Grupy dyskusyjne   »   p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5

p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5



1 Data: Styczen 19 2007 17:21:29
Temat: p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5
Autor: STranger 

Zamierzam wymieniæ p³yn hamulcowy w Punto 2, rocznik 2001. Nie wiem jak to sie sta³o, ale jeszcze nigdy nie by³ wymieniany, a ponoæ powinno siê to robiæ co 2 lata.
Jaki p³yn hamulcowy polecacie poza oczywi¶cie tutell± zalecan± przez Fiata?
Poniewa¿ mam zamiar jechaæ na wymianê do Autorserv Shella to podejrzewam, ¿e oni bêd± chcieli zalaæ uk³ad swoim Shell DOT4. Czy to dobry wybór?
Cena 84 z³ za ca³o¶æ czyli p³yn + robocizna to drogo jak za tak± us³ugê, czy norma?




--
pozdrawiam
STranger



2 Data: Styczen 19 2007 18:04:47
Temat: Re: p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5
Autor: STranger 

W archiwach google znalaz³em ciekawe info na temat p³ynów hamulcowych z Auto¦wiata. Moze sie komu¶ przyda. Nie podajê linka bo to kopia z serwera googla, a oryginalnej strony polskiej juz nie ma pod tym adresem.

cytat:

Najwa¿niejszy parametr to temperatura wrzenia
Je¶li p³yn siê zagotuje, hamulce przestaj± dzia³aç! Naciskamy peda³ hamulca, dosiêga on pod³ogi, a auto leniwie zwalnia, zamiast mocno hamowaæ! Zjawisko to wystêpuje zawsze w najbardziej niekorzystnym momencie, np. gdy
w pe³ni obci±¿onym autem hamujemy awaryjnie na autostradzie albo jedziemy po krêtej drodze, co chwila hamuj±c przed kolejnym zakrêtem. Im wy¿sza temperatura wrzenia, tym lepiej. Nowy p³yn klasy DOT 4 powinien wytrzymaæ co najmniej 230°C, najlepsze "gotuj± siê" dopiero przy 300°C. Ka¿dy p³yn hamulcowy ch³onie jednak wodê, a poniewa¿ woda wrze ju¿ w 100°C, to odporno¶æ na wysokie temperatury takiej mieszaniny stopniowo siê obni¿a. Po 2-3 latach p³yn wrze ju¿ przy ok. 150°C i nawet jedno silne hamowanie z du¿ej prêdko¶ci mo¿e byæ niebezpieczne.
Przetestowali¶my 21 p³ynów, które nale¿± do coraz popularniejszej klasy DOT-4. Zgodnie z norm± PN-C-40005 badali¶my temperaturê wrzenia nowych p³ynów, a tak¿e zawodnionych, czyli sztucznie postarzonych w laboratorium. Badali¶my te¿ ich wspó³czynnik pH, który powinien mie¶ciæ siê w przedziale 7,5-11, co w przybli¿eniu mówi o jako¶ci zabezpieczenia antykorozyjnego p³ynu. Tê próbê zaliczy³y wszystkie p³yny, podobnie jak badanie lepko¶ci w temperaturze -40°C. Przy okazji sprawdzili¶my szczelno¶æ opakowañ, obecno¶æ i skuteczno¶æ plomb, ilo¶æ p³ynu w opakowaniu i opis butelek. Najczê¶ciej nie podawano daty produkcji i wa¿no¶ci, w nieczytelny sposób koduj±c czy wrêcz uniemo¿liwiaj±c jej odczytanie. Brakuje te¿ ostrze¿eñ. P³yn hamulcowy to niebezpieczny specyfik i producenci powinni nas ostrzegaæ choæby przed tym, ¿e taki ¶rodek niszczy lakier.
Zawodniony p³yn powinien wytrzymaæ co najmniej 155°C. Badanie p³ynu zawodnionego jest wa¿niejsze ni¿ nowego: w pewnym stopniu mówi, w jakim stopniu p³yn jest podatny na wilgoæ.
Wszystkie specyfiki spe³ni³y wymagania normy, choæ ich w³a¶ciwo¶ci znacznie siê od siebie ró¿ni±. Dwa z badanych produktów, EBC 307+ i Tutela Extreme, spe³niaj± wymagania stawiane przed ¶rodkami do aut sportowych. S± jednak drogie. Bardzo dobre wyniki uzyska³y p³yny Shell, Ferodo i Tutela TOP, przy czym dwa pierwsze nale¿± do ¶redniej klasy cenowej. Niedrogie i dobre s± polskie p³yny, np. Boryszew, Organika i Autoland. W sumie: ¿aden p³yn nie okaza³ siê tak z³y, aby nale¿a³o siê go obawiaæ.
Nie ma ¿adnych ograniczeñ w stosowaniu p³ynów DOT-4, mo¿na ich u¿ywaæ nawet w starych autach. Nie wolno ich jednak mieszaæ z DOT-5, które robione s± na bazie sylikonów, ale mo¿na z pozosta³ymi, np. DOT-3 czy DOT-5.1. Im szybsze i ciê¿sze jest nasze auto, tym wa¿niejsza jako¶æ p³ynu i czê¶ciej trzeba go wymieniaæ.

Pamiêtaj o p³ynie
- P³yn hamulcowy trzeba wymieniaæ co 2 lata lub 40 tys. km, chyba ¿e producent auta ma inne zalecenia .
- P³yn klasy DOT 4 jest lepszy od p³ynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy ni¿ DOT 4. P³yny o wy¿szych specyfikacjach mo¿na stosowaæ tak¿e w starszych autach.
- Jako¶æ p³ynu w zbiorniczku w przybli¿eniu da siê sprawdziæ w warsztacie. Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, ¿e p³yn w ca³ym uk³adzie jest w dobrym stanie.
- Nie rzadziej ni¿ na ka¿dym przegl±dzie nale¿y sprawdzaæ poziom p³ynu. Ubytków nie trzeba uzupe³niaæ identycznym p³ynem, bo s± one mieszalne: dowolnej marki p³yny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 mo¿na mieszaæ. Nie wolno z nimi mieszaæ p³ynów klasy DOT 5, ale wystêpuj± one bardzo rzadko.

 za Auto¦wiat

3 Data: Styczen 19 2007 20:58:36
Temat: Re: p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5
Autor: Jacek 

Ostanio p³aci³em w prywatnym warsztacie (miasteczko 40 tys mieszkañców) za
wymianê oleju w silniku, p³ynu w chodnicy,  p³ynu hamulcowego oraz filtra
oleju i paliwa w sumie 50 z³
Jacek

4 Data: Styczen 19 2007 21:31:23
Temat: Re: p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5
Autor: Jacek 

Ju¿ uzupe³niam, bo niedok³adnie napisa³em:
sama robocizna, materia³y moje

5 Data: Styczen 19 2007 21:56:06
Temat: Re: p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5
Autor: STranger 


U¿ytkownik "Jacek"  napisa³ w wiadomo¶ci

Ju¿ uzupe³niam, bo niedok³adnie napisa³em:
sama robocizna, materia³y moje

No w³a¶nie siê zastanawia³em nad tym ;) Tanio! :)
Ja poda³em cene 84 z³ za ca³± wymianê p³ynu shell dot4 z robocizn±.
Tyle za¶piewali mi przez telefon w autoservie shella w Poznaniu.
Jak na Poznañ to ceny nawet, nawet do prze³kniêcia. W prywatnych warsztatach mechaniki samochodowej wycwanili siê niemi³osiernie a ceny jak z kosmosu!
A w autoservie przynajmniej szybko i porz±dnie robi±, standard jaki¶ trzymaj± i zawsze sta³e ceny, bez naci±gania klienta. Przekona³em sie do nich jak mi hamulce z przodu robili ostatnio i opony wymieniali.




--
pozdrawiam
STranger

6 Data: Styczen 20 2007 10:02:56
Temat: Re: p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5
Autor: Jacek 

Czasem warto zap³aciæ wiêcej i potem czuæ siê bezpiecznie w aucie wierz±c,
¿e wszystko zrobili ok. Ja mam zaufanie do mojego mechanika i mimo niskich
cen robi solidnie a jak czego¶ nie wie albo nie umie to nie wstydzi siê o
tym powiedzieæ a nie opowiada bajki, jak wiêkszo¶c "fahofcuf"
Jacek

Re: p³yn hamulcowy DOT3,DOT4, czy DOT5



Grupy dyskusyjne