Temperatura silnika - dziwne zachowanie
1 | Data: Luty 08 2009 20:29:06 |
Temat: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | |
Autor: edo.z | Witam Serdecznie, 2 |
Data: Luty 08 2009 21:20:46 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | edo.z pisze: Co robić? Termostat? Dzisiaj mokro - jakieś zwarcie? Do mechanika czy elektryka? Pomożecie? ;) Może układ termometr/wskaźnik niedomaga? Musiałbyś sprawdzić czy temperatura cieczy chłodzącej faktycznie jest tak wysoka jak mówi wskaźnik na desce rozdzielczej. Jeżeli nie masz elektronicznego termometru którego sondę mógłbyś gdzieś zatrzasnąć na łączeniu węży (albo chociaż zmierzyć nim temperaturę nagrzewnicy), to jedyny pomysł jaki mam to sprawdzić czy po uchyleniu jakiś zaworów do odpowietrzania ciecz wrze bardzo gwałtownie (ale to niezbyt bezpieczny pomysł). 3 |
Data: Luty 08 2009 21:50:09 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: edo.z | Tomasz Pyra pisze: Jeżeli nie masz elektronicznego termometru którego sondę mógłbyś gdzieś zatrzasnąć na łączeniu węży (albo chociaż zmierzyć nim temperaturę nagrzewnicy)Nie mam :) W zasadzie opisanie tego wszystkiego to był szczyt mojej wiedzy technicznej o układzie chłodzenia :) to jedyny pomysł jaki mam to sprawdzić czy po uchyleniu jakiś zaworów do odpowietrzania ciecz wrze bardzo gwałtownie (ale to niezbyt bezpieczny pomysł).Hmm, sprawdzałem tylko na przewodach, dotykając ręką oraz na bloku silnika - wydawał się wręcz niedogrzany... Bez problemu odkręciłem też korek w zbiorniczku wyrównawczym i tylko odrobinę "syknęło", jednak nic tam się nie działo i temperatura na pewno nie była jakaś strasznie wysoka. -- Pozdrawiam Michał 4 |
Data: Luty 08 2009 22:17:15 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | edo.z pisze: Tomasz Pyra pisze: Stawiam więc na wskaźnik lub jego czujnik. Jeżeli chodzi o diagnostykę to należy sprawdzić czujnik temperatury grzejąc go w garnku z wodą i sprawdzając multimetrem czy daje dobry sygnał. Drugi test, to wstawić regulowany rezystor zamiast czujnika i sprawdzić czy wskazówka dobrze pokazuje. Jeszcze po drodze mogły paść wtyczki lub kabelki. 5 |
Data: Luty 09 2009 11:45:39 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-02-08, Tomasz Pyra wrote: Jeżeli chodzi o diagnostykę to należy sprawdzić czujnik temperatury Nie wiesz może, gdzie można znaleźć wartości jakie powinien podawać czujnik? Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 6 |
Data: Luty 09 2009 12:36:39 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | Krzysiek Kielczewski pisze: On 2009-02-08, Tomasz Pyra wrote: Polskiej edycji Etzolda do Focusa chyba jeszcze nie ma (jest niemiecka jeżeli dasz radę), ale ten silnik powinien być opisany w książce do Mondeo która już chyba jest wydana. Jeżeli nie chcesz kupować to zapytaj na jakimś forum Focusa, to z pewnością ktoś pomoże. Albo w każdej innej książce - będziesz miał podane wartości referencyjne dla danych temperatur. Z tym że jeżeli to jest tak że czasami działa dobrze, a czasami nagle wskaźnik idzie do pionu, to szukałbym raczej jakiegoś zwarcia na przewodach. 7 |
Data: Luty 09 2009 12:53:57 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-02-09, Tomasz Pyra wrote: Jeżeli chodzi o diagnostykę to należy sprawdzić czujnik temperatury Ja mam inny samochód i inny problem :-) U mnie wskaźnik pokazuje lekko za wysoką temperaturę i po rozgrzaniu silnika włącza wentylator na stałe. A silnik to vagowski 2.5tdi r5. Pzdr, Krzysiek Kiełczewski 8 |
Data: Luty 09 2009 13:17:59 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | Krzysiek Kielczewski pisze: On 2009-02-09, Tomasz Pyra wrote: Zazwyczaj chyba są to niezależne urządzenia - pomiar temperatury cieczy to jedno, a drugie to termowyłącznik zamontowany gdzieś w chłodnicy i sterujący tylko wentylatorem. Chociaż nie wiem jak to jest rozwiązane u Ciebie - być może w czasach powszechnej komputeryzacji robi się jeden sensor, a za resztę odpowiada już komputer? 9 |
Data: Luty 09 2009 13:27:31 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-02-09, Tomasz Pyra wrote: Ja mam inny samochód i inny problem :-) U mnie wskaźnik pokazuje lekko Tak podejrzewam, bo po wypięciu czujnika wentylator się włącza bez względu na temperaturę silnika i otoczenia. Zresztą nie zdziwiłbym się gdyby dodatkowo był jeszcze termowłąćznik na chłodnicy. Pozdrawiam, Krzysiek Kiełczewski 10 |
Data: Luty 09 2009 13:30:57 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | Krzysiek Kielczewski pisze: On 2009-02-09, Tomasz Pyra wrote: Widzę że są dwa czujniki temperatury cieczy: Jeden między pinami 37 i 38 złącza ECU a drugi 53 i 53. Niestety nie mam informacji ani o ich lokalizacji w komorze silnika, ani o wartościach referencyjnych. Silnik opisany jako "Touareg 2.5 TDi (BAC) 2003 - ... | Bosch EDC 16, BAC, BLK, 2002" Ale jednak ja bym przede wszystkim sprawdził czy faktycznie silnikowi nie jest za gorąco. Jak się coś psuje to zazwyczaj wskazania są max albo min. Rzadko kiedy będzie trochę za dużo, albo trochę za mało - no chyba że wysiadł termostat. 11 |
Data: Luty 09 2009 14:12:09 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-02-09, Tomasz Pyra wrote: Widzę że są dwa czujniki temperatury cieczy: To nie ten silnik, ten mój był montowany w audi 100 czy w volvo 850. Ale jednak ja bym przede wszystkim sprawdził czy faktycznie silnikowi Do pewnego momentu było wszystko w porządku, wskazówka stabilnie pokazywała "poziom". Teraz stabilnie sie podniosła parę stopni wyżej. Do termostatu nie bardzo mi to pasuje. pzdr, Krzysiek Kiełczewski 12 |
Data: Luty 09 2009 17:42:25 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | Krzysiek Kielczewski pisze: On 2009-02-09, Tomasz Pyra wrote: Niestety nie pomogło, teraz patrzę na "850 / S70 / V70 2.5 TDi (D 5252 T) 1996 - 2000 | MSA 15.7 przekładnia automatyczna 1997" i nie mam tu też danych tego czujnika. Na schemacie widzę tylko, że jest jeden czujnik w układzie, sterujący chyba również wentylatorem. Wyjście z ECU na wentylator to piny A7 i A22. Termowyłącznika w chłodnicy nie widzę. Widzę tu też jakiś układ podgrzewania cieczy chłodzącej - jeżeli masz takie coś, to może cały czas grzeje? 13 |
Data: Luty 10 2009 08:25:47 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2009-02-09, Tomasz Pyra wrote: Na schemacie widzę tylko, że jest jeden czujnik w układzie, sterujący Widzę tu też jakiś układ podgrzewania cieczy chłodzącej - jeżeli masz A tu mnie zaskoczyłeś :-) No nic, trzeba będzie na mechanika wydać :-( Pzdr, Krzysiek Kiełczewski 14 |
Data: Luty 09 2009 13:21:17 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: robal | Tomasz Pyra popełnił(a): Polskiej edycji Etzolda do Focusa chyba jeszcze nie ma (jest niemiecka Ano ni ma :). Ale jest za to książka D. Korpa o Focusie. -- Ford|Club|Polska - http://fordclubpolska.org "Opony ziomowe to [...]takie, które po założeniu łańcuchów zaczną rapować" (c) elmer radi radisson/p.m.s 15 |
Data: Luty 08 2009 21:40:10 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak | edo.z pisze: Witam Serdecznie, Wygląda jakby termostat się przycinał w trakcie otwierania. Albo odwrotnie założony jest. -- Marcin "Kenickie" Mydlak [WRC] Biały Pug 306 1.4 LPG - _tani_i_ekonomiczny_pilnie_sprzedam_ http://tnij.org/mojeogloszenie GG: 291246 ; kenickie<at>box43<kropek>pl; skype: kenickie_pl 16 |
Data: Luty 08 2009 21:53:14 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: edo.z | Marcin "Kenickie" Mydlak pisze: Wygląda jakby termostat się przycinał w trakcie otwierania.Wymienić zapobiegawczo-diagnostycznie? Raczej niewiele to ustrojstwo kosztuje... Chyba żeby podjechać jeszcze gdzieś celem sprawdzenia - jesteś z Wrocławia, prawda? Możesz polecić jakiegoś wartego uwagi specjalistę we Wrocławiu, który mógłby mi to sprawdzić, ewentualnie wymienić ten termostat? -- Pozdrawiam Michał 17 |
Data: Luty 08 2009 22:03:41 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak | edo.z pisze: Marcin "Kenickie" Mydlak pisze: Sam termostat do drobiazg. Można go nawet samemu wymienić. Co do warsztatu - w Fordach nie siedzę i specjalisty w nich nie znam. Sebastian z frakcji WRC polecał zdaje się Caros na Warsztatowej w czasach gdy ujeżdżał Escorta. -- Marcin "Kenickie" Mydlak [WRC] Biały Pug 306 1.4 LPG - _tani_i_ekonomiczny_pilnie_sprzedam_ http://tnij.org/mojeogloszenie GG: 291246 ; kenickie<at>box43<kropek>pl; skype: kenickie_pl 18 |
Data: Luty 09 2009 17:21:27 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Seba | Caros na Warsztatowej Dokladnie. Teraz szukam warsztatu o takim poziomie podejscia do klienta w mojej Lancii, ale niestety w WRC takich brak. Ten silnik oni znaja na wylot - powinni poradzic sobie bez problemu. Podjedz tam i powiedz co sie dzieje - byc moze cos Ci doradza - to 'normalny' i uczciwy warsztat/zaloga. Ps. Przy okazji pozdrow ich ode mnie - klient z bordowym Escortem MK VII swego czasu, teraz Mondeo Tdci MK III srebrne ;) -- Pozdrawiam Sebastian S. 19 |
Data: Luty 09 2009 18:50:40 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: edo.z | Seba pisze: Hej,Caros na Warsztatowej Dziękuję za odpowiedź. Jestem tam umówiony jutro na 9 rano :) Niestety z powodu pracy, wysyłam tam żonę - w końcu to jej foka :) Mam nadzieję, że dadzą radę, bo mi robal już stracha napędził z tym programowaniem kompa i innymi jajami... :) -- Pozdrawiam Michał 20 |
Data: Luty 10 2009 13:39:18 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: edo.z | "Seba" wrote Żona dzisiaj podjechała foką razem z wymęczonym wczoraj przeze mnie opisem.Caros na Warsztatowej Podpięli do kompa, powiedzieli, że był trylion błędów i wszystkie wykasowali, że był też jakiś błąd tego wskaźnika, ale nie wiedzą dokładnie co, bo trzeba sprawdzić to w bazie kodów Forda. Sprawdzili pompę wody, przewody, gęstość płynu i powiedzieli, że jeżeli już, to coś na tle elektrycznym i żeby przyjechać jak tylko (jeśli) się powtórzy... Oczywiście od żony usłyszałem tylko, że "coś zrobili", a powyższe informacje uzyskałem na podstawie rozmowy tel. z kierownikiem serwisu - konkretnie i wyczerpująco. Powiedział mi też, że temp. robocza tego silnika to ok. 100-102C, a osiągnięte przeze mnie 108C jest całkiem normalne w tym silniku. No cóż, żonka będzie jeździć i obserwować... Ps. Przy okazji pozdrow ich ode mnie - klient z bordowym Escortem MKKurczę, nie napisałem tego na tej kartce dla speców z Carosa - przepraszam :) -- Pozdrawiam, Michał 21 |
Data: Luty 09 2009 13:20:20 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | edo.z pisze: Marcin "Kenickie" Mydlak pisze: W sumie można... Gdybyś chciał sprawdzać działanie czujnika to dane referencyjne dla samochodu "Focus 1.6 16V (Zetec-SE FYDA) 1998 - 2000 | Zetec-S(E) EEC IV faza II 1999" to: (gdybyś miał jakiś inny silnik to mogę poszukać, ale powiedz dokładnie co masz) napięcie zasilania: 5V opór: 35 000 - 40 000 omów / 20 °C opór: 1 900 - 2 500 omów / 100 °C Sposób przeprowadzania diagnostyki: Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować aby zapewnić dobre podłączenie. Sprawdzić opór: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika. Zmierzyć opór pomiędzy oboma wtykami czujnika. Porównać z podanym oporem. Sprawdzić napięcie zasilania: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika. Włączyć zapłon i kolejno mierzyć napięcie pomiędzy oboma końcówkami złącza i ujemną końcówką akumulatora. Jedna z wartości powinna być równa 5 V. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie, następnie ECU. Sprawdzić podłączenie do ECU: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącza z czujnika i ECU. Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza napięcia zasilania i odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien on być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. Sprawdzić uziemienie: Sprawdzić na schemacie czy podłączenie uziemienia zostało podłączone do uziemienia bezpośredniego czy do ECU. Jeśli jest ono podłączone bezpośrednio do uziemienia: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika i zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza uziemienia i ujemną końcówką akumulatora. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. W przypadku podłączenia do ECU: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika i ECU. Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza uziemienia i odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. 22 |
Data: Luty 09 2009 19:02:56 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: edo.z | Tomasz Pyra pisze: edo.z pisze:Wygląda na to, że dokładnie to. Silnik ma na bloku numer, który zaczyna się od FYDA, auto jest z marca 2001. Włączyłem tryb serwisowy, tam pewnie pokazuje dane z tego czujnika (opór). Temperatura teraz przez niego pokazywana w trybie serwisowym to pomiędzy 96-106C (vide moja odpowiedź na post robala). Więc chyba dobrze pokazuje? A może być tak, że przy wymianie płynu w układzie chłodzenia, układ się zapowietrzył i jakieś bąble tam przełaziły sobie? Wszystkie rury miękkie... W zbiorniczku wyrównawczym żadnego syfu, pod korkiem oleju też czysto. Bąble nie lecą do zbiorniczka wyrównawczego podczas dodawania gazu. -- Pozdrawiam Michał 23 |
Data: Luty 09 2009 20:37:05 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: Tomasz Pyra | edo.z pisze: Włączyłem tryb serwisowy, tam pewnie pokazuje dane z tego czujnika (opór). Temperatura teraz przez niego pokazywana w trybie serwisowym to pomiędzy 96-106C (vide moja odpowiedź na post robala). 106C to chyba za dużo, nadal pytanie czy faktycznie tam jest tak gorąco czy czujnikowi się zdaje. Możesz go wymontować i sprawdzić w 20C i w gotującym się wrzątku w garnku (100C) czy te opory się zgadzają i czy zasilanie czujnika to faktycznie 5V. Wystarczy gdzieś słaba masa i się różne cuda potrafią dziać. A może być tak, że przy wymianie płynu w układzie chłodzenia, układ się zapowietrzył i jakieś bąble tam przełaziły sobie? Może być - przy wymianie płynu należy odpowietrzyć układ. Powinny być gdzieś zawory odpowietrzające którymi należy spuszczać powietrze podczas pierwszego odpalania. Wszystkie rury miękkie... W zbiorniczku wyrównawczym żadnego syfu, pod korkiem oleju też czysto. Bąble nie lecą do zbiorniczka wyrównawczego podczas dodawania gazu. No tu trudno zgadywać. U mnie w cieniasie też nic nie leci, a układ był zapowietrzony. Jeżeli faktycznie robi się tak gorąco w silniku, pomimo otwartego termostatu to przyczyn może być kilka. Niewydolna pompa wody, zator gdzieś w układzie, niedziałający wentylator, nie do końca otwarty termostat itp. itd. 24 |
Data: Luty 09 2009 08:45:02 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: TM | On Sun, 08 Feb 2009 20:29:06 +0100 Witam Serdecznie,....
Mialem podobnie w hondzie. Okazalo sie ze poszla uszczelka pod glowica. Sprawdz cisnieniowo szczelnosc silnika by to wykluczyc. Pozdrawiam -- TM 25 |
Data: Luty 10 2009 00:28:08 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: 666 | Aby jeszcze dorzucić: chłodnica może być przytkana, jeśli już ma swoje lata.
Okazalo sie ze poszla uszczelka pod glowica. 26 |
Data: Luty 09 2009 13:15:04 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: robal | edo.z popełnił(a): Co robić? Termostat? Dzisiaj mokro - jakieś zwarcie? Do mechanika czy Być może jest problem z tym co poniżej: Wersja skrócona :) Zmiana termostatu na mniejszy i wymiana softu - znaleźć ASO, które zna problem. Wersja nieskrócona :) http://forum.focusklubpolska.pl/viewtopic.php?t=9129 oraz http://forum.focusklubpolska.pl/viewtopic.php?t=9603 -- Ford|Club|Polska - http://fordclubpolska.org "Opony ziomowe to [...]takie, które po założeniu łańcuchów zaczną rapować" (c) elmer radi radisson/p.m.s 27 |
Data: Luty 09 2009 18:57:58 | Temat: Re: Temperatura silnika - dziwne zachowanie | Autor: edo.z | robal pisze: Wersja skrócona :)Oł maj gad... Teraz to mi napędziłeś... Tak samo z siebie? Fakt, wymieniałem wszystkie płyny (włącznie z chłodniczym), paski, świece i kable oraz filtry... Aż normalnie przed chwilą się sprężyłem, wziąłem kluczyk i włączyłem tryb serwisowy. Jak stoi na luzie, temp. ok 95-97C, w trakcie jazdy (trochę piłowałem) przez jakieś 10min kręcenia po Wrocławiu, temp. maks. 106C, raczej trzymała się ok. 100-102C. Po przejechaniu wszystkie rury z cieczą chłodzącą ciepłe i raczej miękkie. Aha, jak go odpalałem, był już ciepły (67C) - żona wcześniej jeździła (to w końcu jej :)). Czyżby to to co wyżej? Czy latem może być gorzej? -- Pozdrawiam Michał |