hamowanie wstecznym
1 | Data: Pa?dziernik 04 2009 15:24:10 |
Temat: hamowanie wstecznym | |
Autor: J.F. |
2 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 15:31:48 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: jarek |
-w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego. Zarzucic wsteczny na postoju, rozpedzic sie z gorki i sprawdzic :) Ot taki szalony pomysl :) Jarek 3 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 15:48:04 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: GABi | jarek pisze: Uzytkownik "J.F." napisal w wiadomosci zrobiłam to ! tak mnie szarpło, że suty mam teraz jak wentyle od jelcza 4 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 15:54:33 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: nazgul | zrobiłam to ! napisz o tym w Bravo Girl w dziale gra wstępna ;-) 5 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 15:57:48 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Gruby | Użytkownik "nazgul" napisał w wiadomości zrobiłam to !napisz o tym w Bravo Girl w dziale gra wstępna ;-) odpowiadasz podszywańcowi z alt pl dupa. -- Kardynała Richelieu sekret wam dziś zdradze od przyjaciół Boże strzeż, z wrogami sobie poradze 6 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 18:26:47 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: nazgul | odpowiadasz podszywańcowi z alt pl dupa.przepraszam. 7 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 19:29:26 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: GABi | nazgul pisze: odpowiadasz podszywańcowi z alt pl dupa.przepraszam. nieszkodzi to ja prawdziwa gabi mam suty jak wentyle od kama3a 8 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 17:51:10 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: -w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego. Tu sÄ jeszcze dwie możliwoĹci. Przy niesynchronizowanym wstecznym mogłaby siÄ skrzynia rozlecieÄ. Przy synchronizowanym - trzeba mieÄ po prostu dużo siły, ale powinno siÄ daÄ. Ale sÄ dzÄ że hamowanie nie bÄdzie jakieĹ istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik siÄ bÄdzie musiał krÄciÄ w drugÄ stronÄ. Spowoduje to wpompowanie wybuchowej mieszanki do kolektora dolotowego, co może ładnego bałaganu narobiÄ jak wybuchnie. 9 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 18:06:40 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: J.F. | On Sun, 04 Oct 2009 17:51:10 +0200, Tomasz Pyra wrote: J.F. pisze: Ale dopiero po puszczeniu sprzegla. Przy synchronizowanym - trzeba mieć po prostu dużo siły, ale powinno się A sa jakies synchronizowane ? Ale sądzę że hamowanie nie będzie jakieś istotnie skuteczniejsze niż na No coz, ciekawie byloby sprawdzic. Ale sie nie udalo. Trzeba im podpowiedziec z ta gorka :-) J. 10 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 19:34:42 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: On Sun, 04 Oct 2009 17:51:10 +0200, Tomasz Pyra wrote: Myślałem że właśnie przy włączaniu, bo sprzęgło wciśnięte, ale wałek zdawczy (czy jak tam się nazywa ten napędzany przez koła), kręci się dość szybko. No i tu zazębianie mogłoby powybijać zęby tego kółka z bocznymi zębami (też nie wiem jak się nazywa). Strasznie to już chrzęści jak się samochód nawet lekko toczy, a co dopiero gdyby próbować np. przy 100km/h.
Mondeo Mk2 miał - też się zdziwiłem, ale się zdarza. Bardzo przydatna sprawa jak próbujesz rozbujać samochód wyjeżdżając ze śniegu. Ale sądzę że hamowanie nie będzie jakieś istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drugą stronę. W książce do mojego samochodu jest napisane że do tyłu to silnikiem nie wolno kręcić nawet rozebranym i powoli (np. przy ustawianiu rozrządu), ale nie wiem o co chodzi. 11 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 17:39:15 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: to | Tomasz Pyra wrote: Strasznie to już chrzÄĹci jak siÄ samochód nawet lekko toczy U siebie nic takiego nie obserwuje... A sa jakies synchronizowane ? A to może dlatego, bo w mk3 też mam MTX-75... -- cokolwiek 12 |
Data: Pa?dziernik 05 2009 09:44:22 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Kuba (aka cita) | J.F. wydusił z siebie te słowy: On Sun, 04 Oct 2009 17:51:10 +0200, Tomasz Pyra wrote: a nie ma? Wydawało mi sie, ze Audi ma (miewało) zsynchronizowane. ps. tak czy inaczej - przy większych prędkościach nie sądze, zeby sie dało wrzucic ... ani wstecznego, ani jedynki. Różnice prękości kół są tak duże .. ze przypuszczam, ze synchronizatory nie dały by sobie z tym rady -- Kuba (aka cita) gg:1461968 www.cita.pl Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r) HONDA VTX 1800S 03r.-> _NA SPRZEDAŻ_ | B5 1,9TDI 97r -> _NA SPRZEDAŻ_ Omega A R6 3,0 24V 13 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 18:07:50 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Karolek |
J.F. pisze: Raczej nie dasz rady wrzucic biegu. Przy synchronizowanym - trzeba mieÄ po prostu dużo siły, ale powinno siÄ daÄ. Czemu duzo sily? Jak zsynchronizuje to wrzucisz. Ale sÄ dzÄ że hamowanie nie bÄdzie jakieĹ istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik siÄ bÄdzie musiał krÄciÄ w drugÄ stronÄ. Nie silnik, a kola zaczna sie krecic w druga strone (zakladajac ze silnik jest uruchomiony). Znam goscia co wrzucil wsteczny bieg w czasie jazdy. Skrzynia automatyczna, gosc pierwszy raz widzial automat i sie pogubil bo zaczal przelaczac biegi w czasie jazdy. Predkosc ok 60km/h, a skutek taki ze kola zaczely sie krecic w druga strone, duzo pisku, gosc o malo co w rowie nie wyladowal (naped RWD to zaczelo niezle rzucac tylem). Skrzynia wytrzymala i nic jej nie bylo. Spowoduje to wpompowanie wybuchowej mieszanki do kolektora dolotowego, co może ładnego bałaganu narobiÄ jak wybuchnie. Jakby to byl diesel to moze i nawet zaczalby chodzic w druga strone :> Karolek 14 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 19:37:09 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Tomasz Pyra | Karolek pisze: Przy synchronizowanym - trzeba mieÄ po prostu dużo siły, ale powinno siÄ daÄ. No przy dużej różnicy prÄdkoĹci wałków (bo zakładam że eksperyment robimy przy dużej prÄdkoĹci), przy synchronizacji biegów trzeba przyłożyÄ sporÄ siłÄ do dźwigni zmiany biegów (żeby synchronizator mocniej docisnÄ Ä). CoĹ jak redukcja do jedynki przy dużej prÄdkoĹci - też ciÄżko wchodzi. Predkosc ok 60km/h, a skutek taki ze kola zaczely sie krecic w druga strone, duzo pisku, gosc o malo co w rowie nie wyladowal (naped RWD to zaczelo niezle rzucac tylem). Mocny silnik musiał byÄ, ale to właĹnie to RWD odciÄ żyło oĹ i pozwoliło mu zapracowaÄ normalnie. W FWD spodziewałbym siÄ że raczej silnik siÄ podda i zacznie krÄciÄ tyłe, no ale to trzebaby zrobiÄ eksperyment (potencjalnie doć drogi). 15 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 19:47:18 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Marcin Stankiewicz | Dnia Sun, 04 Oct 2009 19:37:09 +0200, Tomasz Pyra na pl.misc.samochody W FWD spodziewałbym się że raczej silnik się podda i zacznie kręcić No, ale przecież MB to sprawdzili - żdnego efektu po przełączeniu na R :) -- Marcin Stankiewicz [ a.k.a. motomouse ;-) ] m.stankiewicz na pomarańczka [ czyli orange ].pl "Największa krzywda, jaką znają dzieje, gdy krzywdy chcącej krzywda się nie dzieje. Jan Sztaudynger" 16 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 21:41:18 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: BartekK | Tomasz Pyra pisze: Ale sądzę że hamowanie nie będzie jakieś istotnie skuteczniejsze niż na I biegu, bo przełożenie podobne, tylko silnik się będzie musiał kręcić w drugą stronę.Niby dlaczego? Myślisz że uda ci się go zmusić do tego? Raczej niezbyt, silnik będzie kręcił się w swoją stronę, koła w przeciwną, cała różnica prędkości będzie zamieniana w sprzęgle w ciepło. Jak puścisz całkiem sprzęgło - to mogą się stać trzy rzeczy: - sprzegło dalej będzie się ślizgać/palić - sprzęgło zasprzęgli całkowcie, silnik zgaśnie i stanie, ty też staniesz całkiem, wbijając zęby w kierownicę... - sprzęgło całkowicie zasprzęgli, silnik zgaśnie i stanie, koła przestaną się obracać a auto dalej będzie się poruszać poślizgiem. Pomijam sytuacje typu "pęknie półoś/wał/most/skrzynia/sprzęgło/odpadnie lusterko/zwinie się asfalt" Spowoduje to wpompowanie wybuchowej mieszanki do kolektora dolotowego, co może ładnego bałaganu narobić jak wybuchnie.Raczej nie, patrz wyżej -- | Bartlomiej Kuzniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 17 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 22:11:04 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Tomasz Pyra | BartekK pisze: Tomasz Pyra pisze: Niby dlaczego? Myślisz że uda ci się go zmusić do tego? Raczej niezbyt, silnik będzie kręcił się w swoją stronę, koła w przeciwną, cała różnica prędkości będzie zamieniana w sprzęgle w ciepło. Jak puścisz całkiem sprzęgło - to mogą się stać trzy rzeczy: Skoro przy ruszaniu strzał ze sprzęgła powoduje zerwanie przyczepności, to można założyć że sprzęgło przeniesie moment obrotowy wystarczający do zerwania przyczepności również na wstecznym. I teraz coś musi się zakręcić do tyłu - albo koła, albo silnik. Pytanie co jest silniejsze. Jeżeli się przygazuje, to z pewnością silnik, ale przy puszczonym gazie wątpię (chyba że jakiś na prawdę duży). A zmusić silnik do obracania się tyłem? Nie będzie to trudniejsze niż zmuszenie wyłączonego silnika do obracania się przodem (np. przy zapalaniu na pych). Zatrzymanie kół i silnika nastąpiłoby tylko przy równowadze sił (mała szansa). 18 |
Data: Pa?dziernik 05 2009 10:16:37 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Jakub Witkowski | BartekK pisze: Tomasz Pyra pisze: Owszem, podobnie jak udaje się ruszyć w ten sposób silnik który wczesniej zgasł. Przecież silnik nie ma żadnych blokad, że może się kręcić tylko w jedną stronę. Jak się np. przepycha samochód z zasprzęglonym silnikiem, żeby ustawić wał w konkretnej pozycji to w przód czy w tył idzie bardzo podobnie. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 19 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 22:07:03 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: Karol Y | Na pomysł wrzucania wstecznego do zatrzymania się w normalnych warunkach to ja jeszcze nie wpadłem. Ale w ostatnią zimę miałem ciekawszy pomysł. 20 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 22:26:00 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: Tomasz Pyra | Karol Y pisze: Na pomysł wrzucania wstecznego do zatrzymania się w normalnych warunkach to ja jeszcze nie wpadłem. Ale w ostatnią zimę miałem ciekawszy pomysł. Nie. Jest jeszcze dyferencjał który powoduje że całość nie jest taka prosta bo koła nie muszą mieć równych obrotów - często zrobi się tak, że jedno koło będzie się kręciło do przodu, a drugie do tyłu. Hamowanie hamulcami ma tą przewagę że z całą pewnością hamują cztery koła (a na śniegu z powodu małego przeniesienia mas, tylne koła mają duży udział w drodze hamowania), nawet gdyby się udało hamować dobrze silnikiem, to tylko dwoma napędzanymi kołami. Do tego samochód jest nie do opanowania (kierownica nagle zacznie działać odwrotnie jak oba koła zakręcą się do tyłu, ale równie nagle zacznie działać normalnie jak jedno z kół zacznie się kręcić do przodu) - dopiero za którąś próbą udało mi się nie zakończyć tego karuzelą, a i tak droga hamowania była dłuższa niż na zablokowanych kołach. W sumie robi się to prosto - jadąc po śliskim wcisnąć sprzęgło, na moment zablokować koła hamulcem (żeby nie przeciążać skrzyni), zapiąć wsteczny, gaz, puścić sprzęgło i kaaaaaruzela :) 21 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 22:38:31 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: Czarek Daniluk | Użytkownik Tomasz Pyra napisał: Nie. Próbowałem kiedyś tak, żadnej karuzeli nie było :) Tylko śnieg wyrzucało do przodu :) Pozdrawiam !! 22 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 23:05:27 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: Tomasz Pyra | Czarek Daniluk pisze: W sumie robi się to prosto - jadąc po śliskim wcisnąć sprzęgło, na moment zablokować koła hamulcem (żeby nie przeciążać skrzyni), zapiąć wsteczny, gaz, puścić sprzęgło i kaaaaaruzela :) A dyfer jakiś LSD, czy klasyczny? Bo cieniasem rzucało na boki mocno jak próbowałem. No i ja tak przy około 120km/h :) Z LSD by było pewnie lepiej. 23 |
Data: Pa?dziernik 09 2009 23:03:41 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: Czarek Daniluk | Użytkownik Tomasz Pyra napisał: Czarek Daniluk pisze: Polo 6N1 ;) i kiedyś w SC. Prędkości nie większe pewnie niż 50-60km/h. Przyhamowanie hamulcem - wbicie wstecznego i jazda :) Pozdrawiam !! 24 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 21:06:36 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: ArmenVanBuran | Kiedyś za małolata podczas wygłupów robiliśmy tak z kumplami. 25 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 23:09:19 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: Tomasz Pyra | ArmenVanBuran pisze: Kiedyś za małolata podczas wygłupów robiliśmy tak z kumplami. Wystarczyło przyblokować na moment wbijania wstecznego koła hamulcem (w RWD nawet ręcznym) i by się obyło bez zgrzytu :) gaz i szybko sprzęgło... A to RWD, to może być trochę inaczej, bo kierunek kręcenia się tylnych kół nie wpływa na zachowanie kierownicy. 26 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 21:33:15 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: ArmenVanBuran | Tomasz Pyra napisał(a): No tak.... ale prędkość za szybko spadała i w rezultacie efekt był mizerny. Teraz sam się dziwię, że skrzynia to przeżyła :) -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 27 |
Data: Pa?dziernik 08 2009 11:04:11 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: szadok | Dnia 04.10.2009 Tomasz Pyra napisał/a: ArmenVanBuran pisze: Ręcznym? Czyli biegi przłączasz prawą ręką, ręczny lewą, a kierownicę zębami? :P :) pzdr, szadok -- 'To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami' śp. babcia ANTYSPAM:usuń cyfry z adresu mail 28 |
Data: Pa?dziernik 05 2009 11:42:47 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: Wycior | często zrobi się tak, że jedno koło będzie się kręciło do przodu, a Eee... Tak się dzieje tylko kiedy krecisz jednym kołem. Drugie wtedy kręci się w odwrotną stronę... Układ różnicowy napędzany wałem zawsze kręci kołami w jedną stronę, rozkładając jedynie moment obrotowy po równo na oba koła. -- Pzdr., Wycior 29 |
Data: Pa?dziernik 05 2009 18:14:35 | Temat: Re: Bo oni nie to testowali | Autor: żółta pięta | Układ różnicowy napędzany wałem zawsze kręci kołami w jedną stronę, rozkładając jedynie moment obrotowy po równo na oba koła. bzdura 30 |
Data: Pa?dziernik 04 2009 22:01:35 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Michał |
Mythbusters wlasnie odpowiedzieli na pytanie czy hamowanie na testowałem, da się i jest dość skuteczne, tylko żeby w pośzlizg nie wpaść bo do tyłu to tylko abs działa, żadnych trakcji :) pozdrawiam. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 31 |
Data: Pa?dziernik 05 2009 15:17:35 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: J.M.Oizo |
a co by bylo gdyby zastosowac skrzynie biegów klowa???? 32 |
Data: Pa?dziernik 06 2009 01:36:52 | Temat: Re: hamowanie wstecznym | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 04 Oct 2009 15:24:10 +0200, J.F. napisał(a): -w recznej skrzyni biegow .. nie daje sie wrzucic wstecznego. W Ścierce się da.... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |