Grupy dyskusyjne   »   różnica w kolorach na monitorze i wydruku z labu

ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu



1 Data: Listopad 27 2009 01:13:18
Temat: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: BeLesiu 

Witam wszystkich.
Zanios³em wybrane zdjêcia do labu, odebra³em (zadowolony), przynios³em
do domu. W labie upewni³em siê, ¿e Pani Laborantka nie bêdzie stosowaæ
¿adnej korekty barwnej (nalega³em na to). Chcia³em porównaæ kolory
odbitek z tym co widzê na ekranie, ¿eby dopasowaæ monitor i wiedzieæ,
czego mogê potem spodziewaæ siê po wydrukach.
Generalnie - ró¿nica nie wysz³a jaka¶ wielka - zdjêcia z labu wysz³y
trochê mniej kontrastowe, o oko³o 1/3 EV s³abiej do¶wietlone, wyra¼nie
mniej ostre i jakby lekko cieplejsze ale jednocze¶nie przesuniête ku
niebieskiemu. Czyli tak jakby wzmocniony zosta³ kolor czerwony i
niebieski lub os³abiony zielony.
Chc±c dopasowaæ wy¶wietlanie do wyników zacz±³em grzebaæ w systemie -
poszuka³em profilu barwnego jakim windows steruje monitorem i
odkry³em, ¿e to jaki¶ uniwersalny sRGB. Znalaz³em na stronie Samsunga
w³a¶ciwy profil (mam SM 2232BW) i zamieni³em ten "oryginalny" w
windows i w GIMPie. I.... pora¿ka na ca³ej linii - kolory przesunê³y
siê rzeczywi¶cie w kierunku niebieskiego, ale do tego stopnia, ¿e moja
modelka sta³a siê granatowow³os±, niebieskook± smerfetk± w b³êkitnej
koszuli na granatowym tle. Inne kolory s± wyra¼nie zdominowane
niebieskim - istniej± ale z mocn± dominant±.
Wiedziony instynktem postanowi³em sprawdziæ, jak zachowuje siê moja
drukarka (Canon MP510) - wydruk te¿ wyszed³ mi ca³y niebieski - a
przecie¿ sama zawarto¶æ drukowanego pliku nie zmieni³a siê, czyli
zmiana profilu barwnego monitora nie ma wp³ywu na to, co drukuje moja
drukarka.
Jakie wnioski powinienem z tego wyci±gn±æ i co zrobiæ, aby jednak
dopasowaæ wy¶wietlan± zawarto¶æ do tego, co potem dostanê z labu?
¯eby by³o ¶mieszniej i bardziej niezrozumiale - picasa i inne
przegl±darki widz± zdjêcia w miarê normalnie - to znaczy tak jakby
zmiana profilu w windows nie wp³ynê³a na nie...
G³upi ju¿ jestem - pomó¿cie, proszê.
Leszek



2 Data: Listopad 27 2009 10:34:14
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Lol 

A przy jakim ¶wietle ogl±dasz odbitki?

--
Lol

3 Data: Listopad 27 2009 02:06:30
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: BeLesiu 

On 27 Lis, 10:34, "Lol"  wrote:

A przy jakim ¶wietle ogl±dasz odbitki?

--
Lol

Mam specjalne lampy (których u¿ywam do zdjêæ w namiocie bezcieniowym)
- o temperaturze barwowej 5500 Kelwinów.
Kiedy oceniam zdjêcia pod wzglêdem kolorystycznym robiê to przy tych
lampach, lub (je¶li mogê) przy ¶wietle dziennym ale nie w s³oñcu.
Leszek

4 Data: Listopad 27 2009 11:14:48
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Lol 


U¿ytkownik "BeLesiu"  napisa³ w wiadomo¶ci

On 27 Lis, 10:34, "Lol"  wrote:

A przy jakim ¶wietle ogl±dasz odbitki?

--
Lol

Mam specjalne lampy (których u¿ywam do zdjêæ w namiocie bezcieniowym)
- o temperaturze barwowej 5500 Kelwinów.
Kiedy oceniam zdjêcia pod wzglêdem kolorystycznym robiê to przy tych
lampach, lub (je¶li mogê) przy ¶wietle dziennym ale nie w s³oñcu.
Leszek

=====

To super - a jak masz ustawion± temperaturê barwow± monitora? By³
kalibrowany?

--
Lol

5 Data: Listopad 27 2009 10:49:35
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-27 10:13:18 +0100, BeLesiu  said:

Chc±c dopasowaæ wy¶wietlanie do wyników zacz±³em grzebaæ w sy
stemie -
poszuka³em profilu barwnego jakim windows steruje monitorem i
odkry³em, ¿e to jaki¶ uniwersalny sRGB. Znalaz³em na stronie Samsun
ga
w³a¶ciwy profil (mam SM 2232BW) i zamieni³em ten "oryginalny" w
windows i w GIMPie. I.... pora¿ka na ca³ej linii -

Bo zasadniczo zrobi³e¶ prawdopodobnie najwiêksz± g³upotê, jak± mog³e¶ - przypisa³e¶ profil monitora (w dodatku jaki¶ generyczny) jako przestrzeñ robocz± w programie do obróbki. Tam powinno byæ sRGB lub Adobe RGB.
A tak pozatym temat wa³kowany do¶æ dobitnie na tej grupie i nie tylko, wiêc w ramach rozwoju samokszta³cenia podrzucê Ci tylko has³o do guglania: Color Management lub po naszemu zarz±dzanie barw±.

--
Pozdrawiam
de Fresz

6 Data: Listopad 27 2009 02:21:32
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: BeLesiu 

On 27 Lis, 10:49, de Fresz  wrote:

On 2009-11-27 10:13:18 +0100, BeLesiu  said:

> Chc±c dopasowaæ wy¶wietlanie do wyników zacz±³em grzebaæ w sy
> stemie -
> poszuka³em profilu barwnego jakim windows steruje monitorem i
> odkry³em, ¿e to jaki¶ uniwersalny sRGB. Znalaz³em na stronie Samsun
> ga
> w³a¶ciwy profil (mam SM 2232BW) i zamieni³em ten "oryginalny" w
> windows i w GIMPie. I.... pora¿ka na ca³ej linii -

Bo zasadniczo zrobi³e¶ prawdopodobnie najwiêksz± g³upotê, jak± mog³e¶ -
przypisa³e¶ profil monitora (w dodatku jaki¶ generyczny) jako
przestrzeñ robocz± w programie do obróbki. Tam powinno byæ sRGB lub
Adobe RGB.
A tak pozatym temat wa³kowany do¶æ dobitnie na tej grupie i nie tylko,
wiêc w ramach rozwoju samokszta³cenia podrzucê Ci tylko has³o do
guglania: Color Management lub po naszemu zarz±dzanie barw±.

--
Pozdrawiam
de Fresz

No wiêc tak...
W gimpie mam po kolei:
Profil RGB - i tu przypisany profil sRGB
profil CMYK - i tu brak
profil monitora - i tu przypisany profil pobrany ze strony samsunga

w ramach samorozwoju wa³kujê strona za stron± o tej tematyce -
polskie, angielskie i widzê ¿e tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -
dlatego proszê o tak± ludzk± - praktyczn± poradê...

Leszek

7 Data: Listopad 27 2009 11:52:57
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Marx 

BeLesiu pisze:

No wiêc tak...
W gimpie mam po kolei:
Profil RGB - i tu przypisany profil sRGB
profil CMYK - i tu brak
profil monitora - i tu przypisany profil pobrany ze strony samsunga

w ramach samorozwoju wa³kujê strona za stron± o tej tematyce -
polskie, angielskie i widzê ¿e tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -
dlatego proszê o tak± ludzk± - praktyczn± poradê...

oprofiluj monitor kalibratorem.
Mozesz go sobie kupic, wynajac, lub wynajac firme dokonujaca kalibracji. Generyczny profil monitora, nawet ten od producenta, moze byc niestety do bani. Jezeli monitor jest cienki to byc moze nie uda sie go skalibrowac wcale.
Alternatywnie mozesz wszedzie ustawic sRGB i powinnio byc mniej-wiecej dobrze.
Marx

8 Data: Listopad 27 2009 12:04:38
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-27 11:52:57 +0100, Marx  said:

BeLesiu pisze:
No wiêc tak...
W gimpie mam po kolei:
Profil RGB - i tu przypisany profil sRGB
profil CMYK - i tu brak
profil monitora - i tu przypisany profil pobrany ze strony samsunga

w ramach samorozwoju wa³kujê strona za stron± o tej tematyce -
polskie, angielskie i widzê ¿e tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -
dlatego proszê o tak± ludzk± - praktyczn± poradê...

oprofiluj monitor kalibratorem.

Co zapewni tylko po³owiczny sukces, bo ¿eby by³o po bo¿emu, kto¶ jeszcze powinien oprofilowaæ lab. Niestety, im dalej w las, tym wiêcej drzew.


Generyczny profil monitora, nawet ten od producenta, moze byc niestety do bani.

Generalnie to najczê¶ciej jest do bani.


Jezeli monitor jest cienki to byc moze nie uda sie go skalibrowac wcale.

Doprawdy? NIezwykle ¶mia³e twierdzenie.


Alternatywnie mozesz wszedzie ustawic sRGB i powinnio byc mniej-wiecej dobrze.

Raczej mniej ni¿ wiêcej.


--
Pozdrawiam
de Fresz

9 Data: Listopad 27 2009 12:26:08
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Lol 


oprofiluj monitor kalibratorem.

Co zapewni tylko po³owiczny sukces, bo ¿eby by³o po bo¿emu, kto¶ jeszcze
powinien oprofilowaæ lab. Niestety, im dalej w las, tym wiêcej drzew.


Rozumiem, ¿e autor w±tku chcia³by pój¶æ na skróty. Wydaje mi siê, ¿e na
poziomie mocno amatorskim okresowa rêczna kalibracja rozgrzanego monitora do
zdjêæ ogl±danych w ¶wietle o okre¶lonym widmie (którym dysponuje), powinna
zmniejszyæ odstêpstwa na kolejnych odbitkach. Pytanie jeszcze o
powtarzalno¶æ efektów labu...

--
Lol

10 Data: Listopad 30 2009 12:02:36
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Marx 

de Fresz pisze:

oprofiluj monitor kalibratorem.

Co zapewni tylko po³owiczny sukces, bo ¿eby by³o po bo¿emu, kto¶ jeszcze powinien oprofilowaæ lab. Niestety, im dalej w las, tym wiêcej drzew.
wystarczy wybrac oprofilowany lab albo samemu wydrukowac

Jezeli monitor jest cienki to byc moze nie uda sie go skalibrowac wcale.
Doprawdy? NIezwykle ¶mia³e twierdzenie.
a coz w tym smialego? skalibruj mi monitor cz-b do pracy w kolorze, skoro uwazasz ze wszystko da sie skalibrowac...



Alternatywnie mozesz wszedzie ustawic sRGB i powinnio byc mniej-wiecej dobrze.

Raczej mniej ni¿ wiêcej.
amatorowi wystarczy, aczkolwiek jak monitor slaby to moze nie miec sRGB jako opcji lub tez ta opcja bedzie do bani (np bedzie wypalac oczy)
Marx

11 Data: Listopad 30 2009 12:22:39
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-30 12:02:36 +0100, Marx  said:

oprofiluj monitor kalibratorem.

Co zapewni tylko po³owiczny sukces, bo ¿eby by³o po bo¿emu, kto¶ jeszcze powinien oprofilowaæ lab. Niestety, im dalej w las, tym wiêcej drzew.
wystarczy wybrac oprofilowany lab

A ile znasz takich, które maj± naprawdê dobrze zrobione profile _swojej_maszyny_ i regularnie je linearyzuj±?


 albo samemu wydrukowac

Jasssne ;-)


Jezeli monitor jest cienki to byc moze nie uda sie go skalibrowac wcale.
Doprawdy? NIezwykle ¶mia³e twierdzenie.
a coz w tym smialego? skalibruj mi monitor cz-b do pracy w kolorze, skoro uwazasz ze wszystko da sie skalibrowac...

Ja go mogê oprofilowaæ, ale czy Ty bêdziesz potrafi³ na nim co¶ zrobiæ, to ju¿ osobna kwestia :-P
BTW - poka¿ mi gdzie mo¿na kupiæ _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory cz-b, bo najwyra¼niej co¶ mi umknê³o...


Alternatywnie mozesz wszedzie ustawic sRGB i powinnio byc mniej-wiecej dobrze.

Raczej mniej ni¿ wiêcej.
amatorowi wystarczy,

Amatorowi ca³y ten CM mo¿e byæ zupe³nie zbêdny. Bo po co siê tak mêczyæ, skoro i tak prawie nie ma miejsc, gdzie mo¿na sensownie rzuciæ na papier efekty kontrolowanej obróbki?


aczkolwiek jak monitor slaby to moze nie miec sRGB jako opcji lub tez ta opcja bedzie do bani (np bedzie wypalac oczy)

Rzecz w tym, ¿e w znakomitej wiêkszo¶ci przypadków, wliczaj±c w to nawet ca³kiem drogie monitory, opcja sRGB jest howno warta i z przestrzeni± od której przyjê³a nazwê nie ma wiele wspólnego. W za³o¿eniu mia³ byæ to "uniwersalny standard", a wysz³o jak to zwykle wychodzi Ma³emu-Mientkiemu ;-) To ¿e w koñcu wziê³y siê za to powa¿ne instytucje, mia³o niewielki wp³yw na dowolne traktowanie tego tzw. standardu przez np. producentów monitorów.


--
Pozdrawiam
de Fresz

12 Data: Grudzien 01 2009 14:16:13
Temat: Re: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 30 Nov 2009, de Fresz wrote:

On 2009-11-30 12:02:36 +0100, Marx  said:

a coz w tym smialego? skalibruj mi monitor cz-b do pracy w kolorze, skoro uwazasz ze wszystko da sie skalibrowac...

Ja go mogê oprofilowaæ, ale czy Ty bêdziesz potrafi³ na nim co¶ zrobiæ, to ju¿ osobna kwestia :-P

  Dobrze wychodzi, ¿e mniej wiêcej taki sam wniosek jest prawid³owy
w odniesieniu do monitorów które maj± "zawê¿ony gamut"?
  Choæby¶ siê w¶ciek³, czê¶ci kolorów nie bêdzie i basta, cz-b
jest tylko skrajnym przypadkiem.

BTW - poka¿ mi gdzie mo¿na kupiæ _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory cz-b, bo najwyra¼niej co¶ mi umknê³o...

  Ludzie stwierdzili ¿e oprofilowaæ trudno, to i z rynku zniknê³y ;)

pzdr, Gotfryd

13 Data: Grudzien 01 2009 15:56:27
Temat: Re: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-12-01 14:16:13 +0100, Gotfryd Smolik news  said:

a coz w tym smialego? skalibruj mi monitor cz-b do pracy w kolorze, skoro uwazasz ze wszystko da sie skalibrowac...

Ja go mogê oprofilowaæ, ale czy Ty bêdziesz potrafi³ na nim co¶ zrobiæ, to ju¿ osobna kwestia :-P

  Dobrze wychodzi, ¿e mniej wiêcej taki sam wniosek jest prawid³owy
w odniesieniu do monitorów które maj± "zawê¿ony gamut"?
  Choæby¶ siê w¶ciek³, czê¶ci kolorów nie bêdzie i basta, cz-b
jest tylko skrajnym przypadkiem.

Kolory bêd±, ale najbli¿sze jakie monitor mo¿e wy¶wietliæ (a raczej najbli¿sze jakie mu siê wydaje ¿e mo¿e, na podstawie tego, co kalibrator wygenerowa³ z tych swoich kilkudziesiêciu próbek, za pomoc± rednderingu percepcyjnego). Nawet profesjonalne szerokogamutowce czêsto nie mieszcz± idealnie ca³ego sRGB, ciupka wystaje poza. Znaczy pewnie siê nie nadaj±... ;-)


BTW - poka¿ mi gdzie mo¿na kupiæ _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory cz-b, bo najwyra¼niej co¶ mi umknê³o...

  Ludzie stwierdzili ¿e oprofilowaæ trudno, to i z rynku zniknê³y ;)

¦miej siê, ¶miej. Kiedy¶ dawno temu w niektórych firmach testy na grafika-retuszera wygl±da³y tak, ¿e mu siê prze³±cza³o monitor na skalê szaro¶ci i dostawa³ skan do obróbki. Da siê ;-)

--
Pozdrawiam
de Fresz

14 Data: Grudzien 01 2009 15:38:51
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Marx 

de Fresz pisze:

A ile znasz takich, które maj± naprawdê dobrze zrobione profile _swojej_maszyny_ i regularnie je linearyzuj±?
nie wiem, temat mnie nie interesuje, to problem labu, a nie moj. Ja dostarczalem odpowiednio obrobiony obraz (jak korzystalem) i bylem z efektow zadowolony. Jak nie jestes zadowolony - zmieniasz lab. Proste.

 albo samemu wydrukowac

Jasssne ;-)
Wiem ze dla ciebie za trudnie. Dla mnie nie.

BTW - poka¿ mi gdzie mo¿na kupiæ _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory cz-b, bo najwyra¼niej co¶ mi umknê³o...
na Allegro chyba znajdziesz jeszcze... Alternatywnie z toru RGB usun dwie skladowe i tez otrzymasz fajne wyzwanie.... ;)

W sumie to nie wiem o co ci chodzi, ja pisze by pomoc, ty - by bic piane.
Marx

15 Data: Grudzien 01 2009 15:49:53
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-12-01 15:38:51 +0100, Marx  said:

A ile znasz takich, które maj± naprawdê dobrze zrobione profile _swojej_maszyny_ i regularnie je linearyzuj±?

nie wiem, temat mnie nie interesuje, to problem labu, a nie moj.

Czyli promujesz ¿ycie w fikcji. Te¿ fajnie.


Ja dostarczalem odpowiednio obrobiony obraz (jak korzystalem) i bylem z efektow zadowolony. Jak nie jestes zadowolony - zmieniasz lab. Proste.

I tak po 30 zmianie labu...


albo samemu wydrukowac

Jasssne ;-)
Wiem ze dla ciebie za trudnie. Dla mnie nie.

Po pierwsze koszty, po drugie te¿ trzeba oprofilowaæ. Niby ³atwizna, jak ju¿ siê wyda te ~800 ojro na spekto... Inaczej efekty bêd± równie przewidywalne, jak z labu, mo¿e tylko stabilniej.


BTW - poka¿ mi gdzie mo¿na kupiæ _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory cz-b, bo najwyra¼niej co¶ mi umknê³o...
na Allegro chyba znajdziesz jeszcze... Alternatywnie z toru RGB usun dwie skladowe i tez otrzymasz fajne wyzwanie.... ;)

Aha, czyli za dowód maj± byæ monitory niemal niewystêpuj±ce na rynku. Kul.


W sumie to nie wiem o co ci chodzi, ja pisze by pomoc,

A ¿e¶ siê napomaga³ ogólnikami bez pokrycia w rzeczywisto¶ci.


ty - by bic piane.

A bo mam ochotê na omlet :-P


--
Pozdrawiam
de Fresz

16 Data: Grudzien 02 2009 08:23:22
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Marx 

de Fresz pisze:

On 2009-12-01 15:38:51 +0100, Marx  said:

A ile znasz takich, które maj± naprawdê dobrze zrobione profile _swojej_maszyny_ i regularnie je linearyzuj±?

nie wiem, temat mnie nie interesuje, to problem labu, a nie moj.

Czyli promujesz ¿ycie w fikcji. Te¿ fajnie.
cos bredzisz. Moze mam isc do labu i im profilowac? to nie moj problem, mamy wolny rynek, jak lab daje ciala to go zmieniam.

Ja dostarczalem odpowiednio obrobiony obraz (jak korzystalem) i bylem z efektow zadowolony. Jak nie jestes zadowolony - zmieniasz lab. Proste.

I tak po 30 zmianie labu...
jak sie ma kosmiczne wymagania, to trzeba sie meczyc albo zaplacic.
normalny amator znajdzie dobry lab bez problemu, to tylko ty masz jakies problem (chyba ze soba)

albo samemu wydrukowac

Jasssne ;-)
Wiem ze dla ciebie za trudnie. Dla mnie nie.

Po pierwsze koszty, po drugie te¿ trzeba oprofilowaæ. Niby ³atwizna, jak ju¿ siê wyda te ~800 ojro na spekto... Inaczej efekty bêd± równie przewidywalne, jak z labu, mo¿e tylko stabilniej.
profilowanie drukarki kosztuje 50-100zl dla jednej kombinacji papier+tusz, normalnemu amatorowi wystarczy
koszty drukowania sa wyzsze niz labu ale masz pelna kontrole nad tym co wyjdzie, a wydruki sa od reki - za to warto zaplacic.
jak sie ma kosmiczne wymagania, to trzeba sie meczyc albo zaplacic


BTW - poka¿ mi gdzie mo¿na kupiæ _konsumenckie_ lub _graficzne_ monitory cz-b, bo najwyra¼niej co¶ mi umknê³o...
na Allegro chyba znajdziesz jeszcze... Alternatywnie z toru RGB usun dwie skladowe i tez otrzymasz fajne wyzwanie.... ;)

Aha, czyli za dowód maj± byæ monitory niemal niewystêpuj±ce na rynku. Kul.
tak
jesli wciaz twierdzisz ze kazdy monitor nadaje sie do profilowania to dyskusja z toba nie ma sensu

> W sumie to nie wiem o co ci chodzi, ja pisze by pomoc,

A ¿e¶ siê napomaga³ ogólnikami bez pokrycia w rzeczywisto¶ci.
moje rady sa poparte codzienna praktyka - posiadam przyzwoity monitor Eizo, posiadam kalibrator, sam drukuje swoje zdjecia na drukarce (choc wczesniej dlugi czas korzystalem z labu i tez bylo ok). A ty pierniczysz   bez sensu i kolejny raz wychodzi na to ze twoje miejsce jest w KF
Papa trollu, z mojej strony EOT

Marx

17 Data: Grudzien 02 2009 08:33:37
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-12-02 08:23:22 +0100, Marx  said:

A ¿e¶ siê napomaga³ ogólnikami bez pokrycia w rzeczywisto¶ci.
moje rady sa poparte codzienna praktyka - posiadam przyzwoity monitor Eizo, posiadam kalibrator, sam drukuje swoje zdjecia na drukarce (choc wczesniej dlugi czas korzystalem z labu i tez bylo ok).

Szkoda tylko ¿e zabrak³o ci trochê pomy¶lunku i zmys³u obserwacji. Ale spox, mo¿e bêdzie na przed¶wi±tecznej wyprzeda¿y.


A ty pierniczysz   bez sensu i kolejny raz wychodzi na to ze twoje miejsce jest w KF
Papa trollu, z mojej strony EOT

Oby, oby.


--
Pozdrawiam
de Fresz

18 Data: Listopad 27 2009 12:08:52
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-27 11:21:32 +0100, BeLesiu  said:

Bo zasadniczo zrobi³e¶ prawdopodobnie najwiêksz± g³upotê, jak
± mog³e¶ -
przypisa³e¶ profil monitora (w dodatku jaki¶ generyczny) jako
przestrzeñ robocz± w programie do obróbki. Tam powinno byæ sRGB l
ub
Adobe RGB.
A tak pozatym temat wa³kowany do¶æ dobitnie na tej grupie i nie tyl
ko,
wiêc w ramach rozwoju samokszta³cenia podrzucê Ci tylko has³o do
guglania: Color Management lub po naszemu zarz±dzanie barw±.

No wiêc tak...
W gimpie mam po kolei:
Profil RGB - i tu przypisany profil sRGB
profil CMYK - i tu brak
profil monitora - i tu przypisany profil pobrany ze strony samsunga

Zacznij od helpa Gimpa i sprawdzenia jak dzia³a jego modu³ CM. Przy normalnie napisanej aplikacji powinno programowi w zupe³no¶ci wystarczyæ to, co jest ustawione w Windzie. Tu jak widaæ jest jaki¶ dodatkowy mechanizm CM do zarz±dzania obrazem i ju¿ na taj linii mog± dziaæ siê jaja. Po drugie - generyczny profil jest w wiêkszo¶ci przypadków howno wart.


w ramach samorozwoju wa³kujê strona za stron± o tej tematyce -
polskie, angielskie i widzê ¿e tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -

Poszukaj lepszych ¼róde³, bo wiêkszo¶æ podstawowych kwestii jest bezdyskusyjna (przynajmniej na interesuj±cym Ciê poziomie).


--
Pozdrawiam
de Fresz

19 Data: Listopad 27 2009 12:20:07
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Jakub Witkowski 

BeLesiu pisze:

w ramach samorozwoju wa³kujê strona za stron± o tej tematyce -
polskie, angielskie i widzê ¿e tam gdzie 2-ch ludzi, tam 3 zdania -

.... i my¶lisz ¿e tym razem bêdzie inaczej?
To siê nazywa optymizm :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

20 Data: Listopad 27 2009 12:32:51
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: ArekWP 

Kup sobie porz±dny monitor a potem kombinuj dalej.
Kalibracja programowa GÓWNO daje - bo obcina czê¶æ przestrzeni barwnej.
Dobry monitor - to dobry wydatek i musisz sam zdecydowaæ czy sie bawisz czy robisz to na odpowiednim poziomie.

ArekWP

21 Data: Listopad 27 2009 12:37:54
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-27 12:32:51 +0100, "ArekWP"  said:

Kalibracja programowa GÓWNO daje - bo obcina czê¶æ przestrzeni barwnej.

Tak w kestii formalnej - profilowanie kalibratorem równie¿ to robi. Nie to jest przyczyn± gówniano¶ci tzw. "kalibracji rêcznej", a totalny brak precyzji i powtarzalno¶ci.


--
Pozdrawiam
de Fresz

22 Data: Listopad 27 2009 16:01:09
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: ArekWP 

A jak to siê ma do porz±dnego monitora bo nie kumam tonu i konspektu odpowiedzi.
ArekWP

23 Data: Listopad 27 2009 16:25:34
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-27 16:01:09 +0100, "ArekWP"  said:

A jak to siê ma do porz±dnego monitora bo nie kumam tonu i konspektu odpowiedzi.

Konspektu? Chyba jednak to by³o za trudne s³owo ;-)
Co do tego jak siê ma - tak samo, czy porz±dny monitor, czy nie, profilowanie (a nawet i kalibracja) obcina przestrzeñ i tak ma byæ. Ró¿nica polega na: ile musi obci±æ i czy ma z czego.

--
de Fresz

24 Data: Listopad 28 2009 01:22:33
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: ArekWP 

HMM - chyba jednak nie wiesz o czym piszesz.
Kup sobie EIZO klasy Color Edge i zobacz ile obcina Ci monitor z tego co potrafi wy¶wietliæ - a w nich masz po 12 bitów na kolor czyli ........ 4096 z ka¿dej barwy - okrojenie tego do tych niezbêdnych 256 to pryszcz. Poza tym kalibrowanie takiego monitora nie powoduje wymuszenia przek³amywania kolorów na karcie grafiki.

Poczytaj archiwum a znajdziesz na ten temat sporo tekstów. Albo inaczej - dopóki nie kupi³em to my¶la³em tak jak Ty i uwierz nie tylko ja Ci powiem i¿ by³o to b³êdne my¶lenie.

ArekWP

25 Data: Listopad 28 2009 11:02:46
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-28 01:22:33 +0100, "ArekWP"  said:

HMM - chyba jednak nie wiesz o czym piszesz.

Lepiej siê o to nie zak³adaj.


Kup sobie EIZO klasy Color Edge

CG241W mo¿e byæ? Bo siedzê przed takim prawie codziennie...


 i zobacz ile obcina Ci monitor z tego co potrafi wy¶wietliæ - a w nich masz po 12 bitów na kolor czyli ........ 4096 z ka¿dej barwy - okrojenie tego do tych niezbêdnych 256 to pryszcz.

No i co z tego? Zacz±³e¶ dyskutowaæ z elementarn± zasad±, ¿e ka¿da kalibracja/profilowanie to okrojenie, teraz piszesz ¿e jednak tak, ale to pryszcz czy inny wrzód. Mo¿e nastêpnym razem po¶wiêæ wiêcej czasu na przeczytanie i skup siê bardziej na zrozumieniu tekstu, na który odposiujesz?


--
Pozdrawiam
de Fresz

26 Data: Listopad 27 2009 13:19:02
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Tom01 

BeLesiu pisze:

Chc±c dopasowaæ wy¶wietlanie do wyników zacz±³em grzebaæ w systemie -

B³±d. Odbitka z minilabu w ¿aden sposób nie jest wzornikiem. Ustawienie wy¶wietlania na podobieñstwo minilabu to przeciwieñstwo wy¶wietlania tego co jest naprawdê w pliku.

Jakie wnioski powinienem z tego wyci±gn±æ i co zrobiæ, aby jednak
dopasowaæ wy¶wietlan± zawarto¶æ do tego, co potem dostanê z labu?

Monitor trzeba wyregulowaæ, oprofilowaæ oraz uzyskaæ profil minilabu. Nastêpnie poinformowaæ Pañski system i aplikacje graficzne na jakich instrumentach graj±. Inaczej bed± dmuchaæ w fortepian.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz ochotê zapytaæ mnie o monitory specjalistyczne?
Masz problem z kolorem? Wal ¶mia³o!
monitory.mastiff.pl, gg: 189335, skype: zpkmastif

27 Data: Listopad 27 2009 20:37:35
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: JackDeJack 


U¿ytkownik "Tom01"  napisa³ w wiadomo¶ci

BeLesiu pisze:
Chc±c dopasowaæ wy¶wietlanie do wyników zacz±³em grzebaæ w systemie -

B³±d. Odbitka z minilabu w ¿aden sposób nie jest wzornikiem. Ustawienie
wy¶wietlania na podobieñstwo minilabu to przeciwieñstwo wy¶wietlania tego
co jest naprawdê w pliku.

¦wiêta prawda.

Jakie wnioski powinienem z tego wyci±gn±æ i co zrobiæ, aby jednak
dopasowaæ wy¶wietlan± zawarto¶æ do tego, co potem dostanê z labu?


Monitor trzeba wyregulowaæ, oprofilowaæ oraz uzyskaæ profil minilabu.

Zgoda w 100% do s³owa "oraz"
Profil minilabu potrzebny jest jedynie do SoftProof'a - by zobaczyæ
teoretyczn± ró¿nicê monitor-lab, a w³a¶ciwie by monitor wy¶wietlaj±c
zasymulowa³ to co mo¿e wyj¶æ na papierze.
U¿ywaj±c softproofa na monitorze którego gamut jest wiêkszy od gamutu labu
mo¿emy zobaczyæ co lab nam wytnie lub zmieni - choæ ró¿nice s± zazwyczaj
kosmetyczne.
Jak nie u¿ywamy SoftProofa to profil labu jest nam potrzebny jak zaj±cowi
dzwonek na ....
To lab ma byæ skalibrowany i ma odwzorowaæ to co mu dajemy w pliku, sytuacja
gdy ustawiamy siê pod odbitke z labu, do³±czamy profile do pliku, lub o
zgrozo konwerujemy fotki do profilu labu jest co najmniej chora

Nastêpnie poinformowaæ Pañski system i aplikacje graficzne na jakich
instrumentach graj±. Inaczej bed± dmuchaæ w fortepian.

True :)

BTW - ju¿ go mia³em do ciebie odes³aæ :)
JackDeJack

28 Data: Listopad 27 2009 21:08:37
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-27 20:37:35 +0100, "JackDeJack"  said:

Monitor trzeba wyregulowaæ, oprofilowaæ oraz uzyskaæ profil minilabu.

Zgoda w 100% do s³owa "oraz"
Profil minilabu potrzebny jest jedynie do SoftProof'a - by zobaczyæ
teoretyczn± ró¿nicê monitor-lab, a w³a¶ciwie by monitor wy¶wietlaj±c
zasymulowa³ to co mo¿e wyj¶æ na papierze.

To jest to "jedynie"?


U¿ywaj±c softproofa na monitorze którego gamut jest wiêkszy od gamutu labu

Nie do koñca tak. Zdjêcie jest w jakiej¶ przestrzeni roboczej (sRGB lub aRGB), któr± monitor kryje bardziej lub mniej. Przestrzeñ labu to 3. sprawa i w wiêkszo¶ci przypadków bêdzie mniejsza od obu powy¿szych.


mo¿emy zobaczyæ co lab nam wytnie lub zmieni - choæ ró¿nice s± zazwyczaj
kosmetyczne.

Nie s± kosmetyczne.


Jak nie u¿ywamy SoftProofa to profil labu jest nam potrzebny jak zaj±cowi
dzwonek na ....

Tak wogóle to zupe³nie mo¿na siê obej¶æ bez tego ca³ego CM...


To lab ma byæ skalibrowany i ma odwzorowaæ to co mu dajemy w pliku,

Piêkna teoria, która nawet na papierze nie wygl±da przekonuj±co.


sytuacja
gdy ustawiamy siê pod odbitke z labu, do³±czamy profile do pliku, lub o
zgrozo konwerujemy fotki do profilu labu jest co najmniej chora

Nie jest chora, jest normaln± procedur± ¶wiadomej kompresji gamutu - z przestrzeni szerszej do wê¿szej. Od pocz±tku takie dzia³ania by³y istotnym elementem ca³ego procesu CM, po to s± ró¿ne modele przekszta³ceñ (rendering Intets), ale to tylko automaty - warte tyle, ile mog± byæ warte automaty. Podwa¿anie istnienia i sensowno¶ci kompresji gamutu jest conajmniej... ignorancj±.

--
Pozdrawiam
de Fresz

29 Data: Listopad 27 2009 21:27:41
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: JackDeJack 


U¿ytkownik "de Fresz"  napisa³ w wiadomo¶ci

On 2009-11-27 20:37:35 +0100, "JackDeJack"  said:

Monitor trzeba wyregulowaæ, oprofilowaæ oraz uzyskaæ profil minilabu.

Zgoda w 100% do s³owa "oraz"
Profil minilabu potrzebny jest jedynie do SoftProof'a - by zobaczyæ
teoretyczn± ró¿nicê monitor-lab, a w³a¶ciwie by monitor wy¶wietlaj±c
zasymulowa³ to co mo¿e wyj¶æ na papierze.

To jest to "jedynie"?

Prawie ;)


U¿ywaj±c softproofa na monitorze którego gamut jest wiêkszy od gamutu
labu

Nie do koñca tak. Zdjêcie jest w jakiej¶ przestrzeni roboczej (sRGB lub
aRGB), któr± monitor kryje bardziej lub mniej. Przestrzeñ labu to 3.
sprawa i w wiêkszo¶ci przypadków bêdzie mniejsza od obu powy¿szych.


Wiêc je¶li mamy monitor który ma gamut sRGB, lub o zgrozo aRGB to powinni¶my
zobaczyæ co da nam lab.


mo¿emy zobaczyæ co lab nam wytnie lub zmieni - choæ ró¿nice s± zazwyczaj
kosmetyczne.

Nie s± kosmetyczne.


Jak u kobiety przed i po na³o¿eniu pudrów i malowide³ - fakt.

Jak nie u¿ywamy SoftProofa to profil labu jest nam potrzebny jak zaj±cowi
dzwonek na ....

Tak wogóle to zupe³nie mo¿na siê obej¶æ bez tego ca³ego CM...


Jako¶ sobie radzili¶my przez lata fotografi, ale to nie znaczy ¿e mamy siê
cofaæ.


To lab ma byæ skalibrowany i ma odwzorowaæ to co mu dajemy w pliku,

Piêkna teoria, która nawet na papierze nie wygl±da przekonuj±co.


To id¼ do jakiejkowiek drukarni (nie druku cyfrowego) i popro¶ o profil
na¶wietlarki CtP i maszyny drukuj±cej, bo chcia³by¶ wydrukowaæ zdjêcia na
plakat (wystawê) analogicznie jak w labie, ale nie chcesz papieru foto tylko
kredê mat - stawiam flaszkê jak dostaniesz.


sytuacja
gdy ustawiamy siê pod odbitke z labu, do³±czamy profile do pliku, lub o
zgrozo konwerujemy fotki do profilu labu jest co najmniej chora

Nie jest chora, jest normaln± procedur± ¶wiadomej kompresji gamutu - z
przestrzeni szerszej do wê¿szej. Od pocz±tku takie dzia³ania by³y istotnym
elementem ca³ego procesu CM, po to s± ró¿ne modele przekszta³ceñ
(rendering Intets), ale to tylko automaty - warte tyle, ile mog± byæ warte
automaty. Podwa¿anie istnienia i sensowno¶ci kompresji gamutu jest
conajmniej... ignorancj±.

Uwa¿asz ¿e obróbka pliku pod fotkê z labu jest ok ?
Niech tak bêdzie i ¿yczê powodzenia jak ten lab bêdzie zamkniêty i oddasz do
innego, lub kolega na skalibrowanej drukarce strzeli ci odbitkê.

JDJ

30 Data: Listopad 28 2009 00:22:01
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-27 21:27:41 +0100, "JackDeJack"  said:

U¿ywaj±c softproofa na monitorze którego gamut jest wiêkszy od gamutu
labu

Nie do koñca tak. Zdjêcie jest w jakiej¶ przestrzeni roboczej (sRGB lub
aRGB), któr± monitor kryje bardziej lub mniej. Przestrzeñ labu to 3.
sprawa i w wiêkszo¶ci przypadków bêdzie mniejsza od obu powy¿szych.


Wiêc je¶li mamy monitor który ma gamut sRGB

Których jest mniej ni¿ siê powszechnie s±dzi...


, lub o zgrozo aRGB

A takie to wogóle mo¿na na palcach jednej rêki policzyæ i to w wiêkszo¶ci nie z przedzia³u finansowego, jaki kupuj± choæby ambitni amatorzy...


 to powinni¶my zobaczyæ co da nam lab.

No wiêc zobaczymy ¿e przestrzeñ labu jest znacznie mniejsza i mo¿a warto by zrobiæ z tym co¶ wiêcej ni¿ tylko pogodziæ siê zaistnia³ym stanem rzeczy?


Jak nie u¿ywamy SoftProofa to profil labu jest nam potrzebny jak zaj±cowi
dzwonek na ....

Tak wogóle to zupe³nie mo¿na siê obej¶æ bez tego ca³ego CM...


Jako¶ sobie radzili¶my przez lata fotografi, ale to nie znaczy ¿e mamy siê
cofaæ.

A co¶ takiego w³a¶nie proponujesz. Choæ obiektywnie patrz±c droga jest to wyboista.


To lab ma byæ skalibrowany i ma odwzorowaæ to co mu dajemy w pliku,

Piêkna teoria, która nawet na papierze nie wygl±da przekonuj±co.


To id¼ do jakiejkowiek drukarni (nie druku cyfrowego) i popro¶ o profil
na¶wietlarki CtP

W skrócie - nie ma czego¶ takiego.


 i maszyny drukuj±cej, bo chcia³by¶ wydrukowaæ zdjêcia na
plakat (wystawê) analogicznie jak w labie, ale nie chcesz papieru foto tylko
kredê mat - stawiam flaszkê jak dostaniesz.

Znam parê drukarni, w których dostanê bez problemu. Chocia¿ nie chcê. Bo dziêki cioci ECI i wujkowi ISO przestrzenie druku s± ustandaryzowane i w 99% przypadków owe standardy s± znacznie lepsze ni¿ w³asnorêcznie przez drukarniê krêcone profile. W tej chwili nie jest ¿adnym wyczynem zgodno¶æ toru monitor-proof-wydruk z prasy i kosztuje to tyle, co nic (relatywnie). Niestety z labami jest znacznie wiêkszy burdel.


Nie jest chora, jest normaln± procedur± ¶wiadomej kompresji gamutu - z
przestrzeni szerszej do wê¿szej. Od pocz±tku takie dzia³ania by³y istotnym
elementem ca³ego procesu CM, po to s± ró¿ne modele przekszta³ceñ
(rendering Intets), ale to tylko automaty - warte tyle, ile mog± byæ warte
automaty. Podwa¿anie istnienia i sensowno¶ci kompresji gamutu jest
conajmniej... ignorancj±.

Uwa¿asz ¿e obróbka pliku pod fotkê z labu jest ok ?

Owszem.


Niech tak bêdzie i ¿yczê powodzenia jak ten lab bêdzie zamkniêty i oddasz do
innego, lub kolega na skalibrowanej drukarce strzeli ci odbitkê.

Nie kumasz i wysnuwasz zupe³nie b³edne pomys³y. Najpierw obróbka w przestrzeni "idealnej", pó¼niej konwersja do przestrzenie docelowej i poprawki tego, czego nie da³y rady zrobiæ automaty. Oczywi¶cie nikt nikogo do tego nie zmusza.


--
Pozdrawiam
de Fresz

31 Data: Listopad 28 2009 09:03:47
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: JackDeJack 


U¿ytkownik "de Fresz"  napisa³ w wiadomo¶ci

On 2009-11-27 21:27:41 +0100, "JackDeJack"  said:

To id¼ do jakiejkowiek drukarni (nie druku cyfrowego) i popro¶ o profil
na¶wietlarki CtP

W skrócie - nie ma czego¶ takiego.


A czym innym jak nie profilem s± korekty linearyzacji i korekcji DOT Gain
maszyny drukuj±cej ?

 i maszyny drukuj±cej, bo chcia³by¶ wydrukowaæ zdjêcia na
plakat (wystawê) analogicznie jak w labie, ale nie chcesz papieru foto
tylko
kredê mat - stawiam flaszkê jak dostaniesz.

Znam parê drukarni, w których dostanê bez problemu. Chocia¿ nie chcê. Bo
dziêki cioci ECI i wujkowi ISO przestrzenie druku s± ustandaryzowane i w
99% przypadków owe standardy s± znacznie lepsze ni¿ w³asnorêcznie przez
drukarniê krêcone profile. W tej chwili nie jest ¿adnym wyczynem zgodno¶æ
toru monitor-proof-wydruk z prasy i kosztuje to tyle, co nic (relatywnie).
Niestety z labami jest znacznie wiêkszy burdel.


Wiêc popro¶ by ciocia ECI i wujek ISO zago¶cili na dobre w labach.
Dlaczego tego nie wymagamy. Drukarnia musi i nie martwimy siê o profile, a
do labu trzeba mieæ doktorat z CM


Uwa¿asz ¿e obróbka pliku pod fotkê z labu jest ok ?

Owszem.


Gratuluje wiary we w³asne oczy, a w³a¶ciwie ich zdolno¶ci identycznego
czytania barwy niezale¿nie od o¶wietlenia.
BTW - co bêdzie jak siê ustawisz pod fotkê z labu, a jutro zmieni± papier i
chemiê ?



Niech tak bêdzie i ¿yczê powodzenia jak ten lab bêdzie zamkniêty i oddasz
do
innego, lub kolega na skalibrowanej drukarce strzeli ci odbitkê.

Nie kumasz i wysnuwasz zupe³nie b³edne pomys³y. Najpierw obróbka w
przestrzeni "idealnej", pó¼niej konwersja do przestrzenie docelowej i
poprawki tego, czego nie da³y rady zrobiæ automaty. Oczywi¶cie nikt nikogo
do tego nie zmusza.


Zgoda, ale nale¿y zawsze zaznaczaæ by taka konwersja odbywa³a siê pod
konkretne wyj¶cie (lab, drukarka) inaczej w przysz³o¶ci mo¿emy mieæ mocne
problemy.

A dla twórcy tematu:
Color Management to bardzo ¶liska sprawa - kiedy¶ oddawa³e¶ zdjêcia do labu
i cieszy³e¶ siê z piêknych fotek z wakacji, dzi¶ patrzymy na reprodukcjê
kolorów.
Zacznij od kalibracji i oprofilownia monitora - profile z sieci mo¿esz od
razu wrzuciæ do kosza.
Musisz odpowiednio dostroiæ (ustawiæ) CM w twoim kompie by te kalibracje i
profilowanie monitora by³y skuteczne
Wtedy bêdziesz mniej a raczej wiêcej pewny ¿e to co widzisz to to co masz w
pliku/zdjêciu.
Konwersja, podpinanie profili labu np to ju¿ inny temat.

JDJ

32 Data: Listopad 28 2009 11:40:30
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-11-28 09:03:47 +0100, "JackDeJack"  said:

To id¼ do jakiejkowiek drukarni (nie druku cyfrowego) i popro¶ o profil
na¶wietlarki CtP

W skrócie - nie ma czego¶ takiego.

A czym innym jak nie profilem s± korekty linearyzacji i korekcji DOT Gain
maszyny drukuj±cej ?

Z punktu widzenia CM - niczym. Na¶wietlarka ctf/ctp powinna byæ transparentna i temu przedewszystkim s³u¿y jej linearyzacja i korekacja przyrostu punktu _samej_na¶wietlarki_. Korekcje przyrostu pod maszynê s± czynnikiem dodatkowym, takim bonusem, pomagajcym obej¶æ s³abo¶ci technologiczne/zu¿ycie prasy, ale nie stricte elementem toru CM. Dlatego kogo¶ przygotowuj±cego materia³y do ¶wiecenie wogóle nie interesuje co¶ takiego, jak profil na¶wietlarki, nie ma on postaci ..icc, nie udostêpnia siê go.


Znam parê drukarni, w których dostanê bez problemu. Chocia¿ nie chcê. Bo
dziêki cioci ECI i wujkowi ISO przestrzenie druku s± ustandaryzowane i w
99% przypadków owe standardy s± znacznie lepsze ni¿ w³asnorêcznie przez
drukarniê krêcone profile. W tej chwili nie jest ¿adnym wyczynem zgodno¶æ
toru monitor-proof-wydruk z prasy i kosztuje to tyle, co nic (relatywnie).
Niestety z labami jest znacznie wiêkszy burdel.

Wiêc popro¶ by ciocia ECI i wujek ISO zago¶cili na dobre w labach.

Ja? ;-)


Dlaczego tego nie wymagamy. Drukarnia musi i nie martwimy siê o profile, a
do labu trzeba mieæ doktorat z CM

No nie, przy druku i odbitkach doktorat z CM ma podobny zakres, ró¿ni siê ciut detalami. I w obu przypadkach poziom wiedzy przygotowuj±cych i dostawców jest podobnie s³aby ;-)
Dla druku standardy stworzono, bo jest to jednak ciut zamo¿niejsza bran¿a, choæ gdyby spojrzeæ na kasê z ca³ych rynków, to nie zak³ada³bym siê, czy warto¶ci nie bêd± zbli¿one. Jednak warto¶ci pojedyñczych zleceñ przy offsecie oraz ceny sprzêtu s± na tyle wy¿sze, ¿e takie standardy op³aca³o siê zrobiæ.


Uwa¿asz ¿e obróbka pliku pod fotkê z labu jest ok ?

Owszem.

Gratuluje wiary we w³asne oczy, a w³a¶ciwie ich zdolno¶ci identycznego
czytania barwy niezale¿nie od o¶wietlenia.

Ueeee, nie histeryzuj... ;-) Zreszt± - gdzie¶ jest zakaz ogl±dania zdjêæ w kontrolowanym o¶wietleniu?


BTW - co bêdzie jak siê ustawisz pod fotkê z labu, a jutro zmieni± papier i
chemiê ?

No to jutro te¿ spodziewa³bym siê nowego profilu zestawu maszyna-papier. Tylko ile labów co¶ takiego oferuje?


Nie kumasz i wysnuwasz zupe³nie b³edne pomys³y. Najpierw obróbka w
przestrzeni "idealnej", pó¼niej konwersja do przestrzenie docelowej i
poprawki tego, czego nie da³y rady zrobiæ automaty. Oczywi¶cie nikt nikogo
do tego nie zmusza.


Zgoda, ale nale¿y zawsze zaznaczaæ by taka konwersja odbywa³a siê pod
konkretne wyj¶cie (lab, drukarka) inaczej w przysz³o¶ci mo¿emy mieæ mocne
problemy.

No przecie¿ to oczywista oczywisto¶æ! ;-)


--
Pozdrawiam
de Fresz

33 Data: Grudzien 01 2009 13:38:58
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Jakub Witkowski 

de Fresz pisze:

mo¿emy zobaczyæ co lab nam wytnie lub zmieni - choæ ró¿nice s± zazwyczaj
kosmetyczne.

Nie s± kosmetyczne.

A ja s±dzê, ¿e amatorowi, który w³a¶nie us³ysza³ o CM najzupe³niej
wystarczy, gdy jego pliki w sRGB bêd± wy¶wietlane przez poprawnie
skalibrowany monitor, i gdy ogl±da je w otoczeniu (o¶wietleniu)
które nie ur±ga zasadom.

Cel niby podstawowy, a i tak wystarczaj±co trudny do osi±gniêcia.

Uzyskanie (jakim¶ cudem) dobrego profilu labu, ¶wiadoma konwersja
do jego przestrzeni (lepsza ni¿ automat w labie) - bez ¿artów,
to nie ten etap, to wisienka na torcie... :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

34 Data: Grudzien 01 2009 13:58:15
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-12-01 13:38:58 +0100, Jakub Witkowski  said:

mo¿emy zobaczyæ co lab nam wytnie lub zmieni - choæ ró¿nice s± zazwyczaj
kosmetyczne.

Nie s± kosmetyczne.

A ja s±dzê, ¿e amatorowi, który w³a¶nie us³ysza³ o CM najzupe³niej
wystarczy, gdy jego pliki w sRGB bêd± wy¶wietlane przez poprawnie
skalibrowany monitor, i gdy ogl±da je w otoczeniu (o¶wietleniu)
które nie ur±ga zasadom.

Cel niby podstawowy, a i tak wystarczaj±co trudny do osi±gniêcia.

Zawsze twierdzi³em. ¿e zabawa w CM na poziomie amatorskim jest:
- czasoch³onna (g³ównie ze wzglêdu na czas wymagany na naukê)
- droga
- nie zawsze efektywna (bo wymaga jeszcze kogo¶ po drugiej stronie maj±cego o tym pojêcie)

Ka¿dy powinien sam sobie oceniæ jak g³êboko chce w to wchodziæ i czy aby napewno efekty bêd± warte w³o¿onych ¶rodków.


--
Pozdrawiam
de Fresz

35 Data: Grudzien 01 2009 15:42:01
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: Marx 

de Fresz pisze:

On 2009-12-01 13:38:58 +0100, Jakub Witkowski  said:

mo¿emy zobaczyæ co lab nam wytnie lub zmieni - choæ ró¿nice s± zazwyczaj
kosmetyczne.

Nie s± kosmetyczne.

A ja s±dzê, ¿e amatorowi, który w³a¶nie us³ysza³ o CM najzupe³niej
wystarczy, gdy jego pliki w sRGB bêd± wy¶wietlane przez poprawnie
skalibrowany monitor, i gdy ogl±da je w otoczeniu (o¶wietleniu)
które nie ur±ga zasadom.

Cel niby podstawowy, a i tak wystarczaj±co trudny do osi±gniêcia.

Zawsze twierdzi³em. ¿e zabawa w CM na poziomie amatorskim jest:
- czasoch³onna (g³ównie ze wzglêdu na czas wymagany na naukê)
- droga
- nie zawsze efektywna (bo wymaga jeszcze kogo¶ po drugiej stronie maj±cego o tym pojêcie)

Ka¿dy powinien sam sobie oceniæ jak g³êboko chce w to wchodziæ i czy aby napewno efekty bêd± warte w³o¿onych ¶rodków.


nastepne zlote mysli. Najprosciej jest siasc na tylku i nic nie robic tylko sie wymadrzac, bron boze dac jakas sensowna porade...

Marx

36 Data: Grudzien 01 2009 16:03:31
Temat: Re: ró¿nica w kolorach na monitorze i wydruku z labu
Autor: de Fresz 

On 2009-12-01 15:42:01 +0100, Marx  said:

Zawsze twierdzi³em. ¿e zabawa w CM na poziomie amatorskim jest:
- czasoch³onna (g³ównie ze wzglêdu na czas wymagany na naukê)
- droga
- nie zawsze efektywna (bo wymaga jeszcze kogo¶ po drugiej stronie maj±cego o tym pojêcie)

Ka¿dy powinien sam sobie oceniæ jak g³êboko chce w to wchodziæ i czy aby napewno efekty bêd± warte w³o¿onych ¶rodków.


nastepne zlote mysli. Najprosciej jest siasc na tylku i nic nie robic tylko sie wymadrzac, bron boze dac jakas sensowna porade...

Po pierwsze multum ju¿ o tym jest w tutejszym archiwum i nie chce mi siê po raz kolejny pisaæ wyk³adów na ten temat. Po drugie podawanie wszystkiego na tacy jest nieedukacyjne. Po trzecie akurat powy¿sze jest bardzo ¿yciowe i oparte na do¶wiadczeniu, zpewne w przeciwieñstwie do Twoich jak¿e merytorycznych wypowiedzi w tym w±tku.

--
Pozdrawiam
de Fresz

Re: różnica w kolorach na monitorze i wydruku z labu



Grupy dyskusyjne