Turbo disiel a spalanie
1 | Data: Luty 09 2011 13:03:51 |
Temat: Turbo disiel a spalanie | |
Autor: Wangog | Witam 2 |
Data: Luty 09 2011 13:06:43 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: MW |
Witam Tak własnie jest, moc silnika zaĹ bierze siÄ z magnetyzerów napÄdzanych siłÄ Coriolisa. MW 3 |
Data: Luty 09 2011 13:09:28 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Wangog | W dniu 2011-02-09 13:06, MW pisze:
Chyba sie zakrecilem... Przeciez skads musza byc brane spaliny wiec gdy turbina sie zalacza to pewnie tylko mniej paliwa potrzebuje bo turbina podaje mieszanke do spalenia... Czy tak? 4 |
Data: Luty 09 2011 13:16:13 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Cavallino | Użytkownik "Wangog" napisał w wiadomoĹci news: Przeciez skads musza byc brane spaliny wiec gdy turbina sie zalacza to pewnie tylko mniej paliwa potrzebuje bo turbina podaje mieszanke do spalenia... Dokładniej to spaliny tylko napÄdzajÄ turbinÄ, a ona powoduje dopływ wiÄkszej iloĹci powietrza do silnika. Czystego powietrza, nie spalin. 5 |
Data: Luty 09 2011 13:40:46 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Wed, 9 Feb 2011 13:16:13 +0100, Cavallino wrote: Użytkownik "Wangog" napisał w wiadomości news: Ale potem jest zawor EGR i miesza powietrze ze spalinami. Poza tym nie ma tak ze "turbina sie zalacza". Kreci sie caly czas, z wyjatkiem rozruchu, tylko ewentualnie przy mniejszych obrotach silnika i miejszej produkcji spalin turbina tez sie kreci wolniej, wiec sprezarka kiepsko spreza. Ogolnie jest tak ze turbosprezarka podnosi sprawnosc diesla wiec auto pali mniej. Ale przy okazji powieksza moc silnika, wiec jak sie jedzie ciagle z pedalem w podlodze to i spalanie rosnie - w porownaniu do tego samego silnika bez turbiny. Choc taki wolnossacy diesel pracujacy na 100% swoich mozliwosci to pewnie jest gorszy niz uturbiony dzialajacy na 70%. Maly TD tez pewnie pali mniej niz wolnossacy D o tej samej mocy. J. 6 |
Data: Luty 10 2011 11:56:11 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2011-02-09, J.F wrote: Dokładniej to spaliny tylko napędzają turbinę, a ona powoduje dopływ Ale on się pytał o działanie turbosprężarki, a nie zaworu EGR. Poza tym nie ma tak ze "turbina sie zalacza". Przede wszystkim turbo podnosi moc maksymalną, czyli można zrobić silnik o tej samej mocy i dużo mniejszej pojemności - a taki będzie mniej palił przy mniejszym obciążeniu. Krzysiek Kiełczewski 7 |
Data: Luty 10 2011 16:23:57 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Thu, 10 Feb 2011 11:56:11 +0100, Krzysiek Kielczewski wrote: On 2011-02-09, J.F wrote: Ale EGR i tak jest i doplywa brudne powietrze :-) J. 8 |
Data: Luty 10 2011 18:23:36 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2011-02-10, J.F wrote: Dokładniej to spaliny tylko napędzają turbinę, a ona powoduje dopływ W samochodzie z obydwoma silnikami są również hamulce. Może zaczniesz się rozpisywać o pompie wspomagania? Też nic nie wyjaśni w temacie działania turbo... Krzysiek Kiełczewski 9 |
Data: Luty 09 2011 13:16:12 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Franc | Dnia Wed, 09 Feb 2011 13:09:28 +0100, Wangog napisał(a): Tak własnie jest, moc silnika zaś bierze się z magnetyzerów napędzanych To wszystko zależy od tego, czy stosując strumienice, kierujesz obrót gazów w prawo albo w lewo. -- Franc 10 |
Data: Luty 09 2011 12:19:48 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Waldek Godel | Dnia Wed, 9 Feb 2011 13:16:12 +0100, Franc napisał(a): To wszystko zależy od tego, czy stosując strumienice, kierujesz obrót gazów nie... to nie tak, w topicu jest literówka!!!! Przecież on pytał o turbo kisiel.. -- Pozdrowienia, Waldek Godel Co to jest tradycja? Tradycja co jest coś ekstra. Chodzi o to że jak my im wydamy Zakajewa to oni nam muszą oddać samolot. Właśnie na zasadzie tej tradycji.. to stara tradycja. Jeszcze od początku.. lotnictwa. Ekstradycja. 11 |
Data: Luty 09 2011 15:46:35 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Michał Gut | nie... to nie tak, w topicu jest literówka!!!!dyszel nie kisiel dyszel od woza:) 12 |
Data: Luty 09 2011 15:01:06 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: CeSaR | Chyba sie zakrecilem... Spoko. Wszystko jest tak jak opisałeś. Turbina bierze spaliny i znów je spala i znów bierze spaliny (ale już czystsze) i znów spala itd. Jak już spaliny są krystalicznie czyste to wtedy na chwilkę turbina się wyłącza, bierze paliffko i całość zaczyna się od nowa. Z tego powodu silnik turbodiesla jest oszczędny bo pobiera paliwo tylko co jakiś czas. I idealnie nadaje się do miasta gdzie spalin w samym powietrzu jest tyle, że można jeździć i jeździć. C 13 |
Data: Luty 09 2011 13:17:34 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: MichaĹ "HoMMeR" Paszek | W dniu 2011-02-09 13:03, Wangog pisze: WitamZaraz CiÄ zjedzÄ . Turbina JEST ZASILANA spalinami, ale zasila silnik powietrzem. Tym samym powietrzem, które jest zasysane przez silnik przy niskich obrotach, gdy zawór w turbinie kieruje spaliny z powrotem do układu wydechowego, a nie na łopatki wirnika. Turbina składa siÄ z czÄĹci gorÄ cej, gdzie siła pochodzi od przepływu spalin i strony zimnej, gdzie ciĹnienie jest generowane przez turbinÄ. Mit o oszczÄdnoĹci paliwa przy jeździe z niskimi obrotami silnika schowaj pod poduszkÄ. -- Michał "HoMMeR" Paszek hydrokomfort by Citroen Xantia 14 |
Data: Luty 09 2011 15:04:35 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: omega_fan | Zaraz CiÄ zjedzÄ . Turbina JEST ZASILANA spalinami, ale zasila silnik O nie nie. Turbina jest zasilana spalinami, a powietrze do silnika tłoczy sprÄżarka. Obie te maszyny sÄ elementami _turbosprÄżarki_. Nauczcie siÄ ludzie w koĹcu! 15 |
Data: Luty 09 2011 15:18:42 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: MichaĹ "HoMMeR" Paszek | W dniu 2011-02-09 15:04, omega_fan pisze: Zaraz CiÄ zjedzÄ . Turbina JEST ZASILANA spalinami, ale zasila silnik MyĹlisz, że autor wÄ tku sposób zrozumie, co masz na myĹli? Przecież dla niego w turbo dieslu jest turbina, a nie turbosprÄżarka. Fakt, mogłem wziÄ Ä słowo turbina w cudzysłów. ZresztÄ w drugiej czÄĹci wypowiedzi doprecyzowałem, że "turbina" jest "dwuelementowa", wiÄc nijak to siÄ ma do encyklopedycznej definicji turbiny. Dla ułatwienia przekazu przyjÄ łem skrót myĹlowy - turbina > turbosprÄżarka. -- Michał "HoMMeR" Paszek hydrokomfort by Citroen Xantia 16 |
Data: Luty 09 2011 15:09:00 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Wed, 09 Feb 2011 13:17:34 +0100, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" Zaraz Cię zjedzą. Turbina JEST ZASILANA spalinami, ale zasila silnik http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm Ale to benzyniak - wykresy dla turbodiesla sa inne. Niestety dosc trudno dostepne. A jednak sa http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_(BSFC)_Maps dla starego 1.9TDI optymalne obroty ~1500-2000 rpm J. 17 |
Data: Luty 09 2011 13:43:57 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Albercik | W dniu 09.02.2011 13:03, Wangog pisze: Witam Już ktoĹ Cie wyprowadził z błÄdu i pewnie nie jeden to jeszcze bÄdzie robił, dodatkowo doczytaj sobie co nieco o zaworze recyrkulacji spalin EGR bo można mieÄ przypuszczenie że o nim coĹ słyszałeĹ ale nie wiesz z czym siÄ to je. 18 |
Data: Luty 09 2011 16:26:34 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Kuba (aka cita) |
Witam Zagadka: czy jesli bÄdziesz miał elektrownie wodnÄ na podwórku, to z gniazdek elektrycznych bÄdzie lecieÄ woda? -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przeglÄ d JeżdzÄ cy, w ciÄ głekj eksploatacji Cena 1300zł !!! http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255 19 |
Data: Luty 09 2011 16:40:17 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Bugatti | Użytkownik "Wangog" napisał w wiadomoĹci: Witam Turbo disiel czy turbo kisiel ? ;-> BTW: Wypożcz sobie ksiÄ żkÄ nt. silników ... coĹ z wydawnictwa WKiĹ np. autorstwa Lufta lub Mysłowskiego... bo z postów siÄ nic nie nauczysz. -- Bugatti 20 |
Data: Luty 09 2011 16:59:21 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: yabba | Użytkownik "Wangog" napisał w wiadomoĹci Witam Silnik działa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napÄdowy dla diesla) i powietrza. TurbosprÄżarka to takie dwa wiatraczki na jednej osi, zamkniÄte we wspólnej obudowie, obudowa ma w Ĺrodku przegrodÄ szczelnie oddzielajÄ cÄ oba wiatraczki od siebie. Spaliny prosto z silnika trafiajÄ na jeden wiatraczek i go rozkrÄcajÄ (to jest turbina). Potem lecÄ normalnie do rury wydechowej. Poprzez wspólnÄ oĹ napÄdzany jest drugi wiatraczek, który działa jak sprÄżarka i pompuje wiÄcej powietrza do silnika. Jak do silnika wpompujemy wiÄcej powietrza to możemy podaÄ wiÄcej paliwa i otrzymujemy wiÄkszÄ moc z silnika. Ponieważ odzyskujemy czÄć energii, która w silniku bez turbiny "ucieka" nam rurÄ wydechowÄ , wiÄc silnik turbo diesla ma wiÄkszÄ sprawnoć. Czyli na wyprodukowanie 1 konia mechanicznego potrzebujemy mniej paliwa niż w silniku o takiej samej mocy, ale bez turbiny. TurbosprÄżarka krÄci siÄ cały czas podczas pracy silnika, ale gdy spalin z silnika jest mało, to jej działanie jest mało zauważalne. TurbosprÄżarka nie kieruje spalin z powrotem do silnika. Ponieważ w spalinach sÄ szkodliwe substancje, które można usunÄ Ä poprzez działanie na nie wysokÄ temperaturÄ wymyĹlono zawór EGR. Niewielka czÄć spalin z wydechu jest kierowana na powrót do silnika razem ze Ĺwieżym powietrzem i paliwem, aby poddaÄ spaliny procesowi oczyszczania. Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :) -- Pozdrawiam, yabba 21 |
Data: Luty 09 2011 17:03:08 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote: Ponieważ w spalinach są szkodliwe substancje, które można usunąć poprzez Jestes pewien ze o to chodzi ? To by nie mialo sensu - komplikowac uklad zeby niewielka czesc oczyscic, a wielka skierowac wprost do rury. Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :) Dlatego przy pelnym pedale sie zawor zamyka :-) J. 22 |
Data: Luty 09 2011 17:13:12 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: yabba | Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote: Gdzieś o tym czytałem, ale może to źródło też nie było wiarygodne. W takim razie po co jest ten zabieg? Ten zabieg akurat powoduje obniżanie mocy. :) Dlatego jest tam zawór, a nie połączenie na stałe :-) -- Pozdrawiam, yabba 23 |
Data: Luty 09 2011 17:42:31 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Kuba (aka cita) |
On Wed, 9 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote: a wg Ciebie po co? EGR to nic innego jak "chora ekologia" -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji Cena 1300zł !!! http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255 24 |
Data: Luty 09 2011 17:13:16 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Kamil | On 09/02/2011 16:42, Kuba (aka cita) wrote:
Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w swoich samochodach: http://www.theenvironmentalblog.org/wp-content/uploads/2007/11/chinese-air-pollution.jpg -- Pozdrawiam Kamil 25 |
Data: Luty 09 2011 18:23:20 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Wed, 09 Feb 2011 17:13:16 +0000, Kamil wrote: Oni wygladaja na bardzo szczesliwych z braku wymogow "chorej ekologii" w Daj szersze ujecie. Zeby bylo choc widac ze obok jedzie sznur samochodow. Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar. Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc obok miliona samochodow bez katalizatora, choc czasem dokucza smog. I spoleczenstwo moze krocej zyje, ale nie ma tylu alergii co dzis :-) J. 26 |
Data: Luty 09 2011 21:01:33 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Maciek | Dnia Wed, 09 Feb 2011 18:23:20 +0100, J.F. napisał(a): Daj szersze ujecie. Da sie przezyc nawet na poligonie jadrowym, tylko zyje sie znacznie krocej i chitynowy pancerzyk uwiera. Na zdjeciu sa raczej Chinczycy, nie Japonczycy. Nie wiem, na ile winne sa temu samochody, ale chinskie miasta sa ponoc potwornie zatrute. Poczytaj relacje gosci ostatnich igrzysk. -- Maciek 27 |
Data: Luty 10 2011 11:18:17 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Kamil | On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote: On Wed, 09 Feb 2011 17:13:16 +0000, Kamil wrote: Google images, do wyboru, do koloru. Wsiadz moze do samochodu, poszukaj jakiegos 20-letniego ikarusa i postoj za takim w korku przez 20 minut. Jeszcze lepiej - pojedz za takm na rowerze. Potem podmien wszystkie autobusy w korku na dymiace ikarusy, a ciezarowki na dymiace wytwory radzieckiej mysli technicznej, ktore pamietam z dziecinstwa i powtorz eksperyment. Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar. A moze nawet taka moda, co jeszcze? Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc Da sie tez jakos przezyc bez stalego dostepu do wody pitnej i kanalizacji, cale spoleczenstwa tak zyja i nie slyszalem o szalejacych alergiach w Sudanie. -- Pozdrawiam Kamil 28 |
Data: Luty 11 2011 15:28:03 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Thu, 10 Feb 2011 11:18:17 +0000, Kamil wrote: On 09/02/2011 17:23, J.F. wrote: ale tak dla ustalenia faktow to dobrze by bylo zeby to bylo widac na zdjeciu. Google images powiadasz .. no wpisalem "china traffic" i jakies same podobne zdjecia widze, np http://www.inquisitr.com/82834/china-traffic-jam-enters-9th-day/ http://www.thetruthaboutcars.com/2011/01/china-car-market-101-who-makes-all-those-18-million-cars/china-traffic-intersection/ Wytworow radzieckiej mysli nie widze, marki autobusow nie rozpoznam, tyle ze na nowe wygladaja, klebow czarnego dymu nie widze ... i rowerzystow nie widze :-) Moze mroz, moze to japonski zwyczaj na katar.A moze nawet taka moda, co jeszcze? No taka moda - kto ma katar ten chodzi w maseczce, zeby innych nie zarazac. Kultura taka, osobista i spoleczna. W Japonii - ale moze sie rozprzestrzenila. Wiemy z wlasnej praktyki (tzn zachodniej) ze jakos daje sie przezyc A slyszales o szalejacej cholerze ? Moze maja skuteczny system odprowadzania sciekow :-) J. 29 |
Data: Luty 11 2011 14:43:41 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Kamil | On 11/02/2011 14:28, J.F. wrote: On Thu, 10 Feb 2011 11:18:17 +0000, Kamil wrote: Wyjasnij wiec moze, dlaczego smog w Los Angeles maleje powoli od lat 70-tych, kiedy to w Kalifornii zaczeto wprowadzac jedne z najbardziej restrykcyjnych norm emisji na swiecie? No taka moda - kto ma katar ten chodzi w maseczce, zeby innych nie Tak, tak, nie maja co jesc, skacza z dachu fabryki w akcie desperacji, ale przejmuja sie maseczkami zeby nie zarazic sasiada katarem. Nie sadze, zeby takie drobnostki byly powodem do zmartwien przecietnego chinczyka. ;) -- Pozdrawiam Kamil 30 |
Data: Luty 11 2011 16:11:49 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Fri, 11 Feb 2011 14:43:41 +0000, Kamil wrote: Wyjasnij wiec moze, dlaczego smog w Los Angeles maleje powoli od lat A jak maleje w porownaniu do innych miast ? Bo tu raczej chodzi o to czy wspolczesne rozbudowane systemy daja jakis istotny zysk w porownaniu do pierwszej generacji elektronicznego wtrysku, katalizatorow i bezolowiowej benzyny. Juz o daje wielki zysk w porownaniu do kiepsko wyregulowanego gaznika lub dymiacego diesla. J. 31 |
Data: Luty 09 2011 18:15:02 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Wed, 9 Feb 2011 17:42:31 +0100, Kuba (aka cita) wrote: Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości Ale nie w ten sposob. W benzyniakach ponoc chodzi o wieksza ilosc gazu przy tej samej ilosci benzyny/palnej mieszanki. W dieslach rzekomo chodzi o obnizenie ilosci tlenkow azotu, co mnie nieco dziwi bo one sie tworza z tlenu i azotu w wysokiej temperaturze, a my pakujemy goracy azot zamiast powietrza :-) Ale moze lepiej miec 10% O2, 5% CO2 i 85% N2 niz 21% O2 i 78% N2. J. 32 |
Data: Luty 09 2011 18:08:31 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Massai | Kuba (aka cita) wrote:
Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność? -- Pozdro Massai 33 |
Data: Luty 09 2011 20:06:12 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Kuba (aka cita) |
Kuba (aka cita) wrote: zawsze mi sie wydawało, ze im mieszanka zimniejsza tym sprawność większa... ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego, ktorego temperatura znacznie wzrasta po sprężeniu. Stosuje sie ilozacje termiczną dolotu, zeby sie nie nagrzewał ... a tu nagle podgrzewamy mieszanke? Pomyśl zanim coś napiszesz, albo przedstaw jakieś konkrety.. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji Cena 1300zł !!! http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255 34 |
Data: Luty 09 2011 23:05:14 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Karol Y | Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność? A może chodziło o przyspieszenie nagrzania silnika przy starcie na zimnym? -- Mateusz Bogusz 35 |
Data: Luty 09 2011 23:16:50 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Kuba (aka cita) |
Podnieść temperaturę mieszanki i tym samym zwiększyć sprawność? chłopaki nie ma co wymyslać. Chodzi o ekologie i NIC więcej. -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) www.cita.pl Dwa ogony Irma i Myszka Sprzedam P309 1992 1,4 ważne OC+przegląd Jeżdzący, w ciągłekj eksploatacji Cena 1300zł !!! http://allegro.pl/show_item.php?item=1446313255 36 |
Data: Luty 10 2011 10:28:07 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Robert_J | A może chodziło o przyspieszenie nagrzania silnika przy starcie na zimnym? W tym co piszesz może coś być. Jakiś czas temu przy okazji okresowego przeglądu zasygnalizowałem trudniejszy rozruch ciepłego silnika (zimny palił bez problemu). Podobno wyczyszczono właśnie zawór EGR i już ciepły też palił normalnie... 37 |
Data: Luty 10 2011 11:15:22 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Massai | Kuba (aka cita) wrote:
Jesteś pewien że właśnie sprawność większa? Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa energia zgromadzona w układzie, prawda. Chłodzisz ją chłodnicą - czyli odbierasz część energi zgromadzonej, "wywalasz" tę energię w kosmos. Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym ciśnieniu, co pozwala wtłoczyć więcej cząsteczek tlenu do komory spalania. Na tej samej zasadzie stosuje się NOS - żeby dostarczyć więcej tlenu do spalania. A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i w ten sposób skokowo zwiększyć ciśnienie. ba stosuje sie nawet chłodnice powietrza doładowanego, Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica między temperaturą gazów sprężonych, a temperaturą gazów rozprężonych - tym większa sprawność silnika. I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na wysokie temperatury. -- Pozdro Massai 38 |
Data: Luty 10 2011 12:29:46 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Andrzej Ława | W dniu 10.02.2011 12:15, Massai pisze: I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na Stąd swego czasu kombinowali w kierunku silników ceramicznych, w założeniu w ogóle bez chłodzenia. BTW: jak właściwie obecnie wygląda ten kierunek? 39 |
Data: Luty 10 2011 13:15:51 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Robert_J | Pomyśl... większa temperatura sprężonego powietrza to po prostu większa Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ tak nie jest, bo gdyby było to jakiż problem wstępnie nagrzewać powietrze np. od kolektora wydechowego? Energia silnika nie bierze się z powietrza, ale ze spalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. Zimne powietrze ma większośż gęstość, czyli zimnego można wtłoczyć więcej do cylindra, a co za tym idzie można zapodać też więcej paliwa utrzymując właściwy stosunek (bodajże stechiometryczny to się nazywa). Więcej mieszanki=więcej energii. Ale może nie mam racji ;-) Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym ....i utworzyć więcej mieszanki o tych samych proporcjach. Czyli mniej więcej to co napisałem wyżej :-) A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i Ciśnienie zwiększa się skokowo nie od wytworzenia ciepła, ale od zachodzącej reakcji utleniania, w wyniku której z ciekłych węglowodorów powstają gazowe tlenki o zdecydowanie mniejszej gęstości. To delikatna, aczkolwiek istotna różnica. Uważasz że pocisk wystrzeliwany jest z naboju wskutek rozgrzania prochu? 40 |
Data: Luty 10 2011 15:17:55 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Thu, 10 Feb 2011 13:15:51 +0100, Robert_J wrote: Nie wiem czy masz rację, ale nie spieram się :-). Jednak MZ No i sie nagrzewa .. ale tylko poki silnik zimny, potem sie przelacza na zimny wlot, co chyba o czyms swiadczy :) J. 41 |
Data: Luty 10 2011 16:33:35 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Massai | Robert_J wrote:
Nie wydaje mi się żeby ten element miał duże znaczenie. Trzeba żeby sie wypowiedział ktos kto ma przynajmniej podstawową wiedzę z teorii silników. Tym niemniej, poczytaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_spalinowy I wyjątki kluczowe imho: "Silnik spalinowy - silnik wykorzystujący sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz "zimny", a rozprężany - "gorący". Do sprężenia gazu zimnego zużywana jest mniejsza ilość energii mechanicznej niż uzyskuje się z rozprężania. Z tego powodu energia uzyskana z rozprężania zużywana jest do sprężania gazu i do napędu dowolnej maszyny. Gorący gaz uzyskuje się w wyniku spalenia paliwa, stąd nazwa: silnik spalinowy." Ostatnie zdanie powyżej. I jeszcze: "Czynnik "zimny", często powietrze zassane z otoczenia, jest sprężane, a w wyniku sprężania rośnie jego ciśnienie i temperatura. Sprężony gaz ogrzewany jest poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej temperatury. "Gorący" gaz rozprężany jest w cylindrze z ruchomym tłokiem lub/i turbinie. Uzyskana z rozprężania gorącego gazu energia mechaniczna wystarcza na pokrycie zapotrzebowania energii do sprężenia gazu "zimnego" i do napędu dowolnej maszyny." I znów: "Sprężony gaz jest ogrzewany poprzez spalanie paliwa do stosunkowo wysokiej temperatury". -- Pozdro Massai 42 |
Data: Luty 10 2011 15:16:42 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: J.F. | On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC), Massai wrote: Kuba (aka cita) wrote: Ech, gdyby to byl suw pracy w cylindrze to mialbys racje .. albo i nie (co z tego ze wiecej energii skoro w koncu wyleci przez rure). Ale to dopiero suw ssania - teraz to cieplejsze powietrze trzeba bedzie sprezyc, co chyba jeszcze nie jest takie zle, ale zaowocuje wysoka temperatura koncowa spalania, co moze byc niebezpieczne dla silnika, no i przyspieszy oddawanie ciepla przez scianki - a to nie przynosi skutku (chyba ze na zewnatrz -15 :-) ). Ale pewnie sie nie znamy, i sie okaze ze cieplejsze powietrze ulatwia odparowanie paliwa i czystsze spalanie. Chłodzi się w innym celu. Zimniejsze powietrze jest gęstsze przy danym Oczywiscie. Choc np w sprezarkach wielostopniowych chlodzi sie miedzy stopniami, zeby latwiej sprezac. NO ale tam inne cele sa. A po co w ogóle spalamy paliwo? Właśnie po to żeby wytworzyć ciepło, i Ale wazne zeby to bylo we wlasciwym momencie. Nie dam sobie ręki uciąć, ale afair jest tak że im większa różnica Stosunek temperatur. A ten teoretycznie zalezy od stopnia sprezania. W rzeczywistych silnikach jest to bardziej skomplikowane - ale spaliny zimne nie sa :-( I na drodze do uzyskania wyższej sprawności stoi wytrzymałość metali na O ile pamietam czysta teorie to w benzyniakach raczej od liczby oktanowej - sprawnosc idealnego silnika zalezy tylko od stopnia sprezania. W idealnym dieslu wedlug Diesla - chyba faktycznie od wytrzymalosci, aczkolwiek juz glowy nie dam. J. 43 |
Data: Luty 10 2011 16:42:26 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Massai | J.F. wrote: On Thu, 10 Feb 2011 11:15:22 +0000 (UTC), Massai wrote: Nie zapominaj że wzrost temperatury sprężonego turbosprężarką powietrza wynika z tego właśnie sprężania - a nie sprężasz "za darmo". Turbosprężarka jest napędzana gazami wylotowymi, tym samym stawia opór na wydechu. Równie dobrze mógłbyś zamiast turbiną sprężyć solidnym silnikiem elektrycznym, czy choćby tak jak w przypadku kompresorów - napędem z wału. Zżera to energię, którą to energię za pomoca intercoolera wywalamy do otoczenia. -- Pozdro Massai 44 |
Data: Luty 10 2011 12:36:25 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: Mariusz Chwalba | On Wed, 09 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote: [...]Jak jest ze spalaniem diesla z turbina? Silnik działa normalnie, tzn. potrzebuje paliwa (olej napędowy dla diesla) i W niektórych bodaj Volvo i Renaultach montowali wersję działającą bez oleju napędowego. Zwykle raz. pozdrawiam, -- Mariusz 'koder' Chwalba 45 |
Data: Luty 11 2011 09:38:52 | Temat: Re: Turbo disiel a spalanie | Autor: yabba | Użytkownik "Mariusz Chwalba" napisał w wiadomości On Wed, 09 Feb 2011 16:59:21 +0100, yabba wrote: Jak silnik był głodny to sam sobie szukał dojścia do jakiegokolwiek paliwa. :) -- Pozdrawiam, yabba |