Grupy dyskusyjne   »   Å›ciÄ…ganie = asymetryczność napÄ™du?

Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du?



1 Data: Grudzien 04 2010 15:39:35
Temat: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du?
Autor: BartekK 

Pytanie mo¿e dziwne, ale pewnie wielu zauwa¿y³o to przy obecnej pogodzie.
auto FWD, silnik w poprzek, z boku skrzynia, pó³osie ró¿nej d³ugoÅ›ci, czyli typowy uk³ad (corsa, astra, itd)
  Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie du¿o-za-du¿o gazu, ko³a siÄ™ krÄ™cÄ… du¿o bardziej ni¿ auto jedzie ;) I dziwny objaw - zawsze Å›ciÄ…ga wtedy w prawo, nawet przy kierownicy skontrowanej w lewo (jazdÄ™ na wprost uzyskujÄ™ oko³o 90' skrÄ™tu kierownicy!) Wystarczy odpuÅ›cić gaz i nagle auto wyrywa nam w lewo o tyle co kierownica by³a skrÄ™cona. Trzeba pamiÄ™tać by pracować równomiernie kierownica-kontra i gaz, inaczej siÄ™ zygzakuje...
Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Å›ciÄ…ga w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie

Czy winÄ… za taki stan rzeczy nale¿y obarczać asymetriÄ™ uk³adu napÄ™dowego (ró¿nej d³ugoÅ›ci pó³osie?) czy asymetriÄ™ rozk³adu masy (silnik po prawej stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej pustka)?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173



2 Data: Grudzien 04 2010 16:24:31
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du?
Autor: Marcin Stankiewicz 

Dnia Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100, BartekK na pl.misc.samochody
napisa³(a):

Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego
(ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej
pustka)?

Has³o-klucz : torque steering.

--
Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ]
m.stankiewicz na pomarañczka [ czyli orange ].pl
"Najlepsze s³owa to s³owa najkrótsze. Sand George"

3 Data: Grudzien 04 2010 17:51:57
Temat: Re: œci¹ganie = asymetrycznoœæ napêdu?
Autor: J.F. 

On Sat, 04 Dec 2010 15:39:35 +0100,  BartekK wrote:

 Jedziemy _prosto_ (i kierownica jest prosto) i dodanie du¿o-za-du¿o
gazu, ko³a siê krêc± du¿o bardziej ni¿ auto jedzie ;) I dziwny objaw -
zawsze ¶ci±ga wtedy w prawo,

Czy win± za taki stan rzeczy nale¿y obarczaæ asymetriê uk³adu napêdowego
(ró¿nej d³ugo¶ci pó³osie?) czy asymetriê rozk³adu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej
pustka)?

A moze najpierw zapros kolege podobnej postury na pasazera, albo
popros kogoz z Anglii o podobny test

J.

4 Data: Grudzien 04 2010 17:57:37
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du?
Autor: Kuba (aka cita) 


U¿ytkownik "BartekK"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Å›ciÄ…ga w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie



skoro nie pochy³oæ drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na wahaczach. Sprawdz zawieszenie.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

5 Data: Grudzien 04 2010 18:24:24
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:


U¿ytkownik "BartekK"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym
rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie



skoro nie pochy³oæ drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dok³adnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem ¿e przyspieszanie = zerwanie przyczepnoÅ›ci.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

6 Data: Grudzien 04 2010 19:52:55
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du?
Autor: Kuba (aka cita) 


U¿ytkownik "BartekK"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

W dniu 2010-12-04 17:57, Kuba (aka cita) pisze:
Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009, Astra (starsza). Wszystkie dok³adnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem ¿e przyspieszanie = zerwanie przyczepnoÅ›ci.


pope³niasz jakiÅ› b³ad w za³o¿eniach.

Powodem takiego zachowania napewno nie jest poprzeczne u³o¿enie silnika i skrzynia z jednej strony.

Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoÅ› nie bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochy³oæ drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma spadek do krawÄ™¿nika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz g³Ä™bokoæ kolein (tych w asfalcie i tych w Å›niegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa wystÄ™pować.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

7 Data: Grudzien 04 2010 21:26:26
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-12-04 19:52, Kuba (aka cita) pisze:

Raczej nie, sprawdzone na Combo 2007, Combo 2010 (2szt), Corsa D 2009,
Astra (starsza). Wszystkie dok³adnie tak samo siÄ™ zachowujÄ…ce - trzeba
kontrować przy przyspieszaniu, ale tylko pod warunkiem ¿e
przyspieszanie = zerwanie przyczepności.
Albo testujesz auta w niepowtarzalnych warunkach, albo czegoÅ› nie
bierzesz pod uwage.
Sprawdz jeszcze raz pochy³oæ drogi (zwróć uwage, ze droga zwykle ma
spadek do krawÄ™¿nika z jednej i drugiej strony jezdni) oraz sprawdz
g³Ä™bokoæ kolein (tych w asfalcie i tych w Å›niegu).
Na równej prostej drodze efekt nie ma prawa wystÄ™pować.
pochy³oæ wykluczy³em, bo efekt wystÄ™puje na ka¿dej oblodzonej nawierzchni, albo wyÅ›lizganym Å›niegu, obojÄ™tnie czy to parking marketu, lewy pas jezdni, czy pas "pod prÄ…d" prawy (gdzie spad powinien być w przeciwnÄ… stronÄ™, do lewego rowu, a mnie nadal ciÄ…gnie w prawo). Przyznam ¿e ka¿de z aut testowa³em gdzieÅ› i kiedy indziej, nie ten sam odcinek, ale wszystkie zachowywa³y siÄ™ tak samo.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

8 Data: Grudzien 06 2010 09:43:51
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ?
Autor: CUT_INZ 

W dniu 04-12-2010 17:57, Kuba (aka cita) pisze:


U¿ytkownik "BartekK"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze
ściąga w prawo auta, a nie na zewnątrz drogi), nie jest to wina opon
lub ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym
rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie



skoro nie pochy³oæ drogi, ani opony ... to zostaje jeszcze np. luz na
wahaczach. Sprawdz zawieszenie.



Dok³adnie tak jest jak napisa³ wczeÅ›niej kolega. Mia³em CorsÄ™ C 1.8. Puszczasz kierownice, strzelasz ze sprzÄ™g³a ostro dodajÄ…c gazu to kierownica sama skrÄ™ca przez moment.

9 Data: Grudzien 05 2010 05:04:40
Temat: Re: ¶ci±ganie
Autor: to 

begin BartekK

Czy winÄ… za taki stan rzeczy nale¿y obarczać asymetriÄ™ uk³adu napÄ™dowego
(ró¿nej d³ugoÅ›ci pó³osie?) czy asymetriÄ™ rozk³adu masy (silnik po prawej
stronie auta, skrzynia po lewej, ale kierowca te¿ po lewej a po prawej
pustka)?

Ja w dwóch FWD (jedno ok. 100 koni drugie ok. 200) nie zauwa¿am nic
takiego.

--
ignorance is bliss

10 Data: Grudzien 05 2010 18:55:03
Temat: Re: Å›ciÄ…ganie = asymetrycznoæ napÄ™du ?
Autor: Tomasz Pyra 

W dniu 2010-12-04 15:39, BartekK pisze:

Nie jest to wina pochy³ej drogi (sprawdzane na obu pasach, zawsze Å›ciÄ…ga
w prawo auta, a nie na zewnÄ…trz drogi), nie jest to wina opon lub
ró¿nicy cisnieÅ„, sprawdzone na kilku ró¿nych autach (z takim samym
rozk³adem silnik-skrzynia-pó³osie

A na siedzeniu pasa¿era ktoÅ› siedzi, czy pusto?

Je¿eli Ty siedzisz po lewej, a po prawej nikogo nie ma, to masz nierówny rozk³ad masy prawo-lewo.

I w tej sytuacji na Å›liskim, prawe ko³a trzymajÄ… s³abiej, a lewe bardziej dociÄ…¿one ko³o ma wiÄ™kszy ciÄ…g i powodujÄ… sciÄ…ganie samochodu w prawo na takiej zasadzie na jakiej skrÄ™ca siÄ™ czo³giem.

Nacisk na ka¿de ko³o mo¿na zmierzyć na SKP na przyrzÄ…dzie do badania amortyzatorów (podaje te¿ statyczny nacisk). Wtedy mo¿esz policzyć ile balastu gdzie potrzebujesz i porobić eksperymenty.

ściąganie = asymetryczność napędu?



Grupy dyskusyjne