bez sprzęgła
1 | Data: Styczen 21 2011 00:59:53 |
Temat: bez sprzęgła | |
Autor: NESSO | Cytuje : 2 |
Data: Styczen 20 2011 21:46:05 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: doktorski | On 21 Sty, 00:59, "NESSO" <NIESPAMUJ@NIE SPAMUJ .PL> wrote: jake sa wasze opinie ?Pozytywne. czy nie ma ryzyka uszkodzenia skrzyni bieg w ?Nie, o ile umiejetnie uzywany rolgaz przejmuje funkcje sprzegla i na moment zmiany biegu zeruje moment obrotowy dzialajacy na kola zebate czy ma to sens podwyzszaj c czy te mo na stosowa to redukujac biegi ?Mozna stosowac w obie strony przy czym stosowanie w gore ma wiekszy sens ze wzgledu na uzyskiwane rezultaty (lepsze przyspieszenie). Na hamowaniu masz wiecej czasu na zmiane biegu niz podczas przyspieszania, gdzie kazdy ulamek sekundy przeklada sie na wynik. nigdy by mi do g owy nie przysz o aby pakowac bieg bez sprzeg a , niePoczytaj o quickshifterach, technice jazdy sportowej itede, itepe. Na codzien zmiana biegu bez sprzegla to raczej uzasadnienie lenistwa niz walka o wynik. pzdr, dr 14/525 - oba "wola bez" 3 |
Data: Styczen 21 2011 08:56:02 | Temat: Re: bez sprzegla | Autor: NESSO |
jake sa wasze opinie ?Pozytywne. czy nie ma ryzyka uszkodzenia skrzyni bieg w ?Nie, o ile umiejetnie uzywany rolgaz przejmuje funkcje sprzegla i na moment zmiany biegu zeruje moment obrotowy dzialajacy na kola zebate czy ma to sens podwyzszaj c czy te mo na stosowa to redukujac biegi ?Mozna stosowac w obie strony przy czym stosowanie w gore ma wiekszy sens ze wzgledu na uzyskiwane rezultaty (lepsze przyspieszenie). Na hamowaniu masz wiecej czasu na zmiane biegu niz podczas przyspieszania, gdzie kazdy ulamek sekundy przeklada sie na wynik. nigdy by mi do g owy nie przysz o aby pakowac bieg bez sprzeg a , niePoczytaj o quickshifterach, technice jazdy sportowej itede, itepe. Na codzien zmiana biegu bez sprzegla to raczej uzasadnienie lenistwa niz walka o wynik. pzdr, dr 14/525 - oba "wola bez" Dziekje za odp mam pytanie czy w takim wypadku mozna to stosowac na wszytkich motorach ? ( V-storm ) czy tylko sportowe/scigacze ? 4 |
Data: Styczen 21 2011 09:49:14 | Temat: Re: bez sprzegla | Autor: Magic | W dniu 2011-01-21 08:56, NESSO pisze: mam pytanie czy w takim wypadku mozna to stosowac na wszytkich motorach ? Nie ma takiego motocykla, ale jakby istniał to by było mozna.
Wszystkie z mokrym sprzÄgłem i manualnÄ skrzyniÄ . W cegle siÄ to nie sprawdza bo czasem wskakuje poĹredni luz miÄdzy biegami zamiast biegu, ale tam jest suche sprzegło i skrzynia pewnie konstrukcji samochodowej (nie sprawdzałem). I nie cytuj całego posta jeĹli nie odnosisz siÄ do jego treĹci, tylko utrudnia to odszukanie tego co dopisałeĹ. -- Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800[']/k11rs. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj 5 |
Data: Styczen 21 2011 09:53:59 | Temat: Re: bez sprzegla | Autor: Hinek | Użytkownik "Magic" napisał To wlasciciele Ducati zmartwia sie... Pozdr -- Hinek 6 |
Data: Styczen 21 2011 09:57:46 | Temat: Re: bez sprzegla | Autor: Hinek | Acha....A manualna skrzynia w moto to taka z dzwignia na zbiorniku paliwa? 7 |
Data: Styczen 21 2011 13:22:34 | Temat: Re: bez sprzegla | Autor: Magic | W dniu 2011-01-21 09:53, Hinek pisze: Użytkownik "Magic" napisał Ale czemu ? Nie napisałem że z suchym sprzegłem siÄ nie da, tylko że da siÄ w każdym z mokrym sprzegłem, widocznie mokre sprzÄgło oznacza że skrzynia biegów jest typowo motocyklowa i siÄ da, w odróżnieniu od konstrukcji z suchym sprzegłem, gdzie skrzynia może mieÄ konstrukcjÄ niekoniecznie działajÄ cÄ :) -- Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800[']/k11rs. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj 8 |
Data: Styczen 21 2011 12:45:20 | Temat: Re: bez sprzegla | Autor: blur | ?-- -- -Oryginalna wiadomość-- -- - From: NIESPAMUJ@NIE SPAMUJ .PL czy tylko sportowe/scigacze ? enduro/cross to normalne że bez sprzęgła się zapina biegi, w prawie każdym aucie którym jechałem dało się zapiąć biegi bez sprzęgła i bez zgrzytu, kwestia wprawy i wyczucia. 9 |
Data: Styczen 21 2011 13:21:48 | Temat: Re: bez sprzegla | Autor: Jarosław "Yaroosh" Łysiak | W dniu 21.01.2011 12:45, blur pisze: każdym aucie którym jechałem dało się zapiąć biegi bez sprzęgła i bez szczególnie w automatach ;-) 10 |
Data: Styczen 21 2011 15:29:58 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-21 06:46, doktorski pisze: On 21 Sty, 00:59, "NESSO"<NIESPAMUJ@NIE SPAMUJ .PL> wrote: Jest tyle opinii na ten temat ile jest osób na ten temat siÄ wypowiadajÄ cy. Zamiast siÄgaÄ do innych warto zastanowiÄ siÄ samemu czy podczas zmiany biegu mamy szanse na wyrównanie momentów obrotowych po miÄdzy kołami zÄbatymi w dwóch różnych biegów? Wg mnie sprawÄ oczywistÄ jest że nie! Fakt iż zmiana biegów odbywa siÄ bez zgrzytów czy innych hałasów nie oznacza że jest "zdrowa" dla skrzyni. Bez rozłÄ czania sprzÄgłem koła napÄdowego od skrzyni mamy jeden obracajÄ cy sie zespół o pewnej masie z np obr 100obr/min w tym czasie mamy przekładnie np 1/1.6 a wiec obroty drugiego wałka to 160obr /min zmieniamy przekładnie na 1/1.3 a wiec obroty powinny byÄ 130obr /min - zakładajÄ c że obroty koła napÄdowego nie bÄdÄ siÄ zmieniaÄ czyli po zmianie biegów spadnÄ obroty o 30obr/min a wraz z nimi przez kolejne przekładnie obr silnika. Jak w takim razie chcesz wyrównaÄ te obroty bez udaru skoro nie używasz sprzÄgła? Natomiast jeżeli w.w sytuacji użyjesz sprzÄgła to owe 30obr różnicy to tylko róznica jednego wałka w skrzynki (bo wirujÄ cy wał silnika jest odłaczony od skrzyni) co oznacza o wiele mniejszÄ masÄ wirujÄ cÄ i mniejszy moment udarowy! Po załÄ czeniu sprzÄgła nastÄpuje udar ale jest łagodzony przez sprzÄgło na którym nastÄpuje niewielki poĹlizg co w rezultacie łagodzi całe zdarzenie. Fakt iż zÄby skrzyni w motocyklach nie rozlatujÄ siÄ od zmian bez sprzÄgła nie oznacza że taka zmiana jest dla skrzyni zdrowa - wrÄcz przeciwnie - jest nie poprawna a zdjÄcia zużytych kół zÄbatych od takich zmian sÄ dostÄpne w internecie. Pozdrawiam Rafał DL'a szukam... 11 |
Data: Styczen 21 2011 15:39:36 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: juhass | W dniu 2011-01-21 15:29, The_EaGle pisze: 12 |
Data: Styczen 21 2011 17:42:03 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: NESSO |
No to się zaraz zacznie...juz sie zaczeło, wnioskuje że nie jest to zdrowe dla skrzyni ale ogólnie gwałtowne hamowanie tez niesłuży, tak samo , przyspieszanie , zbyt gwałtowne puszczanie sprzęgła , hamowanie silnikiem ... i pewnie jeszcze kilka innych rzeczy :) a że nie miałem okazji z same ciekawośc spróbuje jak to jest mam nadzieje ze przy 1 razie tryby w skrzyni nie polecą :) 13 |
Data: Styczen 21 2011 19:58:41 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Magic | W dniu 2011-01-21 17:42, NESSO pisze: \> Nie polecÄ , zwłÄ szcza przy zmianie w górÄ. W dół, jak zrobisz nieumiejÄtnie, to Ty możesz polecieÄ, z motocykla. W górÄ robisz tak - ciÄ gniesz obroty w górÄ na danym biegu do żÄ danej wysokoĹci (zaleznej czy przyspieszasz tak sobie czy robisz wynik), LEKKO odpuszczasz i wbijasz wyższy bieg. Z tym, że taka zmiana ma sens jak masz gdzie sie rozpÄdzaÄ, przy bujaniu sie od Ĺwiateł do Ĺwiateł mimo wszystko wygodniej jest uzywac sprzÄgła, masz lepsza kontrolÄ nad dozowaniem momentu. W dół ja i tak zawsze używam sprzÄgła, łatwiej i można z wyczuciem dohamowywaÄ silnikiem ( jeĹli ktoĹ ma taki silnik że siÄ da czyli V-kÄ). -- Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800[']/k11rs. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj 14 |
Data: Styczen 22 2011 16:31:56 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-21 17:42, NESSO pisze: wnioskuje że nie jest to zdrowe dla skrzyni ale ogólnie gwałtowne hamowanie Na pewno nie jest to to samo co zmiana biegów bez sprzęgła. Przy zmianie biegów bez sprzęgła nie ma więcej jak luz po między zębami w skrzyni "miejsca" na dostosowanie prędkości obu wirujących dotąd swobodnie kół zębatych. Zmieniasz bieg i od razu zmieniasz przekładnie - tu nie ma miejsca na między gaz. Nie przecież luzu po między innymi biegami niż 1-2 a wiec zawsze jest to udar. Hamowanie silnikiem to pikuś - tutaj działa moment hamujący od wału korbowego przez skrzynie do koła napędowego - moment udarowy wogóle nie występuje bo zmiana momentu rozłożona jest w czasie w rezultacie nic się nie dzieje. Gwałtowne puszczenie sprzęgła jest zawsze z uślizgiem sprzęgła - choć możesz sobie tego nie zdawać sprawy - to zawsze będzie mniejszy udar. Udar jest to stosunek zmiany przyspieszenia do zmiany czasu (pochodne.)
Ja próbowałem - nie poleciały :) ale jak się nad tym głebiej zastanowiłem to przestałem testować :) Pozdrawiam Rafał DL'a szukam... 15 |
Data: Styczen 23 2011 10:30:58 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: marvin | Uzytkownik "NESSO" napisal... a że nie miałem okazji z same ciekawośc spróbuje jak to jest Sprzeglo nie jest urzadzeniem ktore dziala zero-jedynkowo. Stany posrednie tez mozna wykorzystac. Trzeba to jakos wypraktykowac. Zmiane biegow w gore mozna wykonywac szybciej i plynniej (robisz tak jak inni pisali przy zmianie bez sprzegla ale w odpowiednim momencie lekkie dotkniecie klamki ulatwia cala sprawe). IMHO eksperymentowac warto przy zmianach wyzszych biegow, niekoniecznie przy 1/2 albo 2/3 - mniej szarpania silnikiem i skrzynia. ps. jezdzisz jakims motocyklem? marvin xj600s 16 |
Data: Styczen 23 2011 13:24:19 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: NESSO | a że nie miałem okazji z same ciekawośc spróbuje jak to jest V-storm DL 650 / 2009 17 |
Data: Styczen 23 2011 13:47:35 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Grzybol | Użytkownik "NESSO" <NIESPAMUJ@NIE SPAMUJ .PL> napisał w wiadomości V-storm To jakiś kuter rybacki? -- Grzybol 18 |
Data: Styczen 23 2011 16:28:28 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: NESSO | V-storm piękne :P 19 |
Data: Styczen 24 2011 14:58:31 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Michał V-R | W dniu 2011-01-23 19:58, NESSO pisze: pieknie, to jest w monopolowym, ty masz, o ile masz to V-strom, zwany dalej przez niektorych DLV-storm -- Pozdrawiam Michal V-R gg 9409047 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 20 |
Data: Styczen 24 2011 14:03:33 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, Michał V-R wrote: pieknie, to jest w monopolowym, ty masz, o ile masz to V-strom, zwanyA co oznacza skrot DL? Pytamboniewiem. PS. Z alkoholizmu da sie leczyc. -- Artur ZZR 1200 21 |
Data: Styczen 24 2011 15:23:04 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: MichaĹ V-R | W dniu 2011-01-24 18:33, AZ pisze: On 2011-01-24, Michał wrote: Jak to? Nie wiesz? De Luxe Do mnie pijesz? -- Pozdrawiam Michal V-R gg 9409047 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 22 |
Data: Styczen 24 2011 14:25:36 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, Michał V-R wrote: No napisales ze pieknie jest w monopolowym to jest to zasadne podejrzenie. -- Artur ZZR 1200 23 |
Data: Styczen 24 2011 15:26:01 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: MichaĹ V-R | W dniu 2011-01-24 18:55, AZ pisze: On 2011-01-24, Michał wrote:Zaraz mi powiesz, ze tobie sie tam nie podoba -- Pozdrawiam Michal V-R gg 9409047 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 24 |
Data: Styczen 21 2011 18:31:01 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Hinek | Mlotek jest konstrukcyjnie dostosowany do uderzania w cos. 25 |
Data: Styczen 21 2011 18:57:50 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Marcin N |
Mlotek jest konstrukcyjnie dostosowany do uderzania w cos. Metafora fajna, ale jak siÄ ma do rzeczywistoĹci? Sugerujesz, że koĹcówki zÄbów w skrzyni majÄ takÄ odpornoć udarowÄ , jak młotek? Bardziej jak ostro zakoĹczona druga strona młotka, ale ona raz-dwa by siÄ "stÄpiła" od uderzania. 26 |
Data: Styczen 21 2011 20:37:55 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-21 18:57, Marcin N pisze:
Ale jakie koncowki zebow ? Ty wiesz jak dziala skrzynia biegow w moto czy tak tylko sobie fantazjujesz ? -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 27 |
Data: Styczen 21 2011 20:41:21 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-21 20:37, Kuczu pisze: W dniu 2011-01-21 18:57, Marcin N pisze: Tu jest wizualizacja: http://www.youtube.com/watch?v=vq11CusULlk -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 28 |
Data: Styczen 22 2011 16:36:54 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-21 20:41, Kuczu pisze: Tu jest wizualizacja: A tu jest rzeczywistoć: http://www.youtube.com/watch?v=udomc1Uf0Wc&feature=related i ciekawy jestem jak po miÄdzy tymi "klikniÄciami" co niektorzy bÄdÄ robiÄ "miedzygaz" ;) Pozdrawiam Rafał DL'a szukam 29 |
Data: Styczen 22 2011 16:48:02 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Hinek | Użytkownik "The_EaGle" Jaki miedzygaz? Ty niestety nie masz zielonego pojecia o tym co piszesz! To sa skrzynie KLOWE konstrukcyjnie dostosowane do zmian biegow BEZ SPRZEGLA. Te potworne uderzenia ktore tak Cie przerazaja dzialaja na KLY. Sa one tak sprytnie wyprofilowane ze im to nie szkodzi. Luzy miedzyzebne o ktorych gdzies tam pisales nie maja zwiazku z tematem. Wyrownywanie "momentow" o ktorym tez pisales - to jakies horrendum...wiesz co to jest moment? Daj juz sobie siana.. Pozdr -- Hinek 30 |
Data: Styczen 23 2011 16:17:11 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Jacot | "Hinek" wrote: To sa skrzynie KLOWE konstrukcyjnie dostosowane do Powiesz cos wiecej o tym dostosowaniu konstrukcyjnym czy trza szukac w wikipedii? ...wiesz co to jest moment? "Sa chwile w zyciu czlowieka, ktore nazywamy momentami..." A mlotka znasz? Taki do kunia niepodobny.. -- Pozdrowionka Jacot M10 http://www.junak.riders.pl http://www.stokrotka.ath.cx 31 |
Data: Styczen 24 2011 12:54:27 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-22 16:48, Hinek pisze: Użytkownik "The_EaGle" Przeczytaj raz jeszcze wszystkie moje posty w tym wÄ tku, pierdolnij siÄ młotkiem i później odpowiedz bÄdzie proĹciej dla Ciebie i dla mnie... Pozdrawiam Rafał 32 |
Data: Styczen 24 2011 12:07:00 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, The_EaGle wrote: Troszke kulturwy. Akurat w tym wypadku Hinek ma calkowita racje i napisal dosc dokladnie o co chodzi. Rozumiem ze do Ciebie to nadal nie przemawia? -- Artur ZZR 1200 33 |
Data: Styczen 24 2011 13:07:41 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-22 16:48, Hinek pisze: Użytkownik "The_EaGle" Konstrukcyjnie dostosowane do zmian ZE SPRZÄGĹEM w motocyklach. Piszesz takie bzdury że aż czytaÄ siÄ odechciewa. Pokaż mi który producent motocykli pisze takie brednie jak ty. Skrzynie kłowe np w sporcie samochodowym można używaÄ bez sprzÄgła ale to zdecydowanie skraca ich żywtonoć, dlatego czÄsto na dojazdach do OSów kierowcy zmieniajÄ biegi ze sprzÄgłem a na OS gdzie liczy sie czas bez sprzÄgieł. >Te potworne uderzenia ktore tak Cie przerazaja dzialaja na KLY. Sa one tak sprytnie wyprofilowaneUderzenia o których pisze nie majÄ nic wspólnego z kłami. Mówie o udrach których doĹwiadczajÄ zÄby skrzyni podczas zmian bez sprzegła a ty o uderzaniach kłów przy blokowaniu zebów - kompletnie różne miejsca. Luzy miedzyzebne o ktorych gdzies tam pisales OczywiĹcie że majÄ - luzy zawsze sÄ ! Chyba że sam zaprojektujesz pojazd w krórym luzów nie bÄdzie - sÄ takie silniki nazywajÄ siÄ silnikami zatartymi (w miejscu zatarcia brak jest luzów). Wyrownywanie "momentow" o ktorym tez pisales - to jakies horrendum...wiesz co to jest moment? Wyrównywanie momentów to coĹ za co dzieje siÄ zawsze podczas zmiany biegów i albo to nastÄpuje na tarczy sprzegła - tam gdzie powinno albo na zÄbach w skrzyni - to już zależy od Ciebie. Daj juz sobie siana.. Ty masz coĹ wspólnego z inżynieriÄ ? Bo zmysłu inżynierskiego to jak widzÄ za grosz w Tobie nie ma... Pozdrawiam Rafał 34 |
Data: Styczen 24 2011 12:13:51 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, The_EaGle wrote: Zaden nie napisze bo mozna przy nieumiejetnych zmianach troche napsuc. Co nie zmienia, ze zmiany "robione zgodnie ze sztuka" nie maja zadnego wplywu na zywotnosc. Jakies zrodlo? No i jaki to udar dziala na te zeby? Pewnie taki sam jak przy zdecydowanym zamknieciu gazu czy daniu w palnik... To zdecyduj sie... momentow czy obrotow? -- Artur ZZR 1200 35 |
Data: Styczen 24 2011 12:17:11 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, AZ wrote: Nie wspominajac o tym, ze dla kol zebatych o zarysie prostym a takie sa w skrzyniach klowych to jest pikus.. -- Artur ZZR 1200 36 |
Data: Styczen 24 2011 13:43:33 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-24 13:13, AZ pisze: On 2011-01-24, wrote: A może dlatego że to obniża jej trwałoć? Co nie zmienia, ze zmiany "robione zgodnie ze sztuka" nie maja zadnego Masz na to jakiĹ dowód czy tak sobie piszesz? Ja już pisałem że poĹlizg na sprzÄgle zawsze bÄdzie łagodniejszy niż wpicie na siłe biegu w kłowej skrzyni. Co oznacza tylko - jedno - że trwałoć bÄdzie wiÄksza jak używasz sprzÄgła. Pisałem także o tym że nie masz możliwoĹci wyrównania obrotów idealnie a wiec zawsze bÄdzie to wyrównywanie obrotów - bez sprzÄgła czyli gwałtowne. Jakies zrodlo? Każda skrzynia kłowa ma znacznie krótsze przebiegi niż skrzynia skrzynia ze skoĹnymi zÄbami pomimo że jest wytrzymalsza - zastanów siÄ dlaczego tak jest? No i jaki to udar dziala na te zeby? Pewnie taki sam jak przy zdecydowanym Moment obr (w skrócie moment) to iloczyn siła i ramienia. SprzÄgło rozłÄ czne służy do : - przekazywania momentu obrotowego - wyrównywania obrotów wałów napÄdowego i napÄdzanego Pozdrawiam Rafał 37 |
Data: Styczen 24 2011 12:52:51 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, The_EaGle wrote: A moze poszli do lasu? Dowod jest taki ze taka mozliwosc wynika po prostu z konstrukcji skrzyni. Wiec powiedz gdzie ta trwalosc sie zmniejsza? Co ulega szybszemu zuzyciu? No i co wtedy sie zuzywa bo nadal nie wiem? Wynika to po prostu z konstrukcji a nie z wbijania biegow bez sprzegla. Ja wiem co to jest moment. Ale w tym co napisales albo przekleiles nadal nic nie ma o wyrownywaniu momentu obrotowego tylko obrotow... Co z tymi zdjeciami? -- Artur ZZR 1200 38 |
Data: Styczen 25 2011 07:36:06 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-24 13:52, AZ pisze: On 2011-01-24, wrote: Bo ty tak powiedziałeĹ. ChylÄ czoła i oddaje czeć. Możliwoć zmiany biegów bez sprzÄgła jest w każdej skrzyni w samochodzie można to także zrobiÄ i żadnych zgrzytów nie bÄdzie i jak rozumiem wg Ciebie taka zmiana biegów także bÄdzie całkowicie zdrowa a skrzynia jest na to konstrukcyjnie przygotowana. Mam wrażenie że mylisz typowo wyĹcigowÄ /rajdowÄ skrzynie kłowÄ gdzie zakłada siÄ powstawanie dużych momentów podczas zmiany biegów ze skrzyniÄ zwykłego motocykla drogowego gdzie producent nie przewidział takiej możliwoĹci - w jednym i drugim przypadku konstrukcja skrzyni jest taka sama ale wytrzymałoć kompletnie różna. Wiec powiedz gdzie ta trwalosc sie zmniejsza? Co ulega szybszemu zuzyciu? Odpowiedz sobie na proste pytania: Czy sprzÄgło w motocyklu służy tylko do ruszania? Czy sprzÄgło w motocyklu odpowiada za rozłożone w czasie oddawanie momentu obr? Czy zmiana przekładni bez użycia sprzÄgła to gwałtowniejsze zmiany momentu obr ? Czy gwałtowniejsze zmiany momentu przyczyniajÄ siÄ do wydłużenia czy skrócenia czasu eksploatacji? Jak już odpowiesz sobie na te pytania to odpowiedź sama siÄ nasunie że zmiana w motocyklu bez sprzÄgła nie poprawia żywotnoĹci skrzyni a jÄ skraca. Pozdrawiam Rafał 39 |
Data: Styczen 25 2011 08:45:22 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-25, The_EaGle wrote: Tylko skrzynia samochodowa jest troszke inaczej skonstruowana. A teraz tak przykladowo - BMW S1000RR, seryjnie ma quickshifter ktory to po ruszeniu dzwignia zmiany biegow odcina zaplon i wtryski, ba quickshiftery potrafia tez wylaczac pokolei cylindry by nie bylo efektu szarpniecia. W tym wypadku nawet nie musisz kombinowac manetka tylko wbijasz pokolei biegi. Myslisz ze producent pozwolil by na to by uzytkownik sam katowal skrzynie? Zobacz sobie tez to: http://www.youtube.com/watch?v=X9peEoViUrA Gdzie te momenty powstaja? Moze sluzyc tylko do ruszania i redukcji. Ze co? Jakiego momentu obrotowego i gdzie? Jw. -- Artur ZZR 1200 40 |
Data: Styczen 25 2011 11:04:13 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-25 09:45, AZ pisze: Bo ty tak powiedziałeĹ. ChylÄ czoła i oddaje czeć. Możliwoć zmianyTylko skrzynia samochodowa jest troszke inaczej skonstruowana. A teraz Ok, i to ma byÄ argument za czym ? Gdzie te momenty powstaja? To jeszcze raz: Zakładam sobie V=50km/h, obr=5000obr/min bieg 3 Zmieniasz bieg na 4 a wiec V=50km/h obr=3000obr bieg 4 Przy zmianie biegów wymuszasz zmniejszenie obr silnika o 2000obr i teraz masz dwie możliwoĹci wcisnÄ Ä delikatnie sprzÄgło lub tego nie zrobiÄ. Decyzje jakÄ podejmiesz jest zwiÄ zana z czasem jaki dajesz silnikowi do zmniejszenie tych obr. Jeżeli czas bÄdzie krótszy to spadek obr bÄdzie gwałtowniejszy a co za tym idzie silnik bÄdzie gwałtowniej hamowany co generuje moment obr tym wiÄkszy im krószy czas hamowania silnika. Moze sluzyc tylko do ruszania i redukcji. SprzÄgło pozwala na poĹlizg. Silnik podczas zmian obr generuje moment obr w tym przypadku moment hamujÄ cy. Jakiego momentu obrotowego i gdzie? j.w Jw. Dokładnie co jest lepsze powstawanie wiÄkszych czy mniejszych momentów? Pozdrawiam Rafał 41 |
Data: Styczen 25 2011 10:37:09 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-25, The_EaGle wrote: Myslisz ze skrzynia takiego S1000RR rozni sie od reszty motocykli na rynku? Jak widzisz w tym wypadku producent sam pozwala zmieniac biegi bez uzywania sprzegla. Co generuje ten moment obrotowy i gdzie? Silnik podczas zmian obrotow generuje moment obrotowy... Ty w ogole wiesz co to jest moment obrotowy? Jeszcze raz - jakiego momentu obrotowego i gdzie? Ale jakie powstawanie i gdzie? Chlopie dajze spokoj... Zapatrzyles sie na obroty silnika i zapomniales o tym ze walki w skrzyni kreca sie wolniej. -- Artur ZZR 1200 42 |
Data: Styczen 25 2011 12:25:56 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-25 11:37, AZ pisze: Zakładam sobie V=50km/h, obr=5000obr/minCo generuje ten moment obrotowy i gdzie? CoĹ ty miał z fizyki pałe z wykrzyknikiem? Teraz to ty siÄ kompromitujesz. Do powtórki druga zasada dynamiki ruchu obrotowego! Moment generujÄ też hamulce z tym że nazywa sie moment hamujÄ cy. SłyszałeĹ o czymĹ takim? Każda zmiana prÄdkoĹci obrotowej inna niż 0 jest zwiÄ zana z jakimĹ momentem - dynamika Netwona siÄ kłania. Musisz użyÄ F aby spowodowaÄ że ciało o m zmieni V. Natomiast w przypadku ruchu obrotowego Moment bezwładnoĹci I jest równy iloczynowi jego masy i promienia do kwadratu! ChcÄ c zmieniÄ moment tego ciała musisz zadziałaÄ silÄ czyli powstaje moment! j.wJeszcze raz - jakiego momentu obrotowego i gdzie? A co ma do rzeczy fakt że w skrzyni coĹ krÄci siÄ wolniej :))) Liczy siÄ Moment bezwładnoĹci całego układu od wału korbowego do skrzyni biegów jako jedna masa i dla uproszczenia druga od skrzyni biegów do koła napÄdowego. Teraz te dwie masy wirujÄ ce spinasz w skrzyni za pomocÄ przekładni np 1/1.3 albo 1/1.6 i to powoduje gwałtownÄ zmianÄ prÄdkoĹci obr. ZnajÄ c masÄ można nawet to policzyÄ. Im mniejszy czas tym wiÄksze opóźnienie a co za tym idzie wiÄkszy MOMENT! Do powtórki przyspieszenie kÄ towe w ruchu obrotowym jest d(w)/dt Pozdrawiam Rafał 43 |
Data: Styczen 25 2011 12:08:05 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-25, The_EaGle wrote: Ja? "Silnik podczas zmian obr generuje moment obr w tym przypadku momentSilnik podczas zmian obrotow generuje moment obrotowy... Ty w ogole wiesz hamujacy", dobrze rozumiem ze moment obrotowy = moment hamujacy? Chcac zmienic moment musze zadzialac sila i znowu powstaje moment? :-) Chyba sie zapetliles. -- Artur ZZR 1200 44 |
Data: Styczen 25 2011 22:11:10 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-25 13:08, AZ pisze: On 2011-01-25, wrote: Moment obr silnika mierzy siÄ na hamowni tzn że działasz siłÄ hamujÄ cÄ na obr siÄ wał korbowy silnika. Moment jaki zostaje zmierzony to moment obr silnika albo moment hamujÄ cy na urzÄ dzeniu wiec w tym wypadku tak bÄdzie że oba momenty sÄ sobie równe. W naszym przypadku moment silnika jest okreĹlony w parametrach tech silnika natomiast moment hamujÄ cy jaki powstaje podczas gwałtownej zmiany prÄdkoĹci obr w dół (podczas zmiany biegów w górÄ) czy w górÄ (podczas redukcji) bez sprzÄgła bÄdzie kilkukrotnie wiÄkszy od momentu samego silnika. Teraz pojawia siÄ pytanie na które ja nie znam odpowiedzi czy producenci motocykli przewidzieli że takie momenty bÄdÄ powstawaÄ podczas eksploatacji i tak zaprojektowali skrzynie że ona siÄ nie rozleci przez cały okres eksploatacji motocykla. Fotografie zniszczonych zÄbów (a nie tylko kłów) dajÄ do myĹlenia. Jak rozumiem ty twierdzisz że TAK, ja natomiast że NIE i to zdaje siÄ cała różnica zdaĹ. Chcac zmienic moment musze zadzialac sila i znowu powstaje moment? :-) OczywiĹcie chodzi o prÄdkoć a nie moment. Powinno byÄ "ChcÄ c zmieniÄ prÄdkoć(obrotowÄ ) muszÄ zadziałaÄ jakÄ Ĺ siłÄ czyli powstaje moment. Chyba sie zapetliles. Przez Ciebie ;) kurde zamiast pracowaÄ to siÄ fizykÄ skrzyni biegów zajmuje... :) Pozdrawiam serdecznie Rafał 45 |
Data: Styczen 26 2011 19:34:41 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Ivam | Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomoĹci grup Fotografie zniszczonych zÄbów (a nie tylko kłów) dajÄ do myĹlenia. To ja ponowie moje pytanie: Czy Ty osobiscie Ty widziales kiedys padnieta skrzynie biegow w motocyklu? Czy znasz osobe i sytuacje, w ktorej ta awaria nastapila? Ja mialem do czynienia z 2 przypadkami padnietej skrzyni - w obu przypadkach padly kly. Zadzwonilem do kumpla - mechanika, popytalem jego czy spotkal uszkodzenia zebow. Widzial. I zawsze w oleju znajdowalo sie cos wiecej niz sam zab. Najczesciej srubka, raz jakas kulka, etc. Te zdjecia ktore przedstawiles to zdjecia z portalu, ktory moze naginac fakty w sposob dowolny. To, ze napisali, ze zeby sie posypaly, bo ktos zmienial biegi bez sprzegla wcale nie oznacza, ze to jest prawda. -- pzdr: Ivam 46 |
Data: Styczen 26 2011 21:10:03 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Arni | Ivam pisze: Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomości grup a skrzynia od jawy sie liczy? miałem dwa silniki i jak jeden padł to przekładałem w godzinke ten ktory miałem przygotowany a padniety szedł na stół. W skrzyni sypały sie 2 rzeczy: wodziki przesuwek i kły przesówek. Przesuwka to zębatka która jest zazębiona na stałe zębami z inna zębatką a napęd dostaje przez wsunięcie kłów w inną zębatke obok co miała odpowiednie otworki w bocznej ściance. Wodziki dawało sie wymienic z bieda wersji blaszanej na odlewane (w blaszanych potrafiły sie zetrzec do zera "wąsy" wchodzace w przesuwke). Przesuwki to juz byla loteria i trzeba bylo dbac czyli miec dobrze wyregulowany automat sprzęgła przy zmieniaczu albo uzywac sprzegła ręcznego. Tak czy inaczej kły scierały sie i bardzo szybko bieg zaczynał wyskakiwac bo siła poosiowa wzgledem wałka działająca na przesuwke była wieksza niz trzymanie pamietnika (nie był wałkowy tylko blaszany, płaski) -- Arni Toruń '84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb" '91 Volvo 940 D24TIC + '88 Burstner 420 '91 Honda Prelude 2,0 EX na sprzedaż '01 Chrysler PT Cruiser 2,4l automat 47 |
Data: Styczen 26 2011 21:20:07 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Ivam | Użytkownik "Arni" napisał w wiadomości grup a skrzynia od jawy sie liczy? liczy. W skrzyni sypały sie 2 rzeczy: wodziki przesuwek i kły przesówek. Przesuwka to zębatka która jest zazębiona na stałe zębami z inna zębatką a napęd dostaje przez wsunięcie kłów w inną zębatke obok co miała odpowiednie otworki w bocznej ściance. Czyli jak w normalnej /nie tylko z jawy/ skrzyni. [...] Kurcze, albo nie o tej jawie mysle, albo nie pamietam. Masz jakies foto/fiszke/cokolwiek tego pamietnika? -- pzdr: Ivam 48 |
Data: Styczen 26 2011 21:43:32 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Arni | Ivam pisze: [...] http://xarchiwum.pl/zmieniacz-automat-biegow-jawa-350-i1411529571.html http://www.breinride.home.pl/moto/wws/index/DOWNLOAD/Download1/jawa/Jawa%20TS350%20Instrukcja.pdf rysunek 3.1 na stronie 18 pdf-a -- Arni Toruń '84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb" '91 Volvo 940 D24TIC + '88 Burstner 420 '91 Honda Prelude 2,0 EX na sprzedaż '01 Chrysler PT Cruiser 2,4l automat 49 |
Data: Styczen 26 2011 22:19:16 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Ivam | Użytkownik "Arni" napisał w wiadomości grup http://xarchiwum.pl/zmieniacz-automat-biegow-jawa-350-i1411529571.html Aaaa... juz mi sie przypomnialo. Ja jawy nie mialem, ale jak pomagalem koledze to najczesciej: - przerywacz - sprzeglo Skrzynie widzialem chyba tylko raz i to przy okazji jakiejs innej roboty. -- pzdr: Ivam 50 |
Data: Styczen 25 2011 11:45:08 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: doktorski | On 25 Sty, 11:37, AZ wrote: Myslisz ze skrzynia takiego S1000RR rozni sie od reszty motocykli naJa mysle ze tak. Pewnie zrobili ja z bakelitu. W koncu skrot BMW zobowiazuje. Ale to tylko potwierdza, ze *prawidlowo* przeprowadzona zmiana biegu nie wymaga uzycia sprzegla i nie jest szkodliwa dla skrzyni biegow. pzdr, dr 14/525 51 |
Data: Styczen 25 2011 13:37:52 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: AZ | On 25 Sty, 20:45, doktorski wrote: No to samo chciałem napisać, ale nie napisałem żeby nie zrobiło Ci się przykro jak to przeczytasz. Wystarczająco wycierpiałeś przez ten motur. -- Artur ZZR 1200 52 |
Data: Styczen 24 2011 15:11:39 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: MichaĹ V-R | W dniu 2011-01-24 17:13, The_EaGle pisze: Jeszcze nie widzialem zadnej skrzyni motocyklowej, klowej z wycietymi zebami, jak myslisz, dlaczego wyskakuja biegi w takich skrzyniach? Od nieumiejetnego redukowania biegow bez miedzy gazu, nawet ze sprzeglem, wybijaja sie kly i dlatego bieg wylata. Ale to zawsze jest od zlej redukcji, bez miedzygazu, a nie zapinania biegow w gore bez sprzegla.Konstrukcyjnie dostosowane do zmian ZE SPRZÄGĹEM w motocyklach. Piszesz W gore wystarczy odjac troche gazu i biegi wchodza mieciutko i jest to mniej szkodliwe, jak nieumiejetna redukcja ze sprzeglem bez miedzygazu -- Pozdrawiam Michal V-R gg 9409047 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 53 |
Data: Styczen 24 2011 19:35:40 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Ivam | Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomoĹci grup Każda skrzynia kłowa ma znacznie krótsze przebiegi niż skrzynia skrzynia ze skoĹnymi zÄbami pomimo że jest wytrzymalsza - zastanów siÄ dlaczego tak jest? Nie obraz sie - nie nabijam sie ani nic, ale wez mi wyjasnij: co maja sprzegla klowe (te na pow. czolowej kola) do rodzaju uzebienia (tego na pow. walcowej kola)? Moze cos przegapiam, moze zmeczony juz jestem, ale naprawde nie widze zwiazku. SprzÄgło rozłÄ czne służy do : Z zaznaczeniem, ze nie kazde sprzeglo rozlaczne sluzy do wyrownania obrotow walow. Przykladem niech beda sprzegla jednokierunkowe (tez rozlaczne). -- pzdr: Ivam 54 |
Data: Styczen 24 2011 19:39:21 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Ivam | Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomoĹci grup Uderzenia o których pisze nie majÄ nic wspólnego z kłami. Mówie o udrach których doĹwiadczajÄ zÄby skrzyni podczas zmian bez sprzegła a ty o uderzaniach kłów przy blokowaniu zebów - kompletnie różne miejsca. To po co gadasz o czyms co nie ma znaczenia? Widziales kiedys skrzynie w ktorej polecialy zeby, a nie kly? Ja widzialem gdzies na internecie. W prawdziwym zyciu nie spotkalem nikogo komu padlyby zeby na kole w motocyklowej skrzyni biegow. -- pzdr: Ivam 55 |
Data: Styczen 24 2011 20:03:12 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Mon, 24 Jan 2011 19:39:21 +0100) ktos podajacy sie za Ivam Uderzenia o których pisze nie mają nic wspólnego z kłami. Mówie o udrach Nie wiem co rozumiesz przez 'padly', ale w tym przypadku zeby byly juz mocno zjechane: http://picasaweb.google.com/pklimek/Remont_DT125R#5551750499400046882 Nie wiem czy to dobrze widac na zdjeciu, ale mialem ta skrzynie w rekach :) Nie znam sie specjalnie na mechanice, wiec jesli cos pomieszalem to mnie popraw. -- Pozdrawiam Piotr Klimek Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R http://bikepics.com/members/piko/ 56 |
Data: Styczen 24 2011 20:12:55 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 20:03:12 +0000 osobnik zwany Piotr Klimek Dnia (Mon, 24 Jan 2011 19:39:21 +0100) ktos podajacy sie za Ivam na zdjeciu to nic nie widaÄ poza zjechanymi zÄbami o stałym zazÄbieniu. A one od zmiany bez sprzegła pać nie mogÄ -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 57 |
Data: Styczen 24 2011 21:24:00 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Mon, 24 Jan 2011 20:12:55 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za masti Nie wiem co rozumiesz przez 'padly', ale w tym przypadku zeby byly juz A od czego? Serio pytam. -- Pozdrawiam Piotr Klimek Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R http://bikepics.com/members/piko/ 58 |
Data: Styczen 24 2011 22:51:44 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:24:00 +0000 osobnik zwany Piotr Klimek Dnia (Mon, 24 Jan 2011 20:12:55 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za masti skoro sÄ na stałe zazÄbione to od ruchu kłów pać nie mogÄ . ZmÄczenie materiału, ciała obce itp. -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 59 |
Data: Styczen 25 2011 06:56:29 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-24 23:51, masti pisze: A od czego? Serio pytam. To ciekawa teoria. Szczególnie ta o nie możnoĹci wyszczerbienia zÄbów w przekładni. Jak rozumiem uważasz że wytrzymałoć przekładni jest nieograniczona? IdÄ c dalej twoim tokiem rozumowania przez każdÄ takÄ przekładnie można przenieć dowolnie duży moment obrotowy... Pozdrawiam Rafał 60 |
Data: Styczen 25 2011 08:46:20 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: masti | Dnia piÄknego Tue, 25 Jan 2011 06:56:29 +0100 osobnik zwany The_EaGle W dniu 2011-01-24 23:51, masti pisze:jeżeli tylko potrafisz go wytworzyÄ standardowym motocyklu -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 61 |
Data: Styczen 26 2011 14:03:36 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: MichaĹ V-R | W dniu 2011-01-25 10:26, The_EaGle pisze: To ciekawa teoria. Szczególnie ta o nie możnoĹci wyszczerbienia zÄbów w Te zeby, co byly powyszczerbine w linkach to powstaly podczas nieprawidlowej redukcji, do za niskiego biegu wzgledem predkosci i moment z tylnego kola wyrwal zab, ktory wpadl poniedzy nastepne i juz poszlo, ale nie ma to nic wspolnego z mechanizmem zmiany biegow, tylko jakis idiota zredukowal na za niski bieg, przy za duzej predkosci, zaloze sie, ze napewno tylne kolo zablokowalo przy duzej predkosci, a sadzac po zardzewialym lozysku, to czlek uzytkujacy to moto nie mial za wiele pojecia wogole o jakimkolwiek pojezddzie jezdzacym, procz roweru. Zepsuc sie da wszystko -- Pozdrawiam Michal V-R gg 9409047 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 62 |
Data: Styczen 26 2011 09:08:45 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-26 10:33, Michał V-R pisze: W dniu 2011-01-25 10:26, The_EaGle pisze: ByÄ może tak było ale w ten sposób sam doszedłeĹ do wniosku że zbyt duża różnica prÄdkoĹci obrotowych prowadzi do powstawanie olbrzymiego momentu który powoduje wyszczerbienie zÄbów w skrzyni biegów. Pomimo że koła zÄbate sÄ na stale zazÄbione to można je uszkodziÄ. No to teraz odnoszÄ c to do całego elaboratu dyskusji - zawsze zmiana ze sprzÄgłem prowadzi do ZMNIEJSZENIA momentu który działa na zÄby w skrzyni co w rezultacie przyczynia siÄ do DĹUĹťSZEJ bezawaryjnej pracy tej skrzyni. KoĹczÄ c ten wÄ tek. Moim zdaniem wnioski można wyciÄ gnÄ Ä takie: Zmiana biegów przeprowadzona perfekcyjnie z ujÄciem gazu powodujÄ cym gwałtowne hamowanie silnika powoduje powstawanie niewielkiej różnicy obr po miÄdzy biegami dodatkowo hamujÄ cy silnik bez użycia sprzegła nie powinien prowadziÄ do uszkodzenia skrzyni. Jednak zawsze użycie sprzÄgła pomaga w bardziej przyjaznym oddawaniu mocy. Konkluzja powinna moim zdaniem byÄ taka - w jeździe sportowej jedź sobie jak chcesz- liczy siÄ czas a nie trwałoć. W jeździe co dziennej można sobie eksperymentowaÄ z dostosowaniem prÄdkoĹci obr i gwałtownym ujÄciem gazu podczas zmiany biegów tak aby bieg wszedł bez boleĹnie ale i tak lepiej to robiÄ ze sprzÄgłem bo to tylko wydłuża czas działania skrzyni... Pozdrawiam Rafał 63 |
Data: Styczen 26 2011 09:14:37 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: KJ SiĹa SĹĂłw | W dniu 2011-01-26 09:08, The_EaGle pisze: i tak lepiej to robiÄ ze sprzÄgłem bo to tylko wydłuża czas działania no i kilkaset postów jak krew w piach... KJ 64 |
Data: Styczen 26 2011 08:21:09 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Wed, 26 Jan 2011 09:14:37 +0100) ktos podajacy sie za KJ Siła Słów i tak lepiej to robić ze sprzęgłem bo to tylko wydłuża czas działania Ale zdaje sie, ze takie zdanie padlo juz na samym poczatku dyskusji :) -- Pozdrawiam Piotr Klimek Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R http://bikepics.com/members/piko/ 65 |
Data: Styczen 26 2011 09:26:16 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-26, KJ Siła Słów wrote: Taaaa, krew od razu...i tak lepiej to robiÄ ze sprzÄgłem bo to tylko wydłuża czas działania -- Artur ZZR 1200 66 |
Data: Styczen 26 2011 14:33:39 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Jacot | KJ Siła Słów wrote: no i kilkaset postów jak krew w piach... A sprzeglo ani drgnie... -- Pozdrowionka Jacot M10 http://www.junak.riders.pl http://www.stokrotka.ath.cx 67 |
Data: Styczen 27 2011 16:01:45 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Magic | W dniu 2011-01-26 14:33, Jacot pisze: KJ Siła wrote: Przesmaruj linkÄ. -- Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800[']/k11rs. FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj 68 |
Data: Styczen 26 2011 09:26:25 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: kakmar | Dnia 26.01.2011 The_EaGle napisał/a: No to teraz odnoszÄ c to do całego elaboratu dyskusji - zawsze zmiana zeO, widzÄ że kolega poczynił drobne ustÄpstwa we własnej teorii, ale tylko aby jeszcze raz spróbowaÄ postawiÄ na swoim. GratulujÄ uporu i konsekwencji. Tyle że może zamiast siÄ skupiaÄ na retoryce, to warto by siÄ samemu lepiej nauczyÄ zmieniaÄ biegi. -- kakmaratgmaildotcom 69 |
Data: Styczen 26 2011 12:14:01 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-26 10:26, kakmar pisze: Dnia 26.01.2011 napisał/a: WidzÄ że nie czytałeĹ doć dokładnie. Proponuje siÄ skupiÄ na elementach dotyczÄ cych hamowania silnika z 5000obr do 3000obr w 0.1s i zastanowieniu siÄ co siÄ dzieje... Nikt tego nie zanegował. ChoÄbyĹ nie wiem jak siÄ długo uczył to nie przeskoczysz tego faktu. Pozdrawiam Rafał 70 |
Data: Styczen 26 2011 19:38:18 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Ivam | Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomoĹci grup WidzÄ że nie czytałeĹ doć dokładnie. Proponuje siÄ skupiÄ na elementach dotyczÄ cych hamowania silnika z 5000obr do 3000obr w 0.1s i zastanowieniu siÄ co siÄ dzieje... Nikt tego nie zanegował. To ja zaneguje. Jutro wezme obrotomierz do lapy i sprawdze o ile obroty moga spasc w ciagu 1s. Bo jesli Ty sugerujesz sie tylko i wylacznie obrotomierzem w zestawie wskaznikow to faktycznie obroty spadaja powoli. -- pzdr: Ivam 71 |
Data: Styczen 27 2011 22:28:02 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Glub | "Ivam" wrote: Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomoĹci grup To ja zaneguje. Jutro wezme obrotomierz do lapy i sprawdze o ile obroty I tu kolega ma racje. Każdy wskaźnik ma tzw namiastkÄ, jak prÄdko reaguje na zmiane parametru. To ze wskazowka opada powoli nie znaczy ze obroty faktycznie spadajÄ z taka prÄdkoĹciÄ . Co prawda obracam sie wsród wskaźników wysterowania w audio ale zasada podobna. -- Glub 72 |
Data: Styczen 26 2011 09:30:04 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-26, The_EaGle wrote: Czyli jednak cos przemowilo do Ciebie... Nalezy tez dodac (co sam przyznales) ze silnik motocyklowy ma mala bezwladnosc bo nie ma zajebistego kola zamachowego a do tego nie kreci sie swobodnie tylko hamuje go kompresja. We V-aukach spadanie obrotow bedzie pewnie jeszcze szybsze... -- Artur ZZR 1200 73 |
Data: Styczen 26 2011 12:10:53 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-26 10:30, AZ pisze: On 2011-01-26, wrote:WidzÄ że czytanie ze zrozumieniem to domena tylko kilku procent populacji... echh Pozdrawiam Rafał 74 |
Data: Styczen 26 2011 11:19:03 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-26, The_EaGle wrote: No wlasnie.WidzÄ że czytanie ze zrozumieniem to domena tylko kilku procent -- Artur ZZR 1200 75 |
Data: Styczen 25 2011 07:33:15 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Piotr Klimek | Dnia (Mon, 24 Jan 2011 22:51:44 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za masti Nie wiem co rozumiesz przez 'padly', ale w tym przypadku zeby byly juz Ide sobie doczytac jeszcze raz jak dziala skrzynia w motocyklu, bo pomimo trzymania tego w rekach i ogladania filmow pogladowych nadal nie jest dla mnie jasne to stale zazebienie. Wydawalo mi sie, ze kazdy z tych trybow jest zaezbiany, bo odpowiada za jakis bieg. Jak sie doucze to wroce :) -- Pozdrawiam Piotr Klimek Suzuki SV1000S K3, Yamaha DT125R http://bikepics.com/members/piko/ 76 |
Data: Styczen 22 2011 13:05:42 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: AZ | On 22 Sty, 16:36, The_EaGle wrote: Dużo jeszcze musisz się dowiedziec i pocwiczyc. Najlepiej wez sobie obejrzyj pamietnik z jakiejkolwiek skrzyni to zakumasz o co chodzi. -- Artur ZZR 1200 77 |
Data: Styczen 24 2011 12:56:11 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-22 22:05, AZ pisze: On 22 Sty, 16:36, wrote: Napisz w którym miejscu popełniłem błąd w rozumowaniu - ja bardzo chętnie uczę się nowych rzeczy ale jak działa skrzynia biegów to wiem. Na pewno też inni skorzystają... Pozdrawiam Rafał 78 |
Data: Styczen 24 2011 12:05:39 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, The_EaGle wrote: Jak wiesz, jak jeszcze niedawno mowiles o rzekomo zuzytych zebach przez zmiany bez sprzegla... Dzwignia zmiany biegow nie dziala zero-jedynkowo, sa jeszcze miedzyluzy (dlatego mowilem zebys obejrzal jak wyglada pamietnik) wiec przy zmianie biegu bez sprzegla w czasie gdy jest luz, obroty silnika spadna. Zmiana biegow bez sprzegla wymaga sprawniejszego operowania dzwignia zmiany biegow i manetka, od takiej umiejetnosci wyrecza nas wlasnie sprzeglo. Po krotce: 1. Jedziesz na biegu z odkrecona manetka 2. Wywierasz lekki nacisk na dzwignie zmiany biegow bo i tak moment dzialajacy na kly nie pozwala ich rozlaczyc. 3. Odpuszczasz *lekko* gaz, dzwignia sama wedruje, w miedzyczasie gdy jest ten luz obroty lekko spadaja, nastepuje zazebienie klow nastepnego biegu i jedziesz dalej. No i co w tym wypadku Ci sie psuje? Owszem jak sie nie ma o tym pojecia mozna narobic syfu, np. pogiac wodziki. -- Artur ZZR 1200 79 |
Data: Styczen 24 2011 13:26:16 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-24 13:05, AZ pisze: On 2011-01-24, wrote: Te zÄby nie sÄ rzekome Dzwignia zmiany biegow nie dziala zero-jedynkowo, sa jeszcze miedzyluzy Przecież ja o luzie napisałem: cyt: "Przy zmianie biegów bez sprzÄgła nie ma wiÄcej jak luz po miÄdzy zÄbami w skrzyni "miejsca" na dostosowanie prÄdkoĹci obu wirujÄ cych dotÄ d swobodnie kół zÄbatych." OczywiĹcie że dochodzi jeszcze luz na wszystkich pozostałych przekładaniach od wału korbowego aż po koło napÄdowe. I to jest jedyny luz sumarycznie jaki masz aby obroty spadły. (dlatego mowilem zebys obejrzal jak wyglada pamietnik) wiec przy zmianie Wszystko siÄ zgadza. Ja tylko pisze o tym że taka zmiana to ZAWSZE choÄby najlepiej wykonana bÄdzie to wiÄksze obciÄ żenie na układu przeniesienia napÄdu niż gdy wykorzystuje siÄ sprzÄgło. A SKORO TAK to nie można pisaÄ o ZEROWYM wpływie takich zmian na ten układ. To wszystko o co mi chodziło w tym wÄ tku... Po krotce: Nie siÄ psuje ale wpływa negatywnie na żywotnoć co w długim okresie może przyczyniÄ siÄ do awarii. Natomiast w sieci sÄ dostÄpne zdjÄcia z tych awarii. Pozdrawiam Rafał 80 |
Data: Styczen 24 2011 12:37:06 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, The_EaGle wrote: A merytorycznie cos? Nie rozumiesz o czym sie do Ciebie pisze, nie luz we wszystkich posrednich ukladac, a luz w sensie, takiego momentu w ktorym nic nie jest zazebione. To ten moment w ktorym silnik moze swobodnie zmniejszyc obroty. Zeby o prostym zarysie sa w stanie zniesc duzo duzo wiecej, a kly jeszcze wiecej. Wiec ten wplyw jest praktycznie zerowy, pomijalny. No i co ulega tej awarii? Mowisz caly czas o zdjeciach, wiec wrzuc pare linkow i dyskutujmy dalej. -- Artur ZZR 1200 81 |
Data: Styczen 24 2011 13:51:12 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-24 13:37, AZ pisze: Przecież ja o luzie napisałem:Nie rozumiesz o czym sie do Ciebie pisze, nie luz we wszystkich posrednich NaprawdÄ to powiedz mi gdzie masz taki luz po miÄdzy biegami 2 i 3 i wyżej? To ten moment w ktorym silnik moze swobodnie zmniejszyc obroty. Te luz to twoje wyimaginowane "coĹ" Po miÄdzy biegami 2 i 3 itd nie ma żadnego luzu - zmieniasz bieg z jednej przekładni na drugÄ od razu. Nie ma takiego czasu w którym silnik swobodnie zmieni obroty! Wszystko siÄ zgadza. Ja tylko pisze o tym że taka zmiana to ZAWSZEZeby o prostym zarysie sa w stanie zniesc duzo duzo wiecej, a kly jeszcze Pierwsze z brzegu: To pewnie siÄ popsuło od emeryckiej jazdy: http://www.motogen.pl/gfx/motogen/pl/default_aktualnosci/37/37/1/skrzynia_biegow_pr_5.jpg http://www.motogen.pl/artykuly/porady/zmiana-biegow-bez-uzycia-sprzegla-abc,art37.html Pozdrawiam Rafał 82 |
Data: Styczen 24 2011 12:59:46 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-24, The_EaGle wrote: Miedzy biegami. Myslalem ze jezdzisz motocyklem, przepraszam ale zasugerowalem sie tym, ze piszesz na grupe motocyklowa. Dla Ciebie nadal dzwignia zmiany biegow dziala zero jedynkowo. Wez sobie obejrzyj jakas skrzynie i troche nia pokrec. A jak juz bedziesz mial motocykl to wez przy zmianie biegow nie pociagnij dzwigni do konca tylko tak do polowy zakresu jej ruchu i pusc sprzeglo. No pacz pan, zuzyly sie zeby na kole ktore bylo na stale zazebione z innym. Gdzie tu wplyw zmian bez sprzegla? -- Artur ZZR 1200 83 |
Data: Styczen 24 2011 05:52:31 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: doktorski | On 24 Sty, 13:59, AZ wrote: No pacz pan, zuzyly sie zeby na kole ktore bylo na stale zazebione z innym. Artur; Dyskutujesz z zawodnikiem, ktory twierdzi, ze nie ma "luzu" miedzy 3- cim a 4-tym biegiem. Czyli zawodnik twierdzi, ze biegi te sa zapiete na klach jednoczesnie - bo inaczej nie jestem w stanie sobie zobrazowac tego co napisal. Nawet filmik z jutjuba mu nie pomogl zrozumiec... Jak dla mnie szkoda czasu i klawiatury. Nie dasz rady mimo, zes uparty :). pzdr, dr 14/525 84 |
Data: Styczen 24 2011 15:20:57 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: MichaĹ V-R | W dniu 2011-01-24 17:29, AZ pisze: On 2011-01-24, wrote: Artur, najpierw zacznij od wyjasnienia pojecia 1. Co to jest miedzyluz - ten miedzy biegami 2. Co to sa zeby na kole zebatym, a nie na trybach, bo w tryby to mozna dostac :-) 3. Co to sa kly na kolach zebatych i w ktorym miejscu wystepuja i jak sie zapinaja z innymi kolami zebatymi 4. dlaczego kola zebate sie nie rozpinaja (1.pamietnik 2. sila odsrodkowa) A ja sobie poczytam i sie czegos jeszcze naucze :-D -- Pozdrawiam Michal V-R gg 9409047 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 85 |
Data: Styczen 25 2011 07:13:48 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-24 13:59, AZ pisze: On 2011-01-24, wrote: W tej chwili nie jeżdżÄ zima z oknem. Co do działania skrzyni biegów to ona jak najbardziej działa zero-jedynkowo. Chyba że masz na myĹli skrzynie np multitronik ale jeżeli chodzi o kłowÄ w motocyklu to nie wyobrażam sobie inaczej. Nie ma innych przekładni niż te które sÄ w skrzyni - tzn że nie ma stanów poĹrednich, wiec albo jest bieg albo go nie ma - zero - jeden. A jak juz bedziesz mial motocykl to wez przy zmianie biegow nie pociagnij Poszedłem do garażu uruchomiłem motocykl, dla Ciebie. Wrzuciłem luz i starałem siÄ nie do konca wrzuciÄ 1ke i wiesz co niedasie... Jest albo N albo 1 lub albo N albo 2 - nie dałosiÄ z N na 3 albo z N naniewiemcoinnego. Potem postawiłem go na podstawce i zrobiłem z 2 na 3 i nie mam nic po miÄdzy. Nie wiem czy mam popsutÄ skrzynie ale po miÄdzy 2 a 3 nie mam żadnego N. :) Szczególnie na podstawce widaÄ co siÄ dzieje jak zrobisz zmianÄ z 2 na 3 a dokładnie - 2 do 5tys obr i 3 do spada do 3 tys obr - tylko że jak masz koło w górze to silnik tak szybko nie spada z obrotów, wiec koło napÄdowe przyspiesza a silnik zwalnia. Ewidentnie jest to wiec sytuacja o której pisze tzn że nie ma miejsca na spadek oborotów przy zmianie biegów i to że w 0.5s spadajÄ oboroty podczas zmiany to wynik tego że sprzÄgniÄty z kołem napÄdowym wałek napÄdzany w skrzyni w momencie zmiany przekładni od razu powoduje zmniejszenie obrotów wału korbowego. To nie dzieje sie z powodu ujÄcia gazu ale zwykłego "siłowania" a że wał korbowy silnika motocyklowego ma stosunkowo małÄ bezwładnoć to zmiana obrotów jest bardzo szybka a dodatkowo pomaga ujÄcie gazu. W rezultacie dochodzi do bardzo szybkiej zmiany praktycznie nie odczuwalnej dla kierowcy. No pacz pan, zuzyly sie zeby na kole ktore bylo na stale zazebione z innym. Jak rozumiem wg Ciebie wytrzymałoć na stałe zazÄbionych kół zÄbatych dÄ ży do nieskoĹczonoĹci bo tylko tak można wytłumaczyÄ nie możnoć wyszczerbienia siÄ tych zÄbów. Pozdrawiam Rafał 86 |
Data: Styczen 25 2011 08:37:37 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-25, The_EaGle wrote: Nie nie dziala zero jedynkowo. Tak jak doktorski juz napisal, jak sobie wyobrazasz rozpiecie jednych klow i zapiecie drugich tak zeby nie wystepowal moment w ktorym nie zapiete sa zadne? To co, zapinaja sie kly nastepnego biegu a po tym zwalniaja drugiego? Jak sobie to wyobrazasz? Nadal nie rozumiesz, albo udajesz ze nie rozumiesz o co chodzi. No czyli pokazales tylko tyle, ze wg. Ciebie skrzynia dziala zero jedynkowo. Ja nie mowilem ze pomiedzy 2 a 3 jest normalny N, jest moment w ktorym zaden z biegow nie jest zapiety. Po wrzuceniu 2 pociagnij ja tylko do polowy zakresu ruchu. Przeczysz sam sobie, skoro ma mala bezwladnosc to obroty spadaja wlasnie bardzo szybko. Wkrec sobie silnik do 6krpm i zamknij przepustnice, jak szybko spadaja obroty? Nie odwracaj kota ogonem. To ze kola sa na stale zazebione to tylko argument na to ze zmiana bez sprzegla jest na nie bez jakiegokolwiek wplywu. -- Artur ZZR 1200 87 |
Data: Styczen 25 2011 11:15:56 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-25 09:37, AZ pisze: On 2011-01-25, wrote: OczywiĹcie że jest ułamek sekundy kiedy kły zazÄbiajÄ jeden bieg a w momencie wrzucenia nie zazÄbiajÄ żadnego a nastÄpnie drugi bieg. Jednak ta chwila trwa ułamek sekundy i jest nie wystarczajÄ ca do tego aby obr silnika spadły do wymaganego dla nowego biegu obroty. Poruszasz siÄ z prÄdkoĹciÄ np 50km/h na 3 biegu i to oznacza 5 tys obr w silniku to na 4 biegu przy 50km/h bÄdzie już np 3 tys obr. Ĺťaden silnik w ciÄ gu 0.1s nie zmieni prÄdkoĹci obrotowej o 2tys obr! Chyba tutaj siÄ ze mnÄ zgodzisz czy też nie? Potem postawiłem go na podstawce i zrobiłem z 2 na 3 i nie mam nic poNo czyli pokazales tylko tyle, ze wg. Ciebie skrzynia dziala zero jedynkowo. Ja nie twierdzÄ że przez 0.1s nie ma momentu w którym bieg by nie był zapiÄty. Cała dyskusja toczy siÄ wg mnie co jest korzystniejsze dla skrzyni - wysprzÄgliÄ czy nie podczas zmiany biegów i co jest dla niej niezdrowe. Przeczysz sam sobie, skoro ma mala bezwladnosc to obroty spadaja wlasnie SpadajÄ szybko ale nie w czasie 0.1s po miÄdzy przełÄ czeniem biegu z 2 na 3. Kiedy używasz sprzÄgła masz dodatkowy poĹlizg i czas w którym wszystko odbywa siÄ płynniej i mniej gwałtownie. Nie odwracaj kota ogonem. To ze kola sa na stale zazebione to tylko To nie jest żaden argument za brakiem wpływu na zużycie mniejsze lub wiÄksze. Skoro wytrzymałoć kół zÄbatych jest ograniczona to chyba lepiej dla nich używaÄ sprzÄgła i dawaÄ wiÄcej czasu na dostosowanie obr silnika do koła napÄdowego przy zmianie biegu? Kiedy używasz sprzÄgła pozwalasz na dłuższy czas na dostosowanie prÄdkoĹci i mniej gwałtownie spadajÄ obr silnika. Pozdrawiam Rafał 88 |
Data: Styczen 25 2011 10:52:23 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-25, The_EaGle wrote: A to 0.1s to sobie skad wyciagnales? Wez sobie troche pokrec silnikiem i zobacz jak szybko spadaja obroty i nie kompromituj sie juz. No chyba ze w tym motocyklu to masz silnik okretowy. Kazda zmiana ze sprzeglem czy bez przy nieodpowiedniej synchronizacji obrotow silnika ze skrzynia powoduje zuzycie klow. Wez sie rozpedz na trzecim biegu wcisnij sprzeglo i zamknij przepustnice zeby obroty spadly do 1000 i zapnij czwarty bieg. Uslyszysz glosne jeb, myslisz ze to jeb jest mniej szkodliwe niz bezszelstna zmiana bez sprzegla? Poslizg to jest potrzebny przy czym innym a nie przy zmianie biegow... -- Artur ZZR 1200 89 |
Data: Styczen 25 2011 12:35:16 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-25 11:52, AZ pisze: On 2011-01-25, wrote: Pi razy drzwi czas od momentu rozpiÄcia jednego koła i spiÄcia drugiego. Wez sobie troche pokrec silnikiemNa pewno spadajÄ wolniej niż czas rozpiÄcia jednego biegi i wpiÄcia drugiego. Co do tego nie ulega wÄ tpliwoĹci. Kazda zmiana ze sprzeglem czy bez przy nieodpowiedniej synchronizacji ALe to nie podlega dyskusji. Wez sie rozpedz na Nie, ja tego w ogóle nie neguje. Przeczytaj wyżej co jest tematem dyskusji i rób wycieczek po za temat. Poslizg to jest potrzebny przy czym innym a nie przy zmianie biegow... Aaaa to przy czym? Przy ruszaniu? Pozdrawiam Rafał 90 |
Data: Styczen 25 2011 11:59:38 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: AZ | On 2011-01-25, The_EaGle wrote: Na pewno spadajÄ wolniej niż czas rozpiÄcia jednego biegi i wpiÄciaSpadaja na tyle ze po przelozeniu obrotow silnika na obroty walkow sa tak male roznice ze dla klow jest to zupelnie nie szkodliwe (co zreszta slychac a wlasciwie nie slychac). To nie jest wycieczka poza temat tylko uswiadomienie Ci, ze zapiecie biegu bez sprzegla przebiega prawidlowo, gdyby tak nie bylo to bys slyszal kly. No prawie trafiles. -- Artur ZZR 1200 91 |
Data: Styczen 26 2011 13:57:22 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: MichaĹ V-R | W dniu 2011-01-25 16:29, AZ pisze: On 2011-01-25, wrote: Nie che mi sie szukac, wiec tu napisze, jest jeszcze w silniku takie zjawisko pt. sprezanie, co skutecznie pozwala szybko zredukowac obroty po odjeciu gazu -- Pozdrawiam Michal V-R gg 9409047 -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- żyje sie raz, pozniej sie tylko straszy -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 92 |
Data: Styczen 25 2011 16:55:57 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Ivam | Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomoĹci grup Potem postawiłem go na podstawce i zrobiłem z 2 na 3 i nie mam nic po miÄdzy. Nie wiem czy mam popsutÄ skrzynie ale po miÄdzy 2 a 3 nie mam żadnego N. :) A co mi tam - bede dobry kolega. Zapraszam do siebie. Dam Ci sie karnac MZ'ta (ciagle czeka na generalny remont, ale jezdzi). Nie pamietam czy miedzy 2 a 3 czy 3 a 4, ale jak delikatnie bedziesz operowal dzwignia to wskoczy wlasnie "miedzyluz". W MZ'cie jest tak wyrazny, ze moznaby pomyslec, ze jest to normalny luz miedzy biegami. Spowodowane jest to tym, ze element nr 15 wraz ze wspolpracujaca sprezyna nr 13 sa zle zaprojektowane. Ponizej schemat na ktorym masz te elementy, o ktorych mowie http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/2000-yamaha-yzf600rm-shift-cam-fork/o/m8987sch111465 (akurat skrzynia od tcata, ale zasada ta sama). To, ze masz poprawnie wykonane i malo zuzyte te elementy powoduje, ze nie odczuwasz miedzyluzu. Co wcale nie znaczy, ze go nie ma. -- pzdr: Ivam 93 |
Data: Styczen 24 2011 13:00:58 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 13:51:12 +0100 osobnik zwany The_EaGle Pierwsze z brzegu:skrzynia_biegow_pr_5.jpg a skÄ d wiesz, że uszkodzenia sÄ od wbijania biegów bez sprzÄgła? Bo jakbyĹ pokazał uszkodzone kły to możÄ bym uwierzył. -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 94 |
Data: Styczen 24 2011 20:11:41 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Ivam | Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomoĹci grup Przecież ja o luzie napisałem: To moze ja Ci wyjasnie o co kaman. Pomijamy zmiane z 1 na 2 (bo tam jest bieg neutralny). Chcesz zmienic z 2 na 3. 1) Przypadek pierwszy Jedziesz "poprawnie" i uzywasz sprzegla. Wciskasz sprzeglo, niedokladnie, w zlym momencie ujmujesz gaz i ciagniesz dzwignie zmiany biegow w gore. Zadne obroty sie nie wyrownuja bo sprzeglo, bedace w kapieli olejowej, przenosi niewielka czesc momentu, ale wciaz spore obroty. Roznica predkosci powoduje niedokladna zmiane biegow, a w efekcie halas ze skrzyni i zuzycie sprzegiel klowych kol zebatych. Pewnie nawet nie zauwazasz ze dzieje sie cos zlego bo uderzenie nie jest glosne. Szarpniecie kolem nie wystepuje, bo sprzeglo "lapie" nadmiar momentu na poslizg. 2) Przypadek drugi Jedziesz niczym kozak i zmieniasz biegi bez sprzegla na nic nie patrzac. Nieuwaznie ujmujesz gaz i "wbijasz" na sile dzwignie do gory. Sporo halasu, szarpniecie maszyna i w ogole to niefajnie jest. 3) Prezypadek trzeci Jedziesz uwaznie zmieniajac biegi bez sprzegla. Delikatnie unosisz dzwignie zmiany biegow i puszczasz gaz. W skrzyni sprawa wyglada tak, ze spora roznica predkosci wyrownywana jest gwaltownie spadajacymi obrotami silnika po zaknieciu przepustnicy. Wal napedzany ze sprzegla jest na stale polaczony z walem korbowym i w momencie kiedy zaczynasz zamykac przepustnice, jedno kolo zebate zaczyna sie przesuwac. Nastepuje tzw. miedzyluz, czyli sytuacja kiedy zadne kolo nie jest sprzegniete za pomoca sprzegiel klowych. Trwa to ulamek sekundy i przebiega podczas bardzo krotkiego skoku dzwigni zmiany biegow. Dalsze przesuniecia sie kol nie sa mozliwe (bo przeciez nie wbijasz ich na sile) zatem predkosc obrotowa walu korbowego dalej maleje (w trakcie miedzyluzu). W momencie wyrownania sie obrotow zalaczaja sie kolejne sprzegla klowe i mamy zapiety kolejny bieg. Wszystko cicho, przyjemnie i bez straty czasu. Brak udaru, bo nic nie robisz na sile. 4) Przypadek czwarty Robisz to samo co w przypadku trzecim, ale ze sprzeglem. Zmiana biegow trwa dluzej, ale jest zaskakujaco plynna i znacznie cichsza niz w przypadku pierwszym (kiedy to wcisnales sprzeglo, pusciles gaz i dopiero zabrales sie za ruszanie dzwigni zmiany biegow). Po prostu super. Polaczenie przypadku trzeciego - czyli uwaznej zmiany biegow, z wlaczeniem sprzegla (najlepiej nie do konca, zeby silnik "pomagal" obnizac obroty) jest IMHO najlepsza dla skrzyni zmiana biegow. Nastepuje cicho, bez szarpniec maszyna. Nabralem troche wprawy, wyczulem maszyne i dopiero wzialem plecaczka na jazde. Byla na 90% przekonana, ze w motocyklach jednak montowane sa automatyczne skrzynie i ja mam wlasnie taka maszyne. Te 10% stanowi odglos zmiany z 1 na 2 charakterystyczny dla fazerow;) Wszystko siÄ zgadza. Ja tylko pisze o tym że taka zmiana to ZAWSZE choÄby najlepiej wykonana bÄdzie to wiÄksze obciÄ żenie na układu przeniesienia napÄdu niż gdy wykorzystuje siÄ sprzÄgło. Masz mokre sprzeglo, ktore przenosi szczatkowy moment i obroty. Jak bedziesz zmienial biegi "na chama" nawet ze sprzeglem to zajedziesz skrzynie. Oczywiscie wolniej niz jak bedziesz wrzucal biegi "na chama" bez sprzegla. Natomiast w sieci sÄ dostÄpne zdjÄcia z tych awarii. A widziales jakies na zywo? Kazda nieumiejetna zmiana biegow w moto wiaze sie z przyspieszonym zuzyciem skrzyni. Zeby dawalo rade to potrzebne by byly synchronizatory i najlepiej duze, suche, jednotarczowe sprzegla, ktore nie przenosza szczatkowego momentu i obrotow. -- pzdr: Ivam ps. wszystkim, ktorzy maja problem do moich "technicznych inaczej" okreslen, z gory dziekuje serdecznie za upomnienie mnie jaki jestem atechniczny tuk. Wiekszosc z tych bledow zostala dokonana, aby uproscic moja wypowiedz. 95 |
Data: Styczen 21 2011 21:02:25 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Hinek | Użytkownik "Kuczu" napisał > Podchodzac do sprawy stomatologicznie - kieł jest zebem :) Pozdr -- Hinek 96 |
Data: Styczen 22 2011 00:14:58 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Marcin N |
W dniu 2011-01-21 18:57, Marcin N pisze: Bez wstydu przyznajÄ, że nie wiem, jak to działa. Film od Ciebie ciekawy, aczkolwiek niewiele mi wyjaĹnił. Rozumiem, że czerwone tryby siÄ zazÄbiajÄ . A żółte? 97 |
Data: Styczen 22 2011 12:31:43 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Hinek | Użytkownik "Marcin N" napisał W klowej skrzyni biegow - a takie sa w motocyklach, wszystkie kola zebate sa ZAWSZE ZAZEBIONE. Pozdr -- Hinek 98 |
Data: Styczen 21 2011 12:55:20 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: AZ | On 21 Sty, 15:29, The_EaGle wrote: Te obroty spadna po odpuszczeniu gazu "w miedzyluzie". Fajny wywód, tylko od czego te zęby miały by się rozlatywac lub zużywac skoro są zazębione na stałe? -- Artur ZZR 1200 99 |
Data: Styczen 22 2011 10:32:54 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: NESSO | Fakt iż zęby skrzyni w motocyklach nie rozlatują się od zmian bezFajny wywód, tylko od czego te zęby miały by się rozlatywac lub zużywac skoro są zazębione na stałe? Dokładnie z tej animacji kilka watków wyżej wynika ze koła sa zazębione cały czas . 100 |
Data: Styczen 22 2011 16:15:01 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-22 10:32, NESSO pisze: Fakt iż zęby skrzyni w motocyklach nie rozlatują się od zmian bezFajny wywód, tylko od czego te zęby miały by się rozlatywac lub Zgadza się i wg Ciebie nie ma między nimi "luzu" ? Dokładnie z tej animacji kilka watków wyżej wynika ze koła sa zazębione cały Oczywiście że tak, i obracają sie swobodnie do czasu aż nie zmienisz biegu w tym momencie obracające się swobodnie koło zostanie "spięte" z wałkiem na którym się znajduje i w tym momencie dochodzi do udaru. Pozdrawiam Rafał 101 |
Data: Styczen 22 2011 19:22:04 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-22 16:15, The_EaGle pisze: W dniu 2011-01-22 10:32, NESSO pisze: Opowiedz prosze jak to swobodnie obracaja sie na walkach kola zebate. Twoje opowiesci zaczynaja byc coraz bardziej fascynujace. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 102 |
Data: Styczen 24 2011 12:58:32 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: The_EaGle | W dniu 2011-01-22 19:22, Kuczu pisze: W dniu 2011-01-22 16:15, The_EaGle pisze: Jak rozumiem wg Ciebie siÄ nie obracajÄ ? Tylko co stojÄ nieruchomo? Pozdrawiam Rafał 103 |
Data: Styczen 24 2011 20:26:09 | Temat: Re: bez sprzÄgła | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-24 12:58, The_EaGle pisze: W dniu 2011-01-22 19:22, Kuczu pisze: Przykro mi ale nie rozumiem pytania. Na kazdym biegu jedna para kol jest na stale spieta z walkami. W pozostalych parach jedno kolo jest spiete a drugie obraca sie na walku. Ale ciagle wszystkie kola zebate sa w ruchu. Przy szybkiej zmianie biegow w gore ze sprzeglem skrzynia nie zwalnia na tyle aby wyrownac roznice miedzy predkoscia walka a zebatki ktora ma byc "zapieta". Pod tym wzgledem zmiana bez sprzegla niewiele sie rozni. Podczas zmiany nalezy albo zamknac przepustnice albo na chwilke odciac zaplon (tak dzialaja automatyczne shiftery do zmiany biegow).W tym momencie maleje moc i moment przekazywane na skrzynie biegow, podobnie jak przy wcisnieciu sprzegla. To wystarczy aby plynnie i szybko zmienic bieg bez szkody dla skrzyni. Przy redukcji zaleca sie jednak uzywanie sprzegla. Byc moze sporadyczne przypadki uszkodzenia skrzyni powstaly wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu wyzszych biegow jest to praktycznie niemozliwe. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 104 |
Data: Styczen 24 2011 20:34:31 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: Grzybol | Użytkownik "Kuczu" napisał w wiadomości wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu wyzszych Przypomniałem sobie rok 82. CZ350, trasa Puławy - Jedwabno na Mazurach. Jakieś 350-400km. Po wyjeździe z Puław urwała się linka sprzęgła w CZ. Całą trasę przelecieliśmy używając sprzęgła w nodze:-) W tamtych czasach części do Cezetek było niewiele, no i drogie. Szkoda było kasy przeznaczonej na wakacje. Przejeździłem tak tydzień po mazurach i całą trasę powrotną. :-) -- Grzybol 105 |
Data: Styczen 24 2011 19:49:02 | Temat: Re: bez sprzęgła | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 20:34:31 +0100 osobnik zwany Grzybol UÂżytkownik "Kuczu" napisaÂł w wiadomoÂści no, linka kosztowała ze dwa browary. Wiesz czym siÄ różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni motocyklowej? -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 106 |
Data: Styczen 24 2011 20:56:01 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Grzybol | Użytkownik "masti" napisał w wiadomości no, linka kosztowała ze dwa browary. Wtedy linka to był koszt jakichś 20 browarów. Wiesz czym się różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni Wiem. To tylko wspomnienia... -- Grzybol 107 |
Data: Styczen 24 2011 19:57:36 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 20:56:01 +0100 osobnik zwany Grzybol UÂżytkownik "masti" napisaÂł w wiadomoÂściprzesadzasz -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 108 |
Data: Styczen 24 2011 20:59:42 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Grzybol | Użytkownik "masti" napisał w wiadomości Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:56:01 +0100 osobnik zwany Grzybol :-) Myślę, że kwotę nawet zaniżyłem:-) Piwo tanie wtedy było jak siki... I podobnie smakowało. -- Grzybol 109 |
Data: Styczen 24 2011 20:14:14 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 20:59:42 +0100 osobnik zwany Grzybol UÂżytkownik "masti" napisaÂł w wiadomoÂści czÄĹci też. A piwo to z kraniku na scianie browaru w Ĺťywcu złÄ nie było tylko ciÄżko dostÄpne :) -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 110 |
Data: Styczen 24 2011 21:17:07 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Grzybol | Użytkownik "masti" napisał w wiadomości Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:59:42 +0100 osobnik zwany Grzybol Żywiec wtedy to był jak ambrozja. Wszyscy o nim mówili ale nikt Go nie widział:-) -- Grzybol 111 |
Data: Styczen 24 2011 21:18:11 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-24 21:17, Grzybol pisze: Użytkownik napisał w wiadomoĹci W Pewexie bywal -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 112 |
Data: Styczen 24 2011 21:24:06 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Grzybol | Użytkownik "Kuczu" napisał w wiadomości W Pewexie bywal Bywał, tylko dularki były zakazane. A bony mieli tylko marynarze, gónicy i mocni partyjniacy:-) Byłem w tamtych czasach w Żywcu. Był taki supersam. Rzucili żywca półlitrowego. Wpuszczali do sklepu po 10 osób i sprzedawali po 5 browarów na łeb. Jak se kupiliśmy po paru godzinach stania, to potem szkoda było pić. Butelki takie ładne były, jak hamerykańskie. -- Grzybol 113 |
Data: Styczen 24 2011 20:29:15 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:24:06 +0100 osobnik zwany Grzybol UÂżytkownik "Kuczu" napisaÂł w wiadomoÂści Jawa w latach piÄÄdziesiÄ tych? coĹ Ci siÄ merda -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 114 |
Data: Styczen 24 2011 21:32:10 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Grzybol | Użytkownik "masti" napisał w wiadomości Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 21:24:06 +0100 osobnik zwany Grzybol http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090314/REPORTAZ/103696172 -- Grzybol 115 |
Data: Styczen 24 2011 20:39:39 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:32:10 +0100 osobnik zwany Grzybol UÂżytkownik "masti" napisaÂł w wiadomoÂści sprawdź sobie do kiedy w Polsce obowiÄ zywał zakaz posiadania walut, z karÄ Ĺmierci włÄ cznie, a kiedy chodziło o zakaz handlu walutami -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 116 |
Data: Styczen 24 2011 21:33:37 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-24 21:29, masti pisze: Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:24:06 +0100 osobnik zwany Grzybol Nie merda http://pl.wikipedia.org/wiki/Bon_towarowy_PeKaO -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 117 |
Data: Styczen 24 2011 20:38:46 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:33:37 +0100 osobnik zwany Kuczu W dniu 2011-01-24 21:29, masti pisze: merda. MiÄdzy zakazem posiadania a handlu walutami jest zasadnicza różnica. -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 118 |
Data: Styczen 24 2011 21:43:19 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-24 21:38, masti pisze: Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:33:37 +0100 osobnik zwany Kuczu Ile Ty masz lat ? Bo ja pamietam jak w latach 80 matka miala obowiazek wymienic posiadane dojczmarki na bony bo za dojczmarki nie bardzo jej chcieli sprzedac cokolwiek w Pewexie. I zeby nie bylo NTG to Pewex nie prowadzil sprzedazy linek sprzegla do Jawy i CeZety. -- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 119 |
Data: Styczen 24 2011 20:45:16 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:43:19 +0100 osobnik zwany Kuczu W dniu 2011-01-24 21:38, masti pisze: za dużo :) Bo ja pamietam jak w latach 80 matka miala obowiazek to źle pamiÄtasz. W peweksie można było kupowaÄ za dowolnÄ walutÄ wymienialnÄ . Jedyne co to resztÄ dostawałeĹ w bonach.
no nie prowadził :) -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 120 |
Data: Styczen 24 2011 21:48:07 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: Kuczu | W dniu 2011-01-24 21:45, masti pisze: Bo ja pamietam jak w latach 80 matka miala obowiazek No to moze cos jednak pomerdalem. To bylo prawie 30 lat temu :)
-- Kuczu LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :) Harley Davidson FXR-C 666 Edition www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 121 |
Data: Styczen 24 2011 20:52:05 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: masti | Dnia piÄknego Mon, 24 Jan 2011 21:48:07 +0100 osobnik zwany Kuczu W dniu 2011-01-24 21:45, masti pisze: /me wtedy kupował fajki po 0.60$ bo w kiosku nie było :) -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 122 |
Data: Styczen 26 2011 19:38:54 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: p 47 |
(...)> Też nieprawda! - owszem, chÄtnie resztÄ wydawali w bonach, ale jesli płaciłes w walucie i zażÄ dałeĹ w niej też resztÄ, to mieli obowiÄ zek wydaÄ dewizy. Zreszta te wydawanie w bonach to byc może był prywatny interesik kasjerek, bo dulary zawsze chodziły trochÄ drożej od bonów. 123 |
Data: Styczen 26 2011 19:36:10 | Temat: Re: bez sprzeg3a | Autor: p 47 |
W dniu 2011-01-24 21:38, masti pisze: |