ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie
1 | Data: Pa?dziernik 19 2008 11:44:36 |
Temat: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | |
Autor: MarcinJM | Witam 2 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 11:55:12 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Jacek Sowiński | Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomości Witam reakcja spalania oleju napędowego powstaje jako samozapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w określonej temperaturze i ciśnieniu. Temperatura jest czynnikiem wymaganym, podtrzymuje sie sama przez reakcje zapłonu, a przed uruchomieniem silnika przez podgrzanie świec żarowych do temperatury zapłonu paliwa. Ta temperatura jest na tyle duża, ze potrafi rozgrzać korektor wylotowy spalin do czerwoności. Energia paliwa zamieniana jest w cylindrze w energie kinetyczną i ciepło. Ciepło wydobywające sie z silnika to nie tylko straty w jego sprawności, ale też energia cieplna potrzebna do zainicjowania spalania paliwa. Ergo silnik spalinowy zawsze będzie wydzielał ciepło, niezależnie od sprawności. I człowiek zawsze znajdzie sposób, zeby nawet przy 100% sprawności silnika wykorzystać ciepło np. spalin Jacek 3 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 12:06:53 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: MarcinJM | Jacek Sowiński pisze: sprawności. I człowiek zawsze znajdzie sposób, zeby nawet przy 100% sprawności silnika wykorzystać ciepło np. spalin Wyklad fascynujacy, ale zdecyduj sie: cieplo spalin, czy sprawnosc 100% ;) -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 4 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 12:08:22 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Fotelik |
Użytkownik "MarcinJM" napisał w wiadomości I człowiek zawsze znajdzie sposób, zeby nawet przy 100% sprawności silnika wykorzystać ciepło np. spalin To by chyba musiałabyć ponad 100% sprawność skoro sprawność silnika byłaby 100% a spaliny wychodziłyby cieplejsze niż wlatujące powietrze Foti 5 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 20:02:42 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: zkruk [Lodz] | Jacek Sowiński wrote: Ergo silnik spalinowy zawsze będzie wydzielał ciepło, niezależnie od z paliwa ok 30% idzie na napęd, ok 30% do chłodnicy, 35% ze spalinami a 5% na tarcie aktualnie BMW chce wprowadzić odzysk energii cieplnej z wydechu liczą na odzysk 80% chcą to zrobić na zasadzie ogrzewanej pary wodnej chodzącej w obiegu zamkniętym, która będzie poruszać turbinę więc silnik będzie miał "moc" gdy się nagrzeje BTW: ciekawostką na przyszły rok ma być silnik polskiego konstruktora, który będzie miał komorę spalania ciągłego (jak piec gazowy), która to będzie podgrzewać wodę - gdy ta trafi do cylindra zamienia się w parę wodną i zmienia objętość - poruszając tłokiem.... ponoć wyjątkowo mało substancji trujących ma powstawać... -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 6 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 22:02:13 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: J.F. | On Sun, 19 Oct 2008 20:02:42 +0200, zkruk [Lodz] wrote: BTW: W maszynach parowych mamy ponad 200 lat doswiadczenia - zadna nie ma duzej sprawnosci. Niby czemu diesle zastapily maszyny parowe na statkach i lokomotywach ? J. 7 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 22:20:30 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 19 Oct 2008 22:02:13 +0200, J.F. W maszynach parowych mamy ponad 200 lat doswiadczenia - zadna nie ma Nie? A turbiny w elektrowniach? -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 8 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 23:02:22 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: J.F. | On Sun, 19 Oct 2008 22:20:30 +0200, Adam Płaszczyca wrote: On Sun, 19 Oct 2008 22:02:13 +0200, J.F. Maja stosunkowo male, ale lepiej sie nie da :-) J. 9 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 22:26:57 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: zkruk [Lodz] | J.F. wrote: W maszynach parowych mamy ponad 200 lat doswiadczenia - zadna nie ma wiesz... 200 lat temu nie było pewnych materiałów które są dziś... 20 lat temu diesle (samochodowe) nie były tak dobre jak te dzisiaj (w sensie parametrów) może więc i tutaj postęp coś da.... odnalazłem artykuł - jak chcesz to możesz poszukać jakiejś informacji na necie: konstruktor: Andrzej Miczyk, założyciel firmy Huzar z Krk -- pozdrawiam www.zbigniewkruk.com <-- prywatna strona www.foto.forumslubne.pl <-- forum dla fotografow slubnych www.lodz.forumslubne.pl <-- forum dla par mlodych z okolic Łodzi 10 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 11:56:14 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Marcin J. Kowalczyk | MarcinJM pisze: Skoro superhiper oszczedne auto spala 4ltr ON /100km, to moze sie to tylko wziac z podwyzszonej sprawnosci silnika (ogolnie). Ergo: zdecydowanie zmniejsza sie min. ilosc oddawanego ciepla. Z litra paliwa mozna otrzymac skonczona ilosc energii. Pal licho oklad chlodzenia, ale interesuje mnie kwestia nagrzewania kabiny. Czy caly ten cyrk nie skonczy sie tym, ze trzeba bedzie montowac dodatkowe uklady grzewcze(!?) OIDP tak bylo w Lupo 3l. Elektryczne dogrzewanie kabiny. 11 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 12:09:14 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: MarcinJM | Marcin J. Kowalczyk pisze: MarcinJM pisze: A prad skad? Wlasnie zmierzam do tego...hmmm... zapetlenia. Oszczedzamy tak duzo, ale potem musimy zastosowac dodatkowe pozeracze energi, zeby bylo tak jak poprzednio :) Ciekawe ile kW pochalnia utrzymanie kata w temp. pracy? -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 12 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 12:15:20 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Scyzoryk |
Oszczedzamy tak duzo, ale potem musimy zastosowac dodatkowe pozeracze ale latem jezdzisz tanio :D -- Pozdr Scyzoryk Corolla e11 xl 600v 13 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 19:05:40 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Przemek |
Marcin J. Kowalczyk pisze:Uswiadomiony ekologicznie czlowiek dbajacy o matke ziemie jezdzi w grubym swetrze i rekawiczkach :) Dogrzewacze w dieslach to sie tak od 10 lat stosuje - nie mialy ich tylko totalne golasy , ale jak kogos nie stac na auto to moze marznac. No i nie zuzywaja te urzadzonka jakichs kosmicznych ilosci paliwa -0.5 litra na godzine to az nadto pzdr 14 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 22:13:31 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: elmer radi radisson | MarcinJM wrote: Oszczedzamy tak duzo, ale potem musimy zastosowac dodatkowe pozeracze energi, zeby bylo tak jak poprzednio :) W naszym kraju wystarczylby odzysk ciepla z tarcz hamulcowych. -- tajemnicze kręgle w zbożu 15 |
Data: Pa?dziernik 20 2008 04:00:39 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Dariusz K. Ładziak | Użytkownik MarcinJM napisał: A prad skad? Błąd logiczny. Nie jak poprzednio. Jeśli zrobisz samochód który ma tak małe ciepło rozpraszane przez silnik ze na ogrzewanie nie wystarczy (mimo że nawet w tym Lupo chłodnica rozprasza ilość energii wystarczającej na ogrzewanie średniego domu jednorodzinnego) a potem musisz dołożyć system ogrzewania dodatkowo zużywający paliwo to zysk na zużyciu paliwa nadal jest - nagrzewnicy używasz tylko jak jest zimno, silnik ciepło rozprasza zawsze... Zimą użyjesz nagrzewnicy ale latem już tego paliwa spalać nie musisz. -- Darek 16 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 17:51:57 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: V-Tec | Marcin J. Kowalczyk pisze: MarcinJM pisze: Również Fabia 1.9SDI. Wiele Volv z silnikami diesela ma ogrzewanie postojowe (chyba się włącza automatycznie jak jest poniżej iluś tam st. C) -- Pozdr, W. 17 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 12:29:17 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: MarcinJM | MarcinJM pisze: Witam Poza tym, cieplo, ktore traci sie bezpowrotnie w silniku spalinowym stanowi ogromna czesc zapotrzebowania enetgetycznego. Ciekawe dlaczego nikt(?) nie probuje owinac silnik w koldre, a cala energie cieplna niewykorzystana do pracy mechanicznej skierowac do silnika cieplnego, chocby: http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Stirlinga Uklad taki, nie obciazalby silnika (tak jak np. alrernator, klima, turbina) tylko karmilby sie "odpadkami".... -- Pozdrawiam MarcinJM ____________________________ gg: 978510, Skype: marcin.jm 18 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 17:37:10 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: J.F. | On Sun, 19 Oct 2008 12:29:17 +0200, MarcinJM wrote: Poza tym, cieplo, ktore traci sie bezpowrotnie w silniku spalinowym Duza komplikacja a zysk bardzo maly. W dodatku nie bardzo wiadomo co z nim zrobic - tzn kolejna komplikacja jak dorzucic moc do osi napedzanej.. No i miejsce zajmuje.. J. 19 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 13:21:08 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Adam Płaszczyca | On Sun, 19 Oct 2008 11:44:36 +0200, MarcinJM interesuje mnie kwestia nagrzewania kabiny. Czy caly ten cyrk nie JUż dawno sie skończył własnei tak. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 20 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 13:16:17 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Przemysław Bernat | Dnia Sun, 19 Oct 2008 11:44:36 +0200, MarcinJM napisał(a): Skoro superhiper oszczedne auto spala 4ltr ... Czy caly ten cyrk nie HDI Citroena często mają dodatkowy podgrzewacz zasilany ON ze zbiornika: podczas dużych mrozów mógłby się nigdy nie nagrzać do temperatury roboczej. Z własnych doświadczeń: w Astrze 1.7CDTI - model poprzedni przed obecnie produkowanym - było tak, że przy -15 i w korku silnik tracił temperaturę. Na trasie było OK, ale po wjechaniu do zatłoczonego miasta trzeba było szukać rękawiczek i czapki, bo z nawiewów ciągnęło zimnym :-) Czyli termostat pracował poprawnie, ale ogrzewanie zabierało więcej ciepła niż silnik produkował na wolnych obrotach. -- Pozdrawiam, Przemek 21 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 22:16:36 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: elmer radi radisson | Przemysław Bernat wrote: Z własnych doświadczeń: w Astrze 1.7CDTI - model poprzedni przed obecnie Hmm, to tak jest w dieslu (hurra, jest okazja by bezkarnie i calkowicie logicznie mozna napisac to ryzykowne okreslenie ;) ? Bo mi w benzynach w miescie/korkach temperatura zawsze raczej rosla a w ujezdzanych dieslach.. chyba tez raczej nie na odwrot. -- tajemnicze kręgle w zbożu 22 |
Data: Pa?dziernik 21 2008 22:37:01 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: JanuSz | elmer radi radisson pisze: Przemysław Bernat wrote:Z moich doświadczeń (fiat 1,3 multijet) wynika to samo, co napisał Przemysław - oczywiście tylko w zimie. 23 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 13:48:41 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Boombastic |
Witam W Peugeocie 206 z silnikiem 2,0 90 KM w miescie marzłem na maxa. Pieprzę to oszczędzanie jak sie człowiek trzęsie z zimna. 24 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 13:52:27 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Marcin J. Kowalczyk | Boombastic pisze: W Peugeocie 206 z silnikiem 2,0 90 KM w miescie marzłem na maxa. Pieprzę to oszczędzanie jak sie człowiek trzęsie z zimna. W 307 z takim samym silnikiem problemu nie ma. 25 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 15:12:38 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: maciej debski |
Skoro superhiper oszczedne auto spala 4ltr ON /100km, to moze sie to tylko w Corolli dodatkowe ogrzewanie jest w standardzie dla silnikow D4D. mac 26 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 21:34:24 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: Karolek |
Witam Juz dawno zaistnial taki problem i np. takie BMW E38 z 3.0d ma montowane w standardzie takie niepelne webasto wlasnie do dogrzewania silnika... Karolek 27 |
Data: Pa?dziernik 19 2008 22:17:45 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: elmer radi radisson | MarcinJM wrote: Skoro superhiper oszczedne auto spala 4ltr ON /100km, to moze sie to tylko wziac z podwyzszonej sprawnosci silnika (ogolnie). Ergo: zdecydowanie zmniejsza sie min. ilosc oddawanego ciepla. Z litra paliwa mozna otrzymac skonczona ilosc energii. Pal licho oklad chlodzenia, ale interesuje mnie kwestia nagrzewania kabiny. Czy caly ten cyrk nie skonczy sie tym, ze trzeba bedzie montowac dodatkowe uklady grzewcze(!?) Co tam superoszczedne - mnie ciekawi jak to wyglada w hybrydach? :) -- tajemnicze kręgle w zbożu 28 |
Data: Pa?dziernik 21 2008 22:39:00 | Temat: Re: ciekawe pytanie: superoszczedne auta a ogrzewanie | Autor: JanuSz | elmer radi radisson pisze: MarcinJM wrote: No faktycznie, na trasie hybryda pali normalnie, jak zwykły benzyniak, ale w mieście, w korku prawie nic, w przeliczeniu na godzinę, więc musi mieć jakieś dogrzewanie. |