Bucz pisze:
jakie jest +/- maksymalne dopuszczalne obciazenie zwyklego akumulatora samochodowego 50Ah
chodzi o taka wartosc w amperach ktora nie bedzie doprowadzala do przyspieszonego zuzycia przy wielokrotnym powtorzeniu
Bardzo ciężko odpowiedzieć, bo sporo zależy jak długotrwałe będzie
każde "powtórzenie". Przykładowo, rozrusznik pobiera w pierwszym momencie
nawet 200-300A, gdy się rozkręci to jakieś 50-100, i akumulator wytrzymuje
to przez kilka lat co najmniej 2x dziennie. Ale są to dość krótkie momenty.
Poza tym wpływ na szkodliwość ma głębokość rozładowania, temperatura,
szybkość ponownego naładowania.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
6 |
Data: Luty 01 2008 13:54:39 |
Temat: Re: maksymalne dopuszczalne obciazenie akumulatora |
Autor: Tomasz Pyra |
Bucz pisze:
jakie jest +/- maksymalne dopuszczalne obciazenie zwyklego akumulatora samochodowego 50Ah
chodzi o taka wartosc w amperach ktora nie bedzie doprowadzala do przyspieszonego zuzycia przy wielokrotnym powtorzeniu
Zasadniczo to to obciążenie jest opisane jako prąd rozruchowy akumulatora i jest różne w różnych akumulatorach.
Ale to oczywiście przy obciążeniu przez chwilę, bez głębokiego cyklu, ale samochody są uruchamiane po kilka razy dziennie i akumulatory działają bez problemu latami.
W głębszym cyklu żeby zachować trwałość raczej bym nie przekraczał 0.5C, czyli 25A dla akumulatora 50Ah, ale pamiętaj że używanie akumulatora w głębokim cyklu zawsze jest dla niego szkodliwe, zwłaszcza jak go będziesz rozładowywał do zera.
A jak już rozładujesz to od razu zacznij ładowanie.
--
PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- w- CB++
http://free.of.pl/h/hellfire/
7 |
Data: Luty 02 2008 08:29:53 | Temat: Re: maksymalne dopuszczalne obciazenie akumulatora | Autor: |
Witam serdecznie.
Myślę, że to zbyt ostrożne szacunki. Jednak trudno jest jednoznacznie określić.
Trzeba by zrobić bilans energetyczny z uwzględnieniem wydzielania ciepła.
Rezystancja wewn. jest z grubsza znana (można tez zmierzyć). Dzięki temu można
obliczyć straty i generowane ciepło. Teraz tylko trochę rachunków z
termodynamiki i obliczyć taki prąd aby nie "gotować" elektrolitu.
Dla delikatnych akumulatorków NiCd, LiIon, LiPo jest to w zależności od
konstrukcji od jeden do wielu C. Sądzę, że samochodowy można forsować bardziej
niż 0,5C. Byle nie doprowadzić do głębokiego rozładowania. Używamy w firmie
setek zestawów akumulatorów żelowych 70 do 150Ah w siłowniach 48V i często
obciążane długotrwałym prądem 1C wytrzymują kilka lat. Podobnie jak akumulator w
samochodzie.
Pozdrawiam.
Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
8 |
Data: Luty 02 2008 19:04:24 | Temat: Re: maksymalne dopuszczalne obciazenie akumulatora | Autor: PAndy |
wrote in message
konstrukcji od jeden do wielu C. Sądzę, że samochodowy można forsować bardziej
niż 0,5C. Byle nie doprowadzić do głębokiego rozładowania. Używamy w firmie
setek zestawów akumulatorów żelowych 70 do 150Ah w siłowniach 48V i często
obciążane długotrwałym prądem 1C wytrzymują kilka lat. Podobnie jak akumulator w
samochodzie.
a jestes pewien ze te akumalatory ktorych uzywacie maja identyczna konstrukcje jak akumulatory samochodowe?
ZTCP to akku samochodwe maja taka konstrukcje by oddac w krotkiej chwili duzy prad ale nie bardzo nadaja sie jako akumulatory np buforowe w elektrowniach...
9 |
Data: Luty 02 2008 11:33:15 | Temat: Re: maksymalne dopuszczalne obciazenie akumulatora | Autor: Sławek |
Bucz napisał(a):
jakie jest +/- maksymalne dopuszczalne obciazenie zwyklego akumulatora
samochodowego 50Ah
chodzi o taka wartosc w amperach ktora nie bedzie doprowadzala do
przyspieszonego zuzycia przy wielokrotnym powtorzeniu
Takich danych nalezaloby poszukac w katalogu firmy produkujacej ten konkretny
akumulator.
Tak bez wdawania sie w szczeguly mozna z akumulatora kwasowego pobierac w
sposob ciagly nawet kiladziasiat [A]. Trzeba w takiej sytuacji zastosowac
jakies urzadzenie pomiarowe informujace o maksymalnym dopuszczalnym
rozladowaniu, gdyz przy tak duzym poborze mocy latwo ten moment przegapic i
rozladowac go do zera a to juz jest bardzo szkodliwe!
Akumulatory kwasowe sa przystosowane do takich warunkow pracy i przy
przestrzeganiu zasad wlasciwego ladowania i nierozladowywania ponad norme
moga pracowac nawet ponad 3 lata zachowujac wiekszosc pojemnosci, bo ta jak
wiadomo z wiekiem maleje.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
| | | |