Grupy dyskusyjne   »   Swiateczne dywagacje nt motoryzacji

Swiateczne dywagacje nt motoryzacji



1 Data: Grudzien 26 2007 23:42:20
Temat: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: "BUNIEK" 

Witam

Poszukuje opis opisu dzialania ukladow wtryskowch stosowanych obecnie w
samochodach i niekoniecznie chodzi mi o rozwiazania z aut z gornej polki,
raczej o najczesciej spotykane auta fiat daewoo etc. Powod, dyskusja
swiateczna dotyczaca w/w ukladu, mianowicie chodzi mi o zachowanie sie
ukladu zasilania paliwem w wtrysku wielopunktowym. Moim skromnym zdaniem
kazdy wtryskiwacz sterowany jest odzielnie i wtrysk nastepuje wtedy kiedy
zawor ssacy jest otwarty lub nieco wczesniej i tak dla kazdego cylidnra.
Natomiast osoba badz co badz majaca duza wiedze praktyczna nt budowy
samochodu twierdzi iz uklady wtryskowe dziela sie na sekwecyjne gdzie
faktycznie kazdy wtryskiwacz sterowany jest odzielnie oraz na tansze
rozwiazania gdzie np 2 z 4 wtryskiwaczy podaja paliwo jednoczesnie mimo iz
tylko jeden z cylindrow ma faze ssania (LANOS) lub zawsze wszystkie leja
paliwo (ESPERO), mieszanka ktora zostaje wtrysnieta do kolektora dolotowego
czeka tam az ten wlasnie cylider bedzie w fazie ssania. (mamm nadzieje ze
napisalem jasno).
Moje obawa w problemach ktore by sie tworzyly przy takim sposobie zasilania
sa nastepujace:
kolektor wypelniony paliwem podczas wtrysku do innego cylindra bylby
powtornie zalany paliwem jakby nadeszla jego kolej co spowodowaloby
mieszanke zbyt bogata co byloby nieekonomiczne lub  mogloby spowodowac
nierowna prace silnika.

Kolejna sprawa bylo odcinanie doplywu paliwa podczas hamowania silnikiem.
Moja wiedza w tym temacie (niekoniecznie prawidlowa teraz poprostu sam nie
wiem) mowi iz po zdieciu nogi z gazu powiedzmy na 4 biegu przy 4000 rpm
paliwo jest odcinane gdyz uklad korbowo tlokowy naprzedzany jest przez kola
i bedzie sie obracal i dopiero po osiagniecu ustalonej niskiej predkosci
obrotowej walu nastepuje wznowienie podawania paliwa. Natomiast spotkalem
sie z opinnia iz paliwo podawane jest zawsze tylko z ilosci rownej ilosci
paliwa podawanej przy pracy na biegu jalowym.
Czy ktos moze to wrescie wyjasnic najlepiej podpierajac sie linkami do prac,
opisow technicznych etc.

Pozdrzwiam
Juz dokumentnie zakrecony
Buniek



2 Data: Grudzien 26 2007 22:49:49
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: Grzegorz Nowak 

wtryskowe dziela sie na sekwecyjne gdzie  faktycznie kazdy wtryskiwacz
sterowany jest odzielnie oraz na tansze  rozwiazania gdzie np 2 z 4
wtryskiwaczy podaja paliwo jednoczesnie mimo iz  tylko jeden z
cylindrow ma faze ssania (LANOS) lub zawsze wszystkie leja  paliwo
(ESPERO), mieszanka ktora zostaje wtrysnieta do kolektora dolotowego
czeka tam az ten wlasnie cylider bedzie w fazie ssania. (mamm nadzieje

Raczej tego nie widze. Paliwo musi zostac rozpylone w cylindrze by zostalo rownomiernie spalone wiec nie moze "czekac na swoja kolej".

--
pozdr
g

3 Data: Grudzien 26 2007 23:57:21
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: "BUNIEK" 

wtryskowe dziela sie na sekwecyjne gdzie  faktycznie kazdy wtryskiwacz
sterowany jest odzielnie oraz na tansze  rozwiazania gdzie np 2 z 4
wtryskiwaczy podaja paliwo jednoczesnie mimo iz  tylko jeden z
cylindrow ma faze ssania (LANOS) lub zawsze wszystkie leja  paliwo
(ESPERO), mieszanka ktora zostaje wtrysnieta do kolektora dolotowego
czeka tam az ten wlasnie cylider bedzie w fazie ssania. (mamm nadzieje

Raczej tego nie widze. Paliwo musi zostac rozpylone w cylindrze by zostalo
rownomiernie >spalone wiec nie moze "czekac na swoja kolej".

Tez tak to rozumiem, tym bardziej ze uklady wtryskowe podparte elektronika
sa stosowane aby mieszkanka byla jak bajbardziej zblizona do idelalu okolo
1:14,7 a to co zostalo by po wtrysku do kolektora (osadzilo sie na jego
sciankach) zmienilo by ten stosunek i klops po dokladnosci.

Buniek

4 Data: Grudzien 27 2007 00:26:25
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: Ukaniu 


Użytkownik ""BUNIEK""  napisał w wiadomości

Raczej tego nie widze. Paliwo musi zostac rozpylone w cylindrze by zostalo rownomiernie >spalone wiec nie moze "czekac na swoja kolej".

Tez tak to rozumiem, tym bardziej ze uklady wtryskowe podparte elektronika sa stosowane aby mieszkanka byla jak bajbardziej zblizona do idelalu okolo 1:14,7 a to co zostalo by po wtrysku do kolektora (osadzilo sie na jego sciankach) zmienilo by ten stosunek i klops po dokladnosci.


I teraz powinny przestać działać wszystkie układy CIS (np. K, KE-Jetronic). Stosowane w Porsche, MB, Audi i wielu wielu innych. Co prawda nie są to roziwązania najnowsze ale sprawują się wyśmienicie.
Teraz nie wiem jakie samochody mają wtryski elektroniczne pracujące "full group" ale takie były na pewno, i taż nieźle śmigały.

Pozdrawiam Łukasz

5 Data: Grudzien 27 2007 00:30:04
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: "BUNIEK" 

Tez tak to rozumiem, tym bardziej ze uklady wtryskowe podparte
elektronika sa stosowane aby mieszkanka byla jak bajbardziej zblizona do
idelalu okolo 1:14,7 a to co zostalo by po wtrysku do kolektora (osadzilo
sie na jego sciankach) zmienilo by ten stosunek i klops po dokladnosci.


I teraz powinny przestać działać wszystkie układy CIS (np. K,
KE-Jetronic). Stosowane w Porsche, MB, Audi i wielu wielu innych. Co
prawda nie są to roziwązania najnowsze ale sprawują się wyśmienicie.
Teraz nie wiem jakie samochody mają wtryski elektroniczne pracujące "full
group" ale takie były na pewno, i taż nieźle śmigały.

Czyli jak mam to rozumiec, ze faktycznie tak jest ze leje wiecej niz jeden
wtryskiwacz, niezaleznie ktorego teoretycznie powinna byc kolej.

Buniek

6 Data: Grudzien 27 2007 00:52:30
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: Ukaniu 


Użytkownik ""BUNIEK""  napisał w wiadomości

Czyli jak mam to rozumiec, ze faktycznie tak jest ze leje wiecej niz jeden wtryskiwacz, niezaleznie ktorego teoretycznie powinna byc kolej.

Tak, w CIS leją wszystkie ciągle z różną tylko wydajnością.
Dawka paliwa wtryskiwana gdy zawór jest zamknięty nie jest aż tak wielka aby się skropliła na ściankach kolektora - tym bardziej, że zwykle wtrysk następuje na zawór a jego temperatura powoduje bardzo szybkie odparowanie nie rozpylonego idealnie paliwa.


Pozdrawiam Łukasz

7 Data: Grudzien 27 2007 12:12:44
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: Robert J. 

Czyli jak mam to rozumiec, ze faktycznie tak jest ze leje wiecej niz jeden
wtryskiwacz, niezaleznie ktorego teoretycznie powinna byc kolej.

W Porsche 944 np. leją po dwa.

8 Data: Grudzien 27 2007 19:00:44
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 26 Dec 2007 22:49:49 -0000, "Grzegorz Nowak"
wrote:


Raczej tego nie widze. Paliwo musi zostac rozpylone w cylindrze by zostalo rownomiernie spalone wiec nie moze "czekac na swoja kolej".

Paliwo nei jest rozpylanie w cylindrze.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

9 Data: Grudzien 27 2007 01:25:10
Temat: Re: Swiateczne dywagacje nt motoryzacji
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello BUNIEK,

Wednesday, December 26, 2007, 11:42:20 PM, you wrote:

[...]

kazdy wtryskiwacz sterowany jest odzielnie i wtrysk nastepuje wtedy kiedy
zawor ssacy jest otwarty lub nieco wczesniej i tak dla kazdego cylidnra.

Jasne. W pełni wielopunktowym (sekwencyjnym), synchronicznym wtrysku.

Natomiast osoba badz co badz majaca duza wiedze praktyczna nt budowy
samochodu twierdzi iz uklady wtryskowe dziela sie na sekwecyjne gdzie
faktycznie kazdy wtryskiwacz sterowany jest odzielnie oraz na tansze
rozwiazania gdzie np 2 z 4 wtryskiwaczy podaja paliwo jednoczesnie mimo iz
tylko jeden z cylindrow ma faze ssania (LANOS)

Wszystko się zgadza - w Lanosie wtryskiwacze pracują po dwa. Jest to
widoczne nawet na schemacie i sprawdzone w wiązkach, jak podłączałem
"komputer". "Mój" diagnosta z ASO twierdzi, że w nowszych Lanosach z
większymi silnikami niż 1348 ccm 8V, jest już pełny wtrysk sekwencyjny.
Ale siakoś w salonie takich Lanosów nie ma :(

lub zawsze wszystkie leja paliwo (ESPERO),

Czyli rozwiązanie jak w jednopunktowym wtrysku.

mieszanka ktora zostaje wtrysnieta do kolektora dolotowego czeka tam
az ten wlasnie cylider bedzie w fazie ssania. (mamm nadzieje ze
napisalem jasno).

Dokładnie tak.

Moje obawa w problemach ktore by sie tworzyly przy takim sposobie
zasilania sa nastepujace: kolektor wypelniony paliwem podczas
wtrysku do innego cylindra bylby powtornie zalany paliwem jakby
nadeszla jego kolej co spowodowaloby mieszanke zbyt bogata co byloby
nieekonomiczne lub mogloby spowodowac nierowna prace silnika.

Niby dlaczego? Paliwo jest wtryskiwane w odpowiednio mniejszych
dawkach. W sumie na cykl jest wtryskiwana taka ilość paliwa, jaka
powinna być. Podzielenie wtrysku ma też swoje zalety - więcej czasu na
odparowanie. Jedynie przy zimnym silniku i niskich obrotach może
występować obawa o skraplanie się paliwa na ściankach dolotu.

Kolejna sprawa bylo odcinanie doplywu paliwa podczas hamowania silnikiem.
Moja wiedza w tym temacie (niekoniecznie prawidlowa teraz poprostu sam nie
wiem) mowi iz po zdieciu nogi z gazu powiedzmy na 4 biegu przy 4000 rpm
paliwo jest odcinane gdyz uklad korbowo tlokowy naprzedzany jest przez kola
i bedzie sie obracal i dopiero po osiagniecu ustalonej niskiej predkosci
obrotowej walu nastepuje wznowienie podawania paliwa.

Poprawnie. W silnikach z wtryskiem tak to właśnie się odbywa.

Natomiast spotkalem sie z opinnia iz paliwo podawane jest zawsze
tylko z ilosci rownej ilosci paliwa podawanej przy pracy na biegu
jalowym.

W starym kaszlaku z gaźnikiem. Może nawet żreć trochę więcej paliwa ze
względu na podciśnienie.
Nawet gaźnikowy Polonez miał już w gaźniku ZHS (zawór hamowania
silnikiem), który odcinał dopływ paliwa do dyszy biegu jałowego.
Minimalna ilość paliwa przedostawała się jedynie przez dyszki
przejściowe.

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

Swiateczne dywagacje nt motoryzacji



Grupy dyskusyjne