¦wiece irydowe
1 | Data: Styczen 08 2010 21:18:47 |
Temat: Ĺšwiece irydowe | |
Autor: Maciej Litwiniuk | Witam, 2 |
Data: Styczen 08 2010 21:58:50 | Temat: Re: Ĺšwiece irydowe | Autor: Vir |
Gdyby ktoĹ› mógłby wytłumaczyć, byłbym wdziÄ™czny :) za skutery.net: "Za pojazd testowy posłużyła moja Suzuki GSX600F. Motocykl nie pierwszej młodoĹ›ci, szczególnie wrażliwy na jakoć Ĺ›wiec i problemy zwiÄ…zane z nieosiÄ…ganiem właĹ›ciwej temperatury Ĺ›wiec. Po wymianie Ĺ›wiec na irydowe co ciekawe obrotomierz wskazywał obroty biegu jałowego równe o 0,1 tys/min. Niby niewielka różnica, ale jednak słyszalnie wpływajÄ…ca na kulturÄ™ pracy silnika. Ponadto wskazówka obrotomierza nawet nie drgnÄ™ła podczas pracy na biegu jałowym. Rewelacyjnie Ĺ›wiece sprawowały siÄ™ także podczas uruchomienia zimnego silnika. Nie tylko silnik zaskakuje za dotkniÄ™ciem rozrusznika nawet po zimnej nocy, ale drastycznie skrócił siÄ™ potrzebny czas pracy silnika na ssaniu do unormowania siÄ™ obrotów. Według naszych pomiarów Suzuki potrzebowała na fabrycznych Ĺ›wiecach (standardowa Ĺ›wieca NGK dwuelektrodowa) około 3:30 min pracy silnika na ssaniu do osiÄ…gniÄ™cia równej pracy silnika i wyeliminowania problemów przygasania. Po wymianie na Ĺ›wiece irydowe, przy takich samych warunkach termicznych otoczenia silnik wyrównywał pracÄ™ na biegu jałowym po zaledwie 30 sekundach pracy na włÄ…czonym ssaniu. Silnik nie miał także skłonnoĹ›ci do duszenia siÄ™ przy szybszym dodaniu gazu na pierwszych metrach jazdy. Testowy pomiar wykonaliĹ›my na odcinku równym 1.000 km. Najbardziej interesowała nas różnica w spalaniu i wpływ „kosmicznych” Ĺ›wiec na dynamikÄ™ motocykla. O ile podczas ubiegłorocznego testowania magnetyzerów różnica w spalaniu była na granicy błÄ™du statystycznego, to w przypadku Ĺ›wiec irydowych różnica wystÄ…piła całkiem spora. UĹ›redniajÄ…c wyliczenia spalanie spadło o 9% (wyniki spalania: 5,4l-100km, 5,2l-100km, 5,6l-100km; przeciÄ™tny poziom spalania na standardowych Ĺ›wiecach 6l-100km) – czyli wiÄ™cej niż obiecywał producent! Rozczarował nas jednak wpływ „irydówek” na dynamikÄ™ motocykla. Pomiar przyspieszenia od 0 – 100 km wyniósł praktycznie tyle samo co przy standardowych Ĺ›wiecach (5,8s do 100km/h – irydowe; 5,9s do 100km/h – fabryczne). Odczuwalna poprawa dynamiki wystÄ™powała dopiero w górnym zakresie obrotów (od 8 tys obrotów). Na koniec, po przejechaniu testowego dystansu 1.000 km oceniliĹ›my stan Ĺ›wiecy. Elektroda pozostała idealnie czysta, bez żadnych Ĺ›ladów okopcenia, nagaru czy innych zanieczyszczeĹ„. Czy warto zainwestować w NGK Iridium? OdpowiadajÄ…c sobie na to pytanie musisz wziąć pod uwagÄ™ przede wszystkim to jak używasz jednoĹ›ladu i czy zależy Ci nawet na drobnej poprawie osiÄ…gów. Ĺšwiece nie należÄ… do tanich i mimo ich dłuższej żywotnoĹ›ci stanowiÄ… wiÄ™kszy wydatek. Na pewno nie można kwestionować ich pozytywnego wpływu na kulturÄ™ pracy silnika, zmierzonÄ… mniejszÄ… konsumpcjÄ™ paliwa i nieco lepszÄ… dynamikÄ™ w górnym zakresie obrotów. Czy w takim razie stosować je tylko do maszyn po ekstremalnych modernizacjach? Nie – praktyka pokazuje, że na Zachodzie Ĺ›wiece te stosowane sÄ… z dużym powodzeniem jako podstawowe wyposażenie fabrycznych pojazdów. W standardowym skuterze przyniÄ… siÄ™ dużo lepiej do poprawy osiÄ…gów niż np. filtr stożkowy, a cenowo stanowiÄ… podobny wydatek. Zadbajmy wiÄ™c o to, aby cylinder naszego jednoĹ›ladu miał zdrowe i nowoczesne „serce zapłonu”." -- Vir Duża czarna bawarka i mała czarna japonka 3 |
Data: Styczen 09 2010 08:23:11 | Temat: Re: Ĺšwiece irydowe | Autor: Tytus | Siemka 4 |
Data: Styczen 09 2010 10:45:13 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Sat, 9 Jan 2010 08:23:11 +0100) ktos podajacy sie za Tytus *** Gdyby kto¶ mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :) A u mnie zalecaja zwykle NGK CR8EK, lub Denso U24ETR. Wlasnie wymienilem swiece po 12kkm zgodnie z serwisowka, przez te 12kkm nie zauwazylem zadnych niepokojacych objawow w pracy silnika, ale moze moje V jest male :) -- Pozdrawiam Piotr Klimek Suzuki SV1000S K3 http://bikepics.com/members/piko/ 5 |
Data: Styczen 09 2010 03:51:26 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: Barnaba | On 9 Sty, 08:23, "Tytus" wrote: Siemka Rowniez u mnie moge latac tylko na irydowych, czas zmienic, podobno roznica z przejscia ze zuzytych na nowe jest kolosalna. Nie wiem, nie znam sie, tak zaslyszalem :) -- Pozdrawiam, Barnaba VFR Zimowo Ski-Doo 6 |
Data: Styczen 08 2010 13:09:20 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: AZ | On 8 Sty, 21:18, Maciej Litwiniuk wrote: Witam,W moim przypadku jakie¶ 2x. Jakie to dokładnie ¶wieczki? Pytanie brzmi - w czym irydowe s± lepsze (bo ponoć s±). I czy w ogóleJednak ta różnica cenowa z nik±d się nie bierze, poczytaj co jest używane do produkcji tych ¶wiec. Co do użytkowania, bardzo ciężkie do zalania, wytrzymuj± ponoć 4x dłużej, ja założyłem na pocz±tku sezonu po bodajże 18kkm jak je wyci±gałem wygl±dały prawie jak nówki - przerwa na elektrodach tak± jak producent ustalił. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN. -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 7 |
Data: Styczen 08 2010 13:10:33 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: AZ | On 8 Sty, 22:09, AZ wrote: Aha no i do tego szybciej się nagrzewaj± także ssanie można zrzucić już po kilkunastu sekundach. -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 8 |
Data: Styczen 08 2010 22:16:56 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: Don Pedro | AZ pisze: On 8 Sty, 22:09, AZ wrote: O, to długo¶ć pracy ssania zależy od temperatury ¶wiec? pozdr DP TL-S 9 |
Data: Styczen 08 2010 13:35:20 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: AZ | On 8 Sty, 22:16, Don Pedro wrote: A nie? -- Artur Maszyna budowlana ZZR 1200 10 |
Data: Styczen 09 2010 12:20:45 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: Don Pedro | AZ pisze: On 8 Sty, 22:16, Don Pedro wrote: A nie. Hint: czy jak na rozgrzanym silniku wymienisz ¶wiece, to od nowa wł±czysz ssanie? ;) pozdr DP TL-S 11 |
Data: Styczen 11 2010 10:09:03 | Temat: Re: Ĺšwiece irydowe | Autor: AZ | On 2010-01-09, Don Pedro wrote: AZ pisze:Dobra sie trochÄ™ zagalopowałem ;-) Byc moze działa to w sposob - irydowe przyczyniaja sie do lepszego/efektywniejszego spalania mieszanki co w rezultacie przyczynia sie do szybszego nagrzewania silnika? Albo inaczej stabilniejsza praca swiecy pozwala zimnemu silnikowi chodzic na nizszych obrotach/bez ssania? -- Artur ZZR 1200 12 |
Data: Styczen 09 2010 11:48:56 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: Rafał VFR | Witam 13 |
Data: Styczen 09 2010 12:26:41 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: []v[]artec | Rafał VFR pisze: Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka ¶wieca wg teorii powinna być zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej ¶rednicy (to też na +) no i odstęp elektrod na odpowiednim poziomie. Wła¶nie zakupiłem na przyszły sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak będzie z odpalaniem, prac± i spalaniem opowiem w sezonie. Serwisówka podaje wymianę normalnych ¶wiec CR9EHVX-9 co 24 ty¶. km. Zastanawiam się w takim razie o ile można (narazie teoretycznie) ten okres wydłużyć ??? Na opakowaniach chwal± się trwało¶ci± 120ty¶. km ale to raczej przy samochodowych obrotach... -- Martec - Jelenia Góra ..:: CBR 1100XX 14 |
Data: Styczen 09 2010 14:13:58 | Temat: Re: ¦wiece irydowe | Autor: Kuczu | []v[]artec pisze: Wła¶nie zakupiłem na przyszły sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak będzie z odpalaniem, prac± i spalaniem opowiem w sezonie. Serwisówka podaje wymianę normalnych ¶wiec CR9EHVX-9 co 24 ty¶. km. Zastanawiam się w takim razie o ile można (narazie teoretycznie) ten okres wydłużyć ??? Na opakowaniach chwal± się trwało¶ci± 120ty¶. km ale to raczej przy samochodowych obrotach... Blad. EHVX to nie sa normalnee swiece. To sa swiece platynowe. Firma NGK juz od jakiegos czasu nie produkuje serii Platinum gdyz zastapila ja wlasnie seria Iridium. Tak wiec irydowe EHIX sa jak najbardziej odpowiednie i zalecane jako zamiennik do serii EHVX. I nic sie w trwalosci i oszczednosci nie zmieni. Normalne swiece w tej cieplocie to CR9E. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 15 |
Data: Styczen 08 2010 22:25:29 | Temat: Re: Ĺšwiece irydowe | Autor: Leszek Karlik | On Fri, 08 Jan 2010 21:18:47 +0100, Maciej Litwiniuk wrote: tak przeglÄ…dam sklepy moto, trafiłem na Ĺ›wiece i mnie uderzyła różnica cenowa pomiÄ™dzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe sÄ… jakieĹ› 4x droższe). Ja kupiłem na ebayu za tyle co normalne NGK w Polsce na allegro, aczkolwiek to było jak dolar stał po 2,5 zł :-) Pytanie brzmi - w czym irydowe sÄ… lepsze (bo ponoć sÄ…). I czy w ogóle jest sens kupować takowe. Ja tam mam mniej problemów z odpalaniem w niskich temperaturach. Poza tym sÄ… podobno odporniejsze na zalanie i trwalsze. -- Leszek 'Leslie' Karlik NTV 650 16 |
Data: Styczen 10 2010 20:00:29 | Temat: Re: Ĺšwiece irydowe | Autor: Ozz | Maciej Litwiniuk pisze: Witam, Teorie google Ci poda. W praktyce po wymianie na irydowe zaobserwowalem, ze przy zimnym silniku szybciej moglem wylaczyc ssanie. Jezdzilem do polowy grudnia przy temperaturach 0-5 stopni i rano jadac do pracy byly mniejsze problemy z nierowna praca silnika na pierwszych kilometrach. Spalanie na trasie spadlo srednio o pol litra. Roznica w cenie byla dwukrotna, za standardowe placilem 25-30zl za sztuke, za irydowe bodajze 58zl za jedna. Ozz |