EBD
1 | Data: Grudzien 10 2010 11:50:02 |
Temat: EBD | |
Autor: Agent | Witam, 2 |
Data: Grudzien 10 2010 19:33:20 | Temat: Re: EBD | Autor: J.F. | Użytkownik "Agent" napisał w Czytałem trochę ale nie wiem do końca. Na ile rozumiem tekst z wikipedii - to EBD ogolnie zajmuje sie zwiekszeniem sily hamownia tylnych kol. Przy czym tak troche wprost a troche miedzy wierszami mozna wyczytac ze niekoniecznie jest to jakies fizyczne zwiekszanie przez elektronike. Tradycyjnie tylne hamulce byly slabe, zeby sie kola nie blokowaly. Dodatkowo byl ogranicznik cisnienia, zwany korektorem. Samochody z ABS odziedzily ta konstrukcje, a ABS pomagal w razie potrzeby. A teraz po prostu powiekszono sile tylnych hamulcow, a ograniczeniem posligow zajmuje sie ABS. A z drugiej strony - dawno dawno temu mowilo sie ze ABS dziala przy pomocy plywajacego tloka, czyli potrafilby tylko zmniejszyc cisnienie pochodzace od pedalu.Odkad mamy TC i ESP - potrafi takze sam zahamowac. Jak to technicznie jest obecnie zbudowane to moze JAM bedzie wiedzial - ale wydaje mi sie ze stwierdzenia typu "przydziela", "dodajac", "przekazuje" stracily juz racje bytu. Od, skomplikowany mechanizm elektro-hydrauliczny, sterujacy tloczkami hamulcow, a sterowany komputerem i pedalem. J. 3 |
Data: Grudzien 10 2010 19:50:28 | Temat: Re: EBD | Autor: Artur Maśląg | W dniu 2010-12-10 19:33, J.F. pisze: Użytkownik "Agent" napisał w Wręcz odwrotnie - nawet z opisu w Wiki wynika, że rolą EBD jest zmiejszanie ciśnienia na tylnej osi by nie doprowadzić do poślizgu. Owszem, jest tam dopisek, że w niektórych systemach w fazie początkowej następuje chwilowy wzrost ciśnienia z tyłu aż do momentu, gdy wystąpi 'transfer masy' - ten może się dopiero pojawić jak samochód zacznie hamować. Przy czym tak troche wprost a troche miedzy wierszami mozna wyczytac ze Jak prześledzić historię konstrukcji tych systemów to zobaczysz, że układy z mechanicznym korektorem ciśnienia były od ABS niezależne. Obecne systemy (od dawna) mają ten korektor realizowany przez ABS. A z drugiej strony - dawno dawno temu mowilo sie ze ABS dziala przy Nie jest prawdą, jakoby. System pracy ABS jest 3 stanowy - ciśnienie z pompy, ograniczenie ciśnienia, wzrost ciśnienia z akumulatora. Odkad mamy TC i ESP - potrafi takze sam zahamowac. Zawsze to potrafił. Jak to technicznie jest obecnie zbudowane to moze JAM bedzie wiedzial - Wręcz przeciwnie - jak najbardziej będą to poprawne określenia. Od, skomplikowany mechanizm elektro-hydrauliczny, sterujacy tloczkami Nie tylko. -- Jutro to dziś - tyle że jutro. 4 |
Data: Grudzien 11 2010 10:38:33 | Temat: Re: EBD | Autor: J.F. | On Fri, 10 Dec 2010 19:50:28 +0100, Artur Maśląg wrote: W dniu 2010-12-10 19:33, J.F. pisze: to sposob dzialania - a ogolny i cel jest taki zeby zwiekszyc sile hamowania w stosunku do "zwyklego auta". Czyli mamy nadmiar i ograniczamy. A z drugiej strony - dawno dawno temu mowilo sie ze ABS dziala przyNie jest prawdą, jakoby. System pracy ABS jest 3 stanowy - ciśnienie Hm, no coz - spytam ile modulow wykonawczych ABS rozebrales, albo ile dokladnych dokumentacji przeczytales. Fotki daj - ja niestety nie trafilem. Jak to technicznie jest obecnie zbudowane to moze JAM bedzie wiedzial -Wręcz przeciwnie - jak najbardziej będą to poprawne określenia. Sugeruja ze cos odbywa sie kosztem czegos innego. Tak jak Agent sie pyta "popuszcza cisnienie na jednym kole, nie dodajac tej sily do innych kol". IMO czegos takiego nie ma - moze sterowac silami niezaleznie. Hm, no moze i prawda lezy po srodku - popuszcza cisnienie w jednym kole, ale dohamowuje inne, bo one maja zapas tarcia. J. 5 |
Data: Grudzien 11 2010 10:53:37 | Temat: Re: EBD | Autor: Agent |
On Fri, 10 Dec 2010 19:50:28 +0100, Artur Maśląg wrote: Wiesz to że EBD ma coś polepszyć to jest wniosek wynikający z logiki bo po co projektować coś co nie wnosi ulepszenia. Mnie interesują szczegóły. Sugeruja ze cos odbywa sie kosztem czegos innego. Tak jak Agent sie Ale mówisz teraz o autach z EBD czy bez bo juz sie pogubiłem. Powyższe napisałem o autach bez EBD. Wg Ciebie jest inaczej? Hm, no moze i prawda lezy po srodku - popuszcza cisnienie w jednym No to przeczytaj jeszcze raz bo wydaje mi sie że dokładnie to samo napisałem czemu najpierw wszystkiemu zaprzeczyłeś. 6 |
Data: Grudzien 11 2010 12:38:34 | Temat: Re: EBD | Autor: J.F. | On Sat, 11 Dec 2010 10:53:37 +0100, Agent wrote: Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości Bo w polowie przemyslalem jeszcze raz i stwierdzilem ze moge sie mylic co do interpretacji twoich slow. Jesli masz na mysli ze konstrukcja mechanizmow wykonawczych [bez komputera] EBD jest jakas lepsza, bo zmniejszajac cisnienie w jednych obwodach automatycznie zwieksza je w innych - to obstawiam ze nie. Ale czy komputer sterujacy tego nie robi - tu juz nie bylbym taki pewny. Choc dalej po zastanowieniu wychodzi mi umiarkowany sens tego. Byc moze to sie sprowadza do tego ze to zwykly ABS i normalne a nie oslabione hamulce z tylu, a marketing wymyslil na to nowy trzyliterowy skrot :-) Oczywiscie nawet w takim ukladzie jak kierowca mocno wdepnie, to mu ABS zapewni optymalna sile hamowania na kazdym kole. Ktora faktycznie moze sie zmieniac w czasie i na poczatku na tylnych kolach bedzie duza, a w miare odciazania coraz mniejsza. J. 7 |
Data: Grudzien 11 2010 10:40:50 | Temat: Re: EBD | Autor: Agent | Heh, jeden coś napisał, drugi temu zaprzeczył, z tego wszystkiego wiadomo tyle że to skomplikowany mechanizm... 8 |
Data: Grudzien 11 2010 10:58:33 | Temat: Re: EBD | Autor: Agent | ale wydaje mi sie ze stwierdzenia typu "przydziela", "dodajac", "przekazuje" stracily juz racje bytu.Jak zwał tak zwał. Jeden powie że zwiększa ciśnienie w układzie a inny przydziela lub przekazuje. Natomiast wyjasnienie że jest to skomplikowany mechanizm brzmi jak próba wyjaśnienie dziecku czegoś na czymś się samemu nie zna. 9 |
Data: Grudzien 11 2010 12:18:45 | Temat: Re: EBD | Autor: J.F. | On Sat, 11 Dec 2010 10:58:33 +0100, Agent wrote: Od, skomplikowany mechanizm elektro-hydrauliczny, sterujacy tloczkamiJak zwał tak zwał. Jeden powie że zwiększa ciśnienie w układzie a inny Przyznaje ze nie wiem. Bo tylko paru programistow wie jak to dziala naprawde :-) Choc dzis to nawet i to nie jest takie pewne :-) J. 10 |
Data: Grudzien 11 2010 14:56:39 | Temat: Re: EBD | Autor: Bydlę | Agent wrote: 11 |
Data: Grudzien 11 2010 20:14:14 | Temat: Re: EBD | Autor: DoQ | W dniu 2010-12-11 14:56, Bydlę pisze: Im więcej skrótowców w wyposażeniu auta, tym jest droższe i tym I tak i nie. Jak się zagapisz w korku i w ostatniej chwili depniesz hamulec to masz większą szanse ocalić przedni zderzak. Pozdrawiam Paweł -- _____________________________________________ DoQ -- [ES9J4]-- mail: |