Grupy dyskusyjne   »   chÅ‚odzenie

ch³odzenie



1 Data: Grudzien 16 2016 20:19:37
Temat: ch³odzenie
Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU 

ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników...

pokazujÄ… w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...

nie pamiÄ™tam 16 cylindrów coÅ› tam pojemnoÅ›ci

jak to jest ch³odzone, z przodu nie widzÄ™ nawet kratki,
trudno zak³adać, ¿e ten wóz ciÄ…gle je¼dzi 300km/h co go mog³o by sch³odzić

help!

albo takie autobusy szynowe, jak takie cudo startuje to a¿ siÄ™ ziemia trzÄ™sie, gdzie upchnÄ™li ch³odnicÄ™, jak to bydle jest ch³odzone?



2 Data: Grudzien 16 2016 20:21:52
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU 

jeszcze takie rÄ™barki do drzewa, te¿ jak siÄ™ bydle rozpÄ™dzi to w promieniu 100m ziemia siÄ™ trzÄ™sie... i gdzie tam niby ch³odzenie?

czegoÅ› tu nie czajÄ™, musi być to oparte na jakimÅ› zjawisku które nie spowoduje przegrzania silnika...

pamiÄ™tam, ¿e takie stare silniki do m³ockarni ch³odzi³y siÄ™ wrzÄ…cÄ… wodÄ…, ale tu chyba to nie dzia³a?

3 Data: Grudzien 16 2016 20:22:39
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU 

kolejny przyk³ad autobusy...

musi być jakiś patent, ale ja go nie znam...

4 Data: Grudzien 16 2016 20:36:16
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Adam 

W dniu 2016-12-16 o 20:21, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:

jeszcze takie rêbarki do drzewa, te¿ jak siê bydle rozpêdzi to w
promieniu 100m ziemia siê trzêsie... i gdzie tam niby ch³odzenie?

czego¶ tu nie czajê, musi byæ to oparte na jakim¶ zjawisku które nie
spowoduje przegrzania silnika...

pamiêtam, ¿e takie stare silniki do m³ockarni ch³odzi³y siê wrz±c± wod±,
ale tu chyba to nie dzia³a?

Silnik diesla jest do¶æ zimny.

Sk±d bierze siê ciep³o?
Tutaj nieco analogii:
¯arówka wolframowa sporo grzeje, bo jej skuteczno¶æ "o¶wietleniowa" jest bardzo mizerna.
Dobra ¿arówka LED jest ledwo ciep³a.

Jak w motorach ¼le ustawi³o siê zap³on (zw³aszcza w silnikach dwusuwowych), to mo¿na by³o szybko zatrzeæ t³ok.
By³y na pocz±tku silniki trzy-suwowe - ma³o siê grza³y, ale szybko zosta³y zast±pione silnikami ze sprê¿aniem.

Inne ¼ród³o ciep³a: ponoæ w silniku M20 straty mechaniczne by³y na poziomie kilkunastu KM - czyli praca zamieniona na ciep³o.

Silniki z otwartym ch³odzeniem by³y bardzo popularne - wbrew pozorom tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica - woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Nowe silniki diesla s± na tyle "zimne", ¿e w niektórych autach stosuje siê specjalne dogrzewanie, najczê¶ciej za pomoc± Webasta lub podobnego piecyka, aby silnik nie je¼dzi³ niedogrzany.
Silnik diesla (bez wzglêdu na to, co mówi± niedouczone eko-oszo³omy) jest efektywniejszy od benzynowego.

Jedna z najmocniejszych ciê¿arówek z lat 60-tych (nie pamiêtam dok³adnie okresu) - Tatry - by³y ch³odzone powietrzem. To wystarcza³o.


--
Pozdrawiam.

Adam

5 Data: Grudzien 16 2016 20:57:20
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: niepeÅ‚nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU 

nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶

6 Data: Grudzien 16 2016 21:09:20
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Grzegorz 


U¿ytkownik "niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU"
 napisa³ w wiadomo¶ci

nie chcê Ciê denerwowaæ, ale raczej problemu nie wyja¶ni³e¶

Te, Niepe³nosprawny,
Napisa³, ¿e powietrzem.
Wszystkie przyk³ady na które siê powo³a³e¶ te¿.
Inaczej to autobus by musia³ ci±gn±æ za sob± d³ugie wê¿e z wod±.
Dodam jeszcze, ¿e silniki okrêtowe ch³odzi siê ch³odnic± wodn± na wodê.
Tam nie trzeba wê¿y. No, nie takich d³ugich.
....

7 Data: Grudzien 16 2016 21:03:07
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Sebastian BiaÅ‚y 

On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:

tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica
- woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody?

8 Data: Grudzien 16 2016 21:46:55
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Grzegorz 


U¿ytkownik "Sebastian Bia³y"  napisa³ w wiadomo¶ci

On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica
- woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody?

Chodzi o to, ¿e przy ch³odzeniu waporowym mo¿na wyci±gn±æ
circa 1,4 MW z metra2 wymiennika


9 Data: Grudzien 17 2016 23:01:30
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Adam 

W dniu 2016-12-16 o 21:03, Sebastian Bia³y pisze:

On 2016-12-16 20:36, Adam wrote:
tego typu ch³odzenie jest efektywniejsze, ni¿ tradycyjna dzi¶ ch³odnica
- woda przy przej¶ciu fazowym pobiera wiele ciep³a.

Czekaj, gdzie mi w obiegu ch³odziwa pojawia siê przemiana *fazowa* wody?


Aj, aj :)

Przecia widaæ by³o, ¿e my¶la³em o ch³odnicy otwartej - dzia³aj±cej na wrzenie. Nie pamiêtam, jak ten wynalazek siê nazwa³.

Widzê, ¿e jest wpomniany w polskiej wersji Wikipedii:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk³ad_ch³odzenia_silnika_spalinowego

"Wyj±tkowo ch³odzenie w uk³adzie po¶rednim zachodziæ mo¿e przez odparowanie wody, któr± trzeba wówczas bardzo czêsto uzupe³niaæ (tzw. uk³ady otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane)."


--
Pozdrawiam.

Adam

10 Data: Grudzien 17 2016 02:13:32
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-12-16 o 20:36, Adam pisze:

Jedna z najmocniejszych ciÄ™¿arówek z lat 60-tych (nie pamiÄ™tam dok³adnie
okresu) - Tatry - by³y ch³odzone powietrzem. To wystarcza³o.

Tatra do dzisiaj robi ciÄ™¿arówki i dalej nie majÄ… klasycznej ch³odnicy.
Ale jak wiÄ™kszoæ silników ch³odzonych "powietrzem" majÄ… ch³odnicÄ™ oleju.
I nie wynika to z ogromnych pojemnoÅ›ci silnika, ch³odnice oleju
zobaczysz te¿ w wielu motocyklach ch³odzonych "powietrzem".


Pozdrawiam

11 Data: Grudzien 16 2016 22:05:53
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: ToMasz 

W dniu 16.12.2016 o 20:19, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:

ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników...
pokazujÄ… w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...
mo¿e wytworzyć przez jakiÅ› czas.
jak to jest ch³odzone, z przodu nie widzÄ™ nawet kratki,
trudno zak³adać, ¿e ten wóz ciÄ…gle je¼dzi 300km/h co go mog³o by sch³odzić
pi razy oko tak jest. PRacowa³em kiedyÅ› w firmie która sprzedawa³a wielkie silniki. czÄ™sto stacjonarne. tam siÄ™ opisywa³o silnik podajÄ…c iloæ zu¿ywanego paliwa na ka¿dego wytworzonego konia (kilowat). tak samo by³o z ch³odnicÄ… - jej wielkoæ by³a zale¿na od tego ile silnik mocy bÄ™dzie dawa³, a nie jaka jest jego maksymalna moc. Co wiÄ™cej, mo¿na by³o sobie samemu wybrać ( w pewnych warunkach) ile silnik ma mieć maksymalnej mocy. tyle ze mniejszy silnik "podkrÄ™cony" spala³ wiÄ™cej paliwa na ka¿dy kilowat, ni¿ wiÄ™kszy silnik - nie krÄ™cony.
WracajÄ…c do Twojego pytania, najgorsze warunki ów samochód bÄ™dzie mia³ przyÅ›piejszajÄ…c z niskÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ…. ile? kilka sekund? potem pÄ™d powietrza go wych³odzi, tym bardziej ¿e w normalnych warunkach nikt go nie bÄ™dzie "pi³owa³" na maksa.
ToMasz

PS mia³em kiedyÅ› auto z marnÄ… (uszkodzonÄ…) ch³odnicÄ…. przegrzewa³o siÄ™ tylko i wy³Ä…cznie na górskich trudnych podjazdach. jak sta³em w korku - 90cio konny silnik wytwarza³ 5 koni - i tyle ch³odnica odprowadza³a. jak jecha³em autostradÄ… - wytwarza³ ile móg³, ale auto jecha³o 150km/h -wiÄ™c pÄ™d powietrza odbiera³ ciep³o. a na 2 biegu pod stromiznÄ… by³ ³askaw siÄ™ dwukrotnie zagotować.

12 Data: Grudzien 16 2016 22:17:09
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Irokez 

W dniu 2016-12-16 o 22:05, ToMasz pisze:


PS mia³em kiedyÅ› auto z marnÄ… (uszkodzonÄ…) ch³odnicÄ…. przegrzewa³o siÄ™
tylko i wy³Ä…cznie na górskich trudnych podjazdach. jak sta³em w korku -
90cio konny silnik wytwarza³ 5 koni - i tyle ch³odnica odprowadza³a. jak
jecha³em autostradÄ… - wytwarza³ ile móg³, ale auto jecha³o 150km/h -wiÄ™c
pÄ™d powietrza odbiera³ ciep³o. a na 2 biegu pod stromiznÄ… by³ ³askaw siÄ™
dwukrotnie zagotować.

Mia³em AlfÄ™ 156 z 2.4JTD w której ch³odnica zgubi³a wokó³ wiatraka prawie wszystkie lamele, a reszta jak dotyka³em palcem to siÄ™ sypa³a...
Silnik zaczÄ…³ przegrzewać siÄ™ delikatnie dopiero przy 150km/h ciÄ…g³ej jazdy po 8-ce jak by³o na zewnÄ…trz coÅ› ko³o 30 stopni lub lepiej.
W³aÅ›ciwie to dopiero wtedy zauwa¿y³em ¿e coÅ› nie tak ;)

jak by³o ch³odniej na zewnÄ…trz to 205km/h licznikowe nie by³o problemem (nie na 8-ce :) )

Potem wymieni³em jednak ch³odnicÄ™.

--
Irokez

13 Data: Grudzien 16 2016 23:14:40
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Fri, 16 Dec 2016 20:19:37 +0100, niepe³nosprawny intelektualnie
'POPIS/EU napisa³(a):

ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników...

pokazuj± w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...

nie pamiêtam 16 cylindrów co¶ tam pojemno¶ci

jak to jest ch³odzone, z przodu nie widzê nawet kratki,
trudno zak³adaæ, ¿e ten wóz ci±gle je¼dzi 300km/h co go mog³o by sch³odziæ

Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze
Wymuszony obieg p³ynu ch³odz±cego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
(wentylatorami o odpowiedniej wydajno¶ci).

Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pe³nej mocy bêdzie
jecha³ 200km/h i mia³ powietrza pod dostatkiem.
Takie s± za³o¿enia uk³adów ch³odzenia w ka¿dym samochodzie - ¿e po chwili
pracy z du¿ym obci±zeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
powietrza do ch³odzenia.

A podczas jazdy powoli generuje na tyle ma³o ciep³a, ¿e do wymuszenia ruchu
powietrza przez ch³odnicê wystarczy wentylator.

A jak siê jednak zdarz± jakie¶ ekstremalne warunki gdzie silnik jest mocno
obci±¿ony, a jednak jedzie powoli (holowanie ciê¿kiej przyczepy pod du¿±
górê, drifting, jakie¶ b±czki czy sportowa jazda bardzo po bardzo wolnej
trasie), to silnik po prostu siê przegrzewa.

Mo¿na ³atwo policzyæ 1Ws=1J.
Ciep³o w³a¶ciwe powietrza to 1000J/(kg*K)

Ch³odic± ucieka jakie¶ 2x wiêcej ni¿ moc wyj¶ciowa silnika.

14 Data: Grudzien 17 2016 13:29:26
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: nadir 

W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:

Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze
Wymuszony obieg p³ynu ch³odz±cego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
(wentylatorami o odpowiedniej wydajno¶ci).

Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pe³nej mocy bêdzie
jecha³ 200km/h i mia³ powietrza pod dostatkiem.
Takie s± za³o¿enia uk³adów ch³odzenia w ka¿dym samochodzie - ¿e po chwili
pracy z du¿ym obci±zeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
powietrza do ch³odzenia.

Tyle tylko, ¿e w samochodach, które s± projektowane do du¿ych prêdko¶ci robi siê wszystko ¿eby zmniejszyæ ich opory powietrza. Powietrze ma op³ywaæ taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy ch³odzenie nie jest trywialn± spraw± w takich samochodach.

15 Data: Grudzien 17 2016 21:00:42
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sat, 17 Dec 2016 13:29:26 +0100, nadir napisa³(a):

W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:

Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze
Wymuszony obieg p³ynu ch³odz±cego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
(wentylatorami o odpowiedniej wydajno¶ci).

Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pe³nej mocy bêdzie
jecha³ 200km/h i mia³ powietrza pod dostatkiem.
Takie s± za³o¿enia uk³adów ch³odzenia w ka¿dym samochodzie - ¿e po chwili
pracy z du¿ym obci±zeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
powietrza do ch³odzenia.

Tyle tylko, ¿e w samochodach, które s± projektowane do du¿ych prêdko¶ci
robi siê wszystko ¿eby zmniejszyæ ich opory powietrza. Powietrze ma
op³ywaæ taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
ch³odzenie nie jest trywialn± spraw± w takich samochodach.

Ale te¿ jaki¶ wielki problem to to chyba nie jest.
300km/h je¿d¿± samochody które maj± silniki oko³o 300kW.

Ch³odnic± za³ó¿my ¿e trzeba odprowadziæ 600kJ/s, a powietrze ma 1kJ/(kg*K).
Przy za³o¿eniu ¿e przechodz±c przez ch³odnicê powietrze ogrzeje siê o 40C,
to potrzeba 15kg powietrza na sekundê czyli 12.5m^3.

Przy 300km/h samochód przeje¿d¿a 83m/s, czyli wystarczy powietrza z
powierzchni 0.15m^2 ¿eby odebraæ to ciep³o.
A to kwadrat 39x39cm

Oczywi¶cie to takie tylko zgrubne szacunki, nie uwzglêdniaj±ce ró¿nych
zjawisk (i tych pomagaj±cych i przeszkadzaj±cych), ale widaæ ¿e powietrze
jednak dobrze siê nadaje do odbierania nadmiaru ciep³a :)

Swoj± drgo± - 12.5m^3 o 40C w ci±gu sekundy :)

16 Data: Grudzien 17 2016 23:09:31
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Adam 

W dniu 2016-12-17 o 13:29, nadir pisze:

W dniu 2016-12-16 o 23:14, Tomasz Pyra pisze:

Normalnie - wymienniki ciep³a silnik->p³yn ch³odz±cy->powietrze
Wymuszony obieg p³ynu ch³odz±cego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
(wentylatorami o odpowiedniej wydajno¶ci).

Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pe³nej mocy bêdzie
jecha³ 200km/h i mia³ powietrza pod dostatkiem.
Takie s± za³o¿enia uk³adów ch³odzenia w ka¿dym samochodzie - ¿e po chwili
pracy z du¿ym obci±zeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
powietrza do ch³odzenia.

Tyle tylko, ¿e w samochodach, które s± projektowane do du¿ych prêdko¶ci
robi siê wszystko ¿eby zmniejszyæ ich opory powietrza. Powietrze ma
op³ywaæ taki samochód z jak najmniejszymi zawirowaniami i oporami, wtedy
ch³odzenie nie jest trywialn± spraw± w takich samochodach.


Przypomnia³o mi siê.
Citroen DS - projektowany do¶æ d³ugo i do¶æ dok³adnie.
Ale do projektu dobrali siê dizajnerzy.
Efekt: przegrzewanie siê pierwszych wersji, bo klakson by³ du¿y i upchniêty przed ch³odnic±.


--
Pozdrawiam.

Adam

17 Data: Grudzien 17 2016 16:28:30
Temat: Re: ch³odzenie
Autor: Wiesiaczek 

rdz
W dniu 16.12.2016 o 20:19, niepe³nosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:

ca³y czas nie daje mi spokoju ch³odzenie silników...

pokazujÄ… w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...

nie pamiÄ™tam 16 cylindrów coÅ› tam pojemnoÅ›ci

jak to jest ch³odzone, z przodu nie widzÄ™ nawet kratki,
trudno zak³adać, ¿e ten wóz ciÄ…gle je¼dzi 300km/h co go mog³o by sch³odzić

help!

albo takie autobusy szynowe, jak takie cudo startuje to a¿ siÄ™ ziemia
trzÄ™sie, gdzie upchnÄ™li ch³odnicÄ™, jak to bydle jest ch³odzone?

Źle patrzy³eÅ›:)
Teraz ch³odnice sÄ… bardzo wydajne a przez to ca³kiem ma³e.

--
Wiesiaczek (dziÅ› z DC)

"Ja pijÄ™ tylko przy dwóch okazjach:
Gdy sÄ… ogórki i gdy ich nie ma" ®

chłodzenie



Grupy dyskusyjne