Grupy dyskusyjne   »   efekt "gaźnikowy"

efekt "gaźnikowy"



1 Data: Marzec 05 2013 21:21:44
Temat: efekt "gaźnikowy"
Autor: identyfikator: 20040501 

znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu, występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...



2 Data: Marzec 05 2013 22:39:45
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Nex@pl 

W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:

znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem
jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...


Niewyregulowana mieszanka? Sprawdź CO.

3 Data: Marzec 05 2013 23:19:17
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Jarek 


znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu, występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

Pompka przyspieszająca.

4 Data: Marzec 05 2013 23:32:45
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Lewis 

W dniu 2013-03-05 23:19, Jarek pisze:


znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia
gazu, występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się
bierze? jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc
podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go
usunąć?

Pompka przyspieszająca.

W samochodzie z wtryskiem?
Obstawiam że lambda mu wariuje...

--
Pozdrawiam
Lewis

5 Data: Marzec 06 2013 00:13:46
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.

Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.

W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
czujniki MAP/MAF i IAT.

I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
powietrzu.

Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
zapotrzebowania na paliwo.

6 Data: Marzec 06 2013 00:16:33
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Lewis 

W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:

Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.

Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.

W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
czujniki MAP/MAF i IAT.

I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
powietrzu.

Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
zapotrzebowania na paliwo.

  Jest jeszcze coś takiego jak czas przejścia w open loop i wartość MAP/MAF która musi zostać przekroczona aby wejść w OL.

--
Pozdrawiam
Lewis

7 Data: Marzec 06 2013 00:42:09
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Wed, 06 Mar 2013 00:16:33 +0100, Lewis napisał(a):

W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.

Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.

W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
czujniki MAP/MAF i IAT.

I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
powietrzu.

Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
zapotrzebowania na paliwo.

  Jest jeszcze coś takiego jak czas przejścia w open loop

To powinno nastąpić od razu na podstawie sygnału z TPS - w sumie głównie po
to ten czujnik.

Natomiast być może problem jest taki że ECU trybu z jakiś przczyn nie
zmienia i stąd zamulanie silnika, po przepustnica otwarta, a dawka paliwa
idzie po staremu.

Ale trudno cokolwiek diagnozować na podstawie szklanej kuli.
Samochód trzeba podłączyć albo do komputera, albo do odpowiednich czujników
zewnętrznych (albo jedno i drugie) i kumaty diagnosta szybko znajdzie o co
chodzi.

8 Data: Marzec 06 2013 09:35:23
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: BartekK 

W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:

chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Iloć rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłÄ…cznie od ilości przepływającego powietrza. Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą pojemnoć i prędkoć obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo. Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać, zwiększając obroty i zwiększając przepływ powietrza przez gaźnik, a tym samym też "zabierając" więcej paliwa. Ale gdy zbyt gwałtownie naciśniemy gaz, przy zbyt niskich obrotach - możemy zrobić zbyt ubogą mieszankę (naddatek paliwa nie skompensuje całkowicie otwartej przepustnicy) i praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagował na gaz" dawało się większą dyszę paliwową, tak by "naddatek" paliwa był większy, więc mocniej można było wcisnąć gaz bez dławienia silnika...

To zjawisko występuje tylko w prostych gaźnikach (np maluch), bo wszystkie sensowniejsze konstrukcje są wyposażone w tzw. pompkę przyspieszacza - gdy gwałtownie naciska się gaz i otwiera przepustnicę, jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coś działającego jak strzykawka. Każde szybkie wciśnięcie gazu ("pompowanie" pedałem gazu) powoduje wstrzyknięcie kolejnej dawki, i dlatego łatwo "zalać" taki silnik, gdy ma problemy by odpalić a my pedałujemy bez opamiętania...

Jak już inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie ma to żadnego związku, to zupełnie inna zasada działania, i podobny efekt wywołują inne awarie.


--
| Bartłomiej Kuźniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

9 Data: Marzec 06 2013 10:12:37
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:

> Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Iloć rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłÄ…cznie od ilości przepływającego powietrza.

W przybliżeniu, zgoda

> Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą pojemnoć i prędkoć obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo.

A to już bzdura, drogi kolego :)
Przepustnica pełni rolę właśnie przesłony, czyli oporu regulującego przepływ/podciśnienie/
w kolektorze i w efekcie stopień napełnienia cylindra.

Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy cylinder napełnia
się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego (niewielkie straty tylko
na oporze dolotu, zaworów), a przy zamkniętej, do powiedzmy zaledwie 10%. W takim smamym
stosunku zmienia się też oczywiście masa zasysanego powierza na każdy cykl, a to ma
oczywisty i bezpośredni wpływ na przepływ, czyli iloć paliwa w jednostce czasu.

> Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać

całkowicie błÄ™dny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

10 Data: Marzec 06 2013 10:34:06
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: J.F 

Użytkownik "Jakub Witkowski"  napisał w wiadomości
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:

Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać
całkowicie błÄ™dny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

Tak jest.
Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga,
bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz glebiej wciskalismy).

J.

11 Data: Marzec 06 2013 13:46:56
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2013-03-06 10:34, J.F pisze:

Użytkownik "Jakub Witkowski"  napisał w wiadomości
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:
Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać
całkowicie błÄ™dny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...

Tak jest.
Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga,
bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz glebiej wciskalismy).

Zgadza się ale tłumaczą to zjawisko nieco inaczej:

"Podczas pracy silnika na biegu jałowym w rurze ssącej panuje doć duże podciśnienie dochodzące do 300 mm słupa rtęci.
Wo­bec tak niskiego ciśnienia benzyna bardzo szybko paruje i nie wykazuje skłonności do skraplania się na ściankach rury ssącej.
Jeżeli jednak nagle otworzy się przepustnicę gaźnika (odsłoni cały przekrój przelo­towy), ciśnienie powietrza w gardzieli
zbliża się do ciśnienia atmosfe­rycznego (podciśnienie zanika), co utrudnia odparowanie benzyny. Jednocześnie wydajnoć
rozpylaczy zwiększa się stosunkowo powoli, wskutek czego przez krótki okres do cylindrów napływa mieszanka zawierająca
zbyt mało paliwa. Ponadto obniżenie się temperatury mie­szanki, wskutek napływu dużych ilości zimnego powietrza po gwałtow­nym
uchyleniu przepustnicy, powoduje znaczne pogorszenie się jakości mieszanki. Występowanie tych zjawisk w chwilach nagłego
otwarcia przepust­nicy powoduje dławienie się pracującego silnika"

http://afk.com.pl/?nieprawidlowa-regulacja-pompki-przyspieszajacej,357

Z tego pewne moje wątpliwości budzi owa "wydajnoć rozpylaczy" która "zwiększa się stosunkowo powoli", no bo niby
czemu: dysza, podciśnienie, Bernoulli; gdzie to opóźnienie? Ale reszta brzmi rozsądnie, zwłaszcza na zimnym silniku,
i to by się zgadzało.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

12 Data: Marzec 06 2013 11:17:06
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: BartekK 

W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze:

 > Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma
nadal taką samą pojemnoć i prędkoć obrotową, więc "ciągnie" powietrza
tyle samo.
A to już bzdura, drogi kolego :)
Dziękuję za skorygowanie :)

Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy
cylinder napełnia
się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego
(niewielkie straty tylko
na oporze dolotu, zaworów), a przy zamkniętej, do powiedzmy zaledwie
10%. W takim smamym
stosunku zmienia się też oczywiście masa zasysanego powierza na każdy
cykl, a to ma
oczywisty i bezpośredni wpływ na przepływ, czyli iloć paliwa w
jednostce czasu.
Co jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichś przepływów średnich, i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance) oraz pompką przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsję/opary)


--
| Bartłomiej Kuźniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

13 Data: Marzec 06 2013 13:13:57
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: J.F 

Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości
W dniu 2013-03-06 10:12, Jakub Witkowski pisze:

Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy
cylinder napełnia
się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego
[...]
Co jednak nie zmienia faktu, że jest tak, że mieszanka jest (byłaby) zbyt uboga przy przyspieszaniu, bo jest dobierana do jakichś przepływów średnich,

Teoretycznie gaznik dawkuje dobrze w calym zakresie przeplywow.
Praktyka moze byc rozna, ale sie przynajmniej stara.

i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance)

Hm, nie wiem czy dobrze.
Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija.

I te regulacja dziala caly czas - tzn jak wcisniesz pedal to podcisnienie w kolektorze spada, po czym w miare jak silnik nabiera obrotow - rosnie, ale na ile rosnie, to zalezy od glebokosci wcisniecia i otwarcia przepustnicy.
Jak jest pedal w podlodze, to podcisnienie jest male.

oraz pompką przyspieszacza (wzbogacenie mieszanki, ale kiepskie, bo słabo przetworzone paliwo z cieczy w emulsję/opary)

To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol.
Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma.


J.

14 Data: Marzec 06 2013 13:52:34
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2013-03-06 13:13, J.F pisze:
>> i jest ta sytuacja ratowana podciśnienowym cofaniem zapłonu (ratowaniem się przed spalaniem stukowym na zbyt ubogiej mieszance)
>
> Hm, nie wiem czy dobrze.
> Cos mi sie kojarzy ze przyspieszenie zaplonu jest podcisnieniowo regulowane bo przy niskim napelnieniu spalanie wolno sie rozwija.

Zgadza się, chodzi właśnie o obciążenie (czyli: napełnienie), które mierzy ten podciśnieniowy człon regulatora.

> To przede wszystkim jest chwilowe - poki noga idzie w dol.
> Jak trzymasz pedal rowno wcisniety, to dodatkowego paliwa nie ma.

I generalnie działa to tak sobie, ale lepszy rydz niż nic ;)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

15 Data: Marzec 15 2013 03:12:49
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Autor: Adam Płaszczyca 

Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś

Z tego, że benzyna ma masę.

samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?

Dodac pompke przyśpieszajacą.

ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...

To zupełnie inne przyczyny.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Kęszyca Leśna
 _______/ /_     Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

efekt "gaźnikowy"



Grupy dyskusyjne