Grupy dyskusyjne   »   krÄ™ci siÄ™ tylko jedno koÅ‚o

krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o



1 Data: Grudzien 26 2010 22:31:56
Temat: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: M1SLQ 

Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt napraw?


Pozdrawiam



2 Data: Grudzien 26 2010 22:36:18
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Uncle Pete 

On 2010-12-26 22:31, M1SLQ wrote:

Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe
ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt
napraw?

A kiedy ¶lisko tylko pod lewym ko³em, które siê krêci?

Piotr

P.S. Wyguglaj sobie jak dzia³a mechanizm ró¿nicowy (dyferencja³).

3 Data: Grudzien 26 2010 22:43:37
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: M1SLQ 

A kiedy ¶lisko tylko pod lewym ko³em, które siê krêci?

Je¶li ¶lisko jest tylko pod lewym ko³em (zasymulowa³em podno¶nikiem), to i tak w ruch jest wprawiane tylko prawe a lewe jest wleczone.


Pozdrawiam

4 Data: Grudzien 26 2010 22:50:12
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello M1SLQ,

Sunday, December 26, 2010, 10:43:37 PM, you wrote:

A kiedy ¶lisko tylko pod lewym ko³em, które siê krêci?
Je¶li ¶lisko jest tylko pod lewym ko³em (zasymulowa³em podno¶nikiem), to
i tak w ruch jest wprawiane tylko prawe a lewe jest wleczone.

Co¶ zmy¶lasz...

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

5 Data: Grudzien 28 2010 09:47:36
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: komar 

W dniu 2010-12-26 22:50, RoMan Mandziejewicz pisze:

Hello M1SLQ,

Sunday, December 26, 2010, 10:43:37 PM, you wrote:

A kiedy Å›lisko tylko pod lewym ko³em, które siÄ™ krÄ™ci?
JeÅ›li Å›lisko jest tylko pod lewym ko³em (zasymulowa³em podnoÅ›nikiem), to
i tak w ruch jest wprawiane tylko prawe a lewe jest wleczone.

Coś zmyślasz...


chyba k³amiesz

6 Data: Grudzien 26 2010 22:52:23
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Jarek 



U¿ytkownik "M1SLQ"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

A kiedy ¶lisko tylko pod lewym ko³em, które siê krêci?

Je¶li ¶lisko jest tylko pod lewym ko³em (zasymulowa³em podno¶nikiem), to i tak w ruch jest wprawiane tylko prawe a lewe jest wleczone.


A które podnios³e¶ - prawe czy lewe?

7 Data: Grudzien 26 2010 23:08:06
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: M1SLQ 

Je¶li ¶lisko jest tylko pod lewym ko³em (zasymulowa³em podno¶nikiem), to i tak w ruch jest wprawiane tylko prawe a lewe jest wleczone.


A które podnios³e¶ - prawe czy lewe?



Lewe.


Pozdrawiam

8 Data: Grudzien 27 2010 00:03:36
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Uncle Pete 

On 2010-12-26 23:08, M1SLQ wrote:

Je¶li ¶lisko jest tylko pod lewym ko³em (zasymulowa³em podno¶nikiem),
to i tak w ruch jest wprawiane tylko prawe a lewe jest wleczone.


A które podnios³e¶ - prawe czy lewe?



Lewe.

Próbujê sobie wyobraziæ, co bêdzie, jak podniesiesz lewarkiem lewe ko³o, a prawe bêdzie ci±gnê³o samochód. Czyta³e¶, co napisa³em w P.S.?

Piotr

9 Data: Grudzien 27 2010 00:28:15
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: M1SLQ 

Próbujê sobie wyobraziæ, co bêdzie, jak podniesiesz lewarkiem lewe ko³o, a prawe bêdzie ci±gnê³o samochód. Czyta³e¶, co napisa³em w P.S.?


Czyta³em i zapozna³em siê z zasad± dzia³ania dyferencja³u. Lewarek bez wk³adania w zaczepy (¿eby nie urwaæ), lewa strona auta ciut uniesiona, prawe ko³o poci±gnê³o, lewe siê nie ruszy³o, choæ powinno, bo mia³o mniejsze obci±¿enie. Czyli dyferencja³ siê uszkodzi³, skoro nie dzia³a jak powinien?


Pozdrawiam

10 Data: Grudzien 27 2010 02:38:16
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: BartekK 

W dniu 2010-12-27 00:28, M1SLQ pisze:

PróbujÄ™ sobie wyobrazić, co bÄ™dzie, jak podniesiesz lewarkiem lewe
ko³o, a prawe bÄ™dzie ciÄ…gnÄ™³o samochód. Czyta³eÅ›, co napisa³em w P.S.?


Czyta³em i zapozna³em siÄ™ z zasadÄ… dzia³ania dyferencja³u. Lewarek bez
wk³adania w zaczepy (¿eby nie urwać), lewa strona auta ciut uniesiona,
prawe ko³o pociÄ…gnÄ™³o, lewe siÄ™ nie ruszy³o, choć powinno, bo mia³o
mniejsze obciÄ…¿enie. Czyli dyferencja³ siÄ™ uszkodzi³, skoro nie dzia³a
jak powinien?

Dyferencja³ dzia³a, skoro ci siÄ™ jedno ko³o tylko krÄ™ci. Jakby nie dzia³a³, to by siÄ™ krÄ™ci³y zawsze oba tak samo.
Problemem mo¿e być np trzymajÄ…cy hamulec z jednej strony (blokujÄ…cy siÄ™ t³oczek, nie wracajÄ…cy ca³kowicie, mo¿e przez brud lub koÅ„czÄ…ce siÄ™ klocki). Na nie-Å›liskim mo¿esz tego nie czuć (albo jak siÄ™ zgrzeje to odpuszcza), a na sliskim jednak jedno ko³o "lekko trzyma"

Spróbuj dać na luz, i podnieæ ca³y przód auta by oba ko³a by³y w powietrzu. Czy oba bÄ™dÄ… siÄ™ lekko krÄ™cić, czy na jednym z nich wyczujesz opór, a drugie luzem? Ewentualnie - czy jak bÄ™dziesz krÄ™cić jednym, to bÄ™dzie sz³o doæ lekko, a równoczeÅ›nie drugie bÄ™dzie chcia³o siÄ™ krÄ™cić w przeciwnÄ… stronÄ™?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

11 Data: Grudzien 26 2010 23:05:19
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: ToMasz 

M1SLQ pisze:

Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe
ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt
napraw?


Pozdrawiam
PRzyczyn± jest mechanizm ró¿nicowy. naprawa strasznie droga, ale 95% nas
je¼dzi z tak± "usterk±" i jako¶ to wytrzymuje. najgorzej jest na lodzie,
ale przywykniesz.

ToMasz

12 Data: Grudzien 27 2010 00:35:55
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: krz 

ToMasz wrote:

M1SLQ pisze:
Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe
ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt
napraw?


Pozdrawiam
PRzyczyn± jest mechanizm ró¿nicowy. naprawa strasznie droga, ale 95% nas
je¼dzi z tak± "usterk±" i jako¶ to wytrzymuje. najgorzej jest na lodzie,
ale przywykniesz.

ToMasz


Wymiana skrzyni w Clio II jest taka droga..? :)

13 Data: Grudzien 27 2010 09:58:06
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Filip KK 

W dniu 2010-12-26 23:05, ToMasz pisze:

PRzyczyn± jest mechanizm ró¿nicowy. naprawa strasznie droga, ale 95% nas
je¼dzi z tak± "usterk±" i jako¶ to wytrzymuje. najgorzej jest na lodzie,
ale przywykniesz.

95% aut je¼dzi z napêdem na jedno ko³o?! Hahahahah, le¿ê! :D:D

Nie ma to jak napêd FWD z napêdem na jedno ko³o ;DDD

14 Data: Grudzien 29 2010 12:59:19
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 27.12.2010 Filip KK  napisa³/a:

W dniu 2010-12-26 23:05, ToMasz pisze:

PRzyczyn± jest mechanizm ró¿nicowy. naprawa strasznie droga, ale 95% nas
je¼dzi z tak± "usterk±" i jako¶ to wytrzymuje. najgorzej jest na lodzie,
ale przywykniesz.

95% aut je¼dzi z napêdem na jedno ko³o?! Hahahahah, le¿ê! :D:D

Nie ma to jak napêd FWD z napêdem na jedno ko³o ;DDD

Jakby nie patrzeæ to poza jakimi¶ formami blokad ró¿nicówek, to auto
ma napêd na 1 ko³o :) nawet takie 4x4 ale z dyfrem miêdzyosiowym :)

W przypadku topikowego uszkodzenia to wyobra¿am sobie takie uszkodzenie
dyfra aby napêd by³ stale przekazywany na jedno ko³o. Np zakleszczenie
jednej ze satelitek, albo koronowego, przy jednoczesnym jechaniu drugiej
satelitki (tej od niepracuj±cego ko³a) :D

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie?
Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest
co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

16 Data: Grudzien 29 2010 16:53:07
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Wojtek,

Wednesday, December 29, 2010, 4:25:56 PM, you wrote:

Jakby nie patrzeæ to poza jakimi¶ formami blokad ró¿nicówek, to auto
ma napêd na 1 ko³o :) nawet takie 4x4 ale z dyfrem miêdzyosiowym :)
Powielasz mit, nie maj±cy najmniejszego potwierdzenia w rzeczywisto¶ci :)
W przypadku "klasycznego" mechanizmu ró¿nicowego niezale¿nie od tego, czy
jedno ko³o siê ¶lizga, czy te¿ nie, na obu napêdzanych ko³ach moment si³y
napêdzaj±cej jest zawsze *dok³adnie*równy* :)

Niedok³adnie - nie bierzesz pod uwagê ró¿nic wynikaj±cych z oporów
mechanizmu(ów) ró¿nicowego(ych).

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

18 Data: Grudzien 29 2010 17:34:19
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Wojtek,

Wednesday, December 29, 2010, 5:27:39 PM, you wrote:

Niedok³adnie - nie bierzesz pod uwagê ró¿nic wynikaj±cych z oporów
mechanizmu(ów) ró¿nicowego(ych).
Ale my nie mówimy o ¿adnych "torsenach" ani podobnych patentach, tylko o
zwyk³ym, "otwartym" dyfrze, w którym te ró¿nice s± zaniedbywalnie ma³e w
porównaniu z momentem si³y potrzebnym do ruszenia samochodem z miejsca :)

Ale nie s± zerowe. Na dok³adkê dochodz± jeszcze opory stawiane przez
hamulce - niekoniecznie równe. Ot, niedawny przyk³ad z zablokowanym
ko³em jednego z pisaczy.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

20 Data: Grudzien 29 2010 17:46:29
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Wojtek,

Wednesday, December 29, 2010, 5:38:38 PM, you wrote:

Ale nie s± zerowe. Na dok³adkê dochodz± jeszcze opory stawiane przez
hamulce - niekoniecznie równe. Ot, niedawny przyk³ad z zablokowanym
ko³em jednego z pisaczy.
Oczywi¶cie masz racjê, tylko w kontek¶cie komentarza na który odpowiada³em
nie ma to raczej wiêkszego znaczenia :) Nota bene, przypomina mi siê przy
tej okazji "stary jak ¶wiat" pomys³ z przyblokowaniem hamulca jednego z
kó³ aby zwiêkszyæ moment napêdowy na drugim kole.

Ci±gniki z dzielonym peda³em hamulca...

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

21 Data: Grudzien 29 2010 18:07:34
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: J.F. 

On Wed, 29 Dec 2010 17:38:38 +0100,  Wojtek Borczyk wrote:

Oczywi¶cie masz racjê, tylko w kontek¶cie komentarza na który odpowiada³em
nie ma to raczej wiêkszego znaczenia :) Nota bene, przypomina mi siê przy
tej okazji "stary jak ¶wiat" pomys³ z przyblokowaniem hamulca jednego z
kó³ aby zwiêkszyæ moment napêdowy na drugim kole.

Ale co - Ursusa masz, ze mozesz przyhamowac jedno kolo ?

Czy TCS/ASR :-)

J.

23 Data: Grudzien 29 2010 15:55:19
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 29.12.2010 Wojtek Borczyk  napisa³/a:


On Wed, 29 Dec 2010, Sergiusz Rozanski wrote:

Jakby nie patrze=E6 to poza jakimi=B6 formami blokad r=F3=BFnic=F3wek, to=
 auto
ma nap=EAd na 1 ko=B3o :) nawet takie 4x4 ale z dyfrem mi=EAdzyosiowym :)

Powielasz mit, nie maj=B1cy najmniejszego potwierdzenia w rzeczywisto=B6ci =
:)
W przypadku "klasycznego" mechanizmu r=F3=BFnicowego niezale=BFnie od tego,=
 czy=20
jedno ko=B3o si=EA =B6lizga, czy te=BF nie, na obu nap=EAdzanych ko=B3ach m=
oment si=B3y=20
nap=EAdzaj=B1cej jest zawsze *dok=B3adnie*r=F3wny* :)

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?
Jest to przypadek skrajny - 1 ko³o nie ma w ogóle podparcia - ot trawers.

25 Data: Grudzien 29 2010 17:33:03
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Wojtek,

Wednesday, December 29, 2010, 5:25:23 PM, you wrote:

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy?
W³a¶nie dlatego, ¿eby *nie*by³* równy ;)
Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?
Ale co w tym dziwnego? Na obu ko³ach mia³e¶ moment dok³adnie równy zeru :)

Fizyk - podpadasz mi! Niedok³adnie - opory!

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

27 Data: Grudzien 29 2010 18:14:30
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Wojtek,

Wednesday, December 29, 2010, 5:49:00 PM, you wrote:

Ale co w tym dziwnego? Na obu ko³ach mia³e¶ moment dok³adnie równy zeru :)
Fizyk - podpadasz mi! Niedok³adnie - opory!
Ojejciu, nie czepiaj siê ;) Z punktu widzenia kogo¶, kto próbuje ruszyæ
autem z jednym ko³em w powietrzu raczej nie ma znaczenia to, czy na drugie
ko³o dzia³a moment 0 Nm, czy 0,1 Nm ;) Oczywi¶cie, ¿e na pewnym poziomie
dok³adno¶ci powinni¶my uwzglêdniæ np. lepko¶æ oleju w dyfrze, lepko¶æ
smaru w ³o¿yskach kó³, tarcie w zaciskach hamulcowych (i pewnie z tuzin
innych czynników), ale obawiam siê, ¿e pytaj±cy ma problem ze zrozumieniem
zagadnienia od strony jako¶ciowej, a nie z jego dok³adnym modelem
matematycznym :)

Ale wiesz, pomijanie prowadzi potem do absurdalnych wniosków jak te
slynne obliczenia przepustowo¶ci drogi nieuwzglêdniaj±ce niezerowej
d³ugo¶ci pojazdów...

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

28 Data: Grudzien 29 2010 17:30:16
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Sergiusz,

Wednesday, December 29, 2010, 4:55:19 PM, you wrote:

Dnia 29.12.2010 Wojtek Borczyk  napisa³/a:

On Wed, 29 Dec 2010, Sergiusz Rozanski wrote:

Jakby nie patrze=E6 to poza jakimi=B6 formami blokad r=F3=BFnic=F3wek, to=
 auto
ma nap=EAd na 1 ko=B3o :) nawet takie 4x4 ale z dyfrem mi=EAdzyosiowym :)

Powielasz mit, nie maj=B1cy najmniejszego potwierdzenia w rzeczywisto=B6ci =
:)
W przypadku "klasycznego" mechanizmu r=F3=BFnicowego niezale=BFnie od tego,=
 czy=20
jedno ko=B3o si=EA =B6lizga, czy te=BF nie, na obu nap=EAdzanych ko=B3ach m=
oment si=B3y=20
nap=EAdzaj=B1cej jest zawsze *dok=B3adnie*r=F3wny* :)

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?
Jest to przypadek skrajny - 1 ko³o nie ma w ogóle podparcia - ot trawers.

Ale na pewno rozumiesz, co to moment si³y? Je¶li jedno ko³o nie
stawia oporu, to jaki - Twoim zdaniem - moment si³y ma przekazaæ
mechanizm?

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

29 Data: Grudzien 29 2010 20:59:08
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 29.12.2010 RoMan Mandziejewicz  napisa³/a:


A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?
Jest to przypadek skrajny - 1 ko³o nie ma w ogóle podparcia - ot trawers.

Ale na pewno rozumiesz, co to moment si³y? JeÅ›li jedno ko³o nie
stawia oporu, to jaki - Twoim zdaniem - moment si³y ma przekazać
mechanizm?

No ale co mnie moment si³y - jedno ko³o w górze, auto 4x4, wszystkie dyfry
zwy³k³e, albo prze³Ä…czone na zwyk³e i auto nie jedzie, silnik napÄ™dza 1
(jedno) ko³o, akurat pech ;) chce ¿e to uniesione ;)

30 Data: Grudzien 29 2010 22:09:26
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Sergiusz,

Wednesday, December 29, 2010, 9:59:08 PM, you wrote:

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?
Jest to przypadek skrajny - 1 ko³o nie ma w ogóle podparcia - ot trawers.
Ale na pewno rozumiesz, co to moment si³y? Je¶li jedno ko³o nie
stawia oporu, to jaki - Twoim zdaniem - moment si³y ma przekazaæ
mechanizm?
No ale co mnie moment si³y - jedno ko³o w górze, auto 4x4, wszystkie dyfry
zwy³k³e, albo prze³±czone na zwyk³e i auto nie jedzie, silnik napêdza 1
(jedno) ko³o, akurat pech ;) chce ¿e to uniesione ;)

Nadal nie rozumiesz? Je¶li jedno ko³o w górze, to nie stawia ¿adnego
oporu - nie wystêpuje na nim moment. Skoro nie ma na jednym, to nie ma
na ¿adnym (oczywi¶cie pomijaj±c opory).

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

31 Data: Grudzien 30 2010 09:35:22
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 29.12.2010 RoMan Mandziejewicz  napisa³/a:

Hello Sergiusz,

Wednesday, December 29, 2010, 9:59:08 PM, you wrote:

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?
Jest to przypadek skrajny - 1 ko³o nie ma w ogóle podparcia - ot trawers.
Ale na pewno rozumiesz, co to moment si³y? Je¶li jedno ko³o nie
stawia oporu, to jaki - Twoim zdaniem - moment si³y ma przekazaæ
mechanizm?
No ale co mnie moment si³y - jedno ko³o w górze, auto 4x4, wszystkie dyfry
zwy³k³e, albo prze³±czone na zwyk³e i auto nie jedzie, silnik napêdza 1
(jedno) ko³o, akurat pech ;) chce ¿e to uniesione ;)

Nadal nie rozumiesz? Je¶li jedno ko³o w górze, to nie stawia ¿adnego
oporu - nie wystêpuje na nim moment. Skoro nie ma na jednym, to nie ma
na ¿adnym (oczywi¶cie pomijaj±c opory).

Ale CO MNIE MOMENT???, pisa³em gdzie¶ o momencie? NIE. Pisa³em ¿e napêdza
1 ko³o - wszystko.

Nie dochodzê przyczyny - chocia¿ j± rozumiem:

w przypadku gdy postawimy ju¿ auto na 4 ko³a, to moment przekazywany jest na
wszystkie ko³a, jest równy i wynosi tyle ile potrafi przenie¶æ ko³o które
ma "naj³atwiej" - co skutkuje tym ¿e w jednej chwili ca³e auto ciagnie to
1 ko³o. Np stajê 1 ko³em na go³ym lodzie i ma ono jak±¶ szcz±tkow±
przyczepno¶æ, daje but w pod³ogê no i wiadomo to 1 ko³o siê ¶lizga, ale po ma³u
dogryza siê do "twardego" i to powoduje ¿e pozosta³e ko³a pozwalaj± mi
ruszyæ, ale tylko na tyle na ile to JEDNO ko³o siê dogryz³o - wiêc to jedno
ko³o "ci±gnie" ca³o¶æ.

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie?
Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest
co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

32 Data: Grudzien 30 2010 10:51:35
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2010-12-30 10:35, Sergiusz Rozanski pisze:

w przypadku gdy postawimy ju¿ auto na 4 ko³a, to moment przekazywany jest na
wszystkie ko³a, jest równy i wynosi tyle ile potrafi przenie¶æ ko³o które
ma "naj³atwiej" - co skutkuje tym ¿e w jednej chwili ca³e auto ciagnie to
1 ko³o.

Nie - ci±gn± wtedy 4 ko³a z równ± si³± - równ± temu "najs³abszemu".

Np stajê 1 ko³em na go³ym lodzie i ma ono jak±¶ szcz±tkow±
przyczepno¶æ, daje but w pod³ogê no i wiadomo to 1 ko³o siê ¶lizga, ale po ma³u
dogryza siê do "twardego" i to powoduje ¿e pozosta³e ko³a

... napêdzane ci±gn±, a ka¿de z si³± równ± temu, które sie slizga.
Jedyna ró¿nica jest te inne siê akurat nie ¶lizgaj± - bo ta si³a
nie powoduje u nich jeszcze poslizgu.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

33 Data: Grudzien 29 2010 23:26:47
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Robert Rêdziak 

On 29 Dec 2010 15:55:19 GMT, Sergiusz Rozanski
 wrote:

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?

 No przecie jest równy: ko³o obracajace siê w powietrzu nie
 napotyka na ¿aden opór, wiêc moment na nim jest blisku zeru
 (akurat tyle, by pokonaæ opory ³o¿ysk czy trzymaj±cego hamulca).
 A na drugim jest tyle samo i auto nie chce ruszyæ. Mowa
 oczywi¶cie o otwartym dyfrze.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

34 Data: Grudzien 30 2010 09:38:39
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 29.12.2010 Robert Rêdziak  napisa³/a:

On 29 Dec 2010 15:55:19 GMT, Sergiusz Rozanski
 wrote:

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?

 No przecie jest równy: ko³o obracajace siê w powietrzu nie
 napotyka na ¿aden opór, wiêc moment na nim jest blisku zeru
 (akurat tyle, by pokonaæ opory ³o¿ysk czy trzymaj±cego hamulca).
 A na drugim jest tyle samo i auto nie chce ruszyæ. Mowa
 oczywi¶cie o otwartym dyfrze.

Ale ja nie zaprzeczam ¿e moment si³y nie jest równy! Nigdzie nie pisa³em
w mojej pierwszej wiadomo¶ci we w±tku o momencie si³y tylko o tym ¿e
auto ci±gnie 1 ko³o - wszystko.

Wyja¶niesz sytuacje, która jest jasna: auto ci±gnie to 1 ko³o które
ma naj³atwiej, a skoro jest w powietrzu co auto nie jedzie :)

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie?
Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest
co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

35 Data: Grudzien 30 2010 10:55:04
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2010-12-30 10:38, Sergiusz Rozanski pisze:

Dnia 29.12.2010 Robert   napisa³/a:
On 29 Dec 2010 15:55:19 GMT, Sergiusz Rozanski
  wrote:

A to wyt³umacz mo¿e po co w takim razie blokady i inne cuda, skoro jest
zawsze równy? Bo ja np ju¿ wiele razy mia³em przypadek ¿e 1 ko³o mia³em w
powietrzu i drugie za chrl nie ruszy³o auta - dziwne nie prawda?

  No przecie jest równy: ko³o obracajace siê w powietrzu nie
  napotyka na ¿aden opór, wiêc moment na nim jest blisku zeru
  (akurat tyle, by pokonaæ opory ³o¿ysk czy trzymaj±cego hamulca).
  A na drugim jest tyle samo i auto nie chce ruszyæ. Mowa
  oczywi¶cie o otwartym dyfrze.

Ale ja nie zaprzeczam ¿e moment si³y nie jest równy! Nigdzie nie pisa³em
w mojej pierwszej wiadomo¶ci we w±tku o momencie si³y tylko o tym ¿e
auto ci±gnie 1 ko³o - wszystko.

Wyja¶niesz sytuacje, która jest jasna: auto ci±gnie to 1 ko³o które
ma naj³atwiej, a skoro jest w powietrzu co auto nie jedzie :)

Si³a z jak± ci±gnie ka¿e ko³o jest taka sama. To ¿e jedno siê ¶lizga
nie ma znaczenia, si³a sumaryczna jest 2x (albo 4x) wiêksza.

Mo¿na wiêc co najwy¿ej powiedzieæ ¿e ko³o które siê slizga limituje
si³ê ca³kowit± - poprzez wspó³czynnik "krotno¶ci" napêdu, a nie
¿e tylko ono napêdza pojazd.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

37 Data: Grudzien 30 2010 10:10:03
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: Sergiusz Rozanski 

Dnia 30.12.2010 Wojtek Borczyk  napisa³/a:


No w=B3a=B6nie nie "ci=B1gnie jedno ko=B3o", tylko ci=B1gn=B1 *wszystkie* k=
o=B3a=20
nap=EAdzane, ale z si=B3=B1 nie wi=EAksz=B1, ni=BF si=B3a oporu na kole, kt=
=F3re ma=20
najmniejsz=B1 przyczepno=B6=E6. A przyznasz, =BFe to jest do=B6=E6 istotna =
r=F3=BFnica :)

Jak bym nie mia³ blokad to praktyczna ró¿nica niewielka, ot jedno ko³o w po¶lizgu
i nie jadê :)

--
"A có¿ to za sens kupowaæ samochód, ¿eby je¼dziæ po asfalcie?
Tam, gdzie jest  asfalt, nie ma nic ciekawego,  a gdzie  jest
co¶ ciekawego, tam nie ma asfaltu".
               Strugaccy - Poniedzia³ek zaczyna siê w sobotê.

39 Data: Grudzien 29 2010 23:27:06
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Robert Rêdziak 

On Mon, 27 Dec 2010 09:58:06 +0100, Filip KK
wrote:

95% aut je¼dzi z napêdem na jedno ko³o?! Hahahahah, le¿ê! :D:D

 Wypnij pó³o¶kê od jednego z napêdzanych kó³ i powiedz jak auto
 rusza po tej ,,modyfikacji'' (auta zeszperowane nie wchodz± do
 powy¿szej grupy, one s± napêdzane na wiêcej ni¿ jedno ko³o).

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rêdziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

40 Data: Grudzien 27 2010 09:11:22
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: daro 

M1SLQ pisze:

Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt napraw?

Pu¶ci³ Ci spaw, musisz zaspawaæ dyfer ;-)
--
D.

41 Data: Grudzien 27 2010 09:43:50
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2010-12-26 22:31, M1SLQ pisze:

Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt napraw?

Pytanie sformu³owa³e¶ tak, ¿e praktycznie ka¿dy pomy¶la³ ¿e po prostu
nie masz pojêcia jak dzia³a mechanizm ró¿nicowy - opis pasuje do ka¿dego
po¶lizgu kó³ w czasie ruszania :)

Ale je¶li pojazd *jedzie* - choæby kawa³ek, choæby i pchany, i jednocze¶nie wlecze
jedno ko³o, to znaczy ¿e to ko³o jest zablokowane. W obecnej aurze stawiam ¿e przymarz³
hamulec, najczê¶ciej - rêczny, zw³aszcza je¶li d³ugo sta³, ale niekoniecznie.
Mnie raz zamarz³ po 2h.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

42 Data: Grudzien 27 2010 10:38:43
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Robert_J 

Pytanie sformu³owa³e¶ tak, ¿e praktycznie ka¿dy pomy¶la³ ¿e po prostu
nie masz pojêcia jak dzia³a mechanizm ró¿nicowy - opis pasuje do ka¿dego
po¶lizgu kó³ w czasie ruszania :)

Zwróæ uwagê ¿e on napisa³ o tylnych ko³ach ;-).




Ale je¶li pojazd *jedzie* - choæby kawa³ek, choæby i pchany, i jednocze¶nie wlecze
jedno ko³o, to znaczy ¿e to ko³o jest zablokowane. W obecnej aurze stawiam ¿e przymarz³
hamulec, najczê¶ciej - rêczny,

I pewnie tak w³a¶nie siê sta³o...

43 Data: Grudzien 27 2010 10:42:15
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Maciek 

Dnia Mon, 27 Dec 2010 10:38:43 +0100, Robert_J napisa³(a):

Zwróæ uwagê ¿e on napisa³ o tylnych ko³ach ;-).

Gdzie?

--
Maciek

44 Data: Grudzien 27 2010 09:55:46
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Filip KK 

W dniu 2010-12-26 22:31, M1SLQ pisze:

Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe
ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt
napraw?


Samochód z napêdem na jedno ko³o, haha! :D

Skakanie na lodzie na jednej nodze :D

Przednie napêdy rulez!

46 Data: Grudzien 29 2010 08:01:43
Temat: Re: krêci siê tylko jedno ko³o
Autor: Filip KK 

W dniu 2010-12-27 12:25, Wojtek Borczyk pisze:

On Mon, 27 Dec 2010, Filip KK wrote:

W dniu 2010-12-26 22:31, M1SLQ pisze:
Zauwa¿y³em przy ruszaniu na ¶liskim, ¿e krêci siê tylko prawe ko³o, lewe
ani drgnie (Clio II). Co mo¿e byæ tego przyczyn± i jaki mo¿e byæ koszt
napraw?


Samochód z napêdem na jedno ko³o, haha! :D

To, ¿e drugie ko³o siê nie krêci nie znaczy wcale, ¿e nie jest napêdzane
;) I rzecz dotyczy zarówno FWD jak i RWD :)

W RWD mo¿esz mieæ blok. :)

47 Data: Grudzien 28 2010 09:51:10
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: komar 

W dniu 2010-12-26 22:31, M1SLQ pisze:

Zauwa¿y³em przy ruszaniu na Å›liskim, ¿e krÄ™ci siÄ™ tylko prawe ko³o, lewe ani drgnie (Clio
II). Co mo¿e być tego przyczynÄ… i jaki mo¿e być koszt napraw?


Pozdrawiam

identyczny objaw mia³em kiedyÅ› w Renault 19. W ka¿dych warunkach napÄ™dza³ tylko prawe ko³o, nawet na suchym asfalcie jak siÄ™ rusza³o "z piskiem" :) to zostawia³ tylko jeden Å›lad.

48 Data: Grudzien 29 2010 13:46:53
Temat: Re: krÄ™ci siÄ™ tylko jedno ko³o
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2010-12-28 09:51, komar pisze:

W dniu 2010-12-26 22:31, M1SLQ pisze:
Zauwa¿y³em przy ruszaniu na Å›liskim, ¿e krÄ™ci siÄ™ tylko prawe ko³o, lewe ani drgnie (Clio
II). Co mo¿e być tego przyczynÄ… i jaki mo¿e być koszt napraw?


Pozdrawiam

identyczny objaw mia³em kiedyÅ› w Renault 19. W ka¿dych warunkach napÄ™dza³ tylko prawe ko³o, nawet na suchym asfalcie jak siÄ™ rusza³o "z piskiem" :) to zostawia³ tylko jeden Å›lad.

To Å›wiadczy tylko o tym ¿e prawe siÄ™ Å›lizga³o czyli by³o mniej przyczepne.

Bez przeróbki mechanizmu ró¿nicowego nie ma mo¿liwoÅ›ci, ¿eby nie napÄ™dza³ lewego ko³a,
poza przypadkiem, ¿e by³o ono mechanicznie zablokowane - ale wtedy by³oby wleczone.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Re: kręci się tylko jedno koło



Grupy dyskusyjne