Grupy dyskusyjne   »   Tarcze hamulcowe - o co kaman?

Tarcze hamulcowe - o co kaman?



1 Data: Kwiecien 28 2009 23:08:40
Temat: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Alti 

Dlaczego tarcze hamulcowe do motocykli mają popierdolone ceny?
Klocki do motoru sa w podobnej cenie do klocków samochodowych. Tymczasem tarcze to jakiś kosmos.
Tak sobie looknąłem do intermotors po ile tarcze lucasa do hondy hornet. No i MSW243 kosztuje w detali 1186pln/szt.
Kurwa kto tu na głowę upadł? Tak dla porównania przednia tarcza hamulcowa do mojego samochodu - większa niż przeciętnie moc i masa więc tarcza jest spora to koszt rzedu 200pln. ATE kosztuje 300.
O co chodzi że do motocyklowa tarcza kosztuje tyle co 5 tarcz samochodowych? To są jakieś specjalne "laskerobiące" stopy metali czy co?

Wojtek



2 Data: Kwiecien 28 2009 23:21:17
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

Alti pisze:

O co chodzi że do motocyklowa tarcza kosztuje tyle co 5 tarcz samochodowych?

Bo firma produkuje i sprzedaje 1000x wiecej samochodowych i motocyklowych.
Bo technologia wykonania (zwlaszcza tarcz plywajacych) jest duzo bardziej skomplikowana.
Bo wymiary wymagaja dokladniejszej obrobki

Bo tak

--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

3 Data: Kwiecien 28 2009 23:22:42
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

Kuczu pisze:

samochodowych i motocyklowych.


Errata:

samochodowych NIZ motocyklowych


--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

4 Data: Kwiecien 28 2009 23:40:34
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Alti 


Użytkownik "Kuczu"  napisał w wiadomości

Alti pisze:

O co chodzi że do motocyklowa tarcza kosztuje tyle co 5 tarcz samochodowych?

Bo firma produkuje i sprzedaje 1000x wiecej samochodowych i motocyklowych.


No ale klocki są w podobnych cenach....



Bo technologia wykonania (zwlaszcza tarcz plywajacych) jest duzo bardziej skomplikowana.
Bo wymiary wymagaja dokladniejszej obrobki

Możesz coś przybliżyć?
Wojtek

5 Data: Kwiecien 29 2009 09:54:06
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Magic 

Alti pisze:

Bo technologia wykonania (zwlaszcza tarcz plywajacych) jest duzo bardziej skomplikowana.
Bo wymiary wymagaja dokladniejszej obrobki

Możesz coś przybliżyć?


W tarczach pływających masz sporo elementów które trzeba połączyć w całość, gdy tarcze samochodowe są z zasady jednoelemntowe - kawał odlanego i przetoczonego mela i koniec. Poza tym motocyklowe są znacznie cieńsze więc wymagaja specjalnej obróbki bo i przegrzać je łatwo, i wszelkie odchyłki od zadanych wymiarów natychmiast skutkują wibracjami.

BTW sprawdź www.dwa-kola.pl . Ja komplet tarcz ORAZ klocków na przód do VFR kupiłem w cenie ciut wyższej niż jedna tarcza w ASO.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

6 Data: Kwiecien 29 2009 15:28:44
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Tadek / Motostore 

Kuczu wrote:
[-- -]

Bo tak

i jeszcze...
.... bo sa wykone z innych (lepszych?) materialow. Tarcze samochodowe sa duzo
grubsze i podejrzewam ze mozna je zrobic z tanszej stali (bo zeliwnych to
chyba juz nie ma?).

--
Pzdr,
 Tadek / Motostore.

7 Data: Kwiecien 29 2009 01:13:40
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: James 

"Alti" wrote...

Dlaczego tarcze hamulcowe do motocykli mają popierdolone ceny?
Klocki do motoru sa w podobnej cenie do klocków samochodowych. Tymczasem
tarcze to jakiś kosmos.

Klocki hamulcowe w obu przypadkach wykonywane sa tak samo, ta sama metoda i
z tych samych materialow... tylko ksztalt inny.
Tarcze wykonywane sa z innych materialow. Samochodowe to sezonowane zeliwo
odpowiednio wytoczone i tarcza gotowa. Motocyklowe sa wykonane ze stopow
nierdzewnych, a dodatkowo czesto skladaja sie z kilku elementow - wnetrze
tarczy, sama tarcza i plywajace laczenie pomiedzy nimi.
Tarcze samochodowe produkuje czesto kilka roznych firm dzieki czemu cena
spada, motocyklowe zazwyczaj robi tylko jedna - brak konkurencji=wyzsza
cena.
Dodatkowo samochodowe sa robione tak, zeby byly mocne i czasem mialy
chlodzenie. Motocyklowe musza miec bardzo dobre chlodzenie, a dodatkowo
musza byc lekkie. Caly uklad kola (masa nieamortyzowana) wazy znacznie
mniej, wiec tarcza stanowi wiekszy procent tej masy.

--
pozdro
James

8 Data: Kwiecien 29 2009 07:51:09
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Rafał Tomaszewski 


Użytkownik "James"  napisał w wiadomości


Klocki hamulcowe w obu przypadkach wykonywane sa tak samo, ta sama metoda
i z tych samych materialow... tylko ksztalt inny.

no nie do końca za dwa klocki wielkości paczki po zapałkach na tył do mojego
kata płace 100zł , a za pudło textarów gdzie jest 8 klocków wielkości paczki
po fajkach każdy z czujnikami do mojego audi S6 na przód płace 120zł co
prawda przyrabacone ale do KTM też rabat dają więć gdzie tu podobieństwo?

pozdrawiam
rafał
450exc

9 Data: Kwiecien 29 2009 09:31:38
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

James pisze:

Tarcze wykonywane sa z innych materialow. Samochodowe to sezonowane zeliwo odpowiednio wytoczone i tarcza gotowa.

Czesto odlew zeliwny lub stalowy odpowiednio przetoczony i szlifowany .

Motocyklowe sa wykonane ze stopow nierdzewnych,

Ktore ? Dodaj slowo "czasami" a bedzie to prawda. Czasami stosuje sie tez szare zeliwo.


Dodatkowo samochodowe sa robione tak, zeby byly mocne i czasem mialy chlodzenie. Motocyklowe musza miec bardzo dobre chlodzenie

Pokaz mi wentylowane tarcze do motocykla. Tak, pamietam o starych Yamaszach, ale pokaz mi cos wspolczesnego.




--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

10 Data: Kwiecien 29 2009 10:51:54
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: doomin13 

Użytkownik "Kuczu"  napisał w wiadomości


Pokaz mi wentylowane tarcze do motocykla. Tak, pamietam o starych
Yamaszach, ale pokaz mi cos wspolczesnego.

dziurkowanie tarcz to glownie po to, wiec aktualnie - wszystkie :)

doomin13
smc660

11 Data: Kwiecien 29 2009 11:06:57
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

doomin13 pisze:

dziurkowanie tarcz to glownie po to, wiec aktualnie - wszystkie :)

Akurat dziurkowanie nie jest glownie po to :)


--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

12 Data: Kwiecien 29 2009 12:19:12
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: doomin13 


Użytkownik "Kuczu"  napisał w wiadomości

doomin13 pisze:

dziurkowanie tarcz to glownie po to, wiec aktualnie - wszystkie :)

Akurat dziurkowanie nie jest glownie po to :)

masz napewno jakis artykul czy cos na ten fakt nie? ze jest to tylko uboczny
dodatek do odprowadzania wody, pylu i niwelowaniu poduszki powietrznej? i
pewnie dlatego rzadko wystepuja dziurkowane tarcze w samochodach? a moze tam
poduszka powietrzna sie nie tworzy?

pozdro,
doomin13
smc660

13 Data: Kwiecien 29 2009 12:27:22
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

doomin13 pisze:

masz napewno jakis artykul czy cos na ten fakt nie?

Nie chce mi sie szukac.

ze jest to tylko uboczny dodatek do odprowadzania wody, pylu i niwelowaniu poduszki powietrznej? i pewnie dlatego rzadko wystepuja dziurkowane tarcze w samochodach? a moze tam poduszka powietrzna sie nie tworzy?

Tworzy sie ale samochod ma wspomaganie hamulcow. Motocykl tego nie ma. W samochodzie sa duzo grubsze tarcze i wiercenie ich jest trudniejsze i znacznie podraza proces produkcji. Aczkolwiek w autach drogich i wyczynowych manewr ten sie stosuje czasami.
Na poczatku, gdy motocykle rozwijaly predkosci rzedu 150 kmh problem nie byl az tak widoczny i pelne tarcze spokojnie dawaly rade. Przy wyzszych predkosciach jednak problem zaczal byc powazny. Poczatkowo zaczeto tarcze nacinac lub wiercic. Jednak wraz z odchudzaniem tarcz nacinanie stalo sie problematyczne i trudne technologicznie. Na polu boju pozostaly wiec tylko dziurki.

I naprawde w samochodzie wentylowanie tarcz ma znaczenie. Raz ze masy sa wielokrotnie wieksze, a co za tym idzie tarcze sa mocniej obciazone termicznie, dwa ze wewnatrz kola samochodowego jest bardzo ograniczony przeplyw zimnego powietrza (zauwaz ze tarcze samochodowe znajduja sie na ogol wewnatrz felgi). W motocyklu tarcze sa na wierzchu i nic nie ogranicza preplywu powietrza wokol nich.

--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

14 Data: Kwiecien 29 2009 13:30:27
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: doomin13 



Użytkownik "Kuczu"  napisał w wiadomości


Tworzy sie ale samochod ma wspomaganie hamulcow. Motocykl tego nie ma...

wspomaganie ma dlatego ze potrzebna jest wieksza sila bo w samochodzie
tarcze sa bardziej obciazone - wieksza masa i nie wystepuja podwojne tarcze
na jedno kolo

I naprawde w samochodzie wentylowanie tarcz ma znaczenie...

z tym nie dyskutuje to jest niepodwazalne
ja tam zostaje przy swoim ze dziurki sa glownie by zwiekszyc powierzchnie
omywana przez chlodzace powietrze :)
a przy okazji spelnia pare innych rol ale moze rozklad zadan jest zblizony
do polowy :)

pozdro,
doomin13
smc660

15 Data: Kwiecien 29 2009 15:36:15
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 29 Apr 2009 12:27:22 +0200, Kuczu
 wrote:

Tworzy sie ale samochod ma wspomaganie hamulcow. Motocykl tego nie ma.

 Przede wszystkim tam, gdzie ażurowe tarcze nie są dla lansu, to
 wspomagania raczej nie ma, za to są dwie pompy na orczyku o
 innym przełożeniu i tarcze jak pizza.

W
samochodzie sa duzo grubsze tarcze i wiercenie ich jest trudniejsze i
znacznie podraza proces produkcji. Aczkolwiek w autach drogich i
wyczynowych manewr ten sie stosuje czasami.

 Przy czym w dobrych tarczach tych otworów się nie wierci, a
 wykonuje w inny sposób (podejrzewam, że tak się je odlewa), bo
 wiercone tarcze lubią sobie pękać.

 A w ogóle, z racji tego, że współczesne klocki już tak nie
 gazują jak kiedyś, raczej odchodzi się od wiercenia na wylot, na
 rzecz rowkowania/nawiercania.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

16 Data: Kwiecien 29 2009 21:10:21
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: zbigi 

Kuczu napisał(a):


I naprawde w samochodzie wentylowanie tarcz ma znaczenie. Raz ze masy sa wielokrotnie wieksze, a co za tym idzie tarcze sa mocniej obciazone termicznie, dwa ze wewnatrz kola samochodowego jest bardzo ograniczony przeplyw zimnego powietrza (zauwaz ze tarcze samochodowe znajduja sie na ogol wewnatrz felgi). W motocyklu tarcze sa na wierzchu i nic nie ogranicza preplywu powietrza wokol nich.

A ten... Yamaha GTS1000 nie miala przypadkiem wentylowanej pojedynczej tarczy z przodu? Ukrytej wlasnie w obreczy kola?

--
pozdrrrrowienia i... do zobaczenia na szlaku :)
zbigi [@:zbiegusek na wirtualnej polsce w domenie pl]
Bestyja, Sikorka, Jasiek w worku, Dudek na strychu i inne ;)
Nowy Janów - jeszcze blizej najwiekszej dziury w Europie ;)

17 Data: Kwiecien 29 2009 21:55:30
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

zbigi pisze:

A ten... Yamaha GTS1000 nie miala przypadkiem wentylowanej pojedynczej tarczy z przodu? Ukrytej wlasnie w obreczy kola?

No Jamasza to akurat lubila stosowac wentylowane tarcze. Stare XJ900, V-Max i GTS to tylko niektore przypadki.



--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

18 Data: Kwiecien 29 2009 10:52:02
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: James 

"Kuczu" wrote...

James pisze:

Tarcze wykonywane sa z innych materialow. Samochodowe to sezonowane
zeliwo odpowiednio wytoczone i tarcza gotowa.
Czesto odlew zeliwny lub stalowy odpowiednio przetoczony i szlifowany .

Myslisz, ze jak napiszesz to samo, tylko innymi slowami to robi sie
wazniejsze? ;)

Motocyklowe sa wykonane ze stopow nierdzewnych,
Ktore ? Dodaj slowo "czasami" a bedzie to prawda. Czasami stosuje sie tez
szare zeliwo.

OK, czasami. Autor podal konkretny przyklad - Honda Hornet, która ma
nierdzewne. Moja Honda tez ma nierdzewne.
Ja wiem, ze Hog moze miec szare zeliwo, ale to nie jest przeciez motocykl ;)

Zeby nie bylo... Pulp Fiction:
Whos motorcycle is this? It's not a motorcycle baby.


Dodatkowo samochodowe sa robione tak, zeby byly mocne i czasem mialy
chlodzenie. Motocyklowe musza miec bardzo dobre chlodzenie
Pokaz mi wentylowane tarcze do motocykla. Tak, pamietam o starych
Yamaszach, ale pokaz mi cos wspolczesnego.

Nie mowie o wentylowanych, mowie o nawiertach (cross drilling) i kontrukcji
tarczy, ktora bardzo skutecznie odprowadza cieplo. Tarcza wentylowana nie
byla by w zgodzie z moim nastepnym punktem, gdzie wspomnialem o masie
nieamotryzowanej - jest ciezsza.

--
pozdro
James

19 Data: Kwiecien 29 2009 11:12:19
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

James pisze:

Myslisz, ze jak napiszesz to samo, tylko innymi slowami to robi sie wazniejsze? ;)

A nie. Napisales o sezonowaniu ale o odlewach piaskowych juz nie. No i o szlifowaniu zapomniales a to bardzo wazna czynnosc w ich produkcji.


OK, czasami. Autor podal konkretny przyklad - Honda Hornet, która ma nierdzewne. Moja Honda tez ma nierdzewne.

No to jednak nie jest standard

Ja wiem, ze Hog moze miec szare zeliwo, ale to nie jest przeciez motocykl ;)

Z szarego zeliwa, moj drogi, robi sie wyczynowe sportowe tarcze. Sa stabilniejsze termicznie, maja wieksze tarcie ale sa duzo drozsze i bardziej kruche.


Zeby nie bylo... Pulp Fiction:
Whos motorcycle is this? It's not a motorcycle baby.

Ale gdzie tu jest o tarczach ?


Nie mowie o wentylowanych, mowie o nawiertach (cross drilling) i kontrukcji tarczy, ktora bardzo skutecznie odprowadza cieplo.

Nawierty nie sa glownie do wentylacji. Odsloniete wirujace tarcze sa wystarczajaco chlodzone wiatrem. Wierci sie po to aby pomiedzy klockami i tarcza nie robila sie poduszka powietrzna przy hamowaniu i aby odprowadzic z jej powierzchni pyl z klockow i inny syf typu woda. Wiercenie powoduje TEZ iz tarcza ma wieksza powierzchnie styku z powietrzem czyli wiecej ciepla moze oddac. Ale to wtorna korzysc.




--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

20 Data: Kwiecien 29 2009 13:44:57
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: OGONek~ 

Użytkownik "Kuczu"  napisał w wiadomości


Nawierty nie sa glownie do wentylacji. Odsloniete wirujace tarcze sa
wystarczajaco chlodzone wiatrem. Wierci sie po to aby pomiedzy klockami i
tarcza nie robila sie poduszka powietrzna przy hamowaniu i aby odprowadzic
z jej powierzchni pyl z klockow i inny syf typu woda. Wiercenie powoduje
TEZ iz tarcza ma wieksza powierzchnie styku z powietrzem czyli wiecej
ciepla moze oddac. Ale to wtorna korzysc.

Zawsze mnie zastanawiało o ile ta powierzcnia jest wieksza po nawierceniu?
Ktos to moze policzył?
Własnie sie za to wziąłem - bo jakos mi sie wydaje ze zmiana pola
powierzchni bedzie minimalna.

Moze ktos podac wymiary jakiejs przykladowej tarczy bo nie mam pod ręką?

--
OGONek~

21 Data: Kwiecien 29 2009 14:23:17
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: OGONek~ 

Użytkownik "OGONek~" @.sie> napisał w
wiadomości

Powierzchnia tarczy o zewnetrznej srednicy 30cm i wewnetrznej 20 i 80
otworach fi=0,6 cm i grubosci tarczy 0,6 cm wzrośnie o okolo 1%. Więc
powierzchnia drastycznie nie wzrośnie. Bardziej bym stawial na inny opływ
powietrza niż klasyczna powierzchnie.

--
OGONek~

22 Data: Kwiecien 29 2009 17:06:35
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: James 

"OGONek~" wrote...

Powierzchnia tarczy o zewnetrznej srednicy 30cm i wewnetrznej 20 i 80
otworach fi=0,6 cm i grubosci tarczy 0,6 cm wzrośnie o okolo 1%.

Z Twojego przykladu widac, ze nie o to chodzi. Jak piszesz, ulatwia to
przeplyw powietrza. Dodatkowo (tak sobie wymyslam), ze moze to zabezpieczyc
tarcze przed odksztalceniami spowodowanymi rozszezalnoscia termiczna. Czy
czasem nie jest tak, ze pelna tarcza po dobrym rozgrzaniu latwiej sie
pofaluje niz taka nawiercana?

--
pozdro
James

23 Data: Kwiecien 29 2009 15:24:41
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Robert Rędziak 

On Wed, 29 Apr 2009 17:06:35 +0200, James
wrote:

Czy
czasem nie jest tak, ze pelna tarcza po dobrym rozgrzaniu latwiej sie
pofaluje niz taka nawiercana?

 Taka nawiercana chętniej pęka:

 http://images4.fotosik.pl/274/cf34d856439b5130.jpg

 (gdyby ktoś pytał, Zimmermann).

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak                     mailto:giekao-at-gmail-dot-com
zmien kreseczkę na kropeczkę:              http://forum-subaru.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

24 Data: Kwiecien 29 2009 09:56:47
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Magic 

Kuczu pisze:

Dodatkowo samochodowe sa robione tak, zeby byly mocne i czasem mialy chlodzenie. Motocyklowe musza miec bardzo dobre chlodzenie

Pokaz mi wentylowane tarcze do motocykla. Tak, pamietam o starych Yamaszach, ale pokaz mi cos wspolczesnego.


Akurat wentylowane w przypadku tarcz motocyklowych nie musi oznaczać tego samego co w autach. Chyba nieprzypadkowo tarcze w nowych sportach mają kształt a'la piła tarczowa ?

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/srx250/600rr/vfr800.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

25 Data: Kwiecien 29 2009 11:03:33
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: de Fresz 

On 2009-04-29 09:56:47 +0200, Magic  said:

Chyba nieprzypadkowo tarcze w nowych sportach mają kształt a'la piła tarczowa ?

Właśnie - w offroadzie szlaczki mają poprawiać w oczyszczaniu z błota, a w sportach? Wentylacja? Zdjęcie jeszcze paru gramów? Lansik?


--
Pozdrawiam

Sebastian
Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

26 Data: Kwiecien 29 2009 11:13:17
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Kuczu 

Magic pisze:

Akurat wentylowane w przypadku tarcz motocyklowych nie musi oznaczać tego samego co w autach.

Wentylowana to wentylowana czyli srodkiem przeplywa powietrze

Chyba nieprzypadkowo tarcze w nowych sportach mają kształt a'la piła tarczowa ?

doczytasz w innym poscie


--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition /soon/

27 Data: Kwiecien 29 2009 11:24:50
Temat: Re: Tarcze hamulcowe - o co kaman?
Autor: Leszek Karlik 

On Wed, 29 Apr 2009 09:56:47 +0200, Magic   wrote:

[...]

Akurat wentylowane w przypadku tarcz motocyklowych nie musi oznaczać  tego samego co w autach. Chyba nieprzypadkowo tarcze w nowych sportach  mają kształt a'la piła tarczowa ?

Z tego co kojarzę to takie pofalowane i zębate kształty mają na celu
ochronę przed zmianą kształtu przy zmianie temperatury, jak się tarcza
nagrzewa to się rozszerza i gdyby była po prostu okrągła to by się bardziej
krzywiła niż jak jest taka zębata.

Leslie
--
Leszek 'Leslie' Karlik
NTV 650

Tarcze hamulcowe - o co kaman?



Grupy dyskusyjne