Grupy dyskusyjne   »   ¦wiece irydowe

¦wiece irydowe



1 Data: Styczen 08 2010 21:18:47
Temat: Ĺšwiece irydowe
Autor: Maciej Litwiniuk 

Witam,

tak przeglÄ…dam sklepy moto, trafiłem na Ĺ›wiece i mnie uderzyła różnica cenowa pomiÄ™dzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe sÄ… jakieĹ› 4x droższe).

Pytanie brzmi - w czym irydowe sÄ… lepsze (bo ponoć sÄ…). I czy w ogóle jest sens kupować takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru przepłacać), ale trochÄ™ mnie to intryguje. W marketingowych przekazach można znaleĽÄ‡ informacje, że polepszajÄ… spalanie, a zatem przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wciÄ…ż ta różnica cenowa nie daje mi spokoju.

Gdyby ktoĹ› mógłby wytłumaczyć, byłbym wdziÄ™czny :)

Pozdrawiam,
Maciej



2 Data: Styczen 08 2010 21:58:50
Temat: Re: Ĺšwiece irydowe
Autor: Vir 



Gdyby ktoĹ› mógłby wytłumaczyć, byłbym wdziÄ™czny :)

Pozdrawiam,

za skutery.net:

"Za pojazd testowy posłużyła moja Suzuki GSX600F. Motocykl nie pierwszej młodoĹ›ci, szczególnie wrażliwy na jakoć Ĺ›wiec i problemy zwiÄ…zane z nieosiÄ…ganiem właĹ›ciwej temperatury Ĺ›wiec.
Po wymianie Ĺ›wiec na irydowe co ciekawe obrotomierz wskazywał obroty biegu jałowego równe o 0,1 tys/min. Niby niewielka różnica, ale jednak słyszalnie wpływajÄ…ca na kulturÄ™ pracy silnika. Ponadto wskazówka obrotomierza nawet nie drgnÄ™ła podczas pracy na biegu jałowym.
Rewelacyjnie Ĺ›wiece sprawowały siÄ™ także podczas uruchomienia zimnego silnika. Nie tylko silnik zaskakuje za dotkniÄ™ciem rozrusznika nawet po zimnej nocy, ale drastycznie skrócił siÄ™ potrzebny czas pracy silnika na ssaniu do unormowania siÄ™ obrotów. Według naszych pomiarów Suzuki potrzebowała na fabrycznych Ĺ›wiecach (standardowa Ĺ›wieca NGK dwuelektrodowa) około 3:30 min pracy silnika na ssaniu do osiÄ…gniÄ™cia równej pracy silnika i wyeliminowania problemów przygasania. Po wymianie na Ĺ›wiece irydowe, przy takich samych warunkach termicznych otoczenia silnik wyrównywał pracÄ™ na biegu jałowym po zaledwie 30 sekundach pracy na włÄ…czonym ssaniu. Silnik nie miał także skłonnoĹ›ci do duszenia siÄ™ przy szybszym dodaniu gazu na pierwszych metrach jazdy.
Testowy pomiar wykonaliĹ›my na odcinku równym 1.000 km. Najbardziej interesowała nas różnica w spalaniu i wpływ „kosmicznych” Ĺ›wiec na dynamikÄ™ motocykla.
O ile podczas ubiegłorocznego testowania magnetyzerów różnica w spalaniu była na granicy błÄ™du statystycznego, to w przypadku Ĺ›wiec irydowych różnica wystÄ…piła całkiem spora.
UĹ›redniajÄ…c wyliczenia spalanie spadło o 9% (wyniki spalania: 5,4l-100km, 5,2l-100km, 5,6l-100km; przeciÄ™tny poziom spalania na standardowych Ĺ›wiecach 6l-100km) – czyli wiÄ™cej niż obiecywał producent!
Rozczarował nas jednak wpływ „irydówek” na dynamikÄ™ motocykla. Pomiar przyspieszenia od 0 – 100 km wyniósł praktycznie tyle samo co przy standardowych Ĺ›wiecach (5,8s do 100km/h – irydowe; 5,9s do 100km/h – fabryczne). Odczuwalna poprawa dynamiki wystÄ™powała dopiero w górnym zakresie obrotów (od 8 tys obrotów).
Na koniec, po przejechaniu testowego dystansu 1.000 km oceniliĹ›my stan Ĺ›wiecy. Elektroda pozostała idealnie czysta, bez żadnych Ĺ›ladów okopcenia, nagaru czy innych zanieczyszczeĹ„.
Czy warto zainwestować w NGK Iridium?
OdpowiadajÄ…c sobie na to pytanie musisz wziąć pod uwagÄ™ przede wszystkim to jak używasz jednoĹ›ladu i czy zależy Ci nawet na drobnej poprawie osiÄ…gów. Ĺšwiece nie należÄ… do tanich i mimo ich dłuższej żywotnoĹ›ci stanowiÄ… wiÄ™kszy wydatek. Na pewno nie można kwestionować ich pozytywnego wpływu na kulturÄ™ pracy silnika, zmierzonÄ… mniejszÄ… konsumpcjÄ™ paliwa i nieco lepszÄ… dynamikÄ™ w górnym zakresie obrotów. Czy w takim razie stosować je tylko do maszyn po ekstremalnych modernizacjach? Nie – praktyka pokazuje, że na Zachodzie Ĺ›wiece te stosowane sÄ… z dużym powodzeniem jako podstawowe wyposażenie fabrycznych pojazdów. W standardowym skuterze przyniÄ… siÄ™ dużo lepiej do poprawy osiÄ…gów niż np. filtr stożkowy, a cenowo stanowiÄ… podobny wydatek. Zadbajmy wiÄ™c o to, aby cylinder naszego jednoĹ›ladu miał zdrowe i nowoczesne „serce zapłonu”."


--
Vir
Duża czarna bawarka i mała czarna japonka

3 Data: Styczen 09 2010 08:23:11
Temat: Re: Ĺšwiece irydowe
Autor: Tytus 

Siemka

*** Gdyby ktoĹ› mógłby wytłumaczyć, byłbym wdziÄ™czny :)

Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.


--
         Tytus
żółta motorynka

4 Data: Styczen 09 2010 10:45:13
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: Piotr Klimek 

Dnia (Sat, 9 Jan 2010 08:23:11 +0100) ktos podajacy sie za Tytus
wyklawiaturowal co nastepuje:

*** Gdyby kto¶ mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :)

Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.

A u mnie zalecaja zwykle NGK CR8EK, lub Denso U24ETR. Wlasnie
wymienilem swiece po 12kkm zgodnie z serwisowka, przez te 12kkm
nie zauwazylem zadnych niepokojacych objawow w pracy silnika, ale
moze moje V jest male :)

--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Suzuki SV1000S K3
http://bikepics.com/members/piko/

5 Data: Styczen 09 2010 03:51:26
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: Barnaba 

On 9 Sty, 08:23, "Tytus"  wrote:

Siemka

*** Gdyby kto¶ mógłby wytłumaczyć, byłbym wdzięczny :)

Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.

Rowniez u mnie moge latac tylko na irydowych, czas zmienic, podobno
roznica z przejscia ze zuzytych na nowe jest kolosalna. Nie wiem, nie
znam sie, tak zaslyszalem :)


--
Pozdrawiam,
Barnaba
VFR
Zimowo Ski-Doo

6 Data: Styczen 08 2010 13:09:20
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: AZ 

On 8 Sty, 21:18, Maciej Litwiniuk  wrote:

Witam,

tak przegl±dam sklepy moto, trafiłem na ¶wiece i mnie uderzyła różnica
cenowa pomiędzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe s± jakie¶ 4x droższe).

W moim przypadku jakie¶ 2x. Jakie to dokładnie ¶wieczki?
Pytanie brzmi - w czym irydowe s± lepsze (bo ponoć s±). I czy w ogóle
jest sens kupować takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru
przepłacać), ale trochę mnie to intryguje. W marketingowych przekazach
można znaleĽć informacje, że polepszaj± spalanie, a zatem
przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wci±ż ta różnica cenowa
nie daje mi spokoju.

Jednak ta różnica cenowa z nik±d się nie bierze, poczytaj co jest
używane do produkcji tych ¶wiec.

Co do użytkowania, bardzo ciężkie do zalania, wytrzymuj± ponoć 4x
dłużej, ja założyłem na pocz±tku sezonu po bodajże 18kkm jak je
wyci±gałem wygl±dały prawie jak nówki - przerwa na elektrodach tak±
jak producent ustalił. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

--
Artur
Maszyna budowlana ZZR 1200

7 Data: Styczen 08 2010 13:10:33
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: AZ 

On 8 Sty, 22:09, AZ  wrote:


Co do użytkowania, bardzo ciężkie do zalania, wytrzymuj± ponoć 4x
dłużej, ja założyłem na pocz±tku sezonu po bodajże 18kkm jak je
wyci±gałem wygl±dały prawie jak nówki - przerwa na elektrodach tak±
jak producent ustalił. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

Aha no i do tego szybciej się nagrzewaj± także ssanie można zrzucić
już po kilkunastu sekundach.

--
Artur
Maszyna budowlana ZZR 1200

8 Data: Styczen 08 2010 22:16:56
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: Don Pedro 

AZ pisze:

On 8 Sty, 22:09, AZ  wrote:
Co do użytkowania, bardzo ciężkie do zalania, wytrzymuj± ponoć 4x
dłużej, ja założyłem na pocz±tku sezonu po bodajże 18kkm jak je
wyci±gałem wygl±dały prawie jak nówki - przerwa na elektrodach tak±
jak producent ustalił. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

Aha no i do tego szybciej się nagrzewaj± także ssanie można zrzucić
już po kilkunastu sekundach.

O, to długo¶ć pracy ssania zależy od temperatury ¶wiec?

pozdr
DP
TL-S

9 Data: Styczen 08 2010 13:35:20
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: AZ 

On 8 Sty, 22:16, Don Pedro  wrote:


O, to d ugo pracy ssania zale y od temperatury wiec?

A nie?

--
Artur
Maszyna budowlana ZZR 1200

10 Data: Styczen 09 2010 12:20:45
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: Don Pedro 

AZ pisze:

On 8 Sty, 22:16, Don Pedro  wrote:
O, to d ugo pracy ssania zale y od temperatury wiec?

A nie?

A nie. Hint: czy jak na rozgrzanym silniku wymienisz ¶wiece, to od nowa wł±czysz ssanie? ;)

pozdr
DP
TL-S

11 Data: Styczen 11 2010 10:09:03
Temat: Re: Ĺšwiece irydowe
Autor: AZ 

On 2010-01-09, Don Pedro  wrote:

AZ pisze:
On 8 Sty, 22:16, Don Pedro  wrote:
O, to d ugo pracy ssania zale y od temperatury wiec?

A nie?

A nie. Hint: czy jak na rozgrzanym silniku wymienisz świece, to od nowa
włÄ…czysz ssanie? ;)

Dobra sie trochÄ™ zagalopowałem ;-) Byc moze działa to w sposob - irydowe
przyczyniaja sie do lepszego/efektywniejszego spalania mieszanki co w
rezultacie przyczynia sie do szybszego nagrzewania silnika? Albo inaczej
stabilniejsza praca swiecy pozwala zimnemu silnikowi chodzic na nizszych
obrotach/bez ssania?

--
Artur
ZZR 1200

12 Data: Styczen 09 2010 11:48:56
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: Rafał VFR 

Witam
Ja tam specjalist± nie jestem ale mnie uczono, że temperatura ¶wiecy
(wła¶ciwa temperatura) odpowiada przede wszystkim za prawidłowe
samooczyszczanie się ¶wiecy ale nie za bardzo ma to wiele wspólnego ze
ssaniem. W ssaniach automatycznych dane o temepraturze nie s± chyba brane ze
¶wiec ?
No ale najważniejsze moim zdaniem to przekanać siebie samego do dobrego
zakupu.
A najlepsze testy znów moim zdaniem to wzi±ć do¶ć leciwe już moto i wymienić
¶wiece lub filtr stożkowy lub wstawić magnetyzer albo dolać co¶ do oleju -
potem oceniać jak to parametry się poprawiaj±.
Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka ¶wieca
wg teorii powinna być zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej
¶rednicy (to też na +) no i odstęp elektrod na odpowiednim poziomie.
Spalanie paliwa - zdecydowanie musi pój¶ć w dół :-) ale do tego wystarczy
kupić na allegro magnetyzer - jest tańszy :-)
Pzdr
RK
Aha no i do tego szybciej się nagrzewaj± także ssanie można zrzucić
już po kilkunastu sekundach.

13 Data: Styczen 09 2010 12:26:41
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: []v[]artec 

Rafał VFR pisze:

Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka ¶wieca wg teorii powinna być zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej ¶rednicy (to też na +) no i odstęp elektrod na odpowiednim poziomie.

Wła¶nie zakupiłem na przyszły sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak będzie z odpalaniem, prac± i spalaniem opowiem w sezonie. Serwisówka podaje wymianę normalnych ¶wiec CR9EHVX-9 co 24 ty¶. km. Zastanawiam się w takim razie o ile można (narazie teoretycznie) ten okres wydłużyć ??? Na opakowaniach chwal± się trwało¶ci± 120ty¶. km ale to raczej przy samochodowych obrotach...

--
Martec - Jelenia Góra
..:: CBR 1100XX

14 Data: Styczen 09 2010 14:13:58
Temat: Re: ¦wiece irydowe
Autor: Kuczu 

[]v[]artec pisze:

Wła¶nie zakupiłem na przyszły sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak będzie z odpalaniem, prac± i spalaniem opowiem w sezonie. Serwisówka podaje wymianę normalnych ¶wiec CR9EHVX-9 co 24 ty¶. km. Zastanawiam się w takim razie o ile można (narazie teoretycznie) ten okres wydłużyć ??? Na opakowaniach chwal± się trwało¶ci± 120ty¶. km ale to raczej przy samochodowych obrotach...

Blad. EHVX to nie sa normalnee swiece. To sa swiece platynowe. Firma NGK juz od jakiegos czasu nie produkuje serii Platinum gdyz zastapila ja wlasnie seria Iridium. Tak wiec irydowe EHIX sa jak najbardziej odpowiednie i zalecane jako zamiennik do serii EHVX. I nic sie w trwalosci i oszczednosci nie zmieni. Normalne swiece w tej cieplocie to CR9E.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

15 Data: Styczen 08 2010 22:25:29
Temat: Re: Ĺšwiece irydowe
Autor: Leszek Karlik 

On Fri, 08 Jan 2010 21:18:47 +0100, Maciej Litwiniuk   wrote:

[...]

tak przeglÄ…dam sklepy moto, trafiłem na Ĺ›wiece i mnie uderzyła różnica  cenowa pomiÄ™dzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe sÄ… jakieĹ› 4x droższe).

Ja kupiłem na ebayu za tyle co normalne NGK w Polsce na allegro, aczkolwiek
to było jak dolar stał po 2,5 zł :-)

Pytanie brzmi - w czym irydowe sÄ… lepsze (bo ponoć sÄ…). I czy w ogóle  jest sens kupować takowe.

Ja tam mam mniej problemów z odpalaniem w niskich temperaturach. Poza tym
sÄ… podobno odporniejsze na zalanie i trwalsze.

--
Leszek 'Leslie' Karlik
NTV 650

16 Data: Styczen 10 2010 20:00:29
Temat: Re: Ĺšwiece irydowe
Autor: Ozz 

Maciej Litwiniuk pisze:

Witam,

tak przeglÄ…dam sklepy moto, trafiłem na Ĺ›wiece i mnie uderzyła różnica cenowa pomiÄ™dzy zwykłymi, a irydowymi (irydowe sÄ… jakieĹ› 4x droższe).

Pytanie brzmi - w czym irydowe sÄ… lepsze (bo ponoć sÄ…). I czy w ogóle jest sens kupować takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru przepłacać), ale trochÄ™ mnie to intryguje. W marketingowych przekazach można znaleĽÄ‡ informacje, że polepszajÄ… spalanie, a zatem przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wciÄ…ż ta różnica cenowa nie daje mi spokoju.


Teorie google Ci poda.
W praktyce po wymianie na irydowe zaobserwowalem, ze przy zimnym silniku szybciej moglem wylaczyc ssanie. Jezdzilem do polowy grudnia przy temperaturach 0-5 stopni i rano jadac do pracy byly mniejsze problemy z nierowna praca silnika na pierwszych kilometrach. Spalanie na trasie spadlo srednio o pol litra.
Roznica w cenie byla dwukrotna, za standardowe placilem 25-30zl za sztuke, za irydowe bodajze 58zl za jedna.

Ozz

Re: ¦wiece irydowe



Grupy dyskusyjne