Grupy dyskusyjne   »   Rodzaje szyb odblaskowych

Rodzaje szyb odblaskowych



1 Data: Lipiec 04 2008 23:32:39
Temat: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Witam.
Mam pytanie dotyczące szyb czołowych odblaskowych do samochodów. Otóż okazuje się, że szyba taka nawet do tego samego modelu samochodu może różnić się barwą odbijanego światła - niektóre dają zabarwienie fioletowe lub różowe a inne niebieskie lub turkusowe.
Na czym polega tak naprawdę różnica pomiędzy rodzajami tych szyb? Jak te różnice wpływają na właściwości szyby?

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________



2 Data: Lipiec 05 2008 12:06:42
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Boombastic 


Użytkownik "R2r"  napisał w wiadomości

Witam.
Mam pytanie dotyczące szyb czołowych odblaskowych do samochodów. Otóż okazuje się, że szyba taka nawet do tego samego modelu samochodu może różnić się barwą odbijanego światła - niektóre dają zabarwienie fioletowe lub różowe a inne niebieskie lub turkusowe.
Na czym polega tak naprawdę różnica pomiędzy rodzajami tych szyb? Jak te różnice wpływają na właściwości szyby?

W samochodach nie wolno stosować szyb odblaskowych.

3 Data: Lipiec 05 2008 18:55:04
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Boombastic pisze:

W samochodach nie wolno stosować szyb odblaskowych.
Ta... Tylko dziwne, że większość samochodów wyposażonych w klimatyzację uzyskuje homologacje mimo zastosowania takich właśnie szyb czołowych. :-)

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

4 Data: Lipiec 05 2008 22:14:20
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Boombastic 


Użytkownik "R2r"  napisał w wiadomości

Boombastic pisze:
W samochodach nie wolno stosować szyb odblaskowych.
Ta... Tylko dziwne, że większość samochodów wyposażonych w klimatyzację uzyskuje homologacje mimo zastosowania takich właśnie szyb czołowych. :-)

Po pierwsze to nie ma nic wspólnego z kliamtyzacją, a po drugie to nie są szyby odblaskowe.

5 Data: Lipiec 06 2008 00:56:00
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Boombastic pisze:

Po pierwsze to nie ma nic wspólnego z kliamtyzacją, a po drugie to nie są szyby odblaskowe.
Po pierwsze: jak najbardziej mają - mają na celu zmniejszenie przenikania do wnętrza samochodu promieniowania podczerwonego a tym samym poprawienie skuteczności działania klimatyzacji.
Po drugie: właśnie tak (odblaskowe) te szyby są nazywane w wyposażeniu samochodu m. in. przez ich producentów/sprzedawców.
Po trzecie (ale najważniejsze): czy masz coś do powiedzenia _na zadane pytanie_?

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

6 Data: Lipiec 06 2008 02:32:58
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Raf :-) 

Dnia Sun, 06 Jul 2008 00:56:00 +0200, R2r napisał(a):


[...] a po drugie to nie
są szyby odblaskowe.


Po drugie: właśnie tak (odblaskowe) te szyby są nazywane w wyposażeniu
samochodu m. in. przez ich producentów/sprzedawców.

No google potwierdza. Łącznie 3 linki - jeden mówi o szybach w biurowcu,
jeden z allegro a jeden z forum "www.opel-youngtimer.pl". Ciekawe który z
nich jest producentem/sprzedawcą.

http://www.google.pl/search?hl=pl&suggon=0&q=%22szyby+odblaskowe%22&btnG=Szukaj&lr=

Mój młody padawanie, zbłądziłeś i Moc cię opuściła. Zapytaj jeszcze raz,
tym razem o szyby "atermiczne".

Raf :-)


--
www.myprofile.w.pl

7 Data: Lipiec 06 2008 11:06:15
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Raf :-) pisze:

No google potwierdza. Łącznie 3 linki - jeden mówi o szybach w biurowcu,
jeden z allegro a jeden z forum "www.opel-youngtimer.pl". Ciekawe który z
nich jest producentem/sprzedawcą.
Czasem znalezienie czegoś jest trudne. Jak google nie podsuną pod nos to znaczy, że nie ma?
A popatrz tutaj:
http://www.pilkington.com/automotive+international/products/thermal+comfort.htm
To jest producent szyb m.in. samochodowych. Na tej stronie znajdujemy:
"Pilkington coated windshields _reflect_ more than 30 per cent of the sun's energy (more than five times that of a standard glass). This particularly benefits the new generation of vehicles that are commonly designed with larger glass areas.

In addition to its coated glass product, Pilkington's Siglasol™ automotive glazing also _reflects_ the sun's heat. Siglasol™ is constructed from an infrared _reflecting_ film, laminated between two pieces of glass. The product can be used in all vehicle apertures. Also available is a product with a nonmetallic interlayer"

Nigdzie nie pojawił się termin "atermiczny" natomiast jak widzisz jest tam co nieco o odbijaniu światła (również tego poza zakresem widzialnym). Dlaczego zatem nazywanie takiej szyby odblaskową uważasz za błÄ…d?

Mój młody padawanie, zbłÄ…dziłeś i Moc cię opuściła.
Kochany dzieciak jesteś, wiesz? :-)

Zapytaj jeszcze raz,
tym razem o szyby "atermiczne".
Człowieka średnio inteligentnego nie trzeba pytać ponownie, gdyż sam jest w stanie zastąpić sobie jedno słowo innym uznawanym przez niego za właściwe i udzielić wyczerpującej odpowiedzi _na temat_ co najwyżej prostując nieścisłości.
Ale specjalnie dla Ciebie i kolegi Boombastic poprawiam pytanie w sposób taki, że słowo "odblaskowych" zastępuję słowami "silniej niż zwykłe odbijających promieniowanie słoneczne". Nie za trudne to dla Was, koledzy?
To teraz możecie merytorycznie odpowiedzieć na zadane pytanie, czy to już moje próżne nadzieje?

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

8 Data: Lipiec 06 2008 11:35:30
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Boombastic 

In addition to its coated glass product, Pilkington's Siglasol™ automotive glazing also _reflects_ the sun's heat. Siglasol™ is constructed from an infrared _reflecting_ film, laminated between two pieces of glass. The product can be used in all vehicle apertures. Also available is a product with a nonmetallic interlayer"

Nigdzie nie pojawił się termin "atermiczny" natomiast jak widzisz jest tam co nieco o odbijaniu światła (również tego poza zakresem widzialnym). Dlaczego zatem nazywanie takiej szyby odblaskową uważasz za błÄ…d?

Ja tam widzę o odbijaniu promieniowania cieplnego.
I dalej nie widzę związku z klimatyzacją.
A co do samego pytania to tak naprawdę nie wiem o co się pytasz. Całą odpowiedź masz w tym angielskim tekscie - różnią się stosowanym laminatem. Do tego w niektórych autach można wybierac kolory szyb lub sa dostosowywane do koloru auta, a i tak muszą spełniac normy przepuszczania światła by były homologowane.

9 Data: Lipiec 06 2008 12:29:57
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Boombastic pisze:

In addition to its coated glass product, Pilkington's Siglasol� automotive glazing also _reflects_ the sun's heat. Siglasol� is constructed from an infrared _reflecting_ film, laminated between two pieces of glass. The product can be used in all vehicle apertures. Also available is a product with a nonmetallic interlayer"

Nigdzie nie pojawiÄšďż˝ si� termin "atermiczny" natomiast jak widzisz jest tam co nieco o odbijaniu Äšďż˝wiatÄšďż˝a (rĂłwnieÄšź tego poza zakresem widzialnym). Dlaczego zatem nazywanie takiej szyby odblaskow� uwaÄšźasz za b��d?

Ja tam widzę o odbijaniu promieniowania cieplnego.
A co może znaczyć: np. "reflects the sun's heat"? To z tekstu powyżej...

I dalej nie widzę związku z klimatyzacją.
Napisałem wcześniej, że szyby takie montuje się najczęściej w samochodach wyposażonych w klimatyzację (np. tak jest w Renault, Oplu i paru jeszcze innych markach) aby poprawić jej skutecznoć. Nie będziemy chyba dyskutować z faktami?

A co do samego pytania to tak naprawdę nie wiem o co się pytasz.
"Na czym polega tak naprawdę różnica pomiędzy rodzajami tych szyb? Jak te różnice wpływają na właściwości szyby?"
Którego fragmentu nie rozumiesz?

CałÄ… odpowiedź masz w tym angielskim tekscie - różnią się stosowanym laminatem.
O! Właśnie! Chodzi mi o to jak konkretnie się różnią. Co jest substancją dającą takie a nie inne zabarwienie "lustra" szyby (fiolet podobno - tak odpisał kolega bratPit - pochodzi od warstwy miedzi, a zabarwienie niebieskie?) i jak to wpływa na właściwości termiczne (czy któryś rodzaj jest lepszy, skuteczniejszy itp.)?

Do tego w niektórych autach można wybierac kolory szyb lub sa dostosowywane do koloru auta, a i tak muszą spełniac normy przepuszczania światła by były homologowane.
Oczywiście i mówimy o szybach spełniających wszystkie wymagane normy, montowanych fabrycznie i posiadających wszelkie niezbędne homologacje i atesty.

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

10 Data: Lipiec 06 2008 12:47:58
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Boombastic 

Ja tam widzę o odbijaniu promieniowania cieplnego.
A co może znaczyć: np. "reflects the sun's heat"? To z tekstu powyżej...

Po polsku szyba atermiczna. Juz ci Raf odpisał.

11 Data: Lipiec 06 2008 12:37:33
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Raf :-) 

Dnia Sun, 06 Jul 2008 11:06:15 +0200, R2r napisał(a):

Raf :-) pisze:
No google potwierdza. Łącznie 3 linki - jeden mówi o szybach w biurowcu,
jeden z allegro a jeden z forum "www.opel-youngtimer.pl". Ciekawe który z
nich jest producentem/sprzedawcą.

Czasem znalezienie czegoś jest trudne. Jak google nie podsuną pod nos to
znaczy, że nie ma?
A popatrz tutaj:
http://www.pilkington.com/automotive+international/products/thermal+comfort.htm
To jest producent szyb m.in. samochodowych. Na tej stronie znajdujemy:
"Pilkington coated windshields _reflect_ more than 30 per cent of the
sun's energy (more than five times that of a standard glass). This
particularly benefits the new generation of vehicles that are commonly
designed with larger glass areas.

In addition to its coated glass product, Pilkington's Siglasol™
automotive glazing also _reflects_ the sun's heat. Siglasol™ is
constructed from an infrared _reflecting_ film, laminated between two
pieces of glass. The product can be used in all vehicle apertures. Also
available is a product with a nonmetallic interlayer"

Drogi R2d2^W^Wr !

Powyższy tekst jest w języku angielskim. Słowo "reflect" oznacza
najczęściej (w zależności od kontekstu) "odbijać". "Relecting film" to fola
(lub warstwa) odbijająca głównie promieniowanie *podczerwone* czyli
niewidzialne. Zadaniem elementów odblaskowych jest poprawa widoczności.
Odblaskowy za SJP oznacza ÂŤbłyszczący światłem odbijanym od swojej
powierzchniÂť
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=odblaskowy

"Reflective glass" w budownictwie to "szyby refleksyjne" - z całÄ… pewnością
nie "odblaskowe"

Z angielskiego - poprawka. Z fizyki - obniżenie oceny. Ze sprawowania -
uwaga za pyskowanie.

Udaj się do swej samotni, mój młody padawanie i oddaj się medytacji, by Moc
do Ciebie powróciła.

Raf :-)
--
www.myprofile.w.pl

12 Data: Lipiec 06 2008 12:48:01
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Tomasz Pyra 

Boombastic pisze:


Użytkownik "R2r"  napisał w wiadomości
Boombastic pisze:
W samochodach nie wolno stosować szyb odblaskowych.
Ta... Tylko dziwne, że większość samochodów wyposażonych w klimatyzację uzyskuje homologacje mimo zastosowania takich właśnie szyb czołowych. :-)

Po pierwsze to nie ma nic wspólnego z kliamtyzacją, a po drugie to nie są szyby odblaskowe.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Optyka_cienkich_warstw

Chodzi o to, że na szybę nanosi się cienkie warstwy substancji które zmieniają ich właściwości w stosunku do konkretnych długości fal świetlnych.
Działa to pewnie tak, że szyba ma za zadanie odbijać promieniowanie podczerwone, ale jakaś tam interferencja poszczególnych "frakcji" białego światła słonecznego na takiej warstwie powoduje różne barwne efekty na szybie.

Efekt można zaobserwować np. na zanieczyszczonej niektórymi substancjami wodzie - np. kałuża do której z silnika kapnęła kropla oleju czy benzyny. Powstają wtedy tęczowe efekty.
Na szybie to ma tylko bardziej uporządkowaną i świadomą formę :)

13 Data: Lipiec 06 2008 14:34:28
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Tomasz Pyra pisze:

Chodzi o to, że na szybę nanosi się cienkie warstwy substancji które zmieniają ich właściwości w stosunku do konkretnych długości fal świetlnych.
Działa to pewnie tak, że szyba ma za zadanie odbijać promieniowanie podczerwone, ale jakaś tam interferencja poszczególnych "frakcji" białego światła słonecznego na takiej warstwie powoduje różne barwne efekty na szybie.

Efekt można zaobserwować np. na zanieczyszczonej niektórymi substancjami wodzie - np. kałuża do której z silnika kapnęła kropla oleju czy benzyny. Powstają wtedy tęczowe efekty.
Na szybie to ma tylko bardziej uporządkowaną i świadomą formę :)

No tak, tylko, że barwa (czy też odcień) tego "lustra" na szybie jest dość konkretna a nie powoduje mienienia się wszystkimi kolorami tęczy. Dla jednej - jak napisałem - jest to barwa fioletowa, dla innej niebieskawo-turkusowa. Czy ta różnica barw wynika jedynie z przypadkowej różnicy w strukturze naniesionej warstwy odbijającej czy jest wynikiem celowego działania producenta i jak tę różnicę się osiąga?

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

14 Data: Lipiec 06 2008 15:45:37
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Tomasz Pyra 


Efekt można zaobserwować np. na zanieczyszczonej niektórymi substancjami wodzie - np. kałuża do której z silnika kapnęła kropla oleju czy benzyny. Powstają wtedy tęczowe efekty.
Na szybie to ma tylko bardziej uporządkowaną i świadomą formę :)

No tak, tylko, że barwa (czy też odcień) tego "lustra" na szybie jest dość konkretna a nie powoduje mienienia się wszystkimi kolorami tęczy.

Bo jak masz kroplę benzyny na kałuży, to grubość warstwy jest różna w różnych miejscach. Na szybie masz równą warstwę na całej powierzchni to i kolor jeden.

Dla jednej - jak napisałem - jest to barwa fioletowa, dla innej niebieskawo-turkusowa. Czy ta różnica barw wynika jedynie z przypadkowej różnicy w strukturze naniesionej warstwy odbijającej czy jest wynikiem celowego działania producenta i jak tę różnicę się osiąga?

Sądzę że ta widoczna barwa jest ubocznym efektem zastosowania warstwy który robi coś niewidzialnego (np. odbija promieniowanie podczerwone).

15 Data: Lipiec 06 2008 16:01:29
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Tomasz Pyra pisze:

Bo jak masz kroplę benzyny na kałuży, to grubość warstwy jest różna w różnych miejscach. Na szybie masz równą warstwę na całej powierzchni to i kolor jeden.
Czyli jeżeli barwa na dwóch szybach jest inna, to i inna jest grubość warstw?

Sądzę że ta widoczna barwa jest ubocznym efektem zastosowania warstwy który robi coś niewidzialnego (np. odbija promieniowanie podczerwone).
No i moje pytanie dotyczyło tego, o czym konkretna barwa świadczy - czy o różnych właściwościach i jeśli tak, to jakie konkretnie są te różnice (oprócz rzecz jasna koloru).

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

16 Data: Lipiec 06 2008 16:06:42
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: J.F. 

On Sun, 06 Jul 2008 15:45:37 +0200,  Tomasz Pyra wrote:

No tak, tylko, że barwa (czy też odcień) tego "lustra" na szybie jest
dość konkretna a nie powoduje mienienia się wszystkimi kolorami tęczy.

Bo jak masz kroplę benzyny na kałuży, to grubość warstwy jest różna w
różnych miejscach. Na szybie masz równą warstwę na całej powierzchni to
i kolor jeden.

Jeszcze jest kwestia kata patrzenia.

Dla jednej - jak napisałem - jest to barwa fioletowa, dla innej
niebieskawo-turkusowa. Czy ta różnica barw wynika jedynie z przypadkowej
różnicy w strukturze naniesionej warstwy odbijającej czy jest wynikiem
celowego działania producenta i jak tę różnicę się osiąga?

Sądzę że ta widoczna barwa jest ubocznym efektem zastosowania warstwy
który robi coś niewidzialnego (np. odbija promieniowanie podczerwone).

Z tym ze i to moze byc osiagniete interferencyjne na cienkiej
warstwie/ach. A wtedy dziala tez w innych pasmach - tylko inaczej.

J.

17 Data: Lipiec 05 2008 14:48:24
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: bratPit 


Mam pytanie dotyczące szyb czołowych odblaskowych do samochodów. Otóż
okazuje się, że szyba taka nawet do tego samego modelu samochodu może
różnić się barwą odbijanego światła - niektóre dają zabarwienie
fioletowe lub różowe a inne niebieskie lub turkusowe.
Na czym polega tak naprawdę różnica pomiędzy rodzajami tych szyb? Jak te
różnice wpływają na właściwości szyby?

rozumiem że masz na myśli szyby odbijające promieniowanie cieplne? w oplach
charakterystyczny kolor poświaty fioletowej pochodzi od cienkiej warstewki
miedzi w szybie, a właściwości?
trochę zmienia barwę otoczenia jak patrzysz przez nią na zewnątrz, natomiast
znacznie mniej grzeje przez nią słońce do wnętrza,poza tym ma homologaję
więc jakieś tam normy spełnia,
brat

18 Data: Lipiec 05 2008 19:07:38
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

bratPit pisze:

rozumiem że masz na myśli szyby odbijające promieniowanie cieplne?
Tak.
w oplach
.... i nie tylko
charakterystyczny kolor poświaty fioletowej pochodzi od cienkiej warstewki
miedzi w szybie,
Z tego co dałem radę znaleźć to ta warstwa odblaskowa jest coraz częściej nanoszona na folię między warstwami szyby laminowanej.
Jak napisałem kolor tej "poświaty" może być różny w różnych szybach dla tego samego samochodu - tu akurat piszę na własnym przykładzie Renault Laguna II i szyba czołowa firmy Pilkington. Są takie, których barwa odblasku jest fioletowa, a są takie w których ta barwa jest wyraźnie niebiesko-zielonkawa...

a właściwości?
trochę zmienia barwę otoczenia jak patrzysz przez nią na zewnątrz, natomiast
znacznie mniej grzeje przez nią słońce do wnętrza,
To rozumiem. Pytałem o _różnicę_ we właściwościach między fioletową a niebieską.

poza tym ma homologaję
więc jakieś tam normy spełnia,
A co do tego to nie mam żadnych wątpliwości. :-)

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

19 Data: Lipiec 06 2008 13:06:32
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: Raf :-) 

Dnia Fri, 04 Jul 2008 23:32:39 +0200, R2r napisał(a):

Witam.
Mam pytanie dotyczące szyb czołowych odblaskowych do samochodów. Otóż
okazuje się, że szyba taka nawet do tego samego modelu samochodu może
różnić się barwą odbijanego światła - niektóre dają zabarwienie
fioletowe lub różowe a inne niebieskie lub turkusowe.
Na czym polega tak naprawdę różnica pomiędzy rodzajami tych szyb? Jak te
różnice wpływają na właściwości szyby?

Żebyś już nie marudził, że tylko krytykuje, krótkie wyjaśnienie.

Szyby o których piszesz to szyby atermiczne. Ich zadaniem jest zmniejszenie
efektu szklarni.

Szkło, jak wiedzą o tym wszyscy właściciele szklarni i osoby, które
pamiętają jeszcze conieco z fizyki w szkole, bardzo dobrze przepuszcza
promieniowanie w zakresie widzialnym i w bliskim nadfiolecie oraz bardzo
bliskiej podczerwieni, ale całkiem nieźle odbija promieniowanie w dalszej
podczerwieni (cieplne). W efekcie tego nawet w pochmurny dzień, w aucie
pozostawionym na zewnątrz temperatura jest zwykle sporo wyższa niż
temperatura otoczenia. W autach bez klimatyzacje producenci mogą to po
prostu zignorować (śmierć frajerom, których nie stać na klimę!), ale w
przypadku aut z klimatyzacją, dodatkowa energia cieplna sprawia, że
konieczne byłoby zwiększenie mocy chłodniczej.

Sposobem poprawienia bilansu energetycznego jest ograniczenie ilości
energii przenikającej przez szybę. najłatwiej zrobić to napylając na szkło
cienką warstwę metalu, zmniejszającą przenikanie promieni UV (te niosą ze
sobą bardzo dużo energii) i IR, oraz być może trochę energii w zakresie
światła widzialnego (lekkie przyciemnienie szyby). Skutkiem ubocznym
(szkodliwym) może być również zwiększenie odbicia światła (efekt lustra).

Kolor zależy od zastosowanego metalu (kolor różowy to chyba złoto, zielony
to miedź, ale za to głowy nie daję), natomiast nie ma to bezpośredniego
przełożenia na ilość odbijanej energii. Szyby atermiczne nadają się również
do stosowania w autach bez klimatyzacji i co więcej bywają stosowane. Do
Seicento, które OIMW nie mało możliwości instalacji klimatyzacji, szyby
atermiczne były dostępne w opcji.

O szyby atermiczne pytano już na tej grupie:

http://je.pl/wex0

Raf :-)

--
www.myprofile.w.pl

20 Data: Lipiec 06 2008 14:49:29
Temat: Re: Rodzaje szyb odblaskowych
Autor: R2r 

Raf :-) pisze:

Szyby o których piszesz to szyby atermiczne. Ich zadaniem jest zmniejszenie
efektu szklarni.
Ok. Przyjmuję tą terminologię, aczkolwiek wierz mi, ze używane jest w stosunku do nich też określenie "odblaskowa" a to za sprawą efektu lustra (w zakresie widzialnym) jakie powstaje pod pewnymi kątami padania promieni (odbicie jest dużo silniejsze niż w przypadku zwykłej szyby).

Szkło, jak wiedzą o tym wszyscy właściciele szklarni i osoby, które
pamiętają jeszcze conieco z fizyki w szkole, bardzo dobrze przepuszcza
promieniowanie w zakresie widzialnym i w bliskim nadfiolecie oraz bardzo
bliskiej podczerwieni, ale całkiem nieźle odbija promieniowanie w dalszej
podczerwieni (cieplne). W efekcie tego nawet w pochmurny dzień, w aucie
pozostawionym na zewnątrz temperatura jest zwykle sporo wyższa niż
temperatura otoczenia. W autach bez klimatyzacje producenci mogą to po
prostu zignorować (śmierć frajerom, których nie stać na klimę!), ale w
przypadku aut z klimatyzacją, dodatkowa energia cieplna sprawia, że
konieczne byłoby zwiększenie mocy chłodniczej.
Zgadza się.

Sposobem poprawienia bilansu energetycznego jest ograniczenie ilości
energii przenikającej przez szybę. najłatwiej zrobić to napylając na szkło
cienką warstwę metalu, zmniejszającą przenikanie promieni UV (te niosą ze
sobą bardzo dużo energii) i IR, oraz być może trochę energii w zakresie
światła widzialnego (lekkie przyciemnienie szyby). Skutkiem ubocznym
(szkodliwym) może być również zwiększenie odbicia światła (efekt lustra).
O, właśnie!

Kolor zależy od zastosowanego metalu (kolor różowy to chyba złoto, zielony
to miedź, ale za to głowy nie daję), natomiast nie ma to bezpośredniego
przełożenia na ilość odbijanej energii.
A nie można było tak od razu? :-)

Szyby atermiczne nadają się również
do stosowania w autach bez klimatyzacji i co więcej bywają stosowane. Do
Seicento, które OIMW nie mało możliwości instalacji klimatyzacji, szyby
atermiczne były dostępne w opcji.
Nie przeczę. Często jednak - tak jak napisałeś wyżej - producenci montują ten typ szyb prawie wyłącznie w autach wyposażonych w klimatyzację. Tak jest np. w Renault.

O szyby atermiczne pytano już na tej grupie:

http://je.pl/wex0
Ale tutaj nie ma praktycznie nic konkretnego na temat - od lakonicznego stwierdzenia o ograniczonej przepuszczalności po jakieś domysły o fotochromach, nawet o zdolności wybijania przez grad. :-)


Raf :-)

Dzięki w każdym razie za wyjaśnienie.

--
Pozdrawiam. Artur.
________________________________________________________

Rodzaje szyb odblaskowych



Grupy dyskusyjne