Grupy dyskusyjne   »   czy to mozliwe

czy to mozliwe



1 Data: Luty 12 2007 22:58:37
Temat: czy to mozliwe
Autor: bartek 

witam
tak patrze na te wykresy w sumie do a3 1.6 74 kw nie ma, ale porownujac np
golfa 4  1.6 74kw i inne o tej pojemnosci
widac ze ze moment w ktorym przecinaja sie linie jest na wysokosci ponad
3tys obrotow. czy to mozlwie aby w zakresie tych obrotow bylo najmniejsze
spalanie ?tak to mam rozmowac czy jak

dzieki z gory



2 Data: Luty 12 2007 17:00:55
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Pete 


Użytkownik "bartek" wrote

czy to mozlwie aby w zakresie tych obrotow bylo najmniejsze spalanie ?tak
to mam rozmowac czy jak

To jest najwyższa sprawność, co nie oznacza, że jest to najmniejsze
spalanie.

Pete

3 Data: Luty 12 2007 23:05:03
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: bartek 

oki
czyli na tym momencie oplaca sie zmieniac bieg?
ale od tego moment uwykres czerwony idzie ostro w gore czyli auto ma jeszcze
wieksza moc czy nie ?

4 Data: Luty 13 2007 08:03:23
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: pablos 

Użytkownik "Pete"  napisał w wiadomości


Użytkownik "bartek" wrote
czy to mozlwie aby w zakresie tych obrotow bylo najmniejsze spalanie ?tak
to mam rozmowac czy jak

To jest najwyższa sprawność, co nie oznacza, że jest to najmniejsze
spalanie.


Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach.

5 Data: Luty 13 2007 10:21:36
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Boombastic 

Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach.

Bzdura. Jednostkowe może tak, ale nie na 100 km.

6 Data: Luty 13 2007 20:12:42
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: pablos 

Użytkownik "Boombastic"  napisał w
wiadomości

Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach.

Bzdura. Jednostkowe może tak, ale nie na 100 km.


Mnie na studiach tak uczą

"Średniej wielkości samochód z silnikiem o pojemności 1,6 l może okazać się
wyjątkowo ekonomiczny, jeśli umiemy nim jeździć oszczędnie.

Dzięki właściwej technice jazdy można zmniejszyć zużcie paliwa

Pokazali to w swoich badaniach pracownicy Politechniki Opolskiej, Wacław
Hepner i Ireneusz Hetmańczyk.

Według nich jeździć ekonomicznie, to jeździć płynnie. Nie ma sensu rozpędzać
auta i natychmiast hamować. Jednak ruszać należy w miarę dynamicznie, na pół
gazu - w przeciwnym wypadku auto ślamazarnie toczy się na pierwszym biegu,
przy którym zużycie paliwa jest najwyższe. Wóz z silnikiem benzynowym o
pojemności 1,6 l w trakcie przyspieszania na pierwszym biegu może spalić
nawet 100 l na 100 km, a 2-litrowy diesel około 30 l. Silniki benzynowe mogą
pracować nawet na niskich obrotach poniżej 1000 obr./min, nowoczesne diesle
wymagają wyższych, szczególnie przy ruszaniu.

Należy używać jak najwyższych biegów. Hepner i Hetmańczyk wyliczyli, że auto
jadące z prędkością 45 km/h na piątym biegu zużywa 3,9 l/100 km, a przy tej
samej prędkości na biegu trzecim - 5,1 l/100 km. Na biegu pierwszym spala aż
13,5 l.

Dlatego radzą: szybko wrzucać jak najwyższe biegi. Trzeci przy 30 km/h,
czwarty przy 40 km/h, a piąty przy 50 km/h. Naturalnie nie wolno dławić
silnika, jeżeli zaczyna szarpać, bieg należy zredukować.

Trzeba przy tym unikać wysokich obrotów: przy maksymalnym otwarciu
przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min,
natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny
moment przy ok. 2000 obr./min. W jeździe ekonomicznej nie ma więc sensu
"piłować" silnika na wysokich obrotach.

Dojeżdżając np. do skrzyżowań, pojazd może swobodnie toczyć się na luzie.
Pracujący na biegu jałowym silnik o pojemności do 2 l spala ok. 1 l/100 km.
Niby niedużo, ale można i w tym momencie zaoszczędzić. Wystarczy hamować
silnikiem, gdy samochód ma włączony bieg. Wtedy w silnikach z wtryskiem
zużycie paliwa spada do zera. Dopiero gdy obroty silnika spadają poniżej
1000 obr./min, pojawia się dawkowanie paliwa. Wystarczy zawczasu zredukować
bieg, by nadal hamować silnikiem i jednocześnie oszczędzać paliwo. "


Cztery zasady oszczędnej jazdy
1. Jechać płynnie i obserwować otoczenie, by nie być zmuszonym do nagłego
hamowania
2. Jak najszybciej włączać wyższy bieg
3. Ruszać na pół gazu
4. Hamować silnikiem

7 Data: Luty 13 2007 20:20:28
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Przemak 

przy maksymalnym otwarciu przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min, natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny moment przy ok. 2000 obr./min.

Eeee... tego nie rozumiem zupelnie... serio.

--
Przemek.
http://www.mmstudio.com.pl

8 Data: Luty 14 2007 10:55:33
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Tomasz Pyra 

Przemak > napisał(a):

przy maksymalnym otwarciu przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min, natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny moment przy ok. 2000 obr./min.

Eeee... tego nie rozumiem zupelnie... serio.

Charakterystyka momentu jest różna w zależności od tego jak mocno wciśniesz gaz. Im przepustnica bardziej zamknięta tym bardziej spadają osiągi przy wysokich obrotach (bo zapotrzebowanie na powietrze tam jest największe).

Przy przymkniętej przepustnicy opory ssania stają się tak duże że silnik nawet nie będzie w stanie się rozpędzić do maksymalnych obrotów bez obciążenia.

A przy niskich obrotach w zasadzie niezależnie czy wciśniesz gaz do połowy czy do końca ilość powietrza będzie taka sama.

9 Data: Luty 14 2007 12:40:22
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: J.F. 

On Tue, 13 Feb 2007 20:20:28 +0100,  Przemak

przy maksymalnym otwarciu
przepustnicy maksymalny moment obrotowy pojawia się przy 3600 obr./min,
natomiast przy przepustnicy otwartej w połowie, silnik osiąga maksymalny
moment przy ok. 2000 obr./min.

Eeee... tego nie rozumiem zupelnie... serio.

Mierza zaleznosc M(n). O ile czesto spotykane wykresy maja maksimum
dosc wysoko, to sa one zdjete przy pelnym otwarciu przepustnicy.

Przy otwarciu polowicznym wykres jest inny i maksimum tez inne.

Ale w kwestii sprawnosci to lepiej obejrzec to [bylo]
http://www081.thinkquest.dk/physics1.htm

J.

10 Data: Luty 14 2007 10:57:35
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Tomasz Pyra 

pablos napisał(a):

Silniki benzynowe mogą pracować nawet na niskich obrotach poniżej 1000 obr./min,

Coœ chyba z lekka przegięli.
Poniżej 1000rpm (da mojego samochodu do jakieœ 35km/h na V biegu) to już silnik będzie się dusił.

11 Data: Luty 14 2007 21:22:10
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: blackbird 

Coœ chyba z lekka przegięli.
Poniżej 1000rpm (da mojego samochodu do jakieœ 35km/h na V biegu) to już
silnik będzie się dusił.

Oni radza jezdzic na piatce dopiero od 50 km/h. BTW: Sprytna manipulacja...
Na III biegu spali AZ 5,1 a na V 3,9 (szkoda, ze nie: "jedyne 3,99 netto").
Jakos zapomnialo im sie napisac, ze na IV biegu powinien spalic 4,1-4,2 i
palic bardziej "stabilnie", czyli spalanie nie wzrosnie nagle do 15 litrow z
powodu wiatru lub wzniesienia, ktorego kierowca nie widzi.

12 Data: Luty 14 2007 21:15:38
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Kroket 

Użytkownik "pablos"  napisał w wiadomości


Dlatego radzą: szybko wrzucać jak najwyższe biegi. Trzeci przy 30 km/h,
czwarty przy 40 km/h, a piąty przy 50 km/h. Naturalnie nie wolno dławić
silnika, jeżeli zaczyna szarpać, bieg należy zredukować.

Super. Tylko po co? Ile km przejechano badanym silnikiem? 10tys? 100tys?
Czy zbadano wplyw takiej jazdy na stan silnika? Przeciez przy takich
predkosciach obrotowych z panewek leca wiory.

Pozdr. Filip
--
  > 0% <
ORANJE

13 Data: Luty 14 2007 21:46:30
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: blackbird 

Super. Tylko po co? Ile km przejechano badanym silnikiem? 10tys? 100tys?

Instrukcja obslugi samochodu osobowego Ford Focus, dla odmiany z silnikiem
benzynowym 2.0, podaje nastepujace minimalne predkosci na IV i V biegu.
Odpowiednio 42 km/h i 53 km/h. Minimalne predkosci czyli predkosci od
ktorych mozna juz przyspieszac bez szkody dla silnika. Tak twierdzi
producent. W tescie spalania w ruchu miejskim biegi zmienia sie bardzo
podobnie (III chyba od 32 km/h).

Czy zbadano wplyw takiej jazdy na stan silnika? Przeciez przy takich
predkosciach obrotowych z panewek leca wiory.

Podali predkosci przy ktorych przecietny nowoczesny silnik o pojemnosci 1.6
pracuje przy 1500 rpm. Do utrzymania stalej predkosci w zupelnosci
wystarczy. Silnik sie od tego nie "rozpadnie" pod warunkiem, ze nie bedzie
wtedy deptany. Jasne, ze taka jazda nie ma sensu. To taka akademicka utopia
i tak nalezy to traktowac. Jesli masz watpliwosci to zwroc uwage jak A/T
zmienia biegi i przy jakich obrotach utrzymuje stala predkosc jesli silnik
ma odpowiedni zapas mocy, wystarczy przejechac sie popularna Omega MV6, a
jeszcze lepiej jakies V8. To wlasnie duze silniki pracujace podczas
normalnej jazdy na bardzo niskich obrotach osiagaja zdumiewajace przebiegi.
Te silniki pracuja wlasnie na niskich obrotach przy niewielkim obciazeniu,
ale do utrzymania stalej predkosci 50 km/h przy 1500 rpm nadaje sie tez
zwykly 1.6. Zeby jednak taka technika jazdy miala sens czyli pozwalala
cokolwiek zaoszczedzic i nie zarznela silnika nalezaloby przed kazdym
mocniejszym dotknieciem gazu redukowac bieg co jest w praktyce niewykonalne.
Jesli nawet ktos uparlby sie jezdzic w ten sposob to pieniadze zaoszczedzone
na paliwie wyda na czestsza wymiane klockow (brak hamowania silnikiem) lub
sprzegla i skrzyni biegow.

14 Data: Luty 15 2007 20:39:16
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Kroket 

Użytkownik "blackbird"  napisał w wiadomości


Jesli masz watpliwosci to zwroc uwage jak A/T zmienia biegi i przy jakich
obrotach utrzymuje stala predkosc jesli silnik ma odpowiedni zapas mocy,
wystarczy przejechac sie popularna Omega MV6, a jeszcze lepiej jakies V8.
To wlasnie duze silniki pracujace podczas normalnej jazdy na bardzo
niskich obrotach osiagaja zdumiewajace przebiegi.

Konstrukcje silnikow znam z opowiesci ale wydaje mi sie, ze nacisk
jednostkowy na wal jest mniejszy przy wiekszej liczbie cylindrow. I stad
pewnie wieksze przebiegi.
Natomiast ludzie mowia, ze latwiej jest zaprojektowac dobry silnik
wysokoobrotowy wlasnie z uwagi na nizszy moment dostepny przy niskich
obrotach.

Pozdr. Filip
--
  > 0% <
ORANJE

15 Data: Luty 15 2007 20:43:14
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: pablos 

Użytkownik "blackbird"  napisał w wiadomości

 Zeby jednak taka technika jazdy miala sens czyli pozwalala

cokolwiek zaoszczedzic i nie zarznela silnika nalezaloby przed kazdym
mocniejszym dotknieciem gazu redukowac bieg co jest w praktyce
niewykonalne. Jesli nawet ktos uparlby sie jezdzic w ten sposob to
pieniadze zaoszczedzone na paliwie wyda na czestsza wymiane klockow (brak
hamowania silnikiem) lub sprzegla i skrzyni biegow.

Tutaj przykladem moze byc skrzynia SVT (bezstopniowa) , w ktorej da sie tak
jedzic.

16 Data: Luty 15 2007 20:37:15
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: pablos 

Użytkownik "Kroket"  napisał w wiadomości

Użytkownik "pablos"  napisał w wiadomości


Dlatego radzą: szybko wrzucać jak najwyższe biegi. Trzeci przy 30 km/h,
czwarty przy 40 km/h, a piąty przy 50 km/h. Naturalnie nie wolno dławić
silnika, jeżeli zaczyna szarpać, bieg należy zredukować.

Super. Tylko po co? Ile km przejechano badanym silnikiem? 10tys? 100tys?
Taka jazda byla stostowana do konkursu "Zielony kierowca" organizowanego na
opolszczyznie,
chodzilu tutaj aby spalic jak najmniej paliwa na danej trasie, samochod
udostepniala firma Renault,
Wyniki byly zaskakujace:)

Czy zbadano wplyw takiej jazdy na stan silnika? Przeciez przy takich
predkosciach obrotowych z panewek leca wiory.
Jeden z autorow tego tekstu jezdzi zagazowanym Mondeo 1,8  i twierdzi ze po
przejechaniu 150tys jest wszyko ok.

17 Data: Luty 14 2007 12:35:45
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: J.F. 

On Tue, 13 Feb 2007 10:21:36 +0100,  Boombastic wrote:

Najmniejsze spalanie bdzie i tak przy najniższych obratach.

Bzdura. Jednostkowe może tak, ale nie na 100 km.

Chyba wlasnie odwrotnie.
Jednostkowe [sprawnosc] raczej nie, ale na km ma szanse.
Niskie obroty to i niskie opory ..

J.

18 Data: Luty 12 2007 23:34:59
Temat: Re: czy to mozliwe
Autor: Tomasz Pyra 

bartek napisał(a):

witam
tak patrze na te wykresy w sumie do a3 1.6 74 kw nie ma, ale porownujac np golfa 4  1.6 74kw i inne o tej pojemnosci
widac ze ze moment w ktorym przecinaja sie linie jest na wysokosci ponad 3tys obrotow. czy to mozlwie aby w zakresie tych obrotow bylo najmniejsze spalanie ?tak to mam rozmowac czy jak

To gdzie przecinają się linie jest zupełnie bez znaczenia i zależy od swobodnego dobrania jednostek na skali mocy i momentu.
Równie dobrze można jednostki dobrać tak że nigdzie się nie przetną, a wykres momentu będzie pod wykresem mocy (często tak się robi).

czy to mozliwe



Grupy dyskusyjne