Grupy dyskusyjne   »   TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?

TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?



1 Data: Listopad 19 2007 10:52:32
Temat: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Rafal 

Witam,
Sprowokowany nieco innym wątkiem na formu zacząłem sięzastanawiać, jaka jest
róznica pomiędzy "kontrolą trakcji" realizowaną przez system TC, a zespolonym
systemem ASR+ESP? Pomijając że rózne firmy różnie nazywają te same
funkcjonalnie rzeczy, czy jest jakaś róznic między tymi systemami?

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



2 Data: Listopad 19 2007 12:33:48
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

Rafal pisze:

Witam,
Sprowokowany nieco innym wątkiem na formu zacząłem sięzastanawiać, jaka jest róznica pomiędzy "kontrolą trakcji" realizowaną przez system TC, a zespolonym systemem ASR+ESP? Pomijając że rózne firmy różnie nazywają te same funkcjonalnie rzeczy, czy jest jakaś róznic między tymi systemami?

TC to prostszy system. Jedynie wykrywa sytuację, kiedy przy przyspieszaniu jedno z kół napędowych zaczyna się kręcić szybciej niż drugie (a więc wpadło w poślizg - buksuje). Wtedy w zależności od wersji albo tylko obniża moc silnika (np. opóźniając zapłon), albo obniża moc silnika i przyhamowuje buksujące koło hamulcem.
Dzięki temu moment obrotowy przenoszony jest na koło które posiada zapas przyczepności.

W samochodzie bez takiego systemu ruszenie stojąc jednym kołem na lodzie, a drugim choćby na przyczepnym asfalcie jest utrudnione. A jak TC zadziała, to dzięki właściwościom dyferencjału moment trafi na przyczepne koło i samochód pojedzie.

ESP to system bardziej zaawansowany. System z pomocą żyroskopów orientuje się w przestrzeni i wykrywa wpadnięcie samochodu w poślizg.
Zapobiega przed obróceniu się pojazdu bokiem, jak i pomaga skręcić w przypadku poślizgu podsterownego.
Robi to za pomocą hamulców.


Podsumowując - TC jedynie pomaga zachować przyczepność na kołach napędzanych przy przyspieszaniu, a ESP zapobiega wpadnięciu w poślizg przy skręcie.

Więcej informacji i linki znajdziesz tutaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/ESP_%28motoryzacja%29
http://pl.wikipedia.org/wiki/ASR




--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

3 Data: Listopad 19 2007 18:30:56
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: PAndy 


"Tomasz Pyra"  wrote in message

TC to prostszy system. Jedynie wykrywa sytuację, kiedy przy przyspieszaniu jedno z kół napędowych zaczyna się kręcić szybciej niż drugie (a więc wpadło w poślizg - buksuje). Wtedy w zależności od wersji albo tylko obniża moc silnika (np. opóźniając zapłon), albo obniża moc silnika i przyhamowuje buksujące koło hamulcem.
Dzięki temu moment obrotowy przenoszony jest na koło które posiada zapas przyczepności.

Imo TC opiera sie glownie na hamowaniu, ogranicznaie mocy silnika moze byc jedynie jako wspomagacz - inercja silnika jest dosc duza.

4 Data: Listopad 19 2007 19:32:03
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

PAndy pisze:

Imo TC opiera sie glownie na hamowaniu, ogranicznaie mocy silnika moze byc jedynie jako wspomagacz - inercja silnika jest dosc duza.

W Oplu były dwie wersje:
- TC które tylko wpływało na pracę silnika
- TC+ które również potrafiło przyhamować koło.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

5 Data: Listopad 20 2007 10:12:07
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: PAndy 


"Tomasz Pyra"  wrote in message

W Oplu były dwie wersje:
- TC które tylko wpływało na pracę silnika
- TC+ które również potrafiło przyhamować koło.

dziwne - podjerzewam ze ABS/TC zadziala znacznie szybciej moze nawe o rzad wielkosci szybciej...

6 Data: Listopad 20 2007 13:45:34
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

PAndy pisze:


"Tomasz Pyra"  wrote in message
W Oplu były dwie wersje:
- TC które tylko wpływało na pracę silnika
- TC+ które również potrafiło przyhamować koło.

dziwne - podjerzewam ze ABS/TC zadziala znacznie szybciej moze nawe o rzad wielkosci szybciej...

Pewnie tak, ale sa układ rząd wielkości bardziej skomplikowany.
Takie TC sterujące tylko silnikiem nie wymaga ingerencji w układ hamulcowy - wystarczą mu czujniki z ABS-u.

Natomiast taki który jeszcze będzie przyhamowywał koła wymaga już zastosowania układu hamulcowego takiego jak w ESP, czyli takiego gdzie elektronika może sama podnieść ciśnienie w układzie jednego koła bez wciskania pedału hamulca przez kierowcę.



--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

7 Data: Listopad 20 2007 15:33:12
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: PAndy 


"Tomasz Pyra"  wrote in message

Pewnie tak, ale sa układ rząd wielkości bardziej skomplikowany.
Takie TC sterujące tylko silnikiem nie wymaga ingerencji w układ hamulcowy - wystarczą mu czujniki z ABS-u.

Natomiast taki który jeszcze będzie przyhamowywał koła wymaga już zastosowania układu hamulcowego takiego jak w ESP, czyli takiego gdzie elektronika może sama podnieść ciśnienie w układzie jednego koła bez wciskania pedału hamulca przez kierowcę.

no coz, kolejny przyczynek by omijac omege z daleka...

8 Data: Listopad 20 2007 06:53:33
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

On 20 Lis, 15:33, "PAndy"  wrote:

"Tomasz Pyra"  wrote in message



> Pewnie tak, ale sa układ rząd wielkości bardziej skomplikowany.
> Takie TC sterujące tylko silnikiem nie wymaga ingerencji w układ
> hamulcowy - wystarczą mu czujniki z ABS-u.

> Natomiast taki który jeszcze będzie przyhamowywał koła wymaga już
> zastosowania układu hamulcowego takiego jak w ESP, czyli takiego gdzie
> elektronika może sama podnieść ciśnienie w układzie jednego koła bez
> wciskania pedału hamulca przez kierowcę.

no coz, kolejny przyczynek by omijac omege z daleka...

Tak ale w Omedze to wystarcza - ona ma naped RWD wiec kontrolowanie
wszystkich kol nie jest konieczne .....

9 Data: Listopad 20 2007 16:09:31
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: PAndy 


 wrote in message Tak ale w Omedze to wystarcza - ona ma naped RWD wiec kontrolowanie
wszystkich kol nie jest konieczne .....

Inne RWD maja modulator TC zintegrowany z sytemem ABS (byc moze stosuja tez ogranicznie mocy silnika - tu nie wiem bo nie obserwowalem tego)...

10 Data: Listopad 21 2007 08:17:17
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-11-20 16:09,  *PAndy* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Inne RWD maja modulator TC zintegrowany z sytemem ABS (byc moze stosuja tez ogranicznie mocy silnika - tu nie wiem bo nie obserwowalem tego)...

Nie znam takiego rozwiązania, które w TC/ASR stosuje tylko hamulce, ale chętnie o takim układzie/samochodzie poczytam jeśli istnieje :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

11 Data: Listopad 21 2007 12:15:11
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: PAndy 


"Mirek Ptak"  wrote in message

Nie znam takiego rozwiązania, które w TC/ASR stosuje tylko hamulce, ale chętnie o takim układzie/samochodzie poczytam jeśli istnieje :)

to nie kwestia ograniczania TC do dohamowania wylacznie, nie mowie ze nie stosuje sie ograniczania mocy silnika, mowie tylko ze inercja takiego obiektu jak silnik jest moim zdaniem o rzad wieksza niz inercja systemu ABS, samochod w ktorym TCS ogranicza sie wylacznie do regulacji mocy silnika jest po prostu zancznie gorszy.

12 Data: Listopad 21 2007 03:42:32
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

On 21 Lis, 12:15, "PAndy"  wrote:

"Mirek Ptak"  wrote in message



> Nie znam takiego rozwiązania, które w TC/ASR stosuje tylko hamulce,
> ale chętnie o takim układzie/samochodzie poczytam jeśli istnieje :)

to nie kwestia ograniczania TC do dohamowania wylacznie, nie mowie ze
nie stosuje sie ograniczania mocy silnika, mowie tylko ze inercja
takiego obiektu jak silnik jest moim zdaniem o rzad wieksza niz inercja
systemu ABS, samochod w ktorym TCS ogranicza sie wylacznie do regulacji
mocy silnika jest po prostu zancznie gorszy.

Oczywiscie ze jest to gorsze rozwiazanie ale tez jest tansze ;) z
drugiej strony opoznienia nie sa wcale takie duze i przy RWD jest to
wystarczajace do standardowej jazdy i wybacza spore bledy - probowalem
zmusic auto do uslizgu przy predkosci 40 km/h poprzez dodanie gazu w
luku (plac - duuuuuzy) i pomimo poczatkowego uslizgu TC poradzila
sobie z tym bez problemu.
Druga sprawa ze przy RWD lekkie nawet odjecie gazu powoduje
wyprostowanie samochodu wiec nie ma potrzeby stosowac dodatkowo
wspomagania poprzez hamowanie kol co juz jest nieodzowne w FWD ...

Oczywiscie nowe sytemy TC/ASR skladaja sie z modulow regulujacych
moment obrotowy oraz hamujacych kolo oraz modulu kontrolujacego czyli
ESP


Pozdrawiam

Jarek Nowak
www.pinusproject.pl

Omega B kombi - 2,5 V6

13 Data: Listopad 21 2007 13:59:29
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-11-21 12:15,  *PAndy* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Nie znam takiego rozwiązania, które w TC/ASR stosuje tylko hamulce, ale chętnie o takim układzie/samochodzie poczytam jeśli istnieje :)

to nie kwestia ograniczania TC do dohamowania wylacznie, nie mowie ze nie stosuje sie ograniczania mocy silnika, mowie tylko ze inercja takiego obiektu jak silnik jest moim zdaniem o rzad wieksza niz inercja systemu ABS, samochod w ktorym TCS ogranicza sie wylacznie do regulacji mocy silnika jest po prostu zancznie gorszy.

No i masz rację :), choć chyba jednak przeceniasz możliwości TC, które z zasady działa przede wszystkim w czasie ostrego przyspieszania.
Po pogłębieniu wiedzy, śmiem twierdzić, że nie ma w tej chwili na drogach samochodu, który TC miałby w formie tylko ograniczania mocy/momentu lub tylko dohamowywania koła :)
http://auto.howstuffworks.com/28000-traction-control-explained.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Acceleration_Slip_Regulation
Czyli Omega też dohamowuje.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

14 Data: Listopad 21 2007 05:05:57
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

On 21 Lis, 13:59, Mirek Ptak  wrote:

Dnia 2007-11-21 12:15,  *PAndy* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

>> Nie znam takiego rozwiązania, które w TC/ASR stosuje tylko hamulce,
>> ale chętnie o takim układzie/samochodzie poczytam jeśli istnieje :)

> to nie kwestia ograniczania TC do dohamowania wylacznie, nie mowie ze
> nie stosuje sie ograniczania mocy silnika, mowie tylko ze inercja
> takiego obiektu jak silnik jest moim zdaniem o rzad wieksza niz inercja
> systemu ABS, samochod w ktorym TCS ogranicza sie wylacznie do regulacji
> mocy silnika jest po prostu zancznie gorszy.

No i masz rację :), choć chyba jednak przeceniasz możliwości TC, które z
zasady działa przede wszystkim w czasie ostrego przyspieszania.
Po pogłębieniu wiedzy, śmiem twierdzić, że nie ma w tej chwili na
drogach samochodu, który TC miałby w formie tylko ograniczania
mocy/momentu lub tylko dohamowywania koła :)http://auto.howstuffworks.com/28000-traction-control-explained.htmhttp://en.wikipedia.org/wiki/Acceleration_Slip_Regulation
Czyli Omega też dohamowuje.

Pytanie od ktorego rocznika Omega tez dohamowuje .....

Pozdrawiam

Jarek Nowak
www.pinusproject.pl

omega B kombi - 2,5 V6

15 Data: Listopad 22 2007 08:01:45
Temat: Re: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-11-21 14:05,   napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Pytanie od ktorego rocznika Omega tez dohamowuje .....

Jak już się poprawiłem :) - wydaje mi się, że wszystkie z TC.
Masz możliwość sprawdzić. Postaw auto jedna stroną na lodzie, drugą na czymś bardziej przyczepnym, podłóż cegłówki pod przednie koła, potem spróbuj ruszyć prosząc kogoś, by obserwował koło stojące na lodzie - jak zacznie przyhamowywać to masz odpowiedź :)

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

16 Data: Listopad 24 2007 11:40:29
Temat: Re: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

Mirek Ptak pisze:

Dnia 2007-11-21 14:05,   napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Pytanie od ktorego rocznika Omega tez dohamowuje .....

Jak już się poprawiłem :) - wydaje mi się, że wszystkie z TC.
Masz możliwość sprawdzić. Postaw auto jedna stroną na lodzie, drugą na czymś bardziej przyczepnym, podłóż cegłówki pod przednie koła, potem spróbuj ruszyć prosząc kogoś, by obserwował koło stojące na lodzie - jak zacznie przyhamowywać to masz odpowiedź :)

Nie trzeba obserwować, z pozycji kierowcy wyraźnie słychać takie same odgłosy jak przy pracy ABS, z tym że mniej intensywne, bo tylko na jednym kole.
Zresztą tak samo objawia praca ESP.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
Jak hamować z ABS? - http://free.of.pl/h/hellfire/abs.html

17 Data: Listopad 21 2007 13:58:28
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

Po pogłębieniu wiedzy, śmiem twierdzić, że nie ma w tej chwili na
drogach samochodu, który TC miałby w formie tylko ograniczania
mocy/momentu lub tylko dohamowywania koła :)


Moj tak ma. Tylko dohamowanie i tylko do 40 km/h. Dlatego to nie jest
ASR a tylko terkotka do jazdy po nieodsniezonym parkingu lub
blotno-piaszczystych, lekko kopnych drogach dojazdowych.

Tomek

18 Data: Listopad 21 2007 16:07:32
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

Mirek Ptak pisze:

No i masz rację :), choć chyba jednak przeceniasz możliwości TC, które z zasady działa przede wszystkim w czasie ostrego przyspieszania.
Po pogłębieniu wiedzy, śmiem twierdzić, że nie ma w tej chwili na drogach samochodu, który TC miałby w formie tylko ograniczania mocy/momentu lub tylko dohamowywania koła :)

Tylko ograniczania mocy są na pewno - wspomniane Ople z TC. Teraz już pewnie nieprodukowane ale na drogach pozostały.

Co do tylko hamowania koła to oczywiście zgoda - system oparty jedynie na hamowaniu w połączeniu z mocnym silnikiem to by była masakra :) Wyobrażam sobie kierownika jakiegoś 200KM silnika który na pierwszym biegu na śliskim ciśnie gaz do dechy a hamulce bohatersko stają się go powstrzymać świecąc tarczami na niebiesko :)

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

19 Data: Listopad 21 2007 17:43:20
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: PAndy 


"Tomasz Pyra"  wrote in message

Co do tylko hamowania koła to oczywiście zgoda - system oparty jedynie na hamowaniu w połączeniu z mocnym silnikiem to by była masakra :) Wyobrażam sobie kierownika jakiegoś 200KM silnika który na pierwszym biegu na śliskim ciśnie gaz do dechy a hamulce bohatersko stają się go powstrzymać świecąc tarczami na niebiesko :)

tarcze w S65AMG nie swieca sie na niebiesko...

20 Data: Listopad 22 2007 09:15:58
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

PAndy pisze:

tarcze w S65AMG nie swieca sie na niebiesko...

A jesteś pewien że nie jest tam obniżana moc silnika?
Bo ona też do zera nie jest obniżana, o ile pamiętam to w oplu była mowa o obniżeniu jej o 75%.

A i tak taki system wystarczy do przegrzania hamulców (częste jak ktoś SUV-em wjedzie w błoto).

Dłuższa zabawa i każde hamulce się w ten sposób wykończy nawet przy znacznym obniżeniu mocy.

Więc jak ktoś wciśnie gaz do dechy na lodzie w takim AMG i oczekuje że go system powstrzyma hamulcami, to cudów nie ma i w ciągu góra kilkunastu sekund zapewne zniszczy sobie hamulce, bo obciążenie będzie nieporównywalnie wyższe niż przy najbardziej sportowej jeździe.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/pmscode.html

21 Data: Listopad 22 2007 09:03:08
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

Więc jak ktoś wciśnie gaz do dechy na lodzie w takim AMG i oczekuje że
go system powstrzyma hamulcami, to cudów nie ma i w ciągu góra
kilkunastu sekund zapewne zniszczy sobie hamulce, bo obciążenie będzie
nieporównywalnie wyższe niż przy najbardziej sportowej jeździe.

Czlowieku, skoro w moim sztruclu jest uklad odlaczajacy TC z powodu
potencjalnego przegrzania, to w AMG tym bardziej to jest jakos
chronione.

Zawsze mozna oczywiscie wylaczyc TC, wcisnac troche hebel i dodac
gazu. Ale mozna tez owieczke....

Tomek

22 Data: Listopad 22 2007 11:23:00
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

On Thu, 22 Nov 2007 09:03:08 GMT,  wrote:

Więc jak ktoś wciśnie gaz do dechy na lodzie w takim AMG i oczekuje że
go system powstrzyma hamulcami, to cudów nie ma i w ciągu góra
kilkunastu sekund zapewne zniszczy sobie hamulce, bo obciążenie będzie
nieporównywalnie wyższe niż przy najbardziej sportowej jeździe.

Czlowieku, skoro w moim sztruclu jest uklad odlaczajacy TC z powodu
potencjalnego przegrzania, to w AMG tym bardziej to jest jakos
chronione.

Zawsze mozna oczywiscie wylaczyc TC, wcisnac troche hebel i dodac
gazu. Ale mozna tez owieczke....

Tomek


Dodam jeszcze, ze raz w blocie mi sie udalo zdezaktywowac TC i
potrzeba bylo 7 gosci do wypchniecia.

ABS-u nigdy mi sie nie udalo zdezaktywowac z powodu przegrzania, a dym
puszczalem z czterech (Przemek widzial).

Tomek

23 Data: Listopad 22 2007 14:43:30
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: PAndy 


"Tomasz Pyra"  wrote in message

PAndy pisze:

A jesteś pewien że nie jest tam obniżana moc silnika?
Bo ona też do zera nie jest obniżana, o ile pamiętam to w oplu była mowa o obniżeniu jej o 75%.

problem z S65AMG jest taki ze mimo obnizania mocy to i tak tej mocy jest az nadto by zerwac przyczepnosc - na wrednym podlozu - kilka takich sytuacji hamulce sa do robienia - natomiast na niebiesko nie swieca ;)

A i tak taki system wystarczy do przegrzania hamulców (częste jak ktoś SUV-em wjedzie w błoto).

zgadza sie

Dłuższa zabawa i każde hamulce się w ten sposób wykończy nawet przy znacznym obniżeniu mocy.

zgadza sie

Więc jak ktoś wciśnie gaz do dechy na lodzie w takim AMG i oczekuje że go system powstrzyma hamulcami, to cudów nie ma i w ciągu góra kilkunastu sekund zapewne zniszczy sobie hamulce, bo obciążenie będzie nieporównywalnie wyższe niż przy najbardziej sportowej jeździe.

to taki dziwny samochod ze mimo TCS i tak sie slizga...

mialem okazje obserwac takie cacko kiedys w Niemczech w akcji - niezapomniane wrazenie...

24 Data: Listopad 21 2007 20:43:39
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

Co do tylko hamowania koła to oczywiście zgoda - system oparty jedynie
na hamowaniu w połączeniu z mocnym silnikiem to by była masakra :)
Wyobrażam sobie kierownika jakiegoś 200KM silnika który na pierwszym
biegu na śliskim ciśnie gaz do dechy a hamulce bohatersko stają się go
powstrzymać świecąc tarczami na niebiesko :)

Ja mam 240 KM. Swieca po 5 minutach walki w blocie, gdy auto wisi na
wahaczach.
Oczywiœcie nie do dechy, tylko 1500 rpm. Az nadto starczy.

Twoja wyobraznie nie umywa sie do bezgranicznej wyobrazni Hana Solo.

Tomek

25 Data: Listopad 22 2007 07:56:19
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-11-21 16:07,  *Tomasz Pyra* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

No i masz rację :), choć chyba jednak przeceniasz możliwości TC, które z zasady działa przede wszystkim w czasie ostrego przyspieszania.
Po pogłębieniu wiedzy, śmiem twierdzić, że nie ma w tej chwili na drogach samochodu, który TC miałby w formie tylko ograniczania mocy/momentu lub tylko dohamowywania koła :)

Tylko ograniczania mocy są na pewno - wspomniane Ople z TC. Teraz już pewnie nieprodukowane ale na drogach pozostały.

Otóż zacząłem w to wątpić (a na początku tej dyskusji tez mi się zdawało, że tam dohamowywania nie było) - nie mam niestety możliwości tego sprawdzić, ale po doczytaniu wydaje mi się, że jednak dohamowywanie jest we wszystkich Omegach z TC.

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

26 Data: Listopad 20 2007 16:36:43
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

PAndy pisze:

no coz, kolejny przyczynek by omijac omege z daleka...

Nie wiem czy Omegi się już na to załapały, ale w Vectrach B po FL był już TC+ który potrafił też hamować buksujące koło.

Ale ten TC który operował tylko silnikiem też był skuteczny. Dawał radę pod śliskie górki, chociaż oczywiście do takiego pełnego ESP z funkcją kontroli trakcji używającej hamulców się nie umywa.
Hamowanie buksującego koła daje efekt podobny do szpery, tyle że z opóźnieniem i mniej precyzyjnie.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

27 Data: Listopad 20 2007 08:39:14
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

On 20 Lis, 16:36, Tomasz Pyra  wrote:

PAndy pisze:

> no coz, kolejny przyczynek by omijac omege z daleka...

Nie wiem czy Omegi się już na to załapały, ale w Vectrach B po FL był
już TC+ który potrafił też hamować buksujące koło.

Ale ten TC który operował tylko silnikiem też był skuteczny. Dawał radę
pod śliskie górki, chociaż oczywiście do takiego pełnego ESP z funkcją
kontroli trakcji używającej hamulców się nie umywa.
Hamowanie buksującego koła daje efekt podobny do szpery, tyle że z
opóźnieniem i mniej precyzyjnie.

Omegi niestetety chyba sie niezalapaly sie na TC+

28 Data: Listopad 20 2007 20:40:27
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

Ale ten TC który operował tylko silnikiem też był skuteczny. Dawał radę
pod śliskie górki, chociaż oczywiście do takiego pełnego ESP z funkcją
kontroli trakcji używającej hamulców się nie umywa.
Hamowanie buksującego koła daje efekt podobny do szpery, tyle że z
opóźnieniem i mniej precyzyjnie.

I z blyskawicznym przegrzaniem hamulcow przy zagrzebaniu sie w blocie,
co skutkuje czasowym odlaczeniem TC.

Ale faktycznie terkotka czasem sie przydaje, jak jest np. troche
przyczepnosci, to jedno kolo zawsze jakos tam idzie na zmiane z
drugim.
Ja mam cos takiego (przyhamowuje jedno kolo, dziala do 40km/h), mimo
ze nie mam ESP.

Tomek

29 Data: Listopad 20 2007 14:11:10
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: J.F. 

On Tue, 20 Nov 2007 10:12:07 +0100,  PAndy wrote:

"Tomasz Pyra"  wrote in message
W Oplu były dwie wersje:
- TC które tylko wpływało na pracę silnika
- TC+ które również potrafiło przyhamować koło.

dziwne - podjerzewam ze ABS/TC zadziala znacznie szybciej moze nawe o
rzad wielkosci szybciej...

Jak sie odetnie doplyw paliwa do silnika, to tez bardzo szybko moment
znika :-) Powinno wystarczyc do tego zeby kolo nie wpadlo w poslizg
od nadmiernego momentu.

J.

30 Data: Listopad 20 2007 05:29:42
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor:

On 20 Lis, 14:11, J.F.  wrote:

On Tue, 20 Nov 2007 10:12:07 +0100,  PAndy wrote:
>"Tomasz Pyra"  wrote in message
>> W Oplu były dwie wersje:
>> - TC które tylko wpływało na pracę silnika
>> - TC+ które również potrafiło przyhamować koło.

>dziwne - podjerzewam ze ABS/TC zadziala znacznie szybciej moze nawe o
>rzad wielkosci szybciej...

Jak sie odetnie doplyw paliwa do silnika, to tez bardzo szybko moment
znika :-) Powinno wystarczyc do tego zeby kolo nie wpadlo w poslizg
od nadmiernego momentu.

Witam,

Osobiscie mam Opla z TC - dziala to dosyc sprawnie i polega na
przyduszeniu silnika (nie wiem czy zmiana zaplonu czy tez zmniejszenie
podawanego paliwa).
W praktyce TC przyhamuje kola jednak tylna os zdazy wpasc w lekki
uslizg dlatego gdy polaczymy zwloke w dzialaniu TC z odruchem
odpuszczenia gazu daje nam to czasami odczucie malego komfortu.

Sam system jednak jest dobry i pomaga osobom ktore nie jezdzily
samochodami z tylnym napedem lub nie majacymi wprawy w jezdzi
samochodem poniewaz to TC za nich odejmie gazu co jest wystarczajace
do wyprowadzenia z delikatnych uslizgow kupra samochodu.

Co do roznic to jest zasadnicza:

TC wystepuje tylko w samochodach z napedem na tylna os gdzie
przychamowanie osi napedowej powoduje "wyprostowanie" samochodu i
dziala tylko na os napedowa.

ASR + ESP dziala na wszystkie kola w samochodzie odpowiednio je
zwalniajac w zakrecie .....


Pozdrawiam

Jarek Nowak
www.pinusproject.pl

31 Data: Listopad 20 2007 15:15:48
Temat: Re: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?
Autor: Tomasz Pyra 

 pisze:

TC wystepuje tylko w samochodach z napedem na tylna os gdzie
przychamowanie osi napedowej powoduje "wyprostowanie" samochodu i
dziala tylko na os napedowa.

Mówisz zapewne o Omedze.
Vectra jest FWD i miała ten sam system, działający tak samo, tylko na kołach przednich.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

32 Data: Listopad 20 2007 06:51:53
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni
Autor:

On 20 Lis, 15:15, Tomasz Pyra  wrote:

 pisze:

> TC wystepuje tylko w samochodach z napedem na tylna os gdzie
> przychamowanie osi napedowej powoduje "wyprostowanie" samochodu i
> dziala tylko na os napedowa.

Mówisz zapewne o Omedze.
Vectra jest FWD i miała ten sam system, działający tak samo, tylko na
kołach przednich.

Tak mowie o Omedze, Opel mial w nazewnictwie slowo TC (Traction
Control) chociaz ASR to jest dokładnie to samo.

Jednak samo działanie ASR, TC przy samochodzie FWD nie bedzie
stabilizowalo toru jazdy tak skutecznie jak przy samochodzie RWD
dlatego dolozono do tego ESP ktore mozemey nazwac centrala sterujaca
dzialaniem ASR i hamulcow poprzez czujniki ABS.

Wiec moze aby nomenklatura byla jasna:

TC - dla napedow RWD (dzialanie anty uslizgowe i stabilizacja toru
jazdy)
ASR - dla FWD (dzialanie anty uslizgowe)
ESP - dla FWD i RWD (sterujace tymi systemami kontrolujac polozenie
samochodu oeraz przspieszenia boczne)


Tak dla porzadku ;)

Pozdrawiam

Jarek Nowak
www.pinusproject.pl

Omega B kombi - 2,5 V6

33 Data: Listopad 20 2007 16:39:43
Temat: Re: TC vs ASR+ESP - czym to się rózni
Autor: Tomasz Pyra 

 pisze:

TC - dla napedow RWD (dzialanie anty uslizgowe i stabilizacja toru
jazdy)
ASR - dla FWD (dzialanie anty uslizgowe)
ESP - dla FWD i RWD (sterujace tymi systemami kontrolujac polozenie
samochodu oeraz przspieszenia boczne)


Tak dla porzadku ;)

No dokładnie, a;e jeszcze żeby doporządkować zupełnie:

Systemy TC/ASR działają jedynie wtedy kiedy kierowca dodaje gazu - przeciwdziałają ślizganiu się kół napędzanych. A czy używają do tego silnika czy hamulców to już kwestia techniki. Ważniejsze w przypadku RWD bo tam zerwanie przyczepności kół napędzanych może się skończyć bąkiem.

Natomiast ESP to już stabilizacja toru działająca niezależnie czy hamujemy, przyspieszamy czy lecimy bokiem bez napędu ;)

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/

TC vs ASR+ESP - czym to się rózni?



Grupy dyskusyjne