jaki olej do silnika
1 | Data: Luty 12 2007 14:54:57 |
Temat: jaki olej do silnika | |
Autor: Chris K | Witam, 2 |
Data: Luty 12 2007 15:58:11 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: scx | Dnia 12 Feb 2007 15:54:57 +0100, Chris K napisał(a): Witam, Nie zmienia się oleju "w górę". Zostań przy tym, który masz aktualnie 3 |
Data: Luty 12 2007 16:58:14 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Cichy | On 12 Lut, 15:58, scx wrote: Dnia 12 Feb 2007 15:54:57 +0100, Chris K napisał(a): Nie lej oleju o mniejszej lepkości. Grozi to rozszczelnieniem silnika. Chociaż przy tak małym przebiegu... Ale ja bym nie ryzykował. 5W30 Castrola na bank nie jest zły. Patrz na normę jakości - oznaczenie typu API SL/CF - literka C oznacza że do silników diesla (S - benzyna). Litera za nią to norma jakości przydzielona olejowi. Im wyższa tym lepiej. 4 |
Data: Luty 12 2007 18:57:32 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: JBART | Nie zmienia się oleju "w górę". Zostań przy tym, który masz aktualnie Nie lej oleju o mniejszej lepkości. Grozi to rozszczelnieniem silnika. radzcie dalej fachury :)) -- Jarek 5 |
Data: Luty 12 2007 19:33:07 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: p47 |
>> Nie zmienia się oleju "w górę". Zostań przy tym, który masz aktualnie W kazdym razie bron Boze nie lej tego, który zaleca producent samochodu;- to byłoby za proste i ponizej godnosci!;-) No i co oni tam w tej fabryce sie znają, im zależy, zeby silniki się psuły, bo wtedy o ich wyrobach głosno i sprzedaz od razu rosnie.:-) Co innego anonimowy uczestnik internetu,- ma Gofa z 89r i po kolorze oleju od razu jego prawdziwa jakość poznaje. A jak AutoŚwiat przeczyta to juz, panie, ekspert,! ekspert pełną gębą!!:-)) p47 Mało rzeczy w motoryzacji jest równie smiesznych jak te wygłaszane tu z niezmąconą pewnością siebie opinie nt. jakości olejów na podstawie jednostkowej eksploatacji najczęsciej juz zuzytych samochodów, opierajace się na całkowicie subiektywnych odczuciach, bez żadnej obiektywnej analizy , nie mówiąc juz o odniesieniu statystycznym.. 6 |
Data: Luty 12 2007 21:00:43 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: :::madej::: | Nie zmienia się oleju "w górę". Zostań przy tym, który masz aktualnie a jak to sie ma do sezonowania olejow? jesli chcialbym na zime np 0w40, a na lato 5w30, to jak zmienic z powrotem na zime? w zasadzie problem ten interesuje mnie tylko hipotetycznie, ale jeli jezdzil bym 15-20 kkm na sezon, to wiem ze producenci zalecaja sezonowe zmiany olejow, co gryzie sie z zasada nidy nie zmieniac w gore. pozdrawiam eM 7 |
Data: Luty 12 2007 15:52:57 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Pete |
a jak to sie ma do sezonowania olejow? jesli chcialbym na zime np 0w40, a Któryś producent tak zaleca? Jeśli już, to na lato bym wziął 0w-40, a nie na zimę, bo przy rozgrzanym silniku będzie bardziej lepki i lepiej zniesie bardzo wysokie temperatury. Przy typowej polskiej zimie, nie zauważysz różnicy pomiędzy 5w-X a 0w-X. Dopiero poniżej -25 st C, typowy 5w-30 będzie gęstszy niż 0w-40. w zasadzie problem ten interesuje mnie tylko hipotetycznie, ale jeli jezdzil bym 15-20 kkm na Nie zabraniam używania sezonowych olejów, choć w dobie porządnych syntetyków typu 0w-40, 5w-40, 5w-50, naprawdę nie widzę potrzeby. Co do stosowania różnych klas lepkości, też nie widzę problemu, o ile obie klasy spełniają normy wymagane przez producenta. A często jest właśnie tak, że oleje z kilku różnych klas lepkości spełniają takowe normy. Poza tym, to są przedziały/klasy umowne, a w związku z tym olej sformułowany w dolnym przedziale Xw-40 może się wiele nie różnić lepkością od oleju sformułowanego w górnym przedziale Xw-30. Dodatko, są to tylko wartości początkowe. Po paru tysiącach km w silniku, z oleju Xw-40 może się zrobić Xw-30, i to bynajmniej tez nie jest większym powodem do zmartwień. Silnik się od tego nie rozleci. Pozdr. Pete 8 |
Data: Luty 12 2007 22:14:47 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: :::madej::: |
zastanawialo mnie to tylko teoretycznie, ale np w ksiazce od opla corsy B podano, iz olej SAE 5W30 mozna stosować od 10°C w dol, a np 10W40 od -20°C w gore. jest to dosc znaczna amplituda, ale nominalnie w polsce zdarzaja sie wieksze rozbieznosci. najbardziej uniwersalny zdaje sie 5W30, 5W40 i 5W50. (olej 0W40 nie byl chyba jescze wtedy znany:-)) pozdrawiam eM 9 |
Data: Luty 13 2007 11:34:37 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Jakub Witkowski | Cichy wrote: Nie lej oleju o mniejszej lepkości. 0W40 ma wyższą lepkość niż 5W30 w normalnej temperaturze pracy silnika. Wskazuje na to wyższy górny indeks, oraz fakt że oleje 5W30 są robione jako "paliwooszczędne" czyli właśnie niezbyt lepkie. Z kolei na zimno 0W40 ma być może nieco niższą lepkość, ale i tak jest to lepkość wielokrotnie wyższa niż na ciepło, więc "za rzadki" też nie będzie :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 10 |
Data: Luty 12 2007 16:14:48 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Pete |
Co ile wymieniasz olej? Z tego co widziałem (analizy przepracowanego oleju), Softec TXT nie najlepiej radzi sobie z dużymi przebiegami, tzn. z wymianami np. co 20 tys. km. W Stanach tym olejem standardowo zalewają serwisy BMW podczas "darmowego" okresu serwisowego, i przy rekomendowanych wymianach co ok. 10-15k mil po paru latach robi się w silnikach szlam. I tu mowa o silnikach benzynowych bez doładowania. A dizle pewnie jeszcze szybciej potrafią zakatować olej. Jeśli zmieniasz w miarę często (np. co 10-12 tys km), to raczej nie ma znaczenia czym zalejesz, o ile olej spełnia normy zalecane przez bmw dla Twojego auta. Edge 0w-30 (dawny SLX Formula/LongTec) lepiej znosi długie przebiegi. Jest to jeden z niewielu olejów nadal na bazie składników Group IV (PAO - polyalphaolefin) i Group V (estry). 0w-40 Castrol'a to Group III (hydrokrakowany), przynajmniej jeszcze do niedawna, ale wątpię, by przeszli ostatnio na PAO/ester w dobie zaciskania pasa i redukcji kosztów. Z resztą to sam Castrol sądził się z Mobil'em o to, by Group III można było uznać za pełny syntetyk. Pozdr. Pete 11 |
Data: Luty 13 2007 07:19:34 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Chris K | Co ile wymieniasz olej? Z tego co widziałem (analizy przepracowanego Ten samochod sam prosi o wymiane oleju. Nie wiem tylko czy analizuje jego zuzycie, czy ma jakis algorytm. Wychodzi okolo 15 tysiecy miedzy zmianami. Czyli ES0W40 to troche gorszy jakosciowo produkt? Dziekuje za pomoc, Chris -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 12 |
Data: Luty 13 2007 11:44:44 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Jakub Witkowski | Pete wrote: Edge 0w-30 (dawny SLX Formula/LongTec) lepiej znosi długie przebiegi. Jest to jeden z niewielu olejów nadal na bazie składników Group IV (PAO - polyalphaolefin) i Group V (estry). To weź jeszcze zdradź, gdzie takie informacje można wynaleźć. W szczególności jak to np. jest z M1 5W50, który zdaje się służyć dobrze mojemu autku, ale nie wiem jak z jego żywotnością, i czy słusznie zmieniam tak często (10kkm) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 13 |
Data: Luty 13 2007 10:12:09 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Pete |
To weź jeszcze zdradź, gdzie takie informacje można wynaleźć. Takie informacje nie są łatwo dostępne. Szczegółowa analiza oleju na wykrycie składników z jakich jest sformułowany jest bardzo droga. Nie słyszałem by ktoś w ten sposób przeanalizował M1 5w-50. Pozdr. Pete 14 |
Data: Luty 12 2007 22:30:58 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Alti |
Witam, Wlej olej zalecany przez producenta (czyli 5w30) castrol, elf - wszystko jedno. Patrzy tylko żeby olej spełniał norme BMW Longlife ileśtam (w instrukcji auta znajdziesz którego longlife ma spełniać). Jeżeli silniki bierze ci ciut oleju to wlej 5W40 lub 5W50 (oczywiście z odpowiednim longlifem) i tyle. Co do sensowności używania olejów 0W__ to jest ona w polskich warunkach dyskusyjna. Z kolei co do sensowności używania __W30 to bo ja wiem. Ja bym nie lał ze względu na straty oleju. Są one większe niż __W40 czy wyżej. Osobiście lałbym castrola edge sport 10W60 (odpowiednik starego RS formula) bo wbrew pozorom płynie w niskich temperaturach (osobioście testowałem i temp płynięcia to coś koło -50stC) a minimalnie więsze zużycie paliwa mam w dupie. To dość kozacki olej ;-) odpowiedni do beemek i zalecany przez BMW. Ewentualnie zalałbym edge sport 0W40 i tyle. Wojtek 15 |
Data: Luty 12 2007 16:48:14 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Pete |
Z kolei co do sensowności używania __W30 to bo ja wiem. Ja bym nie lał ze Czy faktycznie Xw-30 powoduje większe straty? Jeździłem zarówno na 0w-30 (M1, SLX), jak i na 0w-40 (M1) - strat nie było ani na jednym ani na drugim. Dodatkowo, po 8 tys. km, zużycie silnika na 0w-30 (SLX) było lekko mniejsze niż na 0w-40 (M1). A silnik to zaczipowany 1.8T. Pozdr. Pete 16 |
Data: Luty 12 2007 23:15:17 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Alti |
Tak. Ze względu na mniejszą lepkość olej z końcówką 30 ma większe szanse na przedostanie się na uszczelniaczach jak i pierścionkach. Efekt logiczny, dodatkowo zauważony w praktyce (silnik forda 1.6 16v) >Jeździłem zarówno na 0w-30 (M1, SLX), jak i na 0w-40 (M1) - strat nie było ani na jednym ani na Gdyby silnik brał troche oleju to zapewne zużycie byłoby więkjsze na 30. Dodatkowo, po 8 tys. km, zużycie silnika na 0w-30 (SLX) było lekko Co w tym wypadku oznacza mniejsze zużycie silnika? Wojtek 17 |
Data: Luty 12 2007 17:52:23 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Pete |
Co w tym wypadku oznacza mniejsze zużycie silnika? Mniejsza liczba cząsteczek metalu w przepracowanym oleju. Pete 18 |
Data: Luty 13 2007 00:26:38 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Alti |
A jak to było sprawdzone? Filtr oleju ten sam? Warunki pobrania oleju (temp. oleju, czas jazdy od ostatniego dłuższego postoju) były te same? Wymiana oleju przeprowadzona w tych samych warunkach (ilość zlanego oleju, metoda odsączania)? Warunki jazdy takie same? I co oznacza w tym wypadku "lekko mniejsze zużycie"? Wojtek 19 |
Data: Luty 12 2007 18:50:09 | Temat: Re: jaki olej do silnika | Autor: Pete |
A jak to było sprawdzone? Analiza laboratoryjna. Filtr oleju ten sam? Tak. Warunki pobrania oleju (temp. oleju, czas jazdy od ostatniego dłuższego postoju) były te same? No, mniej więcej. Wiadomo, nie ma dwóch identycznych eksperymentów, ale w ramach przyzwoitości i możliwości... Warunki jazdy takie same? Nie dokładnie. Na 0w-30 (SLX) był już zachipowany i bardziej go eksploatowałem. I co oznacza w tym wypadku "lekko mniejsze zużycie"? No jak pisałem, mniejsza liczba cząsteczek metalu w przepracowanym oleju. Oczywiście olej świeży też był analizowany, żeby wykluczyć możliwość dostania się zanieczyszczeń jeszcze przed aplikacją. Pozdr. Pete |