Witek.
Ten sam jak co roku, (prawie) taki sam jak co roku. ZachÄcam Ćwieżaków do zapoznania siÄ, a ogół do sprawdzenia poprawnoĆci i komentowania/sugerowania zmian.
Smacznego!
===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===
Wersja 3.30
Ostatnia aktualizacja: 27.03.2014
PamiÄci An O - Andrzeja Owczuka.
**Spis treĆci:**
Wprowadzenie.
Rozdział I - Netykieta grupy pl.rec.motocykle.
Rozdział II - Jaki motocykl kupiÄ?
Rozdział III - Co założyÄ? Ubiory, kaski, akcesoria.
Rozdział IV - Porady natury ogólnej.
**Wprowadzenie.**
FAQ - skrót od Frequently Asked Questions zawiera zbiór odpowiedzi na najczÄĆciej zadawane na grupie dyskusyjnej pl.rec.motocykle pytania. Zanim podzielisz siÄ publicznie nurtujÄ
cym CiÄ problemem sprawdŒ czy czasem wczeĆniej nie został rozwiÄ
zany, a odpowiedŒ znajduje siÄ w niniejszym opracowaniu lub pod którymĆ z podanych niżej, a bardzo przydatnych adresów:
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj pełna wersja FAQ
http://www.google.pl/ najpopularniejsza wyszukiwarka
http://www.scigacz.pl/ serwis internetowy dla motocyklistów wszelkiej maĆci
http://www.motocaina.pl/ kobiecy portal motoryzacyjny
Informacji możesz też szukaÄ na stronach mniej lub bardziej zwiÄ
zanych z naszÄ
grupÄ
:
http://www.riders.pl/ strona prowadzona przez MadMaxa
http://lublin.riders.pl/forum/ spuĆcizna po lubelskim odłamie PRM
Inne ciekawe miejsca w sieci:
http://www.forum.motocyklistow.pl/
http://www.skutery.net/
http://www.bikez.com/ - katalog motocykli on-line
Opinie i uwagi nt. zawartoĆci i działania FAQ należy kierowaÄ do Magica pod adres który obecnie zajmuje siÄ redagowaniem działu FAQ na stronie http://www.riders.pl/ . Tam też znajdujÄ
siÄ odpowiedzi na pytania wymagajÄ
ce okresowej aktualizacji: adresy sklepów, knajp, serwisów, procedury sprowadzania i rejestracji motocykla itp. Niniejsze FAQ jest obecnie pomyĆlane jako wprowadzenie nowej grupowiczki/nowego grupowicza w Ćwiat obyczajów panujÄ
cych w naszej doæ luŒnej, ale sympatycznej i zżytej rodzinie, a powstało na podstawie wygłoszonych na forum grupy opinii, które można uznaÄ za miarodajne i nie kontrowersyjne. Wielkie i serdeczne podziÄkowania należÄ
siÄ wszystkim, którzy swoimi uwagami przyczynili siÄ do powstania i ciÄ
głego udoskonalania tego opracowania.
Autor oryginalnej wersji: Jacek RóżaĆski
Aktualizował: Maciej "Magic" Sajecki
**Rozdział 1. Netykieta pl.rec.motocykle.**
1.1 Nieprzestrzeganie netykiety jest przyczynÄ
czÄstych napiÄÄ i zgrzytów nawet na tak przyjaznej grupie dyskusyjnej jak ta. Pomni przykrych doĆwiadczeĆ chcielibyĆmy ich uniknÄ
Ä w przyszłoĆci. W tym celu każdy nowy grupowicz zobowiÄ
zany jest do zapoznania siÄ z zasadami netykiety w Sieci. Można jÄ
znale΀ np. na http://www.grush.one.pl/article.php?id=netykieta lub http://republika.pl/orzechp/netykieta.html .
1.2 Grupowicz w trosce o czytelnoæ swej wypowiedzi i przez szacunek dla innych użytkowników powinien zwróciÄ szczególnÄ
uwagÄ na nastÄpujÄ
ce zagadnienia:
- obcinaÄ cytowane listy pozostawiajÄ
c jedynie autora i fragment tekstu, do którego odnosi siÄ komentarz. KomentowaÄ należy POD cytatem;
- podpisywaÄ swoje posty. Podpis, czyli sygnaturka lub sig, w pierwszej linijce powinien mieÄ tzw. delimiter, czyli dwa myĆlniki i spacjÄ. Czytnik rozpoznaje wtedy, że ma do czynienia z podpisem i nie umieszcza go w cytowanym tekĆcie. Sig powinien mieÄ 4 linijki max (+ delimiter);
- powstrzymywaÄ siÄ od nadmiernego rozwlekania wÄ
tków nie zwiÄ
zanych z tematykÄ
grupy lub odbiegajÄ
cych od tematu w pierwszym poĆcie w wÄ
tku;
- powstrzymywaÄ siÄ od publicznego prowadzenia dwustronnych rozmów, które nie interesujÄ
innych czytelników, a które muszÄ
ĆciÄ
gaÄ;
- powstrzymywaÄ siÄ przed szerzeniem tzw. SPAMu, czyli wysyłaniu wiadomoĆci o zerowej zawartoĆci informacyjnej i humorystycznej;
- trzykrotnie zastanowiÄ siÄ przed wysłaniem spłodzonego posta, bo chociaż bardzo bawi on autora, niekoniecznie musi bawiÄ jego czytelników.
Jak mawia nasz kolega Pietrasik "Nie masz nic do powiedzenia to nie pisz";
- NIE wysyłaÄ postów w HTML;
- do dobrego tonu należy uważanie na ortografiÄ i interpunkcjÄ. WypowiedŒ, sama w sobie interesujÄ
ca, a napisana z bykami w co drugim słowie, chaotycznie i bez znaków przestankowych w odpowiednich miejscach, staje siÄ nieczytelna czy wrÄcz irytujÄ
ca. Epistolografia to trudna sztuka, wiem :) Dlatego m.in. namawiamy do przeczytania posta PRZED wysłaniem, można wtedy wychwyciÄ błÄdy i je poprawiÄ.
Kolejna kwestia to używanie polskich "ogonków". Pozostawiamy to Twojemu wyborowi, jeĆli zdecydujesz, że chcesz pisaÄ przy pomocy polskich liter pamiÄtaj o ustawieniu kodowania znaków na standard ISO 8859-2. Z drugiej strony, nieuzywanie polskich liter ulatwia czytanie grupy przez naszych kolegow rozsianych po swiecie, ktorzy nie zawsze moga ustawic na swoich komputerach wlasciwe kodowanie znakow.
NastÄpna sprawa - tematy postów i właĆciwe ich konstruowanie. PodeprÄ siÄ tu tekstem Ćukasza Spychalskiego:
"Pojawilo sie ostatnio sporo pytan z fatalnie dobranymi tematami - ze
wymienie tylko np. "Romet - wazne", "125 :P", "Zapytanie" czy "Suzuki
Hayabusa".
Autorzy tych watkow najwyrazniej nie zdaja sobie sprawy, ze przewazajaca
wiekszosc sposrod wielu tysiecy czytelnikow grupy najpierw sciaga same
tematy, a dopiero potem tresci interesujacych ich postow.[...] Nie zdaja sobie wreszcie
sprawy, ze wielu w ogole ignoruje watki o beznadziejnych tematach
rozpoczynane przez szeszej nikomu nie znanych autorow (co innego, gdy
np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .
Tak wiec tematy watkow powinny zawierac w sobie wszystkie niezbedne do
podjecia decyzji o sciaganiu (badz nie) tresci postow informacje - dla
wspomnianych wyzej watkow moglyby byc to np: "Romet a licznik z WSK",
"co wybrac do codziennych dojazdow", " 125 - co wybrac", "Hayabusa a
PCII/PCIII - czy warto?".
Wlozcie wiec nieco wysilku w wymyslenie wlasciwego tematu - zwieksza to
szanse, ze ludzie, ktorzy mogliby wniesc cos ciekawego do dyskusji w ogole
do posta zajrza, a pozostalym oszczedza czasu i rozczarowan."
W tematach warto też używaÄ skrótów informujÄ
cych o zawartoĆci posta np.:
[TECH] - techniczne;
[INFO] - informacyjne, np. o zlotach, spotkaniach;
[SPAM][NTG] - tekst nie zwiÄ
zany z tematykÄ
grupy;
[KUPIE][SPRZEDAM] - ogłoszenia handlowe;
[ALLEGRO][EBAY] itp. - link do aukcji
W tych dwóch ostatnich przypadkach przyjÄliĆmy zasadÄ, że ogłoszenia o charakterze handlowym dot. danego przedmiotu powinny byÄ zamieszczane na grupie nie czÄĆciej niż raz w miesiÄ
cu. Nie chcemy po prostu traktowania grupy jak tablicy ogłoszeĆ.
Skoro jesteĆmy już przy skrótach, zapraszam do skorzystania z tego linka http://eredaktor.pl/teoria/akronimy-i-skroty-stosowane-w-komunikacji-internetowej/ .. DziÄki tej stronie wyrażenia takie jak IMHO,BTW,ZTCW i inne przestanÄ
byÄ czarnÄ
magiÄ
;) Tutaj ograniczÄ siÄ tylko do wyjaĆnienia różnicy miÄdzy skrótami [NTG] i [OT], które sÄ
czÄsto (i błÄdnie) używane zamiennie. [NTG] oznacza Nie Ta Grupa, czyli tekst niezwiÄ
zany z tematykÄ
grupy, np. link do filmiku podpatrzonego na grupie samochodowej albo pytanie o to gdzie wycentrowaÄ koło w rowerze (trafiajÄ
siÄ i takie :). Natomiast [OT] oznacza Off Topic, czyli "bez zwiÄ
zku z tematem" i jest używane, gdy w danym wÄ
tku dyskusja zejdzie nagle na inny temat.
I jeszcze jedna drażniÄ
ca kwestia - CAPS LOCK i wykrzykniki. Użycie wyłÄ
cznie wielkich liter jest w necie synonimem krzyku i ma podkreĆlaÄ wagÄ danego przekazu, warto wiÄc zarezerwowaÄ ten sposób pisania na WYJÄTKOWE okazje. Podobnie rzecz ma siÄ z wykrzyknikami, zwłaszcza, gdy sÄ
umieszczane w temacie postu. Dana kwestia może byÄ istotna dla piszÄ
cego, ale z perspektywy grupy jest banalna lub wrÄcz NTG (Nie Ta Grupa). Poza tym użycie wykrzykników lub wielkich liter w co drugim temacie powoduje, że trudno jest wyłapaÄ w zalewie postów właĆnie TEN jeden istotny. Smutny, ale najlepszy przykład to sytuacja, w której ktoĆ informuje o wypadku grupowiczów. Wtedy czÄsto przywieramy wrÄcz do monitorów w oczekiwaniu na najĆwieższe informacje o stanie zdrowia, przyczynach, skutkach zdarzenia. Wtedy kwestia Twojego zepsutego amortyzatora albo tego, że leciałeĆ "czysta na gumie" lata nam koło pióra.
Nowi grupowicze powinni uważaÄ na tzw. syndrom nowego, który przejawia siÄ pisaniem postów bez opamiÄtania, odpowiadania na każdy inny post, szczegółowym opisywaniem ostatnich przeżyÄ, a to wszystko zazwyczaj łamiÄ
c wszystkie zasady netykiety i piszÄ
c w HTMLu. Takie postÄpowanie prowadzi do szybkiego wyczerpania cierpliwoĆci grupowiczów i nowy, pomimo serdecznego przyjÄcia w pierwszej chwili, staje siÄ obiektem drwin, docinków, uwag i pouczeĆ.
1.3 Internet to Ćwietne narzÄdzie komunikacji, wykorzystywane także do wirtualnych spotkaĆ i wymiany doĆwiadczeĆ pomiÄdzy użytkownikami takich samych motocykli bÄ
dŒ miłoĆników jednej marki. JeĆli znasz jÄzyk obcy, choÄby nawet rosyjski, nie wahaj siÄ wstukaÄ w wyszukiwarkÄ marki czy modelu swojego motocykla. KAĆ»DY popularniejszy model motocykla ma swojÄ
listÄ mailingowÄ
, grupÄ dyskusyjnÄ
czy website. Wiele z problemów, z którymi dopiero bÄdziesz siÄ borykał w swoim motocyklu, tam majÄ
już opanowane. PamiÄtaj jednak, że zasady netykiety sÄ
niezmienne niezależnie od jÄzyka, w którym piszesz post, a jeĆli to robisz to na grupie zagranicznej, to dodatkowo reprezentujesz nie tylko siebie, ale i kilkadziesiÄ
t milionów swoich Rodaków.
1.4 Z grupÄ
najlepiej komunikowaÄ siÄ przy pomocy odpowiedniego programu do obsługi grup dyskusyjnych np. Outlook Express lub Mozilla Thunderbird.
Grupa jest dostÄpna m.in. na serwerach news.atman.pl i freenews.netfront.net . Warto też sprawdziÄ, czy serwis na którym mamy konto pocztowe umożliwia także dostÄp do grup dyskusyjnych.
1.5 Do wynajdywania bardzo licznych stron producentów motocykli i akcesoriów służÄ
rozmaite wyszukiwarki, wiÄc lepiej nie mÄczyÄ grupowiczów o podanie strony takiej lub innej firmy.
1.6 Barany i prowokatorzy.
Co pewien czas trafiajÄ
na naszÄ
miłÄ
i przyjaznÄ
grupÄ jacyĆ idioci. Osobnicy ci, pchani głÄbokimi kompleksami, wrodzonÄ
nieĆmiałoĆciÄ
i lÄkiem wobec kobiet dajÄ
upust swoim frustracjom na łamach gwarantujÄ
cego anonimowoæ Internetu. Przejawia siÄ to w wysyłaniu rozmaitych tekstów w rodzaju "motocykliĆci to idioci", "rozp****lÄ każdy napotkany motocykl moim białym merolem" lub podobnych. Celem jest tylko i wyłÄ
cznie zaistnienie i wywołanie lawiny postów. Nowi zazwyczaj grupowicze, którzy gorliwie odpowiadajÄ
na takie prowokacje nieĆwiadomie przyczyniajÄ
siÄ do jego osiÄ
gniÄcia i tym samym nakrÄcajÄ
lawinÄ idiotycznych postów na denerwujÄ
cy wszystkich temat. Zjawisko to nosi skróconÄ
nazwÄ "karmienie trolla". JedynÄ
skutecznÄ
receptÄ
na takÄ
prowokacjÄ jest całkowite zignorowanie goĆcia. Kiedy zobaczy, że go olano, pójdzie szukaÄ szczÄĆcia gdzie indziej. Grupowicz, który nawet w dobrej wierze wda siÄ w polemikÄ musi siÄ liczyÄ z opieprzeniem ze strony bardziej zdyscyplinowanych i znajÄ
cych realia Internetu kolegów-motocyklistów.
1.7 Adresy kilku stron umożliwiajÄ
cych wpisanie trasy, obliczanie odległoĆci, wariantów dróg itp.: http://www.targeo.pl/ , http://www.de.map24.com/ , http://www.viamichelin.com/ , http://w.droge.pl , http://wikimapia.org , http://pilot.pl
1.8 Co zrobiÄ z długimi adresami do stron?
Chcesz podaÄ linka do interesujÄ
cej strony, a jej adres jest za długi i ulega poszatkowaniu przez program pocztowy? Masz dwa wyjĆcia:
- skorzystaj ze strony www.tinyurl.com, która podany przez ciebie link umieĆci tymczasowo w swojej bazie danych i poda nowy link, znacznie krótszy. Jest to po prostu usługa przekierowania.
- umieæ ten długi link miÄdzy znakami < i >. Wtedy powinien on, mimo swojej długoĆci, funkcjonowaÄ jako jeden klikalny link.
**Rozdział II. Jaki motocykl kupiÄ?**
Rozdział ten skierowany jest przede wszystkim do poczÄ
tkujÄ
cych, a opiera siÄ na opiniach doĆwiadczonych grupowiczów pl.rec.motocykle.
2.1 Ciuchy to podstawa. Zazwyczaj na pytanie nowicjusza "Jakie moto na poczÄ
tek?" odpowiadamy najpierw pytaniem "A ciuchy już masz?". JeĆli nie, spokojnie odlicz 1.5-3 tys. złotych od kwoty, którÄ
przeznaczyłeĆ na motocykl, i zajrzyj do rozdziału III.
2.2 Cokolwiek wyczytasz za chwilÄ, pamiÄtaj, że jesteĆ motocyklistÄ
niezależnie od tego na czym jeŒdzisz. Spokojnie możesz zaczÄ
Ä swÄ
karierÄ od Rometa, MZ czy Jawy (chociaż to już raczej klasa Weteran ;) ).
Jakikolwiek motocykl chciałbyĆ mieÄ na poczÄ
tek, przy jego wyborze należy kierowaÄ siÄ:
- umiejÄtnoĆciami jakimi siÄ dysponuje,
- warunkami fizycznymi (wzrost/siła/długoæ koĆczyn),
- preferowanym stylem motocyklizmu,
- możliwoĆciami finansowymi.
Generalne zalecenie brzmi - _na_poczÄ
tek_nie_wiÄcej_jak_500_ccm,_nie_wiÄcej_jak_50KM._
Przemawia za tym kilka powodów:
- słabszy motocykl daje wiÄcej czasu na reakcjÄ i wiÄcej wybacza;
- motocykle o dużych pojemnoĆciach, szczególnie starsze, sÄ
doæ ciÄżkie i kłopotliwe w manewrowaniu dla nowicjuszy;
- sÄ
też droższe w utrzymaniu.
Co to oznacza w praktyce ? WeŒmy parametry pierwszego z brzegu Suzuki GS500, czyli maszyny która spełnia dokładnie nasze zalecenia - piÄÄsetka o mocy 46KM. Motocykl jest niewielki i Ćrednio ciÄżki jak na maszynÄ szosowÄ
, bo waży 188 kg. Teraz wyobraŒ sobie, że te 188 kg leży na glebie i musisz je podnieæ. Albo zabrakło paliwa i pchasz je do stacji benzynowej, nierzadko pod górkÄ. A teraz wyobraŒ sobie że zamiast tego masz GS 750 ważÄ
ce 253 kg. A mocy raptem 13 KM wiÄcej. I w drugÄ
stronÄ - masz GN 250 ważÄ
ce 140 kg. Czujesz różnicÄ ? Masa ta przekłada siÄ automatycznie na łatwoæ (lub trudnoæ) w manewrowaniu na postoju, wypychaniu motocykla z garażu i sprowadzaniu go do niego, szybkoæ wykonania manewru ominiÄcia auta które nagle dało po hamulcach tuż przed Twoim nosem ... W offroadzie znanÄ
prawdÄ
jest to, że każde 0.1 kg masy motocykla robi różnicÄ. Na szosie jest to mniej istotne, ale jednak. Czyli dobrze byłoby szukaÄ motocykla ważÄ
cego poniżej 200 kg, a jeszcze lepiej w okolicach 130-160 kg.
Teraz osiÄ
gi. PrÄdkoæ maksymalna GS500 to 175 km/h, przyĆpieszenie od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Tak, 6 sekund. Tyle co Porsche Boxster i to w nie najsłabszej wersji i pewnie ze 2 razy szybciej niż auto którym jeŒdziłeĆ. W praktyce na starcie spod Ćwiateł odchodzisz 90% aut - jeĆli umiesz jeŒdziÄ, bo wykorzystanie tych 46KM wcale nie jest proste i jest szansa, że jeĆli za gwałtownie dasz odwiniesz manetkÄ i puĆcisz sprzÄgło, to wykonasz mniej lub bardziej efektowne salto przez plecy albo (co bardziej prawdopodobne) doæ rÄ
czo pojedziesz w kierunku, którego wcale nie brałeĆ pod uwagÄ. A nie masz dookoła siebie tony blach które ochroniÄ
w razie W. W przypadku mocniejszych motocykli mówimy o czasie przyĆpieszania rzÄdu 3-4 s i zapasie mocy i momentu, który w połÄ
czeniu z błyskawicznÄ
reakcjÄ
na gaz wymaga żebyĆ dokładnie wiedział ile chcesz go użyÄ i jak siÄ skoĆczy jego użycie. W przypadku GS 500 żeby uzyskaÄ mocniejszÄ
reakcjÄ na gaz trzeba go odwinÄ
Ä przynajmniej o centymetr, w VFR 800 (które sportowÄ
maszynÄ
nie jest) wystarczy ze 2-3 mm. Umiesz jadÄ
c w korku kontrolowaÄ tak małe dozowanie gazu ? Poza tym pamiÄtaj, że rozpÄdziÄ siÄ to jedno, ale póŒniej trzeba z tej prÄdkoĆci wyhamowaÄ, nierzadko doæ gwałtownie.
****Nie jest wstydem zaczynaÄ i jeŒdziÄ motocyklem o mniejszej pojemnoĆci, wstydem jest nie ogarnÄ
Ä dosiadanego motocykla.**** Co z tego, że masz pod tyłkiem 150 kucy, skoro nie potrafisz ich wykorzystaÄ, a na pierwszym lepszym winklu objedzie CiÄ goæ na motocyklu o połowÄ słabszym ?
Poza tym rzadko kiedy pierwszy motocykl jest wyborem ostatecznym. Nasze oczekiwania i wyobrażenia o jeŒdzie ewoluujÄ
i konkretyzujÄ
siÄ, a argumenty, że «nie staÄ mnie na zmianÄ motocykla co sezon, wiÄc kupiÄ od razu docelowy» sÄ
nietrafione, bo nie ma czegoĆ takiego jak motocykl docelowy. Ludzie, którzy zaczynali od czopera przesiadajÄ
siÄ na turystyki, potem czÄsto na sporty (na które wczeĆniej nawet nie chcieli patrzeÄ). Działa to też w drugÄ
stronÄ - człowiek ma doæ jazdy na krawÄdzi i kupuje coĆ do spokojnego toczenia siÄ z miejsca na miejsce.
Polecam lekturÄ artykułu pod adresem http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=R1NaPierwszyMotocykl&v=14az. To skrót wÄ
tku, jaki pojawił siÄ na pl.rec.motocykle na przełomie sierpnia i wrzeĆnia 2003r. Daje do myĆlenia. Podobnie jak wpis na blogu pod adresem http://panwiewiorka.riderblog.pl/Wunderwaffe,b2512.html .
ByÄ może w wyborze pomocna okaże siÄ poniższa lista. Propozycje dla poczÄ
tkujÄ
cych sÄ
oznaczone jako "p", a dla Ćrednio zaawansowanych jako "sz".
Ograniczone możliwoĆci finansowe - motocykle używane:
Ćcigacz - "p" Aprilia RS 50/125, "sz" Suzuki GS500F
klasyk - "p" Honda CBF 250, "sz" Yamaha DragStar 650
turysta - "p" Honda Dominator 250, "sz" Kawasaki ER-6
przełajowiec - "p" Kawasaki KLX 250, "sz" Suzuki DR-Z 400
Nieograniczone możliwoĆci finansowe:
Ćcigacz - "p" Honda CBR 250, "sz" Honda CBR600F
klasyk" - "p" Yamaha YBR 250, "sz" HD Sportster 883
turysta" - "p" Honda CBF 500, "sz" Honda NTV700 Deauville
przełajowiec" - "p" Honda CRF 250, "sz" KTM EXC300
UWAGA!!! Podane typy motocykli majÄ
charakter przykładowy. Można je zastÄ
piÄ dowolnymi innymi, byleby o podobnych parametrach, przede wszystkim pojemnoĆci silnika. PamiÄtajcie, że motocyklizm to doæ niebezpieczne hobby, wiÄc przy ocenie własnych możliwoĆci i wyborze maszyny należy siÄ kierowaÄ przede wszystkim ZDROWYM ROZSÄDKIEM. Kombinacja: nowy-cholernie napalony to bardzo niebezpieczne zestawienie. Paru takich zdÄ
żyło już sprawiÄ kłopot kierowcom, którzy musieli potem pracowicie wydłubywaÄ ich szczÄ
tki spomiÄdzy kratek chłodnicy.
A tu kilka podpowiedzi, czym siÄ kierowaÄ przy wyborze konkretnego modelu:
1. Wysokoæ siodła i waga motocykla. Osoby o niedużych gabarytach Œle bÄdÄ
siÄ czuły na wysokim motocyklu (który ma do tego wysoko Ćrodek ciÄżkoĆci). ZasadÄ
powinno byÄ, żeby jeĆli siedzimy na motocyklu praktycznie całe stopy opierały siÄ pewnie na podłożu. PomyĆlcie co bÄdzie jak staniecie przed Ćwiatłami na garbie poĆrodku pasa, a z prawej i lewej doæ głÄboka koleina... Widziałem takie zdarzenie z udziałem kobylastej Yamahy Venture :)
Przy wyborze osobom niższym pomocna może byÄ ta lista: http://www.nebcom.com/noemi/moto/sbl.sbl.html#cat3.
Przelicznik: 1' (stopa) = 30,4 cm a 1" (cal) = 2,54 cm, czyli np 5'1» to ok 154 cm wzrostu.
2. Istotnym kryterium, które może byÄ brane pod uwagÄ jest możliwoæ wykonywania własnorÄcznych napraw. Należy siÄ nim kierowaÄ szczególnie przy wyborze weteranów, wszelakich SAMoróbek itp. konstrukcji.
3. PamiÄtaj o dostÄpnoĆci serwisów. Możesz okazyjnie kupiÄ rzadki motocykl i mieÄ poważny problem z naprawÄ
lub znalezieniem czÄĆci nie tylko zamiennych ale i eksploatacyjnych. Przy tym "rzadki" w naszych warunkach nadal nie musi oznaczaÄ motocykla o którym niewielu słyszało, bo nawet znane marki jak Aprilia czy Kawasaki nie majÄ
szczÄĆcia do polskich importerów.
4. Zakładaj, że podczas pierwszych przejażdżek prawdopodobnie siÄ przewrócisz i możesz w motocyklu to i owo uszkodziÄ. BÄ
dŒ na to przygotowany finansowo. Zakup motocykla to nie wszystko, przygotuj siÄ też na jego eksploatacjÄ. JeĆli ciÄ to nie przekonuje, zapytaj w serwisie ile kosztuje: prostowanie kierownicy, przetoczenie obrÄczy koła, prostowanie lag, prostowanie półek, nowa oĆ koła, nowe owiewki, nowe lampy i kierunkowskazy, lakierowanie. Wszystko to może ciÄ spotkaÄ podczas typowej "gleby".
5. JeĆli jesteĆ mieszkaĆcem miasta i motocykl ma służyÄ ci do codziennego przemieszczania po zatłoczonych ulicach raczej nie kupuj smoków o dużych wymiarach i pojemnoĆciach. Chodzi o to, żeby jechaÄ a nie staÄ w sznurze samochodów. Do tego celu najlepiej nadajÄ
siÄ małe nakedy typu Suzuki GN/Honda CBF/Yamaha YBR, a nie pasujÄ
duże choppery i cruisery. Również duże przecinaki słabo nadajÄ
siÄ do ruchu miejskiego. Powodem jest zwyczajny brak miejsca na ulicy, do tego stan naszych dróg jest daleki od ideału. Dla "objechania" wiÄkszoĆci spotykanych u nas samochodów w zupełnoĆci wystarczy Suzuki GS 500.
6. Ceny motocykli zmieniajÄ
siÄ na bieżÄ
co i najlepszym sposobem ich Ćledzenia jest odwiedzanie serwisów aukcyjnych jak Allegro czy eBay oraz działów giełdowych na stronach motocyklowych. Również pisma motocyklowe jak Ćwiat Motocykli czy Motocykl majÄ
działy ogłoszeniowe z motocyklami i czÄĆciami do nich. WiÄkszoæ dealerów i importerów ma swoje strony internetowe i fanpejdże na Facebooku, dziÄki którym można szybko dowiedzieÄ siÄ o najnowszych promocjach.
Poza tym ceny motocykli ulegajÄ
zmianom sezonowym i jesieniÄ
czÄsto można kupiÄ interesujÄ
cy nas model o kilkanaĆcie procent taniej niż w kwietniu/maju gdy wszyscy majÄ
ciĆnienie na jazdÄ.
7. Do motocykla należy siÄ przymierzyÄ. Kupowanie przez internet czy katalog to nie najlepszy pomysł. Trzeba usiÄ
æ, sprawdziÄ czy przetłoczenie zbiornika nie wbija siÄ w kolano, podnóżki nie sÄ
tak wysoko że nasze długie nogi sÄ
poskładane w scyzoryk, a kierownica wygiÄta tak fantazyjnie, że dłonie sÄ
zgiÄte i za chwilÄ nabawimy siÄ cieĆni nadgarstka. Wraca też temat wysokoĆci siodła od gleby - może siÄ okazaÄ, że teoretycznie wyższy motocykl ma wÄższe siodło przy baku i sprawia mniej problemów niż niższe moto z szerszÄ
kanapÄ
.
8. Po motocykl jedŒ z kimĆ kto siÄ na tym zna. BÄdzie wiedział gdzie spojrzeÄ, przepatrzy internet w poszukiwaniu podpowiedzi o typowe usterki, przejedzie siÄ i bÄdzie wiedział co już umarło a co jeszcze pożyje. JeĆli w pobliżu jest serwis ASO warto siÄ tam umówiÄ i przywieŒÄ motocykl na oglÄdziny - bÄdÄ
zainteresowani tym żeby wykryÄ co siÄ da.
9. Co wybraÄ: Yamaha XVS 650 Drag Star czy Suzuki VZ 800 Marauder? Na tak postawione pytanie odpowiadajÄ
zazwyczaj właĆciciele powyższych motocykli. Ponieważ nie ma miÄdzy tymi motocyklami istotnych różnic, wybór pozostaje nierozstrzygniÄty i chÄtny musi siÄ kierowaÄ własnymi preferencjami oraz cenÄ
. Zaleta Yamahy to wałek Kardana, zaleta Suzuki to wiÄksza moc. Wady Yamahy to niższa moc i ciut mniejszy komfort pasażera. Wady Suzuki: twarde kanapy. Ale ogólnie pytanie jest z gatunku: kogo bardziej kochasz, tatusia czy mamusiÄ?
2.10. Zakup motocykla używanego to nie tylko najczÄstszy sposób rozpoczÄcia motocyklowej przygody, ale zazwyczaj również kolejne jej etapy, bo wciÄ
ż niewielu z nas staÄ na kupno nowego motocykla z salonu. O tym, jak kupowaÄ i na co zwracaÄ uwagÄ napisano już wiele, choÄby w Ćwiecie Motocykli, informacje można też znaleŒÄ w Sieci, np. http://www.motocaina.pl/Na_co_zwrocic_uwage_przy_kupnie_motocykla_Poradnik,69,7919,0.html .. Tutaj chciałbym jedynie odnieæ siÄ do kwestii, która była czÄsto poruszana na PRM, a mianowicie tzw. okazji z zagranicy. Na zagranicznych aukcjach i w ogłoszeniach można znaleŒÄ oferty sprzedaży motocykli z "dostawÄ
do domu". Ma to wyglÄ
daÄ tak, że licytujesz lub odpowiadasz na ogłoszenie, wpłacasz kasÄ za poĆrednictwem zazwyczaj Western Union na konto firmy rzekomo poĆredniczÄ
cej w transakcji, po czym moto przyjeżdża do Ciebie spedycjÄ
miÄdzynarodowÄ
. JeĆli nie jesteĆ zadowolony odsyłasz moto i odzyskujesz kasÄ, jeĆli moto jest ok autoryzujesz przelew na konto sprzedawcy. JEST TO OSZUSTWO. Sprzedawca i firma poĆredniczÄ
ca zazwyczaj majÄ
fałszywy adres, podana strona w sieci działa od kilku dni i po nastÄpnych kilku(nastu) znika, a kasy nigdy nie odzyskujesz ... Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustwa sÄ
też czÄste przypadki gdy sprzedawca znajdujÄ
cy siÄ np. w Anglii oferuje motocykl na niemieckich czy innych tablicach rejestracyjnych.
Prawda jest taka, i to nie tylko w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju oszustwa, że OKAZJI NIE MA. Moto zadbane, proste, nie wymagajÄ
ce wkładu finansowego musi odpowiednio kosztowaÄ. JeĆli cena jest okazyjna, bÄ
dŒ pewien że kwotÄ "brakujÄ
cÄ
" do rynkowej ceny za chwilÄ z nawiÄ
zkÄ
włożysz w serwis - o ile bÄdzie opłacalny ... . Nieliczne wyjÄ
tki potwierdzajÄ
tylko tÄ regułÄ.
**Rozdział III. Co założyÄ? Ubiory, kaski, akcesoria.**
NIE WARTO OSZÄCZÄDZAÄ NA CIUCHACH MOTOCYKLOWYCH. To podstawowa zasada rozsÄ
dnego motocyklisty. Dobry ciuch ochroni CiÄ przed skutkiem upadku, zimna, deszczu. Z reguły posłuży dłużej niż motocykl, którym jeŒdzisz.
ZAWSZE warto ubieraÄ siÄ dobrze i kompletnie. Statystyki wypadków sÄ
bardzo okrutne i mówiÄ
, że ich wiÄkszoæ przydarza siÄ podczas krótkich podróży, w ciÄ
gu pierwszych 10 kilometrów. Kask, kurtka, spodnie, buty, rÄkawice to minimum. Można też założyÄ wszelakie pasy nerkowe i "żółwie" na plecy. Upał doskwiera tylko wtedy gdy siÄ stoi w miejscu, poruszanie siÄ po mieĆcie latem i dobór stroju pozostawiam woli czytelnika. PamiÄtaj jednak, że w mieĆcie jesteĆ szczególnie narażony na wypadki. Na szczÄĆcie producenci dostrzegli już ten segment rynku i w coraz wiÄkszym wyborze mamy letnie kurtki i dżinsy z protektorami CE i wstawkami z kevlaru.
3.1 Gdzie na zakupy?
W polskich sklepach można siÄ w całoĆci wyekwipowaÄ, wystarczy znaleŒÄ w internecie adresy najbliższych Twojego miejsca zamieszkania. Można też niedrogo kupiÄ używanÄ
odzież na cyklicznie organizowanych Motobazarach w Warszawie, Ćodzi, Poznaniu czy Wrocławiu. Sporo ciuchów pojawia siÄ też na aukcjach http://www.allegro.pl/ ale to niestety trochÄ jak kupowanie kota w worku jeżeli nie masz szans na przymierzenie ciuchów przed zakupem. Ale jeĆli oferta jest z Twoich okolic to masz szansÄ na dobry zakup po umiarkowanej cenie.
3.2 Jaki kask kupiÄ?
Przede wszystkim - najlepiej nowy. Kask dopasowuje siÄ do kształtu głowy i twarzy, używany kask bÄdzie prawdopodobnie za luŒny, o wzglÄdach higienicznych nie wspominajÄ
c. Z tego ostatniego wzglÄdu warto używaÄ na co dzieĆ kominiarki. Wydatek niewielki, a wyĆciółka kasku bÄdzie długi czas jak nowa.
Po drugie - praktyczny i bezpieczny. Tu wybór mamy ograniczony nieco rodzajem naszego motocykla, w integralu trochÄ dziwnie siÄ wyglÄ
da na klasycznym chopperze. Ale bezpieczeĆstwo i wygoda sÄ
najważniejsze wiÄc:
kaski integralne - najbezpieczniejsze,najcichsze i najlżejsze;
kaski szczÄkowe - nieco ciÄższe i zazwyczaj nieco głoĆniejsze, ale za to
bardzo praktyczne, zwłaszcza dla okularników;
kaski otwarte - klasyka i łatwoæ zakładania i zdejmowania, duża głoĆnoæ,
kiepska ochrona twarzy/szczÄki;
kaski enduro - pochodna kasków otwartych, ale zaopatrzona w daszek
przeciwbłotny i osłonÄ szczÄki.
Z rzeczy praktycznych należy zwróciÄ uwagÄ na:
- czy wyĆciółka jest wyjmowana do prania;
- czy zapiÄcie da siÄ obsłużyÄ rÄka w rÄkawicy;
- czy szyba jest łatwo wymienialna i dostÄpna w handlu.
Po szczegóły na temat konkretnych modeli odsyłam do pism motocyklowych, oraz do Sieci. Sporo opisów znajdziesz na http://www.skutery.net/ .
Model kasku powinien pasowaÄ do rodzaju motocykla. Nie tylko ze wzglÄdów estetycznych, ale przede wszystkim ergonomicznych. Trudno pÄdziÄ 180 km/h w otwartym kasku na motorze bez owiewek.
3.2.1 Ceny.
Można przyjÄ
Ä, że im droższy kask, tym lepszy. Ceny markowych kasków otwartych zaczynajÄ
siÄ od 400 zł., za integralny lub szczÄkowy zapłacisz od 600 zł. JeĆli kupujesz używany za ok.300 złotych powinieneĆ kupiÄ coĆ dobrego.
3.2.2 Jak przymierzaÄ kask?
Raz kupiony, niedopasowany kask może byÄ udrÄkÄ
na długie miesiÄ
ce, do momentu wyczerpania cierpliwoĆci i sprzedaży ze stratÄ
. Przede wszystkim nie warto kupowaÄ kasku z firm wysyłkowych. Kask trzeba przymierzyÄ. PasowaÄ bÄdzie ten, który bÄdzie lekko ciasny. PodkreĆlam - lekko. Kask z czasem dopasuje siÄ do twarzy właĆciciela, ale na samym poczÄ
tku musi na tyle przylegaÄ, żeby głowa nie skakała w skorupie jak orzeszek. Dobrze jest gdy przy poruszaniu powoduje lekki ruch skóry w miejscu w którym styka siÄ ona z poduszkami. Przy lekkich acz energicznych ruchach "potakujÄ
cych" również powinien podÄ
żaÄ za głowÄ
.
3.2.3 Kaski dla dzieci ma w ofercie wiÄkszoæ firm produkujÄ
cych"dorosłe" kaski, np. Airoh, Shoei czy Uvex. Szukaj rozmiarów XXXS lub XXS. Ciuchy dla dzieci znajdziesz w Polo, bardzo ładne i dobre robi też firma Difi. Rozmiary zaczynajÄ
siÄ od 122 cm. Polecam lekturÄ artykułu "Dzieciak na motocyklu" w FAQ.
3.3 Jaki ciuch założyÄ? Tu także najprostszym kryterium jest cena i marka. Wybór wraz ze wzrostem rynku roĆnie i trudno poleciÄ coĆ oprócz konsekwentnego obejĆcia wszystkich dostÄpnych sklepów i porównania różnych modeli. Metoda może prymitywna, ale skuteczna na porównanie różnych ubraĆ - popatrz na iloæ metek przyczepionych do danej rzeczy. Każdy producent lubi siÄ chwaliÄ swoimi materiałami zastosowanymi w danej rzeczy, wiÄc im wiÄcej metek, tym wiÄksza iloæ zastosowanych w niej materiałów. Warto też zwróciÄ uwagÄ na "firmowe" produkty sklepów Hein Gericke, Louis czy Polo. ZlecajÄ
one wykonanie ubiorów czy akcesoriów innym, czÄsto renomowanym firmom, dziÄki czemu w umiarkowanej cenie możemy nabyÄ produkt dobrej jakoĆci.
3.3.1 Skóra czy tex? W tym wzglÄdzie zdania sÄ
również podzielone. Skóry oferujÄ
wiÄkszÄ
odpornoæ na Ćcieranie, a wiÄc i wiÄksze bezpieczeĆstwo. Za to Ćredni standard wyrobów w przypadku syntetyków oferuje lepsze zabezpieczenie przed zimnem, wiatrem i wilgociÄ
niż skóra. W skrócie - texy sÄ
praktyczniejsze, w skórach zazwyczaj lepiej siÄ wyglÄ
da :) Czarna skóra dominuje wĆród weteraĆsko-cruiserowych-chopperowych tradycjonalistów, kolorowe skórzane kombinezony to domena goĆci na Ćcigaczach, a syntetyczne ciuchy (czyli texy) najpopularniejsze sÄ
wĆród turystów i maniaków jazdy w terenie. MuszÄ zaznaczyÄ, że w Polsce skóra jest póki co zwyczajnie modna, wiÄc jeĆli ktoĆ jest w głÄbi duszy troszkÄ konformistÄ
"w towarzystwie" lepiej wypadnie w skórze.
3.3.2 Ważnym elementem stroju poważnego motocyklisty jest przeciwdeszczowy "kondonik". Nie jest to drogie (150-300zł), a dodatkowo nieŒle chroni przed wiatrem. PamiÄtaj, że taki ciuch to czysty plastik i nie przepuszcza ani powietrza ani pary wodnej, wiÄc nie należy go traktowaÄ jako substytut kombinezonu na dalsze wyprawy. DobrÄ
przeciwdeszczówkÄ robi Modeka, szwy sÄ
dodatkowo podklejane, co zwiÄksza wodoszczelnoæ. Z osobistego doĆwiadczenia polecam raczej modele dwuczÄĆciowe. Szybciej i łatwiej siÄ je zakłada i zdejmuje, a przy uszkodzeniu wymienia siÄ tylko spodnie lub bluzÄ. Poza tym nie zawsze jest potrzebny kompletny "kondonik".
3.4. Podczas kupowania kurtki i spodni zwróÄ uwagÄ na obecnoæ ochraniaczy na różnych wystajÄ
cych czÄĆciach ciała (łokcie, barki, plecy, biodra, kolana, łydki) lub przynajmniej specjalnych kieszonek przeznaczonych do ich umieszczenia. Na nogach takie ochraniacze pełniÄ
dodatkowÄ
funkcjÄ - izolujÄ
od wiatru i chłodu tak wrażliwe miejsce jak kolana. JeĆli w spodniach nie ma takowych zabezpieczeĆ, pamiÄtaj o dodatkowym ich ociepleniu podczas dłuższej podróży.
3.5 Jakie rÄkawice i buty?
Podstawowa funkcja rÄkawic to ochrona dłoni w czasie wypadku, ale nie należy zapominaÄ o tym, że chroniÄ
dłonie również przed wiatrem i wodÄ
, i stale ich używamy. MuszÄ
wiÄc byÄ wygodne i raczej miÄkkie, z mankietami zaopatrzonymi w paski regulacyjne lub ĆciÄ
gacze zarówno w przegubie jak i u koĆca mankietu. RÄkawice powinny byÄ zaopatrzone we wzmocnienia chroniÄ
ce kostki i palce, od wewnÄtrznej strony powinny mieÄ zamsz, by uchwyt kierownicy był pewny. Pożytecznym dodatkiem jest kawałek zamszu lub gumy wszyty na wierzchu palca wskazujÄ
cego lewej dłoni, przyda siÄ do wycierania szybki kasku w czasie deszczu. Należy zwróciÄ uwagÄ na jakoæ szwów, no i przede wszystkim, czy rÄkawica dobrze leży na dłoni, nie uwiera i nie uciska żadnej czÄĆci dłoni. Z czasem może siÄ ona ułożyÄ, ale jeĆli mamy do przymierzenia kilka par, warto spróbowaÄ, a nuż druga para bÄdzie uszyta nieco inaczej.
Jednymi z taĆszych rÄkawic sÄ
Probikery, do kupienia na Motobazarach za 80-100 zł. Niestety, ich trwałoæ jest raczej Ćrednia, a do tego farbujÄ
. Za lepsze rÄkawice zapłacisz 200-300 zł.
Buty oczywiĆcie również trzeba przymierzyÄ przed zakupem. Polecamy modele z wysokÄ
cholewÄ
, chroniÄ
ce piszczel i łydkÄ. Z reguły im wyższa cholewa, tym lepiej. Warto sprawdziÄ czy interesujÄ
ce nas buty majÄ
poniższe cechy:
- antypoĆlizgowÄ
podeszwÄ;
- wzmocnienie w okolicach palców i kostki;
- dodatkowÄ
"naszywkÄ" ze skóry lub (lepiej) gumy na wierzchu lewego buta, w miejscu, gdzie but styka siÄ z dŒwigniÄ
zmiany biegów;
- zakryty rzepem suwak.
Poza tym trzeba okreĆliÄ cel, jakiemu bÄdÄ
służyły buty. JeĆli oprócz jazdy zamierzamy w nich zwiedzaÄ atrakcje turystyczne na szlaku naszych wojaży, trzeba kupiÄ buty w których da siÄ chodziÄ, czyli na pewno nie takie rodem z torów wyĆcigowych. Wybór obuwia jest spory i można kupiÄ sensowne modele od ok 300 zł za modele letnie "do miasta", ale całosezonowe to już wydatek 500-600 zł i wiÄcej. JeĆli kasy brakuje, a nie chcesz kupowaÄ używanych (też bym nie chciał) dobrym rozwiÄ
zaniem na pierwsze jazdy sÄ
"glany" lub buty trekkingowe dostÄpne w sklepach sportowych. MajÄ
doæ wysokÄ
i sznurowanÄ
cholewkÄ, dziÄki czemu usztywniajÄ
kostkÄ. Należy tylko zwróciÄ uwagÄ, by podeszwa nie miała zbyt grubego bieżnika, bo utrudnia on manewrowanie stopÄ
na podnóżku, oraz by "jÄzyk" był przyszyty do cholewki, co utrudni przedostanie siÄ wody do wnÄtrza buta.
3.6 Produkty markowe (kolejnoæ przypadkowa).
Kaski - Shoei, Suomy, Arai, Schuberth, Nolan, Airoh, Caberg, Lazer, Shark, AGV, Uvex.
Ubrania - Dainese, IXS, Spidi, Uvex, Modeka, Ixon, Arlen Ness.
Buty - Daytona, Alpinestars, Sidi, Diadora, TCX, Forma.
3.7 Wodoszczelnoæ a konserwacja odzieży.
O każda rzecz trzeba dbaÄ i odzież nie stanowi wyjÄ
tku. Przede wszystkim należy przeczytaÄ zalecenia producenta co do sposobu czyszczenia i konserwacji kurtki czy butów. Z reguły pranie w detergentach oznacza kres wodoodpornoĆci, którÄ
trzeba przywróciÄ stosujÄ
c odpowiednie specyfiki w sprayu. SÄ
one dostÄpne w sklepach oferujÄ
cych odzież dla turystów. Dobry i tani impregnat można kupiÄ w sieci sklepów obuwniczych Deichmann. Stosuje siÄ go zarówno do skór, jak i texów. Inna sprawa to pranie wszelkiego rodzaju membran i goretexu. Tu najlepiej siÄ sprawdzajÄ
zwykłe płyny do prania i płukania NIE ZAWIERAJÄCE LANOLINY, bo ta zatyka kanałki we włóknach materiału i membrana przestaje działaÄ.
**Rozdział IV. Porady natury ogólnej**
Garæ bardzo trafnych, zwiÄzłych i przydatnych porad starego, żywego motocyklisty.
"Czeæ, Jestem Witek, czytam listÄ i od czasu do czasu siÄ pojawiam. Na moto jeżdżÄ ze 100 lat, to jest z niewielkimi przerwami od 1971. Teraz na XL600R. Poza tym sporo jeżdżÄ samochodem (moja nazwa katamaranu). Po przeczytaniu opisów paru Waszych przygód i po ostatnich przypadkach wpadłem na pomysł żeby spisaÄ swoje doĆwiadczenia i obserwacje z jazd tych udanych i nie oraz zaproponowaÄ, żebyĆcie dopisali swoje. Może dziÄki temu paru z nas uniknie kłopotów. Przy okazji - to co piszÄ to tylko mój punkt widzenia. Pozdrowienia i do zobaczenia na trasie.
- Wszystkie znaki malowane na jezdni zawsze traktuj jak kawałki lodu. Farba kauczukowa do malowania znaków jest potwornie Ćliska. Dodatkowo odrobina wody, trochÄ piasku i rzeczywiĆcie bywa jak lód, nawet bez deszczu, na przykład po przejeŒdzie polewaczki (sprawdziłem).
- Nie Ćcigaj siÄ z katamaranami. JeĆli jakiĆ ambitny kierowca zaczyna siÄ ĆcigaÄ - odpuæ. I tak mu dołożysz na najbliższych Ćwiatłach. W bezpoĆrednim starciu nie masz szans (sprawdziłem)
- Nigdy nie jedŒ w martwym polu katamaranu - kierowca ciÄ nie widzi. Martwe pole przejeżdżaj jak najszybciej. JedŒ albo z boku - na wysokoĆci kierowcy lub trochÄ przed, albo dobrych kilkanaĆcie metrów z tyłu. Nigdy na wysokoĆci tylnego okna czy tuż za zderzakiem. Musisz zawsze byÄ widoczny.
- JeŒdzij skrajem pasa, nie Ćrodkiem, w przypadku awaryjnego hamowania czasami może zabraknÄ
Ä kilku - kilkunastu cm, a tak wjedziesz miÄdzy katamarany i siÄ zmieĆcisz, ale uważaj na skraju prawego pasa, szczególnie przed skrzyżowaniami mogÄ
byÄ koleiny, a na Ćrodku może byÄ Ćliski (olej z ciÄżarówek).
- JeŒdzisz dużo szybciej niż katamarany wiÄc licz siÄ z tym że mogÄ
ciÄ nie zauważyÄ i zajechaÄ drogÄ. Kierowca patrzy w lusterko co pewien czas, tak aby zobaczyÄ inne katamarany i nie jest przygotowany na takÄ
rakietÄ jak Ty.
- Używaj Ćwiateł i klaksonu, nawet w mieĆcie, jeĆli masz jakieĆ wÄ
tpliwoĆci co do intencji sÄ
siadów.
- Niektóre ograniczenia prÄdkoĆci należy traktowaÄ poważnie. Zmniejsz szybkoæ, a jeĆli nie masz takiego zwyczaju to chociaż wyostrz uwagÄ i przygotuj siÄ na awaryjny manewr. Takie znaki to na przykład ograniczenie szybkoĆci przed skrzyżowaniem czy przejĆciem dla pieszych, które jest niewidoczne, za górkÄ
, za zakrÄtem czy za domem. Wylatujesz zza zakrÄtu a tam w poprzek drogi wytacza siÄ katamaran. Nie zauważył CiÄ bo byłeĆ za szybki.
- Wystrzegaj siÄ (omijaj szerokim łukiem): starych katamaranów, nowych i lĆniÄ
cych w niedzielÄ, jadÄ
cych za wolno, kobitek za kierownicÄ
(nie wszystkich co prawda), kierowców w kapeluszach i dziadków za kierownicÄ
, katamaranów z obcÄ
rejestracjÄ
. JeĆli kilka tych cech siÄ łÄ
czy - omijaj bardzo szerokim łukiem i bardzo uważaj.
- MijajÄ
c stojÄ
cy autobus patrz pod kołami, czy jakiĆ człowiek nie stara siÄ wskoczyÄ na jezdniÄ, patrz także na cienie.
- Nie wierz migaczom. Wielu ich nie używa lub zapomina albo nie wyłÄ
cza. JeĆli katamaran zaczyna jechaÄ jakoĆ niepewnie i zbyt blisko krawÄdzi pasa uważaj, bo może skrÄciÄ. JeĆli katamaran stoi na poboczu patrz na przednie koła, jeĆli sÄ
skrÄcone - uważaj - może wyjechaÄ. JeĆli dojeżdżasz do skrzyżowania, na które stara siÄ wjechaÄ katamaran, to nawet jeĆli masz pierwszeĆstwo staraj siÄ patrzeÄ na kierowcÄ, czy CiÄ zauważył, czy popatrzył w Twoim kierunku. Może siÄ gapiÄ gdzie indziej i zajechaÄ Ci drogÄ.
- JeĆli przeciskasz siÄ miÄdzy katamaranami nie wjeżdżaj miÄdzy nie jeĆli katamaran ma możliwoæ skrÄtu na inny pas bo może ciÄ trÄ
ciÄ. Musisz nauczyÄ siÄ oceniÄ, czy może skrÄciÄ, czy może chcieÄ wyprzedziÄ inny katamaran, czy też nie ma takiej możliwoĆci, wtedy gazuuu! Na przykład jeĆli wyprzedzasz osobowy samochód jadÄ
cy za ciÄżarówkÄ
(i jedzie szybciej niż ciÄżarówka) to bardzo możliwe jest że bÄdzie chciał jÄ
wyprzedziÄ i zajedzie Ci drogÄ. PodjeżdżajÄ
c do skrzyżowania miÄdzy katamaranami w upalny dzieĆ patrz na kierowców (na tyle ile Ci siÄ to oczywiĆcie uda), któryĆ może otworzyÄ drzwi, żeby siÄ ochłodziÄ. Powinien co prawda sprawdziÄ czy nikt nie jedzie ale.....
- Nieznany zakrÄt szczególnie na podlejszych drogach może mieÄ zmienny promieĆ. Wejæ łatwo, wyjæ trudno (sprawdziłem).
- Poza miastem patrz na Ćwiatła hamulcowe katamaranów jadÄ
cych przed tobÄ
. JeĆli hamujÄ
pozornie bez powodu - prawie na pewno patrol z suszarkÄ
- prawie każdy na widok patrolu odruchowo ciĆnie hamulec. JeĆli wszyscy jadÄ
podejrzanie wolno to też uważaj - prawdopodobnie gdzieĆ tu stojÄ
. Warto obserwowaÄ samochody wyposażone w CB (poznasz po dodatkowej, zazwyczaj długiej antenie), oni wiedzÄ
co siÄ dzieje na drodze nierzadko z wyprzedzeniem kilkudziesiÄciu km. JeĆli jedziesz miÄdzy katamaranami, nie powinien ciÄ namierzyÄ - musisz byÄ sam na szosie. Przy okazji, jeĆli masz antyradar to pamiÄtaj, że ty wykryjesz ich ze znacznie wiÄkszej odległoĆci niż oni Ciebie (pod warunkiem, że kogoĆ innego namierzajÄ
).
- MyĆl za innych, staraj siÄ przewidywaÄ, nie pakuj siÄ w sytuacje co do których masz wÄ
tpliwoĆci. Czasem opłaca siÄ odpuĆciÄ parÄ sekund. JesteĆ dużo szybszy, zwrotniejszy, szybciej przyĆpieszasz i hamujesz, zajmujesz mniej miejsca na szosie i to Ty kontrolujesz sytuacjÄ.
- Ostrożnie wyprzedzaj ciÄżarówki. Na przykład jedziesz lewym pasem i wtedy próba szybkiego wyprzedzenia ciÄżarówki, na zasadzie "z lewego pasa na prawy i gazu", może siÄ skoĆczyÄ najechaniem na katamaran zasłoniÄty przez ciÄżarówkÄ. Uważaj też na zawirowania powietrza przy wyprzedzaniu.
- JeĆli wyprzedzasz coĆ, a szczególnie coĆ co jedzie podejrzanie powoli np. katamaran, traktor itp, upewnij siÄ że nie ma żadnej dróżki w lewo bo może skrÄciÄ. Starsze katamarany i maluchy majÄ
słabe Ćwiatła stop i migacze i ich nie widaÄ.
- Wypadki najczÄĆciej nie sÄ
efektem błÄdu jednego kierowcy ale błÄdów kilku użytkowników na raz, na przykład ktoĆ nieprawidłowo wyjechał, a ty jechałeĆ za szybko i jeszcze słaba widocznoæ itp.
Ale jeĆli masz pecha to jak mówiÄ
"i w drewnianym koĆciele cegła na łeb
spadnie".
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
PełnÄ
(oby) i stale uaktualnianÄ
wersjÄ FAQ znajdziesz pod adresem
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints: -- -