Grupy dyskusyjne   »   eco driving...

eco driving...



1 Data: Pa?dziernik 29 2007 20:10:56
Temat: eco driving...
Autor: Michal k. 

co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala...

Szkoła Auto włączyła się do promocji Eco Driving'u - stylu kierowania, który
sprawia, że jazda samochodem jest bardziej ekonomiczna, ekologiczna i, co
równie ważne, bezpieczniejsza. Od września rozpoczęły się kursy dla
kierowców aut firmowych, dzięki którym koszty paliwa mogą spaść nawet o 25%
Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki do jazdy w stylu eco, a
najważniejszą z nich jest nie tyle zmiana stylu, co zupełna zmiana myślenia
o codziennej ecojeździe.

Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.
2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku
benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie,
wciskając pedał gazu do 3 głębokości.
4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu,
tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.
5. Uruchamiaj silnik bez gazu.
6. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.
7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30
sekund.
8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.
9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
10. Unikaj zbędnego obciążenia.
11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w
oponach. Dbaj o właściwy stan techniczny auta (silnik, zawieszenie).
12. Planuj podróż - czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy
samochód jest najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie
poniżej 4 km.



2 Data: Pa?dziernik 29 2007 19:36:14
Temat: Re: eco driving...
Autor: 'Tom N' 

Michal k. w



Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.
2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku
benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie,
wciskając pedał gazu do 3 głębokości.

Czyli w podłogę i jeszcze 2 razy głębiej? :D

To dynamicznie jakos nie współgra z tymi 2500 z pkt 2.

5. Uruchamiaj silnik bez gazu.

Bez paliwa nie uruchomi... ;-)

7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30
sekund.

Mokra trawą?

10. Unikaj zbędnego obciążenia.

Nie oglądaj TV ;P

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

3 Data: Pa?dziernik 29 2007 19:44:49
Temat: Re: eco driving...
Autor:

I regularnie czysc rure wydechowa.


Tomek

P.S.
Pamieta ktos red. Pacha?

T.

4 Data: Pa?dziernik 29 2007 20:45:57
Temat: Re: eco driving...
Autor: .B:artek. 

Michal k. wyskrobał(a):

co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala...

Szkoła Auto włączyła się do promocji Eco Driving'u - stylu
kierowania, który sprawia, że jazda samochodem jest bardziej
ekonomiczna, ekologiczna i, co równie ważne, bezpieczniejsza. Od
września rozpoczęły się kursy dla kierowców aut firmowych, dzięki
którym koszty paliwa mogą spaść nawet o 25% Poniżej przedstawiamy
najważniejsze wskazówki do jazdy w stylu eco, a najważniejszą z nich
jest nie tyle zmiana stylu, co zupełna zmiana myślenia o codziennej
ecojeździe.

Generalnie staram się właśnie tak jeździć.

Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych
obrotach.

Ucieszy się silnik i skrzynia biegów... Rozumiem cel, ale ta wskazówka jest bez sensu. Teoretycznie mogę jeździć przy prędkości 50 km/h na 5. biegu, ale co z tego? Obroty mam wtedy ok. 1500 RPM, przyspieszenia żadnego, a panewki dostają po dupie aż miło. To nie jest złoty środek. Idealne jest jeżdżenie na poziomie, gdzie silnik ma swoją maksymalną sprawność. Dla benzyniaka będzie to zazwyczaj 2000-3000 RPM, czasami jeszcze wyżej.

2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w
silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie,
wciskając pedał gazu do 3 głębokości.

Rozumiem, że chodzi o 1/3 głębokości? Też niekoniecznie prawda. Co jest gorsze dla środowiska? Powolne rozpędzanie samochodu przez 7-8 sekund, żeby zyskać na prędkości 10 km/h (z 40 do 50 na przykład) czy szybsze rozpędzenie samochodu, z wciśniętym gazem do połowy i przy redukcji, które zajmuje - powiedzmy - 4-5 sekund?

4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie
ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.
5. Uruchamiaj silnik bez gazu.
6. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.
7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30
sekund.

W korku też? IMHO bez sensu wtedy.

8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.

Niektórzy nie wiedzą do czego służy klima, ale to swoją drogą. Używają jej bez sensu na okrągło, wpędzając się w choroby, a samochód w wyższe spalanie i gorsze osiągi.

9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
10. Unikaj zbędnego obciążenia.
11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe
ciśnienie w oponach. Dbaj o właściwy stan techniczny auta (silnik,
zawieszenie). 12. Planuj podróż - czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy
samochód jest najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na
dystansie poniżej 4 km.


--
..B:artek.

5 Data: Pa?dziernik 29 2007 22:24:40
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 29 Oct 2007 20:45:57 +0100, ".B:artek."
 wrote:

dostają po dupie aż miło. To nie jest złoty środek. Idealne jest jeżdżenie
na poziomie, gdzie silnik ma swoją maksymalną sprawność. Dla benzyniaka
będzie to zazwyczaj 2000-3000 RPM, czasami jeszcze wyżej.

Wyżej, wyżej.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

6 Data: Pa?dziernik 30 2007 13:56:57
Temat: Re: eco driving...
Autor:

On 29 Paź, 22:24, Adam Płaszczyca
wrote:

On Mon, 29 Oct 2007 20:45:57 +0100, ".B:artek."

 wrote:
>dostają po dupie aż miło. To nie jest złoty środek. Idealne jest jeżdżenie
>na poziomie, gdzie silnik ma swoją maksymalną sprawność. Dla benzyniaka
>będzie to zazwyczaj 2000-3000 RPM, czasami jeszcze wyżej.

Wyżej, wyżej.


U mnie 3200 obr/min (najwyższy moment obrotowy)

Pozdrawiam

Jarek Nowak
www.pinusproject.pl

7 Data: Pa?dziernik 29 2007 22:51:22
Temat: Re: eco driving...
Autor: Daniel Kowalski 




Niektórzy nie wiedzą do czego służy klima, ale to swoją drogą. Używają jej bez sensu na okrągło, wpędzając się w choroby, a samochód w wyższe spalanie i gorsze osiągi.


U mnie klima działa przez cały czas. Nie zauważyłem żadnej różnicy w osiągach i spalaniu (Corolla1.4 D4D) w porównaniu z jazdą bez klimy.  Co do chorób faktycznie - latem czasem zawali nos ;)  Inna sprawa, że niektórzy nie dbają o klimę i nie wiedzą do to dezynfekcja...

8 Data: Pa?dziernik 29 2007 23:24:15
Temat: Re: eco driving...
Autor: Konrad Brywczyński 

Daniel Kowalski wrote:




Niektórzy nie wiedzą do czego służy klima, ale to swoją drogą. Używają jej bez sensu na okrągło, wpędzając się w choroby, a samochód w wyższe spalanie i gorsze osiągi.


U mnie klima działa przez cały czas. Nie zauważyłem żadnej różnicy w osiągach i spalaniu (Corolla1.4 D4D) w porównaniu z jazdą bez klimy.

Dość prosto sprawdzić: mi w czasie postoju dodaje 0,1 - 0,2 l / h.

9 Data: Pa?dziernik 29 2007 23:50:26
Temat: Re: eco driving...
Autor: Jacek Osiecki 

Dnia Mon, 29 Oct 2007 23:24:15 +0100, Konrad Brywczyński napisał(a):

Daniel Kowalski wrote:
Niektórzy nie wiedzą do czego służy klima, ale to swoją drogą. Używają
jej bez sensu na okrągło, wpędzając się w choroby, a samochód w wyższe
spalanie i gorsze osiągi.
U mnie klima działa przez cały czas. Nie zauważyłem żadnej różnicy w
osiągach i spalaniu (Corolla1.4 D4D) w porównaniu z jazdą bez klimy.
Dość prosto sprawdzić: mi w czasie postoju dodaje 0,1 - 0,2 l / h.

U mnie - foka 1.6, klima automatyczna - nie ma żadnej różnicy w zużyciu na
postoju. Co innego, gdy włączyć "Hi" i uruchomić ogrzewanie przedniej i
tylnej szyby... :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki  GG:3828944
"To nie logika, to polityka"
(c) Kabaret pod Wydrwigroszem 2006

10 Data: Pa?dziernik 30 2007 15:41:30
Temat: Re: eco driving...
Autor: Tomasz Pyra 

..B:artek. pisze:

Michal k. wyskrobał(a):
co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala...

Szkoła Auto włączyła się do promocji Eco Driving'u - stylu
kierowania, który sprawia, że jazda samochodem jest bardziej
ekonomiczna, ekologiczna i, co równie ważne, bezpieczniejsza. Od
września rozpoczęły się kursy dla kierowców aut firmowych, dzięki
którym koszty paliwa mogą spaść nawet o 25% Poniżej przedstawiamy
najważniejsze wskazówki do jazdy w stylu eco, a najważniejszą z nich
jest nie tyle zmiana stylu, co zupełna zmiana myślenia o codziennej
ecojeździe.

Generalnie staram się właśnie tak jeździć.

Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych
obrotach.

Ucieszy się silnik i skrzynia biegów... Rozumiem cel, ale ta wskazówka jest bez sensu. Teoretycznie mogę jeździć przy prędkości 50 km/h na 5. biegu, ale co z tego? Obroty mam wtedy ok. 1500 RPM, przyspieszenia żadnego, a panewki dostają po dupie aż miło. To nie jest złoty środek. Idealne jest jeżdżenie na poziomie, gdzie silnik ma swoją maksymalną sprawność. Dla benzyniaka będzie to zazwyczaj 2000-3000 RPM, czasami jeszcze wyżej.

Silnik ma maksymalną sprawność przy obrotach o których mówisz, ale przy pełnym otwarciu przepustnicy.

Najsprawniej silnik będzie się zachowywał obciążony prawie maksymalnie. Co w samochodzie który ma 100KM będzie oznaczało jazdę z prędkością około 180km/h ;>

Silnik będzie najsprawniejszy, co nie znaczy że zużyjesz najmniej paliwa, bo najsprawniej będziesz wtedy pokonywał wielki opór aerodynamiczny.

Natomiast jeżeli jedziesz ze stałą prędkością zużywając kilka-kilkanaście KM to masz prawie zamkniętą przepustnicę.
A w tych warunkach charakterystyka mocy/momentu silnika i jego sprawności wygląda zupełnie inaczej.
Dlatego przy stałej prędkości, kiedy zapotrzebowanie na moc jest niewielkie warto jechać na wysokim biegu przy niskich obrotach. Silnik ma wtedy niewielkie opory działania i dzięki temu wyższą sprawność.

Więc jak potrzebujesz 100kW to pewnie najefektywniej je wydobędziesz przy wysokich obrotach kiedy udział oporów ruchu silnika w ogólnym wydatku mocy jest niewielki.
Ale jak potrzebujesz 10kW to lepiej je produkować przy 2000rpm, bo przy wysokich obrotach same opory ruchu silnika mogą przekroczyć to 10kW.


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

11 Data: Pa?dziernik 31 2007 19:31:37
Temat: Re: eco driving...
Autor: Kali 

..B:artek. pisze:

2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w
silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie,
wciskając pedał gazu do 3 głębokości.

Rozumiem, że chodzi o 1/3 głębokości? Też niekoniecznie prawda. Co jest gorsze dla środowiska? Powolne rozpędzanie samochodu przez 7-8 sekund, żeby zyskać na prędkości 10 km/h (z 40 do 50 na przykład) czy szybsze rozpędzenie samochodu, z wciśniętym gazem do połowy i przy redukcji, które zajmuje - powiedzmy - 4-5 sekund?


Hi!

Chodzi 3/4 głębokości.

Pa!
Kali

12 Data: Pa?dziernik 29 2007 20:57:22
Temat: Re: eco driving...
Autor: Boombastic 

Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.
2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
[cut]

Reszta OK, ale punkt 2 to w wielu przypadkach bzdura. Mój silnik kreci się do 7200, moment max mam przy 5500 rpm.
Przy 2500 rpm mocy mam ze 40 KM.

13 Data: Pa?dziernik 29 2007 13:12:37
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Adamaszek 

On Oct 29, 8:57 pm, "Boombastic"
wrote:

> Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
> 1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.
> 2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr../min w silniku
> benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.

Reszta OK, ale punkt 2 to w wielu przypadkach bzdura. Mój silnik kreci się
do 7200, moment max mam przy 5500 rpm.

Pozwole sobie z powyzszym stwierdzeniem sie nie zgodzic.

Przy 2500 rpm mocy mam ze 40 KM.

Co nie zmienia faktu, ze przy niskich pali najmniej. Tez mam
wysokoobrotowy silnik benzynowy, z max momentem na 5200; mimo to
najnizsze spalanie notuje zmieniajac bieg przy 2.5krpm, notabene
zgodnie z radami zawartymi w fabrycznie dolaczonej do auta instrukcji.

pozdr
AA

14 Data: Pa?dziernik 29 2007 21:31:27
Temat: Re: eco driving...
Autor: Boombastic 

Co nie zmienia faktu, ze przy niskich pali najmniej. Tez mam
wysokoobrotowy silnik benzynowy, z max momentem na 5200; mimo to
najnizsze spalanie notuje zmieniajac bieg przy 2.5krpm, notabene
zgodnie z radami zawartymi w fabrycznie dolaczonej do auta instrukcji.

Sama skrzynia biegów chcąc się szybko rozgrzać kreci powyżej 3000 rpm. Przy 2500 rpm nie dzieje się nic.

15 Data: Pa?dziernik 29 2007 14:54:25
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Adamaszek 

Sama skrzynia biegów chcąc się szybko rozgrzać kreci powyżej 3000 rpm. Przy
2500 rpm nie dzieje się nic.

I pewnie dlatego automat pali wiecej? :)

Nie bylo mowy o rozgrzewaniu skrzyni/silnika, tylko o spalaniu. A przy
tej samej, stalej predkosci spalanie bedzie najnizsze na najwyzszym
biegu (pomijajac ekstremalnie niskie obroty, rzecz jasna).

pozdr
AA

16 Data: Pa?dziernik 29 2007 23:02:50
Temat: Re: eco driving...
Autor: Boombastic 

Nie bylo mowy o rozgrzewaniu skrzyni/silnika, tylko o spalaniu. A przy
tej samej, stalej predkosci spalanie bedzie najnizsze na najwyzszym
biegu (pomijajac ekstremalnie niskie obroty, rzecz jasna).

Jak sie rozpędzi to oczywiście tak, ale przyspieszając zmieniac biegi przy 2500 rpm to głupota. To nie jest silnik w traktorze, to się musi zakręcić by pojechało.

17 Data: Pa?dziernik 30 2007 08:43:35
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Adamaszek 

Jak sie rozpędzi to oczywiście tak, ale przyspieszając zmieniac biegi przy
2500 rpm to głupota. To nie jest silnik w traktorze, to się musi zakręcić by
pojechało.

Jestem niemal pewien, ze producent auta (Honda) zbadal temat
doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie
przy takiej predkosci obrotowej, by uzyskac najnizsze spalanie.

Widzisz, Twoim zdaniem glupota, a mi auto przy tych samych
temperaturach, na tej samej trasie pali na 100km nawet litr gazu
mniej, niz przy kreceniu silnika wyzej.

A propos momentu - o ile maksymalny moment (139Nm) mam przy 5200rpm,
to przy 1750rpm jest niewiele mniej (ca 120Nm).

--
pozdr
AA

--
pozdrawiam
AA

18 Data: Pa?dziernik 30 2007 15:30:55
Temat: Re: eco driving...
Autor: Tomasz Pyra 

Adam Adamaszek pisze:

Jak sie rozpędzi to oczywiście tak, ale przyspieszając zmieniac biegi przy
2500 rpm to głupota. To nie jest silnik w traktorze, to się musi zakręcić by
pojechało.

Jestem niemal pewien, ze producent auta (Honda) zbadal temat
doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie
przy takiej predkosci obrotowej, by uzyskac najnizsze spalanie.

Ciekawe ile w tym psychologii, a ile techniki.

Przy takiej samej prędkości średniej (podstawowe założenie), mniej energii na pokonanie odcinka potrzeba w przypadku najszybszego możliwego przyspieszenia do prędkości podróżnej i kontynuowania jazdy ze stałą prędkością.

Sprawność silnika też kształtuje się tak że sprawniejszy jest przy dużych obciążeniach. Raczej w okolicach maksymalnego momentu obrotowego i poniżej.

Przykład:
http://www081.thinkquest.dk/eva.jpg

Więc z tą zmianą biegu przy 2500rpm bym nie przesadzał. Spokojnie można pociągnąć do 3500-4000rpm i można liczyć na dalsze zmniejszenie zużycia paliwa.

Tylko trzeba pamiętać żeby nie przekładać mocnego startu na wysoką prędkość. Jak się szybciej wystartuje to potem można utrzymać odpowiednio niższą (i bardziej ekonomiczną) prędkość, to "maruderzy" muszą nadrobić stracony czas.
Jak ktoś ostro ruszy i szybko pojedzie, to oczywiście zużyje więcej paliwa i raczej żadne "sztuczki" mu nie pomogą.

Bo jednak pierwsza zasada oszczędnej jazdy to jazda powoli...


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

19 Data: Pa?dziernik 30 2007 17:06:10
Temat: Re: eco driving...
Autor: Boombastic 

Tylko trzeba pamiętać żeby nie przekładać mocnego startu na wysoką prędkość. Jak się szybciej wystartuje to potem można utrzymać odpowiednio niższą (i bardziej ekonomiczną) prędkość, to "maruderzy" muszą nadrobić stracony czas.
Jak ktoś ostro ruszy i szybko pojedzie, to oczywiście zużyje więcej paliwa i raczej żadne "sztuczki" mu nie pomogą.

Bo rosną  w kwadracie opory powietrza. Wsiadasz na moto i od razu na klacie czujesz duży wzrost oporu przy mniejszej zmianie prędkości. A im szybciej tym gorzej.

20 Data: Pa?dziernik 30 2007 21:56:34
Temat: Re: eco driving...
Autor: Tomasz Pyra 

Boombastic pisze:

Bo rosną  w kwadracie opory powietrza. Wsiadasz na moto i od razu na klacie czujesz duży wzrost oporu przy mniejszej zmianie prędkości. A im szybciej tym gorzej.

Wystarczy też przejechać się rowerem żeby na własnych nogach poczuć jaka kolosalna różnica jest np. między 35 a 45km/h.
Wystarczy to sobie przełożyć że taka sama jest między 70 a 90km/h.
Jak się siedzi w środku w samochodzie i trzeba o parę mm głębiej wcisnąć gaz to się tego nie czuje :)


--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

21 Data: Pa?dziernik 30 2007 15:20:08
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Adamaszek 

> doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie
> przy takiej predkosci obrotowej, by uzyskac najnizsze spalanie.
Ciekawe ile w tym psychologii, a ile techniki.

Sprawdze, sam jestem ogromnie ciekaw.

Więc z tą zmianą biegu przy 2500rpm bym nie przesadzał. Spokojnie można
pociągnąć do 3500-4000rpm i można liczyć na dalsze zmniejszenie zużycia
paliwa.

Dzis sprawdzilem obroty - po zmianie biegu przy 2500rpm na biegu
wyzszym obrotomierz pokazuje 2000 obrotow na minute. Na wykresie ma

Bo jednak pierwsza zasada oszczędnej jazdy to jazda powoli...

Stuprocentowo sie zgadzam.

AA

22 Data: Pa?dziernik 30 2007 23:53:27
Temat: Re: eco driving...
Autor: Tomasz Pyra 

Adam Adamaszek pisze:

doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie
przy takiej predkosci obrotowej, by uzyskac najnizsze spalanie.
Ciekawe ile w tym psychologii, a ile techniki.

Sprawdze, sam jestem ogromnie ciekaw.

Z tą psychologią to miałem na myśli to, że nawet jeżeli ostre przyspieszanie faktycznie jest oszczędniejsze, to jednak kierowca częściej się zagalopuje i zamiast wolniej, pojedzie szybciej.

Stąd lepiej zalecić ruszanie bez szaleństw które ogólnie sprzyja spokojnej i oszczędnej jeździe.

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

23 Data: Pa?dziernik 31 2007 00:46:23
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 30 Oct 2007 23:53:27 +0100, Tomasz Pyra
 wrote:

Stąd lepiej zalecić ruszanie bez szaleństw które ogólnie sprzyja
spokojnej i oszczędnej jeździe.

Oraz korkowaniu sie miast...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

24 Data: Pa?dziernik 31 2007 00:05:59
Temat: Re: eco driving...
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Adam,

Tuesday, October 30, 2007, 11:20:08 PM, you wrote:

[...]

Więc z tą zmianą biegu przy 2500rpm bym nie przesadzał. Spokojnie można
pociągnąć do 3500-4000rpm i można liczyć na dalsze zmniejszenie zużycia
paliwa.
Dzis sprawdzilem obroty - po zmianie biegu przy 2500rpm na biegu
wyzszym obrotomierz pokazuje 2000 obrotow na minute.

Po zmianie z którego na który? Bo na pewno nie z jedynki na dwójkę.

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

25 Data: Pa?dziernik 31 2007 08:43:42
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Adamaszek 

Po zmianie z którego na który? Bo na pewno nie z jedynki na dwójkę.

Masz racje, na pewno nie, to byl przyklad ekstremalny (4->5). Przy 3-
4 bedzie pewnie z 1800.. dlatego tez 1->2 i 2->3 zmieniam przy ca
3krpm. Przy jezdzie ekstremalnie oszczednej, rzecz jasna.

--
pozdr
AA

26 Data: Pa?dziernik 30 2007 15:41:53
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 30 Oct 2007 08:43:35 -0000, Adam Adamaszek
 wrote:

Jestem niemal pewien, ze producent auta (Honda) zbadal temat
doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie
przy takiej predkosci obrotowej, by uzyskac najnizsze spalanie.

Istotnie. Zastanów się, na czym producent zarabia po sprzedaniu auta?

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

27 Data: Pa?dziernik 30 2007 15:24:54
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Adamaszek 

On Oct 30, 3:41 pm, Adam Płaszczyca
wrote:

On Tue, 30 Oct 2007 08:43:35 -0000, Adam Adamaszek

 wrote:
>Jestem niemal pewien, ze producent auta (Honda) zbadal temat
>doglebnie, zanim napisal w instrukcji, zeby biegi zmieniac wlasnie
>przy takiej predkosci obrotowej, by uzyskac najnizsze spalanie.

Istotnie. Zastanów się, na czym producent zarabia po sprzedaniu auta?

Wytlumacz mi prosze, jak kompletnemu laikowi w jaki sposob jazda w
zakresie 2000-2500 obrotow na minute przyspiesza zuzycie silnika.

PS Pomoc naukowa (wykres z hamowni):

http://img119.imageshack.us/my.php?image=wykres120107og0.jpg

--
pozdrawiam
AA

28 Data: Pa?dziernik 31 2007 00:48:52
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 30 Oct 2007 15:24:54 -0700, Adam Adamaszek
 wrote:

Wytlumacz mi prosze, jak kompletnemu laikowi w jaki sposob jazda w
zakresie 2000-2500 obrotow na minute przyspiesza zuzycie silnika.

Ano tak, że potem silnik, który przejechać 200-250 tysięcy kilomwtrów
ma panewki do wymiany,
Wynika to z nałożenia się dwóch czynników - niższego ciśnienia oleju,
ze względu na zbyt mały wydatek pompy olejowej oraz gorsze tworzenie
sie na łożyskach ślizgowych klina olejowego.
W efekcie warstwa oleju pomiędzy wałem, a powierzchnią panewki jest
cieńsza, co w połączeniu z długim czasem działania siły zwiększa
zużycie panewek i wału.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

29 Data: Pa?dziernik 31 2007 10:33:06
Temat: Re: eco driving...
Autor:


Ano tak, że potem silnik, który przejechać 200-250 tysięcy kilomwtrów
ma panewki do wymiany,
Wynika to z nałożenia się dwóch czynników - niższego ciśnienia oleju,
ze względu na zbyt mały wydatek pompy olejowej oraz gorsze tworzenie
sie na łożyskach ślizgowych klina olejowego.
W efekcie warstwa oleju pomiędzy wałem, a powierzchnią panewki jest
cieńsza, co w połączeniu z długim czasem działania siły zwiększa
zużycie panewek i wału.
--
Sam, Adasiu, napisales SILY. Samo turlanie sie nic zlego nie robi.
Dopiero gwaltowne przyspieszanie z absurdalnie niskich obrotow cos
moze skrzywdzic, ale to i tak dotyczy glownie silnikow cztero- lub
mniejcylindrowych, bo one sa z natury rzeczy niedorownowazone.

Stad klekoty wymagaja mocniejszych materialow i dlatego sa ciezsze.
Ale trwalosc potrafia za to miec niebotyczna. Szczegolnie rzedowe
szostki w TIR-ach i autobusach.

Tomek

30 Data: Pa?dziernik 31 2007 12:11:54
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 31 Oct 2007 10:33:06 GMT,  wrote:

W efekcie warstwa oleju pomiędzy wałem, a powierzchnią panewki jest
cieńsza, co w połączeniu z długim czasem działania siły zwiększa
zużycie panewek i wału.
--
Sam, Adasiu, napisales SILY. Samo turlanie sie nic zlego nie robi.

Nie, napisałem _długie_ działanie siły. Przy wyższych obrotach nawet
dużo większa siła działająca krócej nie jest w stanie skasować klina
olejowego. Za to mniejsza siła, ale działająca dłużej potrafi
skutecznie klin olejowy między czopem wału, a panewką zmniejszyć na
tyle, że zużycie powierzchni zwiększa się drastycznie.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

31 Data: Pa?dziernik 29 2007 21:28:03
Temat: Re: eco driving...
Autor: Zbyszek Kłos 

Użytkownik "Michal k."  napisał w wiadomości

co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala...


W ten sposób jeździ się jak ostatnia snuja a zaoszczędza 10% paliwa, w dodatku silnik dostaje po literach jak się jeździ cały czas na wysokim biegu i niskich obrotach. Mądre porady TVN Turbo. Sam sobie odpowiedz czy to ma sens.

Chcesz mniej wydawać na paliwo to kup bardziej ekonomiczne auto - to jest mądra porada :).

Pozdr,
Z.

32 Data: Pa?dziernik 29 2007 21:47:29
Temat: Re: eco driving...
Autor: Tomasz Pyra 

Michal k. pisze:

co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala...

Szkoła Auto włączyła się do promocji Eco Driving'u - stylu kierowania, który sprawia, że jazda samochodem jest bardziej ekonomiczna, ekologiczna i, co równie ważne, bezpieczniejsza. Od września rozpoczęły się kursy dla kierowców aut firmowych, dzięki którym koszty paliwa mogą spaść nawet o 25% Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki do jazdy w stylu eco, a najważniejszą z nich jest nie tyle zmiana stylu, co zupełna zmiana myślenia o codziennej ecojeździe.


Brakuje najważniejszych:
0. Jedź wolniej w mieście - i tak zaraz trzeba zahamować
0. Jedź wolniej na trasie - wyższa prędkość=wyższe opory i wyższe spalanie.


Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.

Tzn. jakich?
Najniższe możliwe? Myślę że tak do 400rpm mój silnik jeszcze nie zgaśnie, ale nie sądzę żeby o to chodziło.

Bieg i co za tym idzie obroty dopiero się do prędkości. Jak chcę jechać 40 to jadę 40 na tym biegu który jest do tego przeznaczony, a nie przyspieszam np. do 60, żeby dało się wrzucić "jak najszybciej" piątkę.

Jak ktoś chce koniecznie "na kropelce" i nie ma limitu czasu to zazwyczaj odpowiedni będzie bieg trzeci i prędkości rzędu 40km/h.

2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie, wciskając pedał gazu do 3 głębokości.

Co to jest ta trzecia głębokość? I jak się ma przyspieszanie dynamiczne do zmiany biegu poniżej 2500rpm skoro mój silnik (jak i większość innych) przy 2500rpm nie rozwija nawet połowy mocy?

I jaki sens ma głębokie wciskanie gazu, skoro przy niskich obrotach zapotrzebowanie na powietrze jest proporcjonalnie mniejsze do mniejszych obrotów? Nie ma różnicy czy gaz wcisnę do połowy czy do pełna jak mam 1500rpm, powietrza i tak idzie wystarczająco dużo.

4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.
5. Uruchamiaj silnik bez gazu.

Mój nie ma gazu... Jest na benzynę ;>

6. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.

Słusznie... Minuta na rozgrzanie silnika to całe 16g paliwa wartego niebagatelną kwotę 7gr.
A ciśnięcie dopiero co uruchomionego silnika, na mrozie, po odstaniu całej nocy bardzo mu pomoże w długim i bezawaryjnym życiu...

7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund.

Tak... I gaś silnik 40 razy dziennie w korku...
I wymieniaj rozrusznik co roku, co będzie kosztowało znacznie więcej niż to zaoszczędzone paliwo.
Chociaż jeżeli to ECO driving to może i racja - prawdziwy ekolog nie liczy się z kosztami a jedynie z tym żeby wygenerować jak najmniej spalin.


8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.

Może prościej - samochodu używaj z umiarem?
Skoro ktoś ma klimatyzację i te odbiorniki prądu to właśnie po to żeby ich używać.

Takie rady to sobie można:
obniż zużycie paliwa o 20% - raz w tygodniu pojedź do pracy rowerem (albo autobusem).

9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
10. Unikaj zbędnego obciążenia.
11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w oponach. Dbaj o właściwy stan techniczny auta (silnik, zawieszenie).

Opory można ograniczać stosując niewłaściwe ciśnienie w oponach - tzn. utrzymując za duże :)

12. Planuj podróż - czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy samochód jest najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie poniżej 4 km.

Ja myślę że bardziej oszczędne będzie unikanie jazd na dystansie dłuższym niż 4km ;>

--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++

33 Data: Pa?dziernik 29 2007 22:23:59
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 29 Oct 2007 20:10:56 +0100, "Michal k."
 wrote:

1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.

A szybko zarżniesz silnik.

2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku
benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.

Dzięki temu szybko zarżniesz silnik.

3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie,
wciskając pedał gazu do 3 głębokości.

A co to 3 głębnokość?

4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu,
tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.

Głupia rada. Co prawda hamowanie silnikiem powoduje odcięcie paliwa w
większości aut, ale zwiększone opory ruchu skompensuja tą
'oszczędność'.

5. Uruchamiaj silnik bez gazu.

Szybciej zajedziesz akumulator.

6. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.

To dobra rada.

7. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30
sekund.

Szybciej zajedziesz akumulator i rozrusznik.

8. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem.

To dobra rada.

9. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.

To bardzo dobra rada.

10. Unikaj zbędnego obciążenia.

Również dobra rada.

11. Ograniczaj opory toczenia i aerodynamiczne, dbaj o właściwe ciśnienie w
oponach. Dbaj o właściwy stan techniczny auta (silnik, zawieszenie).

Dobra rada (i dlatego tocz się na luzie).

12. Planuj podróż - czy jest konieczna, czy trasa jest optymalna, czy
samochód jest najlepszym środkiem transportu? Unikaj jazdy na dystansie
poniżej 4 km.

Też sensowne.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

34 Data: Pa?dziernik 29 2007 22:43:04
Temat: Re: eco driving...
Autor: Daniel Kowalski 



4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu,
tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.

Głupia rada. Co prawda hamowanie silnikiem powoduje odcięcie paliwa w
większości aut, ale zwiększone opory ruchu skompensuja tą
'oszczędność'.

IMO dobra rada. Zwiększone opory ruchu są w tej sytuacji zamierzone, poza tym luz = pobieranie (niewielkiej) ilości paliwa na podtrzymanie obrotów.

5. Uruchamiaj silnik bez gazu.

Szybciej zajedziesz akumulator.

W większości nowych samochodów dodanie gazu nie zwiększa "efektywności" rozruchu
komp wie, co robi, więc chyba ten nawyk wziął się jeszcze z czasów samochodów gaźnikowych. Pamiętam, ile wyczucia w dodawaniu gazu i operowaniu ssaniem wymagał mój maler ;)) Miłe wspomnienia i ile radości, jak już odpalił!

35 Data: Pa?dziernik 29 2007 23:21:25
Temat: Re: eco driving...
Autor: Michal 

generalnie kumpel byl na takim ecodrivingowym szkoleniu
i mowil ze to dziala - mieli rozne jazdy z instruktorami
i jezdzac zalecajac sie do tych zasad ponoc spalanie zeszlo
w skodzie fabii 1,4 o 2,5 litra w dol
instruktorzy pytani o zuzycie silnika prz jezdzie na takich zalecanych
obrotach
mowili ze taka jezda nie bedzie szkodlia dla silnika przy slinikach
ktore zostaly wyprodukowane od konca lat '90

http://www.motonews.pl/skoda/news-2176-eco-driving-po-polsku.html

ot podeslalem ciekawy temat do dyskuji, nie zebym chcial promowac etc. :-)

btw. sam jezdze bezstoponiwym automatem CVT z tiptronikiem,
i zauwazylem ze jest on tak ustawiony by jechac trzymajac jak najnizsze
obroty
1500-2000... dopiero depniecie powoduje skok i przyspieszenie..

M

36 Data: Pa?dziernik 30 2007 09:02:38
Temat: Re: eco driving...
Autor:

Pisalem to juz pare razy i napisze jeszcze raz:

Moje auto katalogowo pali w miescie 16,4. Nie wiem co to miasto, ale
zazwyczaj od 14 w gore mi wychodzi, jesli czasem jest nieco "dluzszy"
przebieg wieczorem (np. 9 km na Zoliborz i z powrotem).


Swojego czasu jezdzilem SUPEREKOLOGICZNIE przez pare dni. Spalanie w
miescie utrzymywalem na poziomie 8l/100 km. Fakt, ze bez korkow bylo,
bo w korku np. powrot z Makro w Jerozolimskich na Marszalkowska
kosztuje ponad 20l/100km niezaleznie od stylu jazdy (chyba ze sie
wylacza, ale takim debilem to nie jestem).


Taka jazda byla jednak sporym "zawalidrodztwem" i zakonczyla sie po
grozbie rozwodu ze strony mojej lepszej polowy.

Tomek

37 Data: Pa?dziernik 30 2007 20:19:28
Temat: Re: eco driving...
Autor: Piotr Piecha 

Michal napisał(a):

generalnie kumpel byl na takim ecodrivingowym szkoleniu
i mowil ze to dziala - mieli rozne jazdy z instruktorami
i jezdzac zalecajac sie do tych zasad ponoc spalanie zeszlo
w skodzie fabii 1,4 o 2,5 litra w dol
instruktorzy pytani o zuzycie silnika prz jezdzie na takich zalecanych obrotach
mowili ze taka jezda nie bedzie szkodlia dla silnika przy slinikach
ktore zostaly wyprodukowane od konca lat '90


Tylko skąd silnik ma wiedziec że go wyprodukowano po '90 ;)
Jak przy niskich obrotach nie ciśniesz gazu to i panewki i tłoki jakoś to przeżyją. Głebsze wciśnięcie już im na zdrowie na pewno nie wyjdzie.
A potem oszczędności na paliwie trzeba wydać na naprawę główną silnika.
Tak więc tak jak z wszystkim tu też trzeba z umiarem. Chcesz i możesz toczyć się jak żółw - zmieniaj biegi nisko.
Jedziesz w mieście przede mną - zmieniaj trochę wyżej bo ja nie mam czasu na godzinne dojazdy do pracy ;)

38 Data: Pa?dziernik 30 2007 14:18:14
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 29 Oct 2007 22:43:04 +0100, "Daniel Kowalski"
 wrote:

Głupia rada. Co prawda hamowanie silnikiem powoduje odcięcie paliwa w
większości aut, ale zwiększone opory ruchu skompensuja tą
'oszczędność'.

IMO dobra rada. Zwiększone opory ruchu są w tej sytuacji zamierzone, poza
tym luz = pobieranie (niewielkiej) ilości paliwa na podtrzymanie obrotów.


Co innego hamowanie silnikiem, co innego toczenie się.

5. Uruchamiaj silnik bez gazu.

Szybciej zajedziesz akumulator.

W większości nowych samochodów dodanie gazu nie zwiększa "efektywności"
rozruchu

To wtedy nie zmienia innych parametrów.

komp wie, co robi, więc chyba ten nawyk wziął się jeszcze z czasów
samochodów gaźnikowych. Pamiętam, ile wyczucia w dodawaniu gazu i operowaniu
ssaniem wymagał mój maler ;)) Miłe wspomnienia i ile radości, jak już
odpalił!

Komputer może wiedzieć, ale jak otworzysz mu więcej przepustnicy, to
ma więcej mieszanki.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

39 Data: Pa?dziernik 29 2007 23:29:41
Temat: Re: eco driving...
Autor: Konrad Brywczyński 

Adam Płaszczyca wrote:


4. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu.

Głupia rada. Co prawda hamowanie silnikiem powoduje odcięcie paliwa w
większości aut, ale zwiększone opory ruchu skompensuja tą
'oszczędność'.

Przecież właśnie chodzi o opór (przy okazji oszczędzisz klocki i tarcze).

5. Uruchamiaj silnik bez gazu.

Szybciej zajedziesz akumulator.

Akurat.

40 Data: Pa?dziernik 29 2007 22:09:19
Temat: Re: eco driving...
Autor: HeFToL 


Użytkownik "Michal k."  napisał w wiadomości

co myslicie o tych zasadach ? ponoc toto dziala...

Szkoła Auto włączyła się do promocji Eco Driving'u - stylu kierowania,
który sprawia, że jazda samochodem jest bardziej ekonomiczna, ekologiczna
i, co równie ważne, bezpieczniejsza. Od września rozpoczęły się kursy dla
kierowców aut firmowych, dzięki którym koszty paliwa mogą spaść nawet o
25% Poniżej przedstawiamy najważniejsze wskazówki do jazdy w stylu eco, a
najważniejszą z nich jest nie tyle zmiana stylu, co zupełna zmiana
myślenia o codziennej ecojeździe.

[ciach]

Ja staram się tak jeździć i efekty są widoczne, znajomi mówią, że takie
spalanie jest niemożliwe ale jak się z nimi przejadę i widzę ich styl jazdy
to wiem czemu im tyle pali.

41 Data: Pa?dziernik 29 2007 22:18:25
Temat: Re: eco driving...
Autor: kamil d 

HeFToL pisze:

Ja staram się tak jeździć i efekty są widoczne, znajomi mówią, że takie spalanie jest niemożliwe ale jak się z nimi przejadę i widzę ich styl jazdy to wiem czemu im tyle pali.

Z czystej ciekawości... jaki masz samochód i ile wynosi spalanie przy takiej jeździe?

--
kamil d
red 206 Mysłowice

42 Data: Pa?dziernik 29 2007 23:10:14
Temat: Re: eco driving...
Autor: Michał 

Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Mnie

1. Nie hamuj na darmo nie przyśpieszaj.

2. Jak jest czerwone w mieście i nic nie jeździe to zamiast stać długo przejedź na czerwonym.

3. Nie przestrzegaj ograniczeń prędkości typu 40, 50 km/h tylko jeździj cały czas 70 km/h czy miasto czy autostrada.

4. Jak ktoś Ci zajedzie drogę najpierw migaj światłami potem trąb dopiero gdy już na pewno nie zjedzie hamuj silnikiem a gdy to nie wystarcza hamulcami.

5. Ścinaj zakręty i ronda i bierz je praktycznie z maksymalną prędkością.

6. Z góry jeździj na luzie i wyłączaj silnik.

7. Pompuj opony na 40% wyższe ciśnienie niż zaleca producent.

8. Nie zatrzymuj się na przejściach dla pieszych, jeśli pieszy wejdzie i jest już na prawym pasie staraj się go ominąć lewym i zatrąb uświadamiając mu że nie ma szans byś się zatrzymał - PALIWO!

9. Wypychaj auto z garażu, parkingu i po odpaleniu natychmiast ruszaj (parkowanie z użyciem silnika jest bardzo nieekonomiczne)

10. Jak masz do pokonania 2km w mieście to idź na nogach. Jeśli masz 10 km jedź rowerem, jeśli masz 60 do przebycia autobusem a jeśli 100 lub więcej pociągiem. Nie używaj samochodu.



Pozdrawiam

43 Data: Pa?dziernik 30 2007 14:22:15
Temat: Re: eco driving...
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 29 Oct 2007 23:10:14 +0100, Michał
 wrote:

1. Nie hamuj na darmo nie przyśpieszaj.

Zgadza się. Myśl, zamiast hamować nie rozpędzaj się, preferuj manewr
nad hamowanie.

2. Jak jest czerwone w mieście i nic nie jeździe to zamiast stać długo
przejedź na czerwonym.

Bzdura.

3. Nie przestrzegaj ograniczeń prędkości typu 40, 50 km/h tylko jeździj
cały czas 70 km/h czy miasto czy autostrada.

Bzdura.

4. Jak ktoś Ci zajedzie drogę najpierw migaj światłami potem trąb
dopiero gdy już na pewno nie zjedzie hamuj silnikiem a gdy to nie
wystarcza hamulcami.

A nie prościej wyprzedzić gościa?

5. Ścinaj zakręty i ronda i bierz je praktycznie z maksymalną prędkością.

Ścinaj zakręty, żeby nie musieć hamować i przyśpieszać, ale nei
rozpędzaj się nadmiernie. Zostawiuaj zawsze margines bezpieczeństwa,
manewry rb w granicach swojego pasa.

6. Z góry jeździj na luzie i wyłączaj silnik.
Szybko auto pójdzie na złom, a Ty do ziemi.

7. Pompuj opony na 40% wyższe ciśnienie niż zaleca producent.

Szybciej je wymienisz.

8. Nie zatrzymuj się na przejściach dla pieszych, jeśli pieszy wejdzie i
zatrzymuj się przed przejściami dla pieszych. Nie rozpędzaj się
nadmiernie przed nimi.

9. Wypychaj auto z garażu, parkingu i po odpaleniu natychmiast ruszaj
(parkowanie z użyciem silnika jest bardzo nieekonomiczne)

Kup matchboxa :D

10. Jak masz do pokonania 2km w mieście to idź na nogach. Jeśli masz 10
km jedź rowerem, jeśli masz 60 do przebycia autobusem a jeśli 100 lub
więcej pociągiem. Nie używaj samochodu.

Pociągiem i autobusem jeżdżą masochiści. Reszta OK.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

44 Data: Pa?dziernik 30 2007 10:54:39
Temat: Re: eco driving...
Autor: Robert Rędziak 

On Mon, 29 Oct 2007 20:10:56 +0100, Michal k.  wrote:

co myslicie o tych zasadach ?

 Że szkoda mi panewek i wału. I w moim przypadku też łańcucha
 rozrządu.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

45 Data: Pa?dziernik 30 2007 20:21:22
Temat: Re: eco driving...
Autor: Piotr Piecha 

Robert Rędziak napisał(a):

On Mon, 29 Oct 2007 20:10:56 +0100, Michal k.  wrote:
co myslicie o tych zasadach ?

 Że szkoda mi panewek i wału. I w moim przypadku też łańcucha
 rozrządu.

 r.
A łańcucha to czemu? Przy niskich obrotach jest mocniej obciążony?
Bo tak do końca nie kumam, sprężyny zaworowe chyba mają stały opór?
Pytam poważnie.

pzdr
Piotr

46 Data: Pa?dziernik 30 2007 20:17:17
Temat: Re: eco driving...
Autor: Robert Rędziak 

On Tue, 30 Oct 2007 20:21:22 +0100, Piotr Piecha
 wrote:

A łańcucha to czemu? Przy niskich obrotach jest mocniej obciążony?
Bo tak do końca nie kumam, sprężyny zaworowe chyba mają stały opór?
Pytam poważnie.

 Jest, a właściwie są napinane dwoma napinaczami hydraulicznymi.
 A praca tychże jest uzależniona od tego, co napompuje pompa
 oleju.

 r.
--
_________________________________________________________________
robert rędziak    mailto:spambox-at-supersonic-dot-plukwa-dot-net
klubsubaru.pl  uratuj stratopoloneza: http://www.stratopolonez.pl
   I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

47 Data: Pa?dziernik 30 2007 13:26:39
Temat: Re: eco driving...
Autor: arek.pp 

Rady dla ludzi których stac na wymiane samochodu przed 200 tys km
przebiegu ( o ile trafia na dobry egzemplarz).
Ja mam juz ok. 200 tys. i mam zamiar jeszcze cieszyc sie sprawnym
silnikiem - punkty 1,2,3,7 i 6 (zimą) definitywnie odpadają.

48 Data: Pa?dziernik 30 2007 20:33:19
Temat: Re: eco driving...
Autor: V-Tec 

Michal k. pisze:
[..]

Wskazówki do jazdy w stylu ECO wg Szkoły Auto:
1. Jedź na najwyższym możliwym biegu, na najniższych możliwych obrotach.
2. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
3. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie, wciskając pedał gazu do 3 głębokości.

Bull shit. Pozostałe w miarę ok, ale z zastrzeżeniami.

W.

eco driving...



Grupy dyskusyjne