Grupy dyskusyjne   »   Wolno się nagrzewa, co jest?

Wolno się nagrzewa, co jest?



1 Data: Grudzien 18 2009 13:50:31
Temat: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: marjan 

Witam.

Pacjent: Fiat Punto mk1 1.1, rocznik 1999.
Objawy: Strasznie wolno się nagrzewa. Po ok 5 km jazdy w korku (jakieś pół godziny) dalej w aucie jest zimno (po odpaleniu jak zawsze przekręciłem pokrętło ogrzewania na maksymalnie ciepło, wiatrak w skali 0-3 ustawiłem na 1). Gdy wyłączyłem wiatrak a ogrzewanie zostawiłem, to po jakiś 10 minutach, gdy znów włączyłem wiatrak z wentylatora popłynęło ciepłe powietrze. Gdy zadowolony dałem na 2, zaczęło się ochładzać, i po chwili znowu było zimne. Co to może być? Jest tak zimno a jazda w korku na niskich obrotach za mało nagrzewa silnik, czy po prostu mam coś spierdzelone w "układzie ogrzewania kabiny" ? Dziś wracam do domu (250 km w trasie Kraków-Przemyśl) to się dowiem czy problem też przy dłuższej jeździe występuje, ale powiem szczerze że trochę martwi mnie wizja jazdy zimnym (z warstewką lodu nawet wewnątrz) samochodem na trasie..

Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Z góry dzięki za odpowiedzi.


--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz
(e-mail bez cyferek)
Fiat Punto mk1 '99 + Uniden 520 + President Indiana
PMS+PJ-S+PM-WP+:+X++L+B++M+Z++T-W-CB++



2 Data: Grudzien 18 2009 13:56:44
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości


Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Nie ma tak być. Prawdopodobnie termostat do wymiany.

Pozdrawiam
Wojtek

3 Data: Grudzien 18 2009 14:12:20
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: marjan 

Wojtekk pisze:


Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości

Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Nie ma tak być. Prawdopodobnie termostat do wymiany.

A jak to w domowych warunkach bezboleśnie zdiagnozować? Da rade, czy trzeba do mechanika?


--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz
(e-mail bez cyferek)
Fiat Punto mk1 '99 + Uniden 520 + President Indiana
PMS+PJ-S+PM-WP+:+X++L+B++M+Z++T-W-CB++

4 Data: Grudzien 18 2009 14:20:52
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: szymo 

marjan pisze:

Wojtekk pisze:

Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości

Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Nie ma tak być. Prawdopodobnie termostat do wymiany.

A jak to w domowych warunkach bezboleśnie zdiagnozować? Da rade, czy trzeba do mechanika?


Wykręć go zatop w garnku wody i podgrzej powinien odskoczyć tuz przed wrzeniem .

5 Data: Grudzien 18 2009 14:26:36
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości


Nie ma tak być. Prawdopodobnie termostat do wymiany.

A jak to w domowych warunkach bezboleśnie zdiagnozować? Da rade, czy trzeba do mechanika?


Zapalasz wychłodzony silnik, otwierasz maskę i macasz ręką węże między silnikiem, a chłodnicą. Mają być zimne aż do nagrzania silnika. Dopiero przy temperaturze około 85C termostat otwiera przepływ przez chłodnicę. Jeżeli węże będą nagrzewały się stopniowo razem z silnikiem, to znaczy, że termostat jest nieszczelny i silnik chłodzony jest bez potrzeby.

Pozdrawiam
Wojtek

6 Data: Grudzien 18 2009 14:28:12
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: marjan 

Wojtekk pisze:


Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości

Nie ma tak być. Prawdopodobnie termostat do wymiany.

A jak to w domowych warunkach bezboleśnie zdiagnozować? Da rade, czy trzeba do mechanika?


Zapalasz wychłodzony silnik, otwierasz maskę i macasz ręką węże między silnikiem, a chłodnicą. Mają być zimne aż do nagrzania silnika. Dopiero przy temperaturze około 85C termostat otwiera przepływ przez chłodnicę. Jeżeli węże będą nagrzewały się stopniowo razem z silnikiem, to znaczy, że termostat jest nieszczelny i silnik chłodzony jest bez potrzeby.

O to to!
Wczoraj w aucie zimno jak cholera, a tu mi sie wentylator chłodnicy włączył!

Ok, to już wiem że termostat, Mam nadzieję że mogę na tym przejechać te 250 km bez obawy o zniszczenie silnika?


--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz
(e-mail bez cyferek)
Fiat Punto mk1 '99 + Uniden 520 + President Indiana
PMS+PJ-S+PM-WP+:+X++L+B++M+Z++T-W-CB++

7 Data: Grudzien 18 2009 14:55:01
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości

Wojtekk pisze:


O to to!
Wczoraj w aucie zimno jak cholera, a tu mi sie wentylator chłodnicy włączył!

Ok, to już wiem że termostat, Mam nadzieję że mogę na tym przejechać te 250 km bez obawy o zniszczenie silnika?

To już na termostat nie wygląda. Wentylator ma zazwyczaj swój czujnik przyczepiony do chłodnicy. Jeżeli się włącza to znaczy, że chłodnica gorąca, a jak chłodnica goraca to i nagrzewnica powinna być gorąca, czyli do auta powinno dmuchać ciepłe powietrze. Chyba że czujnik od wentylatora padnięty i wentylator cały czas dmucha. To też łatwo sprawdzić dotykając ręką. Chłodnica powinna się prawie gotować, aby wentylator ruszył.
Kolejność jest taka:
1. około 84C-88C termostat otwiera obieg w chłodnicy.
2. około od 95C w górę gdy chłodnica nie wyrabia się włącza się wentylator.

Jeszcze jedno przychodzi mi na myśl - za mało płynu chłodzącego. Nagrzewnica jest najwyżej - tam płyn nie dociera, dlatego jest zimno. Mała ilość płynu bardziej się grzeje - włącza się wentylator.

Sprawdź to koniecznie przed jazdą.

Pozdrawiam
Wojtek

8 Data: Grudzien 18 2009 15:08:33
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Jakub Witkowski 

Wojtekk pisze:


Użytkownik "marjan"  napisał w wiadomości
Wojtekk pisze:


O to to!
Wczoraj w aucie zimno jak cholera, a tu mi sie wentylator chłodnicy włączył!

Ok, to już wiem że termostat, Mam nadzieję że mogę na tym przejechać te 250 km bez obawy o zniszczenie silnika?

To już na termostat nie wygląda. Wentylator ma zazwyczaj swój czujnik przyczepiony do chłodnicy. Jeżeli się włącza to znaczy, że chłodnica gorąca, a jak chłodnica goraca to i nagrzewnica powinna być gorąca, czyli do auta powinno dmuchać ciepłe powietrze. Chyba że czujnik od wentylatora padnięty i wentylator cały czas dmucha.

To mało prawdopodobne.
Bo nawet gdyby czujnik był padnięty i wiatrak dmuchał przy zbyt niskiej
temperaturze wody *w chłodnicy*, to jeszcze nie tłumaczy słabego grzania
wnętrza. Przecież ono używa obiegu wewnęrznego. Więc przy sprawnym
termostacie działałoby z grubsza normalnie. A więc dodatkowo musiałby
być zepsuty jeszcze termostat i/lub nagrzewnica niesprawna aby grzało słabo

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

9 Data: Grudzien 18 2009 15:38:42
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Wojtekk 


Użytkownik "Jakub Witkowski"  napisał w wiadomości


To mało prawdopodobne.
Bo nawet gdyby czujnik był padnięty i wiatrak dmuchał przy zbyt niskiej
temperaturze wody *w chłodnicy*, to jeszcze nie tłumaczy słabego grzania
wnętrza. Przecież ono używa obiegu wewnęrznego. Więc przy sprawnym
termostacie działałoby z grubsza normalnie. A więc dodatkowo musiałby
być zepsuty jeszcze termostat i/lub nagrzewnica niesprawna aby grzało słabo

Racja padnięcie twóch rzeczy równocześnie jest mało prawdopodobne, ale możliwe.
Wydaje mi się, że włączanie wentylatora zimą też za bardzo normalne nie jest (chodziaż możliwe, że ten silnik tak ma), dlatego coraz bardziej prawdopodobny wydaje mi się za niski poziom płynu, ewentualnie tak jak inni pisali zapowietrzona/zamulona nagrzewnica.

Pozdrawiam
Wojtek

10 Data: Grudzien 19 2009 12:02:50
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Mariusz Chwalba 

Dnia 18-12-2009 o 15:08:33 Jakub Witkowski   napisał(a):

[...]

Ok, to już wiem że termostat, Mam nadzieję że mogę na tym przejechać  te 250 km bez obawy o zniszczenie silnika?
 To już na termostat nie wygląda. Wentylator ma zazwyczaj swój czujnik  przyczepiony do chłodnicy. Jeżeli się włącza to znaczy, że chłodnica  gorąca, a jak chłodnica goraca to i nagrzewnica powinna być gorąca,  czyli do auta powinno dmuchać ciepłe powietrze. Chyba że czujnik od  wentylatora padnięty i wentylator cały czas dmucha.

To mało prawdopodobne.
Bo nawet gdyby czujnik był padnięty i wiatrak dmuchał przy zbyt niskiej
temperaturze wody *w chłodnicy*, to jeszcze nie tłumaczy słabego grzania
wnętrza. Przecież ono używa obiegu wewnęrznego. Więc przy sprawnym
termostacie działałoby z grubsza normalnie. A więc dodatkowo musiałby
być zepsuty jeszcze termostat i/lub nagrzewnica niesprawna aby grzało  słabo

A tam nie ma dodatkowej pompki wody do nagrzewnicy? Inna możliwość jaka
przychodzi mi do głowy to zamarzniecie wody w obwodzie chłodzenia (tj.
płynu, gdy za dużo wody jest) - ale wtedy silnik by się niemiłosiernie
grzał już po kilku minutach.

pozdrawiam,
--
Mariusz 'koder' Chwalba

11 Data: Grudzien 18 2009 14:13:30
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Michal Kowalczyk 

W dniu 2009-12-18 13:50, marjan pisze:

Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że
silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Z góry dzięki za odpowiedzi.

U mnie (Clio 1,2) zamuliła się nagrzewnica. Próbowałem różnych płynów ale nie pomagało. I w końcu wymieniłem nagrzewnicę i pomogło.

Pozdrawiam
Michał

12 Data: Grudzien 18 2009 14:22:24
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: szymo 

Michal Kowalczyk pisze:

W dniu 2009-12-18 13:50, marjan pisze:

Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że
silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Z góry dzięki za odpowiedzi.

U mnie (Clio 1,2) zamuliła się nagrzewnica. Próbowałem różnych płynów ale nie pomagało. I w końcu wymieniłem nagrzewnicę i pomogło.

Pozdrawiam
Michał

To była przypadłość klijówej też takie mordęgi z nią przechodziłem parę lat temu. Skończyło się tak jak u ciebie na wymianie nagrzewnicy ale w tym przypadku wnioskując z opisu to raczej w 100% termostat.

13 Data: Grudzien 18 2009 15:00:22
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Czarek Daniluk 

szymo pisze:

U mnie (Clio 1,2) zamuliła się nagrzewnica. Próbowałem różnych płynów ale nie pomagało. I w końcu wymieniłem nagrzewnicę i pomogło.

Pozdrawiam
Michał

To była przypadłość klijówej też takie mordęgi z nią przechodziłem parę lat temu. Skończyło się tak jak u ciebie na wymianie nagrzewnicy ale w tym przypadku wnioskując z opisu to raczej w 100% termostat.

Wnioskując z dalszego opisu - to raczej albo zanulona nagrzewnica, albo zacięty zawór i nie otwiera się do końca.
W Łunach na ten przykład zawory lubiły się "uszkodzić" w pozycji otwartej ;) żonki szwagier pół lata jeździł z ogrzewaniem bo mu się nie chciało wymienić :D

Pozdrawiam !!

14 Data: Grudzien 18 2009 14:12:01
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: szymo 

marjan pisze:

Witam.

Pacjent: Fiat Punto mk1 1.1, rocznik 1999.
Objawy: Strasznie wolno się nagrzewa. Po ok 5 km jazdy w korku (jakieś pół godziny) dalej w aucie jest zimno (po odpaleniu jak zawsze przekręciłem pokrętło ogrzewania na maksymalnie ciepło, wiatrak w skali 0-3 ustawiłem na 1). Gdy wyłączyłem wiatrak a ogrzewanie zostawiłem, to po jakiś 10 minutach, gdy znów włączyłem wiatrak z wentylatora popłynęło ciepłe powietrze. Gdy zadowolony dałem na 2, zaczęło się ochładzać, i po chwili znowu było zimne. Co to może być? Jest tak zimno a jazda w korku na niskich obrotach za mało nagrzewa silnik, czy po prostu mam coś spierdzelone w "układzie ogrzewania kabiny" ? Dziś wracam do domu (250 km w trasie Kraków-Przemyśl) to się dowiem czy problem też przy dłuższej jeździe występuje, ale powiem szczerze że trochę martwi mnie wizja jazdy zimnym (z warstewką lodu nawet wewnątrz) samochodem na trasie..

Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Z góry dzięki za odpowiedzi.


Termostat wymień i masz po problemie.

15 Data: Grudzien 18 2009 15:02:33
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Jakub Witkowski 

szymo pisze:

marjan pisze:
Witam.

Pacjent: Fiat Punto mk1 1.1, rocznik 1999.
Objawy: Strasznie wolno się nagrzewa. Po ok 5 km jazdy w korku (jakieś pół godziny) dalej w aucie jest zimno (po odpaleniu jak zawsze przekręciłem pokrętło ogrzewania na maksymalnie ciepło, wiatrak w skali 0-3 ustawiłem na 1). Gdy wyłączyłem wiatrak a ogrzewanie zostawiłem, to po jakiś 10 minutach, gdy znów włączyłem wiatrak z wentylatora popłynęło ciepłe powietrze. Gdy zadowolony dałem na 2, zaczęło się ochładzać, i po chwili znowu było zimne. Co to może być? Jest tak zimno a jazda w korku na niskich obrotach za mało nagrzewa silnik, czy po prostu mam coś spierdzelone w "układzie ogrzewania kabiny" ? Dziś wracam do domu (250 km w trasie Kraków-Przemyśl) to się dowiem czy problem też przy dłuższej jeździe występuje, ale powiem szczerze że trochę martwi mnie wizja jazdy zimnym (z warstewką lodu nawet wewnątrz) samochodem na trasie..

Martwić się, czy po prostu przy niskich temperaturach może tak być że silnik "za słabo się nagrzewa" ?

Z góry dzięki za odpowiedzi.


Termostat wymień i masz po problemie.

Koledze się włączał wentylator chłodnicy! Czyli temperatura w całym
układzie i to włącznie z chłodnicą, była wysoka, a mimo to źle grzało.
Więc przede wszystkim nagrzewnica: zamulona, zapowietrzona, może zawór?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

16 Data: Grudzien 19 2009 02:19:57
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: marjan 

Dzięki wszystkim za pomoc, jak jechałem później to zapaliła mi się kontrolka gorącego oleju silnikowego, więc kupiłem płyn do chłodnic, dolałem litr, i jest dobrze, silnik się nie przegrzewa a w aucie jest ciepło :)


--
Pozdrawiam serdecznie,
Mariusz [marjan] Morycz
(e-mail bez cyferek)
Fiat Punto mk1 '99 + Uniden 520 + President Indiana
PMS+PJ-S+PM-WP+:+X++L+B++M+Z++T-W-CB++

17 Data: Grudzien 19 2009 11:32:00
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Karol Y 

Dzięki wszystkim za pomoc, jak jechałem później to zapaliła mi się
kontrolka gorącego oleju silnikowego, więc kupiłem płyn do chłodnic,
dolałem litr, i jest dobrze, silnik się nie przegrzewa a w aucie jest
ciepło :)

Litr? Może troszkę częściej zaglądaj pod maskę ;-)

--
Mateusz Bogusz

18 Data: Grudzien 19 2009 10:36:16
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Waldek Godel 

Dnia Sat, 19 Dec 2009 11:32:00 +0100, Karol Y napisał(a):

Litr? Może troszkę częściej zaglądaj pod maskę ;-)

Jak mu się już lampki pozapalały, to ma prawie jak w banku, że pozagląda
teraz sporo razy.
Brak grzania znaczy, że brakowało ponad połowy płynu, a taka ilość nie
znika bez powodu.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
awago.maupa.orangegsm.info  | Chinski inzynier popelnil samobojstwo po
zagubieniu jedenego z 16 szt. nowego iPhone'a. Zainspirowalo to Apple do
kampanii promocyjnej "zyc bez niego nie mozesz"

19 Data: Grudzien 19 2009 11:52:39
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Karol Y 

Jak mu się już lampki pozapalały, to ma prawie jak w banku, że pozagląda
teraz sporo razy.
Brak grzania znaczy, że brakowało ponad połowy płynu, a taka ilość nie
znika bez powodu.

Mnie ubywało płynu, systematycznie co jakiś czas dolewałem szklaneczkę, a po drugiej wymianie oleju i filtra (po zakupie auta), nagle przestało. Jakaś podpowiedź? Myślałem, że może uszczelka pod głowicą, ale...no właśnie. Między wymianami (14 tys. km - rok) dolałem 3l płynu.
Coś się automagicznie uszczelniło? ;-P

--
Mateusz Bogusz

20 Data: Grudzien 19 2009 10:59:50
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Waldek Godel 

Dnia Sat, 19 Dec 2009 11:52:39 +0100, Karol Y napisał(a):

Mnie ubywało płynu, systematycznie co jakiś czas dolewałem szklaneczkę,
a po drugiej wymianie oleju i filtra (po zakupie auta), nagle przestało.
Jakaś podpowiedź? Myślałem, że może uszczelka pod głowicą, ale...no
właśnie. Między wymianami (14 tys. km - rok) dolałem 3l płynu.
Coś się automagicznie uszczelniło? ;-P

Szklanka co jakiś czas to minimalny wyciek, wystarczy niedociśnięta opaska
węża albo mikropęknięcie - czasem to jakieś osady uszczelnią, choć to mało
prawdopodobne. Może też korek wlewowy był niedokręcony (brak ciśnienia w
układzie powoduje znacznie szybsze parowanie wody).
Chłodnica była sucha?

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
awago.maupa.orangegsm.info  | Chinski inzynier popelnil samobojstwo po
zagubieniu jedenego z 16 szt. nowego iPhone'a. Zainspirowalo to Apple do
kampanii promocyjnej "zyc bez niego nie mozesz"

21 Data: Grudzien 19 2009 14:26:59
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Karol Y 

Szklanka co jakiś czas to minimalny wyciek, wystarczy niedociśnięta opaska
węża albo mikropęknięcie - czasem to jakieś osady uszczelnią, choć to mało
prawdopodobne. Może też korek wlewowy był niedokręcony (brak ciśnienia w
układzie powoduje znacznie szybsze parowanie wody).
Chłodnica była sucha?

Była i jest cały czas ta sama. Z rzeczy "związanych" z chłodzeniem, to chyba tylko termostat mam do wymiany. Bo chyba nie zamyka się do końca.

--
Mateusz Bogusz

22 Data: Grudzien 21 2009 19:38:25
Temat: Re: Wolno się nagrzewa, co jest?
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Fri, 18 Dec 2009 13:50:31 +0100, marjan napisał(a):

Witam.

Pacjent: Fiat Punto mk1 1.1, rocznik 1999.
           ^^^^

Przyczynę podkreśliłem.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

Wolno się nagrzewa, co jest?



Grupy dyskusyjne