Grupy dyskusyjne   »   [press] ceny i brak ON

[press] ceny i brak ON



1 Data: Listopad 18 2008 10:29:49
Temat: [press] ceny i brak ON
Autor: Gabriel'Varius' 

http://www.tvn24.pl/0,1573530,0,1,za-dwa-lata-zabraknie-paliwa-do-diesla,wiadomosc.html
"Za dwa lata zabraknie paliwa do diesla?
Już wkrótce olej napędowy może być droższy od benzyny
Coraz więcej polskich kierowców decyduje się na auta z silnikiem Diesla. Skutek? Już za dwa lata może zabraknąć nawet 5 milionów ton oleju napędowego w skali roku - dziennik "Polska" przepowiada drastyczny wzrost cen tego paliwa.
Braki na rynku będą wynikiem szybko rosnącego zapotrzebowania na olej napędowy. W 2007 roku zużycie tego paliwa było ponad dwukrotnie wyższe niż na początku dekady - pisze "Polska". Obecnie spalamy ok. 10 mln ton oleju napędowego rocznie.
- Rosnący w ostatnich latach w Europie popyt na olej napędowy wynika nie tyle z popularności samochodów z silnikami Diesla, ile z szybkiego tempa rozwoju gospodarczego - tłumaczy na łamach "Polski" analityk rynku paliw Szymon Araszkiewicz.
- Firmy transportowe wykorzystują przede wszystkim to paliwo, więc w ostatnich latach mamy tzw. dieslizację - dodaje.
Jazda na benzynie zaczyna się opłacać
Olej napędowy na stacjach benzynowych jest droższy od benzyny średnio o 10...
Benzyna czy olej napędowy?
Analitycy mówią zgodnie: już w najbliższych latach można się spodziewać niedoborów i zakłóceń dostaw oleju napędowego. Jak tłumaczy Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, deficyt diesla występuje w Polsce już od kilku lat. - Nasze rafinerie nie nadążają z produkcją. W tej chwili ok. 30 proc. oleju napędowego trzeba sprowadzać z zagranicy - informuje Romaniuk.
Jak niedobór surowca wpłynie na naszą kieszeń? Zdaniem cytowanych przez "Polskę" ekspertów, już w końcu przyszłego roku cena oleju napędowego może o 10 proc. być wyższa od ceny benzyny. Zanim jednak zdecydujemy się pozbyć auta z silnikiem wysokoprężnym, sami przeliczmy, czy to dla nas najlepsze rozwiązanie..."
pozdrawiam
--
        -- -- -- -- -- > www.varius.jawnet.pl/fotki <-- -- -- -- --
Mówić prawdę i umieć prawdą żyć - oto rzecz wielkiej wagi.
                Oskar Wilde



2 Data: Listopad 18 2008 09:37:59
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: BrunoJ 

Gabriel'Varius'  napisał(a):

Trabia o tym od paru dni we wszystkich wiadomosciopodobnych i teraz gazetach.
Znaczy sie lobbowanie ;-)

Coraz więcej polskich kierowców decyduje się na auta z silnikiem Diesla.
Skutek? Już za dwa lata może zabraknąć nawet 5 milionów ton oleju
...
- Rosnący w ostatnich latach w Europie popyt na olej napędowy wynika nie
tyle z popularności samochodów z silnikami Diesla, ile z szybkiego tempa
rozwoju gospodarczego - tłumaczy na łamach "Polski" analityk rynku paliw
Szymon Araszkiewicz.
Dwie powyzsze informacje sa sprzeczne, nieprawdaz? ;-)
Natomiast przeslanie pierwszej ma byc jasne - Polaku, ktory patrzysz tylko
"ile pali" - nie kupuj diesla bo bedziesz placil drozej.

A tymczasem w kontenscie ponizszego:

Nasze rafinerie nie nadążają z produkcją. W tej chwili ok. 30 proc.
oleju napędowego trzeba sprowadzać z zagranicy
oznacza to tylko tyle ze rafinerie maja zapasy benzyny, albo zle zainwestowali
w linie do produkcji benzyny, i teraz probuja lobbowac zeby ludzie wysiadali
sie z diesla. Pewnie jak wybierali linie technologiczna to stwierdzili ze
polacy dalej beda tluc sie glownie SC, lanosami i innymi malymi autami z
silnikami benzynowymi. Nieprzygotowanie do sytuacji rynkowej trzeba nadrobic
wciskaniem ludziom ciemnoty. Cos jak nieustanne straszenie akcyza na LPG..

pozdrawiam
Bruno



--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

3 Data: Listopad 18 2008 10:51:35
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: Sebastian Ciesielski 

oznacza to tylko tyle ze rafinerie maja zapasy benzyny, albo zle zainwestowali
w linie do produkcji benzyny, i teraz probuja lobbowac zeby ludzie wysiadali
sie z diesla. Pewnie jak wybierali linie technologiczna to stwierdzili ze


kiedy w szkole było o frakcjach ropy byłes chory czy na wagarach?
http://www.dami.pl/~chemia/gimnazjum/gimnazjum1/substancje5.htm

ile benzyny a ile oleju napędowego da się wyprodukować
to cecha surowca a nie woli rafinerii

S.

4 Data: Listopad 18 2008 10:59:04
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: Boombastic 

kiedy w szkole było o frakcjach ropy byłes chory czy na wagarach?
http://www.dami.pl/~chemia/gimnazjum/gimnazjum1/substancje5.htm

ile benzyny a ile oleju napędowego da się wyprodukować
to cecha surowca a nie woli rafinerii

Technologia trochę się już zmieniła od XIX w.

5 Data: Listopad 18 2008 10:46:43
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: BrunoJ 

Boombastic  napisał(a):

>kiedy w szkole było o frakcjach ropy byłes chory czy na wagarach?
>http://www.dami.pl/~chemia/gimnazjum/gimnazjum1/substancje5.htm
>
>ile benzyny a ile oleju napędowego da się wyprodukować
>to cecha surowca a nie woli rafinerii
Acha, znaczy sie ze rafineria nie decyduje o tym jakie paliwo produkuje.
W szkole to moze nie chorowales, ale czasem warto skonczyc cos wiecej niz
gimnazjum...

Technologia trochę się już zmieniła od XIX w.
Ale gosc nic o technologii nic nie napisal przeciez.
Pewnie mysli ze to wysokie na dachu rafinerii to rurka do retryfikacji...

pozdrawiam
Bruno

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

6 Data: Listopad 18 2008 12:11:26
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: Sebastian Ciesielski 

Acha, znaczy sie ze rafineria nie decyduje o tym jakie paliwo produkuje.

zgadza się,
jakie paliwo JEST W STANIE wyprodukować, zależy od rafinerii w niewielkim stopniu



Technologia trochę się już zmieniła od XIX w.
Ale gosc nic o technologii nic nie napisal przeciez.
Pewnie mysli ze to wysokie na dachu rafinerii to rurka do retryfikacji...


można otrzymać paliwa nie używając ropy,
tak, RETRY - spróbuj raz jeszcze

S.

7 Data: Listopad 18 2008 11:41:18
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: BrunoJ 

Sebastian Ciesielski  napisał(a):

> Acha, znaczy sie ze rafineria nie decyduje o tym jakie paliwo =
produkuje.=20

zgadza si=EA,
jakie paliwo JEST W STANIE wyprodukowa=E6, zale=BFy od rafinerii w =
niewielkim stopniu
naprawde ciekawa teoria.
Ale moze to by tlumaczylo czemu mamy taki gowniany asfalt na drogach - bo
to zla ropa byla...

>> Technologia troch=EA si=EA ju=BF zmieni=B3a od XIX w.=20
> Ale gosc nic o technologii nic nie napisal przeciez.
> Pewnie mysli ze to wysokie na dachu rafinerii to rurka do =
retryfikacji...
>=20

mo=BFna otrzyma=E6 paliwa nie u=BFywaj=B1c ropy,
no, teraz juz cos o technologii napisales. Faktycznie tfurcze.

tak, RETRY - spr=F3buj raz jeszcze
To stoi na ziemi a nie na dachu ;p

pozdrawiam
Bruno

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

8 Data: Listopad 18 2008 12:13:10
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: PepedB 

Boombastic pisze:

kiedy w szkole było o frakcjach ropy byłes chory czy na wagarach?
http://www.dami.pl/~chemia/gimnazjum/gimnazjum1/substancje5.htm

ile benzyny a ile oleju napędowego da się wyprodukować
to cecha surowca a nie woli rafinerii

Technologia trochę się już zmieniła od XIX w.

Co by się nie kłócić o przyczyny, to w każdym razie zapowiedź i tak jest spóźniona. Wyższe ceny ON od benzyn daje się obserwować w hurcie już od dawna. Teraz pomału zaczyna to wchodzić na stacje. Np. na warszawskim Targówku widziałem różnicę 20gr: ON- 3,84-3,89, zaś bezPb95- 3,64-3,69. W sumie na początku tygodnia zacząłem sobie porównywać jak by wyglądał teraz wybór samochodu przeze mnie do jazdy na co dzień. Okazuje się, że w przypadku nowego egzlemplarza chciałbym pozostać przy doładowanym silniku. Nie jest trudno o takie, w przypadku nowszego modelu takiego samego samochodu jakim teraz jeżdżę relacja wygląda następująco:
1,8TSI 160KM-  94800
2,0TDI 140KM- 102800
W drugim przypadku trzeba doliczyć jakiegoś chipa, żeby auto miało porównywalną moci robi się nieco ponad 9000zł więcej za diesla.
Jeżdżę 40kkm rocznie, co w przypadku diesla łatwo jest mi przeliczyć, powiedzmy 40000km/100*7l*3,90=10920
W przypadku benzyny jest już trudniej, bo nie wiem ile w praktyce będzie spalało, ale spróbujmy proporcjonalnie do danych ze spalania wg ECE:
40000km/100*10*3,70=14800.
Na tą chwilę mamy więc różnicę 3880 na korzyść diesla rocznie. Można powiedzieć, że jest on bardziej wymagający w eksploatacji, co urwie kolejnego tauzena. W każdym razie po 3 latach koszt zakupu obu aut zrówna się. Pytanie co będzie dalej, bo może benzyna będzie tańsza o 50gr. Może to ona będzie bardziej rozchwytywana wśród używanych samochodów? W przypadku innych modeli, czy innych marek całe porównanie może też wyglądać nieco inaczej.
Podsumowując- co kto lubi i na co kogo stać. Różnice się zacierają i nie widać wyraźnego faworyta. Jak ktoś mniej jeździ to można wskazać, że lepiej niech sobie kupi benzynę- nie powinien żałować. Jak ktoś myśli o dieslu to niech się zastanowi dwa razy.


--
Pozdrawiam, Marcin Kaliński
a-dres:{ksywka}(na)post.pl

9 Data: Listopad 18 2008 11:47:47
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: BrunoJ 

PepedB  napisał(a):

Podsumowując- co kto lubi i na co kogo stać. Różnice się zacierają i nie
widać wyraźnego faworyta. Jak ktoś mniej jeździ to można wskazać, że
lepiej niech sobie kupi benzynę- nie powinien żałować. Jak ktoś myśli o
dieslu to niech się zastanowi dwa razy.
Trzeba brac poprawke ze niektorzy producenci zrownali juz ceny modeli z
dieslem i benzyna - np pug407 2.0. Poza tym rowniez nie kazdy jezdzi 40kkm
rocznie.
Zamiast uzywac porownania po ilu latach zakup diesla sie zwroci, lepiej
przeliczyc po ilu kkm. Bez wiekszego wnikania mozna stwierdzic ze po ok 100kkm.
Dla jednego 3 lata, dla innego 8 i duza szansa ze zmieni auto zanim ten zwrot
nastapi.

Swoja droga - patrzac od strony producenta - lepiej ludzi namawiac na ON, bo
benzyne mozna zawsze przerobic na gaz, a wtedy rafineria nie sprzeda ani ON
ani benzyny. Niby skala zagazowanych aut ciagle jeszcze nie jest bardzo duza,
ale nie jest to juz margines ktory mozna pominac...

pozdrawiam
Bruno

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

10 Data: Listopad 18 2008 13:44:06
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: Sebastian Ciesielski 

Swoja droga - patrzac od strony producenta - lepiej ludzi namawiac na ON, bo
benzyne mozna zawsze przerobic na gaz, a wtedy rafineria nie sprzeda ani ON
ani benzyny. Niby skala zagazowanych aut ciagle jeszcze nie jest bardzo duza,
ale nie jest to juz margines ktory mozna pominac...


następna mądrość ludowa,
LPG jest tańsze, bo lżej traktowane jest przez fiskus,
również nie da się go wyprodukowac w ilości dowolnej
do tego znacznie mniejszej niż ON i benzyny

S.

11 Data: Listopad 18 2008 14:20:20
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: BrunoJ 

Sebastian Ciesielski  napisał(a):

> Swoja droga - patrzac od strony producenta - lepiej ludzi namawiac na =
ON, bo
> benzyne mozna zawsze przerobic na gaz, a wtedy rafineria nie sprzeda =
ani ON
> ani benzyny. Niby skala zagazowanych aut ciagle jeszcze nie jest =
bardzo duza,
> ale nie jest to juz margines ktory mozna pominac...
>=20

nast=EApna m=B1dro=B6=E6 ludowa,
LPG jest ta=F1sze, bo l=BFej traktowane jest przez fiskus,
r=F3wnie=BF nie da si=EA go wyprodukowac w ilo=B6ci dowolnej
do tego znacznie mniejszej ni=BF ON i benzyny
cos masz kodowanie popsute chyba...
Jakos LPG nasze rafinerie produkuja znikome ilosci - udzial zagranicznego
paliwa na rynku w tym przypadku jest przytlaczajacy. Stad luzny wniosek ze
gazuja swoja benzyne daje zarobic importerowi, a nie producentowi. Co nie
wyklucza ze jest to ten sam podmiot...
Wiem ze jest lzej traktowane przez fiskus, i jakos nie zanosi sie zeby mialo
to sie zmienic. Nawet slynna akcyza co to jej nie moga dodac od paru lat nie
zniweluje znacznej roznicy miedzy cena gazu i benzyny. Dodatkowo im wiekszy
silnik tym wiecej (ogolnie) spala, wiec tym bardziej gaz jest oplacalny.
Chociaz ostatnio zaczynaja byc coraz modniejsze male pojemnosci i quadro-turbo
i 150KM z silnika 1.4, a tego moze sie nie dac wcale latwo (czytaj tanio)
zagazowac u pana Henia...

pozdrawiam
Bruno

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

12 Data: Listopad 19 2008 12:42:11
Temat: Re: [press] ceny i brak ON
Autor: komar 

Gabriel'Varius' pisze:

http://www.tvn24.pl/0,1573530,0,1,za-dwa-lata-zabraknie-paliwa-do-diesla,wiadomosc.html "Za dwa lata zabraknie paliwa do diesla?
Już wkrótce olej napędowy może być droższy od benzyny


te same brednie co kilka miesiecy. Niedługo też ktos wyskoczy z "LPG już niedługo nie bedzie się opłacać"...

[press] ceny i brak ON



Grupy dyskusyjne