Grupy dyskusyjne   »   kierownica krzywo - pytanie

kierownica krzywo - pytanie



1 Data: Lipiec 20 2007 09:04:18
Temat: kierownica krzywo - pytanie
Autor:

Witam,

Mam taki 'problem', że aby jechać prosto w większosci przypadków muszę
skręcać kierownicę lekko (na oko 5-10 stopni) w lewo. Na tyle lekko,
że przestawienie jej o 1 ząbek w prawo powoduje z kolei jej wychylenie
w prawo. Jak łatwo się domyslić marzy mi się stan idealny, gdy do
jazdy na wprost kierownica byłaby poziomo :)
Zastanawiam się natomiast, czy nie jest tak, ze w większosci
przypadków jezdnia jest wypukła na środku i opada w kierunku pobocza
(czyli nie jest idealnie pozioma), co być moze powoduje potrzebę
skrecania kierownicy? Mam bowiem wrażenie że na niektorych ulicach
wymagane odchylenie jest mniejsze/większe. Jak to jest u was? :-)
Pytam bo nie wiem czy jest o co walczyć (u mechanika na wejsciu
zawołali 60 zł za zbieżność), czy moze tez każdy tak ma?
Do tego jak wspomniałem ze wychylenie jest nieznaczne to wręcz
spusclili mnie na drzewo...

Pozdrawiam wszystkich!

PS. auto to polonez, jesli to cos wnosi do tematu
PS2. sama zbieżność jest raczej ok, była ustawiana z pół roku temu
PS3. cisnienie we wszystkich kołach jest odpowiednie



2 Data: Lipiec 20 2007 09:30:36
Temat: Re: kierownica krzywo - pytanie
Autor: JAM 

On Jul 20, 12:04 pm,  wrote:

Witam,

Mam taki 'problem', że aby jechać prosto w większosci przypadków muszę
skręcać kierownicę lekko (na oko 5-10 stopni) w lewo. Na tyle lekko,
że przestawienie jej o 1 ząbek w prawo powoduje z kolei jej wychylenie
w prawo. Jak łatwo się domyslić marzy mi się stan idealny, gdy do
jazdy na wprost kierownica byłaby poziomo :)
Zastanawiam się natomiast, czy nie jest tak, ze w większosci
przypadków jezdnia jest wypukła na środku i opada w kierunku pobocza
(czyli nie jest idealnie pozioma), co być moze powoduje potrzebę
skrecania kierownicy? Mam bowiem wrażenie że na niektorych ulicach
wymagane odchylenie jest mniejsze/większe. Jak to jest u was? :-)
Pytam bo nie wiem czy jest o co walczyć (u mechanika na wejsciu
zawołali 60 zł za zbieżność), czy moze tez każdy tak ma?
Do tego jak wspomniałem ze wychylenie jest nieznaczne to wręcz
spusclili mnie na drzewo...

Pozdrawiam wszystkich!

PS. auto to polonez, jesli to cos wnosi do tematu
PS2. sama zbieżność jest raczej ok, była ustawiana z pół roku temu
PS3. cisnienie we wszystkich kołach jest odpowiednie

Jak ci to przeszkadza to jest o co walczyc. Uklady kierownicze sa
strojone tak, aby pomimo "wypuklosci" typowej drogi kierowca nie
potrzebowal skrecac kierownicy tak aby to bylo widoczne. Powodem
twojego problemu jest geometria a najprawdopodbniej zbieznosc. Ze
wzgledu na to, ze rowniez zauwazasz roznice "wypuklosci" drogi moze
tez byc kat wyprzedzenia zwrotnicy lub w mniejszym stopniu pochylenia.
Czasami takie objawy wywoluje niepoprawna roznica tych katow pomiedzy
lewa a prawa strona pojazdu nawet gdy mieszcza sie w granicach
tolerancji. Jezeli miales tak od momentu gdy ci "ustawili" zbieznosc
pol roku temu, to nie byla ona ustawiona poprawnie. Elementem
poprawnego ustawienia zbieznosci jest upewnienie sie, ze zbieznosc
jest ustawiana przy kierownicy do jazdy na wprost (poziomo) a katy
pochlenia i wyprzedzenia poprawne. Przestawianie kierownicy o "zabek"
to nieporozumienie i amatorska, niepoprawna, naprawa problemu. Uklad
kierowniczy jest celowo nieliniowy i ma minimum przelozenia w
polozeniu do jazdy na wprost. Jezeli kierownic jest skrecona to
znaczy, ze geometria ukladu jest zaklocona i wytracona z optymalnego
polozenia. Przestawienie kierownicy "o zabek" jedynie maskuje problem
a nie go usuwa. Pojedz do warsztatu, ktory potrafi poprawnie zmieryzc
geometrie, zdiagnozowac problem i go usunac poprawnie. Nie znam sie na
tym, ale wydaje mi sie, ze 60 zl to nie jest znowu taki ogromny koszt
zakladajac, ze zrobia to poprawnie.

JAM
http://mywebpages.comcast.net/marchel/

3 Data: Lipiec 20 2007 19:28:31
Temat: Re: kierownica krzywo - pytanie
Autor: nowy140 

<ciach>
a nie go usuwa. Pojedz do warsztatu, ktory potrafi poprawnie zmieryzc
geometrie, zdiagnozowac problem i go usunac poprawnie. Nie znam sie na
tym, ale wydaje mi sie, ze 60 zl to nie jest znowu taki ogromny koszt
zakladajac, ze zrobia to poprawnie.

JAM


 No respekt dla wiedzy. Masz taki warsztat?
WYkorzystam wiedze i zadam pytanie. Auto mb sprinter. Wszystko z kolami ok
poza scinaniem opon przod od 'srodka' na szerokosci 1 cm... Reszta przebiegu
opony ok tylko te centymetrowe ubrane paski po obu stronach od srodka .....
Co mu jest/co mam naprawic?
dzieki

4 Data: Lipiec 20 2007 12:08:31
Temat: Re: kierownica krzywo - pytanie
Autor: JAM 

On Jul 20, 1:28 pm, "nowy140"  wrote:

<ciach>
a nie go usuwa. Pojedz do warsztatu, ktory potrafi poprawnie zmieryzc
geometrie, zdiagnozowac problem i go usunac poprawnie. Nie znam sie na
tym, ale wydaje mi sie, ze 60 zl to nie jest znowu taki ogromny koszt
zakladajac, ze zrobia to poprawnie.

JAM

 No respekt dla wiedzy. Masz taki warsztat?

Nie :-), nie zajmuje sie faza naprawiania zawieszen samochodow i nie
mieszkam w Polsce, wiec nie moge polecic warsztatu, ale napewno jak
spytasz wprost o polecany warsztat w danym miescie to ci ktos z grupy
pomoze.

WYkorzystam wiedze i zadam pytanie. Auto mb sprinter. Wszystko z kolami ok
poza scinaniem opon przod od 'srodka' na szerokosci 1 cm... Reszta przebiegu
opony ok tylko te centymetrowe ubrane paski po obu stronach od srodka .....
Co mu jest/co mam naprawic?

Zakladam, ze nie masz luzow na przegubach zawieszenia. Wyglada na zbyt
duza zbieznosc i/lub kat pochylenia kol. Poniewaz masz to po obu
stronach pojazdu, stawiam raczej na zbieznosc. Zwlaszcza, ze wydaje
mi, sie, ze Sprinter ma chyba rodzaj McPhersona z przodu, czyli dosyc
odpornego na bledy kata pochylenia. Tak czy siak, takie zuzycie opon
to praktycznie dzwonek alarmowy, ze geometria wymaga regulacji.

Jest tez mozliwosc, ze albo przeladowujesz swojego sprintera, albo ze
siadly w nim sprezyny zawieszenia. Jezeli sprezyny sa stare, to pod
nominalnym ladunkiem zawieszenie ugina sie bardziej niz to przewidzial
producent. Kazde zawieszenie poza sztywna osia zmienia kat pochylenia
w funkcji ugiecia. Jezeli sprezyna dopuszcza wiecej niz to przewidzial
producent (lub klient przeladowuje pojazd) to kat pocylenia zmienia
sie poza obszar optymalny i efektem jest wtedy taki typ zuzycia opon.
Ale tu tez McPherson jest jednym z zaieszen, ktore nie sa zbyt czule
na ten typ awarii. Dlatego nadal obstaje ze masz zle ustawiona
zbieznosc.

dzieki

JAM
http://mywebpages.comcast.net/marchel/

5 Data: Lipiec 20 2007 13:36:38
Temat: Re: kierownica krzywo - pytanie
Autor:

Dzięki wielkie za informacje :-)
60 zl to nie majątek ale gdyby miało sie okazać ze 'nie ma o co
walczyć' to bez sensu byłoby je wyrzucać w błoto. W świetle
poprzedniej odpowiedzi widzę że jednak warto powalczyć. Generalnie
auto sprawuje sie bardzo dobrze, nie znosi/ściąga go, nie scina opon
itp, wiec gdyby nie w/w wspomniana kwestia nie miał bym słowa
zastrzeżenia. Niestety zwracam uwagę na detale i troche mnie to
irytuje :) Przyznaje tez ze samo przestawianie kierownicy nie jest
oczywiscie zadną naprawa, liczyłem jedynie na efekt optyczny -
niestety nie znam sie zbytnio na mechanice ani nie posiadam mozliwosci
technicznych by samemu pogrzebać w aucie.

Reasumując - może ktoś zna godnego zaufania mechanika w Krakowie,
który rozwiąże w/w kwestię... Niestety zazwyczaj albo słyszy sie
'panie, to przeciez prawie niezauważalne', albo 'panie, przeciez to
polonez' :-) A akurat na poldka narzekac nie mogę, lubie to autko,
jest wygodne a jednoczesnie niedrogie w utrzymaniu, pomijając
oczywiscie duże spalanie ale tu LPG ratuje sytuację:) Nie odczuwam
wewnetrznej potrzeby by na kazdych swiatłach ruszac z piskiem opon
wiec dynamika auta zupełnie mi wystarcza też :)

Pozdrawiam!

6 Data: Lipiec 22 2007 22:02:19
Temat: Re: kierownica krzywo - pytanie
Autor: J.F. 

On Fri, 20 Jul 2007 12:08:31 -0700,  JAM wrote:

Jest tez mozliwosc, ze albo przeladowujesz swojego sprintera, albo ze
siadly w nim sprezyny zawieszenia.
Kazde zawieszenie poza sztywna osia zmienia kat pochylenia
w funkcji ugiecia.

Hm .. a belka skretna/wahacz wleczony ?

A poprzeczne wahacze gorny i dolny ? [trilink to chyba kiedys
nazywales]

Ale tu tez McPherson jest jednym z zaieszen, ktore nie sa zbyt czule
na ten typ awarii.

Hm a nie jest jednak jednym z bardziej wrazliwych ? [choc nie
najbardziej]

Przeciez tam jednak dolny wahacz pracujac przestawia kolo w bok,
i musi sie wraz z kolumna przechylic.

J.

7 Data: Lipiec 20 2007 19:08:09
Temat: Re: kierownica krzywo - pytanie
Autor: Jacek 

Podreguluj na drążkach kierowniczych. Jeden wydłuż a drugi skróć. Z reguły
przy regulacji zbieżności warsztaty robią to tylko jednym drążkiem i
powstaje asymetria
Jacek

kierownica krzywo - pytanie



Grupy dyskusyjne