"semaforek" wrote:
Na codzień przeglądam jedynie grupy pl.misc.kolej i
pl.misc.transport.miejski i wiem że na grupach usenetu pisze wielu
ludzi obeznanych z konkretnymi tematami. Jestem w momencie zmieniania aparatu na nowy, dlatego postanowiłem poprosić was o radę.
Chciałbym pomóc, bo widzę, że wstępnie orientujesz się w temacie,
poza tym sam lubię tematy kolejowe (nie uprawiam spottingu, ale staram
się odnajdywać stare klimaty kolejowe z mojej zamierzchłej przeszłości
głęboko zakodowane w podświadomości).
Niestety, w kompaktach nie pomogę - to trochę zamierający (jeśli
chodzi o jakość) segment, coraz bardziej podgryzany przez komórki, więc
producenci idą raczej w bajery niż jakość.
Sam jednak chętnie korzystam z Waszej pracy i powiem, że jeśli temat
nie wstrzeliwuje się w moje wąskie zainteresowania (stare klimaty), to
zdjęcie ratują już tylko aspekty fotograficzne, ot choćby klasyczne
"fotogeniczne klimaty": noc, mgła, śnieżyca, ulewa, a wtedy większość
kompaktów prawie nie daje rady (raz robiłem zlot modelarzy - fajna
sprawa, tylko że była to sala gimnastyczna z małymi okienkami pod
sufitem, oświetlenie tylne (!), w dodatku dzień był deszczowy, a modele
w ruchu - posiadacze kompaktów byli bez szans.
Jeśli chodzi o jakość obrazu w trudnych warunkach, to polecam
najlepszy dostępny (mój :) ranking matryc - znacznie lepszy od
syntetycznego wskaźnika DxO, które wyliczając go, na kilku poziomach
samo strzeliło sobie w stopę (jedynie trochę zamotałem z opisem - kiedyś
go pewnie poprawię, ale pewnie dopiero, jak zachce mi się wydać wersję
2.0 - kiedy DxO pomierzy nowe pokolenie matryc):
http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/5714087010/in/photostream/
(na samym dole)
Jakość obrazu w kompaktach od dawna stoi praktycznie w miejscu (z
wyjątkiem snobistycznych cacuszek w rodzaju Fuji X100, czy Sigmy) -
postęp jest symboliczny.
Radziłbym zatem przeformatować pytanie - sprawdzić, który z
najtańszych EVILi ("kompakt z odłączaną optyką": Sony NEX, Samsung NX,
Panasoniki G i Olympusy PEN) by Ci pasował, a następnie uderzaj z
pytaniem o dostępność np. długiej stałki pod dany bagnet. Jakość będzie
"lustrzankowa" (nie licz na jakość kompaktowych megazoomów na długim
końcu), a filmowanie i kadrowanie - jak w kompakcie.
Poszukuję hybrydy, albo jak ktoś woli zaawansowanego kompakta.
Przeglądałem trochę stron gdzie można sobie wyszukać wg parametrów,
ale wygląda na to że moje wymagania są mniej standardowe, a wybór jest duży.
To na czym mi najbardziej zależy to:
[...]
- zasilanie na paluszki
Powyżej kompaktów bez doczepek to chyba tylko "lustra" Pentaksa, w
tym najlepszy "dwusystemowy" k-r.
Dodam też że robię głównie zdjęcia pociągów, więc aparat musi w miarę
szybko reagować gdy mnie coś zaskoczy.
No i tu przy kompaktach wciąż jest największy "bul".
ucieszyłbym się gdyby matryca była na tyle duża żeby przy ISO200 nie
wychodziły szumy.
Jw., bez większej "nadzieji" na poprawę. ;-)
Z góry dzięki za pomoc i gdybyście mieli jakieś skomplikowane pytania
dotyczące naszej lub innej europejskiej kolei zapraszam na
pl.misc.kolej
Eee, myślałem że sam nam tu wyjaśnisz kilka spraw... ;-)
pozdrawiam serdecznie
/-/
Mariusz [mr.]
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
ladakhNAwp.pl