Grupy dyskusyjne   »   masa nieresorowana

masa nieresorowana



1 Data: Marzec 28 2010 12:05:39
Temat: masa nieresorowana
Autor: J.F. 

Za pl.sci.fizyka  28 Mar 2010 01:46:48 -0700 (PDT),  hdoruch wrote:

http://www.penskeshocks.com/PRESS_2008-08-19.php
http://www.eng.cam.ac.uk/news/stories/2008/McLaren/
https://engineering.purdue.edu/ME274/ME274_fa08/Blog/inerter.pdf


Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach w
F1.

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

Czyzby ona nie byla taka zla ?

J.



2 Data: Marzec 28 2010 03:17:21
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Olleo 

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

Czyzby ona nie byla taka zla ?

Niechcialo mi sie czytac, ale F1 raczej po wertepach nie jezdza ;)
--
Olleo

3 Data: Marzec 28 2010 14:33:08
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: J.F. 

On Sun, 28 Mar 2010 03:17:21 -0700 (PDT),  Olleo wrote:

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.
Czyzby ona nie byla taka zla ?

Niechcialo mi sie czytac, ale F1 raczej po wertepach nie jezdza ;)

Wyjasnienie jest w tym ostatnim - te bialoczerwone "krawezniki" w
zakretach sa skosne.


J.

4 Data: Marzec 28 2010 13:47:23
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

Za pl.sci.fizyka  28 Mar 2010 01:46:48 -0700 (PDT),  hdoruch wrote:
http://www.penskeshocks.com/PRESS_2008-08-19.php
http://www.eng.cam.ac.uk/news/stories/2008/McLaren/
https://engineering.purdue.edu/ME274/ME274_fa08/Blog/inerter.pdf


Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach w
F1.

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

Czyzby ona nie byla taka zla ?

Może w przypadku F1 pozwala to jakoĹ› lepiej wykorzystać tłumienie samej opony, które sÄ… tam głównym elementem amortyzacji pojazdu.

To jest konstrukcja obliczona na pokonanie jednego typu przeszkody - może być tak że okazało siÄ™ że lepiej jak krawÄ™żnik weĽmie na siebie opona, a zawieszenie dopiero w opóĽnieniem odbierze energie od ugiÄ™tej opony gaszÄ…c jej sprÄ™żynowanie.

5 Data: Marzec 28 2010 13:40:34
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Irek N. 

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.


Tego typu rozwia;zanie be;dzie t?umi?o szybkozmienne obcia;z.enia jak sa;dze;. W efekcie bolid nie be;dzie sie; buja? - analogia do testu ?osia? ;)
Jes'li jednak si?a be;dzie przy?oz.ona d?ugo (d?ugi zakre;t?), to uk?ad ulegnie, póz'niej tez. wróci po ustaniu si?y.
Nie znam sie; na zawieszeniach, ale wydaje mi sie; z.e nieresorowana masa (mówimy o kole, pies'cie i otoczeniu) be;dzie inaczej sie; zachowywa?a.
Przyk?adowo - ko?a z o?owiu, kierowca robi ruch wahad?owy kierownica;, bolid sie; buja bez problemu. Z takim t?umikiem natomiast - juz. nie.

Czym toto sie; róz.ni w takim razie od mocnego amortyzatora? Nie wiem, moz.e tym, z.e jest pieron'sko sztywne, a w amortyzatorze zawsze jest jakis' skok ja?owy.

Mi?ego,
__
Pzd, Irek.N.

6 Data: Marzec 28 2010 14:35:30
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: J.F. 

On Sun, 28 Mar 2010 13:40:34 +0200,  Irek N. wrote:

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

Tego typu rozwia;zanie be;dzie t?umi?o szybkozmienne obcia;z.enia jak sa;dze;.
W efekcie bolid nie be;dzie sie; buja? - analogia do testu ?osia? ;)

Tylko ze wlasnie to sie zachowuje jak masa - wiec nie tlumi, tzn nie
rozprasza energii :-)

J.

7 Data: Marzec 28 2010 14:48:26
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Irek N. 


Tylko ze wlasnie to sie zachowuje jak masa - wiec nie tlumi, tzn nie
rozprasza energii :-)

No kiedy właĹ›nie nie. Patrzysz od strony podłoża - drogi. Z tego punktu faktycznie wyglÄ…da to na dużÄ… masÄ™ nieresorowanÄ…. Popatrz od strony karoserii, dojdziesz do innych wniosków.

SwojÄ… drogÄ…, dÄ…żenie do możliwie małej masy nieresorowanej jest dla mnie trochÄ™ niezrozumiałe.
JeĹ›li nie mamy żadnych ograniczeĹ„ co do masy całkowitej pojazdu, to masa nieresorowana w niczym nam nie przeszkadza. JeĹ›li natomiast mamy założenie że nie przekroczymy ileĹ› tam, to faktycznie wiÄ™kszy komfort uzyskamy przy możliwie dużej masie resorowanej, a wiÄ™c małej nieresorowanej. Dobrze kombinujÄ™?

Miłego.
__
Pzd, Irek.N.

8 Data: Marzec 28 2010 17:25:02
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Tomasz Pyra 

Irek N. pisze:


Tylko ze wlasnie to sie zachowuje jak masa - wiec nie tlumi, tzn nie
rozprasza energii :-)

No kiedy właĹ›nie nie. Patrzysz od strony podłoża - drogi. Z tego punktu faktycznie wyglÄ…da to na dużÄ… masÄ™ nieresorowanÄ…. Popatrz od strony karoserii, dojdziesz do innych wniosków.

SwojÄ… drogÄ…, dÄ…żenie do możliwie małej masy nieresorowanej jest dla mnie trochÄ™ niezrozumiałe.
JeĹ›li nie mamy żadnych ograniczeĹ„ co do masy całkowitej pojazdu, to masa nieresorowana w niczym nam nie przeszkadza. JeĹ›li natomiast mamy założenie że nie przekroczymy ileĹ› tam, to faktycznie wiÄ™kszy komfort uzyskamy przy możliwie dużej masie resorowanej, a wiÄ™c małej nieresorowanej. Dobrze kombinujÄ™?

Samochód który miałby resorowany tylko fotel (powiedzmy że udałoby siÄ™ uzyskać dziÄ™ki temu podobny komfort) prowadziłby siÄ™ fatalnie.

9 Data: Marzec 28 2010 19:20:41
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Irek N. 


Samochód który miałby resorowany tylko fotel (powiedzmy że udałoby siÄ™ uzyskać dziÄ™ki temu podobny komfort) prowadziłby siÄ™ fatalnie.

Pewnie tak, masz racjÄ™. Z drugiej strony wszystko w samochodzie mocno cierpi jak karoseriÄ™ poddać dużym drganiom. Wyobrażam sobie merca w którym nic nie położysz na desce z powodu jej ciÄ…głych podskakiwaĹ„, a od kierownicy wrÄ™cz rÄ™ce cierpnÄ…. ;)

Miłego.
__
Pzd, Irek.N.

ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z komfortem?

10 Data: Marzec 28 2010 19:53:09
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Artur MaĹ›lÄ…g 

Irek N. pisze:
(...)

ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z komfortem?

Jeżeli masz na myĹ›li ciÄ…gnik siodłowy, to komfort jest o wiele wyższy,
niż w znakomitej wiÄ™kszoĹ›ci osobówek :)

--
Jutro to dziĹ› - tyle że jutro.

11 Data: Marzec 28 2010 21:46:32
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: MaseĹ‚ 

On 2010-03-28 19:53, Artur Maśląg wrote:

ps. ciągniki mają często tylko budę amortyzowaną, wie ktoś jak tam z
komfortem?
Jeżeli masz na myĹ›li ciÄ…gnik siodłowy, to komfort jest o wiele wyższy,
niż w znakomitej wiÄ™kszoĹ›ci osobówek :)

We wspolczesnych "rolniczych" zreszta tez. Powoli standardem staje sie
np. lodowka do napojow na pokladzie kombajnu...

Pozdro

Maseł

12 Data: Marzec 29 2010 01:40:51
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: to 

Artur Maśląg wrote:

Jeżeli masz na myĹ›li ciÄ…gnik siodłowy, to komfort jest o wiele wyższy,
niż w znakomitej wiÄ™kszoĹ›ci osobówek :)

Szczególnie akustyczny.

--
cokolwiek

13 Data: Marzec 28 2010 18:43:48
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: J.F. 

On Sun, 28 Mar 2010 14:48:26 +0200,  Irek N. wrote:

Swoj± drog±, d±żenie do możliwie małej masy nieresorowanej jest dla mnie
trochę niezrozumiałe.
Je¶li nie mamy żadnych ograniczeń co do masy całkowitej pojazdu, to masa
nieresorowana w niczym nam nie przeszkadza.

Przeszkadza o tyle ze trzeba wysoka opone dawac, zeby byle kamien
felgi nie rozwalil. A podrzucone przez niego kolo wymaga silniejszej
sprezyny zeby znow dotknelo asfaltu, a to z kolei powoduje wieksze
wstrzasy karoserii..

J.

14 Data: Marzec 28 2010 19:16:50
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: Irek N. 


Przeszkadza o tyle ze trzeba wysoka opone dawac, zeby byle kamien
felgi nie rozwalil. A podrzucone przez niego kolo wymaga silniejszej
sprezyny zeby znow dotknelo asfaltu, a to z kolei powoduje wieksze
wstrzasy karoserii..

Tak, to jest argument. Większa bezwładno¶ć wymaga większej siły je¶li chcemy zachować czas odpowiedzi układu. Pytanie tylko czy naprawdę chcemy?
Czy takie _ułamkosekundowe_ oderwanie się opony wnosi cokolwiek do trakcji? Zastanawiam się, bo przecież amortyzator podbity na kamieniu przedłuża oderwanie koła od podłoża. Może więc należało by dawać amortyzatory tylko tak słabe/mocne, aby jedynie nie dopu¶cić do oscylacji układu zawieszenie-opona?

Miłego.
__
Pzd, Irek.N.

15 Data: Marzec 28 2010 20:31:40
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: J.F. 

On Sun, 28 Mar 2010 19:16:50 +0200,  Irek N. wrote:

Przeszkadza o tyle ze trzeba wysoka opone dawac, zeby byle kamien
felgi nie rozwalil. A podrzucone przez niego kolo wymaga silniejszej
sprezyny zeby znow dotknelo asfaltu, a to z kolei powoduje wieksze
wstrzasy karoserii..

Tak, to jest argument. Większa bezwładno¶ć wymaga większej siły je¶li
chcemy zachować czas odpowiedzi układu. Pytanie tylko czy naprawdę chcemy?
Czy takie _ułamkosekundowe_ oderwanie się opony wnosi cokolwiek do
trakcji?

jak sie odrywa to nie trzyma. A jak akurat jest zakret to trzymanie
ciagle potrzebne. Trzeba by policzyc ile to moze trwac.

Zastanawiam się, bo przecież amortyzator podbity na kamieniu
przedłuża oderwanie koła od podłoża.

Niekoniecznie - bo tez zapobiega uzyskaniu duzej predkosci przez
podbite kolo.

Chyba sie w koncu zmobilizuje, wyciagne spice i zasymuluje :-)

Może więc należało by dawać
amortyzatory tylko tak słabe/mocne, aby jedynie nie dopu¶cić do
oscylacji układu zawieszenie-opona?

Tak na oko to sa dobrane raczej tak zeby tlumic oscylacje calego
pojazdu.
I wbrew temu co tu niektorzy pisza o miekkim zawieszeniu, bardzo mile
wspominam dacie, ktora byla mieciutka, a tlumienie amorow miala
dobrane idealnie - chyba akurat trafili w krytyczne.
Buda sie nie bujala wcale - raz nacisnieta wracala blyskawicznie do
rownowagi.

J.

16 Data: Kwiecien 04 2010 02:51:41
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: hdoruch 

On 28 Mar, 12:05, J.F.  wrote:

Za pl.sci.fizyka  28 Mar 2010 01:46:48 -0700 (PDT),  hdoruch wrote:

>http://www.penskeshocks.com/PRESS_2008-08-19.php
>http://www.eng.cam.ac.uk/news/stories/2008/McLaren/
>https://engineering.purdue.edu/ME274/ME274_fa08/Blog/inerter.pdf

Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach wF1.

-NA POCHYLYCH OGRANICZNIKACH ZAKRETOW


Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

-przeciwtnie=ZWIEKSZA skuteczna bezwladnosc nadwozia :

F=b*(a1-a2)

b-inertancja[kG]

17 Data: Kwiecien 04 2010 15:27:43
Temat: Re: masa nieresorowana
Autor: J.F. 

On Sun, 4 Apr 2010 02:51:41 -0700 (PDT),  hdoruch wrote:

On 28 Mar, 12:05, J.F.  wrote:
Za pl.sci.fizyka  28 Mar 2010 01:46:48 -0700 (PDT),  hdoruch wrote:
>http://www.penskeshocks.com/PRESS_2008-08-19.php
>http://www.eng.cam.ac.uk/news/stories/2008/McLaren/
>https://engineering.purdue.edu/ME274/ME274_fa08/Blog/inerter.pdf

Dla niezorientowanych - specjalny wirnik, ktory w sumie udaje
bezwladnosc wielkiej masy. I pozwala szybciej jezdzic po zakretach wF1.

-NA POCHYLYCH OGRANICZNIKACH ZAKRETOW

Owszem, aczkolwiek dalej pisza ze ten element daje teraz wieksza
swobode ksztaltowania ch-ki zawieszenia. Mozna zbudowac filtry
ciekawiej dobrane.

Przymocowany w sumie dosc ciekawie - ale mam wrazenie ze zwieksza mase
nieresorowana kola.

-przeciwtnie=ZWIEKSZA skuteczna bezwladnosc nadwozia :

Nic z tego - masy nadwozia przeciez nie moze powiekszyc, chyba ze
dostanie zewnetrzny punkt podparcia - np opony, dla przypadkow
opadania calego nadwozia.

To symuluje wieksza mase kola - dzieki czemu stawia ono wiekszy "opor"
przy probach podbicia, ale tez potem idzie dalej w gore, po czym i
w opadaniu przeszkadza.

J.

masa nieresorowana



Grupy dyskusyjne