Grupy dyskusyjne   »   Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?

Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?



1 Data: Listopad 20 2008 19:41:19
Temat: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Michal B. 

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl
nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po latach
byly o wiele drastyczniejsze.

Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a spadkiem
sprawnosci?
Np najwiecej traci w pierwszym roku, pozniej wolniej az w koncu zostaje na
jakims poziomie? Czy bedzie tak sobie spadala ta moc az do zera? :)

Pytam bo tak sie kiedys zastanawialem nad kupnem 20letniego mercedesa S 560
SEC.. a tu sie okaze ze z tych 5,6 litra jakies 90 koni mu zostalo i dobry
dzwiek ;)

pozdro!

M.



2 Data: Listopad 20 2008 20:40:48
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: zinek 


Użytkownik "Michal B."  napisał w wiadomoœci

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl
nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po
latach byly o wiele drastyczniejsze.

Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a spadkiem
sprawnosci?
Np najwiecej traci w pierwszym roku, pozniej wolniej az w koncu zostaje na
jakims poziomie? Czy bedzie tak sobie spadala ta moc az do zera? :)

Pytam bo tak sie kiedys zastanawialem nad kupnem 20letniego mercedesa S
560 SEC.. a tu sie okaze ze z tych 5,6 litra jakies 90 koni mu zostalo i
dobry dzwiek ;)

czytalem kiedys test aut na hamowi - srednio jakies 20 koni straty na 10
lat - siliniki typu 2.0 8v opla.

3 Data: Listopad 20 2008 20:42:45
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Michal B. 


czytalem kiedys test aut na hamowi - srednio jakies 20 koni straty na 10
lat - siliniki typu 2.0 8v opla.



W przypadku tego renault wyszlo prawie 10 koni na rok.. a to juz calkiem
duzo..

4 Data: Listopad 20 2008 21:08:20
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: J.F. 

Użytkownik "Michal B."  napisał w
wiadomości

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM
(kiedy byl nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a
spadkiem sprawnosci?

chyba nie ma reguly. Jesli krzywki sie nie starly, a zawory w
gniazdach nie zapadly, to czemu mialby tracic ?

Oczywiscie po wymianie/sprawdzeniu osprzetu i moze regulacji.

Pytam bo tak sie kiedys zastanawialem nad kupnem 20letniego
mercedesa S 560 SEC.. a tu sie okaze ze z tych 5,6 litra jakies
90 koni mu zostalo i dobry dzwiek ;)

A bedzie cie stac na paliwo ?
To nie bedzie oszczedny silnik ..

J.

5 Data: Listopad 20 2008 21:29:52
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Bet 

W dniu 2008-11-20 19:41, Michal B. pisze:

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl
nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po latach
byly o wiele drastyczniejsze.

Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a spadkiem
sprawnosci?

nie można zapomnieć o różnicy między katalogową mocą silnika a mocą efektywną w samochodzie, którą sprawdzimy na hamowni. Okaże się, że samochód z silnikiem 100KM po wyjeździe z fabryki ma tych koni 70-80? - ktoś to sprawdził dokładnie?

Jeżeli silnik na dzień dobry w samochodzie "traci" np. 25% to ten renault wcale tak dużo nie stracił przez 6 lat eksploatacji.
210KM - 25% = ok. 160KM. Czyli 50KM w powietrze. Czy to możliwe?
Napęd alternatora, sprężarek, straty na skrzyni biegów oraz przekładni głównej. Do tego opory toczenia na typowej hamowni podwoziowej - 25% straty mocy nie jest wartością przesadzoną.


--
Bet

6 Data: Listopad 20 2008 21:36:33
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: czak norris 

Użytkownik "Bet"  napisał w wiadomości

nie można zapomnieć o różnicy między katalogową mocą silnika a mocą efektywną w samochodzie, którą sprawdzimy na hamowni. Okaże się, że samochód z silnikiem 100KM po wyjeździe z fabryki ma tych koni 70-80? - ktoś to sprawdził dokładnie?

Różnie z tym bywa, chociażby diesle z VAGa mają najczęściej moc _większą_ niż deklaruje producent. Z własnego doświadczenia: 1.9 TDI 130KM miał ~142KM, natomist 2.0 TDI 140KM miał prawie 162KM w serii, oba pomiary w Masters Tuning przed wirusowaniem, auta kupione w salonie jako nowe, więc nie kombinowane wcześniej :-)

--
pozdrawiam,
z półobrotu ;-)

7 Data: Listopad 20 2008 21:55:41
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Michal B. 


nie można zapomnieć o różnicy między katalogową mocą silnika a mocą
efektywną w samochodzie, którą sprawdzimy na hamowni. Okaże się, że
samochód z silnikiem 100KM po wyjeździe z fabryki ma tych koni 70-80? -
ktoś to sprawdził dokładnie?

Różnie z tym bywa, chociażby diesle z VAGa mają najczęściej moc _większą_
niż deklaruje producent. Z własnego doświadczenia: 1.9 TDI 130KM miał
~142KM, natomist 2.0 TDI 140KM miał prawie 162KM w serii, oba pomiary w
Masters Tuning przed wirusowaniem, auta kupione w salonie jako nowe, więc
nie kombinowane wcześniej :-)





To mamy dwie sprzeczne sytuacje - z jednej strony auta nowe ktore maja
wiecej mocy niz podaje producent, z drugiej strony auta nowe, ktore wykazuja
80% mocy deklarowanej... he jakze to??

8 Data: Listopad 20 2008 21:06:10
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Robert Rędziak 

On Thu, 20 Nov 2008 21:55:41 +0100, Michal B.
 wrote:

To mamy dwie sprzeczne sytuacje - z jednej strony auta nowe ktore maja
wiecej mocy niz podaje producent, z drugiej strony auta nowe, ktore wykazuja
80% mocy deklarowanej... he jakze to??

 1. Dokładność hamowni.
 2. Bonusy od producenta -- podamy niższą, jak shamują więcej, to
 się raczej ucieszą niż będą po sądach ciągać (diesle VAG-a).
 3. Przesadny optymizm producenta (Mazda RX8 i sprawy w sądach).
 4. Problemy z poprawnym shamowaniem auta na hamowni inercyjnej
 (automaty, elektroniczne przepustnice, etc).

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

9 Data: Listopad 21 2008 08:49:57
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: .Peeter 

Użytkownik "Robert Rędziak" napisał:

2. Bonusy od producenta -- podamy niższą, jak shamują więcej, to
się raczej ucieszą niż będą po sądach ciągać (diesle VAG-a).

Nie tylko diesle. Trzy przykłady z hamowni:
- 2.0 16v ABF w Golfie MK3 - 156KM (katalogowo 150)
- 1.8 8v ABS w Golfie MK3 - 98KM (katalogowo 90)
- 2.0 8v 2E w moim poprzednim aucie - 117KM/176Nm, katalogowo 115/166

Pozdrawiam
..Peeter

10 Data: Listopad 21 2008 10:29:28
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Jacek Rudowski 

Dnia 21.11.2008 .Peeter  napisał/a:

Użytkownik "Robert Rędziak" napisał:
2. Bonusy od producenta -- podamy niższą, jak shamują więcej, to
się raczej ucieszą niż będą po sądach ciągać (diesle VAG-a).

Nie tylko diesle. Trzy przykłady z hamowni:
- 2.0 16v ABF w Golfie MK3 - 156KM (katalogowo 150)
- 1.8 8v ABS w Golfie MK3 - 98KM (katalogowo 90)
- 2.0 8v 2E w moim poprzednim aucie - 117KM/176Nm, katalogowo 115/166

Obawiam sie, ze to sie akurat znakomicie miesci w granicach  bledu pomiaru hamowni niestety.
Zwlaszcza, ze wyniki na hamowni moga wyjsc roznie nawet zaleznie od tego, jak masz napompowane
opony.
Poza tym moc silnika na hamowni jest moca szacowana. W miare pewna jest ta, ktora sie uzyskuje na kolach (i wlasciwie
ta ma wieksze potem znaczenie w praktyce).

Nie traktowalbym hamowni jak wyroczni - raczej jako pomiary pozwalajace porownac pewne parametry silnika/samochodu
np. przed i po modyfikacjach...

--
Jacek "AMI" Rudowski

11 Data: Listopad 21 2008 14:30:03
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: .Peeter 

Użytkownik "Jacek Rudowski" napisał

Nie traktowalbym hamowni jak wyroczni - raczej jako pomiary pozwalajace porownac pewne parametry silnika/samochodu
np. przed i po modyfikacjach...

I bardzo często po pomiarze na rolkach można stwierdzić, czy któryś
element osprzętu szwankuje, czy nie, np. poszarpany lub krzywy
wkres, znaczy spadek w stosunku do serii itp.

Pozdrawiam
..Peeter

12 Data: Listopad 21 2008 15:16:48
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: .Peeter 

Użytkownik ".Peeter" napisał:

znaczy spadek w stosunku do serii itp.
  ^^^^^^
    |
    V
 "znaczny"

:-)

Pozdrawiam
..Peeter

14 Data: Listopad 20 2008 21:18:37
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Blyskacz 

Michal B. wrote:

Różnie z tym bywa, chociażby diesle z VAGa mają najczęściej moc _większą_ niż deklaruje producent. Z własnego doświadczenia: 1.9 TDI 130KM miał ~142KM, natomist 2.0 TDI 140KM miał prawie 162KM w serii, oba pomiary w Masters Tuning
;-)

To mamy dwie sprzeczne sytuacje - z jednej strony auta nowe ktore maja wiecej mocy niz podaje producent, z drugiej strony auta nowe, ktore wykazuja 80% mocy deklarowanej... he jakze to??
Widzisz to jest tak, ze to co sie zmierzy na hamowni podwoziowej jest potem podstawiane do wzoru w sklad ktorego wchodzi kilka wspolczynnikow i otrzymujemy przyblizona wartosc mocy silnika - powyzsze wspolczynniki mozna wpisac "z palca"  - tym samym uzyskuje sie rozne wartosci koncowe -  stad czesto spotykne roznice w wartosciach uzyskanych na roznych hamowniach... no i naczelna zasada - klient musi byc zadowolony ;)

pozdrawiam Blyskacz
--
Samochody dziela sie na Volvo i pozostale :-)
Volvo V70R 2.5 299KM AWD 03' LPG z "popsuta kierownica" ;)
Volvo 850 2.5 170KM 96' LPG

15 Data: Listopad 20 2008 22:25:34
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Bet 

W dniu 2008-11-20 21:55, Michal B. pisze:
>>> nie można zapomnieć o różnicy między katalogową mocą silnika a mocą
>>> efektywną w samochodzie, którą sprawdzimy na hamowni. Okaże się, że
>>> samochód z silnikiem 100KM po wyjeździe z fabryki ma tych koni 70-80? -
>>> ktoś to sprawdził dokładnie?
>> Różnie z tym bywa, chociażby diesle z VAGa mają najczęściej moc _większą_
>> niż deklaruje producent. Z własnego doświadczenia: 1.9 TDI 130KM miał
>> ~142KM, natomist 2.0 TDI 140KM miał prawie 162KM w serii, oba pomiary w
>> Masters Tuning przed wirusowaniem, auta kupione w salonie jako nowe, więc
>> nie kombinowane wcześniej :-)
>
>
> To mamy dwie sprzeczne sytuacje - z jednej strony auta nowe ktore maja
> wiecej mocy niz podaje producent, z drugiej strony auta nowe, ktore wykazuja
> 80% mocy deklarowanej... he jakze to??
>
To ja napiszę tak:
mam okazję obserwować jedną z fabryk silników spalinowych.
Na hamowniach silniki badane są bez osprzętu typu alternator, sprężarka klimatyzacji i co tam jeszcze. Jest to co musi być - czyli cała konieczna mechanika (rozrząd, pompa oleju...).
Wynik badania = xKM. Dokładnie taką wartość podaje producent samochodu do którego wstawia się ten silnik.

Silnik ten musi napędzić sporo własnego osprzetu + przeniesienie napędu. Nie wyobrażam sobie, żeby na hamowni podwoziowej wyszła większa wartość niż na hamowni silnikowej u mnie w firmie.

Zarazem nie podważam słów kolegi odnośnie silników VW - nie wiem jak sytuacja wygląda w tamtej fabryce - widać, że inaczej. Też spotkałem się z sytuacją, że silnik VW miał więcej niż deklarowała fabryka.
Podobna sytuacja była kiedyś, gdy w Motorradzie testowano kawasaki zx-9 z deklarowanymi 143KM - a na hamowni wychodziło ok. 155:)

Wyglądan na to, że jedynym sposobem sprawdzenia ile mocy straci silnik w ciągu x lat lub x tys. km jest zbadać go po wyjechaniu z fabryki, a następnie regularnie co zadany okres.

--
Bet

16 Data: Listopad 20 2008 21:48:42
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Robert Rędziak 

On Thu, 20 Nov 2008 22:25:34 +0100, Bet
 wrote:

Na hamowniach silniki badane są bez osprzętu typu alternator, sprężarka
klimatyzacji i co tam jeszcze. Jest to co musi być - czyli cała
konieczna mechanika (rozrząd, pompa oleju...).
Wynik badania = xKM.

 Wg normy SAE.

Dokładnie taką wartość podaje producent samochodu
do którego wstawia się ten silnik.

 A w Europie moc się podaje wg normy DIN.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

17 Data: Listopad 21 2008 11:03:04
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: kamil 

"czak norris"  wrote in message


Różnie z tym bywa, chociażby diesle z VAGa mają najczęściej moc _większą_
niż deklaruje producent. Z własnego doświadczenia: 1.9 TDI 130KM miał
~142KM, natomist 2.0 TDI 140KM miał prawie 162KM w serii, oba pomiary w
Masters Tuning przed wirusowaniem, auta kupione w salonie jako nowe, więc
nie kombinowane wcześniej :-)

Identyczna sytuacja byla z Hondowymi dieslami, Accordy potraifly na hamowni
miec dobre 20KM wiecej niz fabryka podaje.




Pozdrawiam
Kamil

18 Data: Listopad 21 2008 15:34:49
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Boombastic 


Użytkownik "kamil"  napisał w wiadomości

"czak norris"  wrote in message
Różnie z tym bywa, chociażby diesle z VAGa mają najczęściej moc _większą_ niż deklaruje producent. Z własnego doświadczenia: 1.9 TDI 130KM miał ~142KM, natomist 2.0 TDI 140KM miał prawie 162KM w serii, oba pomiary w Masters Tuning przed wirusowaniem, auta kupione w salonie jako nowe, więc nie kombinowane wcześniej :-)

Identyczna sytuacja byla z Hondowymi dieslami, Accordy potraifly na hamowni miec dobre 20KM wiecej niz fabryka podaje.

Nie tylko z dieslem ale i z benzynowym jednostraki były rozbieżności, ale in minus. Wynikało to z błędnego przyjęcia przełożenia skrzyni biegów.

19 Data: Grudzien 11 2008 12:27:41
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: robal 

Bet  popełnił(a):


nie można zapomnieć o różnicy między katalogową mocą silnika a mocą
efektywną w samochodzie, którą sprawdzimy na hamowni. Okaże się, że
samochód z silnikiem 100KM po wyjeździe z fabryki ma tych koni 70-80?
- ktoś to sprawdził dokładnie?

http://forum.fordclubpolska.org/viewtopic.php?f=62&t=18192

--
Ford|Club|Polska - http://fordclubpolska.org
"Opony ziomowe to [...]takie, które po założeniu łańcuchów zaczną
rapować" (c) elmer radi radisson/p.m.s

20 Data: Listopad 20 2008 19:04:20
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Brzezi 

czw, 20 lis 2008 o 19:41 GMT, Michal B. napisał(a):

Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a spadkiem
sprawnosci?
Np najwiecej traci w pierwszym roku, pozniej wolniej az w koncu zostaje na
jakims poziomie? Czy bedzie tak sobie spadala ta moc az do zera? :)

Ale co ma do tego wiek? tzn ma, ale chyba duzo bardziej znaczacy na spadek
mocy ma przebieg...

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][   brzezi:~# uptime                        ]
[       Ekg: #3781111            ][    21:43:37 up 9 days,  9:04,  5 users,   ]
[ LinuxUser: #249916             ][    load average: 1.18, 1.18, 1.02         ]

21 Data: Listopad 20 2008 22:50:24
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Michal B. pisze:

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po latach byly o wiele drastyczniejsze.

Gdyby wszystko co mowi TG brac na serio, to trzeba by bylo zima w klapkach biegac. Jesli silnik byl normalnie eksploatowany to spadek mocy nie powinien byc drastyczny nawet po przebiegu 200-300kkm. Wystarczy wjechac na niemieckiego autobana i sprawdzic vmax z gps'em. Nikt mi nie wmowi ze 210KM samochod ktoremu ubylo 60KM osiagnie deklarowana przez producenta predkosc maksymalna. W zadnym ze zdrowych samochodow (z przebiegami 100-250kkm) ktore mialem okazje "potestowac", gpsowy vmax nie roznil sie od deklarowanego przez producenta.

Pozdrawiam
Pawel

22 Data: Listopad 21 2008 23:18:39
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "DoQ"  napisał w wiadomości

Michal B. pisze:
Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po latach byly o wiele drastyczniejsze.

Gdyby wszystko co mowi TG brac na serio, to trzeba by bylo zima w klapkach biegac. Jesli silnik byl normalnie eksploatowany to spadek mocy nie powinien byc drastyczny nawet po przebiegu 200-300kkm. Wystarczy wjechac na niemieckiego autobana i sprawdzic vmax z gps'em. Nikt mi nie wmowi ze 210KM samochod ktoremu ubylo 60KM osiagnie deklarowana przez producenta predkosc maksymalna. W zadnym ze zdrowych samochodow (z przebiegami 100-250kkm) ktore mialem okazje "potestowac", gpsowy vmax nie roznil sie od deklarowanego przez producenta.

Podawana przez producentów V max jest chyba przy pełnym obciążeniu auta.


MK

23 Data: Listopad 22 2008 11:09:02
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Sanctum Officium pisze:


samochodow (z przebiegami 100-250kkm) ktore mialem okazje "potestowac", gpsowy vmax nie roznil sie od deklarowanego przez producenta.
Podawana przez producentów V max jest chyba przy pełnym obciążeniu auta.

Niesadze, tak samo jak przyspieszenia 0-100, elastycznosc i hamowanie 100-0.


Pozdrawiam
Pawel

24 Data: Listopad 22 2008 18:44:51
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "DoQ"  napisał w wiadomości

Sanctum Officium pisze:

samochodow (z przebiegami 100-250kkm) ktore mialem okazje "potestowac", gpsowy vmax nie roznil sie od deklarowanego przez producenta.
Podawana przez producentów V max jest chyba przy pełnym obciążeniu auta.

Niesadze, tak samo jak przyspieszenia 0-100, elastycznosc i hamowanie 100-0.

A przy jak częściowym obciążeniu jest podawana?


MK

25 Data: Listopad 22 2008 20:02:28
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Sanctum Officium pisze:

Niesadze, tak samo jak przyspieszenia 0-100, elastycznosc i hamowanie 100-0.
A przy jak częściowym obciążeniu jest podawana?

Kierowcy na pokladzie?


Pozdrawiam
Pawel

26 Data: Listopad 22 2008 20:11:57
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "DoQ"  napisał w wiadomości

Sanctum Officium pisze:

Niesadze, tak samo jak przyspieszenia 0-100, elastycznosc i hamowanie 100-0.
A przy jak częściowym obciążeniu jest podawana?

Kierowcy na pokladzie?

Kierowca może mieć 50 lub 150 kg :-)

SkKąd wiesz, że mierzy się tylko z kierowcą?


MK

27 Data: Listopad 22 2008 20:30:01
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Sanctum Officium pisze:

Kierowcy na pokladzie?

Kierowca może mieć 50 lub 150 kg :-)
SkKąd wiesz, że mierzy się tylko z kierowcą?

No ba - to logiczne. Przeciez producentom zalezy na podawaniu osiagow przy maksymalnych obciazeniach, tj. 5-7 pasazerow + bagaz + bagaznik dachowy i przyczepa (oczywiscie o maksymalnej dopuszczalnej masie).Dlatego tez dziennikarze-testujacy nowe samochody w pojedynke zawsze zaskakiwani sa duzo lepszymi osiagami i duzo nizszym spalaniem niz te podawane przez producenta;)


Pozdrawiam
Pawel

28 Data: Listopad 22 2008 20:35:16
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "DoQ"  napisał w wiadomości

Sanctum Officium pisze:

Kierowcy na pokladzie?

Kierowca może mieć 50 lub 150 kg :-)
SkKąd wiesz, że mierzy się tylko z kierowcą?

No ba - to logiczne. Przeciez producentom zalezy na podawaniu osiagow przy maksymalnych obciazeniach, tj. 5-7 pasazerow + bagaz + bagaznik dachowy i przyczepa (oczywiscie o maksymalnej dopuszczalnej masie).Dlatego tez dziennikarze-testujacy nowe samochody w pojedynke zawsze zaskakiwani sa duzo lepszymi osiagami i duzo nizszym spalaniem niz te podawane przez producenta;)

Moja astra II ma V max wyższą, niż podaje producent. Sprawdzane na pusto (tylko kierowca). Wydaje mi się, acz tego nie sprawdzałem, że przy w pełni obciążonym aucie V max byłaby taka, jaką własnie podaję producent. Prędkość sprawdzana GPS-em.


MK

29 Data: Listopad 22 2008 20:54:59
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Sanctum Officium pisze:

Moja astra II ma V max wyższą, niż podaje producent. Sprawdzane na pusto (tylko kierowca). Wydaje mi się, acz tego nie sprawdzałem, że przy w pełni obciążonym aucie V max byłaby taka, jaką własnie podaję producent. Prędkość sprawdzana GPS-em.

Vmax bedzie akurat wyznacznikiem mocy, a nie masy.
Zaladowany bedzie przyspieszal wolniej ale vmax powinien osiagnac. Jesli zabraknie mocy nie osiagnie deklarowanej maksymalnej.


Pozdrawiam
Pawel

30 Data: Listopad 22 2008 21:45:43
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Dnia Sat, 22 Nov 2008 20:54:59 +0100, DoQ napisał(a):

Vmax bedzie akurat wyznacznikiem mocy, a nie masy.
Zaladowany bedzie przyspieszal wolniej ale vmax powinien osiagnac. Jesli
zabraknie mocy nie osiagnie deklarowanej maksymalnej.
Jest cos takiego jak opory toczenia. Zaleza od masy, i w zaleznosci od
autka do jakis 40-60km sa dominujacymi oporami ruchu.

--
Jaroslaw "Jaros" Berezowski

31 Data: Listopad 22 2008 22:04:34
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Jaroslaw Berezowski pisze:

Dnia Sat, 22 Nov 2008 20:54:59 +0100, DoQ napisał(a):
Vmax bedzie akurat wyznacznikiem mocy, a nie masy.
Zaladowany bedzie przyspieszal wolniej ale vmax powinien osiagnac. Jesli zabraknie mocy nie osiagnie deklarowanej maksymalnej.
Jest cos takiego jak opory toczenia. Zaleza od masy, i w zaleznosci od
autka do jakis 40-60km sa dominujacymi oporami ruchu.

Opory toczenia przewaznie sa pomijalne.


Pozdrawiam
Pawel

32 Data: Listopad 22 2008 22:26:18
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: J.F. 

On Sat, 22 Nov 2008 22:04:34 +0100,  DoQ wrote:

Jest cos takiego jak opory toczenia. Zaleza od masy, i w zaleznosci od
autka do jakis 40-60km sa dominujacymi oporami ruchu.

Opory toczenia przewaznie sa pomijalne.

Nie tak latwo pchac pojazd :-)

J.

33 Data: Listopad 22 2008 23:35:58
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

J.F. pisze:

On Sat, 22 Nov 2008 22:04:34 +0100,  DoQ wrote:
Jest cos takiego jak opory toczenia. Zaleza od masy, i w zaleznosci od
autka do jakis 40-60km sa dominujacymi oporami ruchu.
Opory toczenia przewaznie sa pomijalne.
Nie tak latwo pchac pojazd :-)

No patrz, czlowiek w pojedynke da rade nie dysponujac przy tym dziesiątkami tyś. watt energii...


Pozdrawiam
Pawel

34 Data: Listopad 23 2008 09:15:28
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: J.F. 

On Sat, 22 Nov 2008 23:35:58 +0100,  DoQ wrote:

J.F. pisze:
On Sat, 22 Nov 2008 22:04:34 +0100,  DoQ wrote:
Jest cos takiego jak opory toczenia. Zaleza od masy, i w zaleznosci od
autka do jakis 40-60km sa dominujacymi oporami ruchu.
Opory toczenia przewaznie sa pomijalne.
Nie tak latwo pchac pojazd :-)

No patrz, czlowiek w pojedynke da rade nie dysponujac przy tym
dziesiątkami tyś. watt energii...

Ale ja mam jednak klopoty. Czyli sila jest rzedu 50kG.

500N*30m/s = 15kW przy 100km/h, zakladajac ze to jest taka sila
rowniez przy tej predkosci.

J.

35 Data: Listopad 23 2008 10:17:49
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

J.F. pisze:

Ale ja mam jednak klopoty. Czyli sila jest rzedu 50kG.
500N*30m/s = 15kW przy 100km/h, zakladajac ze to jest taka sila
rowniez przy tej predkosci.

Czyli przykladowo - silnik rozpedzonego do 100km/h 126p bedzie potrzebowal 20KM na pokonanie oporow toczenia i 4KM na pokonanie oporu aerodynamicznego, bo przeciez pcha sie "ciężko" - ciekawe wyliczenie.



Pozdrawiam
Pawel

36 Data: Listopad 23 2008 11:07:14
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: J.F. 

On Sun, 23 Nov 2008 10:17:49 +0100,  DoQ wrote:

J.F. pisze:
Ale ja mam jednak klopoty. Czyli sila jest rzedu 50kG.
500N*30m/s = 15kW przy 100km/h, zakladajac ze to jest taka sila
rowniez przy tej predkosci.

Czyli przykladowo - silnik rozpedzonego do 100km/h 126p bedzie
potrzebowal 20KM na pokonanie oporow toczenia i 4KM na pokonanie oporu
aerodynamicznego, bo przeciez pcha sie "ciężko" - ciekawe wyliczenie.

Maluch pcha sie latwo :-)

tak nawiasem mowiac to mi wychodzi ze 1200kg rozpedzone do 108km/h
przy 50kG sily oporow powinno sie zatrzymac po kilometrze .. mniejsze
sa te sily oporow wiec. Ciekawe czemu tak ciezko popchnac :-)

J.

37 Data: Listopad 23 2008 20:32:40
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

J.F. pisze:

Maluch pcha sie latwo :-)

tak nawiasem mowiac to mi wychodzi ze 1200kg rozpedzone do 108km/h
przy 50kG sily oporow powinno sie zatrzymac po kilometrze .. mniejsze
sa te sily oporow wiec. Ciekawe czemu tak ciezko popchnac :-)

Tarcie statyczne vs tarcie dynamiczne...


Pozdrawiam
Pawel

38 Data: Listopad 23 2008 17:14:12
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "DoQ"  napisał w wiadomości

Sanctum Officium pisze:

Moja astra II ma V max wyższą, niż podaje producent. Sprawdzane na pusto (tylko kierowca). Wydaje mi się, acz tego nie sprawdzałem, że przy w pełni obciążonym aucie V max byłaby taka, jaką własnie podaję producent. Prędkość sprawdzana GPS-em.

Vmax bedzie akurat wyznacznikiem mocy, a nie masy.
Zaladowany bedzie przyspieszal wolniej ale vmax powinien osiagnac. Jesli zabraknie mocy nie osiagnie deklarowanej maksymalnej.

Masa jednak daje jakieś tam opory tarcia. Auto osobowe w pełni obciążone ma masę około 1/3 większą niż na pusto. Popcha rower i popchaj samochód, a zobaczysz, że jednak tarcie nawet w najlepszych lożyskach to spory opór :-)


MK

39 Data: Listopad 23 2008 17:29:17
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Sanctum Officium pisze:

Masa jednak daje jakieś tam opory tarcia. Auto osobowe w pełni obciążone ma masę około 1/3 większą niż na pusto. Popcha rower i popchaj samochód, a zobaczysz, że jednak tarcie nawet w najlepszych lożyskach to spory opór :-)

Astra II 1,8 125KM, ~1200kg masy, 0-100 9,5s - vmax 205km/h
Lotus Elise 1,8 122KM, ~750kg masy, 0-100 5,9s - vmax 202km/h

Masz jeszcze jakies watpliwosci w tym temacie?



Pozdrawiam
Pawel

44 Data: Listopad 25 2008 22:33:03
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "DoQ"  napisał w wiadomości

Sanctum Officium pisze:

Nie zauważyłem prędkości maksymalnej.  Co do V max, zależy ona od współczynnika oporów powietrza i przełożeń. Ciężko porównać dwa zupełnie różne auta. Wozy rajdowe mają przy ponad 300 KM prędkości maksymalne rzędu 200 km/h, czyli tyle ile cywilne auta o mocy 100 - 120 KM.

Jak chcesz cywilny przyklad to prosze bardzo.
Fabia II 1,260KM 1050kg masy vmax 155/h.
Seicento 1,1 730kg masy vmax 150km/h.

No troche wolna ta Fabia. Znalazłyby się auta o podobnej mocy i masie, ale szybsze.

I jeszcze pozostawiam Ci chwilke na przemyslenia.
Dlaczego Veyron musi miec az 1000KM do przekroczenia 400km/h podczas gdy Gallardo wystarczy 500KM zeby jechac 100km/h wolniej? Veyron ma slaba skrzynie?

Opory powietrza, które, jak wiadomo, rosną kwadratowo, a nie liniowo.


MK

45 Data: Listopad 26 2008 07:27:30
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Sanctum Officium pisze:

Jak chcesz cywilny przyklad to prosze bardzo.
Fabia II 1,260KM 1050kg masy vmax 155/h.
Seicento 1,1 730kg masy vmax 150km/h.
No troche wolna ta Fabia. Znalazłyby się auta o podobnej mocy i masie, ale szybsze.

Tak? A jakie?

gdy Gallardo wystarczy 500KM zeby jechac 100km/h wolniej? Veyron ma slaba skrzynie?
Opory powietrza, które, jak wiadomo, rosną kwadratowo, a nie liniowo.

No brawo to Ci usiluje powiedziec od poczatku.
Wybacz ale z fizyka na poziomie szkoly podstawowej nie chce mi sie dluzej dyskutowac.


Pozdrawiam
Pawel

46 Data: Listopad 22 2008 21:55:24
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Adam Płaszczyca 

On Fri, 21 Nov 2008 23:18:39 +0100, "Sanctum Officium"
 wrote:


Podawana przez producentów V max jest chyba przy pełnym obciążeniu auta.

A wpływ masy pojazdu na jego Vmax na poziomej drodze jest jak? Pomyśl.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

47 Data: Listopad 25 2008 23:02:05
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Cz 

Sanctum Officium pisze:

Podawana przez producentów V max jest chyba przy pełnym obciążeniu auta.

Obciążenie auta prawie nie wpływa na Vmax.

--
Cz.

48 Data: Listopad 21 2008 00:18:50
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Krecik 

Michal B. pisze:

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy
byl nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !

O ile silnik jako taki nie jest uszkodzony, to jest to zwykle kwestia
różnych drobiazgów, jak np.

- zasyfiony kolektor dolotowy, przepustnica, przepływomierz (szczególnie
jak auto ma EGR)
- pompa paliwa u kresu życia
- podtopiony katalizator
- awarie wynalazków przestawiających fazy rozrządu czy dolotu

....wiele innych.

Ogólnie jeśli silnik nie jest po prostu zajechany, to można go
doprowadzić do parametrów bliskich fabrycznym stosunkowo niedrogo, jak
ktoś wie co robi oczywiście.

--
Krecik w mieście

49 Data: Listopad 21 2008 11:01:54
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: kamil 

"Michal B."  wrote in message

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl
nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po
latach byly o wiele drastyczniejsze.

Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a spadkiem
sprawnosci?
Np najwiecej traci w pierwszym roku, pozniej wolniej az w koncu zostaje na
jakims poziomie? Czy bedzie tak sobie spadala ta moc az do zera? :)


10 letni Civic 1.8DOHC, 160kkm przebiegu, czas 0-60 o 0.2 sek lepszy niz
fabryka podaje (srednia z kilku pomiarow gtechem na plaskiej drodze).

13-letnia MX-6 KLZE, wg fabryki 0-60 w 7.0 sek, u mnie gtech mierzyl w
okolicy 6.7-6.9. Zadnych modyfikacji poza koncowym tlumikiem.




Pozdrawiam
Kamil

50 Data: Listopad 21 2008 12:59:21
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Robert Rędziak 

On Fri, 21 Nov 2008 11:01:54 -0000, kamil
wrote:

10 letni Civic 1.8DOHC, 160kkm przebiegu, czas 0-60 o 0.2 sek lepszy niz
fabryka podaje (srednia z kilku pomiarow gtechem na plaskiej drodze).

 Z obciążeniem przewidzianym przez fabrykę do dokonywania tegoż
 pomiaru? Fabryka podała 0-60, czy 0-100? Bo między 0-60, a 0-100
 są jakieś dwie mile z kawałeczkiem różnicy?

13-letnia MX-6 KLZE, wg fabryki 0-60 w 7.0 sek, u mnie gtech mierzyl w
okolicy 6.7-6.9. Zadnych modyfikacji poza koncowym tlumikiem.

 j.w.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

51 Data: Listopad 21 2008 13:26:14
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: kamil 

"Robert Rędziak"  wrote in message

On Fri, 21 Nov 2008 11:01:54 -0000, kamil
wrote:

10 letni Civic 1.8DOHC, 160kkm przebiegu, czas 0-60 o 0.2 sek lepszy niz
fabryka podaje (srednia z kilku pomiarow gtechem na plaskiej drodze).

Z obciążeniem przewidzianym przez fabrykę do dokonywania tegoż
pomiaru? Fabryka podała 0-60, czy 0-100? Bo między 0-60, a 0-100
są jakieś dwie mile z kawałeczkiem różnicy?

0-60. Nie sadze, zeby obciazenie fabryczne przewidywalo 4 tegie osoby na
pokladzie. Zaden z producentow obciazenia podczas pomiaru nie podaje,
zakladam wiec ze chodzi o przecietnej postury kierowce.

Poza tym w tym przypadku odpada zmarnowany czas na zmiane biegu przed
osiagnieciem 100km/h. Przyspieszajac 96km/h (60mph) - 100km/h nih silnik
pracuje w okolicy maksymalnej mocy, wiec roznice 0-60mph a 0-100kph roznily
by sie ulamkiem sekundy. Zakladajac spadek 10KM przez rok, moj samochod
mialby ich teraz w okolicy 70-ciu. Z pewnoscia zauwazyl bym, ze zaczal
przyspieszac do setki w 15 sekund zamiast 8.


Nie jest to test labolatoryjny, ale udowadnia ze w zadbanymi silniku spadek
mocy moze byc praktycznie pomijalny.



Pozdrawiam
Kamil

52 Data: Listopad 21 2008 23:19:57
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "kamil"  napisał w wiadomości

"Michal B."  wrote in message
Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po latach byly o wiele drastyczniejsze.

Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a spadkiem sprawnosci?
Np najwiecej traci w pierwszym roku, pozniej wolniej az w koncu zostaje na jakims poziomie? Czy bedzie tak sobie spadala ta moc az do zera? :)


10 letni Civic 1.8DOHC, 160kkm przebiegu, czas 0-60 o 0.2 sek lepszy niz fabryka podaje (srednia z kilku pomiarow gtechem na plaskiej drodze).

13-letnia MX-6 KLZE, wg fabryki 0-60 w 7.0 sek, u mnie gtech mierzyl w okolicy 6.7-6.9. Zadnych modyfikacji poza koncowym tlumikiem.

A przyspieszenia nie podaje się przy pełnym obciążeniu?


MK

53 Data: Listopad 22 2008 10:34:48
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Brzezi 

sob, 22 lis 2008 o 09:39 GMT,  napisał(a):

Poza tym w programie Top Gear pokazywali jakiś amerykański
samochodzik - bodajże mustanga - który na dzień dobry, tzn. od nowego
miał moc mniejszą od deklarowanej i to sporo > 10%.

A Mustang to z USA, tam jest inny spobo podawania mocy, juz ktos tutaj
pisal, w USA katalogowo podaje sie moc na SILNIKU, w europie podaje sie moc
na KOLACH, Wiec jezeli podana moc zmierzona na hamowni byla o 10% mniejsza,
wyglada na wszystko w normie :)

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][                                           ]
[       Ekg: #3781111            ][                                           ]
[ LinuxUser: #249916             ][                                           ]

54 Data: Listopad 22 2008 15:31:37
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: J.F. 

On Sat, 22 Nov 2008 10:34:48 +0100,  Brzezi wrote:

A Mustang to z USA, tam jest inny spobo podawania mocy, juz ktos tutaj
pisal, w USA katalogowo podaje sie moc na SILNIKU, w europie podaje sie moc
na KOLACH

Aby na pewno ?

Owszem - cos tam bylo w roznicach SAE/DIN - osprzet silnika bodajze ..

J.

55 Data: Listopad 22 2008 18:45:41
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Sanctum Officium 

Użytkownik "Brzezi"  napisał w wiadomości

sob, 22 lis 2008 o 09:39 GMT,  napisał(a):

Poza tym w programie Top Gear pokazywali jakiś amerykański
samochodzik - bodajże mustanga - który na dzień dobry, tzn. od nowego
miał moc mniejszą od deklarowanej i to sporo > 10%.

A Mustang to z USA, tam jest inny spobo podawania mocy, juz ktos tutaj
pisal, w USA katalogowo podaje sie moc na SILNIKU, w europie podaje sie moc
na KOLACH,

Nie, na sprzęgle.


MK

56 Data: Listopad 22 2008 11:16:52
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: DoQ 

Sanctum Officium pisze:

13-letnia MX-6 KLZE, wg fabryki 0-60 w 7.0 sek, u mnie gtech mierzyl w okolicy 6.7-6.9. Zadnych modyfikacji poza koncowym tlumikiem.
A przyspieszenia nie podaje się przy pełnym obciążeniu?

a zuzycia paliwa, a hamowania itp itd - po co producent mialby podawac przy obciazeniu?


Pozdrawiam
Pawel

57 Data: Listopad 21 2008 16:48:33
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Przemek 


Użytkownik "Michal B."  napisał w wiadomości

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl
nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po
latach byly o wiele drastyczniejsze.

Czy jest jakas ogolna zaleznosc miedzy kolejnymi latami a spadkiem
sprawnosci?
Np najwiecej traci w pierwszym roku, pozniej wolniej az w koncu zostaje na
jakims poziomie? Czy bedzie tak sobie spadala ta moc az do zera? :)

Pytam bo tak sie kiedys zastanawialem nad kupnem 20letniego mercedesa S
560 SEC.. a tu sie okaze ze z tych 5,6 litra jakies 90 koni mu zostalo i
dobry dzwiek ;)

nie wiem jaki masz tam rozrzad ale  silnik vw vr6 ktory mam w aucie
najwiecej traci z powodu zuzycia rozrzadu -
lancuchy sie rozciagaja , napinacze i slizgi zuzywaja i efekt jest taki ze
walki rozrzadu nie sa juz w takich pozycjach wzgledem
walu jak zaplanowal producent  - czesto ze 174 koni zostaje cos kolo 140 i
niestety trzeba inwestowac  ponad 1000 zl w komplet rozrzadu
(inna sprawa jest to ze kolo 200tys km lancuchy lubia sobie peknac wiec
lepiej byc szybszym)

58 Data: Listopad 25 2008 22:59:09
Temat: Re: Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?
Autor: Cz 

Michal B. pisze:

Tak odnosnie ostatniego Top Gear - silniczek renault V6 210 KM (kiedy byl nowy) po 6 latach ma... 150 KM... !
Kiedys zreszta byl odcinek o starych porsche, gdzie te spadki mocy po latach byly o wiele drastyczniejsze.

Wiesz, to nie do końca miarodajne, bo to była moc na kołach, a nie ta, która jest podawana przez producentów, czyli na wale korbowym.

--
Cz.

Spadek mocy silnika po latach - jest jakas zasada?



Grupy dyskusyjne