jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
1 | Data: Marzec 15 2013 07:49:15 |
Temat: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | |
Autor: h.w.d.p. | przed chwila przeczytalem pierdoling na jakims forum, ze grupa expierdow jakichstam zbadala iz zimny silnik odpalony i chodzacy na jalowym przez kilka minut zuzywa sie tak jakby przejechal 300km w przeciwienstwie do takiego ktory po odpaleniu od razu napedza auto normalnie i sie zuzywa przez to duzo mniej:) 2 |
Data: Marzec 15 2013 08:38:19 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: J.F. | Dnia Fri, 15 Mar 2013 07:49:15 +0100, h.w.d.p. napisał(a): przed chwila przeczytalem pierdoling na jakims forum, ze grupa expierdow Jakos nigdy nie chcialo mi sie w to wierzyc. Jedno jest raczej potwierdzone - zimny olej gorzej smaruje. Nie wiem czemu, ale ponoc da sie sprawdzic w prostym tescie. Tylko ze zimny jest zarowno w czasie grzania na jalowym, jak i w czasie jazdy zaraz po zapaleniu. kwestie prawno-ekologiczno-moralne mnie nie interesuja. Ale moga byc bardzo interesuje w kwestii tych ekspertow :-) J. 3 |
Data: Marzec 15 2013 09:02:06 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | Jedno jest raczej potwierdzone - zimny olej gorzej smaruje. no wlasnie, czyli obciazasz silnik smarowany zimnym olejem bardziej niz na jalowym, z drugiej strony szybciej ten olej robi sie cieply. i teraz trzeba by to poobliczac co sie bardziej oplaca :) czy mniejsze tarcie w dluzszym czasie, czy wieksze w krotszym :) 4 |
Data: Marzec 15 2013 09:24:24 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: z | W dniu 2013-03-15 09:02, h.w.d.p. pisze: dluzszym czasie, czy wieksze w krotszym :) Cholera wie co te nowoczesne wysilone silniki bardziej lubią :-) Przy tych starych to opcja pierwsza. Przy nowych to pewnie wsio ryba bo i tak po gwarancji muszą się popsuć z założenia konstruktorów. :-) z PS. A może ci eksperci z tymi konstruktorami na jedno piwo chodzili :-) 5 |
Data: Marzec 15 2013 10:15:47 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Myjk | Fri, 15 Mar 2013 09:24:24 +0100, z Przy nowych to pewnie wsio ryba bo i tak po gwarancji Uwielbiam takie teksty. :P Pewnie te nowe auta co przelatujÄ w 5 lat 500 tys. bez ponadprzeciÄtnego serwisowania to jakieĹ specjalne wydania pokazowe. :P -- Pozdor Myjk 6 |
Data: Marzec 17 2013 13:09:43 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Fri, 15 Mar 2013 09:02:06 +0100, h.w.d.p. napisał(a): Jedno jest raczej potwierdzone - zimny olej gorzej smaruje. Na postoju obciążenie silnika jest bardzo niewielkie i dlatego zużycie podczas rozgrzewania praktycznie nie występuje. Natomiast nawet najdelikatniejsza jazda to już obciążenia dziesiątki razy wyższe i wtedy już zużycie elementów może występować. i teraz Z punktu widzenia mechaniki zawsze mniejsze tarcie w dłuższym, natomiast jest jeszcze ekonomiczny punkt widzenia gdzie płacisz za paliwo, a jest i ekologiczny punkt widzenia :) 7 |
Data: Marzec 15 2013 10:21:18 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: | On Fri, 15 Mar 2013 07:49:15 +0100, "h.w.d.p." wrote: przed chwila przeczytalem pierdoling na jakims forum, ze grupa expierdow zamontowac webasto i odpalac wstepnie podgrzany silnik. Pewnie zaoszczedzimy na zuzyciu silnika i na jezdzie na tzw. ssaniu. Ale trzeba doliczyc koszt webasta i paliwa do niego....Ale wsiadamy od razu do cieplego odmarznietego auta. -- ThinkXtra 8 |
Data: Marzec 17 2013 21:11:57 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: megrims | On 03/15/2013 10:21 AM, wrote: On Fri, 15 Mar 2013 07:49:15 +0100, wrote: Ale dupa zimna nadal. -- http://www.pobralem.pl I'm still clean.... 9 |
Data: Marzec 18 2013 15:57:21 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Bydlę | On 2013-03-17 21:11:57 +0100, megrims said: On 03/15/2013 10:21 AM, wrote: Drugi akumulator i podgrzewane siedzenia. W takich ekstremalnych warunkach jak w Polsce, to aż dziw (człowieka bierze), że nie montują fabrycznie... ;> -- Bydlę 10 |
Data: Marzec 19 2013 09:45:25 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Myjk | Sun, 17 Mar 2013 21:11:57 +0100, megrims Ale dupa zimna nadal. Mniej niz normalnie -- bo po 30 minnutach grzania najsłabszym piecykiem przy -10 ma około 5-10 stopni, a nie -10. Po załÄ czeniu grzania tyłka, naturalnie po uruchomieniu silnika, chwila moment i dupa jest gorÄ ca. Ja sobie ustawiam nawiew na kierownicÄ, gałkÄ skrzyni biegów, i siedzisko. Siedzenie siÄ słabo grzeje bo jest bardzo daleko, ale i tak siÄ grzeje i nie jest lodowate. Podobnie z gałkÄ która jest za blisko konsoli i choÄ blisko nawiewu, to pÄd powietrza jej nie obejmuje idealnie. :P Natomiast kierownik, znajdujac siÄ blisko wylotów powietrza, jest wrÄcz gorÄ cy. Ja mogÄ tylko poleciÄ to rozwiÄ zanie, bo to zajebista sprawa -- nawet jeĹli ktoĹ ma garaż, a zwłaszcza gdy, tak jak moja stodoła, jest podgrzewany w zasadzie tylko przez biegnÄ cy w Ĺcianie komin. -- Pozdor Myjk 11 |
Data: Marzec 15 2013 11:55:55 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: szufela | co o tym sadza tutejsi znawcy ? Maja sporo racji, wiec ruszac tak szybko jak to mozliwe. sz. 12 |
Data: Marzec 15 2013 13:24:26 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | W dniu 2013-03-15 11:55, szufela pisze: co o tym sadza tutejsi znawcy ? ale jakiej racji? technicznej czy moralistycznej ? 13 |
Data: Marzec 15 2013 13:39:05 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: szufela | ale jakiej racji? technicznej czy moralistycznej ? Oczywiscie technicznej, ale to jest generalnie drobiazg nie przywiazywalbym do tego jakiejs wielkiej wagi. sz. 14 |
Data: Marzec 15 2013 06:25:27 | Temat: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Konfabulator | W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2007) stoi jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2. 15 |
Data: Marzec 15 2013 15:10:27 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze: postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. dla kogo/czego jest szkodliwy? 16 |
Data: Marzec 15 2013 15:20:01 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Shrek | On 2013-03-15 15:10, h.w.d.p. wrote: W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze:Dla atmosfery/kieszeni? Shrek. 17 |
Data: Marzec 15 2013 07:37:41 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Konfabulator | H.w.d.p: dla kogo/czego jest szkodliwy? 18 |
Data: Marzec 15 2013 16:22:51 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: szufela | postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie. sz. 19 |
Data: Marzec 15 2013 09:28:16 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Adam Adamaszek | W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał: >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie. Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc, objętością przepływającego oleju w czasie). To działa tak: 1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc 2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe), 3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_ uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika, 4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym samym przepływie 4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu, 5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką). Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym oleju zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju). Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem. Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte). Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika. pozdr AA 20 |
Data: Marzec 15 2013 10:41:31 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: | W dniu piątek, 15 marca 2013 17:28:16 UTC+1 użytkownik Adam Adamaszek napisał: W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał: Zawór przelewowy na pompie oleju otwiera się przy prędkości niewiele wyższej niż ta przy której gaśnie lampka oleju. Oczywiście w pełnosprawnych silnikach. 21 |
Data: Marzec 15 2013 20:03:28 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: szufela |
Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem. Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika. Wszystko brzmi rozsadnie, nikt nie pisze przeciez, zeby zimnego silnika katowac do odciecia. Znalazlem z ciekawosci cos takiego: "Engine idling does have a couple of effects on the engine, the most severe is to the connecting rod bearings. Because of the relatively slow speed of the engine, more pressure is exerted on the bottom center and top center of the bearings. The faster the engine turns, the load gets spread out more evenly over the bearing surface. Prime vehicles for this kind of damage is police cars. Police cars spend an inordinate amount of time idling writing tickets, filling out reports and stake outs. I have replaced many a connecting rod bearing in police car engines because of this." sz. 22 |
Data: Marzec 16 2013 23:05:04 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: nazgul |
W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie. to ok Silnik nie jest smarowany ciĹnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiÄ c, objÄtoĹciÄ przepływajÄ cego oleju w czasie). noo.. ryzykowne, czyli jak luzy na panewkach duże to przpływ wiÄkszy i smarowanie lepsze? 1/ Zimny olej jest cholernie lepki, wiÄc ha ha ha ciĹnienia nie bÄdzie, bo pompa nie przetłoczy lepkiego oleju wiec wyższe obroty -> wiksza szansa na odpowiednie ciĹnienie 3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_ maksymalny? optymalne ciĹnienie przy Ĺrednich obrotach 4/ czyli jeĹli zwiÄkszysz lepkoć (zimny olej), wzroĹnie ciĹnienie przy tym skÄ d! - pompa słabo tłoczy lepki olej. Dlatego też nie powinno siÄ wysoko krÄciÄ zimnego silnika.konkluzja słuszna. 23 |
Data: Marzec 15 2013 15:35:49 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Konfabulator, W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie Niemieckie? -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 24 |
Data: Marzec 15 2013 15:32:55 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Marcin "Kenickie" Mydlak | W dniu 2013-03-15 14:25, Konfabulator pisze: W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2007) stoi jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2. To zapis czysto pod kątem ekofaszyzmu. -- Marcin "Kenickie" Mydlak Wrocław, GG:291246, Skype:kenickie_pl P307 2.0HDi/90 "Z wiekiem spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie popyt na święty spokój." 25 |
Data: Marzec 15 2013 18:49:54 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Bydlę | On 2013-03-15 14:25:27 +0100, Konfabulator said: W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2 I robisz tak, czy może zdrowy rozsądek podpowiada coś innego? a postój n Tak samo jak ditlenek wodoru jest śmiertelnie niebezpieczny. Serio. i należy po Czyli pojazd był w ruchu i dlatego trzeba go unieruchomić? Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2. Może dodam, że rozum winien ogarnąć takie brednie i sobie z nimi poradzić. -- Bydlę 26 |
Data: Marzec 16 2013 13:38:42 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Michoo | On 15.03.2013 18:49, Bydlę wrote: On 2013-03-15 14:25:27 +0100, Konfabulator said: Zdrowy rozsądek to zbiór przesądów. Samochody to nie moja działka, ale podejrzewam, że jest tam jak w innej mechanice "szybkoobrotowej" - łożyska tam gdzie się to tylko da robi się w oparciu o warstwę płynu [*] - takie łożyska bardzo słabo działają w sytuacji gdy prędkość obrotowa jest zbyt niska. W przypadku silnika podejrzewałbym właśnie takie łożyska w okolicy przeniesienia momentu z tłoków na wał. Łożysko ślizgowe będzie pracować bez zauważalnego zużycia od pewnej prędkości obrotowej wystarczającej do "wciągnięcia" oleju i do pewnej prędkości przy której olej zostanie "wyciśnięty". Nie wydaje mi się "sprzeczne z intuicją" że silnik lepiej będzie smarowany w okolicy obrotów nominalnych gdzie na skutek tarcia olej w części łożyskowanej osiągnie prawie od razu warunki robocze niż w sytuacji gdy będzie musiał najpierw zagrzać olej przy niskiej prędkości obrotowej. [*] "płynu" w sensie fizycznym - po angielsku jest to "fluid bearing", po polsku zdaje się, że "łożysko olejowe", ale są stosowane też takie oparte o powietrze (które też jest "płynem") - np w dyskach twardych głowica nie porusza się po powierzchni talerza, ale jest łożyskowana poduszką powietrzną.
Ja bym wolał go nie mieć w płucach ;) Serio. Serio.
Rozum mówi niska prędkość obrotowa + łożyska ślizgowe = większe zużycie. Ustosunkujesz jakoś przemyślenia swojego rozumu do przemyśleń mojego? -- Pozdrawiam Michoo 27 |
Data: Marzec 16 2013 13:48:16 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | Rozum mówi niska prędkość obrotowa + łożyska ślizgowe = większe zużycie. a co rozum mowi w przypadku: wysoka predkosc obrotowa + duzy nacisk + lozyska slizgowe = ? 28 |
Data: Marzec 16 2013 13:49:07 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | a co rozum mowi w przypadku: i oczywiscie + zimny olej 29 |
Data: Marzec 16 2013 14:14:25 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Michoo | On 16.03.2013 13:49, h.w.d.p. wrote: a co rozum mowi w przypadku: Łożysko ślizgowe będzie pracować bez zauważalnego zużycia od pewnej
Dopuszczalna maksymalna prędkość obrotowa będzie mniejsza niż przy ciepłym. Ale dyskusja zaczęła się nie od: - czy zaraz po odpaleniu kręcić do odcięcia a od - czy lepiej od razu jechać, czy grzać silnik na luzie Jak już pisałem - nie moja działka, żeby określić, że "tak jest", ale wg mnie są przesłanki za tym, że grzanie na luzie nie musi być "logicznie/na zdrowy rozsądek" mniej szkodliwe. -- Pozdrawiam Michoo 30 |
Data: Marzec 16 2013 14:25:50 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | Jak już pisałem - nie moja działka, żeby określić, że "tak jest", ale a dla mnie jest. zimny olej slabo sie rozplywa i jego zapotrzebowanie przy rpm wyzszych niz jalowe moze byc za duze. wtedy zuzycie lozysk bedzie duzo wieksze niz przy jalowych obrotach. caly ten pierdoling (bez urazy, twoj tez) nie przemawia do mnie z jednego prostego powodu- doswiadczenie z przeszlosci kiedy to silnik w starze 266 bez oleju chodzil cala noc, bo jakis zartownis spuscil i nie zalal nowego. ciekawe ile metrow ten sam star przejechalby w tych warunkach. po zalaniu oleju star jezdzil jeszcze kilka lat, a kto wie czy do dzisiaj nie jezdzi. 31 |
Data: Marzec 16 2013 15:38:33 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Bydlę | On 2013-03-16 14:14:25 +0100, Michoo said: Jak już pisałem - nie moja działka, żeby określić, że "tak jest", ale A w sportach motorowych nikt nie startuje na zimnym silniku. ;-) (wiem, wiem, inna para kaloszy) -- Bydlę 32 |
Data: Marzec 16 2013 15:37:00 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Bydlę | On 2013-03-16 13:38:42 +0100, Michoo said: On 15.03.2013 18:49, Bydlę wrote: OK - rozważmy to: 1/ musisz ruszyć natychmiast, bo tak każe instrukcja 1a/ musisz ruszyć natychmiast, bo grozi ci mandat 1b/ musisz ruszyć natychmiast, bo twierdzą ludzie, że robisz krzywdę autu, gdy nie jedziesz i musisz jechać, jechać, nie stać 2/ grzejesz kwadrans, godzinę, bo inaczej będzie źle; kierowcy, bo zimno, auto, bo zimno .... 99/ używasz zdrowego rozsądku - o czym później To co zrobisz? Bo IMO idioci ruszą natychmiast, albo będą grzać kwadrans. A normalni? Odpalą silnik, włączą radio, szybę/szyby, nadmuch, popatrzą w lusterka, poprawią się jeszcze, sąsiadkę przechodzącą pozdrowią skinieniem głowy, niektórzy papierosa zapalą, inni telefon podepną... ....i ruszą, bo niby po co mieliby już nie jechać? To co? Głupki ci normalni, czy niegłupki? a postój n Kurcze - to chyba miał być diwodorek tlenu - przyznam szczerze, że gubię się jeszcze w tej nowej terminologii. :-)
Patrz wyżej. :-) -- Bydlę 33 |
Data: Marzec 16 2013 23:45:21 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: nazgul |
A normalni? OdpalÄ silnik, włÄ czÄ radio, szybÄ/szyby, nadmuch, <BydlÄ mode on> a u mnie szyby sÄ od razu, nie trzeba włÄczaÄ <BydlÄ mode off> popatrzÄ w lusterka, poprawiÄ siÄ jeszcze, sÄ siadkÄ przechodzÄ cÄ chodzi o teoretyczne rozważania i tak pewnie 99% ludzi "jedzie jak jedzie" 34 |
Data: Marzec 17 2013 13:12:55 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Tomasz Pyra | Dnia Fri, 15 Mar 2013 06:25:27 -0700 (PDT), Konfabulator napisał(a): W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2007) stoi jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2. Napisanie tego w instrukcji jest to wymóg "prawny", nie mający nic wspólnego z techniką. Wymóg jedynie ekologiczny mający na celu ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin na parkingach. 35 |
Data: Marzec 19 2013 19:11:27 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: yabba | Użytkownik "Konfabulator" napisał w wiadomości W instrukcjach obsługi posiadanych przeze mnie pojazdów (wszystkie po 2007) stoi jak byk, że w zimie należy natychmiast ruszać, a postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd unieruchomić. Może dodam, że to diesele, od 1.3 do 2.2. 36 |
Data: Marzec 19 2013 18:21:50 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Robert RÄdziak | On Tue, 19 Mar 2013 19:11:27 +0100, yabba Ze szkolenia z obsługi generatora prądotwórczego (takiego zabudowanego na Patrz, a nowoczesny zapasowy generator osiąga pełną moc w ciągu pojedynczych minut. Owszem, olej jest wstępnie podgrzewany, żeby nie był to w pełni zimny start, ale nie do temperatury roboczej. r. -- _________________________________________________________________ robert rędziak e36/5 323ti na-6 mailto:giekao-at-gmail-dot-com I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia. 37 |
Data: Marzec 20 2013 08:31:55 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: AZ | On 2013-03-19, Robert RÄdziak wrote: A czy slowem typu klucz nie jest tutaj "zapasowy"? Zapasowy w swoim zyciuZe szkolenia z obsługi generatora prÄ dotwórczego (takiego zabudowanego na duzo nie popracuje, to i mozna sobie pozwolic na takie zabawy ale cos przystosowane do ciaglego uzywania juz chyba nie bardzo... -- Artur ZZR 1200 38 |
Data: Marzec 20 2013 11:52:14 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: yabba | Użytkownik "Robert Rędziak" napisał w wiadomości On Tue, 19 Mar 2013 19:11:27 +0100, yabba Wspominany przeze mnie generator był kupiony w okolicach 2003 roku. Nie wiem czy miał instalację podgrzewania oleju, ale nie było możliwości doprowadzenia do jego stanowiska postojowego kabla do wstępnego podgrzewania i zawsze startował z temperatury otoczenia. -- Pozdrawiam, yabba 39 |
Data: Marzec 19 2013 21:00:58 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: J.F. | Dnia Tue, 19 Mar 2013 19:11:27 +0100, yabba napisał(a): Ze szkolenia z obsługi generatora prądotwórczego (takiego zabudowanego na turbinowy, tlokowy ? Z rozgrzewaniem jest taka sprawa, ze to nie tylko olej, ale takze kwestia rownomiernosci podgrzania roznych czesci. Jak dasz w palnik i po chwili glowica ma np 200C, a dol silnika np 20C, to np 2m dlugosci glowica wydluzy sie o 4mm. A dol nie ... i sie silnik troche wygnie. A jak sie wygnie, to i wal jest wyginany, w rozne strony w miare obracania. J. 40 |
Data: Marzec 19 2013 23:19:06 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: yabba | Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości Dnia Tue, 19 Mar 2013 19:11:27 +0100, yabba napisał(a): Tłokowy. Waga całości jakieś 5 ton. Moc elektryczna generatora około 600 kVA. Z rozgrzewaniem jest taka sprawa, ze to nie tylko olej, ale takze kwestia I jak taki wał pęknie, to klient jest wkurzony, bo straty z powodu braku prądu mogą iść w setki tysięcy zł. Dlatego producentom generatorów opłaca się zapewniać jak najlepsze warunki pracy silników. -- Pozdrawiam, yabba 41 |
Data: Marzec 19 2013 22:27:35 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: masti | Dnia piÄknego Tue, 19 Mar 2013 23:19:06 +0100 osobnik zwany yabba napisał: Użytkownik "J.F." napisał w wiadomoĹci do pracy ciagłej? to może tak. mam kilka takich po 3MVA pracujÄ cych jako awaryjne. MuszÄ przejÄ Ä obciÄ zenie po 30-40 sekundach. I nic siÄ z nimi nie dzieje. Jedynie nie mozna ich potem wyłÄ czyÄ. MuszÄ kilkanaĹcie minut pochodziÄ na jałowym aż wystygnÄ . -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 42 |
Data: Marzec 20 2013 11:41:05 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: yabba | Użytkownik "masti" napisał w wiadomoĹci Dnia piÄknego Tue, 19 Mar 2013 23:19:06 +0100 osobnik zwany yabba napisał: Niestety nie wiem do jakiego trybu pracy był przeznaczony konstrukcyjnie. Był używany jako awaryjny do przedłużenia czasu działania UPS-a. Było wiÄc nawet kilka godzin na rozgrzanie silnika. :) mam kilka takich po 3MVA pracujÄ cych jako awaryjne. MuszÄ przejÄ Ä Ile razy w ciÄ gu trwania gwarancji je włÄ czasz? Jedynie nie mozna ich potem wyłÄ czyÄ. MuszÄ kilkanaĹcie minut pochodziÄ Zapewne studzenie turbiny. -- Pozdrawiam, yabba 43 |
Data: Marzec 20 2013 10:53:46 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: masti | Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 11:41:05 +0100 osobnik zwany yabba napisał: Użytkownik "masti" napisał w wiadomoĹci po co ci UPSy na kilka godzin? to bez sensu. Chyba, że masz czÄste i długie zaniki
co tydzieĹ testowo pod obciÄ żeniem, żeby wypaliÄ nagar. awaryjnie na szczÄĹcie doć rzadko bo mam zdublowane zasilania zewnÄtrzne
głównie tak -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 44 |
Data: Marzec 20 2013 12:26:07 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: J.F | Użytkownik "masti" napisał w wiadomoĹci grup po co ci UPSy na kilka godzin? to bez sensu. Chyba, że masz czÄste iNiestety nie wiem do jakiego trybu pracy był przeznaczonyTłokowy. Waga całoĹci jakieĹ 5 ton. Moc elektryczna generatora okołodo pracy ciagłej? to może tak. Wystarczy odpowiednio odpowiedzialna "misja". Zazwyczaj wylaczaja na 5 minut, ale raz na 5 lat przyjdzie wichura, pozrywa kable i nie bedzie pradu dwa dni ... i co, bank bedzie zamkniety ? Szpital, apteka ? J. 45 |
Data: Marzec 20 2013 13:32:16 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: masti | Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 12:26:07 +0100 osobnik zwany J.F napisał: Użytkownik "masti" napisał w wiadomoĹci gruppo to mam generator i 2 źródła zasilania. Ale jak mi siÄ coĹ wyłÄ czy to i parÄ banków, urzÄdów i innych firm polegnie :) -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 46 |
Data: Marzec 20 2013 14:48:45 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Michoo | On 20.03.2013 12:26, J.F wrote: Użytkownik "masti" napisał w wiadomoĹci grup UPSy majÄ pracowaÄ 10-30 minut na wszelki wypadek. Po 90-300 sekundach zależnie od zastosowanych rozwiÄ zaĹ zasilaniem zaczyna zajmowaÄ siÄ generator. Benzyna ma znacznie wiÄkszÄ gÄstoć energii na kg i na m^3 i łatwiej siÄ uzupełnia. Zazwyczaj wylaczaja na 5 minut, ale raz na 5 lat przyjdzie wichura, Jak nie majÄ zapasowych łÄ cz telekomunikacyjnych to bardzo możliwe. ? Szpital, Nie. apteka ? Tak. PomyĹl logicznie" Jeden aku - 12V, 36Ah - 0.43kVAh Ĺťeby dorównaÄ generatorowi 600kVA przez GODZINÄ potrzebujesz 1400 akumulatorów. Ĺťeby zapewniÄ KILKA godzin potrzebujesz kilka-kilkanaĹcie tysiÄcy akumulatorów. A generator na jednym baku działa np 12..18 godzin. I ma możliwoć uzupełniania w czasie pracy. -- Pozdrawiam Michoo 47 |
Data: Marzec 20 2013 14:23:41 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: masti | Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 14:48:45 +0100 osobnik zwany Michoo ? Szpital, oj niestety tak. Znam przypadek szpitala, gdzie siadło wszystko bo genrator nie odpalił. Potem siÄ okazało, że od kilku lat nikt go nie testował -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 48 |
Data: Marzec 20 2013 15:32:54 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Michoo | On 20.03.2013 15:23, masti wrote: Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 14:48:45 +0100 osobnik zwany Michoo Dlatego w zastosowaniach mission-critical (dane klientów - pieniÄ dze, a nie jakieĹ tam "ludzkie życie") poĹwiÄca siÄ trochÄ funduszy na to, żeby generator miał grzany olej i żeby robiÄ testowe starty co tydzieĹ a w zamian mieÄ pewnoć "pełne obciÄ żenie po 90 sekundach". -- Pozdrawiam Michoo 49 |
Data: Marzec 20 2013 15:36:52 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Michoo, UPSy mają pracować 10-30 minut na wszelki wypadek. Po 90-300 sekundachWystarczy odpowiednio odpowiedzialna "misja".po co ci UPSy na kilka godzin? to bez sensu. Chyba, że masz częste iNiestety nie wiem do jakiego trybu pracy był przeznaczonyTłokowy. Waga całości jakieś 5 ton. Moc elektryczna generatora okołodo pracy ciagłej? to może tak. Zależy... Przy 150kVA uruchomienie generatora w zimie zajmowało jakieś 20 minut. Benzyna ma znacznie większą gęstość energii na kg i na m^3 i Olej napędowy jeszcze lepszy. [...] Pomyśl logicznie" Świat się nie kończy na akumulatorach do kaszlaka... Żeby dorównać generatorowi 600kVA przez GODZINĘ potrzebujesz 1400 Bez przesady - przy takich mocach naprawdę używa się akumulatorów o trochę innej pojemności. Centrala Strowgera o pojemności 8400 numerów pobierała przy 50V jakieś 700A. I miała do dyspozycji dwie baterie akumulatorów po 3000Ah - 8 godzin pracy. I te baterie zajmowały zaskakująco mało miejsca. A generator na jednym baku działa np 12..18 godzin. Zależy od generatora i baku. I ma możliwość uzupełniania w czasie pracy. O ile instrukcja pozwala. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 50 |
Data: Marzec 20 2013 15:43:02 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: J.F | Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał Wystarczy odpowiednio odpowiedzialna "misja".UPSy mają pracować 10-30 minut na wszelki wypadek. Po 90-300 sekundach Zależy... Przy 150kVA uruchomienie generatora w zimie zajmowało jakieś sa reaktory atomowe, w ktorych awaryjne diesle musza osiagnac pelna moc ponizej minuty. Ale moze sa stale grzane. A generator na jednym baku działa np 12..18 godzin.Zależy od generatora i baku. Jak jest taka potrzeba ... to sie kupuje taki w ktorym pozwala ... albo nie czyta :-) J. 51 |
Data: Marzec 20 2013 14:45:50 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: masti | Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 15:36:52 +0100 osobnik zwany RoMan Hello Michoo, jak go nie grzejesz to tak jest. I ma możliwoć uzupełniania w czasie pracy. albo masz zewnÄtrzny zbiornik, który tankujesz. -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 52 |
Data: Marzec 20 2013 16:11:09 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello masti, jak go nie grzejesz to tak jest.Zależy... Przy 150kVA uruchomienie generatora w zimie zajmowało jakieśUPSy mają pracować 10-30 minut na wszelki wypadek. Po 90-300 sekundachWystarczy odpowiednio odpowiedzialna "misja".po co ci UPSy na kilka godzin? to bez sensu. Chyba, że masz częste iNiestety nie wiem do jakiego trybu pracy był przeznaczonyTłokowy. Waga całości jakieś 5 ton. Moc elektryczna generatorado pracy ciagłej? to może tak. Tam połowa cylindrów nie pracowała, bo "oszczędzali" a Ty chcesz grzanego oleju. Ręcznie pompką łopatkową "moja-twoja" się ten olej do 1.5atm pompowało, żeby w ogóle można było myśleć o rozruchu. albo masz zewnętrzny zbiornik, który tankujesz.I ma możliwość uzupełniania w czasie pracy.O ile instrukcja pozwala. Z którego złodzieje tankują? ;) -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 53 |
Data: Marzec 20 2013 15:13:35 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: masti | Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 16:11:09 +0100 osobnik zwany RoMan Hello masti, jak sobie można na taki czas rozruchu pozwoliÄ to może i wystarczy
nie ma tak dobrze :) -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 54 |
Data: Marzec 20 2013 12:43:53 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: yabba | Użytkownik "masti" napisał w wiadomoĹci Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 11:41:05 +0100 osobnik zwany yabba napisał: UPS-y były jako podstawowe zabezpieczenie na 6-8 godzin. Generator był jako ostatnia deska ratunku. Nie stał bezpoĹrednio przy budynku i trzeba było zorganizowaÄ jego przepchniÄcie pod budynek i podłÄ czenie.
To czÄsto. Ten "mój" był włÄ czany testowo może kilka razy w roku.
-- Pozdrawiam, yabba 55 |
Data: Marzec 20 2013 13:33:12 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: masti | Dnia piÄknego Wed, 20 Mar 2013 12:43:53 +0100 osobnik zwany yabba napisał: Użytkownik "masti" napisał w wiadomoĹci a no tak. jak go nie masz na stałe podłÄ czonego to rozumiem. -- Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0 mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄk gruntu! -Chyba wysokoĹci? -Wiem co mówiÄ, to grunt zabija!" T.Pratchett 56 |
Data: Marzec 19 2013 23:29:21 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | Z rozgrzewaniem jest taka sprawa, ze to nie tylko olej, ale takze kwestia no i wlasnie podobnie moze byc w silniku samochodowym, w troche mniejszej skali. idealne warunki do wydmuchania uszczelki pod glowica przykladowo. dajesz w palnik , glowica sie rozszerza prasujac uszczelke, zanim sruby mocujace glowice roszerza sie tak aby skompensowac nacisk przez rozszerzona glowice. ma to sens ? 57 |
Data: Marzec 15 2013 19:44:05 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: PiteR | na ** p.m.s ** h.w.d.p. pisze tak: kwestie prawno-ekologiczno-moralne mnie nie interesuja. Z praktyki i wygodnictwa. Kwestie prawno-ekologiczno-moralne też mnie nie interesuja. Przy powiedzmy -10'C Golfem benz jechać bo na dłużej wystarczy ssania. Podgrzewanie gażnika żre bardzo dużo prądu i na wyższych obrotach nie czuć tak spadku obrotów od obciążenia alternatorem. Jadący szybciej się nagrzewa. Passatem benz jechać bo szkoda czasu stać i marznąć. Jadący szybciej się nagrzewa. Fiat Dukato diesel 2011r czekać bo nie chce jechać. Jest niebezpiecznie jeśli np przez pierwszy kilometr zdarzyłaby się ciepła sytuacja i trzeba by gwałtownie uciec. Jadący czy stojacy, wsio ryba. Nagrzewa się jak d. nieboszczyka. -- Piter vw golf mk2 1.3 '87 vw passat B5 1.6 '98 58 |
Data: Marzec 15 2013 21:00:41 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Artur Maśląg | W dniu 2013-03-15 07:49, h.w.d.p. pisze: prz ed chwila przeczytalem pierdoling na jakims forum, ze grupa expierdow jakichstam zbadala iz zimny silnik odpalony i chodzacy na jalowym przez Stał na polu facet goły, wokół była mroźna nocka, i tak myślał: są dwie szkoły: falenicka i otwocka. Pierwsza bierze rzecz na rozum, gdy kto goły, to zmarznięty, druga mówi: to nie z mrozu, to przez antyelementy. Zadek panu odmroziły różne takie pełzające ciemne siły, wredne siły, co chcą władzy na tej łące! (...) (W. Młynarski) :) Daj sobie spokój z wydumkami na ten temat - nawet jeżeli któraś metoda jest bardziej szkodliwa, to nigdy tego nie stwierdzisz. Szkoda zawracania d***. Pozostaje tylko ekologia (czy też pseudoekologia), która mówi, że jechać zaraz po uruchomieniu, z czego nic tak naprawdę nie wynika (poza teoriami ekologicznymi). 59 |
Data: Marzec 15 2013 22:21:36 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: MadMan | Dnia Fri, 15 Mar 2013 07:49:15 +0100, h.w.d.p. napisał(a): co o tym sadza tutejsi znawcy ? Ja zawsze odpalam, jeśli trzeba to skrobię szyby, jeśli nie to jadę. Dzięki temu po zeskrobaniu szyb silnik już się nieco nagrzał i nie będę tak długo marznął w aucie. -- Pozdrawiam, Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl Tlen: madman1985, GG: 2283138 60 |
Data: Marzec 16 2013 10:04:53 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: T. | W dniu 2013-03-15 07:49, h.w.d.p. pisze: przed chwila przeczytalem pierdoling na jakims forum, ze grupa expierdow Jeśli auto stoi, pod maską szybciej ogrzewa się powietrze. W czasie jazdy silnik jest zdecydowanie bardziej chłodzony. Miałem kiedyś taki przypadek w listopadzie - nocą nagły mróz, paliwo na stacji (ON) pewnie nie było zimowe. Po 4 km zapewne parafina zatkała filtr, auto stanęło. Po kilku minutach można było odpalić, bo od ciepłego silnika rozgrzał się i filtr. W czasie jazdy komora silnika znów mocno się wychłodziła i auto znów stanęło. Po chwili znów można było jechać. I tak skokami te 30 km jakoś dojechałem do domu :-) T. Ps. To była Toyota Corolla "w dizlu". 61 |
Data: Marzec 16 2013 11:00:05 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Myjk | Sat, 16 Mar 2013 10:04:53 +0100, T. JeĹli auto stoi, pod maskÄ szybciej ogrzewa siÄ powietrze. W czasie To jest tylko w pewnym sensie prawda. W praktyce silnik mniej siÄ grzeje na jałowym (zwłaszcza diesel, chyba że ma dogrzewacz), bo mniej paliwa dostaje, i ma mniejsze obroty -- wiÄc w praktyce podczas jazdy rozgrzewa siÄ dużo szybciej i już po 3-5 minuach potrafi mieÄ optymalnÄ temperaturÄ płynu. Na jałowym optymalnÄ osiÄ ga po 10-15 minutach. Przynajmniej moja Mazda. Inna sprawa, że mam webasto z pilotem (z wyĹwietlaczem gdzie zdalnie mogÄ sprawdziÄ temperaturÄ w aucie) i zawsze sobie grzejÄ (długoć uzależniam od temperatury na zewnÄ trz) jak jest poniżej 10 w Ĺrodku. :P MogÄ wiÄc "pałowaÄ" od zasiÄ dniÄcia za kierownik. Ps. To była Toyota Corolla "w dizlu". Tak to już jest z japoĹcami. W Mazdach z "dizlem" jest to samo, dlatego ludzie montujÄ podgrzewacze paliwa z... samochodów na F. :P -- Pozdor Myjk 62 |
Data: Marzec 19 2013 17:09:57 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | "[...]Po uruchomieniu zimnego silnika należy go najpierw odpowiednio nagrzać, aby olej zaczął prawidłowo krążyć w całym układzie smarowania, a następnie dopiero wolno ruszać samochodem z miejsca.[...]" 63 |
Data: Marzec 19 2013 17:29:25 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Dawid | W dniu 2013-03-19 17:09, h.w.d.p. pisze: "[...]Po uruchomieniu zimnego silnika należy go najpierw odpowiednio tylko wtedy, gdy samochód tankuje ojciec i mnie gówno obchodzi ile to całe paliwo kosztuje. 64 |
Data: Marzec 19 2013 17:31:45 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: szufela | " odpowiednio nagrzać, aby zaczął prawidłowo krążyć" ROTFL. Kocham takie teksty. Daj juz spokoj z tym problemem i tak nie ma to wiekszego znaczenia. sz. 65 |
Data: Marzec 19 2013 17:36:32 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: h.w.d.p. | W dniu 2013-03-19 17:31, szufela pisze: " odpowiednio nagrzać, aby zaczął prawidłowo krążyć" moze dla ciebie nie ma. 66 |
Data: Marzec 20 2013 01:25:22 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Krzysztof 45 | W dniu 2013-03-15 07:49, h.w.d.p. pisze: co o tym sadza tutejsi znawcy W lato przy +15 w nocy, czy w zimie przy -10 w dzień? -- Krzysiek www.zmieleni.pl 67 |
Data: Marzec 21 2013 11:20:20 | Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje | Autor: Wicio | W dniu 2013-03-15 07:49, h.w.d.p. pisze: przed chwila przeczytalem pierdoling na jakims forum, ze grupa expierdow Trzeba odpalić, dopiero wtedy zapiać pasy włączyć światła, poprawić brwi w lusterku i powoli, bez nerowania pojechać. Te czynności dają czas silnikowi na rozsmarowanie oleju. W tym wszystkim chodzi o to, żeby nie obciążać jazdą silnika nienasmarowanego i zbyt mocno nie obciążać agresywna jazdą silnika zimnego. -- Wicio ***** www.fottech.com.pl |