zmiana rozmiaru opony i ciśnienie
1 | Data: Marzec 28 2009 16:03:36 |
Temat: zmiana rozmiaru opony i cinienie | |
Autor: zkruk [Lodz] | z 205/55/16 na 225/55/16 2 |
Data: Marzec 28 2009 16:31:27 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: red | On 2009-03-28 16:03:36 +0100, "zkruk [Lodz]" said: z 205/55/16 na 225/55/16 Zrobi się bardziej miękki bo dowalieś sobie o ponad 2cm większą średnicę koa. Generalnie opony masz teraz za due i przekamanie licznika będzie spore. Moesz sprbować dopompować np. do 2.5atm i zobaczyć jak się jedzie, ale ja to bym raczej jakiś zamienny rozmiar wrzuci :) 3 |
Data: Marzec 28 2009 16:58:37 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | red wrote: z 205/55/16 na 225/55/16 generalnie to licznik powinnien przekamywać o 3.36% (z tabelek) a więc zamiast 100 będzie pokazywać 97 a ja mając na liczniku 100, na gpsie mam 95 - więc pki co mam bliej prawdy dowalenie większej opony byo pi x oko świadome - w sensie - mieści się, w sensie wygląda lepiej, w sensie szersza guma - koniec utraty trakcji na II a czasem III biegu ;] pytam się o ciśnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie komfortowa) czy trzeba jednak dowalić wysze ciśnienie... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 4 |
Data: Marzec 28 2009 17:00:56 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | zkruk [Lodz] wrote: pytam się o ciśnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie opona (225) Continental ContiPremiumContact zimowe (205) to Dunlopy Wintersporty 3d (BTW: bbb. polecam) -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 5 |
Data: Marzec 28 2009 23:35:26 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: red | On 2009-03-28 17:00:56 +0100, "zkruk [Lodz]" said: opona (225) Continental ContiPremiumContact Tak jak DoQu napisa, sporo zaley od opony. Miaem na zimę takie same Dunlopy w tym samym rozmiarze, teraz na lato zamieniem na Dunlop SP Sport 9090 225/45R17 i mimo, e felga o cal większa to na duych dziurach jedzi się podobnie komfortowo, a mae dziury te letnie opony o wiele lepiej wybierają i czuć je mniej - wiem, dziwne :) Ciśnienie teraz i przedtem 2.3 przd, 2.0 ty. Tak przy okazji, gdyby ktoś się waha przed zmianą rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogę z czystym sumieniem napisać, e nie ma czego. Za to prowadzenie w zakręcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i te niszy profil i jak przyklejony jedzie. 6 |
Data: Marzec 29 2009 00:05:18 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | red pisze: Tak przy okazji, gdyby ktoś się waha przed zmianą rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogę z czystym sumieniem napisać, e nie ma czego. Za to prowadzenie w zakręcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i te niszy profil i jak przyklejony jedzie. :) Tylko musze się pilnować eby nie "zaapać" jakiejś kanciastej wyrwy czy innego krawęnika bo felgi zaraz się krzywią, albo te moje DEZENTy jakieś takie miękkie są.. Pozdrawiam Pawe 7 |
Data: Marzec 29 2009 01:41:05 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | DoQ wrote: red pisze: no i wizualnie lepiej to wygląda... bo te moje to teraz trochę wysokie się zrobiy przy 17" mona by zej niej... :) bo te wszystkie zety, ozety, tezety, mizety itp są miękkie jakoś nie mam do nich zaufania dlatego kupiem oryginalne felgi Hondy... podobnie miaem kiedyś z felgami w Vectrze - byy w stanie przeyć kadą dziurę a kolega z OZetami 4 razy w sezonie letnim jedzi na prostowanie... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 8 |
Data: Marzec 29 2009 11:46:23 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: bo te wszystkie zety, ozety, tezety, mizety itp są miękkie U mnie problem jest z zaciskami Brembo i ujemnym offsetem, pula wyboru felg mocno się zawęa niestety... no chyba eby zaoyć fabryczne 16" ktre mają tak wyprofilowane ramiona, e omijają zacisk o jakieś 5mm:) podobnie miaem kiedyś z felgami w Vectrze - byy w stanie przeyć kadą dziurę Oooo OZ te? A myślaem e będą trwalsze :/ Pozdrawiam Pawe 9 |
Data: Marzec 29 2009 22:42:10 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: krzyss | red pisze: Tak przy okazji, gdyby ktoś się waha przed zmianą rozmiaru felgi i opon z 16" na 17" to mogę z czystym sumieniem napisać, e nie ma czego. Za to prowadzenie w zakręcie na tych 17" po prostu bajka - dobra opona, ale i te niszy profil i jak przyklejony jedzie. No ja wlasnie mam obiekcje... jezeli roznica jest taka jak przy przejsciu z 195/65/r15 na 205/55/r16 to moge tylko powiedziec ze prowadzi sie lepiej, ale nierownosci czuc wszystkie. Nastepna opona to u mnie 225/45/r17 i poprostu boje sie zmienic bo bedzie ciagle trzeslo. Dodam jeszcze ze moje auto ma fabrycznie "sportowe zawieszenie" -- **** krzyss vel Qkill **** ===-- - A3 TDI -- -=== ==- Automat po Czipsie -== 10 |
Data: Marzec 30 2009 00:00:01 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: red | On 2009-03-29 22:42:10 +0200, krzyss said: No ja wlasnie mam obiekcje... jezeli roznica jest taka jak przy przejsciu z 195/65/r15 na 205/55/r16 to moge tylko powiedziec ze prowadzi sie lepiej, ale nierownosci czuc wszystkie. Te się tego obawiaem, poniewa jedę duym coupe i te jest fabrycznie utwardzony. Ale wyszo dokadnie na odwrt. Nie sprawdzaem tego, ale być moe te 17" felgi są lejsze, co dodatkowo dziaa na plus (są to felgi Wolfa). Na pewno z czystym sumieniem mogę polecić opony Dunlop SP SPORT 9090 w tym rozmiarze - na razie najlepsze opony, jakie miaem i w miarę rozsądnej cenie. 11 |
Data: Marzec 28 2009 17:19:47 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: dowalenie większej opony byo pi x oko świadome - w sensie - mieści się, w sensie wygląda lepiej, w sensie szersza guma - koniec utraty trakcji na II a czasem III biegu ;] Ale bujac bedzie bardziej ;P pytam się o ciśnienie czy to po prostu bardziej miekka guma (w sensie komfortowa) Wszystko zalezy od opony. W poprzednim autku mialem Semperity 205/60/15 i doladowanie z 2,1 do 2,4 atm. robilo z zawieszenia "deche". W obecnym jezdze na ContiSportContact3 225/45/17 napompowanymi do 2,5atm i prowadzi sie zacnie - tj. ani nie tlucze ani nie jest miekkie. Na twoim miejscu pompowalbym az do uzyskania zadowalajacego efektu, pamietajac przy tyn ze to dosc wysoki profil :) Pozdrawiam Pawe 12 |
Data: Marzec 28 2009 17:23:45 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | DoQ wrote: zkruk [Lodz] pisze: ok, thx czyli dorzuce na dzień dobry po 0.1 i zobaczymy co będzie dziao się dalej -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 13 |
Data: Marzec 28 2009 20:10:46 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: Tomasz Pyra | zkruk [Lodz] pisze: z 205/55/16 na 225/55/16 Masz wyszy profil i szersz opon. Myl e moesz spokojnie obniy cinienie o 10% - zachowasz t sam dugo powierzchni styku z nawierzchni co w starych oponach, a wykorzystasz 2cm szersz opon. 14 |
Data: Marzec 28 2009 22:05:51 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: zkruk [Lodz] | Tomasz Pyra wrote: samochd zrobi si bardziej mikki - std pytanie to nie tak, e uprawiam polemik ale jeste pewny, e mam obniy? to spowoduje, e samochd stanie si jeszcze bardziej mikki a prawdopodobnie zaczn ju do intensywnie odczuwa kadzenie sie na boki opony w zakrtach... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic odzi 15 |
Data: Marzec 28 2009 22:19:19 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: to spowoduje, e samochd stanie si jeszcze bardziej mikki Moze sprbuj napompowa azotem? ;-) Znalazlem gar fachowych porad (pitkowo): http://pytamy.pl/question/czy-oplaca-sie-pompowac-opony-auta-azotem/1 Sorry MSPANC :) Pozdrawiam Pawe 16 |
Data: Marzec 28 2009 22:43:18 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: zkruk [Lodz] | DoQ wrote: Moze sprbuj napompowa azotem? ;-) dobrze, e mam w domu butle z azotem ;) nie bd musia paci za poprawienie humoru...;) -- -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic odzi 17 |
Data: Marzec 29 2009 09:10:25 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: Tomasz Pyra | zkruk [Lodz] pisze: Tomasz Pyra wrote: No na pewno podnoszenie nie ma sensu. Powierzchnia styku opony z nawierzchni zaley od cinienia w oponie (nie zaley od jej szerokoci). Kupie szersz opon - jeeli nie obniysz cinienia, to nie zwikszysz powierzchni styku z nawierzchni, jeeli podniesiesz cinienie to t powierzchnie styku zmniejszysz. to spowoduje, e samochd stanie si jeszcze bardziej mikki Z oponami to tak jest e im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepno. Owszem - na mniej napompowanych oponach bdziesz mia wraenie e samochd szybciej stanie si niestabilny, ale mimo to bdziesz w stanie przejecha zakrt z wysz prdkoci i lepiej hamowa. Wad obniania cinienia jest wzrost oporw toczenia, czyli zuycia paliwa. 18 |
Data: Marzec 29 2009 11:42:13 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: Kupie szersz opon - jeeli nie obniysz cinienia, to nie zwikszysz powierzchni styku z nawierzchni, jeeli podniesiesz cinienie to t powierzchnie styku zmniejszysz. Ale opona to nie balon ktory rozciaga sie w dowolnym punkcie przy zwiekszaniu cisnienia. Wielu producentw samochodw przypomnina o dopompowaniu opon jeli masz zamiar przekracza wysze prdkoci, np do 2.7bara przy prdkociach powyej 210km/h jak jest u mnie. Sugerujesz e zaley im na zmniejszeniu powierzchni styku i wykolegowaniu klienta na tamten wiat? to spowoduje, e samochd stanie si jeszcze bardziej mikkiZ oponami to tak jest e im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepno. A to juz jakies ludowe legendy ;-) To sie nazywa precyzj kierowania i jest jednym z wielu istotnych parametrw oceny jakoci opony. Owszem - na mniej napompowanych oponach bdziesz mia wraenie e samochd szybciej stanie si niestabilny, ale mimo to bdziesz w stanie przejecha zakrt z wysz prdkoci i lepiej hamowa. Test osia na wysokich niedopompowanych oponach?? Nie dziekuje;) Wad obniania cinienia jest wzrost oporw toczenia, czyli zuycia paliwa. I zwikszenie temp. Pozdrawiam Pawe 19 |
Data: Marzec 29 2009 13:52:52 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: red | On 2009-03-29 11:42:13 +0200, DoQ said: Wadą obniania ciśnienia jest wzrost oporw toczenia, czyli zuycia paliwa. A take znaczne przyśpieszenie zuycia opon. Generalnie nie wolno jedzić z niszym ciśnieniem ni takie jakie zaleca producent pojazdu, ew. opon. Tutaj trochę więcej: http://www.felgi-opony.com/Warto_wiedziec/Jakie_cisnienie_w_oponach_,1,66,40.html 20 |
Data: Marzec 29 2009 14:36:50 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: zkruk [Lodz] | red wrote:
ale cisnienie podane przez producenta dotyczy opony w danym rozmiarze jak zmieniasz rozmiar to jest szansa, e zmienia się ciśnienie... pytanie w ktrą stronę i o ile... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 21 |
Data: Marzec 29 2009 15:10:30 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | zkruk [Lodz] pisze: ale cisnienie podane przez producenta dotyczy opony w danym rozmiarze Podpierając się moją instrukcją obsugi samochodu, dla kilku wariantw silnikowych są rzecz jasna rne wielkości ogumienia tj: 205/60/15 205/50/16 opona zimowa do mocniejszej wersji 215/55/16 letnia opona do j/w. Dla _wszystkich_ opcji, mimo roznicy szerokosci i profilu producent zaleca 2,4bara, z dodatkowym zastrzeeniem 2,7 dla duzych predkosci przy 215/55/16 . Pozdrawiam Pawe 22 |
Data: Marzec 29 2009 19:29:48 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Podpierając się moją instrukcją obsugi samochodu, dla kilku wariantw silnikowych są rzecz jasna rne wielkości ogumienia tj: Tylko tu masz zaledwie symboliczną rnicę szerokości.- w Corolli ktra oferowana bya na oponach od 155 do chyba 195 węsze opony naley pompować bardziej. Czasem jest nawet tak, e szersze opony producent zaleca pompować bardziej, ale to dlatego e te zazwyczaj są oferowane na większych felgach, opony mają niszy profil i trzeba je dopompować eby się felgi nie obijay o krawęniki. Mona jeszcze zwrcić uwagę e znacznie węsze dojazdwki producent zaleca pompować do wyszego ciśnienia. 23 |
Data: Marzec 29 2009 19:42:41 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze:
Raptem "jeden rozmiar" mniej ni omawiany przypadek. Czasem jest nawet tak, e szersze opony producent zaleca pompować bardziej, ale to dlatego e te zazwyczaj są oferowane na większych felgach, opony mają niszy profil i trzeba je dopompować eby się felgi nie obijay o krawęniki. Akurat nie w tym przypadku. Poza tym nie wmowisz mi ze producent bedzie "ratowal felgi" klienta kosztem rzekomo gorszej trakcji :) Mona jeszcze zwrcić uwagę e znacznie węsze dojazdwki producent zaleca pompować do wyszego ciśnienia. Taaa, a lanego ogumienia nie trzeba pompowac wcale :P Pozdrawiam Pawel 24 |
Data: Marzec 29 2009 20:10:17 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Artur Maśląg | Tomasz Pyra pisze: DoQ pisze: Tak, ciekawa interpretacja :) http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ceef80a9741452e0.html http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/aba01a437b3ccb57.html -- Jutro to dziś - tyle e jutro. 25 |
Data: Marzec 29 2009 22:02:48 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | Artur Maśląg pisze: Tylko tu masz zaledwie symboliczną rnicę szerokości.- w Corolli ktra oferowana bya na oponach od 155 do chyba 195 węsze opony naley pompować bardziej. No w związku z wątkiem (czyli zmiana szerokości opony bez zmiany profilu), to ja w tej tabeli widzę dwie opony 155SR13 i 165SR13 (gra tabel) - węsze 155 producent jednak zaleca pompować _bardziej_. To co pisaem opieraem na informacji na tabeli (AFAIR Michelina) ktra wisi u gumiarza u ktrego zmieniam opony. 26 |
Data: Marzec 29 2009 22:22:05 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Artur Maśląg | Tomasz Pyra pisze: No w związku z wątkiem (czyli zmiana szerokości opony bez zmiany profilu), to ja w tej tabeli widzę dwie opony 155SR13 i 165SR13 (gra tabel) - węsze 155 producent jednak zaleca pompować _bardziej_. Skąd wiedziaem, e tak zareagujesz? Gdzie te magiczne 10%? Jakoś reszta tabeli temu zaprzecza. To co pisaem opieraem na informacji na tabeli (AFAIR Michelina) ktra wisi u gumiarza u ktrego zmieniam opony. No widzisz, a ja odgrzebaem oryginalną ksiąeczkę od rolki i zrobiem skan. -- Jutro to dziś - tyle e jutro. 27 |
Data: Marzec 29 2009 23:06:12 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | Artur Maśląg pisze: Tomasz Pyra pisze: Pewnie dlatego e tak waśnie jest tam napisane? Jak byk stoi, e oponę 165 naley pompować sabiej ni oponę 155 o tym samym profilu. Gdzie te magiczne 10%? Ale jakie magiczne 10%? Jakoś reszta tabeli temu zaprzecza. Poza tymi z gry owszem - ciśnienia są takie same dla rnych opon, tylko tam jest jednak spory miszmasz z rnymi profilami i indeksami nośności. Raczej napisano to tak eby nie komplikować sprawy uytkownikowi, bo oczywiście e szerszej oponie nic się nie stanie jeeli napompować ją tak samo jak wąską - po prostu nie wykorzysta się jej zalet. 28 |
Data: Marzec 30 2009 00:04:52 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: red | On 2009-03-29 23:06:12 +0200, Tomasz Pyra said: Jak byk stoi, e oponę 165 naley pompować sabiej ni oponę 155 o tym samym profilu. Zaley jak to rozumieć. Ten sam profil w sensie bezwzględnej wartości tego parametru, czy ten sam profil jako ta sama wysoko. 29 |
Data: Marzec 30 2009 00:06:27 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | red pisze: On 2009-03-29 23:06:12 +0200, Tomasz Pyra said: profil względem szerokości - o takiej waśnie zmianie pisa zkruk zmieniając 205/55 na 225/55 30 |
Data: Marzec 30 2009 00:16:54 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: red | On 2009-03-30 00:06:27 +0200, Tomasz Pyra said: profil względem szerokości - o takiej waśnie zmianie pisa zkruk zmieniając 205/55 na 225/55 To nie wiem gdzie to w tej tabelce wyczytaeś. zkruk zmienia jednocześnie szeroko i wysoko, w tej tabelce mona tylko 1 taki sam przykad wyciągnąć: Na 1 kartce: 175/65R14 82H - 2,7 185/65R14 86H - 2,8 Na 2 kartce: 175/65R14 82H - 2,5 185/65R14 86H - 2,5 Innych takich przykadw tam nie ma, e bezwzględna warto profilu jest taka sama, a szeroko się zmienia. 31 |
Data: Marzec 30 2009 09:02:25 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | red pisze: On 2009-03-30 00:06:27 +0200, Tomasz Pyra said: A gdzie to tam jest? Jedyne miejsce gdzie coś takiego widzę, to tam po drodze zmienia się wersja samochodu: "4A-FE" to AFAIR 110KM i trochę cięszy przd, a "4E-FE" to 86KM. Innych takich przykadw tam nie ma W pierwszych dwch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. 32 |
Data: Marzec 30 2009 11:05:48 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: red | On 2009-03-30 09:02:25 +0200, Tomasz Pyra said: A gdzie to tam jest? 30kg rnicy na caym samochodzie, więc w tym jednym przypadku te by się mogo ciśnienie zmienić, a jest takie samo, a w drugim o cay 0.1 :) W pierwszych dwch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. A fakt, tego nie zauwayem, nawet nie wiem jaki to ma profil dlatego nie zwrciem uwagi. 33 |
Data: Marzec 30 2009 23:21:12 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i ciśnienie | Autor: Tomasz Pyra | red pisze: W pierwszych dwch wierszach masz 155SR13 i 165SR13. "S" to profil "standardowy", wynosi chyba 80 albo 82, czy coś koo tego. 34 |
Data: Marzec 29 2009 19:22:58 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: Chodzi o zmniejszenie ugicia opon, co porednio zmniejsza temperatur i zuycie opon. Ale jeeli montujesz o 10% wiksz (w kad stron) opon i o 10% zmniejszasz cinienie, to ugicie pozostaje na niezmienionym poziomie, wic opona nie bdzie si nagrzewa bardziej ni oryginalna. Zalecenie zwikszania cinienia przy jedzie z du prdkoci ma na celu ograniczenie temperatury opon, ale jest to okupione gorsz trakcj - 2.7bar na zimno to bdzie co okoo 3.3bar na rozgrzanej szybk jazd oponie i znacznie sabsza przyczepno. to spowoduje, e samochd stanie si jeszcze bardziej mikkiZ oponami to tak jest e im gorsze odczucia kierowcy tym lepsza przyczepno. Po zwikszeniu przyczepnoci samochd trudniej si prowadzi - kadzie si w zakrtach, nurkuje przy hamowaniu, znacznie zmienia si nacisk przd/ty. Po zaoeniu dobrych slickw samochd moe zacz jedzi na 2 koach albo i podeprze si dachem na zakrcie. To sie nazywa precyzj kierowania i jest jednym z wielu istotnych parametrw oceny jakoci opony. Owszem, ale to wpywa raczej na odczucia kierowcy ni osigi. Samochd na mocno napompowanych oponach prowadzi si pewniej, ale nigdy nie dogonisz kogo kto jedzie na lekko niedopompowanych. Owszem - na mniej napompowanych oponach bdziesz mia wraenie e samochd szybciej stanie si niestabilny, ale mimo to bdziesz w stanie przejecha zakrt z wysz prdkoci i lepiej hamowa. A sprbuj - pojedziesz sporo szybciej ni na mocniej napompowanych. W sporcie ludzie pompuj tylko tyle eby opona nie spada z felgi (a i tak zdarza si e spadnie). Tu nic mdrzejszego si nie wykombinuje - im wiksza powierzchnia styku tym lepiej. Dlatego w F1 jed na oponach napompowanych 1.2-1.3bar, chocia z pewnoci fajniej i mniej gumowo by si prowadzi bolid z oponami napompowanymi mocniej. Tyle tylko e by jecha wolniej. 35 |
Data: Marzec 29 2009 20:04:08 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: Zalecenie zwikszania cinienia przy jedzie z du prdkoci ma na celu ograniczenie temperatury opon, ale jest to okupione gorsz trakcj - 2.7bar na zimno to bdzie co okoo 3.3bar na rozgrzanej szybk jazd oponie i znacznie sabsza przyczepno. Ciekawe bo tutaj twierdz inaczej: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=2 http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=3 Podobne spostrzeenia wyniosem z wasnych dowiadcze, wic delikatnie rzecz ujmujc pozwl e bd mia inne zdanie na ten temat :P Tu nic mdrzejszego si nie wykombinuje - im wiksza powierzchnia styku tym lepiej. Nawet nie siedziaem za kierownic bolidu F1, wic trudno mi stwierdzi czy jest on "gumowy w prowadzeniu - jednak dziwi mnie porwnywanie przez ciebie opon F1 z cywilnymi. Cho ty pewnie nie jedno kko ju takim wykrcie eksperymentujc z cinieniami oraz ogumieniem, dlatego miao dzielisz si z nami spostrzeeniami :) Pozdrawiam Pawe 36 |
Data: Marzec 29 2009 21:54:15 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: Oni tu napompowali opon 1.3 bar zamiast zalecanych 2 bar, bez zmiany szerokoci opony. 30% mniej to ju sporo za mao. eby to miao zwizek z wtkiem powinni zamiast tych 225/50 zaoy 295/50, wtedy zmniejszy cinienie o 30% i porwna. Mi si najszybciej jedzio Coroll na cinieniu o 10-15% mniejszym ni zalecane... 30% to nawet nie sprawdzaem, bo to ju flaki i due ryzyko uszkodzenia opony. http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=3 Woda to jeszcze inna bajka. Na gbokiej wodzie wysokie cinienie i mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchni moe mie podobne zalety jak wskie opony ktre s mniej podatne na aquaplanning. Podobne spostrzeenia wyniosem z wasnych dowiadcze, wic delikatnie rzecz ujmujc pozwl e bd mia inne zdanie na ten temat :P Czyli mocniejsze pompowanie opon ma same zalety - skoro samochd lepiej si trzyma drogi, jest cichszy, mniejsze zuycia paliwa i opon? Bo gdyby miao by lepiej na bardziej napompowanych, to dlaczego producent zaleca dopompowanie opon bardziej jeeli zamierzamy przekracza podczas jazdy prdko np. 200km/h? Gdyby bardziej napompowane opony miay lepiej jedzi, to przecie zalecaby mocniejsze pompowanie rwnie i przy mniejszych prdkociach. Przekadam do czsto w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widz e 135 potrzebuj by napompowane o te 20-30% bardziej. Bo przy cinieniu na ktrym opony 175 jed bardzo dobrze, to opony 135 na pierwszy rzut oka wida e s niedopompowane. 37 |
Data: Marzec 29 2009 23:28:35 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: Czyli mocniejsze pompowanie opon ma same zalety - skoro samochd lepiej si trzyma drogi, jest cichszy, mniejsze zuycia paliwa i opon? Bo gdyby miao by lepiej na bardziej napompowanych, to dlaczego producent zaleca dopompowanie opon bardziej jeeli zamierzamy przekracza podczas jazdy prdko np. 200km/h? Bo tak twarde opony pogarszaja jednak komfort i skracaja ywotno elementw zawieszenia? Tym bardziej e nie kazdy codziennie musi przekraczac 200? Przekadam do czsto w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widz e 135 potrzebuj by napompowane o te 20-30% bardziej. A indeks nonoci tych 135 jest taki sam jak 175tek? Pozdrawiam Pawe 38 |
Data: Marzec 29 2009 23:55:01 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: I tylko tyle? Sdzisz e nie ma adnego wpywu na przyczepno to, czy jad z cinieniem 2.5, czy moe 3.0 atm (bo bd za godzin szybko jecha autostrad)? A jeli jest to jaki? Przekadam do czsto w moim samochodzie opony o rozmiarach od 135 do 175 i doskonale widz e 135 potrzebuj by napompowane o te 20-30% bardziej. A nie wiem, samochd way jakie 700kg, wic na indeks nonoci jako nawet nie zwrciem uwagi. Jeeli na opon napompowan 2atm dziaa nacisk 300kg, to ta opona bdzie miaa powierzchnie styku z nawierzchni 150cm^2. Jeeli opona ma szeroko 17.5cm, to bdzie to placek o ksztacie mniej-wicej prostokta o rozmiarze 17.5x8.5cm. Jeeli opona ma szeroko 13.5cm, to bdzie to placek 13.5x11.1cm. Czyli patrzc z boku, opona 135 bdzie bardziej spaszczona od dou. eby nie bya bardziej spaszczona trzeba j dopompowa. 39 |
Data: Marzec 30 2009 07:48:08 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: DoQ | Tomasz Pyra pisze: I tylko tyle? Nie rozumiem pytania i skad sie wziely roznice 0,5atm. A indeks nonoci tych 135 jest taki sam jak 175tek?A nie wiem, samochd way jakie 700kg, wic na indeks nonoci jako nawet nie zwrciem uwagi. No widzisz kombinujesz, a nie bierzesz pod uwage podstawowych parametrw. Opona 175/70/13 mimo tej samej wysokoci bdzie zachowywaa si zupenie inaczej ni 205/60/15 z racji duo mniejszej nonoci. Ta druga bdzie miaa grubsze cianki i duo sztywniejsz konstrukcj. Bardziej obrazowo rzecz ujmujc: jakby sobie zaoy opony z Jelcza to by ich wogole nie musia pompowa i to bynajmniej nie dlatego e s duo szersze ni 135. Pozdrawiam Pawe 40 |
Data: Marzec 30 2009 09:13:02 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: Tomasz Pyra | DoQ pisze: Tomasz Pyra pisze: Z tabelki od Corolli ktr wrzuci Artur. Do 160km/h producent zaleca pompowa 2.5, powyej 160km/h zaleca 3.0. Ale nim si rozpdzimy do tych 160km/h to taka rnica w cinieniu ma spory wpyw na przyczepno. To jest co za co - pompuje si 3.0 dziki czemu pewnie opona si powyej tych 160 nie rozleci, ale bdzie miaa gorsz przyczepno 41 |
Data: Marzec 29 2009 20:15:38 | Temat: Re: zmiana rozmiaru opony i cinienie | Autor: zkruk [Lodz] | Tomasz Pyra wrote: A sprbuj - pojedziesz sporo szybciej ni na mocniej napompowanych. tyle, e w sporcie agresywne branie zakrtw powoduje, e opona kadzie si jeli nie jest mocniej napompowana i powietrze jeszcze bardziej z niej schodzi dlatego zwykle cisnienia na torze s wysze od drogowych - przynajmniej tak z moich dowiadcze wynika... ale dowiadcze niewiele - wic nie bd si wymdrza...
ale moe same scianki opony s duo bardziej sztywne... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic odzi |