Grupy dyskusyjne   »   Systemy ABS do lawety

Systemy ABS do lawety



1 Data: Wrzesien 16 2008 20:44:31
Temat: Systemy ABS do lawety
Autor: Andrew 

Witam

Czy istnieją jakieś systemy ABS do lawety samochodowej? Ewentualnie coś tego typu?

Pzdr
Erni



2 Data: Wrzesien 16 2008 22:43:20
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Odi 

Witam,

pierwsze co przyszło mi na mysl to pytanie "po co?". Nigdy sie nie spotkalem z ABS w przyczepie ale będąc szczerym nigdy nie szukalem.
Wydaje mi się, ze hamulec najazdowy dziala troche(!) jak ABS ale chyba nie ma co dorabiac teorii.

Z ciekawosci, dlaczego chcesz montowac (czy chcesz?) ABS do lawety? Jakies konkretne przeslanki?

Pozdrawiam,
Odi

3 Data: Wrzesien 16 2008 23:43:50
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *Odi* napisał:

Witam,

pierwsze co przyszło mi na mysl to pytanie "po co?". Nigdy sie nie spotkalem z
ABS w przyczepie ale będąc szczerym nigdy nie szukalem.
Wydaje mi się, ze hamulec najazdowy dziala troche(!) jak ABS ale chyba nie ma co
dorabiac teorii.

LOL. Jeśli już to działa zupełnie odwrotnie - jak przyczepa straci
przyczepność i przestaje zwalniać w tempie samochodu to hamulec
najazdowy dociska hamulce...

Krzysiek Kiełczewski

4 Data: Wrzesien 17 2008 00:56:47
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Odi 

Witam,

Wydaje mi się, ze hamulec najazdowy dziala troche(!) jak ABS ale chyba >> nie ma co dorabiac teorii.

LOL. Jeśli już to działa zupełnie odwrotnie - jak przyczepa straci
przyczepność i przestaje zwalniać w tempie samochodu to hamulec
najazdowy dociska hamulce...

Moze rozwine co mialem na mysli bo napisalem o tym samym ale moglismy sie nie zrozumiec.

Na zasadzie analogii (zakładam ostre hamowanie):
-Auto: pojazd hamuje, kola się blokują (tracą przyczepność), ABS zmniejsza cisnienie w układzie, koła się odblokowują (odzyskują przyczepność)
-przyczepa: pojazd ciągnący hamuje, przyczepa dociska hamulec najazdowy, koła się blokują, przyczepa hamuje hamulec odpuszcza, koła odblokowują się.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem mój punkt widzenia.

jak przyczepa straci przyczepność i przestaje zwalniać w tempie
samochodu...

Przyczepa z hamulcem najazdowym w trakcie ciągnięcia chyba nie może stracic przyczepności "wzdłuż" tylko raczej "w poprzek" ale wtedy hamulec najazdowy raczej nie działa.

Tak mi przyszło teraz do głowy, że może ABS jes stosowany w przyczepach/naczepach z pneumatycznym układem hamulcowym.

Pozdrawiam,
Odi

5 Data: Wrzesien 17 2008 09:49:57
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Kuba (aka cita) 


Użytkownik "Odi"  napisał w wiadomości


Przyczepa z hamulcem najazdowym w trakcie ciągnięcia chyba nie może stracic przyczepności "wzdłuż" tylko raczej "w poprzek" ale wtedy hamulec najazdowy raczej nie działa.

Tak mi przyszło teraz do głowy, że może ABS jes stosowany w przyczepach/naczepach z pneumatycznym układem hamulcowym.



ale jak przyczepa straci przyczepnośc "w poprzek" jak to ładnie nazwałeś .. to nic ABS nie pomoze, bo hamulec i tak nie działa. Do takiego przypadku potrzebny jest ESP.
ABS to system, ktory z założenia ma pozwalać na kierowanie pojazdem podczas awaryjnego hamowania - ale, tu uwaga, pojazdowi, ktory ma oś skrętną, po to ona ma nie tracic przyczepności. Pokaż mi taką oś w pprzyczepie typu laweta z hamulcem najazdowym? :D
Jesli laweta zacznie uciekac od osi jazdy, to doświadczony kirowca wystarczy ze nie będzie hamował a laweta ciągniona przez auto sama wróci na swoją pozycje.
Jak ktoś przegiął z prędkością i ma problem też z opanowaniem auta w takiej sytuacji, to ani ABS, ani ESP ani nawet mega umiejętności nie pomoga - wtedy najważniejszy system, jaki sie przyda to "szczęście".


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968
www.autoeden.com.pl
www.cita.pl

6 Data: Wrzesien 17 2008 22:13:40
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Odi 

Witam,

Przyczepa z hamulcem najazdowym w trakcie ciągnięcia chyba nie może stracic przyczepności "wzdłuż" tylko raczej "w poprzek" ale wtedy hamulec najazdowy raczej nie działa.

ale jak przyczepa straci przyczepnośc "w poprzek" jak to ładnie nazwałeś .. to nic ABS nie pomoze, bo hamulec i tak nie działa. Do takiego przypadku potrzebny jest ESP.

Tak właśnie napisalem (no oprócz kawałka o ESP) :)

ABS to system, ktory z założenia ma pozwalać na kierowanie pojazdem podczas awaryjnego hamowania - ale, tu uwaga, pojazdowi, ktory ma oś skrętną, po to ona ma nie tracic przyczepności. Pokaż mi taką oś w pprzyczepie typu laweta z hamulcem najazdowym? :D

Dlatego wlasnie w mojej pierwszej wypowiedzi w tym wątku zadałem pytanie "po co?"


Jesli laweta zacznie uciekac od osi jazdy, to doświadczony kirowca wystarczy ze nie będzie hamował a laweta ciągniona przez auto sama wróci na swoją pozycje.
Jak ktoś przegiął z prędkością i ma problem też z opanowaniem auta w takiej sytuacji, to ani ABS, ani ESP ani nawet mega umiejętności nie pomoga - wtedy najważniejszy system, jaki sie przyda to "szczęście".

Zgadza sie. Nie znam z autopsji ale jechalem jako pasazer w Ducato z lawetą gdy podobna sytuacja miala miejsce. Przy 'normalnych' predkosciach drift lawety jest do opanowania.

Pozdrawiam,
Odi

7 Data: Wrzesien 17 2008 10:21:49
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *Odi* napisał:

LOL. Jeśli już to działa zupełnie odwrotnie - jak przyczepa straci
przyczepność i przestaje zwalniać w tempie samochodu to hamulec
najazdowy dociska hamulce...

Moze rozwine co mialem na mysli bo napisalem o tym samym ale moglismy sie nie
zrozumiec.

Na zasadzie analogii (zakładam ostre hamowanie):
-Auto: pojazd hamuje, kola się blokują (tracą przyczepność), ABS zmniejsza
cisnienie w układzie, koła się odblokowują (odzyskują przyczepność)
-przyczepa: pojazd ciągnący hamuje, przyczepa dociska hamulec najazdowy, koła
się blokują, przyczepa hamuje hamulec odpuszcza, koła odblokowują się.

Jeśli koła się zablokują i stracą przyczepność to siła hamowania się
zmniejszy - hamulec zostanie dociśnięty mocniej i koła się nie
odblokują.

jak przyczepa straci przyczepność i przestaje zwalniać w tempie
samochodu...

Przyczepa z hamulcem najazdowym w trakcie ciągnięcia chyba nie może stracic
przyczepności "wzdłuż" tylko raczej "w poprzek" ale wtedy hamulec najazdowy
raczej nie działa.

A niby dlaczego nie może?

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

8 Data: Wrzesien 17 2008 22:32:03
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Odi 

Witam,

Jeśli koła się zablokują i stracą przyczepność to siła hamowania się
zmniejszy - hamulec zostanie dociśnięty mocniej i koła się nie
odblokują.

Nie widzałem tego nigdy na własne oczy i dlatego trudno mi sobie to wyobrazic. Nie neguje tego, moze tak jest. Wydaje mi sie jednak, ze taka sytuacja moze zaistniec w tylko przypadku, gdy laweta/przyczepa (z ładunkiem) przekracza mase pojazdu ciągnącego (niedozwolone).
Jesli jestem w bledzie to prosze o cierpliwosc i rozjasnienie moich mysli.

Przyczepa z hamulcem najazdowym w trakcie ciągnięcia chyba nie może stracic
przyczepności "wzdłuż" tylko raczej "w poprzek" ale wtedy hamulec najazdowy
raczej nie działa.

A niby dlaczego nie może?

Na moj chlopski rozum w przyczepach z hamulcem najazdowym mamy do czynienia ze sprzężeniem zwrotnym ujemnym. IMO właśnie to zjawisko zapobiega blokowaniu kól w przyczepie. Prosze mnie poprawić jesli sie myle lub nawet częsciowo mijam się z prawdą.

Pozdrawiam,
--
Odi
GG:5513216
BMW F650 Classic '95-na wydaniu (obecnie w Irlandii)
DL 1000-Stealth Bomber

9 Data: Wrzesien 18 2008 10:22:13
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *Odi* napisał:

Nie widzałem tego nigdy na własne oczy i dlatego trudno mi sobie to wyobrazic.
Nie neguje tego, moze tak jest. Wydaje mi sie jednak, ze taka sytuacja moze
zaistniec w tylko przypadku, gdy laweta/przyczepa (z ładunkiem) przekracza mase
pojazdu ciągnącego (niedozwolone).
Jesli jestem w bledzie to prosze o cierpliwosc i rozjasnienie moich mysli.

Wystarczy, że na przyczepie są gorsze opony niż w samochodzie, bądź
akurat koła przyczepy będą jechały po gorszym podłożu.

Przyczepa z hamulcem najazdowym w trakcie ciągnięcia chyba nie może stracic
przyczepności "wzdłuż" tylko raczej "w poprzek" ale wtedy hamulec najazdowy
raczej nie działa.

A niby dlaczego nie może?

Na moj chlopski rozum w przyczepach z hamulcem najazdowym mamy do czynienia ze
sprzężeniem zwrotnym ujemnym. IMO właśnie to zjawisko zapobiega blokowaniu kól w
przyczepie. Prosze mnie poprawić jesli sie myle lub nawet częsciowo mijam się z
prawdą.

Powinno to tak działać ale niestety ma szansę nie zadziałać. Pamiętaj,
że po zerwaniu przyczepności przyczepy jej nacisk na samochód (a więc i
hamulce własne) wzrośnie.

Pzdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

10 Data: Wrzesien 18 2008 22:03:13
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Odi 

Witam,

Wystarczy, że na przyczepie są gorsze opony niż w samochodzie, bądź
akurat koła przyczepy będą jechały po gorszym podłożu.

Ok, przeanalizowalem to i zgadzam sie z twoimi argumentami. A teraz załóżmy, ze tak sie wlasnie stalo, kola lawety stracily przyczepnosc, laweta naciska mocniej na samochod i hamulec. Jak dlugo bedzie trwal taki stan? IMO po chwili wszystko zacznie wracac do normy, no chyba, ze taki hipotetyczny sklad jedzie z gory i koła przyczepy caly czas jadą po gorszej nawierzchni. Rzadko tak bywa bo przeciez laweta przewaznie podąża śladem auta. Mozemy sie spierac, ze nie zawsze ale dla ulatwienia przyjmijmy, ze w wiekszosci przypadkow.
Mozemy sie trzymac wersji gorszego ogumienia na przyczepie/lawecie ale to chyba niewiele zmieni w rozwazaniach.

Przypominam, ze dyskutujemy o tym, czy najazdówka dziala podobnie jak ABS a nie o sytuacjach powodujących niepoprawne dzialanie hamulca najazdowego.

Na moj chlopski rozum w przyczepach z hamulcem najazdowym mamy do czynienia ze
sprzężeniem zwrotnym ujemnym. IMO właśnie to zjawisko zapobiega blokowaniu kól w
przyczepie. Prosze mnie poprawić jesli sie myle lub nawet częsciowo mijam się z
prawdą.

Powinno to tak działać ale niestety ma szansę nie zadziałać. Pamiętaj,
że po zerwaniu przyczepności przyczepy jej nacisk na samochód (a więc i
hamulce własne) wzrośnie.

Przyznales, ze to powinno zadziałać tak, jak napisałem czyli wychodzi jednak na to, ze hamulec najazdowy dziala poobnie jak ABS-inna zasada ale pododbny skutek.

Pozdrawiam,
Odi

PS.Boje sie, ze bedziemy tak odbijali "pileczke" i w koncu oddalimy sie na tyle od tematu, ze nie bedzie wiadomo od czego sie zaczelo :)

11 Data: Wrzesien 18 2008 22:18:25
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: J.F. 

On Thu, 18 Sep 2008 22:03:13 +0200,  Odi wrote:

Wystarczy, że na przyczepie są gorsze opony niż w samochodzie, bądź
akurat koła przyczepy będą jechały po gorszym podłożu.

Ok, przeanalizowalem to i zgadzam sie z twoimi argumentami. A teraz załóżmy, ze
tak sie wlasnie stalo, kola lawety stracily przyczepnosc, laweta naciska mocniej
na samochod i hamulec. Jak dlugo bedzie trwal taki stan? IMO po chwili wszystko

Bedzie trwal dopoki samochod hamuje mocno.
Czyli moze kilka sekund, a w miedzyczaie przyczepa stanie bokiem..


Na moj chlopski rozum w przyczepach z hamulcem najazdowym mamy do czynienia
ze
sprzężeniem zwrotnym ujemnym. IMO właśnie to zjawisko zapobiega blokowaniu
kól w
przyczepie. Prosze mnie poprawić jesli sie myle lub nawet częsciowo mijam się
z
prawdą.

Powinno to tak działać ale niestety ma szansę nie zadziałać. Pamiętaj,
że po zerwaniu przyczepności przyczepy jej nacisk na samochód (a więc i
hamulce własne) wzrośnie.

Przyznales, ze to powinno zadziałać tak, jak napisałem czyli wychodzi jednak na
to, ze hamulec najazdowy dziala poobnie jak ABS-inna zasada ale pododbny skutek.

widac ironizowal. Niestety nie zadziala jak ABS tylko odwrotnie.

J.

12 Data: Wrzesien 19 2008 00:34:50
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor:

VW wprowadzil cos w tym stylu dla Passata/Tourana/Multivana/Caddy ale
dotyczy to "lekkich" przyczep

ESP + Gespannstabilisierung

Bereits eingesetzt wird eine andere Volkswagen ESP-Erweiterung: die
Gespannstabilisierung im Touareg. Der Geländewagen von Volkswagen gilt
mit seinen 3.500 Kilogramm Anhängelast (gebremst) als ideales
Zugfahrzeug. Das nun verfügbare ESP + Gespannstabilisierung sorgt dank
einer Softwareerweiterung dafür, das gefürchtete Schlingern des
Anhängers frühzeitig zu erkennen und mittels gezieltem Bremsen- und
Motoreingriff abzustellen.
Das bei Volkswagen speziell für Zugfahrzeuge mit großen Anhänge­lasten
entwickelte System wird ab Herbst auch für den Multivan zur Verfügung
stehen.


P.

13 Data: Wrzesien 19 2008 12:50:53
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor:

Witam,

Bedzie trwal dopoki samochod hamuje mocno.
Czyli moze kilka sekund, a w miedzyczaie przyczepa stanie bokiem..

Racja, jakoś wczesniej nie wziąłem pod uwage tego, że w czasie jazdy
wszystko dzieje sie szybciej.

widac ironizowal. Niestety nie zadziala jak ABS tylko odwrotnie.

Musze zweryfikować swoją wiedze i wyobraźnie.

Pozdrawiam,
Odi

PS. Pisze z konta gmail, Outlook sie wykrzaczył. Jesli będą jakieś
krzaczki to przepraszam.

14 Data: Wrzesien 19 2008 11:05:42
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 18 Sep 2008 22:03:13 +0200, "Odi"
 wrote:

tak sie wlasnie stalo, kola lawety stracily przyczepnosc, laweta naciska mocniej
na samochod i hamulec. Jak dlugo bedzie trwal taki stan? IMO po chwili wszystko

Do momentu, kiedy samochód nei przestanie hamować.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

15 Data: Wrzesien 17 2008 09:45:27
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Kuba (aka cita) 


Użytkownik "Krzysiek Kielczewski"  napisał w wiadomości

Sami popatrzcie co *Odi* napisał:

Witam,

pierwsze co przyszło mi na mysl to pytanie "po co?". Nigdy sie nie spotkalem z
ABS w przyczepie ale będąc szczerym nigdy nie szukalem.
Wydaje mi się, ze hamulec najazdowy dziala troche(!) jak ABS ale chyba nie ma co
dorabiac teorii.

LOL. Jeśli już to działa zupełnie odwrotnie - jak przyczepa straci
przyczepność i przestaje zwalniać w tempie samochodu to hamulec
najazdowy dociska hamulce...



Hamujesz, laweta zaczyna hamować. Przyhamuje za bardzo .. odpuści, bo ucieknie od auta ... wtedy auto przyhamuje lawete i hamulec przyczepy znów przyhamuje bardziej itd itp.
IMO ten sysyem jest lepszy niż ABS i działa dokladnie tak
Myk jest taki, ze musi byc odpowiednio ustawiony, bo jesli jest zbyt "ostry" to lekkie przyhamowanie auta powoduje blokowanie kół i tak zostają.


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968
www.autoeden.com.pl
www.cita.pl

16 Data: Wrzesien 17 2008 10:19:49
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *Kuba (aka cita)* napisał:

Hamujesz, laweta zaczyna hamować. Przyhamuje za bardzo .. odpuści, bo
ucieknie od auta ... wtedy auto przyhamuje lawete i hamulec przyczepy znów
przyhamuje bardziej itd itp.

Owszem, to jest całkiem dobry system. Ale on właśnie przestaje działać
jak koła stracą przyczepność - to tak jakby przeciwieństwo ABS, nie?

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

17 Data: Wrzesien 17 2008 04:34:55
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Artur Miller 


"Odi"  wrote in message

Witam,

pierwsze co przyszło mi na mysl to pytanie "po co?". Nigdy sie nie
spotkalem z ABS w przyczepie ale będąc szczerym nigdy nie szukalem.

chyba większość produkowanych obecnie naczep ma ABS
http://www.google.pl/search?hl=pl&safe=off&q=abs+naczepa&lr=

@

18 Data: Wrzesien 17 2008 09:46:09
Temat: Re: Systemy ABS do lawety
Autor: Kuba (aka cita) 


Użytkownik "Artur Miller"  napisał w wiadomości


"Odi"  wrote in message
Witam,

pierwsze co przyszło mi na mysl to pytanie "po co?". Nigdy sie nie spotkalem z ABS w przyczepie ale będąc szczerym nigdy nie szukalem.

chyba większość produkowanych obecnie naczep ma ABS
http://www.google.pl/search?hl=pl&safe=off&q=abs+naczepa&lr=


naczepa a przyczepa to raczej dwa różne twory :D


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968
www.autoeden.com.pl
www.cita.pl

Systemy ABS do lawety



Grupy dyskusyjne