Grupy dyskusyjne   »   Zmiana wielkości felgi

Zmiana wielkości felgi



1 Data: Listopad 05 2014 16:21:38
Temat: Zmiana wielkości felgi
Autor: Budzik 

Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
195/70/14

Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
15?


Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15

Da się tak?



2 Data: Listopad 05 2014 17:35:15
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: MichaelDataÂŽ 

Budzik wydumał(a) w  :

Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
195/70/14
Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
15?
Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15
Da się tak?

Pewnie. Dlaczego miałoby byc inaczej?

--
Michael________™
______/) /\ | /\
 "Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€

3 Data: Listopad 05 2014 17:46:01
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: Tom N 

Budzik w


Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
195/70/14

Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
15?

Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15

Da się tak?

Wszystko sie da, pytanie za ile i dlaczego tak drogo...

A poważnie:
krok 1.
Co mówi instrukcja obsługi samochodu.
krok 2.
np.
http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/195/70r14/
krok 3.
np.
http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi
http://www.oponeo.pl/wybierz-felgi-stalowe
krok 4.
http://www.google.pl/search?q=felgi

Szukasz, dopasowujesz, liczysz...


--
'Tom N'

4 Data: Listopad 06 2014 14:21:12
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: MichaelDataÂŽ 

Tom N wydumał(a) w
 :

Budzik w

Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
195/70/14
Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
15?
Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15
Da się tak?
Wszystko sie da, pytanie za ile i dlaczego tak drogo...
A poważnie:
krok 1.
Co mówi instrukcja obsługi samochodu.
krok 2.
np.
http://www.opony.com.pl/narzedzia/zamienniki-opon/195/70r14/
krok 3.
np.
http://www.felgi.pl/narzedzia-do-felg/kalkulator-et-felgi
http://www.oponeo.pl/wybierz-felgi-stalowe
krok 4.
http://www.google.pl/search?q=felgi
Szukasz, dopasowujesz, liczysz...

Co prawda, róznie to wychodzi. W moim miałem fabrycznie 15/65 zimówki/stal i zamieniam na 16/65 letnie/alu gdzie instrukcja dopuszcza i nareszcie pokładowy licznik zaczął pokazywać prędkoć poprawnie, bo dotad "kłamał" o 10km/h (+dane z ECU/OBD2) wg GPS i doliczał dodatkowy "przebieg". Co prawda powyżej 130km/h zaczyna pokazywac mniej niz GPS ale to juz nieistotne :)
--
Michael________™
______/) /\ | /\
 "Truth is a simple place, here for us all to see, reach as it comes to you
as it comes to me, as I will always need you inside my heart"(*Yes*)€

5 Data: Listopad 06 2014 14:59:51
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: Budzik 

Użytkownik MichaelDataÂŽ  ...

Co prawda, róznie to wychodzi. W moim miałem fabrycznie 15/65
zimówki/stal i zamieniam na 16/65 letnie/alu gdzie instrukcja
dopuszcza i nareszcie pokładowy licznik zaczął pokazywać prędkoć
poprawnie,

Przy tej samej szerokości opony nic dziwnego bo 16/65 jest wieksza niz
15/65.

U mnie odpowiednikiem 195/70/14 jest 195/65/15

6 Data: Listopad 06 2014 17:24:02
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: Michał Jankowski 

W dniu 2014-11-05 17:21, Budzik pisze:

Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
195/70/14

Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
15?

Przypominam, że średnica felgi nie jest jedynym parametrem. Są różne felgi o rozmiarze 15 i tylko jeden typ (albo żaden) będzie pasować do twojego pojazdu. Sprawdź w instrukcji albo zapytaj producenta.

   MJ

7 Data: Listopad 06 2014 18:58:43
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: Budzik 

Użytkownik Michał Jankowski  ...

Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
195/70/14

Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
15?

Przypominam, że średnica felgi nie jest jedynym parametrem. Są różne
felgi o rozmiarze 15 i tylko jeden typ (albo żaden) będzie pasować do
twojego pojazdu. Sprawdź w instrukcji albo zapytaj producenta.

Wszystko wskazuje na to, ze powinny być
6,5j x 15 5x98 ET31

8 Data: Listopad 06 2014 18:47:15
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: xxx 


Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości

Mam w samochodzie dośc niestandardowe opony:
195/70/14

Czy zmaiast kupowac dośc drogie opony, mógłbym zmienić rozmiar felgi np.
15?


Wtedy pasowałyby mi bardzo standardowe opony 195/65/15

Da się tak?

Przy takiej zmianie będziesz miał różnicę rzędu 0,93%, czyli znośnie. Przy zmianie na 205/60/R15 to tylko -0,26% (ale w drugą stronę). Mowa oczywiście o obwodzie koła, czyli także wskazaniach prędkościmierza i liczników odległości. Można przyjąć (arbitralnie), że nawet 2-3% nie zrobi specjalnej różnicy, ale oczywiście im mniej, tym lepiej.

Kilka truizmów:

W szczególności rozmiar felgi determinuje wielkość tarczy hamulcowej i zacisku hamulcowego - ale to ograniczenie "od dołu" (czyli nie da się założyć mniejszej niż rozmiar narzucony przez te elementy samochodu). "Od góry" ogranicza go wielkość nadkola, czyli maksymalny rozmiar koła (opona+felga) - najlepiej oczywiście zachować fabryczny rozmiar, czyli średnica koła po napompowaniu gumy pownna być możliwie zbliżona do wielkości homologowanej przez producenta (nie będzie przekłamań licznika i prędkościomierza, lub będą dokładnie takie, jakie przewidział producent).

1. Należy przy tym pamiętać, że to zawsze jest jakiś kompromis. Dużo gumy, mało metalu - gorsza trakcja (tzw. pływanie), lepszy komfort. Dużo metalu, mało gumy - lepszy wygląd, podły komfort, lepsza trakcja (choć to oczywiście zależy od innych czynnikówm tj. własności opony, głównie od bieżnika).

2. Nie bez znaczenia jest również to, że zestaw - na przykład 16-to calowych felg z odpowiednimi oponami będzie ok. dwa do czterech razy tańszy, niż koła o takim samym obwodzie ale na 19-to calowych felgach i oponach o odpowiednio niższym profilu ( i nie chodzi tylko o cenę felg, ale przed wszystkim opon).

3. Bardzo istotne, a nierzadko pomijane przez dresów tuningujących swoje pojazdy w zaciszu rozmaitych szop, są takie parametry jak ET oraz szerokość felgi. Zmieniając koła na szersze, należy pamiętać, by tak dopasować szerokość i ET, by przy maksymalnym skręcie koło nie ocierało wewnątrz nadkola, a równocześnie nie wystawało na zewnątrz poza obrys samochodu (już nie podczas skętu ;-). Do tego należy uwzględnić konieczność dopasowania szerokości opony do szerokości felgi.

4. Zmiana o rozmiar czy dwa nie niesie zazwyczaj z sobą poważnych konsekwencji i z reguły przechodzi bezboleśnie (nie dotyczy "stuningowanych" fabrycznie, lub przez poprzednich użytkowników), ale jeżeli ktoś chce zmieniać szerokość o więcej niż cal, to należy się upewnić, że właściwie dobierzemy te parametry (cal to znów arbitralnie dobrana wartość, ale doświadczenie podpowida mi, że z taką zmianą nie powinno być problemu).

5. W wypadku wątpliwości nalezy obliczyć z wykorzystaniem ołówka i kartki, lub kalkulatorów online jakie dobrać ET oraz szerokość felgi. Komuś zamożnemu mniej będzie przeszkadzało to, że za większą felgę i niższą oponę zapłaci nawet kilka razy więcej.

6. Przy uwzględnieniu tego wszystkiego należy pamiętać, że każda felga ma również takie parametry jak ilość i rozstaw śrub mocujących, oraz średnicę otworu centralnego. Otwór można skorygować odpowiednimi pierścieniami bądź przetoczeniem felgi (w zależności od tego, czy jest mniejszy czy większy od wymaganego). Rozstaw śrub można korygować specjalnymi pierścieniami dystansującymi, ale może to być wkurzające, niebezpieczne i czasami mało estetyczne. No i popsuje nam ET, chyba, że uwględnimy to dobierając felgę.

Podsumowując: Im mniejsza zmiana, tym mniejszy problem. Zakładając, że chcesz zmienić o jeden rozmiar, nie powinno być problemu, zwłaszcza, jeśli zachowasz obwód koła, szerokość felgi, opony i ET felgi (wtedy cała różnica sprowadza się do tego, że masz mniej gumy a więcej metalu, oraz trochę mniej pieniędzy w portfelu). Jeśli jednak chcesz założyć coś znacznie różniącego się od konfiguracji fabrycznej, musisz wziąć te wszystkie czynniki pod uwagę.

Przemek

9 Data: Listopad 06 2014 18:58:45
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: Budzik 

Użytkownik xxx  ...

Podsumowując: Im mniejsza zmiana, tym mniejszy problem. Zakładając, że
chcesz zmienić o jeden rozmiar, nie powinno być problemu, zwłaszcza,
jeśli zachowasz obwód koła, szerokość felgi, opony i ET felgi (wtedy
cała różnica sprowadza się do tego, że masz mniej gumy a więcej metalu,
oraz trochę mniej pieniędzy w portfelu). Jeśli jednak chcesz założyć coś
znacznie różniącego się od konfiguracji fabrycznej, musisz wziąć te
wszystkie czynniki pod uwagę.

U mnie zmiana bedzie z
6,5jx15 5x98 14 cali + opona 195/70/14
na
6,5jx15 5x98 15 cali + opona 195/65/15

Dzieki za wszelkie sugestie.

10 Data: Listopad 06 2014 20:28:31
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: xxx 

Użytkownik "Budzik"  napisał w wiadomości

Użytkownik xxx  ...

Podsumowując: Im mniejsza zmiana, tym mniejszy problem. Zakładając, że
chcesz zmienić o jeden rozmiar, nie powinno być problemu, zwłaszcza,
jeśli zachowasz obwód koła, szerokość felgi, opony i ET felgi (wtedy
cała różnica sprowadza się do tego, że masz mniej gumy a więcej metalu,
oraz trochę mniej pieniędzy w portfelu). Jeśli jednak chcesz założyć coś
znacznie różniącego się od konfiguracji fabrycznej, musisz wziąć te
wszystkie czynniki pod uwagę.

U mnie zmiana bedzie z
6,5jx15 5x98 14 cali + opona 195/70/14
na
6,5jx15 5x98 15 cali + opona 195/65/15

Dzieki za wszelkie sugestie.

Sprawdź jeszcze - gdy już wybierzesz konkretną felgę, lub inaczej - uwzględnij podczas wybierania - szerokość felgi (podawna w calach, np. 5,5    6,5 itp.)  oraz ET (w milimetrach). *Jeżeli będzie taka sama jak fabryczna, to niczym się nie przejmujesz.* Jeżeli np. wybierzesz felgę szerszą o pół cala od fabrycznej, to uwzględnij to dobierając odpowiednio ET (powinno się zmniejszyć o połowę różnicy - 0,5 cala to ok 12,7 mm, czyli zmiana ET o ok. 6 mm da tę samą głębokość koła).

Konkretnie - wybierając felgę o 0,5 cala szerszą (czyli przy tym samym ET, połowa tej połowy (ćwierć cala) wsunie się głębiej, druga ćwiartka będzie bardziej wystawać - by to skorygować od wewnętrznej strony - w idealnej sytuacji zadbaj, by ET było o 6-7 mm mniejsze od ET oryginalnej felgi (im mniejsze ET tym felga bardziej wystaje na zewnątrz). Jeśli będzie mniejsze od tych 6-7 mm, tym felga będzie bardziej wystawać na zewnątrz - w tym wypadku ET mniejsze o 10 a nawet 20 mm też może być (zakładamy, że opona ma taką samą szerokość), o ile oczywiście jest odpowiedni zapas na zewnątrz, by nie wystawała poza obrys auta. ET większe niż fabryczne sprawi, że wewnętrzna część koła będzie przesunięta o ćwierć cala (wynikające z szerokości felgi) oraz tę różnicę pomiędzy ET oryginalnej i nowej. Jeżeli to da w sumie za dużo, to może ocierać, dlatego tu zachowałbym ostrożność -ale konkretnej "tolerancji" w tym wypadku nie doradzę, bo to zależy od auta. Po prostu najbezpieczniej jest szukać felgi z ET mniejszym od oryginalnego o połowę różnicy w szerokości felgi. Oczywiście w takim wypadku może być ET mniejsze o 5, o 8, o 10 mm - bo trudno oczekiwać, że znajdziesz takie z dokładnie wyliczoną różnicą 6 mm.

Przemek

11 Data: Listopad 06 2014 22:59:53
Temat: Re: Zmiana wielkości felgi
Autor: Budzik 

Użytkownik xxx  ...

U mnie zmiana bedzie z
6,5jx15 5x98 14 cali + opona 195/70/14
na
6,5jx15 5x98 15 cali + opona 195/65/15

Dzieki za wszelkie sugestie.

Sprawdź jeszcze - gdy już wybierzesz konkretną felgę, lub inaczej -
uwzględnij podczas wybierania - szerokość felgi (podawna w calach, np.
5,5    6,5 itp.)  oraz ET (w milimetrach). *Jeżeli będzie taka sama jak
fabryczna, to niczym się nie przejmujesz.* Jeżeli np. wybierzesz felgę
szerszą o pół cala od fabrycznej, to uwzględnij to dobierając
odpowiednio ET (powinno się zmniejszyć o połowę różnicy - 0,5 cala to ok
12,7 mm, czyli zmiana ET o ok. 6 mm da tę samą głębokość koła).

Konkretnie - wybierając felgę o 0,5 cala szerszą (czyli przy tym samym
ET, połowa tej połowy (ćwierć cala) wsunie się głębiej, druga ćwiartka
będzie bardziej wystawać - by to skorygować od wewnętrznej strony - w
idealnej sytuacji zadbaj, by ET było o 6-7 mm mniejsze od ET oryginalnej
felgi (im mniejsze ET tym felga bardziej wystaje na zewnątrz). Jeśli
będzie mniejsze od tych 6-7 mm, tym felga będzie bardziej wystawać na
zewnątrz - w tym wypadku ET mniejsze o 10 a nawet 20 mm też może być
(zakładamy, że opona ma taką samą szerokość), o ile oczywiście jest
odpowiedni zapas na zewnątrz, by nie wystawała poza obrys auta. ET
większe niż fabryczne sprawi, że wewnętrzna część koła będzie
przesunięta o ćwierć cala (wynikające z szerokości felgi) oraz tę
różnicę pomiędzy ET oryginalnej i nowej. Jeżeli to da w sumie za dużo,
to może ocierać, dlatego tu zachowałbym ostrożność -ale konkretnej
"tolerancji" w tym wypadku nie doradzę, bo to zależy od auta. Po prostu
najbezpieczniej jest szukać felgi z ET mniejszym od oryginalnego o
połowę różnicy w szerokości felgi. Oczywiście w takim wypadku może być
ET mniejsze o 5, o 8, o 10 mm - bo trudno oczekiwać, że znajdziesz takie
z dokładnie wyliczoną różnicą 6 mm.

Dziękuję za wyjasnienie.
Wygląda jednak na to, ze bez problu kupie felgi 6,5cala szerokości i ET31
czyli dokładnie takie jak sa oryginalnie.

Zmiana wielkości felgi



Grupy dyskusyjne