Grupy dyskusyjne   »   hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa

hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa



1 Data: Listopad 10 2007 16:51:44
Temat: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: BartekK 

Jakoś tak wychodzi że od zawsze jestem przyzwyczajony do hamowania silnikiem, hamulca jak nie muszę - nie dotykam.
Poza maluchem chyba każde normalne auto odcina dopływ paliwa gdy obroty >ileśtam, a pedał gazu puszczony (i to nie każdym maluchem, bo były ostatnie modele z takim dodatkiem w postaci modułu sterującego zaworkiem iglicowym wolnych obrotów).
Ostatnio wiozłem "na stopa" kierowce ciężarówki, który zdziwiony bardzo czemu hamuje silnikiem przed skrzyżowaniem, czy mi paliwa nie szkoda, na luz czemu nie wrzucę. Tłumaczę o co chodzi - a on "no ale to przecież jest diesel". Zdziwiłem się, co to, diesle nie odcinają paliwa w takiej sytuacji (w tym przypadku oplowski cdti)? Może jakieś archaiczne konstrukcje ze stara200 gdzie pompa wtryskowa była sterowana mechanicznie, ale nie wierze by w nowoczesnym silniku nie zastosowali takiego manewru oszczędzającego paliwo i poprawiającego ekologię?

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173



2 Data: Listopad 10 2007 17:11:53
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: lux 

to ja mam od razu pytanie czy ze skrzynią automatyczną po odpuszczeniu gazu
też jest hamowanie silnikiem?


--
lux

3 Data: Listopad 10 2007 17:17:23
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: BartekK 

lux pisze:

to ja mam od razu pytanie czy ze skrzynią automatyczną po odpuszczeniu gazu
też jest hamowanie silnikiem?
Zalezy od skrzyni i sterowania, ale większość ma, zależnie od prędkosći:
- jeśli jedziesz powyżej ileśtam (np 80km/h) to hamuje silnikiem
- jeśli masz włączony tryb sport to hamuje silnikiem powyżej np 40km/h
- jeśli masz zablokowany na "1" albo "2" - to hamuje cały czas jak tylko może (tzn do najniższej prędkości przy której zrówna się prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym i skrzyni napędzanej kołami, czyli jakieś ~15km/h ? )


--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

4 Data: Listopad 10 2007 17:19:06
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: BartekK 

BartekK pisze:

lux pisze:
to ja mam od razu pytanie czy ze skrzynią automatyczną po odpuszczeniu gazu
też jest hamowanie silnikiem?
Zalezy od skrzyni i sterowania, ale większość ma, zależnie od prędkosći:
- jeśli jedziesz powyżej ileśtam (np 80km/h) to hamuje silnikiem
- jeśli masz włączony tryb sport to hamuje silnikiem powyżej np 40km/h
- jeśli masz zablokowany na "1" albo "2" - to hamuje cały czas jak tylko może (tzn do najniższej prędkości przy której zrówna się prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym i skrzyni napędzanej kołami, czyli jakieś ~15km/h ? )


Dodam jeszcze, że łatwo to sprawdzić jak jest komputer pokładowy - jeśli podczas hamowania silnikiem (tzn puszczenie gazu i się toczymy) pokazuje spalanie 0.0 to znaczy że hamuje silnikiem i nie podaje paliwa, a jak pokazuje coś tam - to znaczy że spala paliwo na kręcenie silnikiem "luzem" i nie hamuje nim kół.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

5 Data: Listopad 10 2007 21:37:45
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: Brzezi 

So, 10 lis 2007 o 17:17 GMT, BartekK napisał(a):

to ja mam od razu pytanie czy ze skrzynią automatyczną po odpuszczeniu gazu
też jest hamowanie silnikiem?
Zalezy od skrzyni i sterowania, ale większość ma, zależnie od prędkosći:
- jeśli jedziesz powyżej ileśtam (np 80km/h) to hamuje silnikiem
- jeśli masz włączony tryb sport to hamuje silnikiem powyżej np 40km/h
- jeśli masz zablokowany na "1" albo "2" - to hamuje cały czas jak tylko
może (tzn do najniższej prędkości przy której zrówna się prędkość
obrotowa silnika na biegu jałowym i skrzyni napędzanej kołami, czyli
jakieś ~15km/h ? )

Na kazdym biegu hamuje, jedynie na wyzszych biegach przy malych
predkoscjach obrotowych, "slizganie" sie konwertera zmniejsza opory
hamujace silnika, jednak hamowanie jest zawsze..., w zwyklej ASB wystarczy
pzelaczyc np na 4/3/2 aby wymusic redukcje biegu, albo w tiptroniku
zredukowac bieg, i wtedy zwiekszamy sile hamujaca, dokladnie tak samo jak
przez redukcje biegu w manulanej skrzyni

Pozdrawiam
Brzezi
--
[    E-mail:  ][  Prawo Gumpersona: Prawdopodobie\xF1stwo  ]
[       Ekg: #3781111            ][  ka\xBFdego zdarzenia jest odwrotnie      ]
[ LinuxUser: #249916             ][  proporcjonalne do stopnia, w jakim jest  ]
                                  [  ono po\xBF\xB1dane                       ]

6 Data: Listopad 10 2007 17:50:42
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: Michal B. 


co to, diesle nie odcinają paliwa w takiej
sytuacji (w tym przypadku oplowski cdti)? Może jakieś archaiczne
konstrukcje ze stara200 gdzie pompa wtryskowa była sterowana mechanicznie,
ale nie wierze by w nowoczesnym silniku nie zastosowali takiego manewru
oszczędzającego paliwo i poprawiającego ekologię?



Ostatnio jechalem Citroenem C4, silnik jakis diesel 1,6, podczas hamowania
silnikiem pokazywal spalanie 0,1

7 Data: Listopad 11 2007 00:25:30
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: Bet 

Michal B. pisze:


Ostatnio jechalem Citroenem C4, silnik jakis diesel 1,6, podczas hamowania silnikiem pokazywal spalanie 0,1


Niedawno jeździłem C3 (1,4 turbo diesel) i zauważyłem, że komputer pokazuje tam
nie spalanie chwilowe (w sumie czemu sie dziwić),
a jego średnią ruchomą i co najważniejsze liczoną przy stosunkowo długim oknie. Objawiało się to tym, że wskazania miały sporą bezwładność i eksponencjalną charakterystykę zmian.
....czyli puszczając gaz spalanie spadało szybko do wartości ok. 2-3 litrów, a następnie coraz wolniej dążąc do 0.0 litra. Może dlatego pokazywało Ci w C4 0.1, pomimo, że paliwo nie było podawane...

--
Bet
DR650

8 Data: Listopad 11 2007 08:21:09
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: omega_fan 

Hi!

Ostatnio wiozłem "na stopa" kierowce ciężarówki, który zdziwiony bardzo
czemu hamuje silnikiem przed skrzyżowaniem, czy mi paliwa nie szkoda, na
luz czemu nie wrzucę. Tłumaczę o co chodzi - a on "no ale to przecież jest
diesel". Zdziwiłem się, co to, diesle nie odcinają paliwa w takiej
sytuacji (w tym przypadku oplowski cdti)? Może jakieś archaiczne
konstrukcje ze stara200 gdzie pompa wtryskowa była sterowana mechanicznie,
ale nie wierze by w nowoczesnym silniku nie zastosowali takiego manewru
oszczędzającego paliwo i poprawiającego ekologię?

Na 100% odcina. Dobrze robisz.

9 Data: Listopad 11 2007 12:03:26
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: FoxŁódź_nspam 

Ostatnio wiozłem "na stopa" kierowce ciężarówki, który zdziwiony bardzo
czemu hamuje silnikiem przed skrzyżowaniem, czy mi paliwa nie szkoda, na
luz czemu nie wrzucę. Tłumaczę o co chodzi - a on "no ale to przecież jest
diesel". Zdziwiłem się, co to, diesle nie odcinają paliwa w takiej
/.../

zacząłem z ciekawości cytać ten wątek i oczy coraz bardziej podobne do pilki
mi się robiły...
a przeczytałem raptem 5 postów ;D
może należałoby usystematyzować :)
1. hamowanie silnikiem występuje _zawsze_ gdy tylko silnik jest połączony z
kołami (czyli do momentu wysprzęglenia) i zdejmiemy nogę z gazu a obroty są
lekko powyżej obrotów biegu jałowego
2. hamowanie silnikiem nie jest jednoznaczne z odcieciem paliwa.

Nawet jeśli odcięcie nie następuje to silnik dostając mniej paliwa niż
potrzebowalby do pracy przy danej prędkości obrotowej stawia pewien opór
który to wlasnie jest silą hamującą - dlatego występuje zawsze po zdjeciu
nogi z gazu, nawet jeśli nie zdejmie się jej całkowicie. Skuteczność tego
hamowania jest jeszcze uzależniona sposobem połączenia napędu z kołami.
Jeśli jest to szytwne sprzęgło hamowanie jest lepsze, jeśli jest to sprzęgło
hydrokinetyczne hamowanie jest slabsze, bo na takim sprzęgle bez załączonego
lock-upu występują straty.

co do odcięcia w dieslu, oczywiście w wiekszościach nowych silników takie
odciencie występuje, co pokazują komputery VW, Audi, Forda, Skody, Opla i
Citroena ktrymi jeścilem

pozdr

Fox


--
FoxŁódź
Honda Accord 2.2 PMS Ltd Edition
Honda Hornet 600
tel/sms: +48 501 033 258

10 Data: Listopad 11 2007 16:30:56
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: Alti 


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości

Jakoś tak wychodzi że od zawsze jestem przyzwyczajony do hamowania
silnikiem, hamulca jak nie muszę - nie dotykam.

No i git. Działa to identycznie w benzyniakach jak i dieslach.
Przetestowane wg wskazań kompa passata tdi i bmw 320d.
Wojtek

11 Data: Listopad 11 2007 20:19:24
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: BartekK 

Alti pisze:

Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości
Jakoś tak wychodzi że od zawsze jestem przyzwyczajony do hamowania silnikiem, hamulca jak nie muszę - nie dotykam.

No i git. Działa to identycznie w benzyniakach jak i dieslach.
Przetestowane wg wskazań kompa passata tdi i bmw 320d.
Wojtek
Dziękuję za odpowiedzi, tak też myślałem.

Co do zjawiska hamowania i niehamowania - w części wątku dotyczącego skrzyn automatycznych - pisałem na podstawie własnych doświadczeń i przemyśleń (omega 3.0 automat):
- jeśli jadę >90km/h (np 120) i puszczę gaz - komputer wskazuje spalanie równe 0.0, czuć znaczne wyhamowywanie silnikiem, obroty spadają wraz z prędkością, aż zwolni do ~70km/h, gdy obroty spadają do wolnych i rośnie spalanie a samochód już tak nie hamuje:
- jeśli jadę 70km/h i puszczam gaz - komputer wskazuje jakieśtam spalanie, mniejwięcej 1.8l/h niezależnie od prędkości, a auto baardzo powoli zwalnia (jak przystało na swoją masę ~1.8tony). Obroty silnika ~wolne, ~800, niezależnie od prędkości, chyba że:
- tylko włączę tryb sport - załączony zostaje lock na sprzegle hydrokinetycznym, czuć wyraźne hamowanie a silnik utrzymuje obroty proporcjonalne do kół do dość niskich prędkości.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

12 Data: Listopad 25 2007 12:04:43
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: Witold Wladyslaw Wojciech Wilk 

BartekK napisał:

mechanicznie, ale nie wierze by w nowoczesnym silniku nie zastosowali
takiego manewru oszczędzającego paliwo i poprawiającego ekologię?

w najnowszych konstrukcjach paliwo nie jest odcinane, poniewaz w
momencie odciecia paliwa nie ma mieszanki prawidłowej... wlasnie ze
wzgledu na ekologie spalanie jakies tam jest, oczywiscie mieszanki jest
mniej, auto hamuje silnikiem, ale nie ma "klasycznego" odciecia doplywu
paliwa. mowa o autach z bodajze euro4 i lepiej.

--
Witold Wladyslaw Wojciech Wilk // magic numbers: +48606124622 & 3211630
zwierzę występuje ST-SO-SG-WPI // pierwsze_imie.nazwisko -at- gmail.com
pomyka citroenem xantia mkI 2.0 8v 1995 282kkm/74kkm hydrokomfortowa ;)

13 Data: Listopad 26 2007 01:46:28
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: BartekK 

Witold Wladyslaw Wojciech Wilk pisze:

BartekK napisał:
mechanicznie, ale nie wierze by w nowoczesnym silniku nie zastosowali takiego manewru oszczędzającego paliwo i poprawiającego ekologię?

w najnowszych konstrukcjach paliwo nie jest odcinane, poniewaz w
momencie odciecia paliwa nie ma mieszanki prawidłowej... wlasnie ze
wzgledu na ekologie spalanie jakies tam jest, oczywiscie mieszanki jest
mniej, auto hamuje silnikiem, ale nie ma "klasycznego" odciecia doplywu
paliwa. mowa o autach z bodajze euro4 i lepiej.
silnik 1.3 cdti z 2006/07 wiec chyba euro4 ma.
Ale nie rozumiem, odcięcie paliwa = brak mieszanki, samo powietrze = brak spalania, na wyjściu to co na wejściu = ekologia pelna... Chyba że chodzi o powietrze na śląsku,  to może faktycznie przepuszczenie go przez silnik spowodować przekroczenie norm na wydechu ;) i lepiej spalić   to ;)

A tak powaznie, to nawet jakby cośtam podawało - to chyba w przeliczeniu na godzine/kilometr i tak wyjdzie mniej, niż samotoczenie auta + spalanie na biegu jałowym silnika odłączonego od kół (przeważnie najmniej ekologiczne)


--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

14 Data: Listopad 27 2007 04:39:24
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: Witold Wladyslaw Wojciech Wilk 

BartekK napisał:

w najnowszych konstrukcjach paliwo nie jest odcinane, poniewaz w
momencie odciecia paliwa nie ma mieszanki prawidłowej... wlasnie ze
wzgledu na ekologie spalanie jakies tam jest, oczywiscie mieszanki jest
mniej, auto hamuje silnikiem, ale nie ma "klasycznego" odciecia doplywu
paliwa. mowa o autach z bodajze euro4 i lepiej.
silnik 1.3 cdti z 2006/07 wiec chyba euro4 ma.
Ale nie rozumiem, odcięcie paliwa = brak mieszanki, samo powietrze =
brak spalania, na wyjściu to co na wejściu = ekologia pelna... Chyba że
chodzi o powietrze na śląsku,  to może faktycznie przepuszczenie go
przez silnik spowodować przekroczenie norm na wydechu ;) i lepiej spalić
  to ;)

chodzi o poziom weglowodorów który jest przekroczony podczas
"zmniejszenia" ilości paliwa podawanego. inaczej auto miało większe
poziomy emisji. tak to jest jak się goni za wskaźnikami.

--
Witold Wladyslaw Wojciech Wilk // magic numbers: +48606124622 & 3211630
zwierz występuje: ST-SO-SG-WPI // pierwsze_imie.nazwisko -at- gmail.com
pomyka citroenem xantia mkI 2.0 8v 1995 282kkm/74kkm hydrokomfortowa ;)

15 Data: Listopad 26 2007 08:32:02
Temat: Re: hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa
Autor: Rafal 

BartekK napisał:
> mechanicznie, ale nie wierze by w nowoczesnym silniku nie zastosowali
> takiego manewru oszczędzającego paliwo i poprawiającego ekologię?

w najnowszych konstrukcjach paliwo nie jest odcinane, poniewaz w
momencie odciecia paliwa nie ma mieszanki prawidłowej... wlasnie ze
wzgledu na ekologie spalanie jakies tam jest, oczywiscie mieszanki jest
mniej, auto hamuje silnikiem, ale nie ma "klasycznego" odciecia doplywu
paliwa. mowa o autach z bodajze euro4 i lepiej.


No własnie tak sobie czytam o pełnym odcięciu i.. przecież gdyby było pełne
odcięcie to nie byłoby żadnej różnicy pomiędzy stoczeniem auta z duzej góry, a
zjazdem tegoż auta i hamowaniu silnikiem. A róznica jest - kto nie wierzy,
niech zrobi eksperyment..
U mnie silnik JTD m-jet (z euro 4) - kom pokazuje przy zjeździe z góry i
hamowaniu silnikiem wartośc spalania = 0.2l/100 km - i ta wartość wydaje mi się
o wiele bardziej prawdopodobna niż to że nastepuje pełne odcięcie. A zdażało mi
się zjeżdzać hamujac silnikiem i przez kilkanaście km (w alpach) i cały czas
wartość była 0.2, więc  to nie jest kwestia metody pomiarowej (jak tu ktoś
sugerował)


--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

hamowanie silnikiem, diesel i odcinanie paliwa



Grupy dyskusyjne