ch³odzenie
1 | Data: Grudzien 16 2016 20:19:37 |
Temat: ch³odzenie | |
Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników... 2 |
Data: Grudzien 16 2016 20:21:52 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | jeszcze takie rÄ™barki do drzewa, te¿ jak siÄ™ bydle rozpÄ™dzi to w promieniu 100m ziemia siÄ™ trzÄ™sie... i gdzie tam niby ch³odzenie? 3 |
Data: Grudzien 16 2016 20:22:39 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | kolejny przyk³ad autobusy... 4 |
Data: Grudzien 16 2016 20:36:16 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Adam | W dniu 2016-12-16 o 20:21, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze: jeszcze takie rêbarki do drzewa, te¿ jak siê bydle rozpêdzi to w Silnik diesla jest do¶æ zimny. Sk±d bierze siê ciep³o? Tutaj nieco analogii: ¯arówka wolframowa sporo grzeje, bo jej skuteczno¶æ "o¶wietleniowa" jest bardzo mizerna. Dobra ¿arówka LED jest ledwo ciep³a. Jak w motorach ¼le ustawi³o siê zap³on (zw³aszcza w silnikach dwusuwowych), to mo¿na by³o szybko zatrzeæ t³ok. By³y na pocz±tku silniki trzy-suwowe - ma³o siê grza³y, ale szybko zosta³y zast±pione silnikami ze sprê¿aniem. Inne ¼ród³o ciep³a: ponoæ w silniku M20 straty mechaniczne by³y na poziomie kilkunastu KM - czyli praca zamieniona na ciep³o. Silniki z otwartym ch³odzeniem by³y bardzo popularne - wbrew pozorom tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica - woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a. Nowe silniki diesla s± na tyle "zimne", ¿e w niektórych autach stosuje siê specjalne dogrzewanie, najczê¶ciej za pomoc± Webasta lub podobnego piecyka, aby silnik nie je¼dzi³ niedogrzany. Silnik diesla (bez wzglêdu na to, co mówi± niedouczone eko-oszo³omy) jest efektywniejszy od benzynowego. Jedna z najmocniejszych ciê¿arówek z lat 60-tych (nie pamiêtam dok³adnie okresu) - Tatry - by³y ch³odzone powietrzem. To wystarcza³o. -- Pozdrawiam. Adam 5 |
Data: Grudzien 16 2016 20:57:20 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU | nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶ 6 |
Data: Grudzien 16 2016 21:09:20 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Grzegorz |
nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶Te, Niepe³nosprawny, Napisa³, ¿e powietrzem. Wszystkie przyk³ady na które siê powo³a³e¶ te¿. Inaczej to autobus by musia³ ci±gn±æ za sob± d³ugie wê¿e z wod±. Dodam jeszcze, ¿e silniki okrêtowe ch³odzi siê ch³odnic± wodn± na wodê. Tam nie trzeba wê¿y. No, nie takich d³ugich. .... 7 |
Data: Grudzien 16 2016 21:03:07 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Sebastian BiaÅ‚y | On 2016-12-16 20:36, Adam wrote: tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody? 8 |
Data: Grudzien 16 2016 21:46:55 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Grzegorz |
On 2016-12-16 20:36, Adam wrote: Chodzi o to, ¿e przy ch³odzeniu waporowym mo¿na wyci±gn±æ circa 1,4 MW z metra2 wymiennika 9 |
Data: Grudzien 17 2016 23:01:30 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Adam | W dniu 2016-12-16 o 21:03, Sebastian Bia³y pisze: On 2016-12-16 20:36, Adam wrote: Aj, aj :) Przecia widaæ by³o, ¿e my¶la³em o ch³odnicy otwartej - dzia³aj±cej na wrzenie. Nie pamiêtam, jak ten wynalazek siê nazwa³. Widzê, ¿e jest wpomniany w polskiej wersji Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk³ad_ch³odzenia_silnika_spalinowego "Wyj±tkowo ch³odzenie w uk³adzie po¶rednim zachodziæ mo¿e przez odparowanie wody, któr± trzeba wówczas bardzo czêsto uzupe³niaæ (tzw. uk³ady otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane)." -- Pozdrawiam. Adam 10 |
Data: Grudzien 17 2016 02:13:32 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: RadoslawF | W dniu 2016-12-16 o 20:36, Adam pisze: Jedna z najmocniejszych ciÄ™¿arówek z lat 60-tych (nie pamiÄ™tam dok³adnieTatra do dzisiaj robi ciÄ™¿arówki i dalej nie majÄ… klasycznej ch³odnicy. Ale jak wiÄ™kszoæ silników ch³odzonych "powietrzem" majÄ… ch³odnicÄ™ oleju. I nie wynika to z ogromnych pojemnoÅ›ci silnika, ch³odnice oleju zobaczysz te¿ w wielu motocyklach ch³odzonych "powietrzem". Pozdrawiam 11 |
Data: Grudzien 16 2016 22:05:53 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: ToMasz | W dniu 16.12.2016 o 20:19, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze: ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników...mo¿e wytworzyć przez jakiÅ› czas. jak to jest ch³odzone, z przodu nie widzÄ™ nawet kratki,pi razy oko tak jest. PRacowa³em kiedyÅ› w firmie która sprzedawa³a wielkie silniki. czÄ™sto stacjonarne. tam siÄ™ opisywa³o silnik podajÄ…c iloæ zu¿ywanego paliwa na ka¿dego wytworzonego konia (kilowat). tak samo by³o z ch³odnicÄ… - jej wielkoæ by³a zale¿na od tego ile silnik mocy bÄ™dzie dawa³, a nie jaka jest jego maksymalna moc. Co wiÄ™cej, mo¿na by³o sobie samemu wybrać ( w pewnych warunkach) ile silnik ma mieć maksymalnej mocy. tyle ze mniejszy silnik "podkrÄ™cony" spala³ wiÄ™cej paliwa na ka¿dy kilowat, ni¿ wiÄ™kszy silnik - nie krÄ™cony. WracajÄ…c do Twojego pytania, najgorsze warunki ów samochód bÄ™dzie mia³ przyÅ›piejszajÄ…c z niskÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…. ile? kilka sekund? potem pÄ™d powietrza go wych³odzi, tym bardziej ¿e w normalnych warunkach nikt go nie bÄ™dzie "pi³owa³" na maksa. ToMasz PS mia³em kiedyÅ› auto z marnÄ… (uszkodzonÄ…) ch³odnicÄ…. przegrzewa³o siÄ™ tylko i wy³Ä…cznie na górskich trudnych podjazdach. jak sta³em w korku - 90cio konny silnik wytwarza³ 5 koni - i tyle ch³odnica odprowadza³a. jak jecha³em autostradÄ… - wytwarza³ ile móg³, ale auto jecha³o 150km/h -wiÄ™c pÄ™d powietrza odbiera³ ciep³o. a na 2 biegu pod stromiznÄ… by³ ³askaw siÄ™ dwukrotnie zagotować. 12 |
Data: Grudzien 16 2016 22:17:09 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Irokez | W dniu 2016-12-16 o 22:05, ToMasz pisze:
Mia³em AlfÄ™ 156 z 2.4JTD w której ch³odnica zgubi³a wokó³ wiatraka prawie wszystkie lamele, a reszta jak dotyka³em palcem to siÄ™ sypa³a... Silnik zaczÄ…³ przegrzewać siÄ™ delikatnie dopiero przy 150km/h ciÄ…g³ej jazdy po 8-ce jak by³o na zewnÄ…trz coÅ› ko³o 30 stopni lub lepiej. W³aÅ›ciwie to dopiero wtedy zauwa¿y³em ¿e coÅ› nie tak ;) jak by³o ch³odniej na zewnÄ…trz to 205km/h licznikowe nie by³o problemem (nie na 8-ce :) ) Potem wymieni³em jednak ch³odnicÄ™. -- Irokez 13 |
Data: Grudzien 16 2016 23:14:40 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Fri, 16 Dec 2016 20:19:37 +0100, niepe³nosprawny intelektualnie ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników... Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze Wymuszony obieg p³ynu ch³odz±cego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza (wentylatorami o odpowiedniej wydajno¶ci). Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pe³nej mocy bêdzie jecha³ 200km/h i mia³ powietrza pod dostatkiem. Takie s± za³o¿enia uk³adów ch³odzenia w ka¿dym samochodzie - ¿e po chwili pracy z du¿ym obci±zeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza powietrza do ch³odzenia. A podczas jazdy powoli generuje na tyle ma³o ciep³a, ¿e do wymuszenia ruchu powietrza przez ch³odnicê wystarczy wentylator. A jak siê jednak zdarz± jakie¶ ekstremalne warunki gdzie silnik jest mocno obci±¿ony, a jednak jedzie powoli (holowanie ciê¿kiej przyczepy pod du¿± górê, drifting, jakie¶ b±czki czy sportowa jazda bardzo po bardzo wolnej trasie), to silnik po prostu siê przegrzewa. Mo¿na ³atwo policzyæ 1Ws=1J. Ciep³o w³a¶ciwe powietrza to 1000J/(kg*K) Ch³odic± ucieka jakie¶ 2x wiêcej ni¿ moc wyj¶ciowa silnika. 14 |
Data: Grudzien 17 2016 13:29:26 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: nadir | W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze: Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze Tyle tylko, ¿e w samochodach, które s± projektowane do du¿ych prêdko¶ci robi siê wszystko ¿eby zmniejszyæ ich opory powietrza. Powietrze ma op³ywaæ taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy ch³odzenie nie jest trywialn± spraw± w takich samochodach. 15 |
Data: Grudzien 17 2016 21:00:42 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Sat, 17 Dec 2016 13:29:26 +0100, nadir napisa³(a): W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze: Ale te¿ jaki¶ wielki problem to to chyba nie jest. 300km/h je¿d¿± samochody które maj± silniki oko³o 300kW. Ch³odnic± za³ó¿my ¿e trzeba odprowadziæ 600kJ/s, a powietrze ma 1kJ/(kg*K). Przy za³o¿eniu ¿e przechodz±c przez ch³odnicê powietrze ogrzeje siê o 40C, to potrzeba 15kg powietrza na sekundê czyli 12.5m^3. Przy 300km/h samochód przeje¿d¿a 83m/s, czyli wystarczy powietrza z powierzchni 0.15m^2 ¿eby odebraæ to ciep³o. A to kwadrat 39x39cm Oczywi¶cie to takie tylko zgrubne szacunki, nie uwzglêdniaj±ce ró¿nych zjawisk (i tych pomagaj±cych i przeszkadzaj±cych), ale widaæ ¿e powietrze jednak dobrze siê nadaje do odbierania nadmiaru ciep³a :) Swoj± drgo± - 12.5m^3 o 40C w ci±gu sekundy :) 16 |
Data: Grudzien 17 2016 23:09:31 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Adam | W dniu 2016-12-17 o 13:29, nadir pisze: W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze: Przypomnia³o mi siê. Citroen DS - projektowany do¶æ d³ugo i do¶æ dok³adnie. Ale do projektu dobrali siê dizajnerzy. Efekt: przegrzewanie siê pierwszych wersji, bo klakson by³ du¿y i upchniêty przed ch³odnic±. -- Pozdrawiam. Adam 17 |
Data: Grudzien 17 2016 16:28:30 | Temat: Re: ch³odzenie | Autor: Wiesiaczek | rdz ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników... Źle patrzy³eÅ›:) Teraz ch³odnice sÄ… bardzo wydajne a przez to ca³kiem ma³e. -- Wiesiaczek (dziÅ› z DC) "Ja pijÄ™ tylko przy dwóch okazjach: Gdy sÄ… ogórki i gdy ich nie ma" ® |