W dalszym ciągu się zastanawiam, dlaczego producenci samochodów
oszczędzają na przekaźnikach? Przecież same światła drogowe to jest ładne
kilka amperów dmuchających przez całą kolumnę kierownicy...
Zastanawiam się na tuningiem tej instalacji :-)
To rozsądne pytanie, sam często je sobie zadaję.
Fiat w tym na nieszczęście przoduje.
A nad przeróbką nie ma się co zastanawiać,
szczególnie teraz gdzy świeci się cały czas.
A jeśli już przekaźnik, to może samozapalający światełka po
rozpoczęćiu ładowania alternatora?
Ja tak sobie zrobiłem i w 80% używam automatu a nie przełącznika ręcznego.
Ręcznie jedynie jak chcę włączyć "długie" światła.
A ta chwilę jazdy na długich to i sam przełącznik pociągnie.
Łączysz ceweczkę przekźnika do kontrolki ładowania (najlepiej bezpośrednio
przy altku)
i gdzieś z plusem za kłuczykiem (+ po przekręceniu ).
a styki NO (normalnie otwarte) na "mijania" poza przełącznikiem w
kierunkowskazie.
Jak kontrolka się świeci (cewka na + i -), przekaźnik przyciąga i rozwiera
światła,
jak zgaśnie cewka na + i +,
przekaźnik odpadnie i połączy światła.
Włącza się samo po rozpoczęciu ładowania a to najlepsza chwila dla
akumulatora.
Kiedyś próbowałem ten numer z tyrystorem zamiast przekaźnika.
Zaletą jest niższe napięcie na światłach, ponieważ na Ty powstaje
spadek napięcia ok 1,5 - 2 V. Żarówki wtedy pracują na obniżonym nieco
napięciu
(14-2=12V),przez co wzrasta ich żywotność kilka razy
a Police nie ma się czego czepić, bo świeci.
Problem tylko w schłodzeniu Ty. Na radiatorze potencjał +12V a to jeszcze
musi się wietrzyć w bebechach pod kierownicą i nie zrobić zwarcia, a tam
ciasno.
ici
5 |
Data: Sierpien 24 2007 09:28:58 |
Temat: Re: [szukam schematu] Uno i brak świateł |
Autor: shadow |
Witam,
A nad przeróbką nie ma się co zastanawiać,
szczególnie teraz gdzy świeci się cały czas.
A jeśli już przekaźnik, to może samozapalający światełka po
rozpoczęćiu ładowania alternatora?
A to nie jest akurat takie głupie :-)
Ja tak sobie zrobiłem i w 80% używam automatu a nie przełącznika ręcznego.
Ręcznie jedynie jak chcę włączyć "długie" światła.
A ta chwilę jazdy na długich to i sam przełącznik pociągnie.
Ja właśnie długich się trochę obawiam. Szczególnie, że obecnie w nocy trochę ludzi jeździ, i dość często się je włącza/wyłącza. A właśnie moment włączania jest dość nieprzyjemny dla samego przełącznika, bo musi sobie poradzić ze zwarciem obwodu o sporym prądzie.
Kiedyś próbowałem ten numer z tyrystorem zamiast przekaźnika.
Zaletą jest niższe napięcie na światłach, ponieważ na Ty powstaje
spadek napięcia ok 1,5 - 2 V. Żarówki wtedy pracują na obniżonym nieco napięciu
(14-2=12V),przez co wzrasta ich żywotność kilka razy
a Police nie ma się czego czepić, bo świeci.
Problem tylko w schłodzeniu Ty. Na radiatorze potencjał +12V a to jeszcze
musi się wietrzyć w bebechach pod kierownicą i nie zrobić zwarcia, a tam ciasno.
Szczerze mówiąc nie bardzo się znam na elektryce samochodowej od strony teoretycznej, ale może dałoby się to zrobić na tranzystorze MOSFET? Przy pracy dwustanowej praktycznie się nie grzeje a i rezystancję w stanie otwarcia ma niewielką...
Tak czy inaczej, dzięki za sugestie.
Jak tylko znajdę trochę czasu, to coś powalczę.
--
Pozdrawiam,
Konrad
6 |
Data: Sierpien 24 2007 09:11:35 | Temat: Re: [szukam schematu] Uno i brak świateł | Autor: Danny |
Dnia Thu, 23 Aug 2007 17:58:59 +0200, shadow napisał(a):
Witam,
Niestety, bez schematu nie jestem w stanie nic zrobić, bo tak to sobie
mogę szukać i szukać....byłby ktoś taki miły i podesłał odpowiednie
skany? Samochodzik to Uno Fire 1.0 2002.
Zobacz tutaj - http://team.fiatuno.pl/pliki/ar-55-manual.zip
Dzięki. Wprawdzie pewne rozbieżności w kolorach są, ale przynajmniej mam
rozeznanie co skąd i dlaczego.
Dla potomnych: Lampki już działają. Usterka była rzeczywiście w kolumnie
kierownicy. Przepaliła się jedna ze złączek. Taka pojedyncza, która
podaje prąd ze stacyjki na wyłącznik świateł (z jednej dwa zielone, z
drugiej szary i żółto-czerwony).
W dalszym ciągu się zastanawiam, dlaczego producenci samochodów
oszczędzają na przekaźnikach? Przecież same światła drogowe to jest
ładne kilka amperów dmuchających przez całą kolumnę kierownicy...
Zastanawiam się na tuningiem tej instalacji :-)
to poczytaj tutaj - http://team.fiatuno.pl/index.php?id=wiev&news=23
--
Pozdrawiam
Daniel
Brava 80 SX P.M.S./BBM Klub Edition
Cobra 19DX IV + Sirtel Gamma
7 |
Data: Sierpien 24 2007 09:23:27 | Temat: Re: [szukam schematu] Uno i brak świateł | Autor: shadow |
Witam,
W dalszym ciągu się zastanawiam, dlaczego producenci samochodów oszczędzają na przekaźnikach? Przecież same światła drogowe to jest ładne kilka amperów dmuchających przez całą kolumnę kierownicy...
Zastanawiam się na tuningiem tej instalacji :-)
to poczytaj tutaj - http://team.fiatuno.pl/index.php?id=wiev&news=23
Trafiłem na to już wcześniej, ale dzięki.
Problem w tym, że aby zrobić to dobrze, to trzeba poświęcić trochę czasu, a tego mi akurat bardzo brakuje :-(
--
Pozdrawiam,
Konrad
| | |