za mało bieżnika było.

U mnie opony wyglÄ…dajÄ… b.dobrze, mało bieżnika z tyłu zeszło, guma nie sparciała, jednym słowem szkoda by było wyrzucać. PamiÄ™tasz ile taka usługa kosztuje?

Niestety nie, nawet nie kojarzÄ™ czy doszło do podania ceny.

6 Data: Kwiecien 29 2013 02:42:28
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: Jimiasty 

W dniu poniedziałek, 29 kwietnia 2013 11:05:13 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

Zrobiłem przez weekend ponad 500km, na wymienionych niedawno oponach i
słyszę lekkie buczenie. DĽwięk nie jest uci±żliwy, raczej na zasadzie -
co¶ się zaczyna dziać.

Ja mam to samo, w poprzednim i aktualnym aucie. Geometria/zbieznosc, wywazenie oraz cisnienie na tip-top a i tak sie france zabkuja i zaczynaja halasowac.

7 Data: Kwiecien 29 2013 11:52:54
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Mon, 29 Apr 2013 11:05:13 +0200, Maciek napisał(a):

I tutaj pytanie czy moje opony s± jeszcze do odratowania jak±¶ metod±?

Pytanie czy im cokolwiek dolega. Kiedy¶ tak nie było na tych oponach?
Może po prostu maj± taki dĽwięk?

Słyszałem, że niektórzy zamieniaj± tył z przodem i ¶cieraj± trochę gumy
ostrzejsz± jazd±.

Po prostu zamień przód z tyłem i nic nie ¶cieraj.

Czy aby nie dałe¶ nabrać na slogany sprzedawców opon, że tylne opony s±
tylko i wył±cznie tylne i nie wolno zamieniać opon przód-tył przy
sezonowych wymianach?
Opony które jeżdż± całe swoje życie tylko z tyłu, przy spokojnej jeĽdzie
wyz±bkuj±. S± obci±żane jedynie hamowaniem i ci±głe obci±żanie jej w t±
jedn± stron± powoduje krzywe żużywanie się bieżnika, zwłaszcza przy jeĽdzie
ze zbyt wysokim ci¶nieniem.

Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)

Może np. obniżyć ci¶nienie

Na pewno należy ustawić prawidłowe.
Maksymalne używa się jak się jeĽdzi maksymalnie obci±żonym samochodem.
Ze zbyt dużym ci¶nieniem samochód gorzej jeĽdzi - może i zużyjesz
minimalnie mniej paliwa, ale IMO nie warto.

8 Data: Kwiecien 29 2013 12:10:57
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: Cavallino 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:

Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)

Nie będzie.
Moje były zmieniane co rok, a i tak na końcu buczały jak zużyte łożysko.

9 Data: Kwiecien 29 2013 13:01:21
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:10:57 +0200, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomo¶ci grup
dyskusyjnych:

Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)

Nie będzie.
Moje były zmieniane co rok, a i tak na końcu buczały jak zużyte łożysko.

No wiadomo że nie jest to jaka¶ 100% ochrona.
Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić, ale
przekładane i tak wytrwaj± pewnie minimum te 2x dłużej.

10 Data: Kwiecien 29 2013 14:22:24
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: Cavallino 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomo¶ci grup

Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:10:57 +0200, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomo¶ci grup
dyskusyjnych:

Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i będzie dobrze :)

Nie będzie.
Moje były zmieniane co rok, a i tak na końcu buczały jak zużyte łożysko.

No wiadomo że nie jest to jaka¶ 100% ochrona.
Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić, ale
przekładane i tak wytrwaj± pewnie minimum te 2x dłużej.

O to tak i nie dotyczy tylko z±bkowania, normalnego zużycia również.

11 Data: Kwiecien 30 2013 21:02:23
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 29 Apr 2013 14:22:24 +0200, Cavallino napisał(a):

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomo¶ci grup
No wiadomo że nie jest to jaka¶ 100% ochrona.
Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić,
ale przekładane i tak wytrwaj± pewnie minimum te 2x dłużej.

O to tak i nie dotyczy tylko z±bkowania, normalnego zużycia również.

Dlaczego ? Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno. Nawet jesli na jednej osi szybciej .. to
dokupisz jedna pare.

J.

12 Data: Kwiecien 30 2013 22:16:44
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: h.w.d.p. 

Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno.

tylko w teorii.

13 Data: Kwiecien 30 2013 22:22:48
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: J.F. 

Dnia Tue, 30 Apr 2013 22:16:44 +0200, h.w.d.p. napisał(a):

Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno.
tylko w teorii.

Jak sie nierowno zuzywa, to znaczy ze nie jest prawidlowo uzytkowana,
wiec sam rozumiesz ze nie mozesz miec racji :-)

J.

14 Data: Kwiecien 30 2013 23:25:47
Temat: Re: Z±bkowanie?
Autor: Cavallino 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomo¶ci grup

Dnia Mon, 29 Apr 2013 14:22:24 +0200, Cavallino napisał(a):
Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomo¶ci grup
No wiadomo że nie jest to jaka¶ 100% ochrona.
Jak samochód uparty, a opony podatne to być może nic się nie da zrobić,
ale przekładane i tak wytrwaj± pewnie minimum te 2x dłużej.

O to tak i nie dotyczy tylko z±bkowania, normalnego zużycia również.

Dlaczego ? Prawidlowo uzytkowana opona (cisnienie, zbieznosc,
geometria) zuzywa sie rowno.

No co Ty?
Mnie się zawsze zużywaj± szybciej opony na osi napędzanej.

15 Data: Kwiecien 29 2013 12:35:15
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: Maciek 

Pytanie czy im cokolwiek dolega. KiedyĹ› tak nie było na tych oponach?
Może po prostu majÄ… taki dĽwiÄ™k?

Nie. Ogólnie fakt, sÄ… głoĹ›ne porównujÄ…c nawet do zimówek ale dawniej był tylko szum.

Po prostu zamieĹ„ przód z tyłem i nic nie Ĺ›cieraj.

Na razie do tej operacji jestem najbardziej przekonany, niewiele kosztuje ;-)


Czy aby nie dałeĹ› nabrać na slogany sprzedawców opon, że tylne opony sÄ…
tylko i wyłÄ…cznie tylne i nie wolno zamieniać opon przód-tył przy
sezonowych wymianach?

Dokładnie tak, nie zmieniałem przód-tył.


Opony które jeżdżÄ… całe swoje życie tylko z tyłu, przy spokojnej jeĽdzie
wyzÄ…bkujÄ…. SÄ… obciÄ…żane jedynie hamowaniem i ciÄ…głe obciÄ…żanie jej w tÄ…
jednÄ… stronÄ… powoduje krzywe żużywanie siÄ™ bieżnika, zwłaszcza przy jeĽdzie
ze zbyt wysokim ciśnieniem.

No tak sportowo człowiek na co dzieĹ„ po mieĹ›cie nie jeĽdzi, na trasach lubi pocisnąć ale to tyle ;-)


Zmieniaj opony przód-tył przy wymianach i bÄ™dzie dobrze :)

Teraz już tak bÄ™dÄ™ robił, tylko mÄ…dry człek po szkodzie ;-)
W miÄ™dzyczasie znalazłem jeszcze taki artykuł:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116

Jeżeli mam opony asymetryczne lepiej zmieniać tył na przód po "krzyżu"?
Chodzi o ten obrazek:
http://www.opony.com.pl/informacje/images/116-1.jpg


Na pewno należy ustawić prawidłowe.
Maksymalne używa siÄ™ jak siÄ™ jeĽdzi maksymalnie obciÄ…żonym samochodem.
Ze zbyt dużym ciĹ›nieniem samochód gorzej jeĽdzi - może i zużyjesz
minimalnie mniej paliwa, ale IMO nie warto.

Tylko, że jestem leniwy ;-) nie chciało mi siÄ™ ciÄ…gle majstrować z ciĹ›nieniem. JeĽdzi siÄ™ różnie, raz w 5tkÄ™ i gratami innym razem bez balastu.

16 Data: Kwiecien 29 2013 12:57:46
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Mon, 29 Apr 2013 12:35:15 +0200, Maciek napisał(a):

Po prostu zamień przód z tyłem i nic nie ¶cieraj.

Na razie do tej operacji jestem najbardziej przekonany, niewiele
kosztuje ;-)

No tylko oszywi¶cie poprawa nie będzie od razu - jeżeli w ogóle będzie.


Teraz już tak będę robił, tylko m±dry człek po szkodzie ;-)
W międzyczasie znalazłem jeszcze taki artykuł:
http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116

Jeżeli mam opony asymetryczne lepiej zmieniać tył na przód po "krzyżu"?
Chodzi o ten obrazek:
http://www.opony.com.pl/informacje/images/116-1.jpg

Asymetryczne (czyli takie co maj± "inside/outside" na bokach) możesz
zamieniać na krzyż.
Kierunkowe (ze strzałk± "rotation") dasz radę zamienić tylko przód-tył, bo
masz dwie prawe i dwie lewe (przełożyć je można odwracaj±c na feldze).
Kierunkowe+asymetryczne w ogóle da się tylko przód-tył, bo wtedy s± dwa
różne rodzaje opon (prawa i lewa).

Co¶ mi się też wydaje że różnica czy zamieniasz na krzyż czy przód-tył to
już jest praktycznie bez znaczenia - ważne żeby opony pracowały raz z z
przodu, raz z tyłu.

A i jeszcze raz na jaki¶ czas warto skontrolowoać geometrię.

17 Data: Kwiecien 30 2013 19:19:57
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: nazgul 

Teraz jestem pewny - na zimówkach efektu
brak, sÄ… głoĹ›ne ale nie buczÄ… wiÄ™c łożyska odpadajÄ…, zostajÄ… opony ;-).

też kiedyĹ› byłem pewien
po założeniu chiĹ„skich letnich oponek
natychmiast wystÄ…piło buczenie
byłem przeĹ›wiadczony, że to wina gównianych opon.

okazało siÄ™ jednak, że to zbieg okolicznoĹ›ci lub gumiarze zepsuli łożysko podczas wymiany.
buczało łożysko.

18 Data: Kwiecien 30 2013 22:00:28
Temat: Re: ZÄ…bkowanie?
Autor: gobo 

Niestety - ja musiałem wywalić Micheliny po 2 sezonach - były nie do odratowania.
MyĹ›lałem pierwotnie, że to piasta z tyłu - tak wyło.
W stacji obsługi napÄ™dzano każde z kół takim silnikiem na podstawce, by potwierdzić, czy to łożyska, czy przyczyna tkwi gdzie indziej.
Padło na opony i faktycznie po przejechaniu rÄ™kÄ… w jednÄ… stronÄ™ czuć było "zÄ™by", a w drugÄ… stronÄ™ przesuwanie szło gładko.
Po wymianie opon na nowe problem zniknÄ…ł i już siÄ™ nie powtórzył. Problem u mnie dotyczył tylnej osi. Opony wyglÄ…dały jak nowe i aż żal było je wyrzucać.
Piotr

Re: Z±bkowanie?



Grupy dyskusyjne