Sens podawania osiągów 0-100 km/h; ma sa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h
1 | Data: Wrzesien 13 2007 13:34:58 |
Temat: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | |
Autor: Michał | Witam 2 |
Data: Wrzesien 13 2007 14:05:16 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Michał |
Powinno być: 9.1 / 1700 * ( 2000 - 13% * 300) = 10,49 sek Co i tak jest szokujące :) Pozdrawiam 3 |
Data: Wrzesien 13 2007 14:18:54 | Temat: Re: Sens podawania osi ągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Marek Józefowski | Michał wrote on 13.09.2007 2:05 pm: Skąd to 13% się wzieło? IMHO, robisz przynajmniej dwa błędne założenia - - przy podanej rzez Ciebie nadwyżce mocy, czasy "do setki", z pasażerami czy bez, będą praktycznie takie same. -- Marek Nie wystarczy szeroko otwierać oczu [Hermann Weyl] 4 |
Data: Wrzesien 13 2007 14:46:43 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Maciek |
Witam Nie podoba mi się symbol jednostki mocy... Co to miało być: kW (kilowaty) czy KM (konie mech.)?
Siła nam tu niepotrzebna... :) Moc natomiast: Jakim cudem? Wcześniej założyłeś przecież, że CAŁA moc idzie w napędzanie, a nie w żadne opory. Co tu robi to 10...?
Coś zmyślasz chyba... Te 10 [nie-wiadomo-czego] na opory od 155 [nie-wiadomo-czego] dostarczanych przez silnik to jest niecałe 6,5%. Pozostaje więc ~93,5%. Gdzie się podziało następne 5,5%, skoro w napędzie zostaje Ci 88% ...?
Uhum. To akurat dość jasne. En. kinet. masy M przy prędkości V (V = 100/3,6 m/s) E = 1/2 MV^2 Gdyby cała moc P szła na rozpędzanie tej masy (pomijam straty na oporach aerodynamicznych oraz toczenia opon i łożyskach) to czas przyspieszania 0 .. V wyniósłby T = E/P = 1/2 M V^2 / P [*] Dla Twoich danych T = 1/2 1700 kg [(100/3,6) m/s]^2 / 155 kW = 4,23 s Oj, chyba tej mocy nawet nie 88%, ale mniej niż połowa idzie na rozpędzanie Twojego autka... :) Wracając do [*] - widzimy, że przy ustalonej mocy i zadanej prędkości końcowej czas jest proporcjonalny do masy. Zwiększając masę z 1700 do 1750 kg, czyli o 2,94%, należy spodziewać się takiej samej zmiany czasu, czyli wzrostu z 9,1 s do: 9,1 s * 1750/1700 = 9,1 s + 2,94% = 9,37 s Odpowiednio ujmując 50 kg otrzymasz: 9,1 s * 1650/1700 = 9,1 s - 2,94% = 8,83 s zaś dokładając 300 kg (4 * 75 kg): 9,1 s * 2000/1700 = 10,71 s
Tak. Kilka w rachunkach, i jeden istotny w założeniach: silnik nie rozwija stałej mocy. Ale zasadniczo nie zmienia to odpowiedzi: tak, podany czas _istotnie_ zależy od masy. Maciek 5 |
Data: Wrzesien 13 2007 15:10:07 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Michał | Czy ja popełniłem gdzieś błąd? Ależ ja nigdzie nie zakładam że silnik rozwija STAŁĄ MOC. Podałem 155 KW mocy maksymalnej i 72 KW średniej mocy służącej do przyśpieszania... czyli średniej z tego co na danych biegach wykorzystuje. Łopatologicznie tłumacząc 155 KW z podaną skrzynią przyśpiesza tak jak 72 KW z doskonałym przekazem napędu w próżni. Założyłem także że 72 KW to moc przyśpieszająca. Cała moc ta maksymalna dzieli się na: - straty skrzyni (jej ze-stopniowanie) i sprzęgła - różne opory ruchu (to właśnie te 13%) - moc przyśpieszająca. Łopatologicznie można założyć że ze 155 KW w przyśpieszaniu bierze udział np 82 KW średnio przy czym średnio 10 KW na opory ruchu a 72 KW na przyśpieszanie. Stąd korekcja stosunku przyśpieszania do masy. Po prostu auto pędzące 100 km/h zużywa na pokonanie oporów około 20 KW (tak założyłem). Pozdrawiam 6 |
Data: Wrzesien 13 2007 14:49:12 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: kokpit | Michał pisze:
Wyniki pomiarów dla wszystkich samochodów na świecie są miarodajne, przecież Stig zawsze waży tyle samo ;) 7 |
Data: Wrzesien 13 2007 16:43:11 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: BaX |
W takim razie bezsensem kompletnym jest podawanie osiągów od 0 do 100 'Amarykański' Stig chyba nie :)))))))))) 8 |
Data: Wrzesien 13 2007 15:54:32 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Fizyk | "Michał": [...] 9.1 / 1700 * ( 2000 + 13% * 300) = [...] Te przydługie obliczenia są zbędne. To można policzyć w pamięci. Wystarczy zauważyć, że moc silnika (nieważne jaka :-) idzie na energię kinetyczną, a ta ostatnia jest proporcjonalna do masy. Jeżeli przyśpieszasz samochód o masie M, a potem zrobisz to samo ale dodatkowo obciążając go masą m, to w tym drugim przypadku czas przyśpieszania wzrośnie procentowo o m/M. -- Fizyk 9 |
Data: Wrzesien 13 2007 17:59:33 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Michał | Te przydługie obliczenia są zbędne. To można policzyć w pamięci. Wystarczy zauważyć, że moc silnika (nieważne jaka :-) idzie na energię kinetyczną, a ta ostatnia jest proporcjonalna do masy. Jeżeli przyśpieszasz samochód o masie M, a potem zrobisz to samo ale dodatkowo obciążając go masą m, to w tym drugim przypadku czas przyśpieszania wzrośnie procentowo o m/M. Mniej więcej tak, ale trochę dokładniej to jeszcze dochodzi efekt tego że wraz z przyśpieszaniem moc do przyspieszenia generalnie spada bo zabierają ją opory. W pewnym momencie zachodzi zrównanie oporów z mocą która odpowiada za przyśpieszanie i osiągniecie prędkości maksymalnej. Pozdrawiam 10 |
Data: Wrzesien 14 2007 08:53:30 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Fizyk | "Michał":
Powyższa formułka uwzględnia opory. Widać to z zasady dynamiki a=F/m. Tutaj F to siła silnika minus opory. Jeżeli siła F zależy tylko od prędkości (co dla samochodu jest zazwyczaj bardzo dobrym przybliżeniem), to przyśpieszenie jest odwrotnie proporcjonalne do masy. -- Fizyk 11 |
Data: Wrzesien 13 2007 19:25:32 | Temat: Re: Sens podawania osi ągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Marek Józefowski | Fizyk wrote on 13.09.2007 5:54 pm: "Michał":Tak będzie tylko, gdy moc maksymalna będzie wyraźnie mniejsza od maksymalnej mocy przekazywanej przez tarcie opon na ruch postępowy samochodu. Niech F_max będzie maksymalną siłą (bez oporów powietrza), powyżej której następuje zerwanie przyczepności. Wtedy gdy moc maksymalna silnika W_max << F_max*v_max (w naszym przypadku v_max =100km/h), to jest słuszne to co napisałeś - ponieważ wtedy F jest mniej więcej stałe i nie zależy od nacisku, tylko od możliwości silnika. Natomiast, gdy W_max >> F_max*v_max , to przyśpieszanie zależy głównie od F_max, która też zależy od nacisku. Przykładowo, gdy założymy dla małych zmian masy zależność liniową F_max od nacisku, to czas rozpędzania nie zmieni się. Przy większym dociążeniu może nawet być mniejszy - - wtedy gdy zależność F_max(nacisk) jest funkcją wypukłą. (tzn gdy d^2F_max/d(nacisk)^2 > 0 ) -- Marek Nie wystarczy szeroko otwierać oczu [Hermann Weyl] 12 |
Data: Wrzesien 14 2007 08:44:20 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0do 100 km/h | Autor: Fizyk | "Marek Józefowski":
Tak, masz rację. Jeżeli możesz zerwać przyczepność kół przy przyśpieszaniu, to sprawa się komplikuje, bo zależy gdzie umieścisz dodatkową masę m. -- Fizyk 13 |
Data: Wrzesien 13 2007 19:46:52 | Temat: Re: Sens podawania osišgów 0-100 km/h; masa a osišgi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: J.F. | On Thu, 13 Sep 2007 13:34:58 +0200, Michał wrote: Załóżmy że jest auto które puste waży 1700 kg. Ma 155 KW mocy[...] 9.1 / 1700 * ( 1650 + 13% * 50) = 8,87 sek? 0.2s nie zauwazysz. chyba ze w wyscigu spod swiatel A sens jest - jak szukasz dynamicznego auta to kupujesz takie z krotkim czasem, a nie wybierasz najwiekszy silnik ... w ciezkiej budzie. Różnica między pustym a kompletem pasażerów (licząc 4 * 75 kg) jest A jest, ale kto sie sciga zaladowany :-) J. 14 |
Data: Wrzesien 13 2007 14:37:30 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Pete |
W takim razie bezsensem kompletnym jest podawanie osiągów od 0 do 100 km/h OK, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h podaje się w określonych warunkach, np. pełny bak, X pasażerów na pokładzie, temperatura powietrza Y, prędkość wiatru 0, klima wyłączona, itd. Te wartości są używane przez wszystkich producentów tak, żeby można było je porównać, a że w rzeczywistości warunki mogą być diametralnie inne, to co producent ma zrobić? Podać Ci czas od 0 do 100 dla stu różnych przypadków/warunków? Tak samo można się przyczepić do katalogowego zużycia paliwa w zależności od warunków (np. miasto - jakie miasto? jak zakorkowane? ile świateł po drodze? Jak często się zmieniają? etc.) Ja i tak do takich danych na papierze zawsze podchodzę z dystansem. Najlepiej samemu się przejechać i zobaczyć jak się auto zbiera. A potem wziąć jeszcze trzech kolegów na pokład i porównać. Ja przeważnie jeżdżę sam, więc przyspieszenie z pełnym załadowaniem mało mnie interesuje. Poza tym, bardziej mnie interesuje jak się auto zbiera np. od 80 do 120 km/h, bo to np. świadczy o tym, ile czasu zajmie mi wyprzedzanie i częściowo rzutuje na bezpieczeństwo tego manewru. A odjazd spod świateł? To raczej prosty manewr i nawet jak Ci zajmie troszkę dłużej niż innemu, to i tak wielkiego zmartwienia nie ma. Pozdr. Pete 15 |
Data: Wrzesien 13 2007 22:34:53 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Michał | OK, ale przyspieszenie od 0 do 100 km/h podaje się w określonych warunkach, np. pełny bak, X pasażerów na pokładzie, temperatura powietrza Y, prędkość wiatru 0, klima wyłączona, itd. Te wartości są używane przez wszystkich producentów tak, żeby można było je porównać, a że w rzeczywistości warunki mogą być diametralnie inne, to co producent ma zrobić? Podać Ci czas od 0 do 100 dla stu różnych przypadków/warunków? No właśnie nie dokładnie tak jest. Bo normy są strasznie różne :( Moim zdaniem dane techniczne powinni podawać w takiej formie: Unormowana minimalna masa własna: 1680 kg Unormowana maksymalna masa własna: 1750 kg Przyśpieszenie 0-100 km/h: 8,6 sek. / 1797 kg Pozdrawiam 16 |
Data: Wrzesien 13 2007 22:46:14 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Alex81 | In article Moim zdaniem dane techniczne powinni podawać w takiej formie: Rozmiar opon? Ciśnienie w nich? Warunki testu: wysokość nad poziomem morza, temperatura? Trochę tych unormowanych danych brakuje ;) -- Alex GG#1667593 '97 Caro 1.6GLSI 17 |
Data: Wrzesien 13 2007 23:09:22 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Michał | Moim zdaniem dane techniczne powinni podawać w takiej formie: Rozmiar opon standardowy (domyślny) jak z fabryki a ciśnienie zalecane, np z słupka kierowcy przepisane lub spod klapki baku. Pozdrawiam 18 |
Data: Wrzesien 13 2007 17:20:53 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Pete |
No właśnie nie dokładnie tak jest. Bo normy są strasznie różne :( I tak jest to zbyt skomplikowane, bo co wersja wyposażeniowa, to może mieć inną masę. Opony standardowe z fabryki też mogą być różne w zależności od wersji. Pozdr. Pete 19 |
Data: Wrzesien 13 2007 21:02:42 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: Tomasz Pyra | Michał pisze: Witam Z braku jednostek niezbyt mogę się połapać o co tu chodzi, ale pewnie jest ok. Ale prościej wyjść z tego, że Ek=0.5*mv^2 Czyli dla 1700kg i 100km/h (27.8m/s) Ek=0.5*1700kg*(27.8m/s)^2=656914kg*m^2/s^2==656kJ Czyli energia kinetyczna takiego samochodu jadącego 100km/h wynosi 656kWs, a więc potrzebujemy 656kW żeby rozpędzić ten samochód do 100km/h w sekundę. Żeby to zrobić w 9.1s potrzebujemy dostarczać przez ten czas średnio 72kW. I jak widać tyle właśnie pozostaje z tych 155kW jak uwzględnimy wszystkie opory (w tym powietrza który przy 100km/h to już około 20kW), czas na zmianę biegu, zasprzęglanie na początku, oraz nieliniowość charakterystyki mocy silnika. Różnica między pustym a kompletem pasażerów (licząc 4 * 75 kg) jest wręcz szokująca: Tu nie trzeba wiele liczyć. 2x cięższy pojazd będzie zmieniał swoją prędkość 2x wolniej. a=F/m skoro siła jest taka sama (bo samochód ten sam), a masa do przyspieszenia N razy większa, to przyspieszenie będzie N razy mniejsze. I tak właśnie jest. Daje się odczuć (a zmierzyć stoperem to już bez problemu) różnicę pomiędzy przyspieszaniem z pełnym czy pustym zbiornikiem. Jak to różnica 50kg przy 1000kg samochodzie, to to jest 5%, czyli 0.5s przy czasach rzędu 10s. Dlatego w sporcie tak ważne jest odchodzenie pojazdu. Wyrzuca się każdą blachę i szkło jakie się da i zastępuje tworzywami sztucznymi. Samo wyrzucenie zbędnego balastu takiego jak koło zapasowe czy tylna kanapa i inny "niepotrzebny" szpej już może sporo dać jak ktoś się chce ścigać. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 20 |
Data: Wrzesien 15 2007 19:54:44 | Temat: Re: Sens podawania osiągów 0-100 km/h; masa a osiągi samochodu od 0 do 100 km/h | Autor: makumba | Użytkownik "Michał" napisał w wiadomości Witam[..] I po co te wszystkie zbedne wyliczenia????? "I" tak sie wszysto rozbija o skrzynie biegow, naped 2wd/4wd, wlane paliwo:) Przyklad? Prosze bardzo, taki z zycia wziety: Mondo ST220 226KM, ~1500kg masy , skrzynia reczna 6biegow vs Audi A8 4.2 335KM, 1800-1850kg masy co wygrywa? ida leb w leb :)))) dlaczego? W a8 PB95 zamiast PB98, masa A8 (no ale nie az tak sporo wieksza), 4WD a8, automat A8... :) takie zycie... |