Grupy dyskusyjne   »   [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?

[Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?



1 Data: Kwiecien 12 2007 01:49:33
Temat: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wojciech 'Wheart' Penar 

Witam!

Jak poznać po zużyciu opon, że zawieszenie "coś boli" (poza
zbieżnością)?

Auto - Daewoo Espero, zanabyte zeszłego lata, opony - Fulda Diadem
Linero, około 80kkm przebiegu - przyszły razem z autem.

Na oponach letnich auto ciągnie lekko w prawo, opony są miejscami
bardziej wytarte (na obwodzie wytarte płaskie miejsca, ale nie
centralnie, do zeszłego sezonu jeździły na przodzie), na łomot podczas
jazdy niewiele pomaga wyważanie - dalej bije. Opony mają 6 lat
i niestety bardzo ciężko mi powiedzieć, kiedy stała im się krzywda,
felgom według oponiarza nic nie dolega. Może opony Fuldy "Diadem Linero"
tak miały? "Głaskanie" w poszukiwaniu ząbkowania dało wynik negatywny -
to wydaje się być OK.

Na kołach zimowych (zakupione w zimie Dębica Frigo 2) auto trzyma się
drogi poprawnie, nie ściąga, jedzie cicho. Po jednym sezonie (~3-4kkm)
opony nie wykazują żadnych anomalii - przynajmniej mierzalnych
suwmiarką bądź dających się usłyszeć w czasie jazdy - ale podobno
zimówki są "cierpliwe" i nawet przy źle wyregulowanym zawieszeniu
krzywda im się nie dzieje (?!?).

Gdzie można znaleźć jakieś kompendium wiedzy nt. "wróżenia" z opon?
Znalazłem coś takiego dla opon ciężarowych, dla osobowych jakoś nie
bardzo mi się udaje...
Po jakim czasie/przebiegu różnica wytarcia brzegów bieżnika może
dochodzić do około 0,6-0,8mm w przypadku źle ustawionej zbieżności
i jak tego typu uszkodzenie zachowuje się po poprawnym ustawieniu
(zanika, pogłębia się, pozostaje)?

Czy jest we Wrocławiu jakiś solidny warsztat, gdzie mechanik/oponiarz
powie coś więcej poza "musi pan kupić nowe opony, mamy tu w promocji
świetne opony firmy..." (ewentualnie dołoży 10 ciężarków na całym
obwodzie koła stwiewrzając, że wyważył i już OK, albo stwierdzi, że
felga przekoszona i ma piękne stalówki po regeneracji...)?

Pozdrawiam
Wojtek



2 Data: Kwiecien 12 2007 02:09:03
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 

Wojciech 'Wheart' Penar wrote:
 . Opony mają 6 lat

no to zmieńże je wreszcie.
opony nie są jak wino.

moon

3 Data: Kwiecien 12 2007 02:26:11
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wojciech 'Wheart' Penar 

Moon napisał(a):

Wojciech 'Wheart' Penar wrote:
. Opony mają 6 lat

no to zmieńże je wreszcie.
opony nie są jak wino.

moon

5-cio letnia opona ze składu oponiarskiego może być traktowana według
speców jako nowa, używana 6-cio latka niezmurszała bez nacięć i wybuleń
też jeszcze do eksploatacji się nadaje...

Na przedniej osi zostało 6mm bieżnika, na tylnej (po przekładce) 4, więc
łyse nie są, trzymają dobrze - poza robieniem hałasu ciężko im cokolwiek
zarzucić :(

Ambitny plan brzmi wymienić (ze względu na wytarcia i hałas nimi
powodowany) przed letniemi wojażami (a może przed majem), ale nie
chciałbym wywalić 800 na nowe kółka tylko po to, by po sezonie je
wywalić, bo nie usunąłem przyczyny uszkodzenia obecnych...

Stąd pytanie gdzie i czego szukać zanim nowe koła kupię (po kilku dniach
googlania i czytania na liście pozostały Fulda Carat Progresso, Fulda
Ecocontrol ewentualnie krajowe Kormorany Runpro B - rozmiar 185/65 R14).

Pozdrawiam
Wojtek

4 Data: Kwiecien 12 2007 08:01:36
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

Stąd pytanie gdzie i czego szukać zanim nowe koła kupię (po kilku dniach
googlania i czytania na liście pozostały Fulda Carat Progresso, Fulda
Ecocontrol ewentualnie krajowe Kormorany Runpro B - rozmiar 185/65 R14).

Ja w tym roku skusilem sie na Fulda Carat Progresso 205/60 R15, i co ciekawe
dokladnie takie same objawy jak opisujesz. Na zimowkach cicho i prosto sie
jedzie (sprawdzona geometria). A na tych nowych letnich to lekko sciaga w
prawo. Na poczatku sciagalo bardzo mocno ale to byla wina roznicy cisnien w
oponach. Teraz po prawej stronie mam 2.2 Bara a po lewej 2.0 i samochod
jedzie prosto, no moze leciutko w prawo. Co do glosnosci to slychac je
owiele bardziej niz zimowki, ale ekspert stwierdzil ze to wyje lozysko.
wymienie w ten weekend i zobaczymy, jak dalej bedzie wylo to reka noga mozg
na scianie.
Wyglada na to ze fuldy maja taka wlasciwosc sciagania na prawo. Jak zamienie
na zapasowke Firestone Firehawk 680 fuel saver to samochod jedzie prosto i
jest cichszy, dziwne. Juz przez chwile myslalem o zakupie przynajmniej dwoch
nowych opon na przod jednak niechcialbym wtopic ponownie, bo Fulda Carat
Progresso ma bardzo dobre opinie. Dodam ze moje autko ma wielowahaczowe
zawieszenie z aluminium wiec moze to nie gra z fuldami.

Marcin

5 Data: Kwiecien 12 2007 13:37:20
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 

Golab wrote:
> Ja w tym roku skusilem sie na Fulda Carat Progresso 205/60 R15, i co

ciekawe dokladnie takie same objawy jak opisujesz. Na zimowkach cicho
i prosto sie jedzie (sprawdzona geometria). A na tych nowych letnich
to lekko sciaga w prawo. Na poczatku sciagalo bardzo mocno ale to
byla wina roznicy cisnien w oponach. Teraz po prawej stronie mam 2.2
Bara a po lewej 2.0 i samochod jedzie prosto, no moze leciutko w
prawo.

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną oponę, jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Wyglada na to ze fuldy maja taka wlasciwosc sciagania na prawo.

Daj spokój:)) jw.


Jak
zamienie na zapasowke Firestone Firehawk 680 fuel saver to samochod
jedzie prosto i jest cichszy, dziwne.

i pola wydają się zieleńsze?
załuż DWIE Firestone i zabacz, że znów zacznie ściągać.

moon

6 Data: Kwiecien 12 2007 13:57:52
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem prawa na
lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w lewo, jak to
wyjasnisz?

Marcin

7 Data: Kwiecien 12 2007 14:04:57
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

> Ale co ty gadasz...
> Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
> popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
> jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem prawa
na
lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w lewo, jak to
wyjasnisz?

A i dlaczego na zimowkach ten problem nie wystepuje (Kormorany)?

8 Data: Kwiecien 12 2007 14:31:25
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Jakub Witkowski 

Golab wrote:

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem prawa na
lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w lewo, jak to
wyjasnisz?

To że są nowe, wcale nie znaczy że są dobre, zwłaszcza gdy
tanie (podonie jak całe samochody ;>)

Dokładnie tak samo miałem w nowych daytonach (też tanizna).
Zależnie od tego które dwie sztuki i w jakiej kombionacji
założyłem na przód, ściągało na lewo, prawo lub jechał prosto.
I również na innych oponach efekt po prostu nie istnieje.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

9 Data: Kwiecien 12 2007 16:52:26
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 

Golab wrote:

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz
inną oponę, jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem
prawa na lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w
lewo, jak to wyjasnisz?

zupełnie inna opona, a wielkość różnicy między oponami kompensuje mały problem geometrii, a nawet go przewyższa,
moon

10 Data: Kwiecien 12 2007 17:19:59
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

zupełnie inna opona, a wielkość różnicy między oponami kompensuje mały
problem geometrii, a nawet go przewyższa,
moon

Coś się uparł z tą "kompensacją" ?
Oczywiście nie można wykluczyć geometrii ale jeśli zamiana kół (bez
przekładania opon na felgach) skutkuje podobnymi co do siły ale przeciwnymi
co do kierunku objawami ściągania to można przyjąć, że geometria w normie a
przyczyną są opony.
Kilkakrotnie miałem takie przypadki, albo z nierówno zużytymi a ostatnio
także z nowymi przednimi oponami.
Trzykrotna regulacja/sprawdzanie geometrii przodu i tyłu nic nie pomogła,
zamiana przednich kół zmieniła kierunek ściągania.
Na przód założyłem tylne, o ok 15tys km starsze opony i auto zaczęło jeździć
prosto.
Teraz, po dwóch sezonach, zaryzykowałem zamianę przód - tył i znów,
wprawdzie znacznie słabiej niż na początku, ściąga.
Dodam, że auto tak wrażliwe na niesymetrię opon prawie nie reaguje na
różnicę ciśnień w przednich kołach.
Pewnego dnia jadąc rano do roboty miałem wrażenie, że koleiny na drodze
jakby głębsze, bo auto jechało wężykiem ale ściągania w którąś stronę nie
odczułem.
Dopiero na miejscu zobaczyłem, że chyba ktoś mi "dowcip" zrobił - w prawym
kole było poniżej 0.5 atm.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

11 Data: Kwiecien 12 2007 22:16:07
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 


Użytkownik " Wmak"  napisał w wiadomości

Moon  napisał(a):
>>
Coś się uparł z tą "kompensacją" ?
Oczywiście nie można wykluczyć geometrii ale jeśli zamiana kół (bez
przekładania opon na felgach) skutkuje podobnymi co do siły ale przeciwnymi
co do kierunku objawami ściągania to można przyjąć, że geometria w normie a
przyczyną są opony.
Kilkakrotnie miałem takie przypadki, albo z nierówno zużytymi a ostatnio
także z nowymi przednimi oponami.

miałem już w życiu kilkadziesiąt razy przyjemność zmieniać opony na nowe i NIGDY nic mi nie ściągało.

moon

12 Data: Kwiecien 12 2007 21:20:53
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

miałem już w życiu kilkadziesiąt razy przyjemność zmieniać opony na nowe i
NIGDY nic mi nie ściągało.

moon

Nie kazdy ma taki fart...
Może napisz jakie auto, jakich firm opony, bo może o zupełnie różnych
klasach opowiadamy.
Wmak


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

13 Data: Kwiecien 13 2007 00:10:28
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 

 Wmak wrote:
>>

Nie kazdy ma taki fart...
Może napisz jakie auto, jakich firm opony, bo może o zupełnie różnych
klasach opowiadamy.

pewnie kilkanaście róznych aut na dwóch kontynentach, a opon kilkadziesiąt marek.
nic nie ściąga bo nie może, chyba, że opona ma wadę fabryczną.

moon

14 Data: Kwiecien 12 2007 22:39:33
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

nic nie ściąga bo nie może, chyba, że opona ma wadę fabryczną.

moon

A o czym jest ta dyskusja ?
Właśnie o wadach fabrycznych opon, szczególnie kierunkowych, z tzw. "niskiej
i średniej półki".
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

15 Data: Kwiecien 12 2007 13:24:17
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

> Wyglada na to ze fuldy maja taka wlasciwosc sciagania na prawo.

Daj spokój:)) jw.


Jak
> zamienie na zapasowke Firestone Firehawk 680 fuel saver to samochod
> jedzie prosto i jest cichszy, dziwne.

i pola wydają się zieleńsze?
załuż DWIE Firestone i zabacz, że znów zacznie ściągać.

moon


Problem w tym, że nie wszystkie NOWE opony są DOBRE.
Problem najczęściej pojawia się w oponach kierunkowych, których nie można
obrócić na feldze.
Wystarczy niewielka różnica w symetrii opony - może minimalnie różne
ułożenie kordu, różna grubość gumy i sztywność ścianek bocznych opony aby,
po napompowaniu do właściwego ciśnienia, środek nacisku na podłoże nie
wypadał pośrodku szerokości felgi.
Tak, jakby opona była (zgrubsza biorąc) stożkiem a nie walcem.
Po zamontowaniu do auta daje to efekt, jakby jedno przednie koło odrobinę
wystawało a drugie było głębiej schowane w błotnik - "środki wyporu" są w
różnych odległościach od osi zwrotnic.
Problem jest mało zauważalny dla wąskich, pełnoprofilowych a znacznie
mocniej dla szerokich, niskoprofilowych opon.
Auto będzie ściągać.
Jeśli opony  są z jednej formy, to żadna kombinacja przekładania z
zachowaniem określonego na oponie kierunku obrotu nie pomoże na ściąganie a
zamiana przednich kół lewe - prawe, bez przekładania na felgach, tak by dla
próby kręciły się "pod włos" skutkuje odwróceniem kierunku ściągania.

Opony niekierunkowe są zwykle zakładane z rozróżnieniem wewnętrznej i
zewnętrznej strony, więc jeśli wszystkie mają identycznie (względem felgi)
przesuniętą płaszczyznę symetrii to nie ma problemu.
W razie kłopotów ze ściąganiem można spróbować obrócić oponę na feldze.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

16 Data: Kwiecien 12 2007 15:42:12
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

Problem w tym, że nie wszystkie NOWE opony są DOBRE.
Problem najczęściej pojawia się w oponach kierunkowych, których nie można
obrócić na feldze.
Wystarczy niewielka różnica w symetrii opony - może minimalnie różne
ułożenie kordu, różna grubość gumy i sztywność ścianek bocznych opony aby,
po napompowaniu do właściwego ciśnienia, środek nacisku na podłoże nie
wypadał pośrodku szerokości felgi.
Tak, jakby opona była (zgrubsza biorąc) stożkiem a nie walcem.
Po zamontowaniu do auta daje to efekt, jakby jedno przednie koło odrobinę
wystawało a drugie było głębiej schowane w błotnik - "środki wyporu" są w
różnych odległościach od osi zwrotnic.
Problem jest mało zauważalny dla wąskich, pełnoprofilowych a znacznie
mocniej dla szerokich, niskoprofilowych opon.
Auto będzie ściągać.
Jeśli opony  są z jednej formy, to żadna kombinacja przekładania z
zachowaniem określonego na oponie kierunku obrotu nie pomoże na ściąganie
a
zamiana przednich kół lewe - prawe, bez przekładania na felgach, tak by
dla
próby kręciły się "pod włos" skutkuje odwróceniem kierunku ściągania.

Opony niekierunkowe są zwykle zakładane z rozróżnieniem wewnętrznej i
zewnętrznej strony, więc jeśli wszystkie mają identycznie (względem felgi)
przesuniętą płaszczyznę symetrii to nie ma problemu.
W razie kłopotów ze ściąganiem można spróbować obrócić oponę na feldze.
Wmak

No i to mi sie podoba, rzeczowa i wiarygodna odpowiedz, ma sens. Wnioskuje
iz gdybym nabyl opony kierunkowe asymetryczne to rowniez moglbym miec z tym
problem tak? Czyli najbezpieczniej jest kupic opony symetryczne
niekierunkowe. Faktycznie konty pochylenia kol w plaszczyznie pionowej nie
badalem, jedynie zbierznosc, moze byc tak iz sa rozne co powoduje iz srodek
ciezkosci na obu kolach przypada w innym miejscu bierznika przez co sily
tarcia wynikajace z ukladu bierznika nie kompensuja sie, mam racje?

Marcin

17 Data: Kwiecien 12 2007 08:01:36
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

Stąd pytanie gdzie i czego szukać zanim nowe koła kupię (po kilku dniach
googlania i czytania na liście pozostały Fulda Carat Progresso, Fulda
Ecocontrol ewentualnie krajowe Kormorany Runpro B - rozmiar 185/65 R14).

Ja w tym roku skusilem sie na Fulda Carat Progresso 205/60 R15, i co ciekawe
dokladnie takie same objawy jak opisujesz. Na zimowkach cicho i prosto sie
jedzie (sprawdzona geometria). A na tych nowych letnich to lekko sciaga w
prawo. Na poczatku sciagalo bardzo mocno ale to byla wina roznicy cisnien w
oponach. Teraz po prawej stronie mam 2.2 Bara a po lewej 2.0 i samochod
jedzie prosto, no moze leciutko w prawo. Co do glosnosci to slychac je
owiele bardziej niz zimowki, ale ekspert stwierdzil ze to wyje lozysko.
wymienie w ten weekend i zobaczymy, jak dalej bedzie wylo to reka noga mozg
na scianie.
Wyglada na to ze fuldy maja taka wlasciwosc sciagania na prawo. Jak zamienie
na zapasowke Firestone Firehawk 680 fuel saver to samochod jedzie prosto i
jest cichszy, dziwne. Juz przez chwile myslalem o zakupie przynajmniej dwoch
nowych opon na przod jednak niechcialbym wtopic ponownie, bo Fulda Carat
Progresso ma bardzo dobre opinie. Dodam ze moje autko ma wielowahaczowe
zawieszenie z aluminium wiec moze to nie gra z fuldami.

Marcin

18 Data: Kwiecien 12 2007 13:37:20
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 

Golab wrote:
> Ja w tym roku skusilem sie na Fulda Carat Progresso 205/60 R15, i co

ciekawe dokladnie takie same objawy jak opisujesz. Na zimowkach cicho
i prosto sie jedzie (sprawdzona geometria). A na tych nowych letnich
to lekko sciaga w prawo. Na poczatku sciagalo bardzo mocno ale to
byla wina roznicy cisnien w oponach. Teraz po prawej stronie mam 2.2
Bara a po lewej 2.0 i samochod jedzie prosto, no moze leciutko w
prawo.

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną oponę, jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Wyglada na to ze fuldy maja taka wlasciwosc sciagania na prawo.

Daj spokój:)) jw.


Jak
zamienie na zapasowke Firestone Firehawk 680 fuel saver to samochod
jedzie prosto i jest cichszy, dziwne.

i pola wydają się zieleńsze?
załuż DWIE Firestone i zabacz, że znów zacznie ściągać.

moon

19 Data: Kwiecien 12 2007 13:57:52
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem prawa na
lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w lewo, jak to
wyjasnisz?

Marcin

20 Data: Kwiecien 12 2007 14:04:57
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

> Ale co ty gadasz...
> Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
> popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
> jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem prawa
na
lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w lewo, jak to
wyjasnisz?

A i dlaczego na zimowkach ten problem nie wystepuje (Kormorany)?

21 Data: Kwiecien 12 2007 14:31:25
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Jakub Witkowski 

Golab wrote:

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem prawa na
lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w lewo, jak to
wyjasnisz?

To że są nowe, wcale nie znaczy że są dobre, zwłaszcza gdy
tanie (podonie jak całe samochody ;>)

Dokładnie tak samo miałem w nowych daytonach (też tanizna).
Zależnie od tego które dwie sztuki i w jakiej kombionacji
założyłem na przód, ściągało na lewo, prawo lub jechał prosto.
I również na innych oponach efekt po prostu nie istnieje.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

22 Data: Kwiecien 12 2007 16:52:26
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 

Golab wrote:

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz
inną oponę, jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

Dla wyeliminowania ewentualnego problemu z zawieszeniem, zalozylem
prawa na lewo i lewa na prawo i tu niespodzianka sciaga tym razem w
lewo, jak to wyjasnisz?

zupełnie inna opona, a wielkość różnicy między oponami kompensuje mały problem geometrii, a nawet go przewyższa,
moon

23 Data: Kwiecien 12 2007 17:19:59
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

zupełnie inna opona, a wielkość różnicy między oponami kompensuje mały
problem geometrii, a nawet go przewyższa,
moon

Coś się uparł z tą "kompensacją" ?
Oczywiście nie można wykluczyć geometrii ale jeśli zamiana kół (bez
przekładania opon na felgach) skutkuje podobnymi co do siły ale przeciwnymi
co do kierunku objawami ściągania to można przyjąć, że geometria w normie a
przyczyną są opony.
Kilkakrotnie miałem takie przypadki, albo z nierówno zużytymi a ostatnio
także z nowymi przednimi oponami.
Trzykrotna regulacja/sprawdzanie geometrii przodu i tyłu nic nie pomogła,
zamiana przednich kół zmieniła kierunek ściągania.
Na przód założyłem tylne, o ok 15tys km starsze opony i auto zaczęło jeździć
prosto.
Teraz, po dwóch sezonach, zaryzykowałem zamianę przód - tył i znów,
wprawdzie znacznie słabiej niż na początku, ściąga.
Dodam, że auto tak wrażliwe na niesymetrię opon prawie nie reaguje na
różnicę ciśnień w przednich kołach.
Pewnego dnia jadąc rano do roboty miałem wrażenie, że koleiny na drodze
jakby głębsze, bo auto jechało wężykiem ale ściągania w którąś stronę nie
odczułem.
Dopiero na miejscu zobaczyłem, że chyba ktoś mi "dowcip" zrobił - w prawym
kole było poniżej 0.5 atm.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

24 Data: Kwiecien 12 2007 22:16:07
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 


Użytkownik " Wmak"  napisał w wiadomości

Moon  napisał(a):
>>
Coś się uparł z tą "kompensacją" ?
Oczywiście nie można wykluczyć geometrii ale jeśli zamiana kół (bez
przekładania opon na felgach) skutkuje podobnymi co do siły ale przeciwnymi
co do kierunku objawami ściągania to można przyjąć, że geometria w normie a
przyczyną są opony.
Kilkakrotnie miałem takie przypadki, albo z nierówno zużytymi a ostatnio
także z nowymi przednimi oponami.

miałem już w życiu kilkadziesiąt razy przyjemność zmieniać opony na nowe i NIGDY nic mi nie ściągało.

moon

25 Data: Kwiecien 12 2007 21:20:53
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

miałem już w życiu kilkadziesiąt razy przyjemność zmieniać opony na nowe i
NIGDY nic mi nie ściągało.

moon

Nie kazdy ma taki fart...
Może napisz jakie auto, jakich firm opony, bo może o zupełnie różnych
klasach opowiadamy.
Wmak


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

26 Data: Kwiecien 13 2007 00:10:28
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Moon 

 Wmak wrote:
>>

Nie kazdy ma taki fart...
Może napisz jakie auto, jakich firm opony, bo może o zupełnie różnych
klasach opowiadamy.

pewnie kilkanaście róznych aut na dwóch kontynentach, a opon kilkadziesiąt marek.
nic nie ściąga bo nie może, chyba, że opona ma wadę fabryczną.

moon

27 Data: Kwiecien 12 2007 22:39:33
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

nic nie ściąga bo nie może, chyba, że opona ma wadę fabryczną.

moon

A o czym jest ta dyskusja ?
Właśnie o wadach fabrycznych opon, szczególnie kierunkowych, z tzw. "niskiej
i średniej półki".
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

28 Data: Kwiecien 12 2007 13:24:17
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Wmak 

Moon  napisał(a):

Ale co ty gadasz...
Nowe i dobre opony nie spowodują żadnego ściągania, na pewno masz coś
popieprzone w zawieszeniu, geometrii. Właśnie dlatego jak dajesz inną
oponę,
jej nieznacznie inne wymiary/profil wyrównują asyemtrię.

> Wyglada na to ze fuldy maja taka wlasciwosc sciagania na prawo.

Daj spokój:)) jw.


Jak
> zamienie na zapasowke Firestone Firehawk 680 fuel saver to samochod
> jedzie prosto i jest cichszy, dziwne.

i pola wydają się zieleńsze?
załuż DWIE Firestone i zabacz, że znów zacznie ściągać.

moon


Problem w tym, że nie wszystkie NOWE opony są DOBRE.
Problem najczęściej pojawia się w oponach kierunkowych, których nie można
obrócić na feldze.
Wystarczy niewielka różnica w symetrii opony - może minimalnie różne
ułożenie kordu, różna grubość gumy i sztywność ścianek bocznych opony aby,
po napompowaniu do właściwego ciśnienia, środek nacisku na podłoże nie
wypadał pośrodku szerokości felgi.
Tak, jakby opona była (zgrubsza biorąc) stożkiem a nie walcem.
Po zamontowaniu do auta daje to efekt, jakby jedno przednie koło odrobinę
wystawało a drugie było głębiej schowane w błotnik - "środki wyporu" są w
różnych odległościach od osi zwrotnic.
Problem jest mało zauważalny dla wąskich, pełnoprofilowych a znacznie
mocniej dla szerokich, niskoprofilowych opon.
Auto będzie ściągać.
Jeśli opony  są z jednej formy, to żadna kombinacja przekładania z
zachowaniem określonego na oponie kierunku obrotu nie pomoże na ściąganie a
zamiana przednich kół lewe - prawe, bez przekładania na felgach, tak by dla
próby kręciły się "pod włos" skutkuje odwróceniem kierunku ściągania.

Opony niekierunkowe są zwykle zakładane z rozróżnieniem wewnętrznej i
zewnętrznej strony, więc jeśli wszystkie mają identycznie (względem felgi)
przesuniętą płaszczyznę symetrii to nie ma problemu.
W razie kłopotów ze ściąganiem można spróbować obrócić oponę na feldze.
Wmak

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

29 Data: Kwiecien 12 2007 15:42:12
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Golab 

Problem w tym, że nie wszystkie NOWE opony są DOBRE.
Problem najczęściej pojawia się w oponach kierunkowych, których nie można
obrócić na feldze.
Wystarczy niewielka różnica w symetrii opony - może minimalnie różne
ułożenie kordu, różna grubość gumy i sztywność ścianek bocznych opony aby,
po napompowaniu do właściwego ciśnienia, środek nacisku na podłoże nie
wypadał pośrodku szerokości felgi.
Tak, jakby opona była (zgrubsza biorąc) stożkiem a nie walcem.
Po zamontowaniu do auta daje to efekt, jakby jedno przednie koło odrobinę
wystawało a drugie było głębiej schowane w błotnik - "środki wyporu" są w
różnych odległościach od osi zwrotnic.
Problem jest mało zauważalny dla wąskich, pełnoprofilowych a znacznie
mocniej dla szerokich, niskoprofilowych opon.
Auto będzie ściągać.
Jeśli opony  są z jednej formy, to żadna kombinacja przekładania z
zachowaniem określonego na oponie kierunku obrotu nie pomoże na ściąganie
a
zamiana przednich kół lewe - prawe, bez przekładania na felgach, tak by
dla
próby kręciły się "pod włos" skutkuje odwróceniem kierunku ściągania.

Opony niekierunkowe są zwykle zakładane z rozróżnieniem wewnętrznej i
zewnętrznej strony, więc jeśli wszystkie mają identycznie (względem felgi)
przesuniętą płaszczyznę symetrii to nie ma problemu.
W razie kłopotów ze ściąganiem można spróbować obrócić oponę na feldze.
Wmak

No i to mi sie podoba, rzeczowa i wiarygodna odpowiedz, ma sens. Wnioskuje
iz gdybym nabyl opony kierunkowe asymetryczne to rowniez moglbym miec z tym
problem tak? Czyli najbezpieczniej jest kupic opony symetryczne
niekierunkowe. Faktycznie konty pochylenia kol w plaszczyznie pionowej nie
badalem, jedynie zbierznosc, moze byc tak iz sa rozne co powoduje iz srodek
ciezkosci na obu kolach przypada w innym miejscu bierznika przez co sily
tarcia wynikajace z ukladu bierznika nie kompensuja sie, mam racje?

Marcin

30 Data: Kwiecien 12 2007 04:51:33
Temat: Re: [Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?
Autor: Seba 

Auto - Daewoo Espero, zanabyte zeszlego lata, opony - Fulda
Diadem Linero, okolo 80kkm przebiegu - przyszly razem z autem.


W dwoch roznych autach (stan tech. bz zarzutu, brak zawieszen
wielowahaczowych) ten model opon w krotkim czasie (ok. 15-20 kkm)
mocno sie pozabkowal. Do tego doszlo sciaganie aut w prawa strone.


<ciach>

Czy jest we Wroclawiu jakis solidny warsztat, gdzie
mechanik/oponiarz powie cos wiecej poza "musi pan kupic nowe
opony, mamy tu w promocji swietne opony firmy..."

Jezeli chodzi o zawieszenia i geometrie to IMO warty jest polecenia
czlowiek z ul. Sleznej - Foltyn (warsztat znajduje sie na wysokosci
Shella, w kierunku miasta).




--
Pozdrawiam
Sebastian S.

[Wr] Zawieszenie/opony - samodiagnostyka/warsztat diagnostyczny?



Grupy dyskusyjne