Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
1 | Data: Sierpien 31 2011 17:39:43 |
Temat: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | |
Autor: Adam | Witajcie. 2 |
Data: Sierpien 31 2011 15:46:23 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Adam Abstrakcyjnie: O nie! Znowu siÄ zaczyna! PS. OczywiĹcie ten drugi, jeĹli zależy nam na osiÄ gach. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 3 |
Data: Sierpien 31 2011 17:47:44 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: GR001 | lepiej mieć auto z silnikiem 100kW i momentem 400nM, czy też z silnikiem w teren pierwszy i do lawety też!. pozdr. gr 4 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:25:00 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-08-31 17:46, to wrote: begin Adam Oh really ? :-) PS: Za mało danych aby być kategorycznym - wielu wypadkach może być na odwrót :-) PS2: Już widże, tego pięknego flejma :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 5 |
Data: Wrzesien 01 2011 08:32:45 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Marcin 'Yans' Bazarnik PS. OczywiĹcie ten drugi, jeĹli zależy nam na osiÄ gach. Ależ przy tej różnicy danych jest aż nadto. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 6 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:30:13 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 10:32, to wrote: begin Marcin 'Yans' Bazarnik Ależ absolutnie nie :-) Czy jak podam przykład to uwierzysz ? :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 7 |
Data: Wrzesien 06 2011 04:54:45 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Massai | Marcin 'Yans' Bazarnik wrote: On 2011-09-01 10:32, to wrote: Co to za dziwadło co ma aż 280 koni i tylko 200 Nm? Jeszcze 140 KM i 400 Nm idzie może znaleźć, któryś z tych nowych diesli może do takich wartości momentu dochodzi przy tej mocy, choć zazwyczaj mają 320-340... -- Pozdro Massai 8 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:08:57 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-08-31 17:46, to pisze: begin AdamZależy jakich osiÄ gach, da siÄ udowodniÄ, że szybszy bÄdzie ten z wiÄkszym momentem. OczywiĹcie w pewnym zakresie założeĹ. WiÄc odpowiedź nie ma sensu. Jedyna sensowna odpowiedź jest taka: lepiej mieÄ to co ci bardziej pasuje. 9 |
Data: Sierpien 31 2011 17:52:33 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Mikołaj Tutak | W dniu 2011-08-31 17:39, Adam pisze: Witajcie. Jedno jest zależne wprost od drugiego. Poczytaj najpierw co to znaczy moment obrotowy i jak zależy od mocy. Na początek przeczytaj: http://www.technikajazdy.info/techniczne/moc-czy-moment-obrotowy/ PS: Zaświadczenie o dysgoogli masz? -- pozdrawiam Mikołaj 10 |
Data: Sierpien 31 2011 16:51:34 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Waldek Godel | Dnia Wed, 31 Aug 2011 17:52:33 +0200, Mikołaj Tutak napisał(a): Jedno jest zależne wprost od drugiego. Poczytaj najpierw co to znaczy tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależność pozwala porównywać różne silniki. Bardziej liczy się przebieg charakterystyki silnika a nie maksymalny moment/moc -- Pozdrowienia, Waldek Godel Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie. Zapytaj, czy mógłby tego nie robić. 11 |
Data: Sierpien 31 2011 16:05:33 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Waldek Godel tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależnoć pozwala porównywaÄ różne Liczy siÄ dla kogo? JeĹli chodzi o osiÄ gi, to istotna jest praktycznie tylko maksymalna moc. JeĹli chodzi o indywidualne preferencje, to ktoĹ może lubiÄ maksymalny moment pomiÄdzy 2000-3000 i ma w dupie co siÄ dzieje przy 6000 bo z tych obrotów nie korzysta. WiÄc nie ma co o tym dyskutowaÄ. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 12 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:25:46 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-08-31 18:05, to wrote: begin Waldek Godel Nie pogrążaj się :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 13 |
Data: Wrzesien 01 2011 08:33:39 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Marcin 'Yans' Bazarnik Nie pogrÄ żaj siÄ :-) PrzestaĹ bredziÄ, jak masz coĹ do napisania na temat, to napisz, a jak nie, to siÄ zamknij. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 14 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:33:53 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 10:33, to wrote: begin Marcin 'Yans' Bazarnik Brakuje argumentów i stajesz się wulgarny ? Będę miły i mimo wszystko Ci wytłumaczę - maksymalna moc jest nic nie warta jeśli przebieg mocy jest niewłaściwy lub niepoprawnie dobrany do przełożenia/przełożeń. Zrozumiałeś ? -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 15 |
Data: Wrzesien 01 2011 08:44:28 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Marcin 'Yans' Bazarnik PrzestaĹ bredziÄ, jak masz coĹ do napisania na temat, to napisz, a jak A Ty podałeĹ jakiĹ argument durniu? WysłałeĹ dwa Ĺmieciowe posty "nie masz racji" i nic wiÄcej. BÄdÄ miły i mimo wszystko Ci wytłumaczÄ - maksymalna moc jest nic nie Przy dwukrotnej różnicy mocy to nie ma znaczenia, chyba, że specjalnie wyciÄ gniesz jakieĹ popsute auto lub sam je popsujesz. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 16 |
Data: Wrzesien 01 2011 11:45:53 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 10:44, to wrote: begin Marcin 'Yans' Bazarnik Mają dokładnie tę samą wartość jak Twoje: oczywiście, że większa moc :-) Będę miły i mimo wszystko Ci wytłumaczę - maksymalna moc jest nic nie Załóżmy, że to dokładnie to samo auto, ten sam silnik - tylko ktoś w wersji 200kW wsadził jebitnie wielkie turbo a silnik bardzo mało elastyczny... maksymalna moc jest owszem duża ale w bardzo wąskim zakresie. Skrzynia została ta sama.. Osiągi przy niskich prędkościach (0-100) mogą być podobne. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 17 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:46:28 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-09-01 11:45, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Przy dwukrotnej różnicy mocy to nie ma znaczenia, chyba, że specjalnie Znaczy masz na mysli jakąś samoróbkę, czyli auto zepsute. Bo fabryka by takiej głupoty nie zrobiła? Może ograniczmy się w rozważaniach do pojazdów zaprojektowanych w miarę poprawnie? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 18 |
Data: Wrzesien 01 2011 22:50:03 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak | W dniu 2011-09-01 16:46, Jakub Witkowski pisze: W dniu 2011-09-01 11:45, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Popatrz na MiĹki Evo. Tam turbodziura jest kosmiczna. To powie każdy, od showmana Clarksona, po kierowców rajdowych. A jednak auto cywilne, homologowane do jazdy do sklepu po bułki. Też uważasz je za zepsute? Fabryka zrobiła głupotÄ? Czy zaprojektowali je studenci pierwszego roku ornitologii? -- Marcin "Kenickie" Mydlak Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl P307 2.0HDi/90 "Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a roĹnie popyt na ĹwiÄty spokój." 19 |
Data: Wrzesien 02 2011 12:49:02 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-09-01 22:50, Marcin "Kenickie" Mydlak pisze: W dniu 2011-09-01 16:46, Jakub Witkowski pisze: I dlatego ich osiÄ gi przy prÄdkoĹciach 0-100 sÄ "podobne" do wersji o 2x mniejszej mocy? Czy jednak sÄ znacznie lepsze, o ile siÄ użyje _właĹciwie_ skrzyni? JeĹli przy prÄdkoĹciach 0-100 km/h ma siÄ podobne osiÄ gi max. jak to samo auto wyposażone w 2x słabszy silnik to znaczy że auto jest najwyraźniej zepsuje. A Evo nie jest zepsute tylko wymagajÄ ce. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ byÄ niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaÄ w czÄĹci gts /kropka/ pl | lub całoĹci poglÄ dom ich Autora. 20 |
Data: Wrzesien 02 2011 11:45:26 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Marcin \"Kenickie\" Mydlak Popatrz na MiĹki Evo. Tam turbodziura jest kosmiczna. To powie każdy, od Tak, bo Evo przyspiesza do setki jak 100-konny diesel. ROTFL. Idiotyzm "argumentacji" na tej grupie zaczyna mnie przerażaÄ. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 21 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:11:36 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-09-01 10:44, to pisze: begin Marcin 'Yans' BazarnikObawiam siÄ, że kolega Yans ma racjÄ. 22 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:00:05 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Wojciech Wrodarczyk Obawiam siÄ, że kolega Yans ma racjÄ. Każdy ma prawo do głupich obaw. ;> -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 23 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:46:19 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Brakuje argumentów i stajesz się wulgarny ?Nie pogrążaj się :-)Przestań bredzić, jak masz coś do napisania na temat, to napisz, a jak Ależ dokładnie to samo dotyczy maksymalnego momentu - też nie ma nic do rzeczy, jeśli jego zakres obrotów, przy których występuje jest tak mikroskopijny, że trzeba pierdyliona biegów, żeby z niego skorzystać. Mając pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnie przełożopny na koła da mi właśnie na nich wiekszy moment. A moment na wale obrotowym silnika to ja czniam wyniośle. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 24 |
Data: Wrzesien 01 2011 08:52:39 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin RoMan Mandziejewicz Ależ dokładnie to samo dotyczy maksymalnego momentu - też nie ma nic do Przede wszystkim skoro dyskusja toczy siÄ o silnikach, to zakładamy, że auta sÄ takie same i majÄ optymalnie pod wzglÄdem osiÄ gów zestopniowane skrzynie biegów, bo inaczej dyskusja nie ma sensu. A wtedy taka różnica mocy nie daje żadnych wÄ tpliwoĹci. WÄ tpliwoĹci mogłyby byÄ, gdyby różnica mocy wynosiła np. kilka procent, a "słabsze" auto miało lepszy przebieg momentu w górnym zakresie obrotów. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 25 |
Data: Wrzesien 01 2011 15:33:23 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: J.F | Użytkownik "to" napisał w wiadomoĹci grup begin RoMan Mandziejewicz Przede wszystkim skoro dyskusja toczy siÄ o silnikach, to zakładamy, że W teorii nadal daje, bo te moce czy momenty maksymalne to moga byc waskie piki, i jak RoMan pisze - wiecej czasu stracisz na zmienianiu biegow. No chyba ze masz automat CVT. W praktyce - takich silnikow nie ma, ch-ki sa dosc szerokie. J. 26 |
Data: Wrzesien 01 2011 17:07:30 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin J.F W teorii nadal daje, bo te moce czy momenty maksymalne to moga byc Mówimy o normalnych silnikach spalinowych, a nie jakichĹ wydumanych czy popsutych. Nawet silnik z big-turbo ma wysoki moment obrotowy w doć szerokim zakresie (np. 4000-6500 rpm), a -- jeĹli mowa o osiÄ gach -- turbo dziura na niskich obrotach nie ma żadnego znaczenia, bo i tak siÄ ich nie używa. ZresztÄ na zmianie biegów traci siÄ wiÄcej zazwyczaj w turbo dieslach, które wysoki moment majÄ właĹnie doć nisko i w wÄ skim zakresie, choÄ jego wartoć maksymalna jest czÄsto bardzo duża (400-500 Nm czy nawet wiÄcej). No chyba ze masz automat CVT. CVT ma duże straty. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 27 |
Data: Wrzesien 02 2011 23:03:34 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 19:07, to wrote: begin J.F Zobacz sobie np na wykres Mitsu Evo FQ400. Następnie policz jak się zmienią obroty silnika po idealnej zmianie biegu przy prawie odcięciu (np z 1 na 2). Następnie policz co się stanie jak choć raz zmienisz ciut za szybko... chyba sobie nie zdajesz z tego sprawy. Zresztą na zmianie biegów traci się więcej zazwyczaj w Dawno chyba nie widziałeś wykresu mocy dobrego silnika diesla. Np. wspomnianego już tutaj np. tego z 335d lub innych... -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 28 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:14:10 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-09-01 10:52, to pisze: begin RoMan MandziejewiczCo to znaczy optymalnie zestopniowane? CVT? A co z przebiegiem mocy i momentu? 29 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:54:48 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 10:46, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Moment i moc są nierozerwalnie związane ze sobą - mając przebieg jednego, mamy automatycznie przebieg drugiego. Wartości maksymalne są mało warte jeśli przebieg jest do dupy. Mając pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnie Nie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 30 |
Data: Wrzesien 01 2011 12:01:47 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Moment i moc są nierozerwalnie związane ze sobą - mając przebiegAleż dokładnie to samo dotyczy maksymalnego momentu - też nie ma nicBrakuje argumentów i stajesz się wulgarny ?Nie pogrążaj się :-)Przestań bredzić, jak masz coś do napisania na temat, to napisz, a jak Ale to jest oczywiste. Mając pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Do stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na wale silnika, mając odpowiednie przełożenia wolę mieć więcej mocy niż więcej momentu na wale silnika. Bo większa moc przeloży mi się na większy moment na kołach po użyciu właściwego biegu. Nie mając mocy a mając wielki moment na wale silnika przy niskich obrotach, nie zrobię z tym nic. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 31 |
Data: Wrzesien 01 2011 12:52:35 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 12:01, RoMan Mandziejewicz wrote: Mając pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Zgoda. Ale mając tę maksymalną moć w wąskim zakresie obrotów będziesz musial mieć pierdylariard biegów - którego zmiana to czas i niewygoda - czyli właśnie ciężarówka na którą narzekasz. Ja wolę mnięjszą ale stałą moc (duża elastyczność) - wtedy bez problemu w każdych warunkuach mogę dynamicznie przyśpieszać. Kosztem oczywiście mniejszej prędkości maksymalnej. Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczność Twoim przyjacielem :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 32 |
Data: Wrzesien 01 2011 13:36:41 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Zgoda. Ale mając tę maksymalną moć w wąskim zakresie obrotów będzieszDo stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na waleMając pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Ale kiedy właśnie obecnie masz do dyspozycji coraz więcej biegów. Ja wolę mnięjszą ale stałą moc (duża elastyczność) - wtedy bez problemu Kapelusznik ;P Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczność Twoim Nie - większa moc w zakresie użytecznym dla skrzyni biegów od biegu III w górę - poniżej i tak jest za dużo momentu na kołach. I jest to zakres dostepny nawet dla bardzo schrzanionych silników. Elastyczność nie ma nic wspólnego z dynamiczną jazdą. Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie. Zakres użytecznych obrotów 12000-18000 rpm a i tak piłuje się niemal do odcięcia i powyżej III-ki nie korzystach z obrotów w okolicach 12000 w ogóle. Z VI na VII zmienia się przy 15000 rpm (o ile mnie skleroza...). -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 33 |
Data: Wrzesien 01 2011 14:03:22 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 13:36, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Ale w wiÄkszoĹci z trybem automatycznym :-) Ja wolÄ mniÄjszÄ ale stałÄ moc (duża elastycznoć) - wtedy bez problemu Hmmm :-) http://www.youtube.com/watch?v=56N2tIwaF-E > zakres dostepny nawet dla bardzo schrzanionych silników.Chcesz jechaÄ dynamicznie/sportowo - wiÄksza elastycznoć Twoim PróbowałeĹ kiedykolwiek pojechaÄ sportowo (na 100% możliwoĹci samochodu/kierowcy) na odcinku drogowym ? Nie pytam złoĹliwie, tylko ciekaw jestem. MyĹlÄ, że gdybyĹ próbował, to miałbyĹ nieco inne zdanie co do tego co napisałeĹ... Niestety wykres również nie mówi jednego (zwłaszcza w niewielkich, mocnych silnikach z turbo) - jaka jest odpowiedź silnika na ruch przepustnicÄ . Elastycznoć nie ma nic wspólnego z dynamicznÄ jazdÄ . Przez elastycznoć mam na myĹli ch-kÄ mocy która jest "w miarÄ" płaska. Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie. Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po OS'ach drogowych) jest najbliższa normalnej jeździe - ta sama trasa co w wypadku jazdy cywilnej. ZwróÄ uwagÄ, że jest ona z reguły doć płaska w górnej połowie. http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_power_low.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_power_medium.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/WRC_power_high.jpg http://i267.photobucket.com/albums/ii284/OkdF/Mitsubishi_GrpA_torque_power.jpg "Because of the early increase of the torque curve, Citroen has the highest power between revs 1800-2900 rpm. In the middle revs (3000-5200 rpm) the power is little lower than for the other ones but is again second best of the WRC cars beyond 5200 rpm. In the same magazine (TM 14/2005), from where I picked some of the figures, Juuso PykälistĂś told: âThe engine of the Citroen is a rev engine. It has a broad rev band, the gear shifts takes place far beyond 6000 rpm and at lower revs itâs not so powerful compared to the Peugeot. On the other hand the Peugeotâs rev band ends just after 5000 rpmâ. Ford has the highest power beyond 4500 rpm. Still Mikko Hirvonen tells in the same magazine that: âThe Ford can be safely driven with high gears and low revsâ. These two comments are a little bit of mystery for me but Iâm neither an engineer nor a rally driver. Subaruâs power starts to decline quite rapidly after 4700 rpm. Mitsubishi doesnât have so high power but the curve is quite flat (easy to drive?) and is third best beyond 5600 rpm." Zakres użytecznych obrotów 12000-18000 rpm a i tak piłuje siÄ niemal To teraz wróÄ ze Ĺwiata F1 do czegoĹ bliższego naszemu jeżdzeniu po drogach. Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - sÄ to silniki stosowane w rajdach - jaki jest kształt tych ch-k. Jak chcesz jechaÄ naprawdÄ szybko, to masz coraz mniej czasu na zabawÄ z biegami i dbanie o właĹciwy zakres obrotów - skupiasz siÄ na kontroli samochodu, poĹlizgu. Każda zmiana biegu może powodowaÄ dodatkowy poĹlizg - stratÄ. Przeważnie najlepszy samochód to taki, który ma dużÄ tolerancjÄ na błÄdy kierowcy - miÄdzy innymi "fajnÄ " ch-kÄ mocy - wspomniane wyżej "easy to drive". -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 34 |
Data: Wrzesien 01 2011 15:56:01 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: J.F | Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik" napisał w Ja wolÄ mniÄjszÄ ale stałÄ moc (duża elastycznoć) - wtedy bez problemu Hmmm :-) Biegow nie umie zmieniac a do rajdow sie pcha :-P To zaleta dla leniwych kapelusznikow - jedzie sobie taki, jak to na drodze - od 50 do 150, a biegu wcale nie zmienia :-) Zreszta ten zakres stalej mocy nie jest duzy, biegi nadal trzeba zmieniac i w zupelnosci mozna porownac z wygoda stalego momentu w szerokim zakresie. Chcesz jechaÄ dynamicznie/sportowo - wiÄksza elastycznoć Twoim PróbowałeĹ kiedykolwiek pojechaÄ sportowo (na 100% możliwoĹci samochodu/kierowcy) na odcinku drogowym ? Nie pytam złoĹliwie, tylko ciekaw jestem. MyĹlÄ, że gdybyĹ próbował, to miałbyĹ nieco inne zdanie co do tego co napisałeĹ... RoMana nie pamietasz ? Oczywiscie ze probowal jechac na 100% mozliwosci samochodu. Jak rozgrzal auto dojezdzajac do autostrady, tak potem polozyl cegle na gazie i zdejmowal 100km dalej. Ale zeby to nazwac jazda sportowa ? :-) Dalej bylo bardziej sportowo - RoMan redukuje i wciska gaz do oporu wyprzedzajac ciezarowke na zakrecie - to jest 100% czy nie ? :-) Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracuje stabilnie.Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po OS'ach drogowych) jest najbliższa normalnej jeździe - ta sama trasa co w wypadku jazdy cywilnej. Ale technika jazdy calkiem inna. To juz bardziej F1 przypomina normalna jazde - czyli jedziemy tak szybko jak zakret pozwala :-) Tak czy inaczej - chcesz pojechac naprawde dynamicznie, to trzeba wrzucic bieg zapewniajacy duza moc z silnika. To teraz wróÄ ze Ĺwiata F1 do czegoĹ bliższego naszemu jeżdzeniu po drogach. W "zwyklej jezdzie" zdecydowanie nie skupiam sie na poslizgu :-) A jak biegi przeszkadzaja ... kup se DSG :-) J. 35 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:23:59 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 15:56, J.F wrote: Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik" napisał w Popatrz, biegów nie umie zmieniać, a po pierwszej pętli strata 0.02 do 2-giego miejsca w generalce pomimo rozpieprzonej miski :-) To zaleta dla leniwych kapelusznikow - jedzie sobie taki, jak to na No cóż to Twoje zdanie :-) Zreszta ten zakres stalej mocy nie jest duzy, biegi nadal trzeba W tych ch-kach które podałem, zakres wysokiej mocy jest mały ? Wysokiej czyli tak 80-85% maksymalnej. Chcesz jechać dynamicznie/sportowo - większa elastyczność Twoim :-) Dalej bylo bardziej sportowo - RoMan redukuje i wciska gaz do oporu Zalezy od prędkości ;-) Popatrz na silniki F1 - wolne obroty 6000rpm bo inaczej nie pracujePopatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po Na rajdzie nie jedziesz tak szybko jak zakręt pozwala ? :-) Tylko troszeczkę trudność inna, bo droga wąska, nic nie widać czasem, nawierzchnia zmienna a otoczenie obfituje w niespodzianki. Jakby to teraz porównać z torem... hmmm :-) Tak czy inaczej - chcesz pojechac naprawde dynamicznie, to trzeba Bardzo ciekawa teoria - szkoda, że niebardzo ma się do praktyki :-) Jak będziesz miał sekcję różnych zakrętów to się przekonasz czy trzeba/można/opłaca się :-> Np. tutaj - Posłuchaj na jakich obrotach jedzie i kiedy biegi zmienia. http://www.youtube.com/watch?v=B8TffgtRQQk To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po A gdzie Tym bolidem F1 jeździsz ? ;-) A jak biegi przeszkadzaja ... kup se DSG :-) Zaproponuj tym co startują wyżej, napewno będą zachwyceni :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 36 |
Data: Wrzesien 01 2011 18:08:58 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: To teraz wróÄ ze Ĺwiata F1 do czegoĹ bliższego naszemu jeżdzeniu po Wysoka elastycznoć silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów FIA nakazujÄ cej stosowanie zwÄżki ograniczajÄ cej dostÄp powietrza do silnika i tym samym ograniczajÄ cÄ moc. Jak zamontujesz restrykcyjne przewÄżenie w normalnym samochodzie, to też siÄ okaże że moc maksymalna spadła o połowÄ, ale za to jest stała w zakresie 3000-6500 rpm. Dlatego że od pewnego momentu iloć powietrza dostarczanego do silnika bÄdzie już stała. Bez zwÄżki silnik turbo 2l miałby dużo wyższÄ moc i typowo turbinowÄ , ostrÄ charakterystykÄ. 37 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:17:07 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote: W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Poniekąd tak. Ale nie sądze aby wyłącznie od tego. Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też Zwężka, to tylko dodatkowy opór. Możesz próbować go pokonać zwiększonym ciśnieniem doładowania i uzyskać dzięki temu większy przepływ powietrza - tyle że ch-ka może będzie i stroma, ale znaczne gorsza poniżej. Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika Wszystko zależy od ciśnienia. Jeśli jesteś w stanie wytworzyć wysokie, to jestes w stanie przepchać dużo powietrza. Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową, Zależy od wielkości turbiny. Stosując "mniejszą" turbinę, ośiągniesz fajną elastyczną ch-kę kosztem oczywiście mocy maksymalnej. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 38 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:29:36 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też Nie bardzo, bo ona jest przed turbo, przynajmniej w WRC. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 39 |
Data: Wrzesien 02 2011 20:32:01 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-09-02 13:17, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote: Wynika to wyłącznie z zastosowania zwężki. Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też Tak się nie da - zwężka jest po stronie ciśnienia atmosferycznego, turbina jest dopiero za zwężką. Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika Nie ciśnienia, a podciśnienia. A tego nigdy nie wytworzysz więcej niż -1bar ciśnienia względnego. Tzn. obecnie auta WRC podobno potrafią przez zwężkę przeciągnąć nieco więcej powietrza niż by wynikało z czystego podciśnienia doprowadzonego nawet do samej próżni, ale używa się do tego jakiś rezonansów. Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową, Ale w wyczynowym sporcie nikt nie zamienia mocy w charakterystykę tak długo jak nie wymuszają tego przepisy ograniczając liczbę biegów, albo konstrukcję silnika w inny sposób. 40 |
Data: Wrzesien 06 2011 05:06:49 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Massai | Tomasz Pyra wrote:
Hm, rezonansów to się chyba nagminnie używa też w cywilnych samochodach, z czegoś te spadki mocy na skróconych dolotach i fikuśnych stożkowych filtrach wynikają... -- Pozdro Massai 41 |
Data: Wrzesien 10 2011 00:48:05 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-09-06 07:06, Massai pisze: Tomasz Pyra wrote: Ale w samochodach używa się ich do lepszego napełniania cylindrów które biorą powietrze ze wspólnego kolektora - w sumie sprawa dość oczywista. A z tym przeciąganiem przez zwężkę to już jakieś lepsze cuda, bo raz że przed zwężką nie wolno mieć żadnych elementów ruchomych, a za zwężką w sumie tylko turbina. A jednak podobno ciągną przez tą zwężkę niż gdyby za nią zrobić próżnie... Cuda panie :) 42 |
Data: Wrzesien 01 2011 17:10:56 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Marcin 'Yans' Bazarnik Popatrz na silniki samochodów rajdowych - ponieważ jazda rajdowa (po Zapewne ze wzglÄdu na regulamin. JeĹli nie można przekroczyÄ pewnego poziomu mocy, to lepiej go mieÄ w szerszym zakresie niż w wÄższym. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 43 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:06:33 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 19:10, to wrote: begin Marcin 'Yans' Bazarnik Ograniczeniem ZTCP jest zwężka, nie moc. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 44 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:25:56 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-09-02 13:06, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: On 2011-09-01 19:10, to wrote: To prawie na jedno wychodzi. Zwężka jest na wlocie do turbo, a turbo chożby nie wiem jak ssało nie wygeneruje większego podcisnienia niż 1 At - co ogranicza ilość powietrza na jednostkę czasu, co z kolei ogranicza moc. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 45 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:25:38 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 13:25, Jakub Witkowski wrote: W dniu 2011-09-02 13:06, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Prawda, nie wiem czemu wydawało mi się, że za. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 46 |
Data: Wrzesien 01 2011 15:37:17 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: J.F | Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w Mając pierdylion biegów wolę silnik o większej mocy, bo poprawnieNie bardzo rozumiem do czego zmierasz ? Do stwierdzenia, że nawet z gównianym przebiegiem momentu na wale Ruszysz pod gorke. A przy braku mocy na niskich obrotach - sprzeglo spalisz i nie ruszysz :-) A poza tym masz oczywiscie racje. Moment maksymalny nie mowi praktycznie nic, bo od tego sa przekladnie, zeby go zmienic dowolnie. Moc mowi prawie wszystko o dynamice auta, no chyba ze to jakis bardzo dziwny silnik jest. Np stary wolnossacy diesel :-) J. 47 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:38:33 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Nie pogrążaj się :-)tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależność pozwala porównywać różneLiczy się dla kogo? Jeśli chodzi o osiągi, to istotna jest praktycznie Dobrze pisze - sam się pogrążąsz! ;) Te legendarne diesle w ciągnikach siodłowych, o gigantycznym momencie obrotowym i wymagające pierdyliona biegów, półbiegów, międzybiegów czy pierdybiegów, żeby dało się jechać. Jakiekolwiek zwolnienie to potem dramat machania drążkiem przez 5 minut, żeby znów się rozpędzić do prędkości podróżnej. A jak nie masz odpowiedniego ćwiercbiegu przed jedynką, to z ładunkiem pod górę nie ruszysz. I tyle z tego momentu - jedno wielkie nic, bo mocy brak, żeby te 40 ton rozpędzić w przyzwoitym czasie. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 48 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:36:00 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 10:38, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Ależ one tę moc mają - 400, 500, 600 koni... tylko ch-ka do dupy jeśli chodzi o osiągi. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 49 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:49:17 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Ależ one tę moc mają - 400, 500, 600 koni... tylko ch-ka do dupy jeśliDobrze pisze - sam się pogrążąsz! ;)Nie pogrążaj się :-)tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależność pozwala porównywać różneLiczy się dla kogo? Jeśli chodzi o osiągi, to istotna jest praktycznie Nie, robaczku - maja po prostu za mało mocy. Chciałbyś jeżdzić tonowym samochodem osobowym z silnikiem o mocy 10-15KM? Choćbyś miał skrzynię z pierdylionem przełożeń i tak osiągów nie będzie. Ja jednak wolę mieć 100KM/tonę i te biedne 5 biegów. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 50 |
Data: Wrzesien 01 2011 11:04:45 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 10:49, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Za mało do czego ? :-) Chciałbyś jeżdzić tonowym samochodem osobowym z silnikiem o mocy 10-15KM? Choćbyś miał skrzynię z Misiu - w ciężarówce mamy do czynienia z pewnym kompromisem - osiągi, waga, ekonomia. Bez problemu można wsadzić mocniejszy silnik.. tylko po co ? To nie jest samochód rajdowy i inne ma przeznaczenie. Gdyby ta przysłowiowa ciężarówka miałą te jedynie 500KM ale w całym przebiegu obrotów (załóżmy 100-1800) to ruszała by pod górę BEZ PROBLEMU, nawet mniej biegów by potrzebowała. Ja jednak wolę mieć 100KM/tonę i te biedne 5 biegów. A ja wolę silnik elektryczny z płaską ch-ką mocy (100KM) w zakresie 0-40k rpm i brak skrzyni biegów - oczywiście z ogniwem paliwowym a nie gównianymi akumulatorami. Zjadam Cię na śniadanie w każdych warunkach.. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 51 |
Data: Wrzesien 01 2011 12:05:50 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Ja jednak wolę mieć 100KM/tonę i te biedne 5 biegów.A ja wolę silnik elektryczny z płaską ch-ką mocy (100KM) w zakresie Ale rozmawiamy o silnikach spalinowych. Przy okazji właśnie wykazałeś wyższość mocy ;P Zjadam Cię na śniadanie w każdych warunkach.. Na starcie, dopóki opony będą w stanie moc przenieść. Nie na darmo w rzeczywistych rozwiązaniach masz charakterystykę ze stałym momentem do pewnych obrotów a potem ze stałą mocą. Czysto hiperboliczna charakterystyka silnika szeregowego jest używana w lokomotywach elektrycznych ale tam też masz "biegi" - silniki są łączone szeregowo na starcie, że trakcji nie spalić. Do tego jeszcze rezystory rozruchowe, żeby moment ograniczyć. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 52 |
Data: Wrzesien 01 2011 13:01:26 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 12:05, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Porównanie dwóch silników o tej samej mocy: jeden z "fajną" ch-ką (moment wykładniczy), drugi z mniej fajną (moment w kształcie dzwonu) Zjadam Cię na śniadanie w każdych warunkach.. Silnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnie sterować.. moge (np. za pomoca elektroniki) utrzymać go na granicy idealnego uślizgu kół :-) Nie na darmo w Lokomotywa to przykład skrajny - słaby współczynnik tarcia i wiele wiele ton masy. Zobacz to - czysta praktyka. Wrightspeed X1 jest bazującym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym. Zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi o sumarycznej pojemności 25kWh. Pojazd nie posiada sprzęgła ani skrzyni biegów, silnik połączony jest z kołami stałym przełożeniem. Zastąpmy jeszcze akumulatory ogniwem paliwowym.... Dane Techniczne: 0-100km/h w 3 sekundy Prędkość maksymalna : 180 km/h Zasięg <160km Zużycie energii: 125Wh/km co odpowiada 1.4l/100km masa: 697kg http://pl.wikipedia.org/wiki/Wrightspeed_X1 http://www.youtube.com/watch?v=8qDZOBQs60w -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 53 |
Data: Wrzesien 01 2011 13:40:09 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Wrightspeed X1 jest bazującym na Arielu Atomie samochodem elektrycznym. Ale w tym wątku rozmawiamy o silnikach spalinowych a nie elektrycznych. Zasilany jest akumulatorami litowo-jonowymi o sumarycznej pojemności Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania: - ile miejsc w środku? - ogrzewanie/klimatyzacja? - radio? - testy zderzeniowe? - cena? - wygoda? I odbijam piłeczkę - bolid F1. [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 54 |
Data: Wrzesien 01 2011 14:09:37 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 13:40, RoMan Mandziejewicz wrote: 55 |
Data: Wrzesien 01 2011 14:25:14 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Wątpiłeś w to, że mój słabszy elektryczny ZJE Twój spalinowy.. Ależ gdzie ja wątpię w słabość silników elektrycznych? Doskonale je znam i uważam za najlepsze możliwe rozwiązanie napędu. Szkoda tylko, że stale nie mamy sensownego ŹRÓDŁA energii. >> Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania: >> - ile miejsc w środku? >> - ogrzewanie/klimatyzacja? >> - radio? >> - testy zderzeniowe? >> - cena? >> - wygoda? Uważasz, że tego rozwiązania nie da się zastosować w innym nadwoziu ? Wszystko się da - kwestia sensu. Przede wszystkim ekonomicznego. Perdyliard ogniw 18650 to nie jest rozwiązanie problemu tylko brutal-force. >> I odbijam piłeczkę - bolid F1. Słabo odbiłeś :-) Jesteś w stanie sam go choćby tylko uruchomić ? :-) Jest równie mało użyteczny jak elektryczny Ariel. Mój reumatyzm nie zniesie ani jednego ani drugiego. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 56 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:21:54 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-09-01 14:25, RoMan Mandziejewicz pisze: Hello Marcin,Wracając do pytania wątkotwórcy o lepszość zwracam uwagę, że rozmowa o samej wartości maks. czy to momentu, czy mocy, bez charakterystyki jest jałowa. 57 |
Data: Wrzesien 01 2011 18:00:06 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Wojciech, Wracając do pytania wątkotwórcy o lepszość zwracam uwagę, że rozmowa o Nie - ty Ty, wchodząc w tą uboczną gałązkę wątku zgubiłeś kontekst. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 58 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:30:42 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-01 14:25, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Oczywiście, pisałem o tym wcześniej już :-) Źródło jest kluczem. >> Jasne. A teraz odpowiedz (sobie!) na pytania: Jak wyżej :-) Ogniwa paliwowe... >> I odbijam piłeczkę - bolid F1. To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km wystarczy a ładuję się ponoć około 1-1.5h. Tak naprawdę, to problem jak zauważyłeś tkwi w zasadzie jedtynie w źródle energii... -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 59 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:09:25 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Oczywiście, pisałem o tym wcześniej już :-) Źródło jest kluczem.Wątpiłeś w to, że mój słabszy elektryczny ZJE Twój spalinowy..Ależ gdzie ja wątpię w słabość silników elektrycznych? Doskonale je [...] Wszystko się da - kwestia sensu. Przede wszystkim ekonomicznego.Jak wyżej :-) Ogniwa paliwowe... Jasne. Są tak powszechnie dostępne i niemal za darmo. Do tego na każdej stacji zatankujesz wodór a jego cena jest konkurencyjna w stosunku do benzyny. I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięcioma kilogramami wodoru pod ciśnieniem 200 barów pod samochodem - przecież zbiorniki ciśnieniowe są absolutnie bezpieczne. Niestety, ogniwa paliwowe na metanol są nadal w fazie laboratoryjnej :( >> I odbijam piłeczkę - bolid F1.To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km Akumulatory w Tesli ważą pół tony a odnalezienie uszkodzonego jednego z tysięcy ogniwek 18650 graniczy z cudem. To oczywiście przykład typowo amerykańskiego debilizmu tfu!rczego (nie poprawiać). -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 60 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:17:48 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 14:09, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Wiadomo, że istnieją pewne "problemy" z infrastruktura... ale cenowo nie sądze aby wiele odbiegały od kosztu akumulatorów. I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięcioma A butle 85l z cieklym LPG gdzie masz ? :-) Taki zbiornik można uczynić wystarczająco bezpiecznym na wiele sposobów.. Niestety, ogniwa paliwowe na metanol są nadal w fazie laboratoryjnej Chyba już nie. "Units are currently available with power outputs between 25 watts and 5 kilowatts with durations up to 100 hours between refuelings." >> I odbijam piłeczkę - bolid F1.To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km Ja nie zaimplementowali rozwiązania z prostym systemem pomiaru to tak mają... 61 |
Data: Wrzesien 02 2011 05:41:30 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: WS | On 2 Wrz, 14:17, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote: > I w razie wypadku nie martwisz si wcale tymi kilkudziesi cioma LPG jest w stanie cieklym i cisn. w butli ~6atm, przedziurawienie takiej butli nie jest specjalne grozne... wybuch (rozerwanie) butli ze sprzezonym gazem ~200atm oznacza "znikniecie" samochodu (i pewnie kilku obok tez) WS 62 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:42:27 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Wiadomo, że istnieją pewne "problemy" z infrastruktura... ale cenowo nieJak wyżej :-) Ogniwa paliwowe...Jasne. Są tak powszechnie dostępne i niemal za darmo. Do tego na Nie byłbym tego taki pewny. Produkcja wodoru, jego sprężenie i przechowywanie nie są tanie. I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięciomaA butle 85l z cieklym LPG gdzie masz ? :-) Nie mam. A gdyby miał, to jest to zaledwie kilkanaście barów w najgorszym przypadku. Nie ta ilość energii potencjalnej. Taki zbiornik można uczynić wystarczająco bezpiecznym na wiele Jasssne. Robimy to od dziesięcioleci. A mimo to nadal są wypadki z wybuchającymi zbbiornikami ciśnieniowymi. Niestety, ogniwa paliwowe na metanol są nadal w fazie laboratoryjnejChyba już nie. "Units are currently available with power outputs between Za cenę? I dlaczego trzeba je napełniać u producenta? 5 kW to może Ci wystarczy do skuterka - o ile wielkość pozwoli. Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow Nokia? Zrobiono je w końcu ale "zapomniano" o możliwości samodzielnego napełniania. Ja nie zaimplementowali rozwiązania z prostym systemem pomiaru to takAkumulatory w Tesli ważą pół tony a odnalezienie uszkodzonego jednego>> I odbijam piłeczkę - bolid F1.To co w arielu można spokojnie wsadzić do małego mieszczucha. ~160km Jaki możesz zrobić prosty system pomiaru przy ponad 6000 ogniw? Tu sama skala rozwala. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 63 |
Data: Wrzesien 02 2011 15:07:26 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 14:42, RoMan Mandziejewicz wrote: 64 |
Data: Wrzesien 02 2011 15:26:09 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Nie musi być wodór. Technologia się rozwija... W laboratoriach jedynie. [...] >>>> I w razie wypadku nie martwisz się wcale tymi kilkudziesięcioma >>>> kilogramami wodoru pod cinieniem 200 barów pod samochodem - przecież >>>> zbiorniki cinieniowe sš absolutnie bezpieczne. >>> A butle 85l z cieklym LPG gdzie masz ? :-) >> Nie mam. A gdyby miał, to jest to zaledwie kilkanacie barów w >> najgorszym przypadku. Nie ta iloć energii potencjalnej. Zbiornik może być komórkowy, trudniej ulegajšcy zniszczeniu.. pomysłów Jasne. Tylko dlaczego tyle kosztujš? >>> Taki zbiornik można uczynić wystarczajšco bezpiecznym na wiele >>> sposobów.. >> Jasssne. Robimy to od dziesięcioleci. A mimo to nadal sš wypadki z >> wybuchajšcymi zbbiornikami cinieniowymi. Jak wyzej. Jak wyżej. >>>> Niestety, ogniwa paliwowe na metanol sš nadal w fazie laboratoryjnej >>>> :( >>> Chyba już nie. "Units are currently available with power outputs between >>> 25 watts and 5 kilowatts with durations up to 100 hours between refuelings.">> Za cenę? I dlaczego trzeba je napełniać u producenta? 5 kW to może Ci >> wystarczy do skuterka - o ile wielkoć pozwoli. A kto powiedział, że możesz zastosować tylko jedno ? Przecież oczywistem O ile Ci miejsca na to w samochodzie wystarczy. I podłoga utrzyma. Proszę, 16kw z jednego modułu To nadal za mało. 92 kG i 16kW jedynie. >> Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow >> Nokia? Zrobiono je w końcu ale "zapomniano" o możliwoci samodzielnego >> napełniania. Nie sledzę tematu.. ale toshiba co wypucila w 2009... A widziałe kiedykolwiet to w sklepie? [...] >>>>> zauważyłe tkwi w zasadzie jedtynie w ródle energii... >>>> Akumulatory w Tesli ważš pół tony a odnalezienie uszkodzonego jednego >>>> z tysięcy ogniwek 18650 graniczy z cudem. To oczywicie przykład >>>> typowo amerykańskiego debilizmu tfu!rczego (nie poprawiać). >>> Ja nie zaimplementowali rozwišzania z prostym systemem pomiaru to tak >>> majš... >> Jaki możesz zrobić prosty system pomiaru przy ponad 6000 ogniw? Tu >> sama skala rozwala. Skala ? Jaka skala ? Marne 6000 ogniw ? Marne 6000 drutów... Słyszałe o multipleksowaniu ? Wystarczy proste adresowanie banków Kilometry drutów i pomiar różnicowy przy bardzo dużej rozpiętoci potencjałów w stosunku do masy. To nie jest proste w multipleksowaniu. Jako obraz na monitorze LCD wywietlać się da (3 subpixele * 1920*1080 Nieporównywalne - nie masz różnic potencjałów rzędu 120V. Poza tym - to z samej zasady jest martyca zintegrowana na jednym podłoży a nie 6000 drutów do lutowania. Czym innym jest sterowanie logiczne a czym innym pomiar wartoci analogowej na pływajšcym potencjale 6000 ogniw. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 65 |
Data: Wrzesien 02 2011 16:05:12 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 15:26, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Nie śledzę dokładnie tematu... [...] 64kw i 270kg ? Wcale nie wygląda tak strasznie. Sam silnik dieslowski waży ze 150-200kg. >> Wiesz ile lat temu obiecywano metanolowe ogniwo paliwowe do telefonow Nie :-) >>>>> zauważyłeś tkwi w zasadzie jedtynie w źródle energii... No cały sęk w tym, że nie musisz miec tyle długich drutów. Połączenia masz jedynie lokalnie. Słyszałeś o multipleksowaniu ? Wystarczy proste adresowanie banków Jaki pomiar różnicowy ? Adresujesz i na parze drutów dostajesz dane konkretnego ogniwa. A przy pomiarze napięcia rezystancja połącznia z ogniwem ma małe znaczenie... Jakoś obraz na monitorze LCD wyświetlać się da (3 subpixele * 1920*1080 Najprostsze na szybko: Wystarczy szyna adresowa o szerokości 13 bitów + 2 linie danych. I masz super dokładny pomiar konkretnego ogniwa. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 66 |
Data: Wrzesien 02 2011 17:03:56 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Najprostsze na szybko: Wystarczy szyna adresowa o szerokości 13 bitów +Jakoś obraz na monitorze LCD wyświetlać się da (3 subpixele * 1920*1080Nieporównywalne - nie masz różnic potencjałów rzędu 120V. Poza tym - Człowieku, NIE MA scalonych multiplekserów analogowych o wystarczającym zakresie napięć wejściowych, żeby to zrealizować w sposób, jaki postulujesz. To nie jest ponad 6000 ogniw połączonych równolegle lub na zbliżonym potencjale. To są połączenia szeregowo-równolegle i konieczny jest pomiar różnicowy z wyborem za każdym razem dwóch linii (tak, da się je adresować razem) i przeniesieniem wysokich napięć. Możemy dyskutować o wielu sprawach ale nie próbuj mnie uczyć mojego zawodu. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 67 |
Data: Wrzesien 02 2011 22:18:51 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 17:03, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello Marcin, Czytaj ze zrozumieniem. > To nie jest ponad 6000 ogniw połączonych równolegle lub na zbliżonym > potencjale. Ależ odkrywcze. > To są połączenia szeregowo-równolegle i konieczny jest > pomiar różnicowy z wyborem za każdym razem dwóch linii (tak, da się je > adresować razem) i przeniesieniem wysokich napięć. Po pierwsze, wydaje się, że jednak nie wiesz co dokładnie (z naciskiem na dokładnie) postuluje - tylko zgadujesz. Wysokie napięcie nie jest żadnym problemem, ponieważ nigdy w proponowanym rozwiązaniu nie wystąpi. A nawet jeśli chciałbys mierzyć to co opisałeś, to bez problemu da się to zrobić - chyba wiesz co można zastosować. Ale pójdźmy dalej, po co tak sie dupczyć - w końcu skoro ma być łatwo wymeniać co się spieprzyło, to po prostu podzielimy sobie ten battery pack na nieduże moduły i pogadamy sobie z nimi po can'ie. A i pomierzymy sobie od razu więcej niż tylko napięcie ? Możemy dyskutować o wielu sprawach ale nie próbuj mnie uczyć mojego A Ty wyobraź sobie, nie masz bladego pojęcia z kim rozmawiasz. PS: Z ciekawości poszukałem info o rozwiązaniu stosowanym w Tesli. Piszą, że jednak chwalą się, że mają zaimplementowany dość zaawansowany system kontroli stanu battery pack'a -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 68 |
Data: Wrzesien 02 2011 18:26:23 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: J.F. | Dnia Fri, 02 Sep 2011 14:17:48 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a): On 2011-09-02 14:09, RoMan Mandziejewicz wrote: Jak podasz cene i adres sklepu to znaczy ze wyszly z laboratorium. A poki co to chyba jednak w laboratorium .. J. 69 |
Data: Wrzesien 02 2011 22:36:26 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 18:26, J.F. wrote: 70 |
Data: Wrzesien 02 2011 23:18:55 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: J.F. | Dnia Fri, 02 Sep 2011 22:36:26 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a): > Jak podasz cene i adres sklepu to znaczy ze wyszly z laboratorium. No to kliknij w zakladke "generators". Jest cena, jest "dodaj koszyka". A w Fuel Cell jest tylko "zadzwon do naszej infolinii". To co to jest - eksperyment ? J. 71 |
Data: Wrzesien 02 2011 23:22:28 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 23:18, J.F. wrote: Dnia Fri, 02 Sep 2011 22:36:26 +0200, Marcin 'Yans' Bazarnik napisał(a): Nie spotkałeś się z "zadzwoń do nas o cenę" w sklepie internetowym ? Zadzwoń, zapytaj to się dowiesz czy można kupić i za ile. Choć chyba sam zauważysz, że są niby zdjęcia gotowych produktów i jakieś przykłady zastosowań. -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 72 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:31:39 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-09-01 13:01, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Silnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnie A skąd będziesz widział jaki jest współczynnik tarcia jak go nie przekroczysz? ;) Rozumiem że będziesz działał jak ABS - raz za a raz przed... no nie ma to jak komfortowe ruszanie spod świateł ;) tyle że takie coś mamy od 20 lat i nazywa się ASR ... ;P Pozdrawiam Rafał 73 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:45:36 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 13:31, The_EaGle wrote: W dniu 2011-09-01 13:01, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: Najlepsza trakcja jest wtedy gdy masz pewien określony poślizg (zależnie od nawierzchni). Za pomocą czujników jesteś w stanie zmierzyć aktualną prędkość oraz prędkość koła a w związku tym wiedzieć jaki jest poślizg. Tak naprawdę to oni to w tym elektrycznym pojeździe stosują. Kiedyś widziałęm o nim program na discovery. Posłuchaj: http://www.youtube.com/watch?v=Rh1xMwOO54s&feature=player_detailpage#t=154s -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 74 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:03:42 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello The_EaGle, Silnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnieA skąd będziesz widział jaki jest współczynnik tarcia jak go nie Silnik elektryczny szybciej reaguje na zmiany sterowania i da się sterować powtarzalnie. ASR z racji potężnej bezwładności silnika nie może być aż tak precyzyjny. Poza tym - w praktyce najbardziej efektywne jest jednak ruszanie z pewnym uślizgiem na początku choć wydaje się to przeczyć prawom fizyki. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 75 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:21:21 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 14:03, RoMan Mandziejewicz wrote: Hello The_EaGle, Przeczy? Chyba jedynie uproszczonym wzorom z podstawówki gdzie mamy dwa współczynniki: dynamiczny i statyczny. Świat rzeczywisty jest zdecydowanie bardziej skomplikowany, a współczynnik tarcia funkcją wielu argumentów . -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 76 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:44:10 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^Silnik elektryczny szybciej reaguje na zmiany sterowania i da sięSilnik elektryczny ma tę zaletę, że bez problemu mogę nim precyzyjnieA skąd będziesz widział jaki jest współczynnik tarcia jak go nie Przeczy? Podkreślam "wydaje się". [...] -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 77 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:10:36 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-08-31 18:05, to pisze: begin Waldek GodelTak? A jaka moc jest potrzebna do rozpedzÄnia siÄ w 5 sek, do 100 km/h? 78 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:32:26 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: PM |
Tak? duża albo mała ;-) zależy ile "siÄ" waży przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "siÄ" horyzontalnie. 79 |
Data: Wrzesien 01 2011 17:17:08 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-09-01 16:32, PM pisze: No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s. E=W=mv^2/2=1000*27,8^2/2=385 kJ. P=W/t=10/5= 77 kW= 104KM. Mój samochód ma 104 KM, dlaczego nie rozpÄdza siÄ w 5 s. do setki? 80 |
Data: Wrzesien 01 2011 18:02:56 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Wojciech, No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s.Tak?duża albo mała ;-) Ponieważ nie jesteś w stanie przenieść pełnej mocy przy małej prądkości i dostępna moc średnia, pomniejszona o straty na przeniesieniu napędu, tarciu i oporze powietrza pozwala Ci to zrobić jedynie w 11 sekund. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 81 |
Data: Wrzesien 01 2011 18:03:44 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: PM | ďťż>> przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "siÄ" horyzontalnie. No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s. bo jest opór aerodynamiczny, opór toczenia, moment bezwładnoĹci kół i trybików w przekładni, straty mocy na przeniesieniu napÄdu. no i przekładnia nie jest bezstopniowa wiec silnik nie pracuje w punkcie gdzie ma maks. moc. 82 |
Data: Wrzesien 01 2011 17:11:36 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Wojciech, Tak?tak, jest. Co nie znaczy, że ta zależność pozwala porównywać różneLiczy się dla kogo? Jeśli chodzi o osiągi, to istotna jest praktycznie Zapomniałeś podać istotnego parametru - masy. Czysto teoretycznie potrzeba średniej mocy 128.47kW/tonę - zadowolony? W rzeczywistości trzeba więcej, bo nie sposób takiej mocy przenieść przy małych prędkościach i trzeba nadrabiać przy większych. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 83 |
Data: Wrzesien 01 2011 17:31:04 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-09-01 17:11, RoMan Mandziejewicz pisze: Hello Wojciech,Dokładnie. Pytanie wątkotwórcy zawierało kilka rzeczy, które czynią je bezsensownym. Lepszość jest pojęciem względnym, natomiast sama charakterystyka przebiegu mocy (związana zresztą z momentem) opisuje dopiero parametry dynamiczne auta. Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a w warunkach rzeczywistych również przełożeń na skrzyni) oraz tego co kto chce uzyskać poprzez lepszość jest nie do odpowiedzenia. 84 |
Data: Wrzesien 01 2011 17:59:10 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: PM | ?> Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a w warunkach rzeczywistych również przełożeń na skrzyni) oraz tego co kto chce uzyskać poprzez lepszość jest nie do odpowiedzenia.zgadza się nasunęła mi sie myśl taka o "wyższości" mocy nad momentem gdyby wyznawcy momentu zadać pytanie: "A jaki moment jest potrzebna do rozpędzenia się w 5 sek, do 100 km/h?" 85 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:22:42 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Wojciech Wrodarczyk | W dniu 2011-09-01 17:59, PM pisze: ?> Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a wTo zależy od średnicy koła, względnie całego przełożenia. 86 |
Data: Wrzesien 02 2011 15:19:06 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: PM |
?> Takie zapytanie oderwane od masy oraz charakterystyki przebiegu (a wTo zależy od średnicy koła, względnie całego przełożenia. no właśnie czyli moc jest lepszym wskażnikiem informujacym o możliwościach samochodu. bo nie trzeba wnikac w przełożenia, koła, prędkość... 87 |
Data: Wrzesien 01 2011 18:01:31 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello, A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?Zapomniałeś podać istotnego parametru - masy. Czysto teoretycznie Nie mam pojęcia jakim cudem zobaczyłem 3 sekundy zamiast 5 :( -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 88 |
Data: Sierpien 31 2011 17:58:08 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: J.F | Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości grup Abstrakcyjnie: A na czym ci zalezy ? Bo zakladajac w miare rowna mase, to fajnie sie jezdzi 200kW, zdecydowanie fajniej niz 100kW :-) Tylko ze taka jazda kosztuje i trzeba sie ograniczac zeby nie zamienic auta szybko w kupe zlomu. I na razie w ogole nie pisalem nic o momencie. Zas bardziej sie opierajac na rzeczywistosci - to takie 100kW/400Nm (a nie nautical Miles) to pewnie jakis oszczedny diesel jest. A to 200/200 to naprawde brzmi jak szlifierka, a w dodatku Wankle maja mierne opinie - nie idzie tego zagazowac, olej pali, trwalosc taka sobie :-) Zarejestruja to w ogole, czy norm spalin nie spelnia ? Bo jesli sie nie pomylilem, to musi sie krecic ponad 10 tys obrotow - wiec albo naprawde wankel, albo konstrukcja rodem z motocykli lub F1 :-) J. 89 |
Data: Sierpien 31 2011 19:15:17 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomek KaĹka | J.F napisał(a) Użytkownik "Adam" napisał w wiadomoĹci grup Nie jest tak źle. Civic Type-R ma 201KM(7800)/193Nm(5600). Czyli mniej wiÄcej to, o co pytaczowi chodziło. -- Tomek 90 |
Data: Sierpien 31 2011 21:29:25 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Lewis | W dniu 2011-08-31 21:15, Tomek KaĹka pisze: napisał(a) O rety mój siÄ aż do takich obrotów nie krÄci... przy 6800 jest odcinka... A moze lepiej coĹ w stylu 200kW od 3000obr praktycznie równe do 6500obr i ponad 400Nm w podobnym zakresie i prawie płaskie ;) A na poważnie to pytanie godne flejma ;) Zalecana ostrożnoć w odpowiadaniu ;) -- CzÄĹci do A6 C4 sprzedam http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=399697 Pozdrawiam Lewis 91 |
Data: Sierpien 31 2011 19:35:26 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomek KaĹka | Lewis napisał(a) W dniu 2011-08-31 21:15, Tomek KaĹka pisze: Nie można mieÄ jednoczeĹnie płaskiego przebiegu momentu i mocy. Ĺťeby moment był płaski, moc musi rosnÄ Ä liniowo z obrotami. Civic odcina coĹ przy 8300, a moment ma dosyÄ płaski przebieg jak na quasi-sportowy samochód. A co jest lepiej? Co kto lubi:). -- Tomek 92 |
Data: Wrzesien 01 2011 10:27:12 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-08-31 21:29, Lewis wrote: W dniu 2011-08-31 21:15, Tomek KaĹka pisze: To fizycznie niemożliwe w jednym silniku :-) -- pozdrawiam, Marcin 'Yans' Bazarnik 93 |
Data: Wrzesien 02 2011 11:09:47 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Lewis | W dniu 2011-09-01 10:27, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze: On 2011-08-31 21:29, Lewis wrote: Fakt takie przebiegi sÄ niemożliwe ale już moc 200kW mocno rosnÄ ca od około 3kRPM z prawie płaskim momentem na poziomie 400Nm jest całkowicie możliwa. -- CzÄĹci do A6 C4 sprzedam http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=399697 Pozdrawiam Lewis 94 |
Data: Wrzesien 02 2011 23:24:29 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Marcin 'Yans' Bazarnik | On 2011-09-02 11:09, Lewis wrote: 95 |
Data: Sierpien 31 2011 21:34:39 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Shrek | On 2011-08-31 21:15, Tomek KaĹka wrote: [...] I chyba go wycofali od tego roku bo nowej normy spalin nie spełaniał:P Ahrek. 96 |
Data: Sierpien 31 2011 22:49:12 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: |
On 2011-08-31 21:15, Tomek KaĹka wrote: albo Celica VII 1.8 TS ma 192KM (6800) 180Nm. Odcinka przy 8400.. pozdrawiam 97 |
Data: Wrzesien 01 2011 00:13:43 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-08-31 21:15, Tomek KaĹka pisze: napisał(a) 200KM a 200kW to jednak spora różnica :) 98 |
Data: Wrzesien 01 2011 07:09:03 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomek KaĹka | Tomasz Pyra napisał(a)
Ups... Sorry. -- Tomek 99 |
Data: Wrzesien 01 2011 08:55:02 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Mirek Ptak | Dnia 2011-08-31 21:15, *Tomek KaĹka* napisał, a mnie coĹ podkusiło, żeby odpisaÄ: Tyle, że pytaczowi o kW chodziło, a to blisko 270 KM :)Abstrakcyjnie: Pozdrawiam - Mirek -- Mirek Ptak - Signum '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition President Herbert *old* on board :) kolczan( a t )dronet(kropek) p l PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++ 100 |
Data: Sierpien 31 2011 19:06:14 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Bydlę | On 2011-08-31 17:39:43 +0200, Adam said: Witajcie. Do czego? -- Bydlę 101 |
Data: Sierpien 31 2011 20:53:17 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: huri_khan | Dnia Wed, 31 Aug 2011 17:39:43 +0200, Adam napisał(a): Witajcie. Ten którym jeździł dziadek do kościoła jest najlepszy, czyli 1,9 TDI :p -- [Pozdrawiam] [huri-khan][GG 177094] [SY] [Cruze 1,8 LT] 102 |
Data: Sierpien 31 2011 21:00:39 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Wed, 31 Aug 2011 17:39:43 +0200, Adam napisał(a): lepiej mieć auto z silnikiem 100kW i momentem 400nM, czy też z silnikiem Zależy do czego lepiej. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 103 |
Data: Sierpien 31 2011 22:22:21 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: |
lepiej mieć auto z silnikiem 100kW i momentem 400nM, czy też z silnikiem o mocy 200kW i momentem 200nM? W samochodach jest roznie. W sensie odczuwania. W motocyklach, ktorymi jezdze od 20 lat jest tak, ze mam moto, ktore ma 106KM. Na moto to nieduzo. Ale ma 126 Nm momentu. Objawia sie to tym, ze na swiatlach nawet szlifierki wyscigowe mi nie podskakuja (2.9 sek do setki). Powyzej 150 km/ h zaczynaja mnie doganiac, przy 200 km/h uciekaja. Raz ze opory powietrza mam w porownaniu z nimi kolosalne (naked bike), dwa, ze wtedy pomaga im moc. Wnioski sam wyciagnij. kapec -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 104 |
Data: Sierpien 31 2011 23:09:40 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin kapec W samochodach jest roznie. W sensie odczuwania. W motocyklach, ktorymi Wnioski sÄ takie, że masz lepsza trakcjÄ albo lepsze umiejÄtnoĹci. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 105 |
Data: Wrzesien 04 2011 20:19:56 | Temat: Re: WaÂżniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: AZ | On 2011-08-31, to wrote: Po prostu chlopaki startuja lajtowo a kolega sie spina, napina z mysla,W samochodach jest roznie. W sensie odczuwania. W motocyklach, ktorymi ze oni sie z nim scigaja :-) -- Artur 106 |
Data: Wrzesien 10 2011 09:59:50 | Temat: Re: Wa?niejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: |
Po prostu chlopaki startuja lajtowo a kolega sie spina, napina z mysla, ze oni sie z nim scigaja :-) No. Rozumiem, ze znawca jestes niebylejakim i znasz kupe motocykli, ktore fabrycznie maja 2.9 sek do setki. kapec -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 107 |
Data: Wrzesien 12 2011 09:06:40 | Temat: Re: Wa?niejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: AZ | On 2011-09-10, wrote: Po podanych parametrach wynika ze masz GSX 1400, a w nim maksymalny moment masz juz przy 5000 rpm, a w szlifierkach jest to ~9000 rpm. Wiec tutaj to jest kwestia umiejetnego startu dostosowanego do charakterystyki silnika. Wszystkie szlifierki fabrycznie maja ~2.9 do setki. -- Artur 108 |
Data: Wrzesien 01 2011 00:13:09 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-08-31 17:39, Adam pisze: Witajcie. Lepiej (zakładając że "lepiej" oznacza dla Ciebie żeby dało się szybciej jeździć) silnik który ma 200kW. Moc do zdolność do wykonywania pracy przez silnik, czyli większe możliwości napędzania samochodu. Moment obrotowy tak jak go podajesz to wartość statyczna i nie mówi zupełnie nic. Żeby mieć 400Nm, wystarczy powiesić około 40kg na metrowym kiju poziomo i już masz 400Nm - jak się domyślasz do napędu niczego się to nie nadaje. Dlatego w motoryzacji podaje się wartość momentu obrotowego przy danej prędkości obrotowej - tu już coś wiadomo, bo iloczyn tych parametrów to moc. Znając moc w punkcie w który silnik generuje maksymalny moment i moc w punkcie gdzie jest maksymalna moc można nawet powiedzieć coś o jego charakterystyce. 109 |
Data: Wrzesien 01 2011 11:15:32 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Olo | W dniu 2011-08-31 17:39, Adam pisze: Witajcie. to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika przyspieszania autem? W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to prędkość max, którą możesz osiągnąć. 110 |
Data: Wrzesien 01 2011 09:21:46 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Olo to zależy czy ważna jest dla Ciebie prÄdkoć max czy dynamika Bzdura. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 111 |
Data: Wrzesien 01 2011 11:59:13 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Olo | W dniu 2011-09-01 11:21, to pisze: begin Olo Bzdura - uzasadnij, czekam. 112 |
Data: Wrzesien 01 2011 12:34:25 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Olo Bzdura - uzasadnij, czekam. Przeczytaj post Tomasza Pyry. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 113 |
Data: Wrzesien 01 2011 15:25:09 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Olo | W dniu 2011-09-01 14:34, to pisze: begin Olo Co mam czytać, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem niezgodnego z prawdą. Napisałeś, że piszę bzdury to wal konkret co jest nie tak? Przy okazji polecam lekturę: http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html#moc_moment "Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką możemy uzyskać z silnika. W praktycznym znaczeniu siła odpowiedzialna jest za przyspieszenie oraz uciąg samochodu. Oczywiście każdy wie, że samochód z wyższą mocą lepiej przyspiesza. Wynika to jednak z faktu, że ma on wysoki moment obrotowy przy wysokich prędkościach obrotowych, czyli nawet przy wysokich obrotach ma siłę żeby rozpędzać samochód. Moc natomiast odpowiedzialna jest głównie za prędkość maksymalną. Należy tu jednak zauważyć, że prędkość maksymalna samochodu jest mocno zależna od przełożeń układu napędowego. Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna samochodu, ale osiągana pozostanie przy tej samej prędkości obrotowej silnika to prędkość maksymalna samochodu pozostanie bez zmian. Mało tego, jadąc z prędkością maksymalną, silnik nie będzie osiągał maksymalnej mocy. Aby zwiększyć prędkość konieczna jest zmiana przełożeń w układzie napędowym. " 114 |
Data: Wrzesien 01 2011 07:35:38 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: WS | On 1 Wrz, 15:25, Olo wrote: Przy okazji polecam lekturę:http://www.magazyn-motoryzacyjny.pl/moc.html#moc_moment to chyba jakis humanista pisal ;) "Jak wyjaśniono wcześniej, moment obrotowy jest równoznaczny z siłą jaką ta... jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej samej predkosci obrotowej kol) to czy bedzie taka sama? Nie, bo przelozenie bedzie sie roznic 2x i ten drugi bedzie maial 2x wieksza sile... Moment bez podania obrotow to w sumie bezwartosiowa informacja... Jeżeli zwieszona zostanie moc maksymalna ta... pod warunkiem, ze przy tych obrotach mocy maksymalnej bedzie odciecie ;) WS 115 |
Data: Wrzesien 01 2011 18:15:05 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: PM | ?> jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej ale pomieszałeś w główkach ;-) jak to tak! moment ten sam i to wyżej położony (czyli gorzej!) a przyspieszenie lepsze - straszne. 116 |
Data: Wrzesien 01 2011 16:09:44 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: to | begin Olo Co mam czytaÄ, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem Auto z 400 Nm przy 2000 rpm bÄdzie przyspieszało tak samo jak takie z 200 Nm przy 4000 rpm po zastosowaniu odpowiedniego przełożenia. Dlatego maksymalna wartoć momentu obrotowego na wale napÄdowym nie mówi nic o zdolnoĹci przyspieszania. Z kolei moc to moment * obroty, czyli paradoksalnie porównanie wartoĹci maksymalnej mocy zmierzonej na wale napÄdowym mówi nam sporo o tym, jak dane auta bÄdÄ przyspieszaÄ, bo zwykle w autach o podobnej mocy na wale da siÄ uzyskaÄ podobny moment obrotowy na kołach odpowiednim zestopniowaniem skrzyni biegów. -- "An intelligent man is sometimes forced to be drunk to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway 117 |
Data: Wrzesien 02 2011 13:11:45 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-09-01 11:59, Olo pisze: W dniu 2011-09-01 11:21, to pisze: Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy. Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach zależy wprost od mocy P którą generuje silnik: M_k = P/obr_k (bez strat itd). Czyli: - Dwa silniki o takiej samej mocy dają taki sam moment na kołach (przy optymalnych przełożeniach przełożeniach). - Dwa silniki o takim samym momencie max. mogą dawać zupełnie rózny moment na kołach i rozmaite przyspieszenia. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 118 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:00:26 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Jakub, Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy.Bzdura - uzasadnij, czekam.to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamikaBzdura. Oczywista oczywistość. Tylko co z chwilą, gdy prędkość równa się zero? ;P Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach j.w. Czyli: Dokładnie tak. Tylko czasem jest kłopot z tymi odpowiednimi przełożeniami. Jak silnik ma bardzo wąski odcinek szczytowej mocy, to czasem brakuje biegów - na niższym już nie jedzie a na wyższym jeszcze - częsta przypadłość trupodizli znaczy turbodiesli. Ale za to ta "elastyczność" i przyczepę można ciągnąć, żeby kolejnego trupodizla z eNeReFu (dość hermentyczne, dla młodych niezrozumiałe) ściągnąć. - Dwa silniki o takim samym momencie max. mogą dawać zupełnie rózny Ale tego nie przetłumaczysz... -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 119 |
Data: Wrzesien 02 2011 14:49:25 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-09-02 14:00, RoMan Mandziejewicz pisze: Hello Jakub, Czepiasz się. Chwila ta jest miary zero, a więc nie wnosi nic do całki mocy po czasie :) Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach Ok. rozszyfrujmy "bez strat itd" - dla sytuacji gdy nie wystepuja poślizgi, i nie licząc strat w przeniesieniu napędu. Jasne jest że moment ruszania nie spełnia tych założeń. Przy ruszaniu (w momencie gdy obroty koła = 0) tak naprawdę cała moc jest tracona na sprzęgle albo na poślizg koła. Dokładnie tak. Tylko czasem jest kłopot z tymi odpowiednimi To są szczegóły techniczne :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 120 |
Data: Wrzesien 02 2011 15:03:29 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Jakub Witkowski | W dniu 2011-09-02 14:49, Jakub Witkowski pisze: Ok. rozszyfrujmy "bez strat itd" - dla sytuacji gdy nie wystepuja poślizgi, Czy raczej: gdy v=0, bo jeśli już poślizg, to obroty > 0, żebyś się zaraz znów nie doczepił... ;) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 121 |
Data: Wrzesien 01 2011 17:57:25 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: scobowski | W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze: to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamikai stąd prędkość maksymalna wychodzi na przecięciu krzywej mocy silnika i sumy oporów względem prędkości pojazdu ;) 122 |
Data: Wrzesien 01 2011 18:00:10 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Tomasz Pyra | W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze: W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to Nie jest to prawdą - to co piszesz, to powtarzana bezkrytycznie legenda, która nie ma żadnych podstaw. Ani jedno, ani drugie nie jest prawdą - przy czym pierwsze jest jeszcze dalej od prawdy niż drugie. 123 |
Data: Wrzesien 02 2011 03:02:08 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Excite | W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze: to zależy czy ważna jest dla Ciebie prędkość max czy dynamika Przy zbytnim upraszczaniu tego zagadnienia wychodzą tylko bzdury. 124 |
Data: Wrzesien 01 2011 11:53:47 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: Ukaniu |
Witajcie. Jak abstrakcyjnie to może w celu lepszego unaocznienia różnic: lepsze 10KM i 1000Nm Czy 100KM i 100Nm Czy 1000KM i 10Nm ;-] -- Pozdrawiam, Łukasz 125 |
Data: Wrzesien 01 2011 13:03:53 | Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy? | Autor: | |