Grupy dyskusyjne   »   Ujemny kąt pochylenia koła w F1 ?

Ujemny kąt pochylenia koła w F1 ?



1 Data: Czerwiec 06 2007 15:28:43
Temat: Ujemny kąt pochylenia koła w F1 ?
Autor: Bartek 

Witam
Tak sobie oglądałem F1 w Warszawie i bardzo mnie zastanawia jedna rzecz.
Czemu przednie koła maja ujmny kąt pochylenia (do wewnętrz), przecież z tego
co pamiętam to zawsze dążyło się i jest ten kąt dodni. Z czego to może
wynikać? Jakieś pomysły?
Pozdrawiam
Bartek



2 Data: Czerwiec 06 2007 15:44:15
Temat: Re: Ujemny kąt pochylenia koła w F1 ?
Autor: Jerzy Glizda 

"Bartek" napisał:

Witam
Tak sobie oglądałem F1 w Warszawie i bardzo mnie zastanawia jedna rzecz. Czemu przednie koła maja ujmny kąt pochylenia (do wewnętrz), przecież z
tego  co pamiętam to zawsze dążyło się i jest ten kąt dodni. Z czego to
może  wynikać? Jakieś pomysły?
Pozdrawiam
Bartek

Generalnie chodzi o to, żeby jadšc na wprost były mniejsze opory toczenia (koło przechylone), a na zakręcie, kiedy bolid się pochyla, opona miała pełny kontakt z asfaltem.

Budowa zawieszenia może być taka, że pochylenie auta minusuje, plusuje lub nie zmienia kšta koła. I w zależnoœci od tego koła ustawione sš na plus lub na minus.

BTW, z tego co pamiętam, to koła na minus sš tak: /    \
a koła na plus sš tak: \    /

--
pozdrawiam

3 Data: Czerwiec 06 2007 15:52:18
Temat: Re: Ujemny kąt pochylenia koła w F1 ?
Autor: PAndy 


"Bartek"  wrote in message

Witam
Tak sobie oglądałem F1 w Warszawie i bardzo mnie zastanawia jedna rzecz. Czemu przednie koła maja ujmny kąt pochylenia (do wewnętrz), przecież z tego co pamiętam to zawsze dążyło się i jest ten kąt dodni. Z czego to może wynikać? Jakieś pomysły?

wynika z ksztaltu toru - do kazdego toru stosuje sie inne charakterystyki zawieszen, katow itd - kazde z kol moze miec inny kat - to wlasnie miedzy innymi po to sa jazdy testowe i kwalifikacje - slzua znalezieniu optymalnego dla danego toru tzw setupu - dobiera sie wszystko, od oprogramowania PCM po przelozenia skrzyn biegow.

4 Data: Czerwiec 06 2007 22:46:13
Temat: Re: Ujemny kąt pochylenia koła w F1 ?
Autor: MG 


Użytkownik "Bartek"  napisał w wiadomości

Witam
Tak sobie oglądałem F1 w Warszawie i bardzo mnie zastanawia jedna rzecz.
Czemu przednie koła maja ujmny kąt pochylenia (do wewnętrz), przecież z
tego
co pamiętam to zawsze dążyło się i jest ten kąt dodni. Z czego to może
wynikać? Jakieś pomysły?

Nikt nie powiedział, że kąt pochylenia koła MUSI być dodatni.
Spotyka się i dodatnie i ujemne.
Pamiętaj, że oprócz kąta pochylenia koła są jeszcze: kąt pochylenia
zwrotnicy i kąt wyprzedzenia.
Do tego dochodzi jeszcze zmiana tych kątów w funkcji obciążeń od hamowania,
przyspieszania, sił bocznych oraz pochylania nadwozia względem jezdni.
Dopiero dobór WSZYSTKICH tych parametrów określa charakterystykę prowadzenia
pojazdu.

Co do F1, to weź pod uwagę, że zawieszenie jest dobierane do jazdy Na MAXA
po torze więc w oczywisty sposób nie może mieć geometrii takiej jak pojazdy
do normalnego użytku.

Pzdr
Marek

Ujemny kąt pochylenia koła w F1 ?



Grupy dyskusyjne