Większe koła, warto?
1 | Data: Wrzesien 26 2009 23:32:19 |
Temat: Większe koła, warto? | |
Autor: marjan | Tak się zastanawiam, czy po zimie nie zmienić sobie kół na większe, kupuj±c "przy okazji" alufelgi. Obecnie mam 13" stalowe, i do tego opony Dębica Passio 155/70 R13, które s± tragiczne :) o czym chyba nikogo zapewniać nie muszę. Ponieważ teraz mam je już pi±ty rok założone to bez wyrzutów sumienia w jesieni się ich pozbędę. Zimowe opony mam jeszcze dobre, więc na te 13" felgi jak co roku założę "zimówki", ale zastanawiam się co uczynić na wiosnę. 2 |
Data: Wrzesien 26 2009 22:05:01 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: to | marjan wrote: Tak siÄ™ zastanawiam, czy po zimie nie zmienić sobie kół na wiÄ™ksze, Chcesz mieć o prawie 4 cm wiÄ™ksze koła i prawie 2 cm wyżej auto? NaprawdÄ™ w tym samym modelu montowano tak różne koła? No i oczywiĹ›cie wiesz, że opona 175/65 bÄ™dzie sporo (ok. pół cm) wyższa od 155/70? -- cokolwiek 3 |
Data: Wrzesien 27 2009 00:18:45 | Temat: Re: WiÄ™ksze koła, warto? | Autor: marjan | to pisze: marjan wrote: Tak, wiem, promieĹ„ felgi wzroĹ›nie o 0,5 cala = 1,27 cm, a opona o 11,375 - 10,85 = 0,525 cm, czyli w sumie koło uroĹ›nie o 0.525 + 1,27 = 1,795 cm. Na zimÄ™ mam jednak opony o rozmiarze 155/80 R13 (kupowane w ASO Fiata), których wysokoć wynosi 12,4 cm, wiÄ™c w porównaniu do zimówek koło "uroĹ›nie mi" o jedyne 12,4 - 1,27 - 10.85 = 0.28 cm. Jak już pisałem, chcÄ™ właĹ›nie koła na wiÄ™ksze zmienić, jednak pytam Was co o tym sÄ…dzicie. Czy spadek mocy i zwiÄ™kszenie spalania bÄ™dzie po takiej zmianie odczuwalne? Poza tym nie mam wspomagania. Da siÄ™ po takim zabiegu krÄ™cić kierownicÄ…? :D -- Pozdrawiam serdecznie, Mariusz [marjan] Morycz (e-mail bez cyferek) Fiat Punto mk1 '99 + Uniden 520 + President Indiana PMS+PJ-S+PM-WP+:+X++L+B++M+Z++T-W-CB++ 4 |
Data: Wrzesien 27 2009 01:12:56 | Temat: Re: WiÄ™ksze koła, warto? | Autor: Jarek | marjan pisze: Tak, wiem, promieĹ„ felgi wzroĹ›nie o 0,5 cala = 1,27 cm, a opona o 11,375 Polecam opony 265/60/R18 - naprawdÄ™ nie ma problemu z krawÄ™żnikami, dziurami w drogach czy torami kolejowymi. Pozdrawiam :) Jarek 5 |
Data: Wrzesien 28 2009 18:11:54 | Temat: Re: WiÄ™ksze koła, warto? | Autor: J.F. | Użytkownik "Jarek" napisał w wiadomoĹ›ci Polecam opony 265/60/R18 - naprawdÄ™ nie ma problemu z krawÄ™żnikami, Szczesliwy czlowiek z ciebie - ja tam widuje wieksze dziury :-) J. 6 |
Data: Wrzesien 27 2009 00:36:28 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: ~turtle | On 26 Wrz, 23:32, marjan wrote: Tak się zastanawiam, czy po zimie nie zmienić sobie kół na większe, ¦miało wkładaj te niektóre fabryczne 13 s± mocno zaniżone, czasami wygl±da to tak jakby kółka ginęły w nadkolach, tak miałem w VW polo, większe kola to lepsza przyczepno¶ć lepszy komfort jazdy, same zalety, oczywi¶cie okupione symbolicznie wyższym spalaniem. 7 |
Data: Wrzesien 27 2009 10:49:00 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: Michał Gut | jezeli masz punto (wnioskuje po tekscie) to ja mam z fabrycznymi 14tkami 8 |
Data: Wrzesien 27 2009 10:46:03 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: marjan | Michał Gut pisze: jezeli masz punto (wnioskuje po tekscie) to ja mam z fabrycznymi 14tkami (punto 1) i oponami 165/65/14 Tak, mam punto :D mk1, ale na innym punciaku widziałem 175/65 R14, więc my¶lałem że takie s± fabryczne. -- Pozdrawiam serdecznie, Mariusz [marjan] Morycz (e-mail bez cyferek) Fiat Punto mk1 '99 + Uniden 520 + President Indiana PMS+PJ-S+PM-WP+:+X++L+B++M+Z++T-W-CB++ 9 |
Data: Wrzesien 27 2009 11:22:23 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: J_K_K | Użytkownik "marjan" napisał w wiadomo¶ci Tak, mam punto :D mk1, ale na innym punciaku widziałem 175/65 R14, więc my¶lałem że takie s± fabryczne.Ludzie to różne rzeczy wkładaj± ;-) Najlepiej sprawdĽ w instrukcji, jakie s± dopuszczalne. Ew. w dowodzie, je¶li auto z Niemiec. Pzdr JKK 10 |
Data: Wrzesien 27 2009 12:00:15 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: ±ćęłń󶼿 | I to jest najlepsza rada - sprawdzić dopuszczalny rozmiar opon w niemieckim Briefie. Ew. w dowodzie, je¶li auto z Niemiec. 11 |
Data: Wrzesien 27 2009 12:23:26 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: Michał Gut | I to jest najlepsza rada - sprawdzić dopuszczalny rozmiar opon w niemieckim rozmiar jaki podalem na 100% jest fabryczny dla 75sx 12 |
Data: Wrzesien 27 2009 11:20:40 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: J_K_K | Użytkownik "marjan" napisał w wiadomo¶ci Dodatkowo dwa komplety felg z oponami to większa wygoda przy sezonowej zmianie kół WeĽ pod uwagę jednakowoż, że koła trzeba od czasu do czasu wyważyć. Czyli tak całkiem serwisu oponiarskiego nie ominiesz ;-) Pzdr JKK 13 |
Data: Wrzesien 27 2009 13:46:09 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: Jan Kusmierski | Dnia Sat, 26 Sep 2009 23:32:19 +0200, marjan napisał(a): Tak się zastanawiam, czy po zimie nie zmienić sobie kół na większe, Po pierwsze Twój model Punto (93-99r)wychodził fabrycznie na 155/70 R13, 165/65 R13, 165/60 R14 i 165/65 R14. Żaden nie wychodził na 175/65 R14. Nie wiem, kto Ci wcisn± 155/80 R13 na zimę i to jeszcze w ASO i dziwię się, że nic Ci nie obciera przy pełnym załadunku samochodu. Stwierdzenie ~turtle "fabryczne 13 s± mocno zaniżone" jest po prostu ¶mieszne, że producent samochodu umy¶lnie wypuszcza produkt z za małymi kołami :) - jasne... Zdażaj± się ¶mieszne rozmiary np. 175/80 R14 w Golfie IV, czy 155/70 R15 w A-klasie, ale to raczej wła¶nie ¶mieszne i dziwne niż niewła¶ciwe. co do 175/65 R14 w Twoim samochodzie. Oprócz przekłamywania licznika, którym się nie martwisz, to jest dalej 3,59cm wyższe koło niż Twoje oryginalne. Wyższe zużycie paliwa, gorsze przyspieszenie, hamulce też mog± nie dać rady, kręcenie kierownic± na parkingu rzeczywi¶cie będzie dla Ciebie udręk± i bardzo duża możliwo¶ć ocierania opon przy obci±żeniu. Ja tu nie widzę żadnego plusa, a argument, że lepiej będzie Ci się podjeżdżało pod krawężniki?? i tak masz komfort, spróbował być na oponach 205/35 R18, to jest dopiero sztuka, żeby nie zniszczyć felgi ;) Ogólnie ja brałbym dobre 155/70 R13 np. Uniroyal Rainexpert,chyba najnowszy bieżnik w tym rozmiarze i bardzo fajna oponka w dobrej cenie, czy Continentala EcoContact 3, ew. Fuldę czy Firestona. Jak 14, to max 165/65 R14 i też założyłbym 2 pożyczone koła od kogo¶ na prubę jak tam z kręceniem kierownic±. Co do felg alu, to ciężko trafić proste używane i w miarę dobrym stanie, ale wolałbym takie od chińskich. Chińskie je¶li chodzi o bezpieczeństwo, to raczej nic się nie stanie, tu akurat jest lepiej niż z oponami, raczej martwiłbym się o wytrzymało¶ć pr\y uderzeniu i jako¶ć lakieru, który może dużo nie wytrzymać. Pozdrawiam 14 |
Data: Wrzesien 27 2009 11:53:49 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: to | Jan Kusmierski wrote: Stwierdzenie Celem producenta popularnych aut nie jest wyprodukowanie najlepszego auta w skali bezwzglÄ™dnej, lecz uzyskanie sensownego kompromisu w danej cenie... gorsze przyspieszenie, hamulce też Zdecyduj siÄ™. Gorsze przyspieszenie czy hamowanie? -- cokolwiek 15 |
Data: Wrzesien 27 2009 18:35:54 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: Jan Kusmierski | Dnia 27 Sep 2009 13:53:49 +0200, to napisał(a): Jan Kusmierski wrote:Tu nie ma mowy o kompromisie, tu jest mowa o wymy¶laniu nowych rozmiarów zamiast używać popularnych. Dzięki temu na pocz±tku dany rozmiar produkuje jedna firma i jest trudno dostępny poza ASO, tak samo jak duże nakrętki do felg alu od Forda, płaskie nakrętki do np. Toyoty, czy nieprzelotowe felgi Citroena. Wszystko, żeby najwięcej zarobiło ASO, a nie żeby samochód był tańszy. gorsze przyspieszenie, hamulce też A co ma przyspieszenie do hamowania? Koła o większej ¶rednicy trudniej rozpędzić i potrzeba większej siły, żeby je zatrzymać. Nie mówimy tu tylko o zwiększeniu szeroko¶ci, bo to często daje na+, tylko o jednoczesnym zwiększeniu ¶rednicy koła i to sporo w stosunku do oryginalnych. 16 |
Data: Wrzesien 27 2009 18:24:32 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: to | Jan Kusmierski wrote: Zdecyduj siÄ™. Gorsze przyspieszenie czy hamowanie? No super, ale nie zatrzymujemy samych kół tylko cały samochód, masa samych kół ma niewielkie znaczenie przy hamowaniu (w granicach o których rozmawiamy w każdym razie). -- cokolwiek 17 |
Data: Wrzesien 27 2009 15:30:08 | Temat: Re: WiÄ™ksze koła, warto? | Autor: Pete |
No super, ale nie zatrzymujemy samych kół tylko cały samochód, masa Ma duzo wieksze znaczenie niz ta sama masa w bagazniku, bo to co na kolach to masa nieresorowana, a on chce zakladac wieksze felgi ktore raczej napewno beda ciezsze. Pete 18 |
Data: Wrzesien 27 2009 20:51:43 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: to | Pete wrote: Ma duzo wieksze znaczenie niz ta sama masa w bagazniku Ale nadal pomijalne, natomiast szersza opona którÄ… na nie założy może wyraĽnie poprawić skutecznoć hamowania. bo to co na I co w zwiÄ…zku z tym? -- cokolwiek 19 |
Data: Wrzesien 27 2009 16:00:49 | Temat: Re: WiÄ™ksze koła, warto? | Autor: Pete |
Pete wrote: Moze, ale nie musi. Zalezy od zastosowanej mieszanki gumy.
W zwiazku z tym potrzeba wiekszego wysilku by ja wyhamowac. Pete 20 |
Data: Wrzesien 28 2009 10:06:08 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: to | Pete wrote: Moze, ale nie musi. Zalezy od zastosowanej mieszanki gumy. WiÄ™ksze jest jednak prawdopodobieĹ„stwo, ze poprawi. bo to co na No super, ale gdzieĹ› w tym wszystkim umykajÄ… Ci wielkoĹ›ci o jakich mówimy. Policz sobie chociażby energiÄ™ kinetycznÄ… krÄ™cÄ…cego siÄ™ koła i porównaj z energiÄ… kinetycznÄ… całego samochodu... -- cokolwiek 21 |
Data: Wrzesien 27 2009 19:00:32 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: LEPEK | Jan Kusmierski pisze: Oprócz przekłamywania licznika, którym się nie martwisz, to jest dalej Czyli 1,8 cm wyżej zawieszony samochód i 1,8 cm "głębiej" wchodzaca opona w nadkole. Wyższe zużycie paliwa, gorsze przyspieszenie, hamulce też mog± nie dać Mam w Corolli opony większe, niż fabrycznie przewidziane o podobn± wielko¶ć. Opony u mnie nie hacz± o nadkola, błotniki itp. nawet pod pelnym obci±żeniem. Różnicy w zużyciu paliwa nie stwierdziłem (może jest na poziomie 0,2 l/100 km?). Hamulce daj± radę (w normalnym ruchu nie pływaj±, dopiero jak sie je bardzo ostro potraktuje, no ale tak nie wolno jeĽdzić ;) ). Do pomocy w kręceniu kierownic± mam wspomaganie (też daje radę). Natomiast odrobinę zwiększony prze¶wit oraz ¶rednica koła jest odczuwalna: - teraz na rzadko którym progu haczę wydechem (wcze¶niej z pasażerami z tyłu musiałem mocno uważać) - polne drogi przejeżdżać mogę z mniejszym stresem, - krawężniki stały sie nieco niższe Nie interesuj± mnie ludzie, którzy najpierw pakuj± jakie¶ nale¶niki, a potem narzekaj±, że niewygodnie ;) IMO, je¶li opony nie obcieraj± i jest wspomaganie to ma to więcej zalet, niż wad. Pozdr, -- L E P E K Pruszcz Gdański no_spam/maupa/poczta/kropka/fm Toyota Corolla 1.3 sedan '97 Hyundai Atos 0.9 nanovan '00 22 |
Data: Wrzesien 28 2009 00:32:23 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki | Dnia 26.09.2009 marjan napisał/a: 23 |
Data: Wrzesien 28 2009 21:39:22 | Temat: Re: Większe koła, warto? | Autor: Tomasz Pyra | marjan pisze: Je¶li już kupować alufelgi, to s±dzicie że lepiej wzi±ć jaki¶ używany komplet za ok 400-500 zł (14" spokojnie w takiej kwocie dostanę) czy dołożyć do tych 700-800 i kupić jakie¶ tanie (zapewne chińskie) nowe? Jeżeli s± proste, to możesz brać używane. Kwestie estetyki to już sam oceń. Ostatnio jeżdżę więcej w trasie, więc zależy mi na bezpieczeństwie na którym nie chcę oszczędzać (dlatego też wymieniam stare i badziewne Dębice Passio na co¶ lepszego). Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, to podnosz±c samochód, podnosisz jego ¶rodek ciężko¶ci i samochód będzie się gorzej prowadził. Będzie się bardziej przechylał na boki, bardziej nurkował przy hamowaniu. W skrajnych wypadkach s± większe szanse na podparcie się dachem. A z tego co Ci tu koledzy wyliczyli to miałyby być 2cm, a to już sporo. |