Grupy dyskusyjne   »   Tristar w Trojmiescie.

Tristar w Trojmiescie.



1 Data: Marzec 04 2007 10:14:02
Temat: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Karolek 

Wlasnie ogladam w tv, ze cale trojmiasto maja wpiac w ten system.
Ktos wie na czym on dokladnie polega, jak to dziala?





Karolek



2 Data: Marzec 05 2007 15:57:11
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Tomasz Pyra 

Karolek napisał(a):

Wlasnie ogladam w tv, ze cale trojmiasto maja wpiac w ten system.
Ktos wie na czym on dokladnie polega, jak to dziala?

Działa na takiej zasadzie, że w jezdniach będą montowane czujniki wykrywające przejeżdżające samochody, a na skrzyżowaniach kamery automatycznie analizujące ruch.

Dane będą spływać do centrali gdzie automatycznie (z ewentualnym ręcznym wspomaganiem) będzie podejmowana decyzja co do sterowania światłami ulicznymi tak żeby było jak najlepiej.

Do tego możliwe są takie dodatki jak zmieniające się w czasie rzeczywistym trasy którymi może być kierowany tranzyt - na podstawie natężenia ruchu, tak żeby ominąć korki.
Możliwe jest również udostępnienie oprogramowania za pomocą którego przed wyjazdem do pracy będzie można poprosić system o zaplanowanie najszybszej trasy.

3 Data: Marzec 05 2007 16:40:11
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Karolek 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości


Działa na takiej zasadzie, że w jezdniach będą montowane czujniki wykrywające przejeżdżające samochody, a na skrzyżowaniach kamery automatycznie analizujące ruch.

Dane będą spływać do centrali gdzie automatycznie (z ewentualnym ręcznym wspomaganiem) będzie podejmowana decyzja co do sterowania światłami ulicznymi tak żeby było jak najlepiej.


Oj byloby pieknie, szczegolnie w Gdyni :>

Do tego możliwe są takie dodatki jak zmieniające się w czasie rzeczywistym trasy którymi może być kierowany tranzyt - na podstawie natężenia ruchu, tak żeby ominąć korki.

Jeszcze gdzies czytalem, ze SKM ma byc w to wpieta.
Maja tez byc w kolejkach wyswietlane inf. o odjazdach autobusow itp. przy aktualnych stacjach kolejowych...

Możliwe jest również udostępnienie oprogramowania za pomocą którego przed wyjazdem do pracy będzie można poprosić system o zaplanowanie najszybszej trasy.

Oby szybciej im poszlo niz z estakada ;>






Karolek

4 Data: Marzec 05 2007 17:39:06
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Agent 



Możliwe jest również udostępnienie oprogramowania za pomocą którego przed wyjazdem do pracy będzie można poprosić system o zaplanowanie najszybszej trasy.



Taaak.... az mnie korci zeby napisac o świataku i sreberkach...

Zamiast tego pobujam w obłokach i pomarzę, ze Tristar dogada sie z moim TomTomem.

Jak na razie kolejne swiatla na Wisniewskiego dramatycznie pogorszyly sytuacje kierowców.

Pamietam, ze w latach 70-tych na trasie Gdynia-Gdańsk byly wyswietlacze na żarówkach pokazujące prędkość, z jaką należy jechać, aby na kolejne światła dojechać na zielonym, zdaje się ze szybko zniknęły (może były problemy żarówkami?)

W zeszłym roku w Sofii widziałem też inny ciekawy patent: licznik, który odmierzał czas do końca czerwonego. Pomijajac uspokajający aspekt takiego rozwiązania, to jest to naprawdę genialne, gdyż dojedżając do krzyżowki można tak dopasowć prędkośc, zeby nie trzeba było stawać do zera.

MR

5 Data: Marzec 05 2007 18:30:21
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Karolek 


Użytkownik "Agent"  napisał w wiadomości



Możliwe jest również udostępnienie oprogramowania za pomocą którego przed wyjazdem do pracy będzie można poprosić system o zaplanowanie najszybszej trasy.



Taaak.... az mnie korci zeby napisac o świataku i sreberkach...

Zamiast tego pobujam w obłokach i pomarzę, ze Tristar dogada sie z moim TomTomem.

Pewnie byloby to na zasadzie, ze wlazisz do neta na jakas stronke i tam ci dopiero trase okresli... ale jak w ogole wypali, w miare inteligentne zgranie swiatel w trojmiescie, to bedzie wielki sukces, bo o ile w Gdansku jest jakos to zgrane to Gdynia doprowadza mnie do szalu.





Karolek

6 Data: Marzec 06 2007 08:46:32
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Tomasz Pyra 

Karolek napisał(a):


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Działa na takiej zasadzie, że w jezdniach będą montowane czujniki wykrywające przejeżdżające samochody, a na skrzyżowaniach kamery automatycznie analizujące ruch.

Dane będą spływać do centrali gdzie automatycznie (z ewentualnym ręcznym wspomaganiem) będzie podejmowana decyzja co do sterowania światłami ulicznymi tak żeby było jak najlepiej.


Oj byloby pieknie, szczegolnie w Gdyni :>

O ile wiem to trójmiasto (a w szczególności właśnie chyba Gdynia) ma już i tak najnowosześniejszy i najsprawniejszy system zarządzania ruchem w Polsce.

Zresztą jeżdżąc po Polsce można się o tym przekonać, bo w większości miast albo światła na każdym skrzyżowaniu działają bez żadnego porozumienia z sąsiadami, ewentualnie gdzieniegdzie kilka sygnalizatorów wzdłuż jednej ulicy połączono w jakąś krótką zieloną falę.

To co teraz chcą zrobić to tylko dodać to, żeby system dynamicznie dostosowywał się do warunków ruchu.

Zdaje się teraz się worek z unijnymi pieniędzmi na takie cele otworzył więc nie jest już tak źle, ale swego czasu to w trójmieście były pierwsze takie instalacje na tak dużą skalę.

Do tego możliwe są takie dodatki jak zmieniające się w czasie rzeczywistym trasy którymi może być kierowany tranzyt - na podstawie natężenia ruchu, tak żeby ominąć korki.

Jeszcze gdzies czytalem, ze SKM ma byc w to wpieta.
Maja tez byc w kolejkach wyswietlane inf. o odjazdach autobusow itp. przy aktualnych stacjach kolejowych...

No system ma potencjalnie duże możliwości rozbudowy, ciekawe tylko na jaki poziom się zdecydują.

7 Data: Marzec 06 2007 09:13:04
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Agent 

Tomasz Pyra napisał(a):


O ile wiem to trójmiasto (a w szczególności właśnie chyba Gdynia) ma już i tak najnowosześniejszy i najsprawniejszy system zarządzania ruchem w Polsce.


???

Skąd masz takie wiadomości? Mnie wydaje się, że w Gdyni nikt nie koordynuje tego, gdzie stawia się światła i jaki jest ich cykl. Przykładem mogą byś światła na Wiśniewskiego, które sparaliżowały zjazd z Estakady oraz światła na Unruga obok nowego Kauflandu, które zakorkowały kompletnie tą ulicę. Miałbym jeszcze więcej przykładów, ale nie będę zanudzać Grupy

MR

8 Data: Marzec 06 2007 13:10:25
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Tomasz Pyra 

Agent napisał(a):

Tomasz Pyra napisał(a):


O ile wiem to trójmiasto (a w szczególności właśnie chyba Gdynia) ma już i tak najnowosześniejszy i najsprawniejszy system zarządzania ruchem w Polsce.


???

Skąd masz takie wiadomości? Mnie wydaje się, że w Gdyni nikt nie koordynuje tego, gdzie stawia się światła i jaki jest ich cykl. Przykładem mogą byś światła na Wiśniewskiego, które sparaliżowały zjazd z Estakady oraz światła na Unruga obok nowego Kauflandu, które zakorkowały kompletnie tą ulicę. Miałbym jeszcze więcej przykładów, ale nie będę zanudzać Grupy

Te faktycznie są nowe i nie wiem czy i do czego je podłączyli. Może tymczasowo działają "jak chcą".

Natomiast wszystkie ciągi są synchronizowane - i to nie tylko główna fala na jednej głównej osi, a również dojazdy z boków.

A informacje mam od jednego gościa który pracuje w firmie która współpracowała przy tworzeniu tego systemu. Było to kilka lat temu, ale mówił że system był wtedy najbardziej rozbudowany w kraju.

Co zresztą widać w okolicach tych dość skomplikowanych - np. zjazd z Al. Zwycięstwa w Wielkopolską wraz ze skrętem w Lotników i ul. Stryjską.
To tam działa i to całkiem nieźle. Wystarczy sobie wyobrazić co by było gdyby na 5 skrzyżowaniach w bezpośredniej bliskości tego węzła światła działały każde wg. własnej fazy ustalonej na oko na podstawie natężenia ruchu.

9 Data: Marzec 06 2007 13:29:51
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Karolek 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Oj byloby pieknie, szczegolnie w Gdyni :>

O ile wiem to trójmiasto (a w szczególności właśnie chyba Gdynia) ma już i tak najnowosześniejszy i najsprawniejszy system zarządzania ruchem w Polsce.


Gdynia??
Tu sie musze stanowczo nie zgodzic.
Praktycznie dzien w dzien jezdze z Gdyni do Gdanska, musze pokonac cala Gdynie i za kazdym razem dochodze do wniosku, ze w Gdyni swiatla to z cala pewnoscia nie sa ze soba spiete, po prostu na glownym ciagu od cisowej, az do sopotu nie istnieje cos takiego jak zielona fala.
Ale jak tylko wyjade z Gdyni to nagle dzieje sie cud i mozna jechac plynnie, szczegolnie w Gdansku.

Zresztą jeżdżąc po Polsce można się o tym przekonać, bo w większości miast albo światła na każdym skrzyżowaniu działają bez żadnego porozumienia z sąsiadami, ewentualnie gdzieniegdzie kilka sygnalizatorów wzdłuż jednej ulicy połączono w jakąś krótką zieloną falę.


No wlasnie tak jest w Gdyni :<

To co teraz chcą zrobić to tylko dodać to, żeby system dynamicznie dostosowywał się do warunków ruchu.


Ja mam wrazenie, ze jak narazie to nie ma zadnego systemu.

Jeszcze gdzies czytalem, ze SKM ma byc w to wpieta.
Maja tez byc w kolejkach wyswietlane inf. o odjazdach autobusow itp. przy aktualnych stacjach kolejowych...

No system ma potencjalnie duże możliwości rozbudowy, ciekawe tylko na jaki poziom się zdecydują.


Na fajerwerki raczej nie licze ;>






Karolek

10 Data: Marzec 06 2007 13:51:31
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Tomasz Pyra 

Karolek napisał(a):


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości
Oj byloby pieknie, szczegolnie w Gdyni :>

O ile wiem to trójmiasto (a w szczególności właśnie chyba Gdynia) ma już i tak najnowosześniejszy i najsprawniejszy system zarządzania ruchem w Polsce.


Gdynia??
Tu sie musze stanowczo nie zgodzic.
Praktycznie dzien w dzien jezdze z Gdyni do Gdanska, musze pokonac cala Gdynie i za kazdym razem dochodze do wniosku, ze w Gdyni swiatla to z cala pewnoscia nie sa ze soba spiete, po prostu na glownym ciagu od cisowej, az do sopotu nie istnieje cos takiego jak zielona fala.

No nie wiem... Ja jeżdżę i zielona fala jest.
Owszem, czasami nie da się jechać wystarczająco szybko i mnie jedna zmiana świateł przytrzyma, ale zazwyczaj się udaje.
Do Cisowej się nie zapuszczam, ale często jeżdżę w obie strony Morską pomiędzy estakadą a centrum i nie mam problemów. Ostatnio jak pomyślę to faktycznie stałem chyba często pod tym Kauflandem - być może coś tam popsuli.

11 Data: Marzec 06 2007 14:07:04
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Karolek 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości


No nie wiem... Ja jeżdżę i zielona fala jest.
Owszem, czasami nie da się jechać wystarczająco szybko i mnie jedna zmiana świateł przytrzyma, ale zazwyczaj się udaje.
Do Cisowej się nie zapuszczam, ale często jeżdżę w obie strony Morską pomiędzy estakadą a centrum i nie mam problemów. Ostatnio jak pomyślę to faktycznie stałem chyba często pod tym Kauflandem - być może coś tam popsuli.

A ja sobie przypominam ze byl czas, ze jechalo sie w miare normlanie, ale to bylo krotko i potem wszystko znowu wrocilo do normy :/
Czasami uda sie przejechac kilka skrzyzowan, a czasami to stoje na kazdych swiatlach.
A najlepiej jak stoisz na swiatlach i zapala sie zielone, ledwo ruszysz i juz widac jak na nastepnych siwtlach zielone znika...
Sa takie odcinki, ze nawet do 50km/h sie nie rozpedzam bo nie warto :<
Zreszta dluzej jade przez Gdynie niz przez caly Sopot i czesc Gdanska, to juz mowi samo za siebie.





Karolek

12 Data: Marzec 06 2007 15:01:12
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Tomasz Pyra 

Karolek napisał(a):


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

No nie wiem... Ja jeżdżę i zielona fala jest.
Owszem, czasami nie da się jechać wystarczająco szybko i mnie jedna zmiana świateł przytrzyma, ale zazwyczaj się udaje.
Do Cisowej się nie zapuszczam, ale często jeżdżę w obie strony Morską pomiędzy estakadą a centrum i nie mam problemów. Ostatnio jak pomyślę to faktycznie stałem chyba często pod tym Kauflandem - być może coś tam popsuli.

A ja sobie przypominam ze byl czas, ze jechalo sie w miare normlanie, ale to bylo krotko i potem wszystko znowu wrocilo do normy :/
Czasami uda sie przejechac kilka skrzyzowan, a czasami to stoje na kazdych swiatlach.
A najlepiej jak stoisz na swiatlach i zapala sie zielone, ledwo ruszysz i juz widac jak na nastepnych siwtlach zielone znika...
Sa takie odcinki, ze nawet do 50km/h sie nie rozpedzam bo nie warto :<

To jest prawda, na warunki dużego ruchu światła muszą być ustawione na niższą prędkość niż to 50km/h.

Na prędkość dozwoloną (czy nawet trochę więcej) to można światła przełączać w godzinach małego ruchu.

Zauważ że średnia prędkość w dużym ruchu rzadko przekracza 20-25km/h. Zresztą największą przepustowość (pojazdów/godzinę) osiąga się jak kolumna jedzie płynnie z prędkością około 30km/h.

Światła są nawet nieźle ustawione.
Dużym problemem za to są kierowcy którzy wjeżdżają na skrzyżowanie bez możliwości zjechania z niego (np. notorycznie skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z Piłsudzkiego), blokując skrzyżowanie na całą zmianę świateł.
Tu zresztą też jest pole do popisu dla ustawiających światła, bo to że kierowca jak widzi zielone to nie myśli a wjeżdża na skrzyżowanie jest oczywistym "prawem fizyki" i nie ma co z nim dyskutować, a tak ustawić sygnalizację żeby nie powodowało to zablokowania skrzyżowania.

13 Data: Marzec 06 2007 21:41:42
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: Karolek 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

To jest prawda, na warunki dużego ruchu światła muszą być ustawione na niższą prędkość niż to 50km/h.

Na prędkość dozwoloną (czy nawet trochę więcej) to można światła przełączać w godzinach małego ruchu.

Zauważ że średnia prędkość w dużym ruchu rzadko przekracza 20-25km/h. Zresztą największą przepustowość (pojazdów/godzinę) osiąga się jak kolumna jedzie płynnie z prędkością około 30km/h.


Nawet byloby to sensowne wytlumaczenie, ale w Sopocie jakos mozna jechac normalnie, a natezenie ruchu tez duze, jak nie wieksze.

Światła są nawet nieźle ustawione.
Dużym problemem za to są kierowcy którzy wjeżdżają na skrzyżowanie bez możliwości zjechania z niego (np. notorycznie skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z Piłsudzkiego), blokując skrzyżowanie na całą zmianę świateł.

Tez prawda, skrzyzowanie kartuska-morska zaraz przed zjazdem na obwodowa, po prostu masakra w szczycie.

Tu zresztą też jest pole do popisu dla ustawiających światła, bo to że kierowca jak widzi zielone to nie myśli a wjeżdża na skrzyżowanie jest oczywistym "prawem fizyki" i nie ma co z nim dyskutować, a tak ustawić sygnalizację żeby nie powodowało to zablokowania skrzyżowania.

Dla mnie oczywiste by bylo jakby kraweznik sobie stanal przy takim skrzyzowaniu i tych blokujacych przejazd, po zjechaniu ze skrzyzowania zapraszal na bok i wystawial odpowiedni kwit.





Karolek

14 Data: Marzec 07 2007 02:09:28
Temat: Re: Tristar w Trojmiescie.
Autor: blackbird 

Światła są nawet nieźle ustawione.
Dużym problemem za to są kierowcy którzy wjeżdżają na skrzyżowanie bez
możliwości zjechania z niego (np. notorycznie skrzyżowanie Al. Zwycięstwa
z Piłsudzkiego), blokując skrzyżowanie na całą zmianę świateł.
Tu zresztą też jest pole do popisu dla ustawiających światła, bo to że
kierowca jak widzi zielone to nie myśli a wjeżdża na skrzyżowanie jest
oczywistym "prawem fizyki" i nie ma co z nim dyskutować, a tak ustawić
sygnalizację żeby nie powodowało to zablokowania skrzyżowania.

W warunkach duzego ruchu optymalne ustawienie swiatel oznacza, ze powinny
byc ustawione tak zebys musial przed kazdymi sie zatrzymac. Dokladniej,
chodzi o to zeby skrzyzowanie do, ktorego zamierzasz dojechac oproznialo sie
wlasnie wtedy kiedy stoisz na poprzednich swiatlach. Dobre rezultaty daje
ustawienie swiatel w taki sposob, zeby mozna bylo zlapac zielona fale
powyzej 80-90 km/h wtedy w godzinach malego ruchu mozna przejechac bardzo
sprawnie, natomiast w korku zmniejsza sie prawdopodobienstwo blokowania
skrzyzowan. Nie zawsze wina sa "zli" kierowcy. Widzialem nie raz jak po
calym cyklu nie przejechal prosto ani jeden samochod, potem kiedy swiecilo
sie czerwone, za skrzyzowaniem robilo sie pusto ale wjezdzali tam kierowcy
skrecajacy w lewo i prawo.

Tristar w Trojmiescie.



Grupy dyskusyjne